به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "inscriptions" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «inscriptions» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی inscriptions در مقالات مجلات علمی
  • سپیده بختیاری*، سید رسول موسوی حاجی، سحر بختیاری، قمر کوهی گونیانی

    ثبت نگاشته ها بر سفال علاوه بر تزیین، انتقال دهنده پیام و گزارشگر فرهنگ زمان تولید خود است. احادیث نیز ازجمله این نگاشته ها هستند. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی سعی دارد به بررسی کتیبه ها با مضامین احادیث و روایات منسوب به ائمه اطهار (ع) بر سفالینه های نیشابور بپردازد. مضامین این کتیبه ها یا عینا خود الفاظ حدیث معصومان بوده و یا اینکه برگرفته از معارف حدیثی معصوم هستند. وجود چنین مضامینی  بر سفالینه ها بیانگر تاثیرگذاری احادیث معصومان و عالمان شیعی در قرن 3 و 4 در منطقه نیشابور است.

    کلید واژگان: کتیبه, سفالینه, حدیث, معصومان
    Sepideh Bakhtiari *, Seyed Rasoul Mousavi Haji, Sahar Bakhtiari, Qamar Kouhi Gouniani

    Engraving and designs on pottery are to the manifestation of ornamentation part from message conveyor, and culture reporter of their production period. Hadiths are also included in these writings. This descriptive-analytical study attempts to show the inscriptions with the themes of hadiths and narrations attributed to the prophetic household or Imams (AS) on Nishapur pottery. The contents of these inscriptions are either directly the words of the infallible hadith or are derived from the teachings of those hadith. The existence of such themes on pottery indicates the influence of the traditions of infidels and Shiite scholars in the Nishapur region in the 3rd  and 4th centuries.

    Keywords: Inscriptions, Pottery, Hadith, Infallibles
  • فرزاد فیضی، حمید خانعلی*

    در طول دوره های تاریخی تغییرات اجتماعی، سیاسی و مذهبی به بهترین نحو در هنر و معماری آن دوره تجلی یافته است. این مسئله به وضوح در هنر دوره ایلخانی قابل پیگیری است. بعد از سقوط حکومت عباسی و آزادی اندیشه و مذهب، فرقه های عرفان، تصوف و تشیع نیروی تازه ای گرفتند. اصول و آموزه های جهان بینی جدید به خوبی در هنر و معماری این دوره نمود یافته است. هدف از این پژوهش بازشناسی اندیشه های عرفانی-شیعی در تزیینات کتیبه ای محراب های شاخص این دوره به عنوان مقدس ترین عناصر بناهای مذهبی است. تاکنون اکثر مطالعات در مورد محراب های گچی ایلخانی از منظر درونی و پیرامون زیبایی شناسی عناصر تزئینی و دسته بندی آنها بوده و کمتر از منظر بیرونی و به علت های پدیداری و ریشه ای این مضامین بر محرا ب ها پرداخته شده است. ازاین رو، این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و تفسیری و گردآوری اطلاعات به شیوه مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و میدانی-پیمایشی به دنبال نشان دادن نمود اندیشه های عرفانی-شیعی در محراب های دوره ایلخانی است. نتایج تحقیق نشان می دهد اندیشه های جدید این دوره در محراب ها که اوج جلوه گاه رمزی هنر معماران است ظهور و تبلور یافته است. کتیبه هایی با مضامین «توحید»، «ذکر و تسبیح خداوند»، «خداشناسی و انسان شناسی»، «تقرب» و امتزاج با عناوین و اسامی مبارکه «حضرت محمد (ص)» و «حضرت علی (ع)» و آیاتی که در شان و منزلت «اهل بیت (ع)» است و اجرایشان درزمینه لاجوردی و فیرزوه ای و سبز که هم در عرفان و هم در تشیع دارای جایگاه ویژه ای است و ترکیب با نقوش پرپیچ و خم و بی انتهای اسلیمی نشانگر تجلی اندیشه های عرفانی-شیعی در کتیبه های محراب ها پس از شکل گیری جهان بینی جدید عرفانی-شیعی در این دوره است. درواقع تزیینات کتیبه ای محراب های گچی ایلخانی پیش زمینه ای برای ظهور آرایه های پرحجم و سرتاسر معنویت محراب های کاشی کاری تیموری و صفوی است که اوج تفکر شیعی عرفانی است.

    کلید واژگان: ایلخانی, محراب های گچی, اندیشه های عرفانی-شیعی, کتیبه
    Farzad Feyzi, Hamid Khanali *

    During historical periods, social, political and religious changes have been best expressed in the arts and architecture of each period. With the fall of Abbasid rule and the Baghdad and freedom of thought and religion, sects of mysticism, Sufism and Shi'ism began to have a great influence. The principles and teachings of new worldviews have greatly influenced the art and architecture of this period. The purpose of this research is to recognize the Shia-Mystical thoughts in decorating the inscription of mihrab indicators of this period as the holiest elements of religious buildings. So far, most studies have focused on the plaster mihrabs of the Ilkhanid period in terms of the interior and about the aesthetics of decorative elements and their categorization, and less than the external perspectives and the reasons for the phenomenon and rooting these contents on the mihrabs. Therefore, this research is descriptive-analytic and interpretive and the collection of information in the form of documentary and library studies, as well as a field survey, aimed at demonstrating the expression of Shia-Mystical thoughts on the mihrabs of the Ilkhanid period. The results of the research showed that the new ideas of the Ilkhanid period have appeared in the studied mihrabs. The inscriptions with the contents of “monotheism”, “mention and praise of the Lord”, “theology and anthropology”, “approaching” and merging with the blessed titles and names Prophet Muhammad and Imam Ali and verses which dignify the Prophet Muhammad’s Ahl al-Bayt, as well as performances in the field Ultramarine and Turquoise and Green, which have special positions in both mysticism and Shi'ism, combined with tortuous and endless traceries of Arabesque, represent the manifestation of Shia-Mystical thoughts in inscriptions of mihrabs, after the formation of the new Shia-Mystical worldview in this period. Indeed, the Ilkhanid’s decoration of the inscription of gypsum mihrab are foreground to advent the extensive and spirituality arrays of Timurid and Safavid’s tile lining of the mihrab, which is the culmination of Shia-Mystical thought.

    Keywords: Ilkhani, Plaster Altars, Mystical-Shia Ideas, Inscriptions
  • سارا سپهوند، میترا شاطری*، سید محمدعلی موسوی

    مهر و اثرمهر شاهان و حاکمان به دلیل ماهیت سیاسی و فرهنگی از ارزشمندترین آثار هر دوره به شمار می آید. مهر حاکمان به دلیل پیش گیری از سوءاستفاده های مختلف، معمولا بلافاصله پس از فوت یا برکناری از میان می رفت؛ از این رو، به جز تعداد معدودی، برجای نمانده اند، اما دانش امروزی هم چنان ازطریق بررسی آثار مهر ایشان، قابل پیگیری و گسترش است. از آنجایی که درخصوص دوره افشاریه، اطلاعات اندکی دردست است، بررسی آثار مهرهای برجامانده در میان اسناد و فرامین شاهان این دوره می تواند به تنویر بخش مهمی از تاریخ این دوره کمک نماید. در معدود مطالعات صورت گرفته درمورد مهر شاهان افشار، بیشتر به کلیات پرداخته شده و به مهر، تنها به عنوان بخشی از آداب سندپردازی این دوره توجه شده است و اشاره ای به فرم، تزئینات و مضامین آن ها نشده است؛ برهمین اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طبقه بندی فرم، نقوش و مضامین مهرها و اثرمهرهای شاهان افشاری درپی پاسخ گویی به پرسش هایی چون: مهرهای هر یک از شاهان افشار چه فرم ها و نقوشی داشته ؟ و نوشته های حک شده بر مهرهای آنان چه مضامین و مفاهیمی داشته اند؟ خواهد بود. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش، شامل 24 عدد مهر و اثرمهر از شاهان افشار است. روش گردآوری اطلاعات پژوهش، اسنادی از طریق مطالعات کتابخانه ای و میدانی، و رویکرد پژوهش نیز، توصیفی-تحلیلی تاریخی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که صفحه اصلی مهرهای شاهان افشار به شکل های مربع ساده یا تاج دار، بادامی ساده یا تا ج دار، و بیضی بوده است؛ و مضامین اصلی نوشتار مهرها، اشاره به برخی آیات قرآنی، بر هویت صاحبان آن ها و شعائری در عرض ارادت به پروردگار، امام علی؟ع؟ و امام رضا؟ع؟، و در مرتبه بعدی در ستایش شاهان افشار است.

    کلید واژگان: مهر, اثرمهر, شاهان افشار, نقوش, کتیبه ها, فرم
    Sara Sepahvand, Mitra Shateri *, Seyyed Mohammad Ali Mousavi

    The royal seals from the Afshari period represent significant artifacts of this historical era. Despite their importance, there has been a limited number of studies focusing on these seals, which aim to analyze their structural characteristics based on available documents and decrees. Often, the role of seals has been perceived merely as a procedural element within the documentation practices of the time. Furthermore, existing research on the royal seals tends to rely on broad generalizations rather than in-depth analysis. The central questions guiding this research are: What were the shapes and patterns of the seals utilized by the Afshar kings, and what themes and ideas were expressed in their writings? To gather more insights into the forms, motifs, and thematic significance of these seals and their inscriptions, a detailed examination has been carried out. The research encompasses a statistical population of 24 seals and seal impressions linked to the Afshar royal lineage. The present study examines the impact of the royal seals associated with the Afshar dynasty. To date, only a single seal attributed to the Afshar kings has been definitively identified, specifically that of Adel Shah, with no additional seals from other monarchs of this era having been discovered. The research methods encompasses both library and field data collection, employing a historical-descriptive and analytical approach. The selection of royal seals is justified by references in credible documents and literature that acknowledge their existence. Consequently, an analysis of the motifs and inscriptions found on the royal seals from the Afshari period has been conducted. The data utilized in this research are primarily derived from library sources, involving a thorough examination of historical texts and documents.  The analysis reveals that the primary designs of the seals belonging to the Afshar kings were characterized by square, crowned square, almond, crowned almond, and oval shapes. The inscriptions found on these seals predominantly encompass themes related to the identity of their owners, rituals for prayer to the Lord, supplications to Imam Ali (A.S.) and Imam Reza (A.S.), as well as expressions of praise directed towards the Afshar monarchs.

    Keywords: Seals, Seal Impressions, Afshar Kings, Inscriptions, Motifs, Themes
  • حمید پورداود*، حسین مستاجران، پرستو مسجدی خاک
    کاشی زرین فام جدای از جنبه زیبایی و چشم نوازی به علت دیگری درخور توجه است و آن، تزئین حاشیه این کاشی ها با اشعاری از شاعران بلندآوازه است که جنبه زیبایی این کاشی ها را دوچندان کرده است. توجه به این کتیبه ها می تواند در برخی موارد راه گشای مصححان متون ادبی و رباعی پژوهان باشد، چراکه بعضا صورت ضبط شده در کاشی ها با نسخ ادبی متفاوت است؛ تفاوتی که در اکثر موارد در چندین کاشی که احتمالا هرکدام در کارگاهی متفاوت تولید شده اند، به یک صورت واحد دیده شده است و می تواند گویای رواج آن صورت ضبط در دوران تولید کاشی ها باشد. ازطرفی در مواردی به علت درج تاریخ ساخت روی کاشی می توان انتساب بعضی از اشعار به شاعری خاص را به واسطه تقدم زمانی این کاشی ها بر سال تولد شاعر یادشده رد کرد. لازم به ذکر است که در برخی موارد نیز تفاوت هایی دیده می شود که ناشی از اشتباه کاتب بوده که ایجاب می کند با رعایت احتیاط به استفاده از این کاشی ها اقدام شود، چراکه نویسندگان این کاشی ها نیز عاری از خطا نبوده اند. اصلی ترین پرسش این پژوهش این گونه است: آیا می توان کتیبه کاشی های زرین فام را به عنوان یک نسخه درنظر گرفت؟ و اگر این چنین است تا چه میزان می توان این کتیبه ها را مهم تلقی نمود؟ روش پژوهش مبتنی بر خواندن کتیبه کاشی ها بوده و سپس به مقایسه رباعیات و ابیات درج شده روی کاشی ها با صورت ضبط شده در نسخ ادبی اقدام شده است.
    کلید واژگان: کتیبه, کاشی زرین فام, متون ادبی, رباعی, نسخه ادبی
    Hamid Pourdavoud*, Hossein Mostajeran, Parastoo Masjedi Khak
    the star tile Apart from beauty and eye-catching, is noteworthy for yet another reason, adorning the tiles with poems by high-profile poets that have doubled the beauty of these tiles. Paying attention to these inscriptions can in some cases be a guide to literary scholars, as the tile recordings sometimes differ from literary manuscripts, The difference most often seen in multiple tiles, probably each produced in a different workshop, is the same, and may indicate the prevalence of that recording during tile production. On the other hand, in some cases, because of the tile year on which the tile was written, the attribution of some poems to a particular poet can be ruled out because of the precedence of producing these tiles over the year of the poet’s birth. It should be noted, however, that in some cases there are differences due to individual scribe error, which require careful use of the inscriptions on these tiles. Because the authors of these tiles were also not error free. The main question of this study is: Can golden tile inscriptions be considered as a basic version? And if so, to what extent can these inscriptions be considered important? The main hypothesis can be put forward as follows: Since tiles are manufactured in a wide range and in different centers, in cases where all the tiles indicate a particular form of verse recordings as opposed to literary manuscripts, tile inscriptions may be given more value. And these tiles are used for critical correction, but for poems that only represent one tile, it should be used more cautiously and deductive correction, in which case only tile inscriptions can be considered as a complement to manuscripts. The research method was based on reading the inscriptions on the tiles and then comparing the Rubaiyat and verses inscribed on the tiles with the recorded form in the literary manuscript..
    Keywords: Inscriptions, Golden Tile, Literary Texts, Rubaiyat, Literary Copy
  • عمادالدین شیخ الحکمایی*، میرزا محمد حسنی
    مسجد و آسیاب سنگی داراب، ازجمله بناهای بسیار بحث برانگیز در تاریخ معماری ایران است. این بنا از اوایل سده نوزدهم میلادی موردتوجه مستشرقین و مورخین ایرانی قرار گرفته و در باب تاریخ احداث و عملکرد آن سخن گفته و نظرات گوناگون و متنوعی مطرح کرده اند. برخی آن را یک نیایشگاه مهری، آتشکده زرتشتی، کلیسای مسیحی، معبد بودایی، مسجدی اسلامی، و حتی خانقاه و کاروانسرا دانسته اند. از نظر نگارندگان، علت اصلی این آشفتگی و تنوع نظرات ارائه شده، کم توجهی و ناتوانی در قرائت کتیبه های موجود در سردر ورودی، کتیبه محراب، و کتیبه های آسیاب سنگی است که باعث به خطا رفتن بسیاری از مطالعات مربوط به این بنا شده است. در این مقاله، علاوه بر قرائت متن کامل کتیبه ها، به استناد متون تاریخی هم دوره قدمت بنا، تاریخ احداث، نوع کاربری و نام و نسبت سازنده بنای مسجد سنگی داراب روشن شده است.
    کلید واژگان: مسجد سنگی, آسیاب سنگی, داراب, کتیبه ها, نیایشگاه مهری, آتشکده, مسجد
    Mirza Mohammad Hassani, Emadoddin Sheykholhokamaei *
    The stone Mosque/Mill of Darab is one of the most controversial monuments in the history of Iranian architecture. Attracting the attention of orientalists and many Iranian historians, from the beginning of 19th century, it made them to speak and present various opinions about its function and the date of its construction. Some have considered it as a Mithraic temple, a Zoroastrian fire temple, a Christian church, a Buddhist temple, an Islamic mosque, and even a monastery or caravanserai. The main cause of this turmoil and the variety of presented views, from the writer's point of view, is the lack of attention and disability in reading the inscriptions on the entrance, the altar, and the stone mill inscriptions that leads to the failure of many studies related to the construction. In addition to reading the full text of the inscriptions, in present study, the antiquity of the building, the date of its construction, the type of its use, and the name the founder of the masonry of the Darab's stone mosque and his consanguinity have been clarified according to contemporary historical texts.
    Keywords: Stone Mosque, Stone Mill, Darab, Inscriptions, Mitraic Temple, Fire Temple, Mosque
  • محمد تقی فاضلی*، غفار پور بختیار
    عصر هخامنشیان یکی از مهمترین، و پیچیده ترین برهه های تاریخ ایران است. دانسته های ما از این دوران بر منابعی پرشمار، اما بسیار پراکنده استوار است، اگرچه گوناگونی و پراکندگی منابع موجود (اعم از آثار نویسندگان یونانی، اسناد دیوانی تخت جمشید، اسناد تجاری، معاهداتی و معاملاتی بابلی، کتیبه های شاهانه ی هخامنشی، اشارات، عهد عتیق و...) مانع از ارائه ی تصویری کامل و رسا از جوانب مختلف تاریخ هخامنشیان (یعنی، سیاست، جامعه، دین و اقتصاد...) می شود و گوشه های همچنان تاریک و ناشناخته ای را در دنیای پهناور هخامنشیان به جای می گذارد، اما با کنار هم نهادن همه ی این اسناد و تلاش برای تکمیل و تصحیح انتقادی و خردگرایانه ی منابع شرقی با منابع غربی، و عکس آن، می توان زوایای تاریک و ناشناخته سیستم هخامنشیان رادر ابعادمختلف باتکیه بر کتیبه ها و مهرها و الواح تا حدی روشن ساخت.
    کلید واژگان: هخامنشی, لوح, مهر, کتیبه ها, سازمان اداری
    Mohammadtaghi Fazeli*
    Achaemenid era is one of the most important and most complex period of history, Our knowledge of this period is according to the numerous sources, but it is distributed. However, the diversity and distribution of resources (both Greek writers, Persepolis Court documents, business documents, treaties and trade Babylonian, Achaemenid royal inscription prevent to provide a complete and clear picture of the different aspects of Achaemenid history (ie, politics, society, religion, economy, and leave Still dark and unknown corners of the vast world of Achaemenid. By the juxstaposing all of this document and attempting to complete and correct the sources of critical and rational Eastern Western sources in contrast., can clear somewhat the dark Corners And unknown Achaemenid system In different dimensions. Relying on inscriptions and seals and tablets.
    Keywords: Achaemenid, tablets, seals, inscriptions, Administrative organization
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال