به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نوگرایان" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «نوگرایان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی نوگرایان در مقالات مجلات علمی
  • زهرا میرزایی*

    از نخستین دهه های سده بیستم، مقارن با ورود استعمار فرانسه(1881-1956م) زنان و حقوق آنها کانون توجه قرار گرفت. در این دوره، به دنبال نفوذ و رشد جریان اصلاح طلبی دینی در منطقه، گفتمان غالب در تونس، گفتمان نوگرایی اسلامی بود. حامیان حقوق زن نیز، با رویکردی اسلامی به دفاع از فمینیسم پرداختند و با تفسیرهای جدید از متون دینی، مفاهیم دینی را در خدمت نهضت فمینیسم قرار دادند. موضوعاتی چون حجاب، آموزش و اشتغال زنان، تعدد زوجات و حق طلاق به چالش کشیده شد اما این مسئله از سوی مردم و برخی علمای سنت گرا با واکنش منفی مواجه شد. مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که اولا چه عواملی منجر به تحول وضعیت زنان و شکل گیری جنبش های حمایت از زنان در دوره استعمار شد و ثانیا این تحولات چه پیامدهایی داشت؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که عواملی چون ورود مدرنیته به تونس، نقش استعمار، حمایت نوگرایان اسلامی از حقوق زنان و تشکیل انحادیه ها نقش موثری در اصلاح وضعیت اجتماعی زنان داشت و مواردی چون احداث مدارس دخترانه، افزایش نسبی سواد زنان، مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی از جمله پیامدهای مهم اصلاحات بود. این اصلاحات زمینه ساز تحولات گسترده تر بعدی یعنی حمایت دولت از فمینیسم و ظهور جنبش زنان به شکل سکولار در دوره استقلال تونس گردید.

    کلید واژگان: تونس, مدرنیته, جنبش زنان, نوگرایان, سنت گرایان
    Zahra Mirzaei *

    From the first decades of the twentieth century, with the advent of French colonization (1881-1956), women and their rights came into focus. During this period, following the influence and growth of the religious reform movement in the region, the dominant discourse in Tunisia was the discourse of Islamic modernity. Proponents of women's rights also took an Islamic approach to defending feminism, using religious interpretations to put religious concepts at the service of the feminist movement. Issues such as hijab, women's education and employment, polygamy and the right to divorce were challenged, but were met with a backlash from the public and some traditionalist scholars. The main issue of the present study is, firstly, what factors led to the evolution of the status of women and the formation of women's advocacy movements during the colonial period, and secondly, what were the consequences of these developments? Findings show that factors such as the arrival of modernity in Tunisia, the role of colonialism, the support of Islamic modernists for women's rights and the formation of unions had an effective role in improving the social status of women and issues such as girls' schools In social and political activities, it was one of the important consequences of the reforms. These reforms paved the way for further wider developments, namely government support for feminism and the emergence of a secular women's movement during Tunisia's independence.

    Keywords: Tunisia, Modernity, Women's movement, modernists, traditionalists
  • زهرا میرزایی*، ولی الله برزگر کلیشمی، احمد بادکوبه هزاوه، عباس برومند اعلم

    تونس از جمله کشورهای مغرب عربی، همچون سایر سرزمین های جهان اسلام در نخستین دهه های قرن نوزدهم میلادی با مدرنیته آشنا شد. نخستین گام های نوگرایی در تونس با نوسازی‌های «احمد بای» (1837-1855م) و جانشیناش آغاز شد و تا شروع استعمار فرانسه (1881م) ادامه داشت. در این دوره بیشتر نوسازی‌ها وجه مادی داشت و الگوگرفته از کشورهای اروپایی به‌خصوص فرانسه بود. ورود استعمار فرانسه (1881-1956م) و رشد جریان اصلاح طلبی دینی در منطقه و نفوذ آن به تونس نقش بسیاری در تغییر دیدگاه مسلمانان منطقه نسبت به غرب و مدرنیته داشت. متفکران نوگرای دوره استعمار، با مسئله مدرنیته و غرب که زادگاه آن بود، با نوعی رویکرد انتقادی برخورد کردند. دغدغه اصلی گفتمان مذکور این بود که چگونه می توان به جهان اسلام قدرت بخشید؟ راه رسیدن به رشد و ترقی و اصلاحات اساسی چیست؟ بر همین اساس، محور اصلی تفکر آنان تاکید بر اصالت عقل و علم، عصری‌سازی نهادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در چارچوب فرهنگ عربی- اسلامی بود. از نظر آنان راه رسیدن به اصلاحات واقعی تقویت موقعیت جهان اسلام در برابر تمدن غرب و تمییز قایل شدن میان غرب استعمارگر و دستاوردهای تکنولوژیکی آن بود. پیروان این گفتمان در راه رسیدن به هدف خود با تولید نظام معنایی چون تحول نظام آموزشی، سیاسی، بیان مشکلات موجود در جامعه، انواع نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی، خطر استبداد داخلی و استعمار خارجی و بیان دال‌هایی چون عدالت و حقوق فردی و اجتماعی، آینده ای روشن و آرمانی برای مردم ترسیم و با برجسته کردن گفتمان خود با ابزارهای گوناگون، زمینه هژمونیک کردن خود و به حاشیه راندن گفتمان رقیب یعنی سنت‌گرایان را فراهم کردند. البته در اواسط قرن بیستم و با ظهور گفتمان ملی گرایان که اغلب از تحصیل کردگان در فرانسه بودند، اسلام‌گرایان از ارایه راهکارهای ایدیولوژیک و متناسب با نیازهای جدید جامعه تونس باز ماندند. از آنجا که آنها برای تربیت و ایجاد نیروی انسانی کارآمد به منظور برآوردن زیرساخت های یک دولت مدرن و توسعه یافته در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و تربیتی طرح مناسبی نداشتند، مغلوب گفتمان ملی گرایان شدند. در جستار حاضر تلاش شده است تا با رویکرد توصیفی- تحلیلی زمینه‌ها و عوامل موثر در پیدایش گفتمان انتقادی درباره مدرنیته، ماهیت و ویژگی‌های آن و برخی از مهم‌ترین تحولات نوین در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی بیان شود.

    کلید واژگان: تونس, مدرنیته, نگاه انتقادی به مدرنیته, نوگرایان, سنت گرایان
    Zahra Mirzaei*, Valiollah Barzegar Klishomi, Ahmad Badkubeh, Abbas Boromandalam

    Tunisia became acquainted with modernity in the first decades of the nineteenth century. The first stage of modernization in Tunisia began with the modernization of Ahmad Bey(1855-1837) and his successor, and continued until the French colonial (1881) began Pepeda. The second stage of modernization began with the French colonialism and continued up and down until the beginning of independence and the formation of the Republican system in Tunisia. The trend of modernism in this period was more than anything else influenced by the idea of religious reformism of Egypt, and modernist thinkers faced a kind of critique in the face of modernity and the West. This model of modernism from which is called Islamic modernism, called for modernity in line with Islamic culture and redefined religious concepts. Thus, in this period, new developments took place in the political, cultural and social spheres that followed this approach.

    Keywords: Tunisia, Modernity, A Critical view to Modernity, Modernists, Traditionalists
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال