جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "islamic mysticism" در نشریات گروه "تاریخ"
تکرار جستجوی کلیدواژه «islamic mysticism» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
آسیای مرکزی یکی از خواستگاه های اصلی تعلیمات تصوف و عرفان اسلامی می باشد. این منطقه از قرن دوم هجری تا قرن هشتم هجری تعالیم و طریقت هایی را از قبیل «حکیمیه» منسوب به حکیم الترمذی، «کبرویه» منسوب به شیخ نجم الدین کبرا، «خواجگان» منسوب به خواجه عبدالخالق غجدوانی، «یسویه» منسوب به خواجه احمد یسوی و «نقشبندیه» منسوب به خواجه بها الدین نقشبندیه را در دامن خود پرورده و بدین وسیله در رشد و گسترش اندیشه ی اسلامی در شرق اسلام سهم بسزایی داشته است.خواجه احمد یسوی یکی از چهره های برجسته ی تصوف و عرفان در تاریخ تعلیمات عرفانی آسیای مرکزی به شمار می آید. وی در نزد ارباب معرفت، از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. خواجه احمد طریقت و یا مکتب خاصی را با نام «یسویه» بنا نهاد و این مکتب بعدها در تمام منطقه ی آسیای مرکزی مورد استقبال قرار گرفت و از ترکستان به سراسر ماوراءالنهر، از دریای آق ایدل تا ترکستان شرقی و خراسان و ایران و قفقاز حتی تا به روم گسترش پیدا کرد.
کلید واژگان: خواجه احمد یسوی, عرفان اسلامی, ورارود, آسیای میانهCentral Asia is one of the main centers of Sufism and Islamic mysticism. From the second century of Hijri to the eighth century of Hijri, teachings and tariqats such as "Hakimiya" attributed to Hakim al-Tirmidhi, "Kabaruyeh" attributed to Sheikh Najmuddin Kabra, "Khwajgan" attributed to Khwaja Abdul Khaliq Ghajdwani, "Yessowiyya" attributed to Khwaja Ahmad Yasavi and "Naqshbandiyya" attributed to Khwaja Bahauddin nurtured Naqshbandiyya in his bosom and thereby contributed greatly to the growth and expansion of Islamic thought in the East of Islam.Khwaja Ahmad Yesavi is considered one of the prominent figures of Sufism and mysticism in the history of mystical teachings of Central Asia. He has a special position in the eyes of the lord of knowledge. Khwaja Ahmad founded a special school called "Yesuyeh" and this school was later welcomed in the entire region of Central Asia, from Turkestan to Trans-Nahr, from the Aq Idel Sea to Eastern Turkestan, Khorasan, Iran, and the Caucasus even to It spread to Rome.
Keywords: Khwaja Ahmed Yesavi, Islamic Mysticism, Vararoud, Central Asia -
نشریه تاریخ، پیاپی 67 (زمستان 1401)، صص 268 -295یکی از کاستی های موجود در مبحث حدیث و روایت، کمبود اطلاعات کافی از سیر تاریخی احادیث است. آگاهی بر شواهد تاریخی احادیث و این که حدیث در قرون اولیه در منابع اسلامی وجود داشته است یا خیر می تواند به ارزیابی اعتبار احادیث کمک کند. مسلک های مختلف اسلامی اهتمام ویژه ای به احادیث معصومین (ع) نشان داده اند. از جمله اهل عرفان نیز به این مهم پرداخته اند و در آثار خود ضمن اشاره به احادیث معصومین (ع) مبانی خود را بر این پایه بنا نهاده اند. عارفان مسلمان در پرداختن به حدیث، مبانی خاص خود را دارند. اختلاف مبنای ایشان با سایر مسلک های اسلامی موجب گردیده است گاهی اهل عرفان به جعل و تحریف احادیث منسوب شوند. توجه به سیر تاریخی احادیث مورد اهتمام اهل عرفان با روش های علمی می تواند راهگشای فهم قواعد و مبانی ایشان در برخورد با احادیث باشد. این تحقیق به بررسی سیر تاریخی هفت حدیث مورد اهتمام عارفان مسلمان در یکصد و ده منبع عرفانی پرداخته است. تلاش شده است سیر تاریخی و فراوانی این احادیث با بهره گیری از روش های تحقیق نوین مورد تحلیل کمی و کیفی قرار گیرد. یافته های تحقیق نشان می دهد برخی احادیث عرفانی در قرون اولیه کم شمار و نادر بوده اند و در قرون اخیر مورد اقبال اهل عرفان قرار گرفته است. اما برخی از احادیث از صدر اسلام در آثار عرفانی ظهور داشته و دارند.کلید واژگان: تاریخ حدیث, حدیث پژوهی, عرفان اسلامی, احادیث عرفانیJournal of History, Volume:17 Issue: 67, 2023, PP 268 -295One of the shortcomings in the subject of hadith and narration is the lack of sufficient information about the historical course of hadiths. Knowledge of the historical evidence of hadiths and whether hadiths existed in Islamic sources in the early centuries can help assess the validity of hadiths. Different Islamic sects have shown special attention to the hadiths of the Infallibles. Among mystics, they have also addressed this issue and in their works, while referring to the hadiths of the Infallibles (AS), they have based their foundations on this basis. Muslim mystics have their own principles in dealing with hadith. The difference between their basis and other Islamic sects has sometimes caused mystics to be attributed to forgery and distortion of hadiths. Paying attention to the historical course of hadiths by mystics with scientific methods can be a way to understand their rules and principles in dealing with hadiths. This research has examined the historical course of seven hadiths considered by Muslim mystics in one hundred and ten mystical sources. An attempt has been made to quantitatively and qualitatively analyze the historical course and frequency of these hadiths using modern research methods. Research findings show that some mystical hadiths were few in number in the early centuries and have been favored by mystics in recent centuries. However, some hadiths have appeared in mystical works since the beginning of Islam.Keywords: History of Hadith, Hadith Studies, Islamic Mysticism, Mystical Hadiths
-
نشریه تاریخ، پیاپی 64 (بهار 1401)، صص 388 -407
یکی از کاستی های موجود در حدیث شناسی، فقدان اطلاعات کافی از سیر تاریخی احادیث است. وقوف بر شواهد تاریخی احادیث به ارزیابی اعتبار احادیث کمک شایانی می کند. اهل عرفان در پرداختن به حدیث، مبانی خاص خود را دارند. اختلاف مبنای ایشان با علمای حدیث موجب گردیده گاهی اهل عرفان به جعل و تحریف احادیث منسوب شوند. به نظر می رسد تجزیه و تحلیل سیر تاریخی احادیث مورد اهتمام اهل عرفان با روش-های دقیق علمی راهگشای فهم مبانی و قواعد ایشان در مواجهه با احادیث است. این تحقیق به بررسی سیر تاریخی حدیث «کنت کنزا مخفیا» در 110 منبع عرفانی پرداخته است. تلاش شده است تاریخ بکارگیری و فراوانی این حدیث با بهره گیری از روش های علمی و نوین مورد تحلیل کمی و کیفی قرار گیرد. یافته های تحقیق نشان می دهد در مقاطع مختلف تاریخی این حدیث مورد توجه اهل عرفان بوده است. این اطلاعات می تواند در بررسی اعتبار سند حدیث کنز راهگشا باشد.
کلید واژگان: تاریخ حدیث, حدیث پژوهی, عرفان اسلامی, کنز مخفیJournal of History, Volume:17 Issue: 64, 2022, PP 388 -407One of the shortcomings of hadith studies is the lack of sufficient information about the historical course of hadiths. Knowing the historical evidence of hadiths helps to evaluate the authenticity of hadiths. Mystics have their own principles in dealing with hadith. The difference of their basis with the scholars of hadith has caused mystics to be sometimes attributed to forgery and distortion of hadiths. It seems that the analysis of the historical course of the hadiths by the mystics with precise scientific methods paves the way for understanding their principles and rules in the face of the hadiths. This study examines the historical course of the hadith "Konto Kenzan Makhfiia" in 110 mystical sources. An attempt has been made to analyze the history of use and frequency of this hadith quantitatively and qualitatively using modern scientific methods. The research findings show that in different historical periods, this hadith has been considered by mystics. This information can be helpful in examining the validity of the Keynesian hadith document.
Keywords: History of Hadith, Hadith Studies, Islamic Mysticism, Secret Treasures -
ادبیات عرفانی قسمتی از میراث منظوم و منثور فارسی است که تحت تاثیر معنوی عرفان اسلامی در تاریخ و تمدن اسلامی به وجود آمده و یکی از موضوعات پژوهشی مورد علاقه مستشرقان بوده است؛ تحقیقات و مطالعاتی که عموما بر مبنای روش های مطالعاتی غربی تدوین شده و روش هایی که عمدتا برون دینی بوده اند. از این رو نتایج مطالعات مستشرقان در این عرصه غالبا با نتایج مطالعات مسلمانان متفاوتند؛ چراکه پژوهشگران مسلمان برخلاف مستشرقان، ادبیات عرفانی را در ساحت دینی تحلیل می کنند. از این رو این تحقیق درنظر دارد با روش تحلیلی توصیفی به بررسی نظریات مختلف مستشرقان - که عموما تاریخی است - بپردازد و در نهایت با ارائه نظریات محققین فارسی زبان و مسلمان در این خصوص عنوان کند که نگاه تاریخی، تبیین صحیح و مناسبی از منشا شکل گیری ادبیات عرفانی نیست؛ چراکه پیوند شعر و عرفان اسلامی، پیوندی فرازمانی، معرفتی و غیر تاریخی است.کلید واژگان: تصوف و عرفان اسلامی, ادبیات تصوف, شعر عرفانی, مستشرقانMystical literature is a part of the Persian poetic and prose heritage emerging under the spiritual influence of Islamic mysticism in Islamic history and civilization. It has been one of the favorite subjects of Orientalists. Research studies have been generally carried out based on Western research methods and not based on religious approaches. Therefore, the outcomes of Orientalists studies often differ from Muslims findings. In fact, unlike Orientalists, Muslim scholars analyze mystical literature within the religious arena. Therefore, this study implements descriptive and analytical methods to examine Orientalists various theories which are generally historical. Eventually, it presents Persian speaking and Muslim scholars viewpoints in this regard to maintain that using historical lens is not accurate and appropriate for explaining the formation origin of mystical literature. Because the connection between poetry and Islamic mysticism is a kind of non-historical, noetic and beyond time one.Keywords: Sufism, Islamic Mysticism, Sufi Literature, Mystical Poetry, Orientalists
-
هرچند زمینه شکل گیری طریقت های عرفانی در جهان اسلام، از حدود سده های چهارم و پنجم آغاز شده بود، صورت نهایی این طریقت ها به سده هفتم و پس از آن برمی گردد. بیشتر این طریقت ها، سلسله خود را از طریق امامان شیعه و به ویژه امام رضاعلیه السلام تا امیرالمومنین علی علیه السلام به رسول خدا(ص) می رسانند. حال، این پرسش مطرح می شود که چه تصویری از امامان و به ویژه امام کاظم علیه السلام در زهد و عرفان اسلامی وجود داشته که به پذیرش ایشان به عنوان یکی از اقطاب سلسله های عرفانی انجامیده است؟ در برخی از منابع، ادعا شده است که برخی از مشایخ متقدم صوفیه با امام کاظم علیه السلام ارتباط داشته اند. مقاله حاضر، نخست کتاب های زهد را معرفی و آن گاه میزان صحت و سقم روایات حاکی از ارتباط مشایخ صوفیه با آن حضرت را بر رسیده و به این نتیجه رسیده است که اولا در کتاب های زهد و عرفان فقط به اختصار از امیرالمومنین علی علیه السلام تا امام صادق علیه السلام یاد شده است و از دیگر ائمه و به ویژه امام کاظم علیه السلام مطلقا ذکری در میان نیست؛ ثانیا هرچند دیدار یکی از مشایخ صوفیه، یعنی شقیق بلخی، با امام کاظم علیه السلام کم وبیش قابل اثبات است، ولی همین دیدار هم در هیچ یک از متون عرفانی ذکر نشده است و لذا در تاریخ عرفان و شکل گیری طریقت های عرفانی تاثیری نداشته است. بنابراین، برای فهم چگونگی و چرایی ورود اسامی ائمه: به سلسله های عرفانی، مراجعه به متون زهد و تصوف کارگشا نیست و باید به دنبال دلایل دیگری برای آن بود.
کلید واژگان: امام کاظم علیه السلام, عرفان اسلامی, پیر طریقت, زهد, تصوف, مشایخ صوفیهAlthough the ground of development of mystic paths in the world of Islam has initiated from the 4th and the 5th centuries and the first type of these paths refers back the 7th century. Majority of these paths attribute their dynasty to Shiite Imams, particularly from Imam Reza (PBUH) to Amir al-Mo’menin (PBUH), to Mohammad prophet. Now this question is raised in regard with the kind of picture at hand from Imams and particularly from Imam Kazem (PBUH) in asceticism and Islamic mysticism having led to their acceptance as one of the most significant element of mystic dynasties. In some sources, it has been claimed that some earlier Sufi sheikhs have been in contact with Imam Kazem (PBUH). The present article initially introduces the ascetic books and afterward, it investigates the amount of rightfulness and accuracy of narrations concerning the relationship of Sufi sheikhs with that Holiness. It has merely concluded that in asceticism and mystic books, it has been briefly stated from Amir al-Mo’menin to Imam Sadeq (PBUT) while there is no report about the other Imams especially Imam Kazim (PBUH). Second, it considers quite provable the meeting of one of Sufi sheikhs named ‘Shaqiq Balkhi’ with Imam Kazem (PBUH); nevertheless, this very meeting has not been mentioned in any mystic texts, so it has not been effective in the history of mysticism and development of mystic paths. Consequently, appreciating the mode and cause of the entrance of the names of Imams to the mystic dynasties referring to asceticism and Sufi texts could not be effectual and the other reasons would be required.Keywords: Imam Kazem (PBUH), Islamic Mysticism, Spiritual Director, Asceticism, Sufism, Sufi Sheikhs -
بسیاری از دانشوران معتقدند که هنر اسلامی با آموزه های عرفان نظری پیوند دارد؛ اما این اعتقاد خود را به شواهد تاریخی مستند نمی کنند. منکران این پیوند نیز انکار خود را بر همین ضعف استناد متکی می کنند. در این نوشتار می کوشیم نشان دهیم که شان هنر اسلامی شانی عملی و اجتماعی است و هنرمندان مسلمان نوعا در زمره عوام بوده اند نه اعیان و فرهیختگان. از سوی دیگر، عرفانی که در جامعه اسلامی نقش داشته است، عرفان عملی و از طریق سازوکارهای اجتماعی بوده است، سازوکارهایی از قبیل نظام خانقاه و حلقه های اهل فتوت. بدین طریق، آموزه های اصلی عرفان اسلامی از دو راه در هنرمندان و کار ایشان نفوذ می کرد: یکی سلوک فردی و حلول دادن ذکر مدام در احوال و اعمال، دیگری سازوکارهایی اجتماعی چون حلقه های فتیان و نظام اصناف. بر این اساس، به نظر می رسد در تحقیق درباره پیوند میان هنر اسلامی و عرفان باید تجدید نظر کرد و آن را از منظری دیگر نگریست.کلید واژگان: هنر اسلامی, عرفان و تصوف اسلامی, ذکر, فتوت, اصنافMany scholars have suggested that, in the Islamic culture, there was a firm and deep relation between the arts and the Islamic mysticism. As the Sufi poets tried to present their mystic intuitions in poems, the Islamic artisans and craftsmen tried to realise their mystic findings in there are works artefacts, buildings, calligraphy, paintings, music, etc.
Such an assertion is based on two premises:(1) The non-modern Islamic milieu was full of spirituality in spite of many reports about villainous acts in it;(2) The art works which we have inherited from the non-modern Islamic culture are of spirituality enough to lead us to
somehow contending the spiritual character of their creators, or, at least, the spiritual milieu and the context in which they were created. But in fact the efforts for showing reliability of the premises are not enough. We know that a good number of the Islamic artists were Sufi but all of them were not so. Hever the less we can also find many
historical instances showing that the milieu was full of mysticism as well as the prominent effective artists were Sufi or, at least, had Sufi trends. Moreover, in the Islamic society, the men who had public acceptability, i.e. the moral leaders, were Sufi or had somehow
relation with Sufism and mystic cycles. In this article, the present author introduces many instances from the Persian literature and historic texts to show the relation between Sufis and art, as well as the relation between the Iranian Muslim artists and mysticism.Keywords: Islamic Art, Islamic Mysticism, Sufism, dhikr, mystic cycles
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.