به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سده های نخست اسلامی » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سده های نخست اسلامی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید مهدی موسوی نیا*، محمدرضا نعمتی

    یکی از شیوه های دفن مردگان در آئین زردشتی، خورشیدنگرشنی و قرار دادن مردگان در برج های خاموشی است. با استناد به متون کلاسیک و یافته های باستان شناسی، این سنت تدفینی در آئین زردشتی از آغاز دوره تاریخی تا به امروز گزارش شده است. تاکنون مطالعات معدودی راجع به برج خاموشی ری انجام گرفته است. این مطالعات اغلب به توصیف محوطه و ویژگی های معماری آن پرداخته است؛ لذا از ورای آن نمی توان از تحول ساختار معماری و تاریخ ساخت محوطه درکی جامع به دست آورد. این پژوهش از یک سو، تلاش می کند تحول ساختار معماری برج خاموشی ری از سده های نخست تا سده های متاخر اسلامی را ارزیابی کند؛ و از سویی دیگر، درپی دستیابی به شواهدی راجع به تاریخ نسبی ساخت محوطه است. بر این اساس، پژوهش حاضر تلاش می کند به دو پرسش پاسخ دهد؛ 1) ساختار معماری برج خاموشی ری چگونه بوده است و چه تحولات معماری در آن صورت گرفته است؟ 2) با استناد به منابع نوشتاری و مطالعات مقایسه ای، برج خاموشی ری در چه برهه زمانی ساخته شده است؟ در راستای پاسخ به پرسش های فوق، از رویکرد توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. مطالعات میدانی و کتابخانه ای به همراه بررسی مقایسه ای مهم ترین روش های گردآوری اطلاعات در پژوهش پیش رو است. این پژوهش نشان می دهد برج خاموشی ری مربوط به سده های نخست اسلامی است و تا سده های متاخر اسلامی نیز حیات داشته است؛ به علاوه، بررسی مقایسه ای ساختار معماری محوطه، ضمن تایید تاریخ گذاری پیشنهادی، برج خاموشی ری را همراه با برج خاموشی کوهستان یزد و دخمه قدیمی کرمان در یک نسل مشخص از برج های خاموشی قرار می دهد. نسلی که ادامه نسل برج های خاموشی پیش از اسلام و نماینده برج های خاموشی سده های نخست اسلامی است.

    کلید واژگان: برج خاموشی, ری, سده های نخست اسلامی, سده های متاخر اسلامی, ساختار معماری}
    Seyad Mehdi Mousavinia*, Mohammadreza Nemati

    One of the burial methods in the Zoroastrian religion is the Xwaršēd Nigerišnand the placement of the corpse in the towers of silence. With reference to the classical sources and archeological findings, this burial tradition has been reported in the Zoroastrian religion from the beginning of the historical period until today. So far, few studies have been carried out on the tower of silence of Ray. These studies often focus on description of the site and its architectural features. It is not possible to acquire a comprehensive understanding of the evolution of this architectural structure and the construction history of the site by solely relying on these studies. This research tries to evaluate the evolution of the architecture of the tower of silence of Ray from the early to the late Islamic centuries. In addition, it seeks to obtain evidence regarding the relative construction dating of the site. As a result, this research tries to answer two questions: 1) how was the original architectural structure of the tower of silence of Ray and what architectural developments have taken place in it? 2) With reference to the literary sources and comparative studies, when was the tower of silence of Ray constructed? In order to find answers to the aforementioned questions, a descriptive-analytical method has been used. The library method, alongside with field and comparative studies were the most important information gathering means for this investigation. The results of this study indicates that the tower of silence of Ray belongs to the Early Islamic period and continued to be used up to the Late Islamic era. Furthermore, the comparative study of the architectural structure of the site, while confirming the proposed dating, places the tower of silence of Ray alongside with the tower of silence of the Yazd Mountain and the ancient Dakhma of Kerman in a particular generation of towers of silence. A generation that continued the tradition of the Pre-Islamic era towers of silence and represented the towers of silence of the early Islamic centuries.

    Keywords: Tower of Silence, Ray, Early Islamic Centuries, Late Islamic Centuries, Architectural Structure}
  • زهرا جهان، محمدتقی ایمان پور*

    بررسی اخبار فتوح، حاکی از آن است که فرماندهان سپاه عرب های مسلمان در بیش تر مواقع ترجیح می دادند تسلط بر سرزمین ایران را به جای جنگ از طریق عقد قراردادهای صلح آمیز به دست آورند. بدین جهت، به شکل های مختلف به اشراف ایرانی و رعایای آنان با وجود داشتن سابقه جنگی و حتی نقض پیمان و شورش، امان می دادند و پای میز مذاکره با آنان می نشستند. با توجه به تکرار این سیاست، این پرسش مطرح می شود که چه انگیزه هایی در ترغیب نخبگان سیاسی نظامی عرب به در پیش گرفتن راهبرد مصالحه و سازش با اشراف ایرانی وجود داشت؟ هرچند رویداد بزرگ فتح ایران توسط عرب های مسلمان از زوایای گوناگون مورد بحث و تحلیل تاریخ پژوهان قرار گرفته است؛ اما تاکنون پژوهشی جامع و مستقلی در پاسخ به پرسش موردنظر، صورت نگرفته است. لذا در جستار حاضر، تلاش بر آن است تا با تکیه بر منابع دست اول و با استفاده از رویکردی تاریخی و روش تحلیلی توصیفی به پرسش مذکور، پاسخ داده شود. یافته ها نشان می دهد که عواملی همچون تسهیل پیشروی سپاهیان عرب در سرزمین ایران با مساعدت های حکام محلی، کاهش مقاومت ها و اعتراضات در نواحی مختلف ایران با استفاده از نفوذ قومی و اعتبار خاندان های بزرگ محلی، استفاده از نیروی نظامی اشراف ایرانی در درگیری های داخلی قبایل عرب، استفاده از دانش و تجارب دیوان سالاران و دهقانان ایرانی در اداره نواحی متصرفی، در انعقاد عقد قراردادهای صلح آمیز و استقبال نخبگان سیاسی نظامی عرب ها از راهبرد مصالحه و سازش اشراف ایرانی در فتح سرزمین ایران موثر بوده است.

    کلید واژگان: ایران, سده های نخست اسلامی, فاتحان عرب, اشراف ایرانی, مصالحه و سازش}
    Zahra Jahan, Mohammad-Taghi Imanpour *

    An investigation of the Fotouh news indicates that the commanders of the Arab Muslim Corps in most cases preferred to gain control over the land of Iran through the conclusion of peaceful agreements instead of war. For this reason, in different ways, they gave immunity to the Iranian nobles and their subjects, despite having a history of war and even violation of the treaty and rebellion. They sat at the negotiating table with them. Considering the repetition of this policy, this question is raised, "what were the motivations in persuading the Arab political-military elites to adopt a strategy of reconciliation and compromise with the Iranian elites?" Although the great event of conquest of Iran by the Muslim Arabs has been discussed and analyzed by the historians from various angles, no comprehensive and independent research has been done to answer the question. Relying on the first-hand sources and using a historical approach and an analytical-descriptive method, the author tries to answer this question. The findings show that factors such as facilitating the advances of the Arab armies in Iran with the assistance of the local rulers, reducing resistances and protests in different areas of Iran by using the ethnic influence and prestige of the big local families, using the military force of the Iranian elites in the internal conflicts of Arab tribes, and using the knowledge and experiences of the Iranian bureaucrats and peasants in governing the occupied areas have been effective in concluding peaceful contracts. It was also the reason for the Arab political-military elites’ inclination to adopt the strategy of reconciliation and compromise with the Iranian nobles in conquering the land of Iran.

    Keywords: Iran, First Islamic Centuries, Arab Conquerors, Iranian Nobles, Reconciliation, Compromise, Motives of the Arabs}
  • زهرا جهان، محمدتقی ایمان پور*، جواد عباسی، حسین مفتخری

    در پی حاکمیت عرب های مسلمان بر ایران و برخی تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از این حادثه تاریخی، شورش های بسیاری با ماهیت های گوناگون در این سرزمین رخ داد که در قرن دوم ه‍.ق به اوج خود رسید. این قیام ها که تقریبا با خلافت عباسیان آغاز شد به مدت تقریبی یک سده، پایه های قدرت عباسیان را به لرزه انداخت. لذا، این پژوهش به دنبال پاسخ برای این پرسش است که رهبران این شورش ها از چه پایگاه اجتماعی در جامعه ایران سده های نخست برخوردار بودند که توفیق  گسترده در جذب پیروان و همراهی آحاد گوناگون جامعه را با خود یافتند؟ هر چند که تاکنون بسیاری از این  شورش ها از منظر و زوایای مختلف سیاسی، دینی، نظامی و اقتصادی توسط تاریخ پژوهان بررسی شده است؛ اما پایگاه اجتماعی این رهبران که نقش محوری در شورش ها داشتند کمتر مورد توجه آنان بوده است و یا بعضی بدون رویکرد انتقادی نسبت به مطالبی که مورخان اسلامی در باب نسب و خانواده ی این رهبران نوشته اند، آنان را برخاسته از میان توده های مردم معرفی کرده اند. در حالی که در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از منابع کهن تاریخی و رویکردی انتقادی به منابع به شیوه توصیفی و تحلیلی به پیشینه رهبران این اعتراضات پرداخته شود. یافته های نگارندگان که بر پایه ی خوانش دقیق متون تاریخی انجام گرفته است نشان می دهد بر خلاف دیدگاهای رایج، بیش تر پیشوایان این قیام های مردمی علیه حاکمیت عرب ها بر ایران دارای پیشینه ی اشرافی و اغلب ریشه در خاندا ن های حکومتگر وکارگزاران پیشین ایرانی داشته اند.

    کلید واژگان: ایران, سده های نخست اسلامی, شورش ها, رهبران مبارز ایرانی, خاندان های اشرافی}
    Zahra Jahan, Mohammad-Taghi Imanpour *, Javad Abbasi, Hossein Moftakhari

    Following the rule of Muslim Arabs in Iran and some political, social and cultural developments resulting from this historical event, many uprisings of various natures took place in this land, which reached its peak in the second century AH. During these uprisings, which began almost with the Abbasid caliphate, it shook the foundations of Abbasid power for almost a century. Thus, this study seeks to answer the question of what social status the leaders of these uprising had in the Iranian society in the first centuries, who found great success in attracting followers and accompanying various members of society. However, many of these uprisings have been studied by historians from various political, religious, military, and economic perspectives; But the social standing of these leaders, who played a central role in the uprisings, has received little attention, or some have introduced them from the masses without a critical approach to what Islamic historians have written about the lineage and family of these leaders. While in this research, it has been tried to deal with the background of the leaders of these protests by using ancient historical sources and with a critical approach to the sources and in a descriptive and analytical manner. The findings of this research, based on a careful reading of historical texts, show that, contrary to popular belief, most of the leaders of these popular uprisings against Arab rule in Iran had aristocratic backgrounds and were often rooted in former Iranian families and agents.

    Keywords: Iran, First centuries of Islam, uprisings, Iranian militant leaders, aristocratic families}
  • مصطفی ابراهیمی، علی ناظمیان فرد*، محمدتقی ایمان پور

    نخل در حکم یکی از درختان مشهور مناطق گرمسیری فارس، در سده های نخستین اسلامی در کانون توجه مردم این خطه بود؛ پس پرورش آن و تولید خرما از مشاغل عمده کشاورزان و باغداران این منطقه بود. نخل داری در جایگاه یکی از عرصه های تعامل مردم فارس با محیط گرمسیری آن در سده های یادشده، موضوعی است که تاکنون چندان واکاوی نشده و تنها در برخی از آثار تالیفی، به شکل کلی به آن توجه شده است. بر این اساس، پژوهش حاضر حول این پرسش سامان یافته است: از منظر جغرافیای تاریخی، در این دوران معیشت وابسته به نخل در چه زمینه هایی از حیات مردم فارس نمود پیدا کرده بود؟ پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانه ای و بررسی میدانی در برخی مناطق دارای نخلستان و سازه های مرتبط با آبیاری نخل در فارس فراهم شده است. یافته های پژوهش از تعامل مردم گرمسیر فارس با جغرافیای محل سکونت خود، در ایجاد نخلستان های متعدد و استفاده فراوان از این درخت حکایت می کند. نخل و خرما در شکل گیری الگوهای زیستی سازگار با گرمسیر فارس همچون معماری، صنایع دستی، تغذیه، صادرات و پیدایش واژه های فراوان در ادبیات این منطقه نقش مهمی ایفا کرده و نزد مردم این خطه، جایگاه ویژه ای داشته است.

    کلید واژگان: فارس, نخل, خرما, جغرافیای تاریخی, سده های نخستین اسلامی}
    Mostafa Ebrahimi, Ali Nazemianfard *, Mohamad Taqi Imanpour

    Palm cultivation and date production were considered as the main occupations of farmers and gardeners of the tropical regions of Fars Province during the early Islamic centuries. The present study was conducted from the perspective of historical geography based on human interaction with its surroundings. Therefore, palm cultivation, date production, and various areas depending on palm-related livelihoods were studied in Fars Province during the mentioned period. This research was a descriptive-analytical study performed by referring to library resources and conducting a field study in some areas of the province cultivating palm trees with palm irrigation structures. In the early Islamic centuries, various regions of the province were regarded as tropical regions where palm trees were of great importance. Some references have considered this province, especially Khark Island, as the origin of all palm trees in the world. Persian books have reported “palm” under the name of “khormabon,” but the southern Iranian people have used to call palm trees “Mokh”, “Mogh”, and “Mog”, which are some words rooted in the Pahlavi language. Resistance against drought, adaptation to warm climate, and high fruiting rate are the important natural features of this tree. Historical and geographical sources, as well as the remaining old palm gardens, suggested interaction of people living in Fars Province with their surrounding geography and their attempts to establish many palm gardens. In old Fars Province, there were settlements called “Moghistan”, “Mokhdan”, and “Moghdan”, indicating that people planted palm trees and had palm gardens. Moreover, the rise of gardens in this region mainly meant that palm trees were planted here as well.In the tropical regions of Fars Province, people used all parts of a palm tree in their lives. In fact, many of the livelihood patterns of people in this area were taken from the palm tree. Palm played an important role in the architecture of houses as the trunk of this tree was used in their ceilings. In some places, people built their houses with the foliage of this tree. In the tropical regions of Fars Province, the word “pish” (or pesh) meaning palm leaf was adopted from Pahlavi language. Palm leaves had an important impact on the emergence of handicrafts and supplies needed in the people’s lives in this area. Brooms, fans, ropes, and various containers were among the items made with palm leaves. A variety of instruments made from palm leaves indicated the vast extent of its use and its important role in the people’s lives in the tropical lands of Fars Province. This reflected people's creativity in using a natural phenomenon like a palm tree and making widely used tools from its leaves, thus indicating their interaction with the natural phenomena around them.Dates are the main product of palm trees. “Khorma” (Persian word for date) is again a Pahlavi word. Dates and fresh dates (Rotab) were important products produced in the tropical regions of the province. Since this region was always threatened by drought, dates played an important role in providing food for people due to their abundant energy and long durability. In some periods, they were considered as the only fruit for people. Their pureness and sweetness led to their abundant use in nutrition. Different products, such as date honey and date syrup, were produced from dates. Dates were widely used with dairy and Tahini. They were also used to make different dishes, sweets, and Halva, which were among the common traditional foods of the province. They were of medical importance and used as medicine for treating some diseases as well.Dates were important economically and were among the main export items of the tropical regions in this province and a source of income for a number of people. During the years of famine and pest attack, dates  were imported from Basra and Bahrain to be used in the province. Due to trade relations, dates were also exported from the Persian Gulf countries to India and China where such palm trees were not planted.One of the important effects of palm trees on the people’s lives in the tropical regions of Fars Province was coinage of a large number of words and terms related to them, indicating that palm trees had more influence on the lexical richness of literature and culture of this land compared to any other trees. The importance of palm trees led to preservation of many of these words in the folklore and traditions of these people throughout history. Therefore, it could be said that palm tree was the most important tropical tree in Fars Province and date was the major tree crop in this region.

    Keywords: Palm, palm garden, Date, tropical region, Fars Province, Persian Gulf, Early Islamic centuries, Historical Geography}
  • یونس یوسف وند*، احمد پرویز، فرشاد میری

    آثار معماری ارزشمندی از دوران تاریخی و اسلامی در بخش های جنوب غربی استان لرستان باقی مانده است که برخی از آن ها به رغم اهمیت و ثبت شان در فهرست آثار ملی، آن چنان که شایسته است مورد مطالعه قرار نگرفته اند و شناخت کافی از آن ها وجود ندارد. یکی از این آثار، بنای موسوم به «تپه زاغه» است که در مرکز دشت «رومشکان» قرار دارد. به رغم انجام مطالعات باستان شناسی در رومشکان و بازدید باستان شناسان ایرانی و غیر ایرانی از تپه زاغه، اما تاکنون این بنا محور پژوهشی دقیقی نبوده است و امروزه پرسش ها و ابهامات جدی در مورد قدمت و کارکرد آن مطرح است. در معدود گزارش های پیشین با اختلاف آراء در قدمت و کارکرد بنا و بدون استناد بر شواهد باستان شناسی و معماری به معرفی آن پرداخته شده است، اما هویت واقعی این بنای مهم که دارای ارزش خاص معماری نیز هست، هم چنان ناشناخته باقی مانده است؛ بنابراین ضرورت دارد در پژوهشی مستقل و به شیوه ای فراگیر این بنا مطالعه و دوره تاریخی ساخت و کارکرد واقعی آن بررسی و شناخته شود که هدف پژوهش حاضر دستیابی به این مهم است. پرسش های اصلی پژوهش از این قرار است؛ 1- عمارت موسوم به تپه زاغه در دشت رومشکان در چه دوره ای ساخته شده است؟ 2- این بنا چه کاربری در دشت رومشکان داشته است؟ فرضیه تحقیق از این قرار است که بنای موسوم به تپه زاغه در اواخر دوره ساسانی در محور راه ارتباطی سیمره به طرحان به عنوان یک کاروانسرای میان راهی احداث شده است. رهیافت نظری که این پژوهش در شناخت بنا به کار گرفته «تاریخی» است و یافته ها با مطالعات کتابخانه ای و بازدیدهای میدانی گردآوری شده اند. برآیند پژوهش نشان می دهد این اثر یک کاروانسرای میان راهی است؛ درواقع یکی از «منازلی» است که در محور ارتباطی تاریخی شهر کهن «سیمره» و شهرهای شمالی استان خوزستان به منطقه «طرحان/ طرهان» در غرب لرستان ساخته شده است. عناصر معماری، مصالح به کار رفته و سفال های پراکنده در عرصه و پیرامون اثر نشانگر آن است که دوره اولیه ساخت بنا ساسانی بوده و تا اواخر سده های میانه دوران اسلامی از آن استفاده می شده است.

    کلید واژگان: معماری ساسانی, سده های آغازین اسلامی, کاروانسرا, تپه زاغه, رومشکان}
    Yuonos Yuosofvand *, Ahmad Parviz, Farshad Miri

    Valuable monuments has remained from the historical and Islamic period in the South West of Loresstan Province. Despite the importance some of these monuments and theirs registration in the List of National Monuments, Have not been performed proper research about them. Have not been comprehensively studied and there is not enough knowledge of them. One of these monuments is the building known as “Tappe Zagheh” in the center of “Romashkan” plain. Despite doing archaeological studies in Romashkan and visiting foreign and Iranian archaeologists from the Tappe Zagheh, our only knowledge about this building limited to its position. Previous reports introduced this Mansion. These reports have made comments on the date of construction and fanction of this mansion without reference to archaeological and architecture evidence from the building. But the exact date of construction and the actual operation still is unknown. Therefore, it is necessary this building will be studied in an independent study and comprehensive manner and recognized its historical period of construction and actual functioning. The purpose of this article is to achieve this. The main research questions are: 1- What period was built the mansion known as “Tappe Zagheh” in Romashkan plain? 2- What function had? The research approach in this study is "historical" and the findings are gathered with documentary and field studies.The results of the research show that “Tappe Zagheh” was a caravanserai between historical city of Seimareh and Tarhan region. Architectural element, Materials used in construction of the building and scattered pottery around “Tappe Zagheh” show that it was built in late Sassanian period and it was used until the Middle Ages of Islamic period. Tappe Zagheh” was a caravanserai between historical city of Seimareh and Tarhan region. Architectural element, Materials used in construction of the building and scattered pottery around “Tappe Zagheh” show that it was built in late Sassanian period and it was used until the Middle Ages of Islamic period.

    Keywords: Sassanid Architecture, Early Islamic centuries, Carvanserai, Tappe Zaghe, Romashkan}
  • فرشاد میری*

    یکی از شهرهای مهم غرب ایران که گچ بری های منحصر به فردی از سده های آغازین اسلامی از آن به دست آمده، شهر تاریخی «سیمره» در استان ایلام است. در این شهر تعداد زیادی گچ بری با نقوش هندسی و گیاهی و یک پلاک گچی با نقش انسانی به دست آمده است. بنا بر نتایج کاوش های باستان شناسی، این گچ بری ها هم زمان با ساخت شهر در نیمه اول سده دوم هجری ایجاد شده اند. از جمله ویژگی های بارز این گچ بری ها بهره گیری از گره های هندسی و استفاده از نقوش هندسی و گیاهی در ترکیب با هم است. در این مقاله سعی بر آن است تا با بررسی انواع نقوش به کار رفته در این گچ بری ها، جریان های تاثیر گذار و منابع الهام هنرمندان سازنده آن ها شناسایی شود. رویکرد پژوهش، تاریخی-توصیفی است و داده ها به روش کتابخانه ای و مشاهده عینی جمع آوری شده اند. نتایج نشان می دهد نقش مایه های استفاده شده در این گچ بری ها علاوه بر این که وام دار هنر دوره ساسانی است، تاثیر آیین اسلام نیز در آن ها به روشنی دیده می شود. هنرمندان سازنده این گچ بری ها با الهام از هنر ساسانی و تاثیر پذیری از طبیعت منطقه، هنر ایران دوره ساسانی را در قالب اسلامی ریخته و شیوه ی جدیدی در تزیینات گچ-بری پایه ریزی کرده اند که در سده های بعدی دوره اسلامی در انواع هنرها به کار رفته اند.

    کلید واژگان: دوره ساسانی, سده های آغازین اسلامی, شهر سیمره, تزئینات گچ بری, نقش مایه}
    Farshad Miri*

    One of the most important cities in the west of Iran, which has received unique stuccoes from the early Islamic centuries, is the historic city of Saimarreh in Ilam province. In this city, a large number of stuccoes with geometric and plant motifs and a plaque with the human figure has been found. According to the results of archaeological excavations, these stuccoes were created while the city was being built in the first half of the second century AH. Among the prominent features of these stuccoes are the use of geometric nodes and geometric and plant motifs in combination. In this article, we try to identify the influential trends and sources of inspiration of the artists by examining the motifs used in these decorations. The research approach is historical-descriptive and the data were collected through the library and objective observation. The results show that the designs used in these stuccoes, in addition to borrowing from the art of the Sassanian era, have clearly been influenced by Islamic Art. Inspired by Sassanian art and influenced by the nature of the region, the artists of these stuccoes have put Sassanian art into the Islamic forms and instituted a new style of stucco decoration that has been used in all kinds of different art forms in later centuries. The results show that the designs used in these stuccoes, in addition to borrowing from the art of the Sassanian era, have clearly been influenced by Islamic Art. Inspired by Sassanian art and influenced by the nature of the region, the artists of these stuccoes have put Sassanian art into the Islamic forms and instituted a new style of stucco decoration that has been used in all kinds of different art forms in later centuries.

    Keywords: Sassanid era, Early Islamic centuries, Saimarreh city, Stucco decoration, Motifs}
  • فاطمه مختاری*، اسدالله جودکی عزیزی، سیدرسول موسوی حاجی
    محور تاریخی شهر بم، مجموعه موسوم به «ارگ بم» است که در جبهه شمال شرقی شهر واقع شده است. علی رغم پژوهش های متعدد و متنوعی که تاکنون در حوزه های باستان شناسی و معماری و در ارتباط با ساختار و سیمای این شهر در سده های نخستین دوران اسلامی انجام گرفته است، هنوز هم پرسش های مهم و کلیدی وجود دارند که به آنها پاسخ های مناسب و متقنی داده نشده است. در پژوهش حاضر که، براساس هدف، از نوع تحقیقات بنیادی و، براساس ماهیت و روش، از نوع تحقیقات تاریخی است، تلاش می شود به این پرسش اساسی که سیمای شهر بم در سده های نخستین دوران اسلامی به چه صورت بوده است؟ پاسخ داده شود.گردآوری داده ها به دو شیوه اسنادی (کتابخانه ای) و میدانی صورت گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهند که شهر بم در سده های نخستین اسلامی دارای سه بخش ارگ، شارستان و ربض بوده است. در این دوره مجموعه ارگ بم، هسته مرکزی شهر بوده و شارستانی محصور با چهار دروازه آنرا محاط کرده است. ربض شهر بارو نداشته و دو رودخانه در شمال و جنوب به صورت فیزیکی بخش بزرگی از آن را از بدنه شارستان جدا ساخته است. موانع طبیعی در شمال و شرق باعث شدند تا شهر در جهات جنوب و غرب توسعه پیدا کند. مساحت تقریبی شارستان 260 هکتار (که با ربض و باغات و مزارع جمعا مساحتی بیش از 900 هکتار)بوده و شهر سه مسجد جامع داشته یکی در درون مجموعه ارگ و دوتای دیگر در عرصه شارستان.
    کلید واژگان: سده های نخستین اسلامی, شهر اسلامی, کرمان, بم, ارگ بم}
    Fatemeh Mokhtari *, Asadollah Jodaki Azizi, Seyed Rasool Mousavi Haji
    The historical center of the city of Bam, known as the Citadel of Bam, is located on the northeast side of the city. Despite the numerous and varied research done so far in the field of archeology and architecture in relation to the structure and landscape of this city in the first centuries of the Islamic era, there are still important and key questions to which appropriate and concise answers have been given. Not yet. In this research, which is based on the purpose of fundamental research and, by nature and method, a historical research, the main question: What was the landscape of Bam in the early centuries of Islam? The data has been collected in two ways: documentary and fieldwork. The results of this research show that the city of Bam in the early islamic centuries had three parts: Arg (Citadel), Sharestan (the main part of the city) and Rabaz (suburb(.During this period,Arg- e Bam (the citadel of Bam) was the central core of surrounded by a four-gate enclusure. The Rabaz, was not enclosed and two rivers to the north and south have physically separated a large part of it from thebody of Sharestan. The natural barriers that existed in the north and east of the city of Bam caused the city to expand in the south and west. The approximate area of Sharestan was 260 hectares and the total area of the city (Rabaz, gardens and farms) was over 900 hectares and the city had three mosques, one within Arg (the Citadel) and the other two in Sharestan
    Keywords: Early Islamic Centuries_Islamic City_Kerman_Bam_Arg- e Bam (Bam Citadel)}
  • حسن کریمیان، سامان سیدی *
    در میان شاخه های مختلف معماری، ساخت بناهای مذهبی از جایگاه ویژه یی برخوردار است. با ورود اسلام و تغییرات حکومت و آیین در ایران، کاربرد بناها و نحوه استفاده از آنها تغییر کرد. استان فارس یکی از مناطق مهم ایران است که با ورود اسلام به آن، مسلمانان بر پایه شرع و عقل از آنچه میتوانست مفید باشد در این نواحی بهره گرفتند؛ از جمله آنها از ساختمان آتشکده ها برای ایجاد مساجد و محل تجمع مسلمین استفاده می کردند. این نوشتار درصدد است فرایند تبدیل آتشکده های ایزدخواست واستخر به مساجد در سده های نخستین اسلامی در فارس را با تمرکز بر اندام معماری مساجد و شواهد باستان شناسی و قرائن مکتوب، تحلیل و بررسی نماید. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی و از نوع مطالعات میدانی بوده و روش جم عآوری اطلاعات کتابخانه یی و میدانی از طریق مشاهده و بررسی و استفاده از نقشه و کروکی میباشد. نتایج این بررسی حاکی از آن است که این دو مسجد، حاصل تغییر کاربری آتشکده به مسجد بوده اند؛ منتها از نظر کیفی و ماهوی فضای آتشکده ها براساس اعتقادات توحیدی منقلب و دگرگون شده اند و در واقع با کمترین تغییرات فیزیکی، تغییرات کیفی مهمی در جهت هماهنگی با اعتقادات توحیدی حاصل آمده است. برای مثال آتش و آتشدان از مرکز و کانون فضای داخلی برداشته شده و ضلع قبله با دیوار و نماد قبله پوشانده شده است و برای باطنی تر شدن فضاهای چهار طاق و عدم توجه به خارج، درگاه ها و ایوان ها و چپ راهروها و حیاط های داخلی و درها و دیوارهای خارجی افزوده شده و جهت اصلی بنا نیز رو به قبله قرار گرفته است.
    کلید واژگان: آتشکده, سده های نخستین اسلامی, مسجد ایزدخواست, مسجداستخر}
    Hassan Karimian, Saman Seyedi *
    The construction of religious structures holds a particular place in the various branches of architecture. Upon the rise of Islam in Iran and the resulting changes in the ruling system and rituals, the functions and usage of buildings changed. Fars Province is one of the important regions in Iran which greatly benefitted from the arrival of Islam, and the Muslims living there employed many of the useful recommendations of Shar’ and the intellect in different aspects of their life. For example, they used the structure of fire temples to construct mosques and create a place for the gathering of Muslims. The present paper is intended to examine and analyze the process of changing the fire temples of Izadkhast and Estakhr into mosques during the early Islamic centuries in Fars with an emphasis on the architectural structure of the mosques and based on archeological proofs and documented evidence. This study was conducted following the descriptive-analytic and field methods. The required data were collected from library sources and also through field-based observation and investigation and use of maps and croquis. The results of this study indicate that the two mosques were the products of changing the functions of fire temples. Nevertheless, the space of the original structures underwent some qualitative and essential changes based on monotheistic beliefs. In fact, in the light of a minimum of physical alterations, a number of important qualitative changes were made to them in line with Islamic principles and beliefs. For example, the fire and hearth were removed from the center of the inner space of the building, and the Qibla angle was covered with a wall and the symbol of Qibla. Moreover, in order to make the spaces under the square domes more internal and exclude the attention to the outside, portals, porches, left-side corridors, inner yards, doors, and external walls were added to the main buildings,the main axes of whichwere in the direction of Qibla.
    Keywords: Fire temple, Early Islamic centuries, Izadkhast Mosque, Estakhr Mosque}
  • اسدالله جودکی عزیزی، سید رسول موسوی حاجی، زهیر واثق عباسی
    با ورود اسلام به سرزمین های ایران، تغییراتی در ساختار کالبدی شهرهای دوره قبل، یعنی ساسانی، صورت گرفت. ویژگی عمومی شهرهای این دوره، اهمیت ربض و توسعه یافتن این بخش است. به رغم وجود گزارش های جغرافیانگاران مسلمان و شناختی عمومی که از ساختار شهر های نخستین و عناصر شکل دهنده آن ها به دست داده شده است از سیمای برخی از شهرهای تاریخی ایران اطلاعات جامعی در دست نیست؛ یکی از مهم ترین این شهرها، یزد است؛ بر همین اساس، در پژوهش پیش رو که از نوع تحقیقات توصیفی تحلیلی است، وضعیت این شهر براساس اسناد تاریخی و معماری و باستان شناسی بررسی می شود. برآیند تحقیق نشان می دهد که شارستان شهر یزد، اندازه کوچکی داشته و دارای بارویی استوار با دو دروازه بوده است. یکی از دروازه ها با نام «درب مسجد» در جبهه جنوبی قرار داشته و دروازه دیگر «درب ایزد» یا «اندرو» بوده که در سمت شمالی شارستان ساخته شده است. بازار شهر و یکی از مساجد دوگانه در ربض پررونق شهر بوده است. مسجد دیگر، در درون شارستان واقع بوده است. توسعه این شهر، در سمت جنوب و جنوب غرب و جنوب شرق بوده است و محور بازار را در شکل دهی مسیر گسترش آن، به ویژه در دوره های بعد، باید عامل تعیین کننده دانست.
    کلید واژگان: شهرسازی ایرانی, سده های اولیه اسلامی, یزد, کثه}
    Asadollah Joodakiazizi, Seyyedrasool Mosavi Haji, Zahir Vasegh Abasi
    The arrival of Islam in Iranian territories led to the changes in architecture of Iranian cities of Sassanid period. The general feature of such cities was the expansion of its external part (Rabaz). The reports of Muslim geographers indicate that the structure of these cities, however, the information about the architecture of Iran's historical cities are incomplete and imprecise. Yazd city could be a good example of these cities. This study aims to indicate the structure of Yazd city based on the historical, architectural and archeological documents with analytical- descriptive approach. The outcome of this research demonstrates that the part of Sharestan, which was small, had a stable rampart with two gates. One of these gates, known as Darb Masjed (The door of mosque), was located in the south of Sharestan. The second gate, known as Darb Izad or Andaru, was situated in the north of this part. The market and one of the central mosques were located in Rabaz and another mosque was situated in Sharestan. The important issue about this city was the expansion of this city in south, south _ west and south _ east. It is assumed that the market had influence on this expansion of this part in the next period.
    Keywords: Iranian architecture, the early Islamic period, Yazd, Katie}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال