به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نظام قبیله ای » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نظام قبیله ای» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شکرالله خاکرند*، مهدی اسماعیلی

    قراء، گروهی از عالمان و معلمان قرآنی بودند که پس از وفات پیامبرs شکل یافته و به یکی از تاثیرگذارترین گروه ها در دو سده نخست تبدیل شدند. ساختار قبیله ای جامعه عرب و عملکرد قراء در مهمترین بزنگاه های تاریخ اسلام به تحلیل کارکردهای قراء و رابطه آن با نظام قبیله ای اهمیت فزاینده ای بخشیده است. لذا بازشناسی و اثرپذیری از ساختار اجتماعی جامعه عرب و استقلال هویتی ایشان، مساله ای است که پاسخ بدان می تواند نقشی مهم در جرح و تعدیل و شناسایی یکی از مهمترین لایه های اجتماعی جامعه صدر اسلام ایفا نماید. پژوهش حاضر که در صدد نقد رویکرد قبیله محور در تبیین عملکرد قراء است، می کوشد ابتدا این دیدگاه را شرح دهد و سپس با رویکرد توصیفی- تحلیلی و مراجعه به منابع تاریخی، نقاط ضعف و قوت این نوع نگاه را نمایان سازد و به رویکردی مشخص از ماهیت و عملکرد طبقه قراء برسد. نتیجه بررسی ها نشان می دهد که قراء نه گروهی از اعراب گردآمده حول گرایش های قبیله ای، بلکه طبقه ای از جامعه اسلامی بودند که بر اساس مفاهیم قرآنی هویت خود را می شناختند. بر این اساس قراء علی رغم ساختار قدرتمند نظام قبیله ای در جامعهی قرون نخستین اسلامی، خود را محدود به سنت های اجتماعی موجود نکرده و کوشیدند با حفظ استقلال عملکرد خود در عرصه های مختلف، هویت اجتماعی خویش را حول محور خوانش خود از قرآن صورت بندی نمایند.

    کلید واژگان: قراء, نظام قبیله ای, ساختار اجتماعی, جامعه صدر اسلام, رویکرد قبیله محور}
  • طاهره رحیم پورازغدی
    خورشید اسلام در سرزمینی طلوع کرد که نظام و جامعه ی آن قبیله ای بود و ساکنانش به اعراب شمالی و جنوبی تقسیم می شدند. آموزه های دینی پیامبر اکرم(ص) که براساس برادری و برابری انسان ها و طرد نژادگرایی و تفاخرات قبیله ای از جامعه ی عرب بود با تکیه بر وحی، تنها ملاک برتری را تقوی قرار داد و بدین ترتیب اعراب قیسی و یمنی با پذیرش اسلام، مرزهای طایفه ای را کنار گذاشته و رسول خدا(ص) را در اجرای فرامین الهی یاری رساندند. اما بررسی دقیق و آماری نشان می دهد با وجود این که محمد بن عبدالله از اعراب عدنانی و شمالی بود، قحطانیان سهم بیشتری در گسترش و حفظ اسلام داشتند. در این مقاله سعی شده است به جایگاه اعراب در حمایت پیامبر(ص) در بعد کمی و کیفی پرداخته شود.
    کلید واژگان: مکه, نظام قبیله ای, اعراب, اوس و خزرج, هجرت, یثرب, انصار}
    T.Rahimpour Azqadi
    The sun of Islam rose upon a land whose system and society was tribal and its inhabitants were divided into northern and southern Arabs. The Prophet’s religious teachings based upon human fraternity and equality, and at the some time, upon the rejection of racism and tribal class differences and honors of the Arabs community according to revelation, caused to respect and honor chastity and God-fearing and consider it as the real standard of superiority and nobility.Thus the arabs of Qaisi and yamani, converting to islam, ignored the tribal boundaries and helped the Apostle of god convey God's but a careful and statistical investigation reveals that although muhammad- ibn-e-abdullah (pbuh) was from among the adnani and northeern arabs, the Qahtanids had more contrebutions to the spread and protection of islam.This paper is an attempt to study the southern arab's status concerning their quality and quantity aspects to support the prophet (pbuh).
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال