به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "قاسم بن الحسن (ع)" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «قاسم بن الحسن (ع)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی قاسم بن الحسن (ع) در مقالات مجلات علمی
  • مصطفی لعل شاطری، هادی وکیلی*، علی ناظمیان فرد

    ازجمله موضوعات مغفول در زمینه تحریفات واقعه کربلا، تاثیر عناصر بصری در تداوم و تقویت این جریان است. این تحریفات که در گزارش های روضه الشهدا، متاثر از آثار پیشین، تا حد بارزی به صورت تجمیع شده بروز یافت، در دوره قاجار با ورود چاپ سنگی و سهولت در انتشار کتاب، در دیوا ن های مراثی به صورت گسترده ادامه یافت. در این میان یکی از قابلیت های چاپ سنگی، بهره گیری از تصویرسازی های درون متن و مرتبط با وقایع (ترجمه گفتمان مکتوب به گفتمان بصری) بود. هدف از پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی پاسخ به این پرسش است که تصویرسازی های میرزا علی قلی خویی از مجلس محاربه قاسم بن الحسن(ع) با فرزندان ازرق شامی، در طوفان البکاء، ماتمکده و اسرارالشهاده، به مثابه گفتمانی بصری از چه پیشامتن های متاثر و تا چه میزان در تداوم و تقویت این گزارش تحریف آمیز نقش داشته است؟ یافته ها حاکی از آن می باشد که تصاویر (متن) ضمن تاثیر از پیشامتن های موجود و اختصاصا روضه الشهدا، به گسترش این گزارش تحریف آمیز پرداخته است، به طوری که این جریان را می توان متاثر از هنجارها و باورهای جامعه و اختیارات هنری، جهت خلق سیمایی حماسی از قاسم(ع) و نیز نمایش قدرت تصویرسازی در تقابل نسبی با سایر گونه های مراسم یادبود کربلا دانست.واژگان کلیدی: قاسم بن الحسن(ع)، گفتمان بصری، قرایت های تحریفی، تصویرسازی، چاپ سنگی، میرزا علی قلی خویی.

    کلید واژگان: قاسم بن الحسن (ع), گفتمان بصری, قرائت های تحریفی, تصویرسازی, چاپ سنگی, میرزا علی قلی خویی
    Mostafa Lal Shateri, Hadi Vakili *, Ali Nazemianfard

    One of the forgotten issues in the context of the distortions of the Karbala incident is the influence of visual elements on the continuation and strengthening of this trend. These distortions, which appeared in the reports of the book "Rawdat al-Shuhada", influenced by the previous works, to a large extent in a consolidated form, continued extensively in the Marathi courts during the Qajar period with the advent of lithography and ease of publishing the book. One of the capabilities of lithography was the use of in-text illustrations related to events (translation of written discourse into visual discourse).The purpose of the present study, relying on descriptive-analytical method, is to answer the question that Mirza Aliqoli Khoi's illustrations of Qasem Ibn Al-Hassan (AS) with the sons of Azraq Shami, in Toofan Al-Baka, Mourning Code and Asrar Al-Shahadeh, as a visual discourse And to what extent have they contributed to the continuation and strengthening of this distorted report? Findings indicate that the images (text) while influencing the existing pretexts and especially the shrine of the martyrs, has spread this distorted report, so that this trend can be influenced by the norms and beliefs of society and artistic authority, to Creating an epic image of Qasim (AS) as well as showing the power of illustration in relative contrast with other types of Karbala memorial ceremonies.

    Keywords: Qasim Ibn Al-Hassan (AS), Visual Discourse, Distorted Readings, Illustration, Lithography, Mirza Aliqli Khoi
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال