به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « first pahlavi period » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «first pahlavi period» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • میثم سلیمانی، فاطمه احمدوند، ولی الله برزگر

    ابوالقاسم سحاب تفرشی از فرهیختگان اواخر عهد قاجار و عصر پهلوی اول بوده است. در کارنامه علمی و ادبی سحاب آثار بسیار متنوعی وجود دارد، متونی مانند درسنامه های فنی و ریاضی دارالفنون، اولین نمونه ها از نگارش های جدید ایرانیان درباره تاریخ حیات امامان شیعه، شرح حال نویسی نامداران تاریخ اسلام به زبان فارسی با الهام از شرح حال های کلاسیک عربی مانند تاریخ الإسلام ذهبی، فرهنگ لغت فرانسه به فارسی و اولین نمونه های پیشتازانه برای شناخت وضع معاصر کشورهای اسلامی. سحاب در تاریخ نگاری بیشتر به تاریخ اسلام به ویژه تاریخ ایمه اطهار پرداخته که به صورت شرح حال نویسی است. اصلی ترین ویژگی های تاریخ نگری سحاب، توجه به تاریخ اسلام و تاریخ تشیع است. سحاب در علت تالیف کتب تاریخ ایمه به ارادت خاص خود به آنان اشاره دارد. وی فرزند زمانه ای است که افکار و تمایلات ضد اسلامی  و باستان گرایی و ناسیونالیسم در میان آن دوره رواج داشت و این افکار از سوی حاکمیت نیز حمایت می شد، اما سحاب با وجود برخورداری از عقاید عمیق اسلامی، گرایش بسیاری به پیشرفت کشور های اسلامی به سبک اروپاییان داشت. مسیله اصلی پژوهش این است که جایگاه تاریخ نگاری و تاریخ نگری ابوالقاسم سحاب تفرشی را مورد بررسی قرار داده باشد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر اسناد و منابع کتابخان ه ای، به بررسی مولفه های تاریخ نگاری و ویژگی های تاریخ نگری می پردازد.

    کلید واژگان: ابوالقاسم سحاب, تاریخ نگاری, تاریخ نگری, عصر پهلوی اول}
    Meysam Soleymani, Fateme Ahmadvand, Valiollah Barzegar

    Abol-Qassem Tafreshi was one of the intellectuals of the late Qajar period and the first Pahlavi era. Sahab's scientific and literary record includes a wide variety of works, such as technical and mathematical textbooks of the Dar al-Fonun, the first examples of new Iranian writings on the life history of Shiite Imams, and biographies of famous Islamic historians in Persian inspired by Sharh. Classical Arabic modes such as Tarikh al-Islam Zahabi, The French-Persian dictionary and the first leading examples for understanding the contemporary situation of Islamic countries, Sahab in historiography focuses more on the history of Islam, especially the history of the Imams It is writing. In selecting the sources of the Islamic era with the focus on Shiite books, he has also used Sunni sources in compiling these books among these various works, there are works with a more historical approach or nature. The main features of Sahab Historiography are the history of Islam and the history of Shiism. Sahab refers to the special devotion to the Imams in compiling the history books of the Imams (as). He is the son of a time when anti-Islamic, antiquarian and nationalist ideas and tendencies were prevalent in that period and were also supported by the government, but Sahab, despite having deep Islamic beliefs, has a great tendency to develop countries. It was European in the style of the Europeans. The main issue of the research is to examine the position of historiography and historiography of Abolghasem Sahab Tafreshi Using the descriptive-analytical method and relying on library documents and resources, the presentation examines the components of historiography and the characteristics of historiography.

    Keywords: Abol-Qassem, Historiography, Historical attitude, First Pahlavi Period}
  • منصور طرفداری

    ملی گرایی در چارچوب تعاریف نو و متاثر ازغرب جزو گفتمان های مهم اندیشه سیاسی و اجتماعی ایران معاصر به شمار می رود که طی سده نوزدهم و عمدتا از عصر ناصری به بعدتوسط اندیشه ورزان غرب آشنا موردتوجه واقع شد و در عهد پهلوی کاملا نمایان گشت. ملی گرایی در دوره مورد بحث از عناصر و اشکال مختلفی برخورداراست، ازجمله می توان به باستان گرایی اشاره کرد که با نوعی تعلق خاطر شدید نسبت به مواریث ایران پیش از اسلام توام است. براین اساس، واکاوی ارتباط بین باستان گرایی وملی گرایی ودر چشم اندازی کلی تر ملی گرایی مبتنی بر باستان گرایی و تفاوت آن با دیگر اشکال ناسیونالیسم وپیامدهای آن مسئله اصلی این نوشتار به حساب می آید. بدین ترتیب، پژوهش پیش رو کوشش کرده با تحلیل محتوای منابع مرتبط به شیوه کتابخانه ای، با پاسخ دادن به پرسش های اساسی تحقیق در زمینه پیوند باستان گرایی و ملی گرایی، ابعاد موضوع را روشن سازد. یافته های تحقیق از یکسو نشان می دهد که علاوه بر نخبگان غرب آشنا، پارسیان هند نیز در شکل گیری اندیشه باستان گرایی وتلفیق آن با ملی گرایی نقش مهمی ایفا کرده اند. از سوی دیگر، اساسا باستان گرایی باعث تمایز دو گفتمان ملی گرایی معطوف به حال و واقعیت های موجود و ملی گرایی نسبتا عاطفی وگذشته گرا در این دوره شده است.

    کلید واژگان: قاجار, پهلوی اول, پارسیان هند, ملی گرایی, باستان گرایی}
    Mnsour Tarafdari

    Nationalism in the framework of new definitions and influenced by the West is one of the important discourses of contemporary Iranian political and social thought, which was considered by familiar Western thinkers during the 19th century and mainly from the Nasserite era onwards and became quite apparent in the Pahlavi era. Nationalism has various elements and forms in the period under discussion, including archeology, which is associated with a strong attachment to the heritage of the pre-Islamic Iran. Accordingly, the analysis of the relationship between archaism and nationalism and in the more general perspective of nationalism based on archaism and its differences with other forms of nationalism and its consequences is the main issue discussed in this article. Thus, the present study has tried to clarify the dimensions of the subject by analyzing the content of resources related to the library method, by answering the basic research questions in the field of the connection between archeology and nationalism. On the one hand, the research findings show that in addition to the elites of the familiar West, the Persians of India also played an important role in shaping the idea of ​​Archaism and combining it with nationalism. On the other hand, archaism has basically distinguished between the two discourses of nationalism focused on the present and the existing realities and relatively emotional and past nationalism in this period.

    Keywords: Qajar, First Pahlavi period, Indian Persians, nationalism, Archaism}
  • سید مهدی حسینی نیا، کریم حاجی زاده باستانی*، حبیب شهبازی شیران، رضا رضالو، شاهرخ شیدایی سولا
    یکی از عناصر اصلی باقی مانده از بافت کهن شهر اردبیل، خانه های تاریخی است. با توجه به شیوه زندگی و رشد شهر نشینی در طی سالیان اخیر، بسیاری از این بناها تخریب و یا در معرض نابودی قرار گرفته اند. با توجه به این امر، معرفی و گونه شناسی خانه های تاریخی شهر اردبیل و عناصر کالبدی و نگرش های فرهنگی و اجتماعی بر ساخت آن ها ضروری است. روش تحقیق به صورت تاریخی-تحلیلی بوده و گرد آوری اطلاعات برپایه مطالعات کتابخانه ای و میدانی است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ گویی به این پرسش هاست؛ از نظر کالبدی خانه های این شهر را به چند گونه می توان تقسیم کرد؟ چه ویژگی هایی بر ساختار کلی آن ها تاثیرگذار بوده اند؟ نتایج پژوهش حاضر دسته بندی خانه های تاریخی شهر براساس ویژگی های پلان و شکل حیاط، جهت گیری بنا و تالار اصلی، مشخصات سردر خانه ها و نحوه ورود به فضاهای مختلف بنا، اهمیت بازشوها و نسبت اندازه آن ها، مصالح و سازه و تزیینات به کار رفته در آن ها است. بر این اساس می توان آن ها را از لحاظ گونه شناسی به چهار دسته تقسیم بندی کرد: دوره قاجار با فرم درون گرایی، شامل گونه اول: خانه هایی با طرح حیاط صلیبی شکل با بافت فشرده و تودرتو، گونه دوم: خانه های چند قسمتی با چند حیاط و یا نمای اصلی، در دو مورد در کنار فضاهای تجاری. گونه سوم: خانه هایی با طرح ایوان دار با داشتن تناسب بازشوی بزرگ. گونه چهارم: در دوره پهلوی اول با فرم برون گرایی، بناهایی با استقرار توده حجمی در یک سمت بالاتر از سطح حیاط، با تاکیدبر اهمیت به نمای بیرونی بنا؛ هم چنین الگوهای فرهنگی و اجتماعی مانند: توجه بر رعایت اصل محرمیت در قسمت های مختلف بنا، تفکیک فضاهای ساختمانی در مقیاس عظیم با دارا بودن فضای عمومی، خصوصی و خدمه و در مقیاس کوچک تر، به صورت بناهایی با آذین بندی زیاد و یا ساده نشان از رتبه بندی اجتماعی صاحب خانه ها می رساند. در خانه های دوره پهلوی در الگوهای فرهنگی و اجتماعی تغییرات عمده ای به وجود آمد، الگوبرداری از معماری غربی؛ در مواردی چون: حذف حیاط اندرونی، توجه به تزیینات بیرونی بنا و استفاده از پله های داخلی به صورت آشکار و برروی محور میانی خانه قابل مشاهده است.
    کلید واژگان: اردبیل, خانه های تاریخی, دوره قاجار, دوره پهلوی اول, گونه شناسی خانه ها}
    Seyd Mehdi Hosseyni Nia, Karim Hajizadeh Bastani *, Habib Shahbazi Shiran, Reza Rezaloo, Shahrokh Sheidaei Sola
    The present study intends to introduce the historical houses in Ardabil and analyze the typology, cultural, and social attitudes towards their construction. The research method is historical-analytical and data collection is based on library and field studies. The present study seeks to answer the following questions:How many types are the houses? What features have influenced the overall structure of the houses in this area? The results of the research on the classification of historical houses are as follows: The characteristics of the plan and shape of the courtyard, the orientation of the building and the main hall, the characteristics of the house entrances and how to enter different parts of the building, the importance of open parts and light ports and their size ratio, materials and structures they used. Typologically, they are divided into four categories: Qajar period with an introverted form, The first type of typology: houses with a cross-shaped courtyard design with a compact and nested texture, the second type: houses with porch design, with proportionality of a Large opening, the third type: multi-part houses with several courtyards with main view. Fourth type: In the period of first Pahlavi with form of extroversion, buildings whose space density is on one side above the level of the courtyard; emphasizing the importance of the exterior of the building. The results of this study also show that cultural and social patterns such as; paying attention to the principle of privacy in different parts of the building, the separation of building spaces on a large scale into public, private and crew space, and on a small scale, with lavish or simple decorations, shows the social ranking of homeowners. In the houses of the Pahlavi period, there were major changes in cultural and social patterns. Imitation of the West in cases such as the removal of the inner courtyard and the use of interior stairs can be clearly seen of the house.
    Keywords: Ardabil, Historical houses, Qajar Period, First Pahlavi Period, Typology of houses}
  • شهناز شعبانی پور، عباس احمدوند*، سینا فروزش

    پهلوی اول (حک. 13041320ش) به دنبال مدرن سازی تمام ارکان و اجزای جامعه بود. وقف یکی از اجزای جامعه و مهم ترین منبع درآمد روحانیان به شمار می آمد. رضاخان با انجام اقداماتی همچون تغییر تولیت اوقاف، تغییر در روش های اداره، نظارت، بهره برداری و در مواردی، تصرف عین موقوفات، در پی تسلط بر اوقاف بود. با روی کارآمدن پهلوی دوم (حک. 13201357ش)، سیطره بر اوقاف در سطحی کلان و با شتاب بیشتری پی گرفته شد. به این ترتیب حکومت پهلوی به تضعیف مالی روحانیان پرداخت و در مقابل روحانیان نیز به مقاومت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در برابر حکومت پهلوی روی آوردند. سوال اصلی پژوهش این است که سیطره حکومت پهلوی بر اوقاف چه تاثیری در روابط علما با حکومت داشته است؟ پژوهش حاضر با بهره گیری از روش تاریخی و به شیوه کتابخانه ای و اسنادی، بر آن است تا با بررسی متغیر وابسته اوقاف، تصویری جامع از چالش های حکومت پهلوی با روحانیان، در عرصه اقتصاد و دگرگونی کارکردهای وقف، ناشی از مدرن سازی به دست دهد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد گسترش سیطره دولت بر اوقاف، کاهش درآمد سالانه حوزه های علمیه و ازدست رفتن زمین های بعضی از علمای صاحب زمین در جریان اصلاحات ارضی، سبب محرومیت نسبی اقتصادی و نارضایتی علما شد. این سیاست پهلوی و تنگنای اقتصادی روحانیان موجب موضع گیری آنها در مقابل حکومت پهلوی شد. در نهایت به نظر می رسد اتحاد طیف های مختلف روحانیان با دیگر نیروهای اجتماعی، موجب شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی شد.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی ایران, اوقاف, پهلوی اول, پهلوی دوم, سلطنت پهلوی}
    Shahnaz Shabanipour, Abbas Ahmadvand*, Sina Forouzesh

    First Pahlavi period (1304-1320 SH) sought to modernize all pillars and components of the society. The endowment considered as one of the components of society and the most important sources of income for the clergy. Reza Khan tried to dominate the endowments by changing the mastery of endowments, changing the managing methods, supervision, exploitation and in some cases, seizing endowments. By the rise of the second Pahlavi period (1320-1357 SH), domination over the endowments pursued to a greater level and with more acceleration. Therefore, Pahlavi dynasty weakened the clergy financially, and in return, the clergy also resisted politically, culturally and socially against the Pahlavi dynasty. The main question of the study is what effect the Pahlavi dynasty domination over the endowments had on relationships of the clergy with the government? The present study by using historical method and library and documentary approach tries to show a comprehensive picture from the challenges between Pahlavi dynasty and the clergy in economy and transformation of endowment functions due to modernization by examining the dependent variable of endowments. The results of this study indicate that the increase of government domination over endowments, reduction of annual incomes of the seminaries and the loss of lands of some of the clergy during the land reform, caused relative economic deprivation and dissatisfaction of the clergy. This policy of Pahlavi and the economic bottleneck of the clergy made them take a stand against the Pahlavi dynasty. Eventually, it seems that the union of different groups of the clergy with other social forces has led to the formation of the Islamic revolution under the leadership of Imam Khomeini in Iran.

    Keywords: Iran Islamic revolution, Endowments, First Pahlavi period, Second Pahlavi period, Pahlavi dynasty}
  • رضا شعبانی*، فرشید مهری، قباد منصوربخت
    آنچه که در این مقاله با عنوان جایگاه دین در متون درسی مقاطع ابتدایی و متوسطه دوره حکومت پهلوی اول مورد بررسی قرار گرفت، حاوی مطالبی در خصوص جایگاه ادیان الهی و غیرالهی در متون درسی کتب مختلف از جمله؛ تاریخ، تعلیمات مدنی، لآلی الادب و تعلیمات دینی بوده است. با توجه به اینکه حاکمیت در این زمان درصدد نوسازی نظام آموزشی مبتنی بر ایدئولوژی ناسیونالیسم و سکولاریسم غرب گرا بوده، دستگاه فرهنگی رژیم در برخورد با مسائل دینی به خصوص مقوله دین اسلام در کتب درسی، درصدد برآمد محدودیت هایی در این زمینه به وجود آورد. لازم به ذکر است رویکرد نظام آموزشی پهلوی اول نسبت به ادیانی نظیر زرتشت با توجه به نگاه خاص به دوران ایران باستان نسبت به ادیان دیگر کاملا متفاوت بوده است. در هر صورت تلاش نگارنده در این مقاله بر این بوده تا مباحث مورد نظر را به استناد برخی منابع کتب درسی ابتدایی و متوسطه دوره پهلوی اول مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به اینکه محور موضوعی مقاله جایگاه دین در برخی متون درسی دوره حکومت پهلوی بوده، سعی شد جایگاه ادیان ایرانی و غیرایرانی دوره پیش از اسلام و پس از آن و نیز ادیان ملل دیگر در این دوران، مورد توجه قرار گیرد. البته شاخصه اصلی مقاله در خصوص نشان دادن چگونگی جایگاه دین اسلام در کتب درسی براساس مبانی نظری گفته شده در فوق است.
    کلید واژگان: رژیم پهلوی اول, متون درسی تاریخ- تعلیمات دینی و ادبیات فارسی, جایگاه دین اسلام و آیین زرتشت}
    Reza Shabani *, Farshid Mehri, Null Mansourbakht
    What is studied in this article as the religion stance in elementary and secondary schools of First Pahlavi Period includes topics related to divine and non-divine regions’ stance in different textbooks such as history, civic science, literature, and theology. Considering that the governance in this period has tried to renovate the educational system based on west nationalism ideology and secularism, therefore the regime cultural system in treating religious topics especially Islam religion in textbooks has tried to impose limitations in this ground. It is noteworthy that the first Pahlavi educational system has had a different perspective about religions including Zoroastrianism considering the special look of the Ancient Persia to other religions. However, the author in this article has tried to study the intended topics based on some elementary and secondary school textbooks of First Pahlavi period. Given that the article topic is the religions stance in some textbooks of First Pahlavi period, therefore it is tried to study the Iranian and non-Iranian religions’ stance and other countries’ religion stance in the pre-Islamic and Islamic period.  Of course the article main criterion is related to demonstrating the Islam religion stance in textbooks based on above-mentioned theoretical foundations.
    Keywords: First Pahlavi Period, History, Theology, and Persian Literature textbooks, Islam religion stance, Zoroastrianism}
  • اعظم ریاحی، صالح پرگاری

    خراسان از قدیم الایام تاکنون ، بستر فعالیت های بشری و یکی از مراکز پر اهمیت جمعیتی ایران و مستعد تغییرات اجتماعی بسیار بوده است. تغییرات جمعیتی از دگرگونی های محسوس در تاریخ این منطقه محسوب می شود. این منطقه به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی (منطقه ای مرزی) و امکانات اقتصادی بیشتر نسبت به همسایگان خارجی، نقش مهمی در روند مهاجرت برون مرزی ایران و مهاجرت اقوام کشورهای همسایه به ایران داشته است. در دوره پهلوی اول، شمار زیادی از ساکنان مرزنشین خراسان به افغانستان مهاجرت کردند. در این مقاله به چرایی این امر پرداخته شده است.نتیجه تحقیق بیانگر آن است که مهاجرت اجباری ساکنان مرزی ایران به افغانستان و اسکان گروهی از قوم خاوری به دلیل شرایط اجتماعی منطقه (اشتراکات قومی و فرهنگی با مرزنشینان افغانستان و دوری گزیدن از اصلاحات اجتماعی دولت ایران)، شرایط جغرافیایی و طبیعی منطقه (کمبود باران، قحطی) و مشکلات اقتصادی زمینه ساز آن شد که مهاجرت در رمزهای خراسان افزایش یابد. این تحقیق با مطالعه مدارک تاریخی ازجمله اسناد دیپلماسی دوره پهلوی اول و به روش کتابخانه ای و آرشیوی صورت گرفته است.

    کلید واژگان: خراسان, مهاجرت, افغانستان, مرز, دوره پهلوی اول}

    Since ancient times, Khorasan has been the focus of human activities and one of the most important Iranian population centers and prone to social changes. Demographic changes are seen as tangible changes in the history of this region. Due to the geographical location (border region) and more economic facilities than foreign neighbors, this region has played an important role in the process of foreign migration of Iran and the migration of the ethnic groups of neighboring countries to Iran. During the First Pahlavi Period, a large number of Khorasan residents Immigrated to Afghanistan. This article explains the cause of this. The results of the research indicate that, the forced migration of Iranian border residents to Afghanistan and the settlement of a group of Khavari’s peoples, due to the social conditions of the region (ethnic and cultural differences with the Afghan borderline and the refusal of the social reforms of the Iranian government), the geographical and natural conditions of the region (shortage of rain, famine) and the economic difficulties led to the increase in emigration in Khorasan borders. This research has been carried out by studying historical documents, including diplomatic documents of the first Pahlavi period, in the form of library and archives.

    Keywords: Khorasan, Immigration, Afghanistan, Border, First Pahlavi Period}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال