به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نگارگری » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نگارگری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شهاب شهیدانی*، سمیه شیخی، مینا فضائلی

    عصر شاه عباس اول (996- 1038ق/1617-1659م) به طور توامان از مقاطع مهم تاریخ اجتماعی و شکوفایی هنر در ایران عصر صفوی به شمار می آید و از این حیث، غنای لازم برای پرداختن به تاریخ اجتماعی از منظر آثار هنری را دارد. نگارگری ایرانی که بیشتر معطوف به جلوه های داستانی، درباری یا اساطیری بود، با پیشینه ای کوتاه، بخشی از حیات اجتماعی عصر صفوی را در نگاره های عصر شاه عباس اول و مکتب اصفهان، منعکس نمود. یکه صورت یا تک نگاره ، اگرچه قبل از صفویان آغاز شده بود اما در آثار رضا عباسی (متوفی 1044ق/ 1634م) از مهم ترین نقاشان مکتب اصفهان، تثبیت شد. پژوهش حاضر به روش تاریخی و تحلیلی، با تکیه بر منابع کتابخانه ای و موزه ای، به بازنمود عناصر اجتماعی در نقاشی های یکه صورت رضاعباسی می پردازد. در عدم توجه منابع تاریخنگاری فارسی به حیات اجتماعی عصر صفوی، این پژوهش درصدد بررسی و تحلیل آن است که تک نگاره های رضا عباسی چگونه مضامین و طبقات اجتماعی را به تصویر درآورده است؟ یافته های این پژوهش نشان می دهد، رضا عباسی هنرمند چیره دست مکتب اصفهان، گذشته از حضور در دربار، در میان توده مردم نیز زیسته است و بیش از دیگر هنرمندان نقاش این دوره توانسته است طبقات مختلف اجتماعی، جنسیت، مشاغل و مخصوصا برخی رفتارهای اجتماعی یا حالات روزمره دوره خود را در تک نگاره هایش به تصویر درآورد. ترتیب تعداد و اهمیت این توجه و انعکاس شامل: کاتبان، شیوخ و دراویش، طبقات عامه و زنان، لوطیان و کشتی گیران، جوانان و اشراف و نجبا و در مراحل آخر نظامیان و فرنگیان است. 

    کلید واژگان: دوره صفویه, عصر شاه عباس, مکتب اصفهان, رضا عباسی, نگارگری}
    Shahahb Shahidani *, SOMSYYEH SHEIKHI, MINA FAZAELI

    The social history of Iran in the Safavid era is one of the fields of study that still needs attention and revision due to the poverty of Iranian historiography. AND aND aNDThe establishment of political stability and the consequent growth of the cultural and artistic atmosphere in the Safavid era led to the growth of all types of art, including the emergence of prominent and influential artists on the flow of Iranian painting. Iranian painting, which was mostly focused on fictional, courtly or mythological effects, with a short history, reflected a part of the social life of the Safavid era in the paintings of the Shah Abbas era. Single portrait or single painting, although it started before the Safavids, in this period it was established in the works of Reza Abbasi (died 1044 AH), one of the most important painters of the Isfahan school.The present research deals with the representation of social elements in Reza Abbasi's one-faced paintings using historical and analytical methods, relying on library and museum sources. The research question is that, in the absence of attention of Persian historiographical sources to the social life of the Safavid era, what themes and social classes have been depicted in Reza Abbasi's monographs. The findings of this research show that Reza Abbasi, a master artist in the Isfahan school and who had a presence in the court and lived among people, was able to depict different social classes, gender, and occupations more than any other artists of his time

    Keywords: safavi era, Shah Abbas era, Isfahan school, Reza Abbasi, miniature}
  • فاطمه شیرازی*

    بیان مسیله: خمسه نظامی از جمله کتب بسیارغنی ادب فارسی است که به دلیل داشتن منظومه هایی عاشقانه وغنایی بارها مورد توجه نگارگران اعصار مختلف قرار گرفته و در عین حال، بستری مطلوب جهت مطالعه ی تاریخ اجتماعی و جایگاه فرهنگی زنان در دوره های خاص تاریخی را، ارایه می کند. واقعیات زیسته ی بصری موجود در تصاویر زنان خمسه تهماسبی شامل آداب، رسوم و شرایط فرهنگی اجتماعی زنان در عصر صفوی ، به خوبی در این نگاره ها قابل مطالعه است. این بازنمایی ها بیان کننده شرایط زندگی روزمره ی زنان در گذار تاریخی خود هستند. روش تحقیق: ازهمین رو، از نظریه ی تاثیر میدان های مختلف در خلق اثر هنری پیر بوردیو بهره می بریم تا میزان تاثیر میدان های تاریخی اجتماعی عصر صفوی در مصور سازی زنان خمسه تهماسبی این تصاویر یکتا را به بحث بگذاریم. سوال اما این جاست که در تصاویر خمسه تهماسبی چه مقولاتی از زندگی روزانه ی زنان در عصر صفوی  به تصویر کشیده شده است و تحت تاثیر کدام میدان های اجتماعی وتاریخی؟ نتیجه می گیریم که تصاویر زنان در خمسه ی تهماسبی، به دلیل نظارت شدید شاه و دربار صفوی بیشتر متجمل و از جنس «زنان درباری» است و بر خلاف نگاه سنتی چه بسیار از آداب و رسوم و باورها و به طورکلی، واقعیات جامعه عصر صفوی را بازنمایی نموده است.

    کلید واژگان: خمسه تهماسبی, نگارگری, تاریخ اجتماعی, پی یر بوردیو}
    Fatemeh Shirazi *

    Problem Statement: Khamsah of Nezami is one of the greatest books of Persian literature, which has been highly regarded by the miniature artiste of different times due to its romantic and lyrical poems; beyond this, it provides a salient context for field of social history and presents the cultural status of women in specific historical eras. The visual lived reality illustrated by the women images in Khamsah of Tahmasebi, including customs, traditions and socio-cultural conditions of them in the Safavid era, can be well studied in these miniature paintings. these representations are in somehow expressing the conditions of daily life of women in their historical transition. Research Method To get the research aim, the theory of different fields` influences on creating artworks by Pierre Bourdieu was applied to discuss the extent of the influence of historical and social fields of Safavid in illustrating women images in Khamsah of Tahmasbi. However, the question here is that: 1. what aspects of women lives in the Safavid era are presented in the miniature paintings of Khamsah Tahmasbi and 2. which social and historical fields have been influenced by it? We conclude that the images of women in Khamsah Tahmasbi, due to the strict supremacy of the Shah and the Safavid court, the "court women" are mostly depicted and, contrary to the views of traditionalists, who believe in presentation of an imaginary world, many public customs and beliefs, or the realities of Safavid society are represented by them.

    Keywords: Khamsah Tahmasbi, Miniature Painting, social history, Pierre Bourdieu}
  • سمانه صادقی مهری*، زهرا مسعودی امین

    این پژوهش با بررسی برخی از نگاره های نگارگری مکتب تهران در دوران معاصر از یک سو و خوانش اندیشه ها و دیدگاه فلسفی «خیام نیشابوری» شاعر و ریاضی دان سده پنجم و ششم هجری قمری ایران در سوی دیگر در نظر دارد، تا چرایی و چگونگی موردتوجه قرار دادن اشعار و رباعی های این شاعر برای اولین بار توسط نگارگران مکتب تهران در دوره معاصر را مورد بررسی و پژوهش قرار دهد. فرضیه مورد پژوهش این است که هنرمندان مکتب تهران به ارزش های سنتی و نگارگری گذشته ایران در دوران مدرنیسم پای بند بودند تا با پیوند به گذشته، هرچه بیشتر ریشه های ایرانی و آریایی خود را حفظ کنند. آثار مورد پژوهش شامل نه نگاره نگارگران معاصر و متعلق به موسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان است. بر این اساس، روش جمع آوری اطلاعات، اسنادی و میدانی بوده و تجزیه و تحلیل داده ها نیز براساس پژوهش صورت گرفته و درنهایت، این نتیجه حاصل شده که هنرمندان مکتب تهران با احیاء سبک سنتی و نگارگری ایرانی برای بازگشت به شیوه های هنری گذشته در برابر هنر مدرنیسم تاکید می کردند و با پرداختن به آثار و اشعار خیام برای اولین بار درپی بازگشت به ریشه های آریایی و گذشته خود تا قبل از دوران تجدد و مدرن بودند.

    کلید واژگان: نگارگری, مکتب تهران, اشعار خیام, دوره معاصر, مدرنیسم}
    Samaneh Sadeghimehri*, Zahra Masoudiamin

    This research, by examining some paintings of the Tehran school in the contemporary period on the one hand, and reading the thoughts and philosophical views of the poet and mathematician Khayam Neishabouri of the 5th and 6th centuries A.H. on the other hand, aims to understand why and how To examine and research the placement of this poet’s poems and quatrains for the first time by painters of the Tehran school in the contemporary period. The hypothesis of the research in this article is that the artists of the Tehran school adhered to the traditional values and painting of Iran’s past during the modernism era in order to preserve their Iranian and Aryan roots as much as possible by linking to the past. The researched works include 9 paintings by contemporary painters, which belong to the Cultural Institute of Mustazafan Foundation Museums. Based on this, the method of collecting documentary and field information was done and the analysis of the data was also done based on the research, and finally, the conclusion was reached that the artists of the Tehran school, by reviving the traditional style and Iranian painting, returned to the past artistic methods. They stressed against the art of modernism, and by addressing Khayyam’s works and poems, for the first time, they sought to return to their Aryan roots and their past before the era of modernity and modernism.

    Keywords: Painting, Tehran School, Khayyam’s Poems, Contemporary Period, Modernism}
  • نسترن حاج عباس خیاط تبریزی، صمد سامانیان*، آمنه مافی تبار

    در بسیاری از نسخه های مصور تاریخی، برای نمایش شخصیت ها در شمایل نگاری، وجه ثابتی به تصویر در آمده است تا شناخت ایشان برای بیننده تسهیل گردد. هدف این مقاله، واکاوی الگوی تصویری پوشش حضرت علی (ع) در نگاره های خاوران نامه ترکمانی از منظر ساختار صوری است. طرح، نقش، فرم و رنگ عناصر پوشش حضرت علی (ع) در نگاره های نسخه خاوران نامه چگونه تحلیل می شود؟ نتیجه مطالعه اسنادی به شیوه تطبیقی تاریخی و با نمونه گیری 9 نگاره به صورت هدفمند حاکی است که در نگاره های این نسخه، امیرالمومنین علی (ع) با پوشش عمامه، قبا و عبا تصویر شده و رنگ یا شیوه تزیینی یا بر عکس ساده نمایی برای تمایز ایشان از دیگر افراد به کار نرفته است: پوشش امام علی (ع) در تمام موقعیت ها، ترکیب سه قطعه ای متداول دارد. بنابر این، همانندی ایشان با دیگر افراد در تصاویر به قرین مفهومی وجه، نشانه ای دارد و موضوع همگونی کسوت حضرت علی (ع) را با مردم جامعه در زمان زیست در ذهن تداعی می کند.

    کلید واژگان: نگارگری, مکتب ترکمانی, خاوران نامه, جامه حضرت علی(ع)}
    Nastaran Haj Abbas Khayyat Tabrizi, Samad Samanian *, Ameneh Mafitabar

    Many historical illustrated manuscripts have used a fixed aspect of iconography for prominent characters to facilitate their recognition. This study aimed to analyze the pictorial pattern of Imam Ali's (PBUH) clothing, the design, form, and color in the paintings of the Khāvarān Nāmih's Manuscript, a sample of Turkoman school preserved in Golestan Palace. The results showed that the clothes of Imam Ali (PBUH) in the paintings consisted of a turban, cloak, and robe, which was the customary clothing style of his time, the conventional three-piece clothing. Moreover, depicting Imam Ali (PBUH) in the same clothes as other characters in the picture reflects his lifestyle as a normal person in society.

    Keywords: paintings, Turkoman school, Khāvarān Nāmih, Imam Ali's (PBUH)}
  • مرضیه تراجی*، عفت سادات افضل طوسی

    فالنامه طهماسبی، یکی از نسخه های مصور دوران صفویه است که حاوی مضامینی چون تفال به شیعه و تاویل به نیکی و بدی امر به استعانت به الطاف اهل بیت است. این نسخه در زمان حکومت شاه طهماسب صفوی مصور شد. شاه طهماسب با یاری علمای شیعه و رهنمایی بزرگانی چون محقق کرکی و علامه مجلسی، یکی از بهترین راه ها را برای انتقال مفاهیم مذهبی، آراستن متون به تصاویر اهل بیت، می دانست. از این رو وی با حمایت از هنرمندان، فضا را برای توسعه تشیع فراهم ساخت. شاه طهماسب بر آن بود که با مضامین شیعی و تجسم بصری امامان به خصوص امام علی(ع) تفکر و بینش شیعه را در سراسر ایران تحکیم بخشد. در این مقاله به این پرسشها پاسخ داده شده است: مضامین شیعی در نگاره های فالنامه طهماسبی کدام است؟ نشانه ها و نمادهای ولایت امام علی(ع) در نسخه چگونه است؟ در پاسخ به پرسش های مقاله، هدف زیر موردنظر بوده است: شناسایی و تحلیل نگاره های فالنامه براساس مضامین شیعی و نشانه های ولایت امام علی(ع). روش تحقیق در این مقاله به صورت کتابخانه ای و جمع آوری مطالب و تحلیل نگاره ها و نمادهای شیعی به روش توصیفی است.

    کلید واژگان: فالنامه طهماسبی, شیعه, امام علی(ع), نگارگری, قرآن کریم, شاه طهماسب صفوی}
    Marzie Toraji *, Effat Alsadat Afzal Tousi

    Tahmasebi Falnama is one of the illustrations of the Safavid era that contains topics such as concepts of Shi'a and the interpretation of good and evil, which is due to the submission of the Ahl al-Bayt. This manuscript was illustrated during the reign of Shah Tahmaseb. Shah Tahmaseb with the help of Shi'a scholars and the guidance of the greats such as Mohaqqeq Al-Karaki and Mohammad baqer Majlesi considered that one of the best ways to convey religious concepts was to recite texts and editions to Ahl al-Bayt's images. Therefore, he provided grounds for Shi'a development by supporting artists. Shah Tahmaseb intended to reinforce Shi'a thoughts and insights all over Iran through Shi'a concepts and imams’ visualization especially Imam Ali (as). This article answers these questions; What are Shi'a concepts in Tahmasebi Falnama figures? What are the signs and symbols of Imam Ali(as) guardianship in the manuscript? To answer these questions the following objective was considered: Identification and analysis of Falnama figures based on Shi'a concepts and signs of Imam Ali (as) guardianship. This paper used the library method and collecting subjects and analysis of Shi'a figures and symbols in the descriptive method.

    Keywords: Tahmasebi Falnama, Shi'a, Imam Ali (AS), Painting, Holy Quran, Shah Tahmaseb}
  • علیرضا ذوالقدر، حسن باستانی راد*
    تعاملات فرهنگی و هنری هزاران ساله ایران و چین پس از سلجوقیان گسترش یافت و در عصر مغول ایلخانی به صورت فزاینده ای برقرار شد. جاده ها در فرمانروایی واحدی درآمدند و صحرانوردان تحت تاثیر فرهنگ ها و تمدن ها و فرهنگ های چین، آسیای مرکزی، ایران و قفقاز قرار گرفتند. از میان هنرهای گوناگون، نگارگری و کتاب آرایی در قلمرو سرزمین های اسلامی، از آن میان در گستره فرهنگی ایران زمین از این روند تاثیر به سزایی یافت. از سده هفتم قمری (14 م) و به ویژه در اواخر عصر ایلخانان، بین نگارگری و کتاب آرایی با حوزه های گوناگون علمی به ویژه تاریخ نگاری و ادبیات پیوند برقرار شد و در عصر تیموریان و صفویان به اوج رسید. برچیده شدن خلافت عباسی و موانع فرهنگی و سیاسی ناشی از آن، در آفرینش های هنری و پیوند هنر با تاریخ نگاری و ادبیات در مکتب نگارگری تبریز و دیگر مکاتب هنری ایرانی در این دوره تاثیر به سزایی داشته است. مولفه هایی مانند حکمرانی ایرانی، اندیشه ایرانشهری، فره ایزدی، اساطیر ایرانی، تاریخ و میراث روایی ایرانیان، و تاریخ نگاری جهانی زمینه ساز مینیاتورها در متون گوناگون تاریخ نگاری، ادبی و علوم طبیعی شد. در این پژوهش بر پایه تبیین تاریخی و روش میان رشته ای بین تاریخ فرهنگی، تاریخ هنر و تاریخ نگاری، علت های موثر در کاربرد نگارگری در تاریخ نگاری و ادبیات عصر ایلخانی بررسی می شود.
    کلید واژگان: تبارشناسی فرهنگی, نگارگری, کتابت, تاریخ نگاری فارسی, ایران زمین, ایلخانان}
    Alireza Zolghadr, Hassan Bastani Rad *
    Iran and China have had strong cultural and artistic interactions for thousands of years. These relations expanded after the Seljuks period and increasingly continued during the Mongol-Ilkhanate era. Roads came under a unified rule, and steppe nomads were influenced by cultures and civilizations in China, Central Asia, Iran, and the Caucasus. This process had a great impact on various arts, painting, and book decoration in the territory of Islamic lands, especially in “Iranzamin (Persia).” From the 14th century in the late Ilkhanate era, painting and book decoration with various scientific fields were used, especially in Persian historiography and literature also reached their peak in the Timurid and Safavid ages. The decline of the Abbasid Caliphate and dismantling the cultural and political barriers had a great impact on artistic creations and the interactions between art, Persian historiography, and literature in the establishment of the Tabriz School of Miniature Painting. Some Iranian components were influential in the creation of this style: Iranshahr's political thought, The Myth of Farrah-i Izadi, Persian mythology, history and narrative heritage of ancient Iran, etc. Those components were used in miniatures of books on historiography, literature, and the natural sciences. This research examines the adequate reasons for the usage of painting in the historiography and literature of the Ilkhanate era by the method of explanation in history and interdisciplinary research in cultural history, art history, and historiography.
    Keywords: Cultural Genealogy, painting, Book-decoration, Persian Historiography, Persia, Ilkhanate}
  • چنور سیدی

    با توجه به نظریه بینامتنیت و فرضیه‌های باختین[2] که بعدها ژرار ژنت آن را بسط داد، اثر هنری مستقلی وجود ندارد و آثار هنری با یکدیگر ارتباطی ناگسستنی دارند. بررسی سازه ها و عناصر مشترک در ادبیات و نگارگری دوره تیموری نیز حاکی از وجود روابط بینامتنی میان این دو شاخه هنری متداول در آن روزگار است. از این رو، مقاله حاضر تلاش دارد تا با تکیه بر روش توصیفی – تحلیلی به بررسی آثار ادبی و هنری دوره تیموری بپردازد و میزان اثربخشی ادبیات را بر هنر نگارگری در این دوره مشخص سازد. آن گونه که از بررسی های صورت پذیرفته در تحقیق حاضر بر می آید، سبک ادبیات فارسی مقدمه و پیش فرضی برای سبک نگارگری در دوره تیموری بوده است و به هیچ عنوان نمی توان نگارگری این دوره را بدون شناخت سبک های ادبی آن مورد واکاوی قرار داد.

    کلید واژگان: دوره تیموری, سبک شناسی, ادبیات فارسی, نگارگری, بینامتنیت, ژرار ژنت}
    Chenor Saidi

    According to the intertextuality approach and Bakhtin’s hypotheses, which were later expanded by Gérar Genette, no work of art is independent from other artistic works, and all of them bear a tight relationship with each other. A study of the shared elements of the literary and miniature styles of the Timurid period testifies to the existence of an intertextual relationship between these two prevalent artistic fields of that time. Following a descriptive-analytic approach, the present study aims to examine the literary and artistic works of the Timurid period and highlight the extent of the influence of literature over the art of miniature. The findings of the study indicate that the style of Persian literature has been employed as an introduction to the development of the miniature style of the Timurid period, and it is impossible to investigate the miniature works of this period without first learning about the common literary styles of that time.

    Keywords: Timurid period, stylistic, Persian literature, miniature, intertextuality, Gérar Genette}
  • مهدیه هاشمی*، عبدالکریم عطارزاده

    نگارگران مسلمان در ترسیم چهره و اندام شخصیت ها، با رویکردهای گوناگونی در بازنمایی پوشش زنان قلم زده اند. به رغم باستان گرایی داستان های شاهنامه فردوسی، موضوع پوشش زنان در تصویرگری های این اثر در دوره اسلامی مطرح بوده است، چنان که نگارگری های شاهنامه های مصور دوره صفوی، در این زمینه با یکدیگر یکسان نیستند. این پژوهش پس از مقایسه پوشش زنان با یکدیگر در نگاره «دیدار زال و رودابه» در شاهنامه های دوره صفوی، به این پرسش پاسخ می گوید که زنان در کدام نگاره، پوشیده ترند؟ این مقاله بنیادی، با روشی توصیفی تحلیلی بر پایه اطلاعات منابع کتابخانه ای و مشاهده آثار مرتبط، در پی دستیابی به میزان پاس داشت هنجارهای دینی نزد نگارگران عصر صفوی است. لزوم شناخت التزام دینی نگارگر در تصویرگری، ضرورت این پژوهش را توجیه می کند. بنا بر یافته های پژوهش، سر و بدن زنان در نگاره نسخه شاهنامه روزگار شاه عباس دوم، یکسره پوشیده شده و این نوع پوشش، از فتاوای فقهای آن عصر متاثر بوده است.

    کلید واژگان: پوشش زنان, شاهنامه های صفوی, نگاره زال و رودابه, نگارگری}
    Mahdiyeh Hashemi *, Abdolkarim Attarzadeh

    Muslim miniature painters have taken on the issue of veiling in drawing up the faces and organs of women and men in a variety of ways. In the illustration of Shahnama in the Islamic era, despite his ancient stories, the issue of Women’s clothing has been raised. The miniature painters of the illustrated Shahnamas in the Safavid era have not treated the issue of Women’s clothing alike. The present study was to compare the veil of women in the miniature painting “Zal and Roodabeh's visit” to the Shahnamas of the Safavid era with the question of which of the miniature painting, the Women’s clothing has been more adhered to. The type of paper is fundamental and its method is descriptive-analytic and the necessary information is from library sources, and the observation of the Artworks is aimed at achieving the observance of religious orders among Safavid era painters. And recognizing the religious commitment of the artist to illustration has made this research necessary. According to the findings, in the miniature painting, belong to the version of the Shah Abbas II era, Due to the full body and head coverage, which is influenced by the fatwa of the Jurisconsult, the Women’s clothing has been observed more.

    Keywords: Women&rsquo, s clothing, Safavid Shahnama, &ldquo, Zal, Roodabeh&rdquo, miniature painting, miniature Painting}
  • مریم صالحی کیا، میترا شاطری*
    از زمان آفرینش شاهنامه فردوسی این اثر مورد توجه پادشاهان و صاحب منصبان بوده و در ادوار مختلف، به فرمان آن ها، نسخ نفیسی از آن به دست برجسته ترین هنرمندان هر عصر ساخته شده است. در تاریخ نگارگری ایران، سه نسخه شاهنامه اهمیت ویژه ای دارند؛ شاهنامه بزرگ مغول (دموت) مربوط به اواخر دوره ایلخانی، شاهنامه بایسنقری متعلق به دوره تیموری و شاهنامه شاه طهماسبی (هوتون) مربوط به اوایل دوره صفوی. به فراخور موضوع داستان ها، شماری از نگاره های هر سه نسخه، دارای تصاویری از ابنیه سلطنتی هستند و نگارگران در ترسیم هر چه بهتر بناها و تزیینات آن ها به ویژه کاشی کاری، تلاش و دقت بسیار کرده اند. بناها دارای کتیبه هایی هستند که هر یک سیمای کتیبه های ساخته شده در دوره های خود را به خاطر می آورند. پژوهش حاضر می کوشد به این پرسش ها پاسخ دهد که، کتیبه نگاری در هر یک از سه نسخه به تفکیک، با چه شاخصه های متفاوت بصری ترسیم شده و این ویژگی ها در نوع و رنگ خط، محل قرارگیری، رنگ و تزیینات زمینه و مضامین، چگونه نمود یافته است؟ و در گذر از یک دوره به دوره بعد چه تحولاتی در آن ها پدید آمده است؟ با توجه به اهمیت نگاره ها در پژوهش های باستان شناسی، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی سیر تحولی و مقایسه کتیبه نگاری بناهای سلطنتی از اواخر دوره ایلخانی تا اوایل صفوی برمبنای نگاره های سه نسخه شاهنامه فردوسی (شاهنامه بزرگ مغول، شاهنامه بایسنقری و شاهنامه طهماسبی) است. اطلاعات به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده و روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی و تطبیقی است. کتیبه های بناها، در دوره مغول با خط کوفی و در دوره تیموری با خطوط کوفی و ثلث، اغلب مضامین سیاسی و مذهبی دارند؛ و در دوره صفوی، کتیبه های ثلث و نستعلیق مضامین دعایی، اخلاقی و عرفانی را تداعی می کنند. در دوره تیموری از نقوش اسلیمی و در دوره صفوی از نقوش اسلیمی و ختایی، برای تزیین زمینه کتیبه ها استفاده شده است.
    کلید واژگان: نگارگری, کتیبه نگاری, شاهنامه بزرگ مغول, شاهنامه بایسنقری, شاهنامه شاه طهماسبی}
    Maryam Salehikia, Mitra Shateri *
    Since the creation of Ferdowsi's Shahnameh, this work has attracted the attention of kings and Authorities and in different periods, by their command, the valuable manuscripts of that, have been made by the most prominent artists of every period. In the history of Iranian painting, three manuscripts of the Shahnameh have special significance: the Great Mongol Shahnameh related to the late Ilkhani era, Baysonghor Shahnameh belonging to the Timurid period and Shahnameh of Shah Tahmasp related to the early Safavid period. A number of pictures of all three manuscripts have images of royal buildings, that the painters have made great efforts and precision in accurately drawing structure of their buildings and decorations, especially tiles. The buildings have inscriptions that each reminds the inscriptions of their periods. The present research tries to answer these questions: What are the features of the inscriptions depicted in each of the three manuscripts, in terms of the type and color of the line, location, color and Background decorations? What changes have occurred in the course of a period to the next? Regarding the importance of images in archaeological research, the main purpose of the present research is survey of the evolution and comparison of the Inscription of royal monuments from the late Ilkhani to early Safavids based on the images of three manuscripts of Ferdowsi's Shahnameh. The Information is collected in the library and field method and the research method is descriptive- comparative and analytical. The findings of the research show that the building's Inscription During the late Ilkhani to the early Safavid period is more sophisticated and more diverse in terms of script, colors and decorative motifs. Considering that there are no significant examples of the ceremonial and royal monuments of the late Ilkhani to the early Safavid period, investigating the images of these three manuscripts can provide researchers with useful information about the design, color and location of the inscriptions.
    Keywords: Painting, Inscription, Great Mongol Shahnameh, Baysonghri Shahnameh, Shahnameh of Shah Tahmasp}
  • حسین بهروزی پور*، خشایار قاضی زاده

    درطول تاریخ ایران، حکومت هایی هرچند کوچک و بزرگ از امرا و فرمانروایان محلی وجود داشته اند که در تاریخ هنر و تمدن کشور ما منشا تاثیرات به سزایی بوده اند، ولی آن گونه که باید، شناخته نشده اند؛ از جمله آن ها حکومت محلی «آل اینجو» و پس از آن «آل مظفر» بوده است. پس از فروپاشی سلسله ایلخانان در ایران، مناطق کرمان، یزد و فارس عرصه تنازع و رقابت میان دو خاندان مدعی آل اینجو و آل مظفر شد؛ با این حال دوره فرمانروایی حکومت های محلی آل اینجو و آل مظفر منشا تحولات هنری و فرهنگی مهمی نیز گردید که آثار این تحولات مهم را می توان در هنر نگارگری شیراز به روشنی ملاحظه کرد، زیرا نسخه های به جای مانده از کتاب آرایی دوره حکومت های محلی آل اینجو و آل مظفر خود شاهدی بر این مدعاست. پرسش این است: مکتب نگارگری شیراز در دوران حکومت های محلی آل اینجو و آل مظفر، چه تاثیراتی بر هنر نگارگری ایرانی گذاشته است؟ شیوه این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است. نمونه های موردی پژوهش نگاره هایی از نسخه شاهنامه 733 ه‍.ق. موجود در کتابخانه ملی روسیه در سن پترزبورگ و شاهنامه 731 ه‍.ق. در موزه توپ قاپوسرای استانبول ترکیه و شاهنامه قوام الدین حسن 741 ه‍.ق. که همگی متعلق به دوره آل اینجو هستند و همچنین نگاره هایی از شاهنامه های 771 ه‍.ق. موجود در کتابخانه توپ قاپوسرای استانبول در ترکیه و همچنین نسخه خمسه نظامی، اواخر قرن هشتم مربوط به دوره آل مظفر در کتابخانه ملی پاریس، مورد واکاوی قرار گرفته اند. نگارندگان این پژوهش، ضمن مطالعه و بررسی ویژگی ها، براساس خصوصیات صوری، ساختاری و مضمونی هنر نگارگری شیراز در دوران آل اینجو و آل مظفر، تاثیرات مکتب نگارگری شیراز را بر هنر نگارگری ایران در دوران مذکور، مورد واکاوی قرار داده اند. بر پایه نتایج پژوهش، توجه نگارگران آل اینجو به سنت نقاشی قدیم ایران (یادآور دیوارنگاره های ساسانی) و مصور کردن شاهنامه فردوسی و صحنه های رزمی، کاربرد جداول مشخص برای نوشتن قطعات خوشنویسی شده، مصورکردن منظومه های تغزلی در دوره آل مظفر، کاربست رنگ های درخشان در نگارگری آل اینجو و آل مظفر بر هنر نگارگری ایران در دوران بعد تاثیر شگرفی گذاشته است.

    کلید واژگان: مکتب نگارگری شیراز, نگارگری, آل اینجو, آل مظفر}
    Hossein Behroozipour, Khashayar Ghazizadeh

    Throughout Iran’s history, there have been governments, however large and small, of local rulers and rulers that have been the source of significant influences in the history of our country’s art and civilization. These local rulers are not well-known throughout history, among them the local government of Al Inju and then al-Muzaffar. After the collapse of the Ilkhanid dynasty in Iran, the regions of Kerman, Yazd, and Fars were presented with a competition between the two families claiming al-Inju and Al-Muzaffar. However, the period of the local rule of Al Inju and Al-Muzaffar is bed into significant artistic and cultural developments, which can be seen in Shiraz’s orthography. This is because the remaining copies of the book-layout of Al-Inju and al-Muzaffar are proving to this claim. The question is: What effects has Shiraz’s painting school had on the Iranian Painting art during Al-Inju and Al-Muzaffar? The method of this research is descriptive-analytical with library data collection. Case studies are paintings of Shahnameh version 733 AH in the Russian National Library in St. Petersburg and Shahnameh 731 AH in the Topkapi Museum of Istanbul, Turkey, and Shahnameh Qavam al-Din Hasan 741 AH, all belonging to the Al Inju period, as well as paintings of the 771AH Shahnameh, exists in the Topkapi Library of Istanbul in Turkey, as well as the Khamseh Nezami version, in the late 8th century related to the Al-Muzaffar period in the National Library of Paris. Studying the characteristics based on formal, structural, and themes of Shiraz Artography during the Period of Al-Inju and Al-Mozaffar, the effects of Shiraz Painting School on the art of painting are distinguished. Based on the results of this research, al-Inju’s paintings were under the effect of the tradition of old Iranian painting (reminiscent of Sassanid graffiti) and visualization of Ferdowsi’s Shahnameh and it’s martial scenes, and the use of specific tables for writing parts (calligraphy), the illustration of lyrical systems in the Period of Al-Muzaffar, the application of brilliant colors in the painting of Al Inju and Al-Muzaffar have had a tremendous impact on Iranian Painting in the later era.

    Keywords: Shiraz School of Painting, Painting, Local Government, Al-Inju, Al-Muzaffar}
  • فاطمه مهرابی*، افسانه قانی

    فالنامه طهماسبی از معدود آثار هنری ایرانی است که از کنار هم قرار گرفتن اطلاعات منابع متعدد و ایدیال ایرانی اسلامی (شیعی و صوفی) فراهم آمده است. تعدد و تکثر مبادی شکل دهنده به محتوای این کتاب به خلق اثری انجامیده که به لحاظ عناصر دیداری، اثری متکثر و ترکیبی شمرده می شود. از آنجا که تخیل هنری عامل اساسی تجلی امر معقول در محسوس است، مطالعه چگونگی شکل گیری معنا در آثار هنری، از گذر روش های مبتنی بر تحلیل تخیل به خوبی میسر می شود. یکی از روش های تحلیل مبتنی بر تخیل، روش مطرح شده توسط ژیلبر دوران است که در این پژوهش برای تحلیل نگاره ای از کتاب فالنامه طهماسبی به کار رفته است. داده های موردنیاز برای این پژوهش از طریق مشاهده تصویر و تجزیه آن به اجزا تشکیل دهنده اش و اطلاعات موردنیاز برای تحلیل آن، از طریق مطالعات کتابخانه ای فراهم آمده و درنهایت، به روش تخیل شناسی دوران تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که هنرمند موردنظر این نوشتار برای به تصویر کشیدن موضوع صحرای محشر از همه ساخت های دوازده گانه تبیین شده توسط دوران استفاده کرده تا مطلوب خود، مضمون جاودانگی را با تاکید بسیار در اثر متجلی کند.

    کلید واژگان: نگارگری, فالنامه طهماسبی, تخیل هنری, ساختارهای تخیل, ژیلبر دوران}
    Fatemeh Mehrabi *, Afsaneh Ghani

    Tahmasebi Fālnāmeh is one of the few Iranian works of art that bring together information from various sources and Iranian-Islamic ideals (Shiite and Sufi). The multiplicity of sources shaping the content of this book has led to the production of a work that is variegated and hybrid in its application of visual elements. Since artistic imagination is a crucial factor in the embodiment of reason in the tangible, it is possible to study how meaning is shaped in works of art through techniques inspired by the analysis of imagination. In this paper, one of the methods of imagination-oriented analysis proposed by Gilbert Durand has been adopted to analyze an illustration in Tahmasebi Fālnāmeh. The research data was obtained by observing and decomposing the image into its components. Also, the information required for analysis was also attained from library research before applying Durand’s imagination method of analysis. The results indicate that the artist of the illustration has drawn on all twelve structures explained by the Durand to express the theme of immortality in his portray of Resurrections Day.

    Keywords: Painting, Tahmasebi Fālnāmeh, Artistic Imagination, Structures of Imagination, Gilbert Durand}
  • علی اصغر مشکینی

    مکتب هرات در زمان تیموریان دوران خاصی از شکوفایی هنری در ایران محسوب می‌شود. تیمور و جانشینانش، تلاش مداومی در حمایت از هنرمندان مختلف و جمع کردن آن در هرات داشتند که زمینه ساز ظهور مکتب هرات در عرصه‌ها‌ی مختلف هنری گردید. ظهور و بروز مکتبها‌ی هنری هرات در روزگار فرزند او شاهرخ و بعدها سلطان حسین بایقرا حاصل این تلاش‌ها و حمایت‌ها بود. در زمان شاهرخ(807-850 ق) اکثر هنرمندان که تیمور قبلا به ماوراءالنهر فرستاده بود، وارد هرات شدند و او هرات را مرکز علم و هنر و سیاست خود ساخت. او با تکیه بر اموال فراوانی که از تیمور بر جای مانده بود، در هرات دست به ایجاد مدارس، خانقاه ها، آرامگاه‌ها و مساجد و کافه‌ها و باغ‌ها زد . خصوصیت منحصر به فرد شاهرخ، حمایت آزادانه از علم را با اعتقاد سخت و روحیه‌ی اسلامی به هم آمیخته بود. از سوی دیگر، فرزندان او الغ بیگ، ابراهیم سلطان، بایسنقر و محمد جوکی، افزون براینکه هر کدام در هنری کارآمد و استاد بودند در هنرپروری و علم دوستی نیز شهرتی در خور داشتند . مجموع این شرایط ایران عصر تیموری بویژه شهرهای هرات و شیراز در زمان شاهرخ و فرزندانش را، مستعد بروز و ظهور یکی از درخشانترین دوران هنری خود کرده بود. مسلما ظهور شخصیتها‌ی هنرمندی چون کمال‌الدین بهزاد نتیجه شرایط اجتماعی مطلوب آن دوران و حمایتهای پادشاهان تیموری بوده است. بهزاد تحت حمایت شاهان هنردوست تیموری در نگارگری ایرانی ابداعاتی داشت که نه تنها در مکتب هرات، بلکه در تاریخ هنری ایران، نوآوری محسوب می‌شود. در این تحقیق سعی شده با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی دوران تیموری، آثار برجسته کمال‌الدین بهزاد مورد کاوش عمیق قرار گرفته و با معرفی ویژگی‌های خاص هر اثر، تاثیرات آن‌ها در رشد و تکامل نگارگری ایرانی مورد بررسی قرار گیرد. نتیجه سالها خلاقیت کمال‌الدین بهزاد الگویی مناسب در برابر نگارگران دورانهای بعد به ویژه صفویه قرار داد تا نگارگری ایرانی را به اوج تعالی برساند

    کلید واژگان: نگارگری, مکتب هرات, استاد کمال الدین بهزاد, ترکیب بندی}

    The Herat school of Timurid era is regarded as one special period of art flourishing in Iran. Timur and his successors in the spite of their wars in lands of Iran, they continually attempted to patron various artists and bring them together in Herat, which was caused to rise of the Herat school at different art areas.Certainly, emerging artistic figures such as Behzad Kamal- Al-Din had been coming due to suitable social conditions in that period and patronages of Timurids princes. Under patronage of art-loving princes, Behzad invented in Persian miniature which is not only considered as innovation and creativity in the Herat school but also in Iran’s art history. In the paper, it has tried to thoroughly explore the prominent works of Behzad Kamal-Al-Din in the Herat school of miniature painting according to social and political conditions of the Timurid period, and to study their effects on the growth and evolution of the Persian miniature through introducing the features specific to each work. Outcome of many years attempts and creativity of Behzad Kamal-Al-Din put a good model for miniature painters at next periods, specially Safavid era to bring the Persian miniature into the own eminence.

    Keywords: Miniature painting, The Herat School, Behzad Kamal-Al-Din, Composition}
  • مهدی کاظم پور *، مهدی محمدزاده، راضیه حیدری
    مدارک تصویری ازجمله مهم ترین مدارک در مطالعه تاریخ و به خصوص تاریخ معماری ایران است. مدارک تصویری انواع مختلفی دارد که نقاشی نوعی مهم در میان آن هاست که ظرفیت های آن، چندان شناخته شده نیست و کمتر در تحقیقات معماری مورداستفاده قرارگرفته است. جای خالی این مطالعات، در خصوص مکتب نگارگری هرات که می توان آن را بازنمایی واقعی فضاهای معماری دوره تیموری قلمداد نمود بیشتر رخ می نماید. بر همین اساس جهت بازتاب تزئینات معماری در نگاره های ایرانی، از میان نقاشی و نگاره های مکاتب مختلف ایران، مکتب نگارگری هرات با تاکید بر نگارگری کمال الدین بهزاد- از معروف ترین هنرمندان مکتب نگارگری هرات- انتخاب و مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است. با توجه به اهمیت این موضوع و دامنه کم مطالعات، در این مقاله سعی بر آن شده است تا با ارائه مهم ترین شاخصه های معماری دوره تیموری و همچنین نگارگری آثار بهزاد، بازتاب تزئینات معماری این دوره از قبیل: حمام، کاخ و مسجد در آثار وی موردبررسی قرار گیرد. با انجام مطالعات مشخص گردید که در سه اثر متعلق به کمال الدین بهزاد؛ علاوه بر ارائه جزئیات بناهایی از قبیل: حمام، کاخ و مساجد، شاخصه های معماری تیموریان از قبیل: نوع طاق ها، شکل سردرها، فرم کلی بناها، کاشی معرق، تزئینات رایج و موتیف های تزیینی بازتاب یافته است.
    کلید واژگان: معماری تیموریان, تزئینات, نگارگری, کمال الدین بهزاد, کاخ, حمام}
    mehdi kazempour *, mehdi mohammadzadeh, raziye heydari
    Visual evidences are considered to be the most important documents in history and especially in the history of Iranian architecture. There are different types of painting that they could be used importantly to retrieve many of historical as well as artistic issues. On the basis of Herat Painting School, which have more realistic representation it is possible to retrieve architectural decoration of Timurid period. Accordingly, to reflect the architecture decoration in Persian miniatures of different miniature painting schools of Iran, Herat Miniature Painting School with an emphasis on Kamal Al-din Bihzad painting were selected and analyzed. Given the importance of this issue the present article tries to concentrate on the most characteristics of Timurid painting school. The main goal of this study is a detailed overview on Timurid architectural decoration portrayed by Behzad through comparing them with those of paintings which have worked on the monumental buildings.
    Keywords: Timurid Architecture, Painting, Kamal Al-din Bihzad, Palace, Bathroom}
  • سجاد کاظمی*، عبدالحسین میلانی
    هنر نگارگری و نقاشی دوره آل‏جلایر را بایستی در تداوم سبک رایج دوره ایلخانی(مکتب تبریز) مورد بررسی قرار داد. مهمترین تاثیری که از دوره ایلخانی به جا ماند و در دوره آل جلایرصیقل داده شد؛ سبک هنر نقاشی چینی بود. در این مقاله بر آنیم با روش تاریخی و رویکردی توصیفی تحلیلی به بررسی هنر نگارگری و نقاشی این دوره و سهم آن در شکل‏گیری مکتب نگارگری هرات دوره تیموریان بپردازیم. یافته ها حاکی از آن است که سلاطین جلایری به ویژه سلطان اویس و فرزندش سلطان احمد با وجود آشوب های سیاسی در تاسیس کارگاه های هنری و حمایت از هنرمندان نقش عمده‏ای در تحول هنر نقاشی این دوره داشته‏اند؛ سبک هنر نقاشی چینی نیز در این زمان به ویژه در آثار مکتب بغداد تعدیل شده و رنگ و بوی ایرانی به خود گرفته بود و دیگر اینکه هنرمندان عصر جلایری و شاگردان‏شان با انتقال به مراکز هنری عصر تیموری سهم عمده‏ای در شکل‏گیری مکتب نگارگری هرات دوره تیموریان داشته‏اند.
    کلید واژگان: نگارگری, نقاشی چینی, آل جلایر, سلطان اویس, سلطان احمد, هرات, تیموریان}
    Sajad Kazemi *, Abdoul Hossien Milani
    Painting and drawing style period of Al Jalayer in the continuation of the current should be Illkhanate(School of Tabriz) examined. The main impact remained of the Illkhanate was style of Chinese painting here during Jallayerid polished. We believe with historical and descriptive approach - analysis of the painting and the painting of the period and its share in the formation of the painting school in Herat, Timuridperiod.The findings suggest that the Sultans, especially Sultan Owais and his son Sultan Ahmed Jalayer political Conflicts established with support from studios and artists have had a major role in the evolution of art of this period. Chinese style painting at this time, especially in the Baghdad School of adjustment and their flavor was Iran and other contemporary artists Jalayer and their students with the transition to the Timurid era art centers contribute to the formation of the Timurid period have been Herat school of painting.
  • حسین مهرپویا، بنفشه سلیمی پور *، طیبه شاکرمی، اکبر شریفی نیا
    ادبیات ایران بدلیل داشتن سویه فرهنگی غنی و نفوذ در سایر هنرها از جمله نقاشی، یکی از شاخص ترین زمینه های ادبیات تطبیقی بشمار میرود. ادبیات تطبیقی از دو جهت می تواند ارتباط شعر و نقاشی را بررسی کند: نخست اینکه چگونه مفهومی یکسان در هنر نوشتاری و هنر دیداری نمود پیدا میکند و دوم آنکه این هنر نوشتاری یا شعر چگونه در هنر دیداری یا نقاشی تاثیر می گذارد. شاهنامه فردوسی یکی از اسطوره متن های فرهنگی است که از بستر نشانه یی نخستین خود خارج می شود و در حوزه های گوناگون معرفتی و هنری حضور می یابد و آنها را متاثر می سازد. یکی از موضوعات مهم در نگارگری ایران، نبرد میان دیو و آدمی است. هدف اصلی نوشتار حاضر، بررسی فرمی و شکلی دیو در نگاره های مکاتب دوره ایلخانی تا پایان قاجار و چرایی تفاوت در ترسیم آنان بر اساس نظریه پل ریکور Paul Ricour است. سوالات اصلی این پژوهش عبارتند از: 1) ویژگی ها و شاخصه های شکلی نگاره دیو در مکاتب دوره ایلخانی تا پایان قاجار چیست؟ 2) تفاوت نگاره دیوان در مکاتب دوره ایلخانی تا پایان قاجار چگونه قابل تبیین است؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که نقش دیو در نگاره های این دوران با ویژگی های حیوانی در کالبد آدمی نقش شده است. از سویی دیگر، تفاوت در تصویر نقش آن در این مکاتب ابتدا برگرفته از وجه استعاری شاهنامه و سپس تلقی شخصی نگارگر و خوانش او از متن، سلیقه هنری دوران او و مکتبی که در آن رشد کرده و یا اقتضای شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و عرفانی او می باشد. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی و براساس مطالعات کتابخانه یی به سرانجام رسیده است.
    کلید واژگان: ایلخانیان, قاجار, شاهنامه, نگارگری, دیو, پل ریکور}
    Hossein Mehrpouya, Banafsheh Salimipour *, Tayyebeh Shakarami, Akbar Sharifinia
    Given its rich cultural dimension and influence over other arts, including painting, Iranian literature is one of the most distinctive contexts in the field of comparative literature. This field can explore the relationship between poetry and painting from two aspects: First, how an identical concept is manifested in both written and visual arts and, second, how written art or poetry could affect visual arts or painting. Ferdowsi’s Shahnameh is one of the cultural, mythological texts which goes beyond its initial coding system, becomes present in various epistemological and artistic realms, and affects them. One of the important themes in Iranian painting is the battle betweenDiv (Demon) and human beings. The present paper intends to investigate the form of Div in the painting schools of the Ilkhanid period to the end of the Qajar period and the reasons for differences in portraying it based on Paul Ricoeur’s theory. This study seeks to provide some answers to the following questions: 1) What are the formal characteristics and distinctive features of the image of Div in the different painting Schools between the Ilkhanid and the late Qajar periods? 2) How could the differences between the images of Div in the painting schools of the mentioned time interval be explained? The results of the study indicate that the images of Div in the paintings of this period have been drawn with animal features in the body of human beings. On the other hand, the existing differences in this regard originate initially in the metaphorical aspects of Shahnameh and then in the personal perception of painters and their understanding of the text, the artistic taste of their period and the school in which they have been trained, and the social, cultural, political, and gnostic conditions and necessities of their time. This study has been conducted following the descriptiveanalytic, comparative, and library methods.
    Keywords: Ilkhanid period, Qajar period, Shahnameh, Painting, Div, Paul Ricoeur}
  • سارا صادقی نیا*، الهام حصاری
    در پی امتناع ورزیدن دربار صفوی از حمایت هنرمندان، شاهد مهاجرت بسیاری از آنان به دیگر ممالک بوده ایم. حضور برخی از هنرمندان ایرانی در دربار عثمانی سبب انتقال بسیاری از دستاوردهای زیبایی شناختی مکتب تبریز در آن دولت شد. از این رو، در این پژوهش تلاش گردیده است بر مبنای روش تطبیقی _تحلیلی، میزان تاثیرپذیری مکتب عثمانی از مکتب تبریز و بررسی وجوه تشابه و افتراق آن دو بر اساس ابعاد گرافیکی موجود در نگاره های دو مکتب با تکیه بر آثار شاهنامه شاه طهماسب و سلیمان نامه مورد مطالعه موردی و تحلیل قرار گیرد. نتایج حاکی از آن است که در نیمه نخست قرن دهم هجری، فعالیت هنرمندان مهاجر ایرانی درکارگاه های توپقاپی، تاثیرات قابل ملاحظه ای را از دستاوردهای هنر ایران بر نگارگری عثمانی برجای گذاشته و هنرمندان این مکتب توانستند با اقتباس از هنر ارزنده پارسی و تلفیق آن با هنر بومی خود به شیوه ارزنده ای از سبک ملی دست یابند.
    کلید واژگان: ترکیب بندی, سلیمان نامه, شاهنامه شاه طهماسب, مکتب دوم تبریز, مکتب عثمانی, نگارگری}
    Sara Sadeghi Niya *, Elham Hesari
    Due to the lack of support from the Safavid court, we witnessed the migration of some of the artists to the Ottoman court. These conditions created a suitable basis for the development and growth of the Ottoman art based on the artistic achievements of Iranian schools in the newly established workshops in Istanbul. Implementing a comparative-analytical method, in this research, the extent of the influence of the Ottoman school from the Tabriz school and the similarities and differences of them based on the available graphic dimensions in the paintings of these two schools are investigated examining Shah Tahmasb’s Shahnameh and Soleymannameh. The results show that in the first half of the tenth century (AH), the activities of Iranian immigrant artists in Topkapi's workshops have had significant effects on the Ottoman paintings, and the artists of this school were able to adapt to the valuable Persian art and combine it with their native art to achieve a glamorous method of national style.
    Keywords: Composition, Soleimannameh, Shah Tahmasb's Shahnameh, Second Tabriz School, Ottoman School, Painting}
  • آرزو کروبی*، ابوالحسن فیاض انوش
    هدف این مقاله دست یابی به آگاهی صحیح در خصوص انواع، اجزاء، شکل و طرح پوشاک زنان در دوره ایلخانان مغول می باشد. چراکه لباس بیش از هر چیز نشان دهنده هویت انسانی، اجتماعی و قومی پوشنده آن است و بررسی پوشاک هر دوره می تواند یکی از پرارزش ترین منابع برای شناخت و درک ذهنیت توده های مختلف جامعه باشد. در این میان مطالعه تاریخی لباس زنان در ایران بعد از اسلام بدلیل حفظ کرامت زن مسلمان از جایگاه والاتری برخوردار است، به خصوص در دوره هایی که کشور ما زیر سلطه اقوام بیگانه قرار داشت. در این پژوهش تلاش می شود تا با مطالعه متون تاریخی و برخی از متون ادبی دوره مغول، به اطلاعاتی در خصوص پوشاک زنان در دوره ایلخانان مغول دست یافت و با مطالعه سفرنامه ها و مشاهده نگارگری های برجای مانده از آن دوران به تصویر کامل تری رسید. روش پژوهش بر مبنای تاریخ خرد (microhistory) است و مطالب حاضر به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده است.
    کلید واژگان: پوشاک, نگارگری, زنان, خاتونان مغول, ایلخانان مغول}
    Arezo Karoubi *, Abolhasan Fayazanush
    The purpose of the present study is to examine the types, components, forms and designs of the women clothing in the Ilkhanid era. Apparently, clothing represents the ethnic, social and human identity of a person. Investigating the types of clothing in various eras could be one of the most valuable sources to recognize and understand the mentality of different masses in a society. The historical review of the women clothing in order to preserve the dignity of the Moslem women in Iran post-Islam era seems very important, especially in the eras when Iran was dominated by the foreigners. This study tried to examine the women clothing in the Ilkanid era using available Mongol historical and literary texts. It also aimed at providing a more comprehensive picture of the women clothing by examining the travel accounts and the remaining typographic works of that time. The research used micro history approach and the data were gathered using library resources.
    Keywords: Clothing, typography, women, Mongol ladies, Mongol Ilkhanid}
  • سیدابوالقاسم فروزانی، سینا میرشاهی *
    امپراطوران مغول هند از مهم ترین حامیان هنر، به خصوص هنر نگارگری در دوره ی زمانی خود در جهان اسلام محسوب می شدند. سرزمین هند به علت شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین درک هنری پادشاهان مغول موجب مهاجرت نگارگران ایرانی به هند شد. این مهاجرت نگارگران در نهایت موجب تاثیرگذاری عمیق نگارگری ایرانی بر نگارگری هند شد. پس از نگارگری ایرانی، نگارگری غربی نیز با سبک های جدید و اغوا کننده، نگارگری هند را تحت تاثیر قرار داد. تاثیر نگارگری ایرانی و غربی بر نگارگری هند موجب پدید آمدن سبک های جدید و تلفیقی در هنر نگارگری هند دوران مغولان شد. از این رو چرایی و چگونگی تاثیرگذاری هنر نگارگری ایرانی و غربی بر نگارگری هند دوران مغولان نیازمند پاسخ است. نوشتار حاضر با بهره گیری از مطالعه ی تاریخی متکی بر تحلیل، ضمن نشان دادن سیر تاریخی اثرگذاری سبک نگارگری ایرانی و غربی بر نگارگری هندی در دوران مغولان کبیر، ویژگی های سبک های نگارگری تزئینی ایرانی، رئالیست و منریسم غربی را به عنوان عوامل مهم در تاثیرگذاری بر نگارگری مکتب هند قلمداد کرده است و بر تشئتت هنر نگارگری هند که در نتیجه تاثیر و تاثر نگارگری ایرانی و غربی به وجود آمده تاکید می ورزد.
    کلید واژگان: هند, امپراطوری مغولان, نگارگری, ایران, غرب}
    Seyyed Abolghasem Foruzani, Sina Mirshahi *
    The great Mughal emperors of India, with their fortunes, were considered to be the most important advocates of art, especially art, during their time in the Muslim world. Due to the political, social and economic conditions in India, many painters from different lands, including Iran, migrated to the court of the Mughal kings of India. This led to India's art, especially painting, to be influenced by Iranian art. India's land was the first Islamic country to accept and be very impressed with Western art. This interaction and opposition to Indian artists, in their ancient artistic style Which is available in the Agenta cave complex, has led to the emergence of new and integrated styles in Islamic art. The art of painting in the land of India began from the period of Zahir al-Din Babar, and during the Akbar Shah, he reached his artistic peak, and he continued after him, but with the reign of Orangebe the advent of art was declining. The purpose of this study was to show the impact and The influence of the arts of ancient, Iranian and western Indian art in the Indian Mogul empire has been shown. The results show that Iranian art, and then Western art, had the greatest impact on the art of Indian painting of the Mongol period, although this effect ultimately leads to artistic contrast In the realm of the Great Mughal government of India. This research seeks to answer the question of the influence of Persian, Hindi, and Western painting What was the result of the Great Diocese of the Mongols of India? Also, the study of the impact and influence of the Mogul empire in India is one of the innovations of this research. The research method in this paper is descriptive and analytical.
    Keywords: India, Mongol Empire, Painting, Iran, West}
  • علیرضا مهدی زاده *
    بخشی از درون مایه نسخه نگاره های ایرانی به ویژه از قرن دهم هجری به بعد معطوف به بازنمایی مضامین مورد علاقه و تاکید تشیع است. در این میان، نسخه فالنامه تهماسبی که در زمان غلبه گفتمان تشیع در دوران حکومت شاه تهماسب تولیدشده، از جنبه مضمونی و محتوایی نسخه ای قابل تامل است. به نظر می رسد رویکرد نگارگران این نسخه، معطوف به بازنمایی مضامین و مفاهیم اسلامی و شیعی، بر اساس باورها و روایت های موردنظر گفتمان تشیع بوده است. ازاین رو، هدف از نگارش این مقاله، توصیف و تحلیل مضمونی نگاره های این نسخه در راستای باورها، احادیث و روایت های گفتمان تشیع است. یافته های پژوهش نشان می دهد که گلچینی از آموزه ها و وقایع مهم اسلام و تشیع، قصه های قرآنی و مذهبی که به نوعی بیانگر حقیقت و حقانیت تشیع هستند، در نسخه فالنامه تهماسبی به تصویر درآمده است. نکته مهم این که در برخی از نگاره های این نسخه، نشانه ها، نمادها و تمهیدات تصویری قابل تاملی در جهت بازنمایی باورها و روایت های گفتمان تشیع به کار رفته است که آن را در میان نسخه های مذهبی، برجسته و شاخص می سازد.
    کلید واژگان: فالنامه تهماسبی, مضامین و نمادهای شیعی, نگارگری}
    Ali Reza Mahdizadeh *
    A part of the core concept of the Iranian images manuscript, particularly from the 10th century onwards are focused on representation of the themes of interest and emphasis to Shi’ism. In the meantime, Fālnāma-yi Tahmāsbī manuscript, which was produced during the dominance of Shi’ism discourse in the reign of Shah Tahmāsb, is a manuscript worth deliberation both in terms of theme and concept. It seems that the approach of the painters of this manuscript has been inclined toward representing the Islamic and Shi‘ī themes and contents based on the beliefs and traditions concerning Shi’ism discourse. Thus, this article is intended to thematically describe and analyze the images of this manuscript in line with the beliefs, traditions, and narrations of Shi’ism discourse. The findings of this research show that a selection of doctrines and important events of Islam and Shi’ism, the Qur’anic and religious stories that somehow represent the reality and righteousness of Shiism are illustrated in Fālnāma-yi Tahmāsbī manuscript. The important point is that there are some noteworthy signs, symbols, and pictorial preparations used in some of the images of this manuscript representing the beliefs and discourses of Shi’ism discourse that make it outstanding among religious manuscripts.
    Keywords: F?ln?ma-yi Tahm?sb? themes, symbols of Shiism, miniature painting}
  • سولماز امیر راشد *، سجاد حسینی
    سقوط تبریز، پس از شکست چالدران (920ق/ 1514) زمینه ی به تاراج رفتن بخش اعظمی از ثروت های مادی و معنوی تختگاه صفویان را فراهم نمود. در این بین، بخش قابل توجهی از نخبگان هنری تبریز به اراضی عثمانی مهاجرت داده شدند. این مهاجرت اجباری امکان انتقال دستاوردهای مکتب نگارگری تبریز صفوی، میراث دار مکاتب هنری هرات، جلایری، ترکمن، به مکتب استانبول را ایجاد کرد. برخی از این نگارگران، همچون شاه قلی نقاش و شاگردان او، با عملکردی بسیار موثر موجب آفرینش و قوام یابی سبک نوینی در مکتب استانبول، موسوم به سبک ساز، شدند. این پژوهش بر آن است ضمن بررسی حادثه تاریخی انتقال نگارگران مکتب تبریز به استانبول، به مطالعه نقش این هنرمندان در ایجاد تحول در هنر نگارگری عثمانی بپردازد.
    کلید واژگان: مکتب تبریز, مکتب عثمانی, سبک ساز, نگارگری, شاه قلی نقاش}
    Solmaz Amir Rashed *, Sajad Hosseini
    The fall of Tabriz after the loss at Chaldoran (1514 AD. / 920 AH.) paved the way for looting the major part of material and moral wealth of Safavid capital. Meantime, considerable number of artist elites of Tabriz had been transplanted to Ottoman territories. This compulsory migration transmitted the accomplishments of Safavid Tabriz Miniature School, the heir of artistic schools of Herat, Jalayerids, and Turkmen to the Istanbul School. Some of these miniaturists such as Sha Quli, the painter, and his students had created and flourished a new style called Saz. This research will review the historical events which are related to the transmission of Tabriz School miniaturists into Istanbul and study the role of these artists in formation of an evolution in the Ottoman miniature art.
    Keywords: Tabriz School, Ottoman School, Saz Style, Miniature, Shah Quli the Painter}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال