به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ghaznavids » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ghaznavids» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • هوشنگ خسروبیگی*، سمانه ابراهیم زاده گرجی
    حدود چهل سال از 146 سال حکومت صفاریان، مربوط به دوره شکل گیری و اوج حکمرانی این خاندان است و مابقی عمر این حکومت، در قالب یک حکومت محلی سپری شد. با این حال بازماندگان صفاریان از برنامه های سیاسی موسسان این حکومت در گسترش قلمرو و تنظیم مناسبات خود با خلافت عباسی باز نماندند. با مرگ عمرو لیث، گرچه تصور می شود که صفاریان در این بخش از دوره حکمرانی خود به عنوان یک حکومت محلی، دیگر رویه ای چالش برانگیز با خلافت نداشته اند، ولی گزارش های پراکنده منابع و نیز سکه های یافت شده نشان می دهد که بازماندگان صفاریان (287-393ق) همواره در عمل، روال تابعیت کامل از خلافت را نپیموده اند. مسئله این پژوهش، شناسایی تعارض ها و همپوشانی های موجود در گزارش های منابع تاریخ نگاری در مقایسه با نتایج حاصل از بررسی سکه های مضروب این خاندان، در مناسبات با خلافت عباسی است. این پژوهش، با رویکرد توصیفی  تحلیلی و متکی بر سکه ها انجام شده و نشان می دهد که در اهداف حاکم بر روابط بازماندگان صفاریان با خلافت، در مقایسه با دوره اول صفاریان، تغییری حادث نشده است. خلافت عباسی همدلی با صفاریان نیافت و تلاش صفاریان در کسب مشروعیت سیاسی پایدار از خلافت عباسی با کامیابی همراه نبود. دستاورد این پژوهش نشان داد که بررسی سکه ها می تواند خلاء گزارش های تاریخی را تکمیل کنند. با بررسی سکه ها این امکان فراهم شد تا ترسیم نسبتا روشن تری از رویداد های تاریخی با تکیه بر روابط صفاریان با خلافت عباسی ارایه شود.
    کلید واژگان: بازماندگان صفاریان, سکه, خلافت عباسی, سامانیان, غزنویان}
    Hooshang Khosrobeigi *, Samaneh Ebrahimzadeh Gorji
    About forty of the 146 years of Saffarid dynasty is related to the period of formation and the peak of this dynasty. The rest of the life of this government was spent in the form of a local government. However, the successors of the Saffarids did not shy away from the political plans of the founders of this government. Following the death of Amr ibn al-Layth, although the Saffarids are believed to have no longer challenged the Abbasid caliphate in this part of their reign as a local government, scattered reports of sources as well as coins found show that the successors of the Saffarids (287-339 AH) did not always follow the procedure of full obedience of the caliphate in practice.The aim of this study is to identify the conflicts and overlaps in the reports of historiographical sources in comparison with the results of the study of coins minted by this family in relations with the Abbasid Caliphate. The Abbasid Caliphate did not sympathize with the Saffarids, and the Saffarids' attempt to gain lasting political legitimacy from the Caliphate was unsuccessful. The results of this study showed that the study of coins can fill the gap of historical reports. By examining the coins, it was possible to provide a relatively clearer picture of historical events based on the Saffarids' relations with the Abbasid Caliphate.
    Keywords: affarids’ successors, Coins, Abbasid caliphate, Samanids, Ghaznavids}
  • محسن شاه بختی، مصطفی ناصری راد*، بشری دلریش، جواد سخا

    استفاده از فیل در سپاهیگری قدمتی باستانی دارد . از سلسله های سلاطین دوره اسلامی، غزنویان، به دلیل لشکر کشی های متعدد به سرزمین هند، توانستند از این حیوان به عنوان یکی از ارکان نظامیگری در نبردهای برون مرزی و درون مرزی خود سود ببرند. این پژوهش در نظر دارد با روش توصیفی تحلیلی ویژگی های نظامی فیل جنگی را در سپاه غزنویان بررسی نماید. تبیین و تشریح جایگاه و کارکرد فیل در سپاهیگری غزنوی مهم ترین مساله این مقاله است. پرسش این است که سپاه غزنویان از کدام ویژگی های نظامیگری این حیوان بهره برده اند و نقاط قوت و ضعف استفاده از آن در این کارزار ها چه بوده است؟یافته های این پژوهش نشان می دهد که مهم ترین ویژگی این حیوان در پیکارها، ایجاد رعب و وحشت با گسستن صفوف سپاه دشمن، پایمال کردن آن ها، پشتیبانی سپاه خودی، حمل سلاح و نفرات و ویران کردن استحکامات سپاه دشمن بود. آسیب رساندن به خرطوم و رم کردن از بارزترین نقاط ضعف این حیوان در پیکارها بود. اما تامین خوراک و آب، تیمار و حتی محل نگهداری فیل ها از عمده ترین مشکلات بود.

    کلید واژگان: غزنویان, هندیان, سپاهیان, فیل}
    Mohsen Shahbakhti, Mostafa Naserirad *, Boshra Delrish, Javad Sakha

    Elephants’ use dates back to ancient times. As one the after-Islamic dynasties Ghaznavid could take advantage of this animal as one of the pillars of their militarism in the extraterritorial and intra-territorial battles due to their numerous army deployments along the Indian borders. The present study aimed to investigate the militaristic properties of the war elephant in Ghaznavids’ army through a descriptive-analytical method. The elaboration and explication of the position and function of elephant in Ghaznavids’ army deployment is the most important issue of this article. The question is “which of this animal’s militaristic properties were employed by Ghaznavid army and what have been the strengths and weaknesses of using them in the army deployments?”The present study’s findings indicated that the creation of terror and dread, disintegration of the enemy’s army lines, treading of the soldiers, supporting friendlies, carriage of weapons and troopers and destruction of the enemy army’s fortifications have been the most important strengths of this animal. Being hit by an arrow, damage to the trunk and stampeding have been amongst the most distinct weaknesses of this animal in the course of the combats. It has been so that the supply of food and water, taking care and even providing a shelter for them have been amongst the most substantial problems for elephant-keeping.

    Keywords: Ghaznavids, Indians, army, Elephant}
  • امیر صمدیان آهنگر*، شهرام یوسفی فر

    از دوران پیش از اسلام تا پایان سده چهارم هجری، جامعه سیاسی شرق فلات ایران به ویژه خراسان و ماوراءالنهر، متشکل از حکومت هایی محلی بوده است. این حکومت های محلی در اداره امور داخلی خود استقلال عمل داشتند. در سده چهارم هجری جامعه سامانی به دلیل تغییر الگوهای ارزشی و زیاد فرقه گرایی، دچار بحران های امنیتی داخلی (تنش ها و کشکمش میان گروه های اجتماعی) و خارجی (حملات نیروهای ترکمن و به ویژه قراخانیان) شد. در این وضعیت با تضعیف جنبه های داوطلبانه نظم اجتماعی، به ناچار بعد سیاسی نظم (زور) به کمک نهادهای نظامی ایجاد شده و منجر به دگرگونی ساختار قدرت و گذر از سامانیان به حکومت نظامی غزنوی شد. در این راستا نهادهای انتظامی و نظامی غزنوی بر اساس خصلت سازمانی خویش کوشیدند با حذف حکومت های محلی و اعمال سرکوب و برقراری فضای امنیتی، کنترل مستقیم و همه جانبه ای را بر خراسان و سرزمین های هم جوار اعمال کنند. به عبارتی هدف از تمرکزگرایی غزنوی استفاده از همه توانمندی های موجود در جامعه برای مقابله با بحران های امنیتی در حال افزایش بود. این مقاله با بررسی وضعیت امنیت در جامعه سامانی- غزنوی نشان می دهد که چرا بحران امنیتی ایجاد شده منجر به حذف حکومت های محلی در منطقه گردید؟ و این امر چه پیامدهایی را برای جامعه به همراه داشت. روش این تحقیق کیفی، با رویکرد مطالعه زمینه ای و توصیف غنی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: امنیت, غزنویان, غلامان, نظامیان, انتظامی, تمرکزگرایی}
    Amir Samadian Ahangar *, Shahram Yousefifar

    From pre-Islamic times to the end of the fourth century AH, the political community of the eastern plateau of Iran, especially Khorasan and Transoxiana, consisted of local governments. These local governments were independent in managing their internal affairs. In the fourth century AH, the Samanid society suffered from internal security crises (tensions and conflicts between social groups) and external crises (attacks by Turkmen forces, especially the Karakhanids) due to the changing value patterns and high sectarianism. In this situation, by weakening the voluntary aspects of social order, the political dimension of order (force) was inevitably created with the help of military institutions and led to the transformation of the power structure and the transition from the Samanids to the Ghaznavid military government. In this regard, Ghaznavid law enforcement and military institutions, based on their organizational nature, tried to exercise direct and comprehensive control over Khorasan and neighboring lands by eliminating local governments and applying repression and establishing a security environment. In other words, the goal of Ghaznavid centralism was to use all available capabilities in society to deal with increasing security crises. This article examines the security situation in the Samani-Ghaznavid community and shows why the security crisis led to the removal of local governments in the region and what were the consequences for society. The method of this qualitative research is library study with the approach of contextual analysis.

    Keywords: Security, Ghaznavids, Slaves, Military, Law, Enforcement, Centralism}
  • مسعود مقیمی

    سرزمین ایران اگر چه در مقاطعی از تاریخ مورد تهاجم اقوام مختلفی قرار گرفت اما این عوامل منجر به گسست فرهنگی نگردید و این سرزمین توانست هویت فرهنگی و نام خود را از پس اعصار و قرون حفظ نماید. یکی از دلایل این مدعا مراجعه به متون ادبی و آثار شعرای بزرگ این سرزمین در دوران ها و مقاطع مختلف تاریخی است. از دوران های درخشش احیای فرهنگی و ادبی در قالب شعر پارسی، دوران حکومت سامانیان و غزنویان در ایران است که شاهد متون نظم و نثر فراوان و بی نظیری هستیم که نویسندگان و سرایندگان آن اهتمام زیادی جهت ذکر نام ایران در جای جای این آثار ادبی نموده اند. از آن میان می توان به اشعار رودکی، ابوالموید بلخی، دقیقی، فرخی سیستانی و منوچهری اشاره کرد. در این مقاله کوشش شده است با شیوه کتابخانه ای- توصیفی نمونه هایی از این اشعار ذکر گردد.

    Masood moghimi

    Although Iran land was attacked by various nations in some periods, these reasons did not result in cultural discontinuity and this land was able to keep its cultural identity during eras and centuries. One reason for such claim is found in literature texts and works of the great poets of this land in different historical periods and times. The reigns of Samanids and Ghaznavids in Iran were accounted among the brilliant periods of cultural and literary resurrection in the form of Persian poem, witnessing plentiful poetry and prose texts, the writers and tellers of which tried their own best utmost to mention Iran name throughout these literary works. Of which we can refer to poems of Rudaki, Abul Muayid Balkhi, Daqiqi, Farrukhi Sistani, and Manucheri. Having used the library and descriptive method, in the paper it was attempted to utter some of the poems.

    Keywords: Iran, Iranian identity, Persian poetry, Samanids, Ghaznavids}
  • پریسا قربان نژاد*، فریبا پات
    ازدواج سیاسی، پیوندی مصلحتی میان خاندان های حکومتگر بود و به عنوان راهکاری موثر برای دستیابی به اهداف مهم حکومتی محسوب می شد. این نوع ازدواج از قرن چهارم ق به بعد، همزمان با شکل گیری و توسعه ی حکومت های نیمه مستقل در ایران، رواج بیشتری یافت. حاکمان که نیازمند برقراری روابط مسالمت آمیز و بهره برداری از موقعیت های پیش رو بودند، در حل معادلات پیچیده ی سیاسی از آن استفاده می کردند. در این خصوص که ازدواج های سیاسی در تنظیم روابط حکومت ها از قرن 4-7ق چه کارکردی داشته، تا کنون پژوهشی منسجم وموضوعی به ویژه مبتنی بر تواریخ عمومی انجام نیافته است. یافته ها نشان می دهد، برخی از خلفای عباسی، حکومت های نیمه مستقل آل بویه، غزنویان، سلجوقیان، قراخانیان و برخی از حکومت های محلی بیشترین بهره برداری را از آن داشته اند. نتایج حاکی از آن است که حکومت ها معمولا برای حفظ موقعیت، مقابله با دشمن، تعمیق دوستی، صلح و امنیت، گسترش قلمرو و به ندرت تهدید و تحقیر، پیوند زناشویی برقرار می نمودند. کارکرد عمده این ازدواجها تسهیل، تضمین و تکمیل توافقات بود و گاه تنها راه حل محسوب می شد. مقاله ی حاضر با روش توصیفی تحلیلی به تبیین مصادیق ازدواج سیاسی در تنظیم روابط حکومت ها خواهد پرداخت.
    کلید واژگان: ازدواج سیاسی, خلفای عباسی, بویهیان, سلجوقیان, غزنویان, قراخانیان}
    Parisa Ghorbannejad *, Fariba Pat
    Political marriage was a prudential connection between ruling families and was regarded as an effective method to achieve important governmental goals. This type of marriage became more popular from the fourth century AH onwards, simultaneously with the formation and development of semi-independent governments in Iran. Needed to establish the peaceful relations and to take advantage of the opportunities ahead, the rulers used them to solve the complex and political equations. About the role of political marriages in regulating the relations of governments from the 4th to the 7th century AH, so far has not been conducted any coherent and thematic research, especially based on public histories. The Findings of this research show that some of the Abbasid caliphs, the semi-independent governments of Al-Buwayhids ,Ghaznawids, Seljuks, Qarakhanids and some local governments have benefited the most from it. The results show that governments usually established marital ties to maintain position, confronting the enemy, deepening the friendship, the peace and security, expanding the territory, and rarely threatening and humiliating. The main function of these marriages was to facilitate, guarantee and complete the agreements and sometimes was the only solution of it. The present article will explain the evidences of political marriage in regulation of the relations of governments with a descriptive-analytical method.
    Keywords: Political Marriage, Abbasid Caliphs, Buwayhids, Seljuks, Ghaznavids, Karakhanids}
  • علی طاهری*، سید هاشم آقاجری، مقصودعلی صادقی

    هر گفتمان قدرتی اقدام به نظم دهی و سامان بخشی فضا می کند. گفتمان های مقاومت نیز در مبارزه خویش نظم فضایی قدرت را به چالش کشیده و برای تصاحب اش تلاش می کنند. بدین ترتیب فضا به عنوان ابزار مبارزه می تواند به خدمت این یا آن گروه اجتماعی درآید. در فضاهایی که قدرت و مقاومت در مبارزه اند، خشونت عرصه ای برای جولان می یابد و با فضا هم بسته می شود. مقاله ی حاضر تلاش دارد با رویکردی توصیفی-تحلیلی و با الهام از مباحث فوکو، به پژوهش درباب خشونت-فضا در قرون پنجم/ششم هجری و مبارزه ی گفتمان های رقیب بر سر فضا بپردازد. نتیجه پایانی اینکه گفتمان قدرت با شبکه بندی فضاها و به کارگرفتن نیروی نظامی-خدماتی اش تلاش داشت حضورش را همیشگی جلوه داده و با برپاکردن دگرفضاهای «انحراف» و «بحران» و دست زدن به خشونت های نمادین و نمایشی خویشتن اش را استمرار بخشد. نیروهای طرد شده و گروه های شورشی مانند گدایان، بزه کاران، دزدان، مفسدان، ایلات چادرنشین و جریان های دگراندیش مذهبی مانند اسماعیلیان نیز تلاش می کردند با اسکان، قتل، ترور، غارت و گاهی جنگ فضاها را تصاحب نمایند. اگرچه هر دو دسته نتوانستند یکدیگر را از میان بردارند، اما نقشی مهم در تضعیف یکدیگر بازی کرده و زمینه را برای بحرانهای بیشتر فراهم کردند.

    کلید واژگان: فضا, خشونت, گفتمان قدرت, مقاومت, دوره غزنویان و سلجوقیان[قرون6-5 ق]}
    Ali Taheri *, Sayed Hashem Aghajari, MAghsoudAli Sadeghi

    Every discourse of power organizes the spaces. The discourses of resistance in their struggle challenge the organized spatial of power and tried to control it. So, the spaces can used like an instrument of struggle by every social group. In spaces that the power and the resistance struggle each other, the violence is inevitable and will intertwined with the space. This study by descriptive-analytical approach and inspire Foucault's theories tries to research the violence-space in the fifth/sixth centuries AH and the struggles the rival discourses for seizing space. The conclusion showed the discourse of power by organize the spaces and use its the military-service employees and rely on the Symbolic violence and by construct of Heterotopias deviation" and "Crisis keeps itself and be permanent. In other hand, the exclusionary people and rebellion groups like beggars, criminals, thieves, corrupt people, nomadic tribes, and religious minorities such as the Ismailis tried to seize the spaces by settling, killing, assassinating, looting, and sometimes fighting. Although both of them failed to eliminate each other, but  they played an important role in weakening each other and creating the grounds for greater crises.

    Keywords: space, Violence, Discourse of Power, Resistance, Ghaznavids, Seljuqs period [5th-6th centuries AH]}
  • امید بهرامی نیا*، سید احمدرضا خضری

    قبایل صحراگردی که در سده های میانه به ایران سرازیر شدند و چندی بعد به حکومت رسیدند، به رغم ادعای حمایت از شریعت و پاسداشت آن،در عمل و در عرصه تعامل با دیگران،  به آموزه های اسلام دایر بر حفظ حقوق دیگران و بویژه مخالفان پایبند نماندند. گفتنی است که این رویکرد فقط از سوی آنان اتخاذ نشد و گروه های رقیب و سایر بازیگران عرصه سیاست نیز عملا چنین رویه ای در پیش گرفتند  و بر این اساس، حجم عظیمی از ابزارهای مجازات در منازعات سیاسی مذهبی ایران آن زمان به کار رفت. از اینرو این پژوهش در پی پاسخگویی به این پرسش اصلی است که چرا و چگونه این ابزارها برای مجازات افراد مجرم و غیر مجرم به کار رفت؟ نویسندگان برای پاسخگویی به این پرسش بر اساس روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، در وهله نخست نوع و چگونگی کاربرد ابزارهای مجازات را واکاوی نموده و سپس میزان انطباق آنها را  با آموزه های شریعت و چرائی به کار گیری آنها را در دوره مورد بحث، بررسی کرده اند.

    کلید واژگان: ابزارهای مجازات, ایران سده های میانه, شیوه های مجازات, غزنویان, سلجوقیان}
    Omid Bahraminia*, Seyyed Ahmadreza Khezri

    The barbarian people who came to Iran in the middle centuries, and sometime later came to power, despite the claims of protecting and respecting the Shari'a, did not adhere to the teachings of Islam in protecting the rights of others, especially the opposition, in practice. It is noteworthy that this approach was not only taken by them, and rival groups and other actors in the field of politics practically took such a course, and on that basis, a huge amount of the means of punishment in the religious political conflicts of Iran was used at that time.Therefore, this research seeks to answer the main question why and how these tools were used to punish the guilty and innocent ones!  In order to answer this question, the authors, using descriptive-analytical method and using library resources, first of all investigated the type and manner of using punitive instruments, and then their degree of conformity with the Shari'a doctrines and their application in the course of the intended period were reviewed

    Keywords: punishment tools, Medieval Iran, methods of punishment, Ghaznavids, Seljuks}
  • محسن مومنی*
    سلطان عبدالرشیدبن محمود یکی از سلاطین غزنوی است که در سال 441ق/1050م در غزنه بر اریکه قدرت تکیه زد؛ اما از آنجا که برای اداره قلمرو امپراتوری غزنوی قدرت لازم را نداشت، در مدت زمان اندکی با بحران و مشکلات عدیده ای مواجه شد و پس از دو سال، با شورش طغرل کافرنعمت، دوران حکومت او به پایان رسید. نگارنده در این جستار می کوشد تا حد امکان از زوایای تاریک قتل عبدالرشید بن محمود به دست غلام سپهسالارش، به نام طغرل، پرده برگیرد. در منابع و پژوهش های دوران غزنوی از طغرل با نام هایی همچون کافرنعمت، مخذول و غاصب یاد شده است؛ اما ماهیت اصلی این غلام سپهسالار همچنان پوشیده مانده و در هاله ای از ابهام فرو رفته است؛ همچنین علت های شورش او علیه ولی نعمتش نیز روشن نشده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای در پی یافتن پاسخ هایی مناسب برای این پرسش هاست که طغرل غلام کدام سلطان غزنوی بوده است؛ همچنین حکومت طغرل چند سال طول کشیده است. یافته های پژوهش حاکی از این نکته است که برخلاف تصور برخی از منابع، طغرل غلام سلطان محمود بوده و بعدها در دوران جانشینان سلطان مسعود هم در دربار غزنویان حضور داشته است. افزون بر این، براساس داده های تاریخی، دوران حکومت او بیش از آن مدتی است که منابع ذکر کرده اند.
    کلید واژگان: غزنویان, عبدالرشید, طغرل کافرنعمت, سلجوقیان}
    Mohsen Momeni *
    Abdol Rashid ibn Mahmoud, in 441 AH, succeeded in relying on the throne as one of the Ghaznavid sultans. But, due to the lack of power and ability to govern the territory of the Emperor Ghaznavi, he soon faced a major crisis, and his rule ended after two years with the rebellion of Tughrul Usurper. The present study tries to call for the dark angles the assassination of Abdolrashid Mahmoud by his commander-in-chief (=Sepahsalar) servant, namely, Tughrul, who is variously nicknamed in the sources and studies of Ghaznavid era as the Denier of God’s blessings, The Forsaken, and the Usurper. The real character of this servant remains obscured. Moreover, the reasons for his uprising against his master have not been clarified. The present study is descriptive-analytical and, relying on library resources, tries to find appropriate answers for the research questions regarding the real Ghaznavid master of Tughrul, and his ruling years. The findings of the research show that Tughrul, contrary to the imagination of some sources, was the servant of Sultan Mahmoud, and later he was present at the time of Sultan Masoud's successors in the Ghaznavid court, and his ruling, based on historical data is more than what is usually mentioned sources.
    Keywords: Ghaznavids, Abdolrashid, Tughrul the Denier of God’s Blessings, Seljuq Dynasty}
  • کارکرد نظام امارت در احیای هویت ایرانی در دوره ی اسلامی(سده سوم تا پنجم ه.ق)
    علی سلیمانی *

    شکل گیری و تکوین نظام امارت و عملکرد آن در تاریخ ایران دوره اسلامی از جایگاه و اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. نظام امارت به مثابه ی ساختاری سیاسی در سده های میانه و در عصری که هویت ایرانی دچار بحران شده بود، باعث احیا و تداوم هویت ایرانی گردید. در این جهت، نظر به نقش و جایگاه نظام امارت در پیوستگی و استمرار هویت ایرانی، نوشتار حاضر سعی در پاسخگویی به این سوال مهم دارد که نظام امارت به عنوان نماد نظام سیاسی و میان پرده ی تاریخی جامعه ایران در سده های سوم تا پنجم ه.ق، باتکیه بر کدام کار ویژه ها مبادرت به احیا و تقویت هویت ایرانی نمودند؟ نتایج حاصل از این مقاله که با رویکرد توصیفی-تحلیلی معمول در پژوهش های تاریخی انجام گرفته، بیانگر آن است که نظام های امارتی همچون سامانیان، غزنویان و آل بویه، با بهره گیری از عوامل و اشتراکات تاریخی و فرهنگی، و نیز در پرتو دین اسلام در احیای هویت ایرانی اهتمام ورزیده و بدین ترتیب هویت ایرانی را در سایه ی نظام امارت و در بستر فرهنگ و جامعه ایرانی در دوران اسلامی استمرار بخشیدند.

    کلید واژگان: امارت, هویت, سامانیان, آل بویه, غزنویان}
    The function of the Emirate system in restoring Iranian identity in the Islamic era (third to fifth centuries
    Ali Soleimani *

    The formation and development of the emirate system and its functioning in the history of Iran is of Islamic significance. The system of emirates as a political structure in the Middle Ages and in an era in which the Iranian identity was in crisis has led to the revival and continuation of Iranian identity. In this regard, considering the role and position of the Emirate system in the continuity and continuity of Iranian identity, this paper tries to answer this important question: the Emirate system as a symbol of the political system and the historical interlude of Iranian society in the third to fifth centuries What kind of special efforts did they revitalize and strengthen the Iranian identity? The results of this paper, which have been carried out with the usual descriptive-analytic approach in historical research, suggest that Emirati systems such as Samanids, Ghaznavids and Albayeh, utilizing historical and cultural factors as well as in the light of Islam in restoring identity The Iranian people have been struggling to persuade the Iranian identity in the shadow of the Emirate system and in the context of Iranian culture and society during Islamic period.

    Keywords: Emirate, Identity, Samanids, Albuya, Ghaznavids}
  • امیر صمدیان آهنگر*
    در این نوشتار به صورت موردی به پژوهش در مورد وضعیت جامعه عصر میانه در سده چهارم هجری پرداخته و نسبت بین ارتقای نقش نظامیان در برقراری نظم اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهیم. بررسی تاریخی متون این دوران با رویکرد جامعه شناسی نظم نشان می دهد- برخلاف تصور رایج دولت- محور از مفهوم امنیت در مطالعات عصر میانه- که در سده چهارم ه.ق با تشدید فرایند تفکیک و تکثیر گروه بندی های اجتماعی و «ماهای»مختلف و همچنین وجود اختلالات اجتماعی گوناگون در جغرافیای شرقی جامعه اسلامی، برقراری نظم اجتماعی و امنیت با مشکلات فراوانی روبه رو شد. با افزایش تنش ها و دسته بندی های گوناگون اجتماعی، توانایی بسیج، تمرکز قدرت و حقانیت دولت رو به کاهش گذاشت. در این شرایط گروه های نزدیک به قدرت برای برقراری نظم بیرونی در جامعه به رقابت و حتی مبارزه مسلحانه با یکدیگر پرداختند. این فرایند که به سقوط سامانیان و روی کار آمدن غزنوی منتهی شد و شرایط را برای برقراری نظم بیرونی در جامعه مهیا کرد.
    کلید واژگان: نظم اجتماعی, نظامیان, غزنویان, سامانیان, دوره میانه, خراسان و فرارود}
    Amir Samadian Ahangar *
    Based on the sociology of order approach, the present paper seeks to deal with the relationship between the militants' promoted role and the establishment of social order. This paper is a case study of the status of the society of the Middle Ages in the fourth century A.H. A historical review of the texts of this era using the sociology of order approach shows that - contrary to the state-centered understanding of the concept of security, the studies of the Middle Ages indicate the centrality of the concept of security in the concept and definition of social order and the mechanisms of its preservation and durability, because the establishment of social order and security faced many problems in the fourth century A.H due to the intensified process of segregation and propagation of various social groups as well as the appearance of various social disorders in the eastern geography of the Islamic society. Under these conditions, the community was getting away from the cognitive standards, the normative system, and a common and universal value reference. Furthermore, the state's mobilization ability, concentration of power and legitimacy declined due to the increased tensions and various social classifications. In these circumstances, the groups close to power began competing and even fighting together in order to establish the external order of the society. This process, which resulted in the collapse of the Samanids and the rise of the Ghaznavids, provided the conditions for the establishment of external order in the society.
    Keywords: social order, militants, Ghaznavids, Middle Ages, Khorasan}
  • حسن مجربی*، یاسر کریمی گیلایه، علی غلامی فیروزجایی

    دولت مرکزی غزنوی، باوجود امپراتوری قدرتمند، در اواخر حکومت خود در خراسان، با مشکلات بسیاری مواجه بود و در این میان خطر حضور ترکان سلجوقی برای غزنویان، تهدید بسیار مهمی بود. بررسی ابعاد امنیتی، انتظامی و اقتصادی شهرها ازجمله خراسان به عنوان یکی از مباحث محوری در تاریخ، در این دوران دارای اهمیت است. غزنویان در انطباق دادن سیاست های خود با علایق اقتصادی و سیاسی خراسان ناموفق بودند. هزینه سنگین دربار غزنوی سبب اخاذی مبالغی هنگفت از رعایا و مصادره اموال ثروتمندان توسط محصلان مالیاتی دستگاه غزنوی میگردید. از طرفی گروه های فشار که در دشت های ماوراءالنهر در پی دست یابی به چراگاه های مناسب و فرار از دست غارتگری های غزان بودند؛ خراسان را مامن امیال خود قرار دادند. پرسش اساسی پژوهش حاضر این است که هنگام ورود سلجوقیان به مرزهای شرقی ایران به ویژه خراسان، وضعیت امنیتی، انتظامی و اقتصادی این سرزمین چگونه بوده است؟ این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به منابع تاریخی نشان می دهد که با توجه به هرج ومرج های ناشی از حمله های ترکمن ها به خراسان و همچنین درگیری های درون حکومتی غزنویان، اوضاع امنیتی و انتظامی خراسان در این دوران نامناسب بوده و آسیب های مختلفی همچون عدم وجود امنیت در شهرها و راه های ارتباطی و تجاری، بیکاری، عدم احترام به حق مالکیت، فساد، احتکار، قحطی، گرسنگی، از بین رفتن زمین های کشاورزی و بازارها را می توان به عنوان مهم ترین آسیب های اقتصادی در خراسان به هنگام ورود سلجوقیان یاد کرد.

    کلید واژگان: خراسان, غزنویان, ترکان سلجوقی, اقتصاد, امنیت}
    Hasan Mojarabi *, Yaser KarimiGilayeh, Ali GHolamiFirouzjayi

    The central government of Ghazni, despite the powerful empire, faced many problems at the end of its rule in Khorasan, and the danger of the Seljuk Turks being present for Ghaznavids was a very significant threat. The study of security, disciplinary, and economic dimensions of cities, including Khorasan, which is one of the central issues in history, is important in this period.Ghaznavids were unsuccessful in adapting their policies to the economic and political interests of Khorasan.The heavy cost of the Ghaznavi court caused extortion of huge sums of money from the peasant and confiscation of wealthyby the Ghaznavi tax collectors.On the other hand, the presence of pressure groups in the plains of the Transoxiana, which sought to reach suitable pasture lands and escape the looting of the Ghazans, placed Khorasan in their desires.Thenumerousbattles between the Ghaznavids and the Seljuks made Khorasan a ruin.The conditions of security, climate, environment, and geography of Khorasan were effective in defeating the Ghaznavids from the Seljuks. Famine, dehydration, the preferential attitude of merchants and landowners of Khorasan to the policies of the Ghaznavid government were one of the main factors in the defeat of Ghaznavids in the Battle of Dandanaqan.

    Keywords: Khorasan, Ghaznavids, Seljuk Turks, Security, Economic Situation}
  • محمد شیرانی، ناصر جدیدی، فیض الله بوشاسب گوشه
    ابوسعید ابوالخیر (357440ق) ، از جمله مشایخ متصوفه مکتب خراسان است که به دلیل نقش نمایی در عرصه های عرفان عملی از یک سو، و حضور گسترده در عرصه های تربیتی و اجتماعی از دیگر سو، توجه متون ادبی و عرفانی را معطوف به بیان کرامات خود ساخته است. بدون شک، نقش وی در خلال رخدادهای قرون چهارم و پنجم هجری قمری، در ایجاد همگرایی جامعه با تصوف بی بدیل و منحصر به فرد است؛ اما به نظر می رسد، برخی متون ادبی و عرفانی چون اسرار التوحید فی مقامات شیخ ابوسعید که به قلم یکی از نوادگان او به نام محمدبن منور (وفات پس از570ق) و درباره زندگی و اقوال و احوال شیخ به نگارش درآمده، در ذکر ارتباط شیخ با سران حکومت غزنوی و سلجوقی، راه اغراق پیموده اند. مقاله حاضر، نقش اجتماعی و سیاسی ابوسعید در خراسان عهد غزنوی و سلجوقی را از طریق مقایسه مطالب مندرج در اسرار التوحید با منابع تاریخی هم عصر او بررسی کرده است.
    کلید واژگان: ابوسعید ابوالخیر, اسرار التوحید, تصوف خراسان, غزنویان, سلجوقیان}
    Mohammad Shirani, Nasser Jadidi, Feizollah Bushasb Goosheh
    Abu Saeed Abolkheir ( 357- 440 AH ) is one of the Sufi spiritual elders who has attracted the attention of literary and mystic texts towards the statement of his miracles due to his important role in the practical mysticism as well as the social and educational grounds. Undoubtedly, he has had a prominent role throughout the fourth and fifth (AH) in uniting the society with mysticism. Nevertheless, it seems that some literary and mystic texts such as Asrar al-Tawhid related to the aspects and biography of Sheikh Abu Saeed written by one of his grandchildren, Mohammad Ibn e- Monavvar (passing away, 570 After Hijrah) have exaggerated on Abu Saeed’s relation with Ghaznavid and Saljuqid governors.
    This is implied from the comparative study of what is stated in Asrar al-Towhid and the contemporary texts written in time of Abu Saeed.
    This study is to investigate the political and social role of Abu Saeed in Khorasan in time of Ghaznavid and Saljuqid by comparing the records written in Asrar al-Towhid and the historical texts concurrently present.
    Keywords: Abu Saeed Abolkheir, Asrar al-Towhid, Sufism of Khorasan, Ghaznavids, Saljuqids}
  • فاطمه اورجی، علی اصغر چاهیان بروجنی
    در سده سوم و چهارم هجری، منطقه خراسان و ماوراءالنهر که تحت سیطره سلسله سامانی و بعد از آن غزنوی قرار داشت، دوران پررونق فرهنگی، علمی و اقتصادی را پشت سر می گذاشت. علاوه برمولفه های مختلف، سنت وقف در بسترسازی این جریان موثر واقع گشت و عاملی اثربخش در امور مختلف مردم خراسان به شمار می رفت. حال با توجه به تحولات جامعه خراسان در دوره مورد بررسی، موارد مصرف وقف عمدتا در جهت کدام یک از تحولات جامعه مورد استفاده و در اولویت قرار می گرفت؟ سنت وقف توسط کدام گروه های اجتماعی اجرا می شد؟
    این پژوهش، سعی دارد با روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای، نقش وقف را در دوره مزبور مورد بازکاوی قرار دهد. یافته ها نشان می دهد که وقفیات عمدتا در سه محور: اقتصادی، اجتماعی و علمی مورد مصرف قرار می گرفت و همه گروه ها در عمل وقف سهیم بودند؛ ولی با این حال، گروه های وابسته به حاکمیت به دلیل انگیزه های سیاسی، اجتماعی و بضاعت مالی، در عمل وقف سهم بیشتری داشتند.
    کلید واژگان: وقف, خراسان, سامانیان, غزنویان, ابن سبیل, مدارس}
    Fatemeh Orooji, Ali Asqar Chahiyan Boroojeni
    In the third and forth centuries after hijrah, Khorasan and Transoxania which were under the domination of Samanids and Ghaznavids were passing the successfully cultural, scientific and economic periods. Besides the various elements, the tradition of vaqf (endowment) was effective in providing ground for this trend and it was considered as an important factor in various affairs of Khorasan people. Now, considering the changes in community of Khorasan in the era under study, the question is that the consumption of vaqf (endowment) was mainly in which direction and which social groups performed this act. This research is to study the role of vaqf (endowment) in the aforementioned era via the descriptive analytical method and relying on library research. The findings of research illustrates that vaqf (endowments) were utilized in three economic, social, and scientific grounds and all the groups were shared in this regard. However, the groups dependent on the government were benefited from more portions due to the political, social motivations and financial afford.
    Keywords: vaqf (endowment), Khorasan, Samanids, Ghaznavids, Ibn e- Sabil, schools}
  • هوشنگ خسروبیگی *، جمشید نوروزی
    قدرت سیاسی غوریان با دوران حکمرانی خاندان شنسبانیه شناخته شده است. این خاندان دست کم از سال 401تا612ق/1011تا1215م حکومت کردند و پس ازآن نیز برای سال های طولانی، بازماندگان آنها در شبه قارۀ هند حکومت کردند. این بررسی پژوهشی توصیفی تحلیلی در حوزۀ مطالعات تاریخی، کتابخانه ای، است. هدف پژوهش نیز شناخت و ارزیابی عوامل طولانی بودن قدرت سیاسی و نظامی غوریان و دیرپایی استقرار سیاسی آنان در سرزمین های شرقی خلافت اسلامی است.
    دستاوردهای پژوهش نشان می دهد این عوامل در وجوه مختلف و به نوبۀ خود هریک در پایداری طولانی مدت حکومت غوریان سهم داشته اند. توان دفاعی و تهاجمی غوریان، موقعیت و گسترۀ جغرافیایی، محبوبیت نسبی خاندان شنسبانی در میان غوریان، توان مالی و اقتصادی غوریان، اسلام آوردن غوریان، حمایت خلافت عباسی از غوریان، حکومت خانوادگی سلسلۀ غوریان، وجود مراکز چندگانۀ حکومت و اوضاع سیاسی پیرامونی از مهم ترین این عوامل بودند.
    کلید واژگان: ماندگاری, غوریان, شنسبانیه, غزنویان, خوارزمشاهیان, سلجوقیان}
    Hooshang Khosrobeigi *, Jamshid Norouzi
    The political power of Ghurids is recognized during the governance era of Shansabaneyah dynasty. They have ruled from 401 to 612 AH after which their successors ruled in Indian subcontinent for long years. The current study conducts a descriptive-analytical investigation in the field of historical literature in order to assess and evaluate the causes of longevity in political and military power of Ghurids and their political establishment in the eastern lands of the Islamic Caliphate. Results of this study demonstrated that these factors in turn contributed to the long-term sustainability Ghurids. Offensive and defensive power of Ghurids, geographic spread, the relative popularity of Shansabaneyah among Ghurids, financial and economic power of Ghurids, their conversion to Islam, the support from Abbasid Caliphate, the governance of the family, the presence of multiple centers and the circumstances surrounding were among the most important factors.
    Keywords: Longevity, Ghurids, Shansabaneyah, Ghaznavids, Khwarezmshahs, Seljuks}
  • محسن رحمتی *، میترا روشنی
    فرقه کرامیه که از سده سوم هجری پدیدار شد، در دوره غزنویان، تحت تاثیر عواملی چند، رشد کرد و در حیات اجتماعی خراسان تاثیر گذاشت. در این مقاله ضمن بازکاوی دلایل و عوامل رشد کرامیه، پیامدهای اجتماعی حضور آنها در خراسان در دوره غزنویان بررسی شده است. پایگاه اجتماعی کرامیان و بحران مشروعیت حکومت غزنوی در ابتدای قدرت یابی آن سلسله، زمینه همکاری میان کرامیان و غزنویان را فراهم ساخت. پیشوایان کرامی با استفاده از نهادهای اجتماعی آموزشی نظیر مدرسه و خانقاه، به تبلیغ مذهب خود پرداختند و با انتشار عقاید خود در میان بازرگانان، پیشه وران و کارگزاران حکومتی، عملا نظام قشربندی اجتماعی خراسان را در هم شکسته و برای تصاحب منابع اقتصادی و اجتماعی و دست یابی به مناصب اداری به رقابت با پیروان سایر مذاهب و گروه های متنفذ در خراسان پرداختند؛ این رقابت موجب شکل گیری نخستین محنه مذهبی در تاریخ خراسان شد.
    کلید واژگان: حنفیان, خراسان, شافعیان, شیعیان, غزنویان, کرامیان}
    Mohsen Rahmati *, Mitra Roshani
    The Karrāmiyya sect, which emerged in the third century AH, grew in the Ghaznavid period as a result of several factors, and affected the social life of Khurasan. This papaer investigates the social consequences of the Karrāmiyya’s activities in Khurasan during the time of Ghaznavid Sultans, and reviews the causes and factors of the growth of them. This article shows that the social status of Karrāmiyya as well as the crisis of the legitimacy of the Ghaznavid rule during the time of Sultan Mahmūd provided the basis for their cooperation. Using social-educational institutions such as school and khanakah, Karrāmiyya’s leaders propagated their sect and published their sect among the groups of businessmen, and government agents. In fact, the system of social stratification of Khurasan was broken by Karrāmiyya and they competed with the followers of other religions and influential groups in Khurasan to seize economic resources, social and administrative positions. This competition led to the creation of the first religious requisition in the history of Khurasan.
    Keywords: Karr?miyya, Ghaznavids, Social history, Social classes, Khurasan}
  • سید ابوالفضل رضوی، هوشنگ خسروبیگی، علی سلیمانی
    امارت به عنوان ساختاری سیاسی در ایران دوره اسلامی، که از وجوه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز برخوردار بود، با بهره گیری از بسترهای نوظهور پس از اسلام و با به کارگیری سنت های سیاسی ایرانی، انسجامی را که لازمه یک سازمان سیاسی وحدت بخش بود در جامعه ایرانی تحقق بخشید. این نوشتار با در نظر داشتن سهم امارت های سامانی، غزنوی و آل بویه در استمرار هویت ایرانی و بهره گیری کارآمد از سنت های سیاسی پیشین ایران، بر آن است با رویکرد توصیفی تحلیلی معمول در پژوهش های تاریخی به این پرسش مهم پاسخ دهد که این امارت ها چه اثری در تحقق نظام سلطنت با رویکرد ایرانی اسلامی داشته اند؟ یافته های این پژوهش نشان می دهد که همگرایی سیاسی و اجتماعی ایران دوران اسلامی و کوشش ایرانیان برای استمرار بخشیدن به هویت خویش، برآمده از عملکرد آگاهانه نظام های امارتی مذکور بود و امیران این عصر، میان پرده تاریخ ایران تا زمان تکوین نظام سلطنتی با رویکرد ایرانی اسلامی را به خوبی پوشش داده اند.
    کلید واژگان: تاریخ ایران, هویت ایرانی, امارت, سامانیان, آل بویه, غزنویان}
    Seyed Abolfazl Razavi, Hooshang Khosrobeagi, Ali Soleimani
    Emirate considered as a political structure in Iran of the Islamic era and being of the social, economic and cultural aspects accomplished a unity as the requirement of a united political organization via taking advantage of the latest appeared grounds after Islam as well as Iranian political traditions. Considering a position for the emirates of Samanids, Ghaznavids and Buyids in the maintenance of Iranian identity and taking the effective advantage of previous political traditions of Iran as well as the descriptive-analytical approach, this writing is to answer the question regarding the effect of these emirates on the accomplishment of kingship system with the Islamic-Iranian approach. The findings of this research clarify that the political and social convergence of Iran in the Islamic period and the endeavor of Iranians towards the maintenance of their identity is the consequence of the mindful action of aforementioned emirates and the great role of commanders of this century in the history of Iran up to the advent of monarchy system with the Iranian-Islamic approach.
    Keywords: history of Iran, Iranian identity, emirate, Samanids, Buyids, Ghaznavids}
  • جمشید نوروزی
    در نوشتار حاضر به بررسی زمینه ها و عوامل موثر در شکل گیری و ارتقای توان مندی نظامی غوریان و چگونگی اقدامات نظامی آن ها برای مقابله با مهاجمان و رقیبان پرداخته شده است. هم چنین با اتکا به اطلاعات موجود در منابع تاریخی و با رویکرد توصیفی تحلیلی، فراز و فرودهای دستیابی غوریان به قدرت و توان مندی نظامی و عوامل مختلف موثر در شکل گیری و پیشرفت قدرت نظامی غوریان بررسی شده است. در این گفتار، این پرسش اساسی مورد توجه قرار گرفته است که شکل گیری قدرت نظامی غوریان و ارتقای توان مندی نظامی آنان متاثر از چه عوامل داخلی و بیرونی بود؟ یافته های این پژوهش مشخص می کند که بخشی از شکل گیری و ارتقای توان مندی نظامی غوریان مرهون عوامل داخلی مانند موقعیت کوهستانی غور، خصوصیات مردم این سرزمین، و برخورداری غور از معادن فلزات مورد استفاده در ساخت جنگ افزارها بود. افزون بر این، نقش عوامل بیرونی مانند درگیری های غوریان با برخی همسایگان و افزایش انگیزه غوریان برای دستیابی به قدرت و دفع مهاجمان، گسترش قلمرو غوریان، تقابل آن ها با رقیبان قدرت مند، و ارتقای توان مندی نظامی غوریان از طریق بهره مندی آن ها از تجارب نظامی دیگر قدرت ها نیز بازنمود شده است.
    کلید واژگان: جنگ, مهارت های نظامی, غوریان, سلجوقیان, غزنویان, خوارزمشاهیان}
    Jamshid Nowrouzi
    The present article studies the grounds and factors which influenced the formation and promotion of Ghurids’ military power and their military actions for encountering invaders and rivals. The present paper، based on historical sources and a descriptive- analytic approach، has studied the ups and downs experienced by the Ghurids for gaining military authority and power and also various factors effective in the formation and development of Ghurids’ military power. The main issue addressed by this study is the internal and external factors effective in the formation of Ghurids’ military power and the promotion of their military abilities. The findings of the research indicate that internal elements such as Ghur mountainous location، the characteristics of its people and its enjoyment of mines of metals utilized in making arms had influenced their gaining military power. Furthermore، external factors such as Ghurids'' struggles with some of their powerful neighbors، increase in their motives for gaining power and repelling invaders، expansion of Ghurids'' territory and their encountering powerful rivals، and promotion of their military power via military experiences of other powers were also at work.
    Keywords: Military Skills, Ghurids, Ghaznavids, Seljuqs, Khwarazm Shahids}
  • محدثه پاینده*، علی غفرانی، عبدالرحیم قنوات
    شهر غزنه واقع در ایالت زابلستان با برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب، در روزگار باستان تا دوره اسلامی، مرکز حکومت خاندان های قدرتمند و شاهد حوادث گوناگون بوده است. این شهر، به سبب همسایگی با خراسان، سیستان و هند، همچنین قرار گرفتن در مسیر کابل قندهار و ارتباط با مراکز تجاری مهم آن روزگار مانند بامیان، از نظر اقتصادی مهم و قابل توجه حاکمان بود. غزنه در دوره اسلامی، با حضور سلاطین غزنوی (حک: 583 351 ق / 1187 962 م.) و آغاز فتوحات آنان در قلمرو کشورهای همسایه، وارد مرحله جدیدی از تاریخ خود شد. هم زمان با متحول شدن اوضاع سیاسی غزنه، ساختاری اقتصادی آنجا نیز دگرگون گشت. این مقاله با هدف پرداختن به اهمیت تاریخی و اقتصادی شهر غزنه و افزایش این اهمیت در پرتو حیات سیاسی عصر غزنویان نوشته شده که با بهره گیری از متون تاریخی، ادبی و جغرافیایی و همچنین منابع معاصر گردآوری شده است.
    کلید واژگان: غزنه, موقعیت جغرافیایی, تجارت, اقتصاد, غزنویان}
    Mohadeseh Payandeh*, Ali Ghofrani, Abdolrahim Ghanavat
    Having appropriate geographical position، Ghazneh city located in Zabolestan state has been government center of powerful dynasties and has been the focus of various events since ancient times up to Islamic period. Being neighbored by Khorasan، Sistan، and India and also being on the route to Kabul-Kandahar as well as having relations with important business centers of that time like Bamyan، this city was economically important and notable for rulers. During Islamic period، with presence of Ghaznavid sultans (351-583 BC/ 962-1187 AD) and beginning of their conquests in the realm of neighboring countries، Ghazneh began a new period of its history. Simultaneous with changes in political situation of Ghazneh، its economic framework began to change، too. This paper has been written with the aim of discussing historical and economic importance of Ghazneh and increase of this importance under the political life conditions of Ghaznavid era being conducted by enjoying historical، literary، and geographic texts as well as contemporary sources.
    Keywords: Ghazneh, Geographic Situation, Business, Economics, Ghaznavids}
  • محسن رحمتی
    کوه نشینان کمیجی در ناحیه کوهستانی اطراف سرچشمه جیحون، پیرامون ختلان و چغانیان می زیستند. آنان از بازماندگان اقوام ایرانی، در آن منطقه بودند که به علت مقاومت در برابر نفوذ اسلام، در قرون نخستین هجری، از تحولات سیاسی جامعه به دور بودند؛ اما از قرن چهارم و به دنبال گرایش به اسلام، از حالت انزوا خارج شدند و در تحولات سیاسی منطقه، به ایفاء نقش پرداختند. این درحالی بود که ایلات و عناصر ترک، در قالب حکومت های غزنوی و قراخانی و سلجوقی، اکثر امور و شئونات جامعه اسلامی را دراختیار می گرفتند. این مقاله درصدد است تا با روش توصیفی تحلیلی و از طریق به پرسش کشیدن اندک اطلاعات موجود، ضمن معرفی کمیجیان، تا حد امکان به نقش آن ها در تحولات سیاسی ماوراءالنهر و خراسان وضوح بیشتری ببخشد. این پژوهش نشان می دهد که طوایف کمیجی از طریق تجارت و مبادلات فرهنگی، از اوایل قرن چهارم تحت نفوذ تدریجی اسلام قرار گرفتند؛ سپس در تحولات سیاسی منطقه، نظیر شورش ابوعلی چغانی و منازعات سیاسی و نظامی قدرت های محلی حضور یافتند. در اوایل قرن پنجم نیز با استفاده از نیروی رزمی خود، در منازعات غزنویان و قراخانیان، تشکیل حکومت سلجوقی و تقسیم دولت قراخانی ایفای نقش کردند.
    کلید واژگان: کمیجیان, ماوراءالنهر, قراخانیان, غزنویان, چغانیان, سامانیان}
    M. Rahmati
    Komijian residents of the mountainous areas around the source of the Oxus used to live near Khatlan and Chaghanian. They were the survivors of Iranian ethnic tribes in that area. They were not involved in social developments in the first centuries after Hegira since they resisted Islam. But، in the 11th century on، after converting to Islam، they were excluded from isolation and plaid roles in political activities. It coincided with the time Turkish tribes and figures had authorities in Ghaznavi، Gharakhanid and Saljuq governments and were in charge of Islamic affairs. The present article aims at questioning the information available and revealing the role of Komijian in political developments in Transoxiana and Khorasan while introducing them. The article، taking advantage of a descriptive-analytical method، indicates that from 11th century Komijian tribes were gradually being influenced by Islam through business and cultural interactions، then، performed an active role in political changes like Abu Ali Choghani`s rebellion، and political and military conflicts in the area. In the early 12th century، they had military cooperation in Ghaznavi and Gharakhani conflicts، the formation of Saljuq government and the division of Gharakhni government.
    Keywords: Komijian, Transoxiana, Gharakhanids, Ghaznavids, Samanids}
  • بهزاد اویسی، بتول رستمی، سیاوش یاری
    نظام های حکومتی ایران در دوره بعد از اسلام، بازتولید نظام سیاسی ایران قبل از اسلام بود که در فر آیند سیاسی چندصدساله و هم زمان با اسلامی شدن جامعه ایرانی و کسب استقلال تدریجی از خلافت صورت پذیرفت. غزنویان نخستین حکومت ترک نژاد ایرانی بودند که برعکس بسیاری از حکومت های ایرانی، قدرت یافتن آنان مبنای قبیله ای نداشت. حاکمان غزنوی نه روسای قبایل، بلکه غلام سپاهسالارانی بودند که رده های مختلف نظامی را با تلاش خویش به دست آورده بودند و خصلت نظامی گری و استبداد، در تمام وجود آنان ریشه داشت. در این مقاله می کوشیم براساس نظریه لیکرت و با تکیه بر آثار برجسته ادبی تاریخی این دوره، یعنی تاریخ بیهقی و دیوان سه شاعر درباری عنصری و فرخی و منوچهری نظام حکومتی غزنویان را در دو سطح میانی (ساختاری) و سطح کلان (محیطی) بررسی کنیم. در سطح میانی (ساختاری) نحوه ارتباط و تمرکز و تمرکزنیافتن، سیستم رهبری لیکرت و در سطح کلان (محیطی)، نظام ارزشی و چگونگی تاثیر آن بر شیوه رهبری غزنویان را تبیین می کنیم. غزنویان با ترویج نظام ارزشی الهی و انتساب حاکمیت خود به پیامبر(ص) از طریق خیلفه بغداد، به حکومت خویش تقدس بخشیده و جنایاتشان را توجیه می کردند. بدین وسیله، نظام دیکتاتوری پدید آوردند که به شدت متمرکز بود؛ یعنی تمام تصمیم گیری ها در راس سازمان انجام می گرفت و سیستم شماره یک لیکرت، یعنی شیوه آمرانه، در آن حکمفرما بود.
    کلید واژگان: غزنویان, نظریه لیکرت, آثار ادبی, مدیریت, مسعود غزنوی}
    B. Oveysi, B. Rostami, S. Yari
    Iranian political regimes during Islamic period were the reproduction of the political regimes before Islam. Ghaznavid was the only Turkish government that unlike many Iranian governments، the way they seized power was not on tribal basis. Ghaznavid rulers were not the head of any tribes but warriors who could gain different military categories putting their efforts and had the nature of militarism and authoritarianism in them. The present article seeks to investigate the two levels (structural and environmental) of Ghaznavid government، based on Likert`s Hypothesis and according to the prominent literary-historical works of the period، Beihaghi history and poetical works of three courtier poets Onsori، Farrokhi، and Manuchehri. On the Linkert`s structural level the way ruling system cooporates، concentrates and does not concentrate، and on the environmental level، the value system and the quality of its effect on Ghaznavids` leadership method are specified. Ghaznavid gave holiness to their government justified their crimes by promoting the divine value system and assigning their sovereignty to the Prophet (PBUH) through the ruler of Baghdad. This way، they created a dictatorial regime which was highly focused; that is، the rulers were the only figures who could decide. Thus، the first system proposed by Linkert، authoritarian style، ruled there.
    Keywords: Ghaznavids, Linkert Hypothesis, Liteerary Works, Management, Masoud Ghaznavid}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال