به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "پیامبر اکرم(ص)" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «پیامبر اکرم(ص)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا بختیاری، شهلا بختیاری*، حسین راغفر

    بررسی شواهد و قراین تاریخی نشان می دهد باوجود رفتارها و معاملات اقتصادی مختلف در جامعه عرب پیش ازاسلام؛ جامعه مزبور از سلامت اقتصادی لازم برخوردار نبود و زمینه های دو قشری شدن -فقیر و غنی- را فراهم آورده بود. این امر، جامعه را از توازن اقتصادی دور کرده بود. درمقابل، رویکرد سیره نبوی به ارائه الگوی درستی از اقتصاد، نیازمند ارائه، تعریف و کوشش برای جایگزینی آموزه های اقتصادی مبتنی بر مبانی اسلامی به جای مبانی و رفتارهای برگرفته از اندیشه جاهلی بود. پژوهش حاضر می کوشد با بهره گیری از روش تحلیل مضمون و نیز با استفاده از تعاریف موجود در رویکرد نهادگرایی جدید در علم اقتصاد، به شاکله و منطق کلی اقدامات پیامبر در مسیر تغییر و همسوسازی نگرش و رفتار افراد و درنهایت، نهادینه سازی آموزه های اقتصادی اسلام دست یابد و به این پرسش پاسخ دهد که پیامبر (ص) چگونه نگرش و رفتار مبتنی بر نظام جاهلی درباره مسائل اقتصادی را به نگرش و رفتار اسلامی تغییر دادند؟ از پژوهش انجام شده بر می آید که پیامبر (ص) پس از طرح و جایگزینی مهم ترین مبانی اندیشه اسلام از قبیل توحید و معاد که بسان پیش رانه ها و بازدارنده های قوی متناسب با شرایط عمل می کردند، به جای مبانی اندیشه ای رایج در جامعه عرب آن روز چون شرک، بت پرستی و انکار معاد؛ با طرح آموزه های اقتصادی اسلام در قالب نهادهای رسمی از قبیل نهاد مالکیت و نهاد لاضرر، و نیز نهادهای غیررسمی همچون نهاد قرارداد و نیز بهره گیری از ظرفیت های اجرایی مانند استفاده از ظرفیت نهاد مسجد و نظارت بر نظام اجرایی سعی در تغییر، هماهنگ سازی و همسوسازی نگرشی و رفتاری مردم با نگرش و رفتار اقتصادی اسلام داشتند. این امر در قالب ساختار نهادی، می تواند نقش موثری در استقرار کنش ها و کارکردهای اساسی اقتصاد اسلامی در جامعه اسلامی داشته باشد.

    کلید واژگان: پیامبر اکرم(ص), سیره نبوی, اقتصاد اسلامی, نهادگرایی جدید, روش تحلیل مضمون
    Zahra Bakhtiari, Shahla Bakhtiari *, Hossein Raghfar

    Examining the historical evidence and clues shows that despite the various economic behaviors and transactions in the pre-Islamic Arab society; the mentioned society did not have the necessary economic health and had provided the grounds for two strata - rich and poor. This had pushed the society away from the economic balance. On the other hand, the approach of Sira Nabawiyya to provide a correct model of economy required to present, define and effort to replace economic teachings based on Islamic principles instead of principles and behaviors derived from Jahiliyyah thought. The present research tries to use the method of thematic analysis and also by using the existing definitions in the new institutionalism approach in economics to achieve the shape and general logic of the prophet's actions in the direction of changing and aligning the attitude and behavior of people and finally, institutionalizing the economic teachings of Islam, and answer the question that how did the Prophet (PBUH) change the attitude and behavior based on the Jahiliyyah system regarding economic issues to the Islamic attitude and behavior? The conducted research shows that the Prophet (PBUH) after proposing and replacing the most important foundations of Islamic thought, such as monotheism and resurrection, which acted as strong drivers and inhibitors according to the conditions, instead of the foundations of common thought in the Arab society of that day, such as polytheism, idolatry and denial of resurrection; by planning the economic teachings of Islam in the form of official institutions such as the ownership institution and the harmless institution, as well as informal institutions such as the contract institution, as well as using executive capacities such as using the capacity of the mosque institution and monitoring the executive system, tried to change, coordinate and align attitudes and The behavior of the people with the economic attitude and behavior of Islam. This, in the form of an institutional structure, can play an effective role in establishing the basic actions and functions of the Islamic economy in the Islamic society.

    Keywords: The Holy Prophet (PBUH), The Economic Attitude, Behavior Of Islam, Behavior Based On The Jahili System, The Method Of Theme Analysis
  • عبد الخالق سعیدی ابواسحاقی، علی محمد میرجلیلی*، یحیی میرحسینی
    پیامبر اکرم (ص) در مناسبات سیاسی خود، راهبردهای مختلفی به کار می گرفت که یکی از این راهبردها، راهبرد نظامی بود؛ ولی این پرسش مطرح است که پیامبر از چه راهبردهای نظامی استفاده کرد و تا چه حد این راهبردها را برای اهداف خود و تنظیمات مناسبات سیاسی به کار برد. این نوشتار اثبات می کند که پیامبر (ص) از حمله ی نظامی کمترین استفاده را می کرد و بیشتر از موضع دفاعی بهره می برد؛ که آثار آن بر مناسبات سیاسی ایشان مشهود است. بر این اساس، هدف از این مقاله ارایه ی شواهد در اثبات ادعای به کارگیری راهبرد دفاعی، نظامی و بازدارندگی آن حضرت در مناسبات سیاسی و تثبیت حکومت اسلامی است. نویسندگان به شیوه ی توصیفی- تحلیلی و با بررسی منابع تاریخی در راستای این موضوع به پژوهش پرداخته اند. نتایج پژوهش نشان می دهد با اینکه اقدامات نظامی پیامبر اکرم (ص) صرفا دفاعی بوده، به قدری دقیق تاکتیک های خود را در سریه ها و غزوات به کار برده است که توانسته مناسبات سیاسی در جزیره العرب را تغییر دهد و مردم را به پذیرش اسلام تشویق کند.
    کلید واژگان: اسلام, پیامبر اکرم (ص), راهبرد نظامی, مناسبات سیاسی, جنگ
    Abdulkhaliqh Saeidi Abu-Ishaqhi, Ali Mohammad Mirjalili *, Yahya Mirhosseini
    In his political relations, the holy prophet (SAW) used strategies of various types, one of which was the military one. In this regard, some questions to answer concern the nature of military strategies used by the prophet and the extent to which he employed them to fulfill his aims and to adjust political relations. The outcome of this stance is evident in his political relations. The findings of the present descriptive-analytical study that surveys historical sources show that the prophet (SAW) made the least use of military attacks, and mainly benefited from defensive positions as a deterrence strategy aimed at stabilizing the Islamic government. To prove this, the present article provides evidence. The results also show that although the prophet’s military actions were merely defensive, he has used his war tactics so accurately that he could alter the political relations in the Arabian Peninsula and encourage people to accept Islam.
    Keywords: Islam, the Holy Prophet (SAW), military strategy, Political Relations, Battle
  • عباس تقوائی*، مقداد ابراهیمی کوشالی

    بازنگری در مطالعه تاریخ حیات رسول اکرم(ص) و وقایع صدر اسلام، در دوره قبل از بعثت، ضروری است. این ضرورت در مطالعه ماجرای بعثت، به عنوان آغاز رسمی دین مبین اسلام و نبوت رسول خدا(ص) بیشتر ضروری می نماید و از جایگاه ویژه ای در تاریخ اسلام برخوردار است. بازسازی این برهه از تاریخ صدر اسلام، با بررسی تعارض گزارش راه یافته از این واقعه به کتب تاریخی و تطبیق آن با سایر گزاره‎های موجود در منابع متقدم امکان پذیر است. این مقاله با ماهیت توصیفی- تحلیلی و بهره گیری از روش تحلیل نتایج حاصل از مطالعه منابع مکتوب مهم و کهن تاریخ صدر اسلام، به بررسی و نقد دیدگاه مشهور در خصوص این واقعه پرداخته است. در این پژوهش مهم ترین تعارض های موجود در محتوای داخلی این گزارش و تعارض آن با برخی آیات قرآن کریم، مورد توجه قرار گرفته و با تشکیک در گزارش مشهور، زمینه برای روی آوری به نقل صحیح از این واقعه، مهیا شده است که علاوه بر عدم تعارض، دارای مشکلات کلامی نیز نخواهد بود.

    کلید واژگان: پیامبر اکرم(ص), بعثت, تعارض گزارش های تاریخی, نقد تاریخی, تحریف تاریخ
    Abbas Taqwai *, Meqdad Ebrahimi Kooshali

    Although examining the history of the life of the Holy Prophet (pbuh) and the events of the beginning of Islam, and even before the Prophet missionary is important, but his mission as the official beginning of the religion of Islam and the prophethood of the Holy Prophet (pbuh) is more important. It is possible to reconstruct this period in the history of early Islam by examining the contradicts between the reports of this event in historical books and comparing it with other information in the early sources. This article, through descriptive-analytical method and by analyzing the results obtained from the study of important and early written sources of the history of early Islam, has investigated and criticized the popular viewpoints about this event. Moreover, the most important contradictions in the internal content of this report and its conflict with some verses of the Holy Qur’an have been taken into consideration, and doubting in the popular report, demands the examining of the authentic version of this event, which, in addition to the lack of conflict, does not have theological problems.

    Keywords: Holy Prophet (PBUH), mission story, historical criticism, distortionof history
  • سیده مهین میرافضلی*، عالمه جمال زاده خیر آبادی

    چکیده مخاطب شناسی یکی از مباحث مهم در باورپذیری و تغییر رفتار در جوامع بشری است که رسول خدا(ص)نیز برای هدایت مردم توجه ویژه ای به این امر داشته اند. پژوهش حاضر با بررسی گزارش های تاریخی و استفاده از نظریه شناخت آیت الله جوادی آملی، به دنبال پاسخ به این سوال است که مخاطبان شناختی عصر نبوی، از جهت شناختی، در چه سطوحی قرار داشتند و اقدام های پیامبر اکرم(ص) در راستای هدایت مخاطبان با توجه به سطوح تعریف شده، چه بوده است؟ در حال حاضر، راه اندازی جنگ شناختی علیه باورهای اسلامی از سوی مخالفان و داشتن نقشه راه برای مقابله با این جنگ، بررسی این مسیله را ضروری می سازد. بررسی ها نشان می دهد که قدرت شناخت مخاطبان رسول خدا(ص) در جنگ شناختی توسط جبهه باطل، مورد آسیب قرار گرفت و مخاطبان، گرفتار ناهماهنگی در بعد نظر و عمل شدند. رسول خدا(ص) با آسیب شناسی دقیق در حوزه شناختی مخاطب، و با تزریق آگاهی به جامعه و رفع موانع شناختی درباره هر باور به صورت جداگانه، بین قوای شناختی هماهنگی ایجاد کرد و باورهای اسلامی را در وجود مخاطبان خود بر اساس ظرفیت مخاطب نهادینه کرد.

    کلید واژگان: پیامبر اکرم(ص), جنگ شناختی, مخاطب شناختی, آیت الله جوادی آملی, هماهنگی نظر و عمل
    Seyyedah Mahin Mirafazli *, Alameh Jamalzadeh Kheirabadi

    Knowledge regarding addresses is one of the important elements in firming beliefs and changing behavior in human societies. The Holy Prophet (pbuh) paid special attention to this matter in order to guide the people. By examining historical reports and using Ayatollah Javadi Amoli’s cognitive theory, the present research seeks to answer the question of what cognitive levels the addresses of the prophetic era were in, and what measures the Holy Prophet (pbuh) has done to guide the addresses according to their specified levels? Today, launching a cognitive war against Islamic beliefs by the opponents and the need for having a road map to deal with this war makes it necessary to investigate this issue. The cognitive ability of the audience of the Holy Prophet (pbuh) was broken in the cognitive war of the false front, and the audience was caught in disharmony in terms of opinion and action. Different cognitive barriers placed the addresses of the Prophetic era in different spectrums. The Holy Prophet (pbuh) created harmony between the cognitive ability through detailed study of cognitive awareness of the audience, conscious raising in society and removing the cognitive barriers regarding each belief individually. He institutionalized Islamic beliefs in his audience based on their capacity.

    Keywords: The Holy Prophet (pbuh), cognitive war, addressee, cognitive audience, Prophetic tradition
  • افتخار قاسم زاده*، فاطمه احمدوند

    یکی از مهم ترین تهدیدهای عصر نبوی (ص) تحریم و محاصره اقتصادی و اجتماعی پیامبر (ص) و پیروانش در شعب ابی طالب می باشد که مشرکان قریش برای از بین بردن اسلام و تسلیم کردن پیامبر اکرم (ص) در مقابل خواسته های خود انجام داده بودند؛ اما با تدابیر و اتخاذ راهبردهایی به دست پیامبر اکرم (ص) و صبر و استقامت ایشان و مسلمانان این محاصره نتیجه ای نداشت. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی و با اتکا به منابع کتابخانه ای و با بهره گیری از روایات و منابع تاریخی بر آن است تا به واکاوی این محاصره بپردازد. در این راستا ابتدا به ماهیت و اهداف محاصره اقتصادی و اجتماعی شعب ابی طالب به دست قریش اشاره شده و در نهایت زوایای این محاصره و سیره پیامبر اکرم (ص) در مقابله با این محاصره بررسی و واکاوی شده است.

    کلید واژگان: محاصره اقتصادی و اجتماعی, پیامبر اکرم (ص), مسلمانان, بنی هاشم, شعب ابی طالب
    Eftekhar Gasemzadeh*

    The economic and social boycott (surrounding) and sanctions against the prophet (PBUH) and his followers in Shiʿb Abī Ṭālib (Arabic: شعب ابی طالب, Valley of Abū Ṭālib) is one of the most important threats of Prophet Muhammad (PBUH) which the polytheists of Quraysh had done to destroy Islam and surrender the Holy Prophet to their demands, but this sanction had no result with the measures and adoption of strategies by the Holy Prophet and the patience and endurance of him and the Muslims. The present research is going to analyze this surrounding by a descriptive analytical method based on library resources and using narrations and historical sources. First, the nature and goals of the economic and social sanctions agianst Shiʿb Abī Ṭālib by Quraysh have been mentioned in this regard and finally, the aspects of this sanction and the Sira (Arabic: سیره, biography) of the Prophet in confronting this Surrounding have been studied and analyzed.

    Keywords: Economic, social boycott (surrounding, sanction), Prophet Muhammad (PBUH), Muslims, Banī Hāshim (Arabic: بنی هاشم), Shiʿb Abī Ṭālib (Arabic: شعب ابی طالب Valley of Abū Ṭālib)
  • محمدقاسم احمدی*

    سیره پیامبر اکرم (ص)، در همه ابعاد برای ما مسلمانان حجت شرعی است. یکی از ابعاد سیره پیامبر (ص) روابط خارجی در حکومت آن حضرت است. هدف این مقاله، بررسی اصول حاکم بر روابط خارجی در سیره حکومتی پیامبر (ص) و شناخت چگونگی آن است. سوال این است که روابط خارجی در حکومت نبوی بر چه اصولی استوار بود؟ برای پاسخ به سوال فوق، به بررسی سیره پیامبر (ص) در این زمینه به روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد تاریخی پرداخته شده و نتایج زیر بدست آمده است:روابط خارجی در حکومت نبوی بر اصولی مانند؛ توحید و خدامحوری، انحصار حاکمیت برای خدا، جهانی بودن دین اسلام و رسالت پیامبر اکرم (ص)، برتری اسلام و نفی ولایت کفار و نفی سلطه آنان بر مومنان، برقراری ارتباط و پیمان عدم تعرض با کسانی که در صدد جنگ با مسلمانان و نفی اسلام نبودند، وفای به عهد و پیمان، عدالت خواهی، دعوت و جهاد استوار بود. این اصول از سیره پیامبر اکرم (ص) و از قرآن کریم که سرچشمه سیره نبوی است، استنباط می شود. پیامبر (ص) بر اساس این اصول و با حفظ عزت و مصلحت مسلمانان، به دعوت اسلامی پرداخت و در زمان حیاتش اسلام را در سراسر جزیرهالعرب گستراند و زمینه گسترش آن به سایر نقاط جهان را فراهم ساخت.

    کلید واژگان: اصول, روابط خارجی, پیامبر اکرم(ص), سیره نبوی, حکومت نبوی
    MohammadGhasem Ahmadi *

    The biography of the Holy Prophet (PBUH) is a Shariah proof for us Muslims in all dimensions. One of the dimensions of the life of the Prophet (PBUH) is foreign relations in his government. The purpose of this article is to examine the principles governing on foreign relations in the government of the Prophet (PBUH) and to know how it is. The question is, what principles were foreign relations based on during the Prophet's rule? To answer the above question, the biography of the Prophet (PBUH) was investigated in this context with a descriptive-analytical method and with a historical approach, and the following results were obtained. Foreign relations in prophetic rule were based on principles such as; Monotheism and God-centeredness, exclusive sovereignty for God, the universality of the religion of Islam and the mission of the Holy Prophet (PBUH), the supremacy of Islam and the negation of the infidels' rule and the negation of their dominion over the believers, the establishment of communication and non-aggression pact with those who don't want to fight with Muslims and don't want the negation of Islam, faithfulness to covenants, seeking justice, Islamic da'wah and jihad. These principles are inferred from the life of the Holy Prophet (PBUH) and from the Holy Qur'an, which is the source of the Prophet's life. On the basis of these principles and by preserving the dignity and expediency of the Muslims, the Prophet (PBUH) took the Islamic invitation and during his lifetime spread Islam throughout the Arabian Peninsula and laid the groundwork for its expansion to other parts of the world.

    Keywords: principles, Foreign Relations, Holy Prophet (PBUH), prophetic life, prophetic government
  • افتخار قاسم زاده*
    با ظهور اسلام و آمدن رسول خدا (ص)، انقلاب فرهنگی و علمی در جامعه ی آن زمان رخ داد و در سایه ی این تحولات علوم مختلفی به وجود آمد، علومی که به دین و قرآن مرتبط بود، یکی از این علوم، علم حدیث بود که به شرح و تبیین آیات قرآن می پرداخت. شخصیت های زیادی به ویژه صحابه ی رسول خدا (ص) در نقل و رواج احادیث و سنت نبوی بیش از دیگران اثرگذار بودند که از میان این شخصیت ها و چهره های تاریخی، عایشه، همسر پیامبر اکرم (ص) و نیز صحابه ی ایشان، نقش بسزایی را ایفا کرد، به طوری که وی نه تنها در زمان حیات آن حضرت، حضوری چشمگیر داشته، بلکه بعد از رحلت آن بزرگوار نیز از چهره های فعال و در زمینه های مختلف سیاسی و کلامی و حدیثی و علمی از سرشناسان بوده است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی-تحلیلی و با اتکا به منابع کتابخانه ای-اسنادی و با بهره گیری از روایات و منابع تاریخی بر آن است تا به نقش و تاثیراتی را که عایشه در علوم قرآن و حدیث داشته است، بپردازد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که عایشه بنت ابوبکر علاوه بر جایگاه اجتماعی و سیاسی ای که در عصر خود داشت، در حوزه ی دانش های متنوعی که به قرآن مربوط می شود نیز در قیاس با دیگر بانوان صدر اسلام حضوری قابل توجه دارد. وی روایات بسیاری از رسول اکرم (ص) نقل کرده و در شمار مکثرین حدیث قرار گرفته است؛ چنانکه در روایات متعدد آمده است بعد از رحلت پیامبر (ص) ایشان مرجع علمی مرد و زن و پیر و جوان و عالم و عموم شد، به طوری که اگر دیگران در مورد مسایل با مشکلی روبرو می شدند به وی مراجعه می کردند و علم مربوط به آن را نزد ایشان می یافتند.
    کلید واژگان: عایشه بنت ابوبکر, پیامبر اکرم (ص), علوم قرآن, حدیث
  • سید رضا مهدی نژاد

    یکی از طرق امداد الهی به پیامبران خویش، از طریق یارانی برجسته از درون همان جامعه و قومی می باشد که آن پیامبر در میان آنها برانگیخته شده است. در مورد پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) نیز تعدادی از بستگان و نزدیکان ایشان بودند که نقش برجسته ای در حمایت از آن حضرت در ابلاغ رسالت خویش و تثبیت دین مبین اسلام ایفا نمودند. از جمله این افراد شاخص می توان به حمزه سید الشهداء(ع) عموی گرامی رسول خدا6 اشاره نمود. این شخصیت برجسته، بویژه پس از اسلام آوردن، نقش موثری در دفاع از پیامبر اکرم و تثبیت و گسترش دین اسلام ایفا نمود. با توجه به جایگاه و منزلت اجتماعی و همچنین ویژگیها و توانمندیهای شخصی حضرت حمزه (ع) ، نقش ایشان در جنبه های سیاسی، اجتماعی، بویژه در عرصه جهاد و دفاع نظامی از پیامبر و مسلمانان بسیار برجسته است. این نوشتار درصدد است نگاهی اجمالی به این موضوع افکنده و گوشه ای از آن را مورد واکاوی قرار دهد.

    کلید واژگان: اسلام, پیامبر اکرم (ص), حمزه (ع), حمایت, نقش سیاسی, اجتماعی
    Seyed Reza Mehdi Nejad

    One of the ways of divine help to his prophets is through outstanding companions within the same community and nation which that prophet was raised. In the case of the Holy Prophet of Islam, the Prophet Muhammad (PBUH) there were also a number of his relatives and friends who played a prominent role in supporting that Prophet in conveying his mission and establishing Islam. Among these prominent people, we can mention Hamza Sayyid al-Shuhada, the dear uncle of the Messenger of God. This outstanding character, especially after converting to Islam, played an effective role in defending the Holy Prophet and establishing and spreading Islam. Considering the social position and prestige as well as the personal characteristics and abilities of Hazrat Hamza (PBUH), his role in political and social aspects, especially in the field of jihad and military defense of the Prophet and Muslims is very prominent. This article seeks to take a brief look at this matter and explore a part of it.

    Keywords: İslam, The Holy prophet, Hamza (PBUH), support, political- social role
  • اصغر قائدان*

    با ورود پیامبر (ص) و مهاجران به یثرب و با ساخت مسجد جامعی که محوریتی توامان دینی و سیاسی داشت و برپایی خانه هایی ساده برای خود و مهاجران در کنار آن، که ساکنانش را با این مرکز مذهبی مانوس سازد، آن حضرت کوشیدند تا آموزه های دینی را در طراحی فضای شهری و معماری بناها و نیز مناسبات اجتماعی بکار برند. در سایه انعقاد عهدنامه مدنی، ساکنان شهر بویژه یهودیان را در بعد حقوق شهروندی و در سایه پیمان مواخاه، مسلمانان را در بعد ایمانی با یکدیگرمتحد ساخت و با وقف اماکن مفرحی مثل حش یا بوستان، چاه ها و آبها و مراتعی برای اسبان، بهره گیری از امکانات عمومی را برای همه شهروندان فراهم ساخت. بنابراین، یثرب با مولفه هایی که در ساختار شهری آن ایجاد شد و سبک ساده معماری ان همراه با پرهیز از هرگونه تجمل و تفاخر طبقاتی، به یک شهر اسلامی با مبانی توحیدی و آرمانی تبدیل شد و البته توجه همزمان به اختصاص امکانات و رفاه عمومی شهروندان، حکایت از پیوند بین جنبه های دنیوی و معنوی آن شهر داشت.

    کلید واژگان: مدینه, یثرب, پیامبر اکرم (ص), معماری, شهر اسلامی, مسجدالنبی (ص)
    Asghar Qaedan *

    With the arrival of the Prophet (peace be upon him) and the immigrants to Yathrib, and the construction of a mosque with a religious and political focus, and the establishment of simple houses for himself and the immigrants, the Prophet sought to apply religious beliefs in the design of urban space and architecture of buildings as well as social relationships. In the shadow of the civil covenant, residents of the city, especially Jewish community, were given equal citizenship rights and in the shadow of the brotherhood treaty the Muslims were united in the faith and endowed with places of worship and public facilities for all citizenssuch as gardens, wells and waters and pastures for horses. Thus, Yathrib became a Muslim city with monotheistic and idealistic foundations, and its simple architectural style combined with the avoidance of class divisions. And, of course, the simultaneous attention given to the amenities and public welfare of the citizens indicated the connection between the worldly and spiritual aspects of that city.

    Keywords: Medina, Yathrib, Islamic Architecture, Islamic city, Masjid al-Nabi
  • محمود مطهری نیا*
    جانشینی پیامبر(ص) از قرن ها پیش مورد بحث و گفتگو میان مسلمانان بوده و در این میان شیعه دلایل محکم و متقنی در اثبات باور مبنی بر نص و جانشینی علی(ع) ارائه کرده است. در خدشه به این باور و تواتر غدیر مخالفان تشیع می گویند: «اگر چنین است که هزاران صحابه در غدیرخم حضور داشتند و همه شنیدند که رسول خدا(ص) علی(ع) را به عنوان جانشین خود بعد از وفاتش تعیین کرد؛ پس چرا از هزاران صحابه یکی نیامد و به خاطر غصب شدن حق علی(ع) اعتراض نکرد.» در نوشتار حاضر با استناد منابع تاریخی و گاه منابع حدیثی و از منظرهای مدیریتی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی به بررسی دلایل موفقیت گردانندگان سقیفه در تصاحب منصب جانشینی رسول خدا(ص) می پردازیم.
    کلید واژگان: سقیفه, خلافت, پیامبر اکرم(ص), امام علی(ع), ابوبکر, عمر بن خطاب, غدیرخم
    Mahmood Motaharinia*
    Since centuries ago, the subject of prophet’s succession has been discussed by Muslims and, in the meantime, Shi`ism has proposed strong and accurate religious text-based reasons in favor of Ali’s succession. To oppose this belief and the validity of Ghadir, the opponents of Shi’ism say: “if it is so that thousands of the companions were present in Gadir and heard the prophet`s speech of Ali`s succession after the death of the prophet, why did not one out of thousands come to protest against usurpation of Ali’s right”. Referring to the historical and, to some extent, the sources of Hadith as well as managing, political, military, cultural, and economic aspects, the paper analyzes the reasons of the success of the founders of Saqeyfah for occupying the prophet’s succession.
    Keywords: Saqeyfah, Caliphate, Holy Prophet, Imam Ali, Abubakr, Umar Ibn Khattab, Ghadir, e Khom
  • حسین عبدالمحمدی
    تصویری که خاورشناسان از زندگی و شخصیت حضرت محمد در ویرایش دوم دائره المعارف اسلام چاپ لیدن، ارائه می دهند در بسیاری از موارد با تصویری که مورخان مسلمان درباره آن حضرت ارائه می دهند تفاوت چشمگیری دارد. دلیل این امر، علاوه بر بینش دینی، سیاسی و علمی خاورشناسان به شیوه مطالعات آنان در مسائل تاریخ اسلام بازمی گردد. به نظر می رسد نویسندگان مقاله «محمد؛ پیامبر اسلام» در این دائره المعارف، به دلیل نداشتن روشی مناسب، در بررسی و تحلیل حوادث و جریان-های عصر رسول گرامی چندان موفق نبود ه-اند. در این نوشتار، مهم ترین ضعف ها و اشکال های روش تاریخ نگاری مقاله فوق مانند برداشت سطحی از قرآن، عدم به کارگیری روش تحقیق مناسب در تاریخ اسلام و تفسیر مادی برای حقایق معنوی بررسی شده است.
    کلید واژگان: دائره المعارف اسلام, خاورشناسان, پیامبر اکرم (ص), تایرخ نگاری, روش تحقیق تاریخی
    Abdolmohammadi Hossein
    The image presented by Orientalists related to the life and characteristics of the Prophet Mohammad (P.B.U.H) in the encyclopedia of Islam, New Edition Leaden Publication, is so considerably different from that of him by Muslim historians in many aspects. It would be due to the religious, political and scientific insight of Orientalists as well as their method of studies related to the issues of the history of Islam. It seems that Mohammad's article in this encyclopedia has not been successful due to the lack of appropriate method in the analysis of incidents and the currents in the age of the Prophet. In this writing, it has been investigated the way of historiography of this article such as superficial interpretation from Quran, not utilizing an appropriate research method in the history of Islam, and materialist interpretation around the spiritual facts.
    Keywords: Encyclopedia of Islam, Orientalists, Prophet, Historiography, Historical Research Method
  • حسین عبدالمحمدی
    گسترش سریع اسلام در عصر رسول خدا، ازجمله مسائلی است که توجه دانشمندان به خصوص مستشرقان را به خود جلب کرده است. آنان عوامل متعددی را در گسترش اسلام در عصر پیامبر موثر می دانند؛ اما آنچه بر آن تاکید دارند، نقش کلیدی جنگ و جهاد است. در این پژوهش ابتدا دیدگاه های مستشرقان درباره عوامل گسترش اسلام با یک طبقه بندی اجمالی ارائه گردیده و سپس دیدگاهی که رابطه گسترش اسلام با جهاد را عمیق می داند، مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته و ناسازگاری آن با مبانی نظری اسلام و واقعیت های تاریخ اسلام روشن شده است. در بخش پایانی مقاله، به دو مسئله دریافت جزیه از اهل کتاب و جهاد ابتدایی که موهم تحمیل عقیده و استفاده از زور در توسعه اسلام است، بررسی و روشن شده که جزیه، مالیاتی است که حکومت اسلامی در برابر خدماتی که به اهل کتاب ارائه می دهد، دریافت می کند و جهاد ابتدایی نیز نوعی دفاع از حق الله و حقوق انسانی و برداشتن موانع برای ایمان اختیاری مردم است.
    کلید واژگان: جهاد, اسلام, پیامبر اکرم(ص), مستشرقان
    Hossein Abdol Mohammadi
    Rapid spread of Islam in Prophet`s lifetime has attracted the attention of scholars, in particular, that of orientalists. They know the spread of Islam due to numerous agents; yet they know holy war as the main. This paper has presented a classification of orientalists in brief at first and, then, assessed and criticized the view claiming holy war as the main agent. Finally, it deals with the tax paid by people of the Book and primary holy war as two agents thought by orientalists as misuse of power in spreading Islam. It has been made clear that the tax has been taken in turn for the services of the governments and primary holy war for defending Divine and human rights and preparing the grounds for optional faith.
    Keywords: Holy war, islam, great prophet, orientalists
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال