به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ethnocentrism" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «ethnocentrism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی ethnocentrism در مقالات مجلات علمی
  • شیده شادلو*، جلیل روشندل
    هدف
    هدف این نوشتار بررسی عواملی است که سبب تحریک احساسات قوم گرایانه در مناطق عرب نشین جنوب ایران شده و در برهه ای از تاریخ به شکل جنبش های تجزیه طلبانه خودنمایی کرده است.
    روش
    این مقاله با استناد به منابع کتابخانه ای و با روش اسنادی-تاریخی نوشته شده است.
    فرضیه: مقاله بر این فرضیه متکی است که سلسله عواملی عینی و انتزاعی مانند عوامل داخلی (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) از یک سو و مداخلات خارجی ازسوی دیگر سبب تحریک تمایلات و احساسات پان عربیسم شده است. در این مقاله پان عربیسم در ایران متغیر وابسته است و عوامل عینی و انتزاعی متغیر مستقل اند.
    نتیجه
    نتیجه اصلی به دست آمده این است که عوامل داخلی نقشی مهم تر در پان عربیسم داشته اند.
    برای حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی تاحدامکان باید تلاش شود که عوامل داخلی موثر در پان عربیسم -به عنوان متغیر مستقل- کاهش یابند تا پان عربیسم به عنوان متغیر وابسته محدود شود.
    کلید واژگان: قوم گرایی, پان عربیسم, عوامل عینی, عوامل انتزاعی, انقلاب اسلامی ایران
    Shideh Shadloo *, Jalil Roshandel
    Objective
    This paper intends to explore and analyze factors stirring ethnic sentiments in Arab settlements in southern Iran that have escalated into separatist movements in some epochs of history.
    Methodology
    The research paper has been developed based on library sources and through documental-historical methodology.
    Hypothesis: This paper hypothesizes that a set of abstract and concrete factors in domestic level (political, social, cultural and economic) on one hand, and foreign intervention on the other hand, have stirred Pan Arabic tendencies and sentiments. In this paper, Pan Arabism is dependent variable while the abstract and concrete factors are independent variables.
    Findings
    The domestic factors have played a more important role in Pan Arabism. To safeguard national unity and territorial integrity, it is required to diminish in influence the domestic factors (independent variables) stirring Pan Arabism in order to curtail Pan Arabism as dependent variable.
    Keywords: Ethnocentrism, Pan Arabism, abstract factors, concrete factors, Islamic Revolution of Iran
  • منصوره زارعان*
    جامعه جزیره العرب بنابر اصول و قواعد جاهلیت عربی اداره می شد. ظهور اسلام در این منطقه به دگرگونی این اصول انجامید. اسلام، اصولی را امضا و اصولی را رد کرد. قوم گرایی و قبیله گرایی، از خصال جاهلی پیش از اسلام بود که اسلام سخت با آن مخالفت می کرد. پیامبر(ص) به شیوه های گوناگون با این خصلت جاهلی مبارزه کرد، اما این خصلت ریشه دار ماندگار بود؛ چنان که پس از ایشان دوباره سر برآورد. حاکمیت جامعه اسلامی پس از پیامبر(ص) و خلفای نخستین، به دست امویان افتاد و حاکمان اموی 91 سال بر جغرافیای مسلمان نشین حکم راندند و در این دوره بلند، قومیت گرایی و قبیله گرایی دوباره در جامعه مسلمانان تاثیر گذارد. این پژوهش نشان می دهد که قوم گرایی و قبیله گرایی در این برهه تاریخی به چه شکلی نمایان شده است. بر پایه یافته های تاریخی، همه حاکمان اموی از خاندان بنی امیه و از تیره سفیانی و مروانی بودند. هم چنین والیان، فرمان داران و استان داران، فرماندهان جنگ، قاضیان و ائمه جماعات، بیشتر عرب و به ویژه قریشی و اموی بودند. رفتار حاکمان با عجمان بسیار ناشایست بود. عرب بر عجم بسی فضیلتی داشت و غیر عرب از حقوق انسانی محروم بود. این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته است.
    کلید واژگان: قبیله گرایی, قوم گرایی, حکومت امویان, بنی امیه, موالی
    Mansure Z?re'?n *
    Before the advent of Islam, the Arab society in the Arabian Peninsula was administered according to the principles of Jahiliyya (ignorance). The rise of Islam in the region led to transformation of these principles. Islam confirmed some of these principles and rejected some others. Ethnocentrism and tribalism both were present before the rise of Islam, which were rigorously objected to by Islam. The Prophet (PBUH) fought with these features in different ways; however, they were so rooted and persistent that they reappeared after him. After the Prophet (PBUH) and the first caliphs, the Umayyads took control of the Muslim community and the Umayyad rulers ruled the Muslim territory for 91 years. During their extended reign, ethnocentrism and tribalism affected the Muslim society again. This study shows how ethnocentrism and tribalism manifested themselves in this historical era. Based on the historical findings, all the Umayyad rulers were from the Umayyad dynasty and descended from Sufyan and Marwan tribes. Moreover, the governors and mayors, war commanders, judges, and community imams were mostly Arab and particularly from Umayyad family and Quraish tribe. The rulers treated non-Arabs inappropriately. Arabs were considered to be superior to non-Arabs, and non-Arabs were deprived of human rights. This study has adopted a descriptive-analytic method.
    Keywords: Ethnocentrism, Tribalism, Umayyad rule, The Umayyads, Maw?li
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال