به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « coins » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «coins» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • پروین داوری*، محمودرضا کوه کن، اسماعیل سنگاری

    بهرام دوم، به عنوان پنجمین پادشاه ساسانی در سال 276میلادی بر اورنگ شاهی تکیه زد. زمانی که بهرام دوم به قدرت رسید، وی نیز همچون نیای خویش، اردشیر بابکان، برای مشروعیت بخشیدن به پادشاهی و تحکیم پایه های حکومت خویش، مبادرت به نقر صحنه های یادمانی، پیروزی و دیهیم ستانی کرد و صحنه هایی از دیهیم ستانی و پیروزی بر دشمن را بر روی نگاره کندها از خویش به یادگار گذاشت. در میان آثار هنری و باستان شناختی بر جای مانده از بهرام دوم، نگاره کندها و مسکوکات وی از تنوع قابل توجهی نسبت به آثار اسلافش برخوردارند و تحولی در آن ها دیده می شود. همچنین، در میان شاهان ساسانی، زنان بیشترین حضور را در نگاره کندهای بهرام دوم دارند و در مسکوکات وی نیز در قالب شهبانو، حضور پررنگی را تجربه می کنند. پژوهش حاضر با تکیه بر شواهد مکتوب و به شیوه توصیفی-تحلیلی بر آن است تا جایگاه زن در نگاره کندها و مسکوکات بهرام دوم را مورد واکاوی قرار دهد. بر پایه شواهد مکتوب و باستان شناختی، حضورگسترده زنان در مسکوکات و نگاره کند های دوره بهرام دوم نسبت به اسلافش را می توان به جایگاه ویژه برخی از زنان درباری و قدرت گیری آنان در حکومت بهرام دوم نسبت داد.

    کلید واژگان: ساسانیان, بهرام دوم, زنان, نگاره کندها, سکه ها}
    Parvin Davari *, Mahmoudreza Koohkan, Esmaeil Sangarii

    Bahrām II was crowned as the fifth Sasanian king in 276 A.D. When he came to the power and crowned in the court, like his ancestor, Ardaxšīr Bābakān, he tried to depict his victories over the enemies and also his crowning on the rock reliefs in order to legitimize his kingship and stabilize his power. Among Bahrām II archeological and artistic works, his rock reliefs and coins are very various and prominent, compared to his ancestors which shows a change. Also, among Sasanian kings, women’s presence in Bahram II rock reliefs is more seen than any other Sasanian king, especially in his coins. Based on written evidences and in a descriptive-analytical way, the current research aims to analyze the position of women in the reliefs and coins of Bahram II. Based on the written and archaeological evidences, the widespread presence of women in the coins and reliefs of Bahram II -compared with his predecessors- can be attributed to the special status of some court women and their empowerment during the reign of Bahram II.

    Keywords: Sasanians, Bahram II, Women, Rock Reliefs, Coins}
  • منوچهر مشتاق خراسانی، داریوش اکبرزاده*

    شاهنشاهی ساسانی یکی از قدرتمندترین دوره های سیاسی-تاریخی ایران باستان را شکل داده است. میراث، آثار باستان شناختی و نیز یادگارهای ساسانی (به زبان پهلوی) در کنار متون پسا ساسانی، نشان دهنده پیوندهای فرهنگی و هنری این دوره در پهنه گسترده ای از پیوند با شرق تا به غرب است. با وجود پژوهش های ساسانی شناسی، موضوع بررسی رزم افزارهای ساسانی کمتر موردتوجه بوده است. این میراث ارزشمند برجای مانده، شامل رزم افزارهای دفاعی و هجومی، از شاهان و دیگر بزرگان ساسانی کم و بیش در مرزهای داخلی فراوان به دست آمده است. انواع شمشیرهای ساسانی بر روی سکه های سیمین و دینارها تا به آثار زرین و سیمین و نقش برجسته ها و از راه میراث موجود در موزه ها و مجموعه های شخصی قابل فهم هستند. باوجود برخی پژوهش ها در ارجاع به رزم افزارهای ساسانی موجود در نقش برجسته ها، به کمتر کاری در این مورد بر پایه سکه ها می توان ارجاع داد. این رزم افزارها، خواه به عنوان میراث اشکانی (که به ساسانیان رسید)، خواه به عنوان رزم افزارهای ساخته شده بر پایه همین دسته آثار در آسیای میانه، خواه رزم افزارهای ساسانی در معنی اخص، در اینجا بررسی خواهد شد. از همین روی، این پژوهش به بررسی سنجشی میان گونه های نقش شمشیرهای برجای مانده برروی سکه ها، آثار زرین و سیمین و نیز نقش برجسته ها خواهد پرداخت. شکل شمشیرها، دسته ها، نوع قبضه ها، نوع حمل انواع شمشیرها، زاویه بدن حامل، همانندی و ناهمانندی های این دسته رزم افزارها به توضیح و توصیف خواهد آمد. برای این موضوع، انواع شمشیرهای برجای مانده از دوره هر شاه (بیاری مدارک) به توضیح کامل خواهد آمد؛ سکه های ساسانی گواه دو نوع حمل شمشیر به صورت مشخص هستند: الف) حمل شمشیر از میان بدن و نقش روبه رو. ب) حمل شمشیر در سمت چپ یا راست بدن.

    کلید واژگان: شمشیرهای ساسانی, نقش برجسته, سکه, آثار زرین و سیمین, شمشیر دولبه}
    Manouchehr Moshtagh Khorasani, Daryoosh Akbarzadeh*

    Sasanian Empire was one of the most powerful periods in ancient Iran. Archaeological evidence and traces, and Sasanian and Post-Sasanian texts show cultural and artistic relations of the Sasanian Empire from the East to the West. However, official Sasanian methods of warfare are one of the most important legacies of the period that have been less studied. These offensive and defensive arms and armor can be analyzed by looking at remaining evidence left by kings and officials within the national borders to the lands abroad. Sasanian swords are depicted on rock reliefs, silver dishes, and coins (drachmas and dinars). Although studies have been done on the classification of Sasanian swords shown on rock reliefs, no systematic study on the depiction of Sasanian swords on Sasanian drachms has been done so far. The following paper tries to restudy the subject by comparing the swords depicted on Sasanian coins and compare them to the swords shown on rock reliefs and dishes. Sasanian swords are depicted on different Sasanian royal arts such as Sasanian coins, Sasanian silver dishes, and Sasanian rock reliefs. Different elements will be taken into consideration such as the shape of swords in general and their method of hanging from the belt in particular. A closer look shows that Sasanian drachmas and dinars show two major types of hanging Sasanian swords via a scabbard slide system: A. hanging the sword in front of the body. B. hanging the sword on the left or the right hip. Additionally, the following paper will compare them to some extant examples of Sasanian swords that are kept in museums and private collections.

    Keywords: Sasanian Swords, Rock Reliefs, Silver Works, Coins, Scabbard Slide System, Two-Point Scabbard System, Feather Pattern}
  • Mona Montazeri Hedeshi, Bita Sodaei *, Hossein Alizadeh, Hassan Derakhshi
    Coins are engraved metals like books full of historical, cultural, religious, and mythological information. They are also like written documents that can be analyzed through their motifs through symbolism, and they are the most important guide for researchers in recognizing and familiarizing themselves with religious beliefs in different historical periods. Therefore, studying the images and symbols on them opens a window to ancient periods for researchers. Due to its long reign, the Parthian is one of ancient Iran's most important critical periods. They minted many coins with various motifs. One of the symbols used is the pattern of a palm branch, which from the time of Phraates II can be seen as the reverse of the drama and tetradrachm coins of the Seleucid Mint. This study has investigated the symbol of palm branch in coins of Phraates II in the Seleucid Mint to realize political goals. These coins are kept in Reza Abbasi Museum in Tehran (Iran) and were purchased through private collectors. In this study, 250 Parthian coins were examined, among which 60 coins had palm motifs. The palm branch is considered a mythological plant common between Mesopotamia, and Greek. Parthian king, the branch palms were used as symbols for victory, under the cultural influence of the Seleucid and Mesopotamia.
    Keywords: Coins, palm, Parthian, mesopotamia, Phraates II}
  • نسرین میراخورلو، محبوبه شرفی*
    این مقاله بر موضوع مناسبات طغاتیموریان و سربداران متمرکز شده و می کوشد برپایه داده های سکه شناختی تحلیلی دقیق تر از روابط این دو حکومت محلی به دست دهد. بنابر یافته ها، سربداران در مناسبات خود با طغاتیمور سیاستی مسالمت جویانه در پیش گرفتند و سکه های طغاتیمور در گستره قلمرو آنان، در شهرهایی مانند سمنان، دامغان، اسفراین و سبزوار ضرب می شد. علت اصلی این امر شرایط سیاسی جامعه آن روز به خصوص تهدیداتی است که حاکمان آل کرت بر سربداران اعمال می کردند و در نتیجه سربداران به منظور توسعه قلمرو خود و حفظ امنیت در مرزها، با طغاتیمور سیاست تعامل درپیش گرفتند، اما پس از مرگ طغاتیمور سیاست تقابل و رویارویی و تلاش سربداران در زمینه استقلال و گسترش آموزه های شیعی تبلور بیش تری یافت.
    کلید واژگان: طغاتیموریان, مناسبات طغاتیموریان و سربداران, مسکوکات}
    Nasrin Mirakhorloo, Mahboobeh Sharafi *
    The process of coinage system is considered as an important part of bureaucracy in local government of Tughā Timurs (737-812 A.H) who governed some regions of Khorasan after the death of Abu Saeed Ilkhanid in 736 A.H. This monetary system was based on metal coin which provides some comprehensive information about territory governed by governors, regional slogans, competitions and their relations. Using a historical method based on an analytic - descriptive approach and historical sources especially the available coins, the present study tries to answer the following question: how were the relationships between Tughā Timurs and Sarbidārāns and what were the factors which influenced those relationships? The findings based on coins about the kind of relations between Tughā Timurs and Sarbedarans indicate that given the establishment of Sarbedaran`s government and their political life, the Mongol identity of Tugha Timur had not been noticed by Sarbidārān`s governors and then in the time of battle between Tughā Timur and sarbidārān it was recognized and a coin with his name was minted. The main reason of this case was political circumstances of society in those days especially the threats of Kurt dynasty. So, as a result Sarbidārāns used the policy of interaction with Tughā Timur in order to develop their territory and maintain security in borders, but after the death of Tugha Timur, Sarbidārāns tried to gain independence and develop Shiite doctrines.
    Keywords: Tughā Timurs, the relationships between Tughā Timur, Sarbidārāns, Coins}
  • Seyyed Masoud Shahmoradi *
    Iconology is a type of scientific study in which the worldview of the creation era of visual works is determined. This type of cultural studies includes the description of the visual patterns of the work (pre-iconography), the introduction of the narrative or narratives that are observed in the work (iconography analysis) and finally the interpretation of iconology. The purpose of this study is to examine the written content engraved on Safavid coins using the iconographic analysis method. To fulfill this purpose, all the texts engraved on Safavid coins are described, and then, using the method of iconography or iconography analysis, the narratives about these texts are stated. Moreover, the iconographic analysis of the written content engraved on Safavid coins shows some of the political, cultural and religious developments of this era, such as the position of Hamza Mirza, the son of Shah Muhammad, in the developments of Safavid era, the religious approach of Ismail II, the continuity of Safavid position in Iran's internal developments after Afghan invasion, and the high position of Shiite religion and the Persian language during Safavid era.
    Keywords: Iconography, coins, Safavid, Shiite, Persian Language}
  • رضا دشتی*

    یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر نظام پولی عصر ممالیک بحری (784-648ق) تجارت بوده است. ممالیک بحری از زمان روی کار آمدن، با تسلط بر بنادر دریاهای مدیترانه وسرخ، تجارت دریایی را از مبداء چین تا اروپا رونق بخشیده و طلا و نقره مورد نیاز خود برای ضرب سکه را، از طریق تجارت با غرب آفریقا و واردات از سایر جاها فراهم می ساختند. اما این نظام پولی در برهه ای از عصر آنان به عللی دچار بی نظمی و اختلال گردید. دینار و درهم در عصر ممالیک بحری به عنوان مسکوکاتی ارزشمند و شرعی، عامل ثبات اقتصادی و فلوس مسی، پولی غیر شرعی و یکی از عوامل مخرب اقتصاد ممالیک بحری بود.  این تحقیق که از نوع پژوهش های تاریخی است، با روش توصیفی- تحلیلی، درصدد پاسخ به این سوال است که تجارت در عصر ممالیک بحری چه تاثیری بر ساختار پولی آنان داشته است؟ نظام پولی آنان چگونه بود؟ در نتیجه تحقیق مشخص می شود که نظام پولی ممالیک بحری متاثر از تجارت خارجی بوده و تا زمانی که طلا و نقره به اندازه کافی به قلمرو آنان وارد می شد وسکه هایی با عیار بالا ضرب می نمودند، دارای ثبات اقتصادی بودند و زمانی که طلا و نقره وارداتی کاهش یافت و ضرب سکه های مسی و استفاده از آن در معاملات فراوان شد، اقتصاد و نظام پولی ممالیک بحری دچار بحران تورم و زوال گردید.

    کلید واژگان: نظام پولی, ممالیک, تجارت, اقتصاد, مسکوکات}
    Reza Dashti *

    One of the most important factors influencing the monetary system of the Bahri Mamluks (784-648 AH) was trade. The Bahri MamluKs from the time of coming to power, by dominating the ports of the Mediterranean and Red Seas, flourished maritime trade from China to Europe.They supplied the gold and silver needed to mint coins through trade with West Africa and imports from elsewhere. But at some point in their time, this monetary system became disordered for some reason. Dinars and dirhams in the Bahri Mamluks countries as a valuable and religious coin, the factor of economic stability and Messi coins, illegal money and one of the destructive factors of the economy of Bahri Mamluks. This research, which is a kind of historical research, with a descriptive-analytical method, seeks to answer the question of what effect trade had on their monetary structure in the era of maritime countries? What was their monetary system like? As a result of research is determined that the Bahri Mamluks monetary system was influenced by foreign trade and as long as enough gold and silver entered their territory and minted high-denomination coins, they were economically stable and since imports of gold and silver declined and copper coins were minted and used extensively in trading, the economies and monetary system of the Bahri Mamluks were in Inflation crisis.

    Keywords: monetary system, Mamluks, Trade, Economy, Coins}
  • هوشنگ خسروبیگی*، سمانه ابراهیم زاده گرجی
    حدود چهل سال از 146 سال حکومت صفاریان، مربوط به دوره شکل گیری و اوج حکمرانی این خاندان است و مابقی عمر این حکومت، در قالب یک حکومت محلی سپری شد. با این حال بازماندگان صفاریان از برنامه های سیاسی موسسان این حکومت در گسترش قلمرو و تنظیم مناسبات خود با خلافت عباسی باز نماندند. با مرگ عمرو لیث، گرچه تصور می شود که صفاریان در این بخش از دوره حکمرانی خود به عنوان یک حکومت محلی، دیگر رویه ای چالش برانگیز با خلافت نداشته اند، ولی گزارش های پراکنده منابع و نیز سکه های یافت شده نشان می دهد که بازماندگان صفاریان (287-393ق) همواره در عمل، روال تابعیت کامل از خلافت را نپیموده اند. مسئله این پژوهش، شناسایی تعارض ها و همپوشانی های موجود در گزارش های منابع تاریخ نگاری در مقایسه با نتایج حاصل از بررسی سکه های مضروب این خاندان، در مناسبات با خلافت عباسی است. این پژوهش، با رویکرد توصیفی  تحلیلی و متکی بر سکه ها انجام شده و نشان می دهد که در اهداف حاکم بر روابط بازماندگان صفاریان با خلافت، در مقایسه با دوره اول صفاریان، تغییری حادث نشده است. خلافت عباسی همدلی با صفاریان نیافت و تلاش صفاریان در کسب مشروعیت سیاسی پایدار از خلافت عباسی با کامیابی همراه نبود. دستاورد این پژوهش نشان داد که بررسی سکه ها می تواند خلاء گزارش های تاریخی را تکمیل کنند. با بررسی سکه ها این امکان فراهم شد تا ترسیم نسبتا روشن تری از رویداد های تاریخی با تکیه بر روابط صفاریان با خلافت عباسی ارایه شود.
    کلید واژگان: بازماندگان صفاریان, سکه, خلافت عباسی, سامانیان, غزنویان}
    Hooshang Khosrobeigi *, Samaneh Ebrahimzadeh Gorji
    About forty of the 146 years of Saffarid dynasty is related to the period of formation and the peak of this dynasty. The rest of the life of this government was spent in the form of a local government. However, the successors of the Saffarids did not shy away from the political plans of the founders of this government. Following the death of Amr ibn al-Layth, although the Saffarids are believed to have no longer challenged the Abbasid caliphate in this part of their reign as a local government, scattered reports of sources as well as coins found show that the successors of the Saffarids (287-339 AH) did not always follow the procedure of full obedience of the caliphate in practice.The aim of this study is to identify the conflicts and overlaps in the reports of historiographical sources in comparison with the results of the study of coins minted by this family in relations with the Abbasid Caliphate. The Abbasid Caliphate did not sympathize with the Saffarids, and the Saffarids' attempt to gain lasting political legitimacy from the Caliphate was unsuccessful. The results of this study showed that the study of coins can fill the gap of historical reports. By examining the coins, it was possible to provide a relatively clearer picture of historical events based on the Saffarids' relations with the Abbasid Caliphate.
    Keywords: affarids’ successors, Coins, Abbasid caliphate, Samanids, Ghaznavids}
  • نسرین میرآخورلو، محبوبه شرفی*

    نظام ضرب سکه در دوره تیموریان همانند دیگر سلسله های حکومتی، اطلاعاتی ارزشمند در حوزه نفوذ و قدرت سیاسی حاکمان ارایه می دهد و به طور نسبی نشان دهنده گرایش های دینی، وضعیت سیاسی، اقتصادی، به خصوص در زمینه دادوستد است. نوشتار حاضر به روش تاریخی مبتنی بر رویکرد توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع تاریخی و سکه های موجود در موزه ها و آثار گردآورنده تصاویر سکه ها، نظام ضرب سکه و مبادلات پولی در دوره تیموریان را واکاوی می کند و درصدد است به این سوال ها پاسخ دهد: انواع سکه های رایج دوره تیموری، به لحاظ وزن، عیار و میزان فراوانی واحدهای پولی و تنوع دارالضرب ها، شامل چه ویژگی هایی است؟ با توجه به تحلیل و مقایسه اطلاعات ذکر شده، چه تغییراتی در ارزش پول ایجاد شده و چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی این عصر داشته است؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که نظام ضرب سکه و مبادلات پولی در دوره تیموریان(913-771ق) مانند دوره های پیشین بر پایه سکه های طلا، نقره و مس و بدون تبعیت از نظام متمرکز بوده و کوشش هایی که در زمینه ضرب سکه با وزن یکسان انجام شده است، نشان از تلاش برای دستیابی به ثبات اقتصادی، گسترش و رشد تجارت منطقه ایی و بینامنطقه ایی است که برخی از امیران تیموری و از جمله خود تیمور به جد دنبال آن بوده اند. توجه تیموریان به بحث تجارت و برقراری روابط با سرزمین های دیگر و همچنین ثبات داخلی از مهم ترین دلایل تلاش آنها برای همسان سازی سکه در سراسر مناطق فتح شده است. هر چند این امر با توفیق کامل روبه رو نشد، سیاست های فراگیر مبتنی بر این اصل بنیادین اقتصادی، شایسته تامل و توجه است.

    کلید واژگان: تیموریان, نظام ضرب سکه, مبادلات پولی, مسکوکات, واحد پولی}
    Nasrin Mirahkorloo, Mahbobeh Sharafi *

    The Coinage system in the Timurid dynasty as in other governmental dynasties provides valuable information about the political power and the influence of governors. Relatively, it indicates religious orientations, economic and political situations, especially in the field of commerce. The present writing analyzes the coinage system and money exchanges in the Timurid dynasty by using a historical method based on an analytic-descriptive approach and using historical resources and the coins available in museums and gathered works. It also tries to answer the following questions: what are the characteristics of different current coins in the Timurid dynasty in terms of weight, cutting and frequency of currencies and variety of mints? Given the analysis and comparison of the mentioned information, what are the changes in money value and what are their influences on the economic situation in this dynasty? The research results indicate that the coinage system and money exchanges in the Timurid dynasty (771-913 A.H.) as in previous dynasties were based on gold, silver and copper coins without any adherence to the concentrated system. Therefore the endeavors which were done in the case of coinage with the same weight indicate an attempt to reach economic stability, development and growth of regional and interregional commerce which were seriously followed by some Timurid Amirs including Timur. The attention and interest of the Timurid dynasty in commerce and establishment of relations with other territories and also internal stability are the most important reasons for their attempts to standardize the coins all around the conquered territories. Although it wasn’t completely successful, widespread policies based on this fundamental economic principle is worthy of attention and contemplation.

    Keywords: Timurid, Coinage system, Money exchanges, coins, Currencies}
  • Seyyed Masoud Shahmoradi

    Numismatics plays a prominent role in recognizing religious developments. With the formation of various Islamic sects, as well as the emergence of independent governments in the Islamic world, the religious beliefs of the various rulers were reflected in the slogans engraved on their coins. During the 4 th to 7 th centuries AH, Shiite slogans and texts were engraved on the coins of some Iranian rulers. Examining the Shiite slogans engraved on the coins of each of these rulers' government provides valuable information about their religious attitudes and policies. The Question of the present study is to investigate and analyze the Shiite concepts and slogans engraved on the coins of Musafirids, Buyids, Bavandids and Nezari Ismaili of Iran during the Alamut period. The aim of the study is to Recognize the religious beliefs and policies of these rulers. The research method is descriptive-analytical. The results of the research will show the Shiite affiliations and policies of these rulers and the role and application of numismatics in the Studies of Shiite history in Iran.

    Keywords: Iran, Shiism, Coins, Musafirids, Buyids, Bavandids, NezariIsmaili}
  • لیدا مودت *

    سلسله باوندیان از مهم ترین سلسله های حاکم بر طبرستان است که بیش از هفت قرن در مقر اصلی خود، شهریارکوه، فرمان راندند. این سلسله طی این مدت به سه شاخه کیوسیه، اسپهبدیه و کین خوازیه تقسیم شدند. یکی از مهم ترین اقدامات شاخه اول باوندیان، کیوسیه، ضرب عبارت «علی ولی الله» بر روی سکه هایشان بود. ازاین رو مسئله اصلی در این پژوهش، بررسی علل و عوامل ضرب عبارت «علی ولی الله» بر روی سکه های باوندیان است. در این پژوهش با بهره گیری از منابع تاریخی و مطالعات سکه شناسی و با تکیه بر شیوه توصیفی تحلیلی، ضرب عبارت «علی ولی الله» بر سکه های باوندیان مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از این است که مضامین سکه های رستم بن شروین و مرزبان بن رستم در راستای مشروعیت سازی برای حکومت از دو سو تنظیم شده اند؛ به این ترتیب که از یک سو عبارت «علی ولی الله» و از سوی دیگر نام خلیفه عباسی درج شده است. می توان از دو جریان مشروعیت ساز سخن گفت: 1) کسب مشروعیت از خارج از قلمرو باوندیان. 2) کسب مشروعیت در داخل قلمرو باوندیان. به این ترتیب سکه ها به واسطه انعکاس عبارت «علی ولی الله» تصویری مشروع از رستم بن شروین همسو با باورهای مردم و اعتقادات مردم ارایه می کنند و همچنین در پی کسب مشروعیت از طرف خلیفه عباسی و امیر آل بویه بوده است.

    کلید واژگان: باوندیان, رستم بن شروین, تشیع, سکه, «علی ولی الله»}
    Lida Mavaddet *

    The Bavandian dynasty is one of the most important dynasties ruling Tabarestan. They ruled for more than seven centuries at their headquarters in Shahriarkuh. During this period, this dynasty was divided into the branches of Kayusiyya, Ispahbadhiyya and Kinkhwariyya. One of the most important actions of the first branch of the Bavandians, i.e. Kayusiyya, was the minting of the phrase "Ali Waliullah" on their coins. Therefore, the main issue in this study is to investigate the causes and factors of multiplication of the phrase "Ali Waliullah" on the Bavandian coins. In this research, using historical sources and numismatic studies and relying on descriptive-analytical method, the multiplication of the phrase "Ali Waliullah" on the Bavandian coins has been studied and analyzed. The results of the research indicate that the themes of Rostam ibn Shervin and Marzban ibn Rostam coins have been set in two directions in order to legitimize the government. On the one hand, the phrase "Ali Waliullah" and on the other hand, the name of the Abbasid Caliph are inserted. We can speak of two legitimizing currents: 1) Gaining legitimacy from outside the Bavandians realm. 2) Gaining legitimacy within the territory of Bavandians. In this way, the coins present a legitimate image of Rostam ibn Shervin which is in line with the beliefs of the people. They also seek the legitimacy from the sides of the Abbasid Caliph and the Amir of the Buyid.

    Keywords: Bavandians, Rostam Ibn Shervin, Shiism, Coins, Ali Waliullah}
  • رابرت ووجسیکاوسکی*

    ایران یکی از قدیمی ترین کشورهایی است که به ضرب سکه اقدام نموده است و قدمت ضرب سکه در آن به دوره هخامنشیان می رسد. از آنجاکه سکه ها از فلزات ضرب شده اند، بیشتر آن ها تا امروز برای ما باقی مانده اند و اطلاعات فراوانی در زمینه های هنری، فرهنگی، دینی و اجتماعی در اختیار قرار می دهند؛ درواقع سکه ها اسنادی هستند که با دارا بودن تاریخ و محل ضرب، نام و القاب سلاطین، کمک شایانی در پژوهش های باستان شناسی و تاریخی در اختیار محققین قرار می دهند. در گذشته، سکه شناسی زیرمجموعه علم باستان شناسی قرار داشت، ولی امروزه علمی مستقل است که علاوه بر تبیین و توضیح تاریخ سیاسی، در زمینه های تاریخ هنر و تاریخ عقاید اقتصادی و اجتماعی نیز کمک شایانی می کند. سکه های مفرغی آنتیخوس سوم با تاریخ لشکرکشی بزرگ وی به شرق با ضرابخانه همدان شناخته می شوند؛ هرچند برروی سکه های وی، شاه دیهیم دار دیده می شود، اما بر پشت سکه، مادیان و کره اسبی مشاهده می شود. آنچه که مسلم است، آن چنان نقوشی متنوعی در سکه های سلوکی دیده نشده، اما در هنر هخامنشی به یاری مهرها قابل فهم اند. براین مبنی، پرسش پژوهش حاضر مطرح می شود که، دلیل حضور تصویر مادیان و کره اسب بر پشت سکه مذکور چیست؟ براساس پرسش مطرح شده، فرضیه پژوهش را نیز چنین می توان عنوان کرد که، درحقیقت آنتیخوس سوم با بهره گیری و جایگزینی این نقوش، تلاش کرده تا خود را شاه مشروع ایران به تصویر بکشاند و پیدایش نقوش این گونه اسبان برروی سکه های آنتیخوس سوم، به موضوع حضور و نقش سوارکاران مادی در لشکر شاهی نیز اشاره داشته است. پژوهش حاضر دارای نظام کیفی و راهبردی است و بر اساس هدف های بنیادی صورت گرفته و ازنظر روش، تاریخی است. روش یافته اندوزی داده ها به شیوه کتابخانه ای صورت گرفته است؛ در این شیوه به بررسی و مطالعه نمونه های موردنظر پرداخته شده است. این نوشتار تحلیلی-توصیفی و به صورت مقایسه نقوش موردنظر با دیگر یافته های هنری برای نتیجه مطلوب انجام شده است. مستندات تصویری تهیه شده از نقش ها با نگاهی مقایسه ای و تطبیقی با دیگر یافته ها مورد بررسی قرار گرفته تا علاوه بر حفظ و شناسایی این آثار، گامی برای شناخت بیشتر و موثر این اثر برداشته شود.

    کلید واژگان: آنتیخوس سوم, سکه, نقوش اسب, مادیان و کره اسب, ایران, هلن}
    R. S. Wójcikowski *

    The bronze coins of Antiochus III that are dated to the time of his great expedition to the East come from a mint in Ecbatana. The obverse depicts the diademed head of the king, whereas the reverse shows a grazing horse or a mare with a foal. Both motifs were absent from Seleucid coinage, but direct analogies can be found in Achaemenid seals. By placing these motifs on his coins, Antiochus III was likely attempting to portray himself as the rightful king of Iran.

    Keywords: Antiochus III, Coins, Horse Motives, Grazing Horse, a Mare, Iran, Greece}
  • سارا سیدخلیل اللهی*، محسن ابوالقاسمی
    سکه های تاریخی، افزون بر ویژگی اصلی اشان به عنوان وسیله ای برای تسهیل تجارت، همواره ابزار تبلیغی توانمندی در دست فرمانروایان بودند. در این پژوهش، مساله ی اصلی بررسی جنبه های تصویری و نوشتاری فره بر سکه های ساسانی بود. ضرورت پرداختن به آن، چرایی انتخاب این مفهوم از میان ده ها مفهوم دینی دیگر بر این اشیاء بوده است. هدف اصلی پژوهش آن است که نوع خاص فره ای که بر سکه ها نمایش داده شده به دست آید و به این پرسش ها پاسخ داده شود؛ چرا بر سکه های ساسانی بر این نوع فره تاکید می شده است؟ این فره چه جنبه های نوشتاری و نگاره ای داشته و این که از پیش تا بعد از دوره ی ساسانی چه اثرپذیری و اثرگذاری داشته است؟ فرض، دارا بودن جنبه ی نمادین نگاره ها بوده است. روش پژوهش و نوع تحقیق براساس بررسی تصویرهای به نمایش در آمده در معتبرترین مراجع کتابی و مقاله ای و به صورت کتاب خانه ای خواهد بود. با این روش، با ابزار پژوهش که تصاویر سکه ها را دربر دارند، جامعه ی آماری شامل همه ی سکه های ساسانی از آغاز تا پایان این دودمان در مراجع مورد مطالعه، بررسی شدند. در نتیجه، روشن شد که فره ای که از زمان هخامنشیان بر سکه ها نمایش داده شده بود؛ در کل دوره ی ساسانی نیز بسیار پررنگ تر بر سکه ها و به صورت نگاره در تاج شاهین، تاج تابان، تاج قوچ و نیم تنه ی هاله دار شاه یا ایزد به نمایش درمی آمد و به صورت نوشته در عبارات دعایی و نام شهرها نگاشته می شد. نوع تاکید شده ی فره بر سکه های ساسانی، «فره ی شاهی» است و دلیل آن نیز تلاش فرمانروایان ساسانی برای تبلیغ فره ی خویش، به عنوان مفهومی که هم زمان ریشه در دین و سیاست داشت، بوده و به این روش برحق بودن شاهی خود را از دیدگاه دین زرتشتی تایید می کردند. آخرین نمونه ی این نگاره و نوشته پس از اسلام بر سکه ای بویی دیده شد که دودمانی ایرانی بودند و از این راه تلاش بر زنده کردن سنت ساسانی داشتند.
    کلید واژگان: فره, خوره, ساسانیان, سکه}
    Sara Seyed Khalilollahi *, Mohsen Abolghasemi
    Figurative and Written Aspects of Farrah on Sasanian Coins (CE 224-651) Abstract Other than their true purpose as a means of trade, historical coins were always powerful advertising means in hands of the rulers. In this research, the main idea is to analyze figurative and written aspects of Farrah on Sasanian coins. The necessity of this research was the same reason to select this concept among tens of other religious concept to depict on the coins. Here, the main goal was to find the special type of Farrah depicted on them and to answer these questions: why this type of Farrah is emphasized on sasanian coinage? What figurative and written aspects belong to this Farrah? And what impression in took from before and what effect it did on coins after Sasanian period? It’s presumed that figures on these coins have symbolic values. Research methodology was desk research. In this way, Sasanian coin photos, from the beginning to the end of this dynasty, pictured in authentic references as the statistical soceity were studied. As a result, it was concluded that the Farrah which was presented from the time of Achaemenids, is portrayed more prominent than before on Sasanian coins as figures of falcon crown, shining crown, ram crown and also coronate bust of king or god and in script as expression prayers and name of cities. Emphasized type of Farrah on Sasanian coinage was “Farrah-e-Shahi” and it was because of the attempt of Sasanian rulers to advertise their Farrah as a concept which has root in religion and politics simultaneously. With this, they confirmed their legitimacy from the view of Zoroastrian religion. The last sample of figurative and written Farrah was seen on a Buyid coin. Buyids were an Iranian dynasty and this way, they tried to bring life to Sasanian traditions.
    Keywords: Farrah, Xwarrah, Sasanian, coins}
  • رضوان احمدی پیام*، شهناز احمدی یبام
    تیموریان، غیرایرانی تبار و سنی مذهب بودند و سلطنت آنها بر پایه تسامح، متکی بر تفکر و اندیشه اسلامی بود. مسکوکات از ابزارهای ارزشمند برای نمایش قدرت و اندیشه حاکمان محسوب می شدند. ضرورت انجام این پژوهش، بررسی سیاست مذهبی دوره تیموری با رویکرد بر سکه های آن عصر است. نوشتار حاضر به دنبال پاسخگویی به این پرسش هاست: اشکال مختلف باورهای شیعی بر سکه های دوره تیموری چگونه بوده است؟استفاده حاکمان تیموری از شعایر مذهب تشیع بر سکه ها، متکی بر چه عواملی صورت پذیرفته است؟نتایج گویای این است که در سکه های دوره تیموری با بهره گیری از عناصر نوشتاری و بصری، پنج گونه متفاوت از شعایر شیعی به نمایش درآمده اند. اهل بیت دوستی حاکمان تیموری، توجه به شیعیان برای کسب مشروعیت ،  نگرش مذهب حنفی به اهل بیت و ایمه ، وجود مرقد امام رضا (ع) در قلمرو اصلی تیموریان ، آنها را به تعامل در مقابل پیروان مذهب شیعه در جامعه تحت حاکمیتشان تشویق و ترغیب نموده است. گردآوری اطلاعات در نوشتار حاضر به شیوه کتابخانه ای و مشاهده مستقیم آثار بوده و روش تحقیق، تحلیلی- تطبیقی است.
    کلید واژگان: دوره تیموری, سکه ها, باورهای شیعی, دارالضرب}
    Rezvan Ahmadi Payam *, Sahnaz Ahmadi Payam
    The Timurid were non-Iranian and Sunni people whose reign was based on moderateness founded on Islamic thought. Coins were considered as valuable tools to display the rulers’ power and thoughts. The significance of the present study is to investigate the religious politics of the Timurid period by the approach to the coins of that era. This paper seeks to answer the following questions: How had different forms of Shiite beliefs been reflected on the coinage of the Timurid period? Based on what factors did the Timurid rulers use the ritual of Shiism on coins? The results indicate that five types of Shiite rituals had been featured on the coin of the Timurid era using written and visual elements. Reverence for Imams by the Timurid rulers, paying attention to the Shiites to gain legitimacy, the attitude of Hanafi to the Ahlul Bayt and the Imams, and the presence of the Holy shrine of Imam Reza (AS) in the main realm of Timurid encouraged them to interact with the followers of Shiite religion in the society under their sovereignty. The data were gathered through library style and direct observation of works and the research method was analytical-comp
    Keywords: Timurid period, Coins, Shiite beliefs, Dar al-Zarab}
  • زهرا علی نژاد، مصطفی ده پهلوان*، آرتور هوتن، محمد لامعی رشتی
    در بررسی های جدیدی که بر روی سکه های سلوکی موزه بوعلی همدان صورت گرفت، هشت سکه چهاردرهمی جدید شناسایی شد که می توان آن ها را به ضرابخانه ناشناس 65 نسبت داد. از این تعداد سکه های شناسایی شده در موزه بوعلی هفت سکه مربوط به آنتیوخوس سوم (187-223ق.م) و یک سکه مربوط به سلوکوس چهارم (175- 187ق.م) است. هدف اصلی پژوهش حاضر بازبینی تولیدات و درنهایت شناسایی مکان احتمالی ضرابخانه ناشناس 65 با توجه به حضور تعداد زیادی از سکه های این ضرابخانه در شمال غرب ایران می باشد. بر این اساس در  مقاله حاضر به تمامی ویژگی های ضرابخانه مذکور پرداخته شده است؛ ارائه کاتالوگ توالی ضرب سکه، اندازه و مدت زمان فعالیت ضرابخانه، میزان تولید سرسکه و تحلیل تطبیقی آن با ضرابخانه های اصلی مانند انتاکیه، بررسی گونه های متنوع چهره های روی سکه ها، تعداد حکاک و همچنین شناسایی عناصر موجود با روش آنالیز عنصری  پیکسی "proton induced X-ray emission" و تطبیق آن با ضرابخانه های شرقی دوره سلوکی. بررسی های انجام شده در مقاله حاضر نشان داد، برخلاف کتاب سکه های سلوکی که ضرابخانه ناشناس 65 را به طور احتمالی در منطقه کماژن یا شمال سوریه  قرار داده است، مکان اصلی این ضرابخانه را می توان احتمالا مناطق شرقی بین النهرین و یا غرب ایران در نظر گرفت.
    کلید واژگان: سکه, سلوکیان, آنتیوخوس سوم, سلوکوس چهارم, ضرابخانه ناشناس 65}
    Zahra Alinezhad, Mostafa Dehpahlavan *, Arthur Houghton, Mohammad Lamehi
    In a new research on the Seleucid coins of Avicenna’s (Bu Ali Sina) Museum of Hamedan, eight new Tetradrachms from uncertain mint 65 have been identified. These coins issued under the authority of the Seleucid rulers, Antiochus III Megas (223-187 B.C.) and early reign of Seleucus IV Philopator (187-175 B.C.). In this article, the research main aim is review the issues and identify the likely location of the uncertain mint 65 and accordingly, coins of this mint that have been found in northwest of Iran. On following, all the characteristics of the mentioned mint are studied through following steps; catalogue of mint sequence, the value and duration of the mint and its comparative analysis with the main mints, such as Antioch on the Orontes, and survey of portrait types, the number of engravers and also identification of the elements by proton induced X-ray emission and its comparison to the Eastern Mints of the Seleucid Period. Contrary to the book of Selucid Coins (SC), the results of our study suggest that the relocation of this mint from Commagene or Northern Syria on the base of Seleucid coins to the eastern Mesopotamia or to the far northwest of Iran.
    Keywords: Coins, Seleucid, Antiochus III, Seleucus IV, Uncertain Mint 65}
  • بهادر قیم*، محسن صدیق
    با گسترش فتوحات، انبوهی از سکه های فارسی، قبطی و یونانی وارد سرزمین های اسلامی شدند.این مسکوکات، از نظر وزن و عیار و نقوش و تصاویر، متفاوت بودند. برخی ازخلفا و حکام مسلمان تلاش های به منظورتعریب و ساماندهی این مسکوکات انجام دادند. اما اوج این اقدامات در عهد عبدالملک بن مروان (65-86ه.ق/684-705م) بوده است. در این دوره مسکوکات دینار و درهم و فلس تعریب واصلاح شدند. یکنواختی در ضرب سکه و تعریب آن نتیجه این حرکت اصلاحی به شمار می آید. این روند تابع عوامل مالی و اقتصادی جهت درآمدزایی دولتی و صیانت از جعل سکه طلا، سیاسی به منظور رفع وابستگی جامعه اسلامی به سکه های ایرانی و بیزانسی وعامل دینی پرداخت سکه سالم و غیرمغشوش در بخش های شرعی نظیر زکات و خمس و دیه بوده است. در این پژوهش سعی می گردد به سیر تعریب و علل و عوامل موثر و نیز نتایج مترتب برآن پرداخته شود.
    کلید واژگان: تعریب, مسکوکات, ضرابخانه, عبدالملک بن مروان}
    Bahador Ghayem*, Mohsen Sediq
    With the expansion of territories, great amounts of Persian, Coptic, and Greek coins entered the Islamic countries. These coins were different in terms of weight, purity, images, and carvings. Some of the Khalifs and Muslim rulers made efforts to Arabicize and organize these coins. The peak of these actions was during the rule of Abd al-Malik ibn Marwan (65-86 A.H./684-705 AD). At this time, some coins such as Dinar, Dirham, and Follis were Arabicized and corrected. Identical coinage and Arabicizing them were the results of this correction movement. This process was influenced by the financial and economic factors to increase the government revenues and prevent the forging of the gold coins. Elimination of Islamic society's dependence on Iranian and Byzantine coins was among the political factors. Paying Zakat, Khums and blood money with complete and unhurt coins was among the religious factors. This study tries to examine the process of Arabicizing and the influential factors, causes, and consequences related to this phenomenon.
    Keywords: Arabicizing, Coins, Mint, Abd al-Malik ibn Marwan}
  • محبوبه شرفی

    مهم ترین رکن نظام ضرب سکه و مبادلات پولی درعصر ایلخانی، سکه های فلزی اعم از طلا، نقره و مس بوده که در دوره ای کوتاه، اسکناس نیز به یاری آن آمده است. نظام یادشده نظامی چندفلزی و نه تک فلزی بوده است. تا پیش از اصلاحات غازان، از سیاستی متمرکز تبعیت نمی کرد؛ هریک از ممالک تحت تابعیت ایلخانان، مسکوکاتی با وزن و عیار خاص داشتند که عموما مهم ترین ویژگی آن در بسیاری از ادوار، تقلب در فلز سکه ها و کاهش وزن آنها بوده است. اقتصاد این عصر مبتنی بر نظام یادشده یعنی اقتصادی بر پایه پول و نه مبادله کالا با کالا بوده است. مقاله حاضر می کوشد با شناخت چگونگی وضعیت نظام ضرب سکه و مبادلات پولی درعصر ایلخانی و مهم ترین ویژگی هایان، کارآمدی و ناکارآمدی آن را بر پایه عوامل موثر در آن بشناسد.

    کلید واژگان: ایلخانان, نظام ضرب سکه, مبادلات پولی, مسکوکات, چاو, برات}

    The most important foundations of the coinage system and exchanges in the Ilkhanate era were metal coins including gold, silver and copper. In the short run, paper money or Banknotes also became popular. So, the system was Multi-metal. Until the Ghazan reforms, it did not follow a centralized policy. Each of the countries under the jurisdiction of the Ilkhanate had a special weight and carat. Generally, its most important feature in many times was coin fraud and weight loss. The economy of this era was based on money, and barter system of exchange did not have much place. The present article tries to recognize the status of the system of coinage and exchanges in the Ilkhanate era, its most important features, its efficiency and ineffectiveness based on its effective factors.

    Keywords: Ilkhanate, Coinage system, exchanges, coins, chao}
  • امیر امیری نژاد*
    مطالعه تاریخ ایران در دوران بعد از اسکندر، دورانی که تحت عنوان « هلنیسم» یاد می شود، فاقد منابع دست اول مکتوب است، از این رو برای بازسازی تاریخ حکومت های محلی این دوره بخصوص پارس از منابع قابل دسترس محلی استفاده می شود؛ بدون شک مفیدترین و قابل استنادترین منابع محلی این دوره سکه های ضرب شده از سوی شاهان محلی فارس است که نشان می دهد ایالت فارس برای مدتی از استقلال داخلی برخوردار و والیان آن از حکام محلی منطقه بودند.این پژوهش محدوده زمانی220 تا 140 قبل از میلاد را با نگرشی بر سکه های گروه نخست از شاهان فارس معروف به فرترکه (Frataraka) را در برمی گیرد. مقاله پیش رو به صورت میدانی و کتابخانه ای انجام گرفته که از سکه های شاهان فارس در موزه های بانک سپه، موزه ایران باستان و موزه تماشگه پول جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفته است. ناگفته پیدا است این سکه ها در برگیرنده نمادهای سیاسی و مذهبی خاصی بوده که ریشه در گذشته والای خود دارد، نمادهای بکار رفته در سکه های فرترکه در قالب نوشته ها و اشکال مختلفی مانند درفش یا بیرق فرترکه، نیایشگر، کعبه زرتشت و... نمایان می شوند. در پس این نمادها و نشانه ها ایدئولوژی حکومت شاهان فارس بر جامعه و اجرای اهداف سیاسی آنها نهان است، هدف از این پژوهش بررسی این نمادها با روش توصیفی- تحلیلی از نظر مفاهیم و ارتباط آن با ایدئولوژی شاهان فارس برای رسیدن به اهداف سیاسی و مذهبی شان است.
    کلید واژگان: سکه, شاهان محلی فارس(فرترکه), نمادهای سیاسی و مذهبی}
    Amir Amirinejad*
    Studying Iran’s history, after Alexander’s time period, which was called Hellenism, has no written primary resources. Hence, to reconstruct the history of local governments in this era, especially Pars, local available resources will be used. Without doubt, the most useful and reliable local sources in this era, are the coins minted by the local kings of Persia, that show the Fars state has enjoyed autonomy for a period of time and its wardens were from local governors in that area. This research encompasses the time range between 220 to 140 BC, with a regard to the first set of coins of Persian kings called "Frataraka". This paper have implemented by library and field researches that collected and studied from Persian kings’ coins in the museums of Bank-e Sepah, Iran-e Bastan and Tamashagah-e Pool. Obviously, these coins contain certain political and religious symbols that are rooted in its sublime past. Symbols used in Frataraka coins appear in manuscripts and various shapes such as Frataraka banner or flag, Worshiper, Kaaba of Zoroaster etc. The ideology of Persian kings’ government over society and implementing its political aims, is hidden behind these symbols and signs. The aim of this research is to investigate these symbols with descriptive – analytical method, with a view to concepts and its relationship with the ideology of the Persian kings to achieve their political and religious goals.
    Keywords: Coins, local kings of Persia (Frataraka), religious, political symbols}
  • رامین یلفانی *، مجید حاجی تبار
    پس از مرگ ابوسعید(716-736 ق)، آخرین ایلخان بزرگ مغول، سربداران(737-783 ق) از میان قیام های تاثیر گذار گروه های محلی، موفق به تشکیل حکومت گردیدند که با توجه به شرایط پیش رو، در دوره های مختلف حکومتشان سیاست مذهبی متفاوتی در پیش گرفتند. این پژوهش با استفاده از نشانه شناسی سکه ها تلاش دارد بدین پرسش پاسخ دهد که سیر تطور سیاست مذهبی سربداران چگونه بوده است؟ نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که در سال های آغازین، سکه های شاهان مغولی خراسان به نشانه پذیرش استیلای دولت ایلخانی در قلمرو سربداران رایج بوده و در دوره ی دوم؛ سربداران سکه های بی نام به طراز اهل تسنن ضرب کردند که حکایت از سیاست مدارا و مصلحت اندیشی آنان دارد. سکه های سومین دوره، مظاهری از نظام دین سالار بنیادگرا (تئوکراسی رادیکال) است و گاه چنان اغراق شده که نام حضرت مهدی(عج) با عنوان سلطان محمد المهدی آمده است. اصطلاحی که در میان شیعیان اثنی عشری مقبول نبوده و نیست.
    کلید واژگان: مسکوکات, سربداران, سیاست ها مذهبی, نظام دین سالار, بنیادگرا}
    Ramin Yalfani *, Majid Hajitabar
    After the death of Abu Saeed (716-736 AH. / 1316-1336 AD.), the last ruler of great Mongol Ilkhanid, Sarbadars (737-783 A.H/ 1337-1381 A.D) who were amongst the effective uprising local groups had succeeded in forming a government and due to some circumstances they had to adopt various religious policies. The aim of this research is to answer this question in a semiotic approach that how was the process of Sarbadars’ religious policy? The findings of this research shows that at the beginning years the coins of Khurasan Mongol kings were circulated as the sign for acceptation of Ilkhanid’ ascendency and in the second period Sarbadars had minted coins with no name similar to the style of Sunnies which spoke of their tolerance and counsel. Coins of the third period had signs of a theocratic fundamentalism system and sometimes there were exaggerations that the name of Imam Mahdi (A.J) is depicted as Sultan al-Muhammad Mahdi. This is a term which had not been and is accepted amongst the Twelver (Ethna Ashari).
    Keywords: Coins, Saebadars, Religious Policies, Theocratic System, Fundamentalist}
  • جمشید نوروزی، شهرام رمضانی

    تاسیس حکومت صفوی با رویکرد مذهبی شیعه دوازده امامی، فصل نوینی در تاریخ ایران گشود که این مقطع را از جهاتی متمایز از ادوار قبلی تاریخ ایران کرد. ایجاد حکومت مرکزی قدرتمند، فتوح نظامی، گسترش و تثبیت قلمرو در مرزهای هم جوار با حکومت های رقیب همسایه، از یک سو و اقداماتی همچون تامین امنیت راه ها، گسترش کاروانسراها و روابط سیاسی و اقتصادی صفویان با اروپاییان، موجبات رشد و رونق تجارت داخلی و خارجی ایران در دوره صفوی را فراهم نمود. در پی این مهم، بستر مناسبی برای حضور و فعالیت بازرگانان خارجی، از جمله تجار هندی در ایران فراهم شد. در این پژوهش، تلاش شده با روش تحقیق تاریخی و با شیوه توصیفی– تحلیلی مبتنی بر منابع و مآخذ کتابخانه ای، عوامل زمینه ساز حضور و فعالیت بانیان و تجار هندی در عرصه اقتصاد ایران عصر صفوی و نیز پیامدهای فعالیت های آن ها مورد بررسی قرار گیرد. به واسطه فعالیت تجار هندی در اموری مانند صرافی و معاملات ربوی که سود سرشاری را نصیب آن ها ساخت، اقتصاد ایران عصر صفوی با پیامدهای زیانباری همچون خروج مسکوکات مرغوب به هند، کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه افزایش تراز بازرگانی هند در مقایسه با ایران مواجه گردید.

    کلید واژگان: هند, صفویه, بانیان, تجارت, صرافی, ربا, مسکوکات}

    The establishment of Saffavid government with twelve-Imam Shiite religious approach, opened a new time in Iran's history and differentiated this time of world from Iran's past periods of history. On the one hand, creating a powerful central government, military captures, territory development and stabilization on boundaries being neighbor with the competitor governments of the neighbor and on the other hand, actions such as providing safety of roads, developing caravanserai and the Saffavid economic and political relations with Europeans provided growth and prosperity reasons of Iran's domestic and foreign trade in Saffavid era. Following this importance, a suitable situation was provided for activity and presence of foreign businessmen such as Indian merchants in Iran. In this research, it has been attempted to consider preparation elements of presence and activity of Banian and Indian merchants in Iran's economic field of Saffavid era and also their activity outcomes through a historical research method with a descriptive-analytic approach based on library resources. Due to Indian merchants' activity in affairs such as money-changing and usury transactions which allotted them lots of profits, Iran economy of Saffavid era encountered with disadvantageous outcomes such as the exodus of desired coins to India, decrease of national money value and therefore increase of Indian commercial level comparing with Iran.

    Keywords: India, Saffavid, Banian, Trade, money-changing, usury, coins, commercial level}
  • سعیده تقی زاده*، سعید رضایی شریف آبادی، معصومه کربلا آقایی کامران
    هدف پژوهش، شناسایی و بررسی روش های سازمان دهی متداول سکه ها و اسکناس ها در موزه های ایران، و مقایسه آن با روش های برتر سازمان دهی این اشیاء، با تاکید بر موزه های حاوی سکه و اسکناس مطرح جهان است. این پژوهش، پیمایشی و توصیفی است. پژوهشگران با مطالعه منابع مرتبط و به ویژه استفاده از ابزار مصاحبه به جمع آوری اطلاعات پرداخته است. در پژوهش، مصاحبه باز به کار برده شده است. (مصاحبه حضوری، تلفنی و از طریق پست الکترونیک). جامعه پژوهش موزه های حاوی سکه و اسکناس ایران و مطرح خارج از ایران است. 65 موزه دار (13 موزه دار ایرانی و 52 موزه دار خارج از ایران) در مصاحبه شرکت کردند.
    کلید واژگان: ذخیره اطلاعات, بازیابی اطلاعات, سازمان دهی, شماره دهی, نظم, سکه ها, اسکناس ها, موزه های سکه و اسکناس}
    Saeedeh Taqizadeh*, Saeed Rezaei Sharif Abadi, Masumeh Karbalaaqaei Kamran
    This paper has intended to introduce and study the Ways in Which Coins and Banknotes Were Usually Organized in the Museums of Iran and Compare them with the superior ways in the ground with an emphasis on the famous coin and banknote museums of the world. The study has performed as a survey research and descriptive. Studying relevant sources, particularly using open interview directly, by phone and by email, researchers have gathered information. Research society includes museums of coin and banknote of Iran and famous cases in other country of the world. In sum, 65 people of museum including 13 of Iran and 52 of other countries were interviewed.
    Keywords: saving information, retrieving information, organizing, ordering by number, order, coins, banknotes, museums of coin, banknote}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال