به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "مکتب هرات" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «مکتب هرات» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی مکتب هرات در مقالات مجلات علمی
  • مسلم سلیمانی یان*، اکبر چهری

    مذهب از مهم ترین مولفه های تاثیرگذار بر بینش و روش تاریخ نویسی است. برخی مورخان گزارش های تاریخی را با باورهای اعتقادی خود هم سو می کنند. با بررسی مطلع السعدین و مجمع البحرین معلوم می شود که کمال الدین عبدالرزاق سمرقندی (887-816)، مورخ عصر تیموری از جمله مورخانی است که پایه و اساس بینش تاریخی وی مبتنی بر مولفه های مذهبی است. پرسش اصلی مقاله این است که باورهای اعتقادی سمرقندی چه تاثیری بر گزارش های تاریخی او داشته است؟ حاصل پژوهش که با رویکرد توصیفی- تحلیلی انجام شده حاکی از این است که سمرقندی تفسیر تاریخ را در پرتو باورهای اعتقادی به گونه ای معنادار روایت کرده است. او با استفاده از آیات قرآن و مفاهیم مذهبی، پیوند فرهنگ ایرانی با هویت اسلامی، مفاهمه بین اهل تسنن و تشیع، احترام به سادات و خلفای راشدین، توجه به اندیشه ظل اللهی، پیوستگی دین و سیاست، مشیت گرایی، عدالت و دادگری اسلامی به تفسیر روایات تاریخی و توصیف حاکمان تیموری پرداخته است. سمرقندی با ارادت و اعتقاد به سنت تیموری تاریخ نویسی کرده است؛ از این رو او در گزارش های تاریخی خود به توجیه حکمرانی تیموریان پرداخته و به آنها مشروعیت مذهبی-سیاسی داده است.

    کلید واژگان: مطلع السعدین و مجمع البحرین, کمال الدین عبدالرزاق سمرقندی, تشیع و تسنن, تیموریان, مکتب هرات
    Moslem Soleimanian*, Akbar Chry

    Religion is one of the most significant and influential components affecting the insight and method of historiography. Some historians align historical report in accordance with their religious beliefs. By considering the Matla Al-Saadin and Majma-ul-Bahrain, it becomes evident that Kamal al-Din Abd-al-Razzāq Samarqandī (816-887), a historian of the Timurid era, is among the historians whose historical insight has been based on religious components. The basic question of the current study is: what effect did Samarqandī's religious beliefs have on his historical reports? The findings of the current descriptive-analytical approach research indicate that Samarqandī narrated the interpretation of history in the light of religious beliefs in a meaningful way. By using verses of the Quran and religious concepts, he linked Iranian culture with Islamic identity, understanding between Sunnis and Shiites, respect for Sādāt and the Rāshidūn, attention to the thought of God's shadow, connection between religion and politics, providentialism, Islamic Justice and Judiciary have analyzed historical narratives and description of Timurid rulers. Samarqandī has written history with devotion and belief in Timurid tradition; hence, in his historical reports, he justified the rule of the Timurid and gave them religious-political legitimacy.

    Keywords: Matla Al-Saadin, Majma-ul-Bahrain, Kamal al-Din Abd-al-Razzāq Samarqandī, Shi’ism, Sunnism, Timurid, Herat school
  • Nazila Daryaie

    The Corcoran carpet, a woven carpet from the Safavid era, was referred to as sickle leaf carpets or spear leaf carpets by Western researchers when classifying carpet designs. Various regions in Iran have been associated with the production of Corcoran carpets. In 2017, this particular rug was sold at Sotheby’s for £5 million. It is believed that the design of this carpet was either created by Ghiyathuddin Naqshband Yazdi or influenced by Ghiyath’s design style. The author of the article speculates that Herat is the primary location for weaving this carpet. Additionally, the article briefly mentions the distinctive features of some renowned painters from these schools, who have made significant contributions to identifying the origins of modern Iranian carpet patterns. These painters play an important role in this regard.

    Keywords: Corcoran carpet, Ghiyas Naqshband Yazdi, Herat School, Sickle-shapedleaves
  • سکینه طاهرخانی *، مهرناز بهروزی

    دوره ی فرمانروایی تیمور سرآغاز احیای فرهنگ و هنر بود. دوره ی تیموریان را می توان از دوره های رونق علم و دانش شمرد، علت را باید در حمایت و تجلیل سران تیموری از ارباب معرفت جست. در عصر تیموریان تزیینات داخل کتاب، به سر حد کمال رسید، نمونه ی آشکار آن شکوه و عظمت مکتب هرات در این دوره است. هنر کتاب آرایی و جلدسازی ایران در سده ی نهم هجری به دست جلدسازان و صحافان هرات به اوج رسید. موضوع اساسی در تحقیق حاضر، بررسی هنر کتاب آرایی مکتب هرات در دوره تیموریان است. نگارنده با استفاده از روش تاریخی با رویکرد توصیفی - تحلیلی به بررسی منابع و اطلاعات موجود پرداخته و تا حد امکان کوشیده است ، منابع تحقیقی و پژوهش های صورت گرفته را با منابع اصلی مقایسه کند و در صورت وجود اختلاف به بررسی و نقد آنها بپردازد. براین اساس در این مقاله سعی شده با بهره گیری از منابع دست اول و تحقیقی به بررسی روند هنر کتاب آرایی مکتب هرات در عصر تیموریان پرداخته شود.

    کلید واژگان: کتاب آرایی, تیموریان, مکتب هرات
    sakineh taherkhani*, Mehrnaz Behroozi

    Timor's reign began with the revival of art and culture. The Timurid era can be considered one of the most prosperous periods of science, and the cause must be to support and praise the Timurid rulers for the master of knowledge. In the Timurid era the decorations within the book reached its full potential, an obvious example of the glory of the Herat school in this period. The art of book-making and book-making in Persia reached its height in the ninth century AH by Herat bookstores and binders. The main theme of the present study is to examine the art of Herat school book art in the Timurid period. Using a historical-descriptive-analytical approach, the author examines existing sources and information and, as far as possible, attempts to compare research sources and research with original sources and to review and critique them if any. Therefore, in this paper, using the first and foremost sources, this paper attempts to study the art process of Herat School of Book Design in the Timurid era.

    Keywords: bookbinding, Timorids, Herat school
  • علی اصغر مشکینی

    مکتب هرات در زمان تیموریان دوران خاصی از شکوفایی هنری در ایران محسوب می‌شود. تیمور و جانشینانش، تلاش مداومی در حمایت از هنرمندان مختلف و جمع کردن آن در هرات داشتند که زمینه ساز ظهور مکتب هرات در عرصه‌ها‌ی مختلف هنری گردید. ظهور و بروز مکتبها‌ی هنری هرات در روزگار فرزند او شاهرخ و بعدها سلطان حسین بایقرا حاصل این تلاش‌ها و حمایت‌ها بود. در زمان شاهرخ(807-850 ق) اکثر هنرمندان که تیمور قبلا به ماوراءالنهر فرستاده بود، وارد هرات شدند و او هرات را مرکز علم و هنر و سیاست خود ساخت. او با تکیه بر اموال فراوانی که از تیمور بر جای مانده بود، در هرات دست به ایجاد مدارس، خانقاه ها، آرامگاه‌ها و مساجد و کافه‌ها و باغ‌ها زد . خصوصیت منحصر به فرد شاهرخ، حمایت آزادانه از علم را با اعتقاد سخت و روحیه‌ی اسلامی به هم آمیخته بود. از سوی دیگر، فرزندان او الغ بیگ، ابراهیم سلطان، بایسنقر و محمد جوکی، افزون براینکه هر کدام در هنری کارآمد و استاد بودند در هنرپروری و علم دوستی نیز شهرتی در خور داشتند . مجموع این شرایط ایران عصر تیموری بویژه شهرهای هرات و شیراز در زمان شاهرخ و فرزندانش را، مستعد بروز و ظهور یکی از درخشانترین دوران هنری خود کرده بود. مسلما ظهور شخصیتها‌ی هنرمندی چون کمال‌الدین بهزاد نتیجه شرایط اجتماعی مطلوب آن دوران و حمایتهای پادشاهان تیموری بوده است. بهزاد تحت حمایت شاهان هنردوست تیموری در نگارگری ایرانی ابداعاتی داشت که نه تنها در مکتب هرات، بلکه در تاریخ هنری ایران، نوآوری محسوب می‌شود. در این تحقیق سعی شده با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی دوران تیموری، آثار برجسته کمال‌الدین بهزاد مورد کاوش عمیق قرار گرفته و با معرفی ویژگی‌های خاص هر اثر، تاثیرات آن‌ها در رشد و تکامل نگارگری ایرانی مورد بررسی قرار گیرد. نتیجه سالها خلاقیت کمال‌الدین بهزاد الگویی مناسب در برابر نگارگران دورانهای بعد به ویژه صفویه قرار داد تا نگارگری ایرانی را به اوج تعالی برساند

    کلید واژگان: نگارگری, مکتب هرات, استاد کمال الدین بهزاد, ترکیب بندی

    The Herat school of Timurid era is regarded as one special period of art flourishing in Iran. Timur and his successors in the spite of their wars in lands of Iran, they continually attempted to patron various artists and bring them together in Herat, which was caused to rise of the Herat school at different art areas.Certainly, emerging artistic figures such as Behzad Kamal- Al-Din had been coming due to suitable social conditions in that period and patronages of Timurids princes. Under patronage of art-loving princes, Behzad invented in Persian miniature which is not only considered as innovation and creativity in the Herat school but also in Iran’s art history. In the paper, it has tried to thoroughly explore the prominent works of Behzad Kamal-Al-Din in the Herat school of miniature painting according to social and political conditions of the Timurid period, and to study their effects on the growth and evolution of the Persian miniature through introducing the features specific to each work. Outcome of many years attempts and creativity of Behzad Kamal-Al-Din put a good model for miniature painters at next periods, specially Safavid era to bring the Persian miniature into the own eminence.

    Keywords: Miniature painting, The Herat School, Behzad Kamal-Al-Din, Composition
  • علی بحرانی پور*
    چنان که از عنوان مقاله حاضر برمی آید، محتوای آن متضمن تاکید بر روابط ایران و چین در قرن نهم هجری قمری، به ویژه سفارت غیاث الدین نقاش از سوی سلطان شاهرخ تیموری به چین، و تاثیر آن در هنر نگارگری ایرانی است. مقاله حاضر با روش تحقیق و دیدگاهی تاریخی وعمدتا با استناد به منابع تاریخی به پژوهش در این باب پرداخته شده است و در پی یافتن پاسخ پرسش زیر است: زمینه ها و سیر تاریخی اثرگذاری نقاشی چینی بر نگارگری ایرانی در عهد تیموری چگونه بوده است؟ فرضیه حاکی از آن است که نگارگری ایرانی از حیث ارتباط با نقاشی چینی، از ابتدای دوره تیموری روندی را از تقلید صرف، تمرین، اصلاح، تکمیل و بومی سازی نقش مایه ها و مضامین نقاشی چینی پیموده است.
    کلید واژگان: نگارگری, نقاشی چینی, دوره تیموری, غیاث الدین نقاش, مکتب هرات
    A. Bahranipour*
    As understood from the title of this article, there has been a focus on the relations between Iran and China in the first half of A.H 9th/A.D 15th century and its influence on Iranian miniature. Being an historian, using a historical method and viewpoint, and invoking historical sources, the author has attempted to provide an answer for the following question: What were the conditions and historical trends involving the influence of Chinese painting on Iranian miniature in Timurid dynasty?Hypothesis indicates Iranian miniature and its connections with motifs and contents of Chinese painting. Since the early Timurid Sultans, the Persian miniature in its relation with the Chinese painting had a revolutionary trend from imitation, exercising, correction, and completion to the naturalization.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال