به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « magic » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «magic» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رمضان علی مردانی، حامد خانی*، مهدی افچنگی، محمدعلی میر

    این باور در میان مسلمانان رواج گسترده دارد که خداوند را نامی پنهان از همگان است، جز خواص کسی از آن آگاه نیست، هرکه بتواند خدا را با یادکرد آن بخواند سریع به خواسته اش می رسد، و تصرفات خارق العاده در عالم هستی تنها با کاربرد آن ممکن می شود. مسلمانان از گذشته های دور این نام را «اسم اعظم» خوانده، و درباره ماهیت و خواص و نحوه کشف و کاربرد آن سخنان متفاوت گفته، و حکایات بسیار نقل کرده اند. مطالعه پیش رو کوششی به منظور مرور و دسته بندی همین آراء و بازنمون دورنمایی از نگرش های رایج در فرهنگ اسلامی به اسم اعظم است؛ کوششی که می تواند گامی نخستین برای بازشناسی تاریخ انگاره اسم اعظم در فرهنگ اسلامی تلقی شود. در مقاله بی آن که از خاستگاه انگاره یا سیر تحول درک ها از آن در گذر زمان بحث شود، شواهد مختلف توجهات مسلمانان به اسم اعظم را مرور، و از خلال نقل حکایت ها، اقوال تفسیری، مواعظ اخلاقی و نظریه پردازی های متکلمانه و فیلسوفانه آراء درباره اسم اعظم را در آثار پراکنده بازشناسی و تبیین می کنیم. چنان که خواهیم دید، انگاره اسم اعظم در تاریخ طولانی خود در فرهنگ اسلامی از جایگاه کارگزار خدا تا شیوه ای سحرگونه برای تصرفات عظیم و کلان در هستی، و از مصادیقی آشکار به مصادیقی پنهان و رازآلود گراییده، و موضوع بحث های متکلمانه و ایدیولوژی های مختلف مذهبی گردیده است.

    کلید واژگان: تاریخ انگاره اسم اعظم, اسماءالحسنی, اعجاز, آیات, رازگرایی}
    Ramazanali Mardani, Hamed Khani (Farhnag Mehrvash) *, Mahdi Afchangi, Mohammadali Mir

    It is a widespread belief among Muslims that God has got a name which is unknown to almost everybody, hence only a very few and limited number of people might be aware of it. It is such that one who remembers God or calls on him through pronouncing His rarely known but miraculous name will soon find his desire fulfilled, hence miraculous jobs may be accomplished in the world of creation only through pronouncing it. Muslims have since called it the Greatest Divine Name (ism-e A`zam) and have written a lot on how to obtain it, and its various functions, coupled with many related anecdotes. The present work surveys an overview and presents a classification of such conjectures, with an outlook unto its nature, hence an attempt to take an initial step to formulate a conception of the Greatest Divine Name in Islamic culture and teachings. Without overlooking its nature or  historical process of identification, the present work attempts to piece together Muslims' attention to it, all drawing upon reliable anecdotes, exegetical comments, moral hints, and theological and philosophical views as scattered here and there in various works. It will then make a ground for reviewing various views of the phenomenon of the Greatest Divine Name, with the historical trends that fostered ahead any of them, together with their socio-cutural background.

    Keywords: Naming, history of the Greatest Divine Name, the Noblest Divine Names, miracle, signs, magic, occultism}
  • کتایون فکری پور *، فریبا شریفیان، آزاده حیدرپور
    استفاده از سحر و جادو از زمان های کهن در میان مردمان سرزمین های مختلف رواج داشته و با اعتقاد به تاثیر طلسم و جادو بر رماندن و دور کردن دیوان، ارواح زیان کار و نیروهای شر، روش های متفاوتی را برای استفاده از آنان به کار برده اند. با کشف کاسه های سفالین نوشته دار که زمان آن ها را در دوره ی ساسانیان و بین قرن 3 تا 7 م. تخمین می زنند؛ و با قرائت متن داخل آن ها که به زبان های آرامی، مندایی، سریانی و پهلوی بودند و همچنین با یافتن تعدادی مهر ساسانی با مضامین و تصاویر خاص، متوجه شدند که این کاسه ها و مهرها بسته به درخواست مشتریان دارای مضامینی مانند دفع دیوان و نیروهای مخرب از شخص و متعلقات او یا طلب شفا یا جلب محبت کسی بوده اند. اسم های خاص مشتریان، دیوان و خدایان محلی و همچنین زبان استفاده شده در آن ها برای پژوهشگران از اهمیت خاصی برخوردار هستند. کشفیات باستان شناسان، استفاده از انواع طلسم را از دوران پیش ازتاریخ اثبات می کند. استفاده از این کاسه ها در یک دوره ی زمانی خاص و در منطقه ی جغرافیایی محدود فرضیه ی تاثیر آداب و رسوم ساسانیان را در کل مناطق تحت سیطره ی آن ها قوت می بخشد که شامل اعتقاد به سحر و جادو و استفاده از اوراد و تعاویذ نیز بوده است. این مقاله قصد دارد به روش تاریخی-تحلیلی به این پرسش پاسخ دهد که دیدگاه مردم به خصوص در دوره ی ساسانیان درباره ی سحر و جادو چگونه بوده است و از چه شیوه هایی استفاده می کردند. کاسه های سفالین نوشته دار و مهرهای خاصی که بر اثر کاوش ها کشف شده اند، به چه دوره ای تعلق دارند و به چه منظور استفاده می شدند. طرز استفاده آن ها به چه صورت بوده است. چه اطلاعاتی با مطالعه ی آن ها به دست خواهیم آورد و این اطلاعات چه اهمیتی دارند. در مقدمه ی این پژوهش ابتدا درباره ی سحر و جادو، مطالبی ذکر شده و کلیاتی درباره ی کاسه دعاها و مهرهای ساسانی آمده است. سپس در مورد کاسه ها و مهرها به طور جداگانه و با ذکر نمونه ی توضیحاتی داده شده است. درواقع هدف از این پژوهش، نشان دادن باورها و اعتقادات مردم و روش های به کار بردن سحر و جادو در دوره ی باستان، به خصوص در منطقه ی میان رودان و خوزستان است.
    کلید واژگان: کاسه دعا, جادو, سحر, مهر}
    Fariba Sharifian, Katauon Fekripuor *
    From ancient time, use of magic and sorcery was prevalent among people of different countries. Ancient man lived among a host of frightening, negative demonic forces which he attempted to control or coerce in order to ensure a harmonious and benevolent word-order. They believed on effect of magic on banishing demons and evils and had different ways for making use of them. A vast array of Magic-religious mechanisms evolved to cope with this problem in Sasanian period, including incantation bowls which were produced in vast quantities in Mesopotamia and Khuzistan more specifically in Susa during the sixth and seventh century CE., or may suppose the practice began somewhat earlier, in the fifth or even fourth century C.E. Also some Sasanian seals with special pictures and texts are supposed to be made for purpose of protection against the disease, the evil eyes. The peculiar nature of the incantation bowls raises many questions to which no satisfactory answer has yet been given. The reason for their sudden emergence in the fifth or sixth century CE remains obscure; moreover, the practice seems not to have spread outside a limited geographical region. An incantation bowl, also known as a demon bowl or devil trap bowl, is a form of early protective magic. The bowls were usually inscribed in a spiral, concentric circles beginning from the rim and moving toward the center and may be read in some cases by turning the bowl clockwise and in others counterclockwise. There are also deference’s in language and script: the texts on extant bowls are in Aramaic, Syriac, Mandaic or Pahlavi (Middle Persian). The language of the bowls is some kind of strange magical jargon incomprehensible to all but demons. It contains formulaic expressions and oral compositions which show a certain play on words normally not found in written texts. They are varying in size, shape, and type of clay. In shape, they are either hemispherical with round or flat bottoms or truncated cones with flat bases. The bowls were buried usually face down but also occasionally face to face with another bowl to form an enclosure and were meant to capture demons. According to a tradition a little salt was placed between two such bowls before they were buried. They were commonly placed under the threshold, or a gate or courtyards, within a household at the four corners of a room or bed and also in graveyards. The study of Incantation bowls is a matter of great interest and importance. They are an important source of knowledge which shed lights on old cultures, practices, beliefs. They constitute the only direct epigraphical documents of Mesopotamia, written mostly by some of the minority groups like Mandaean, Christians, Jews and others. Names that use in texts, may tell us about a person’s religion. We find clients with typically Persian (presumably Zoroastrian), names in bowls that imply despite the magical powers commonly attributed to the Zoroastrian clergy themselves, some people sought help from sorcerers outside of their community. Since the bowls are original manuscripts, they can teach us a great deal about popular religious practices and certain aspects of social life, family, structure and dwellings and provide precious evidence of how these ancient religious traditions survived or were transformed in one corner of late antique world. This article aims to introduce these two ways of averting evil forces from life in Sasanian period and answer these questions: what was public opinion especially in the Sasanid era about magic and also what kind of information the incantation bowls provide. In introduction of this research paper, first explain about magic and sorcery and also give a short explain about bowls and seals. Afterward, illustrate about bowls and seals separately, showing belief of people and ways of using magic and sorcery in ancient time.
    Keywords: Incantation Bowl, Seal, Magic, Sorcery}
  • نگار ذیلابی*
    حرمت تصویرگری در اسلام یکی از پیش فرض های مسلم پژوهشگران تاریخ هنرهای اسلامی است. در این پژوهش این پرسش اصلی مطرح است که تصور و ذهنیت مسلمانان نخستین از مبحث تصویر(نقش، تمثال) و به طور عام مقوله صورت و صورتگری (حیوانی و انسانی) چه بوده است که بر اساس آن، پرداختن به صورتگری از جانب شارع ممنوع شده بوده است؟ در این نوشتار، بر اساس منابع اصلی نشان داده شده که ذهنیت مسلمانان از تصویر و صورتگری در سده های نخستین اسلامی _مسبوق بر ذهنیتی کهن در تمدن های ایران و مصر و فلسطین باستان_ عمدتا تصاویری بوده که در جادوگری و طلسمات به عنوان یکی از عناصر اولیه به کار می رفته است؛ بر این اساس، تحریم صورتگری مخالفت با ساحران و طلسم کاران بوده است نه به معنای ناسازگاری با هنرهای تجسمی؛ و می توان گفت در کنار موضع صریح قرآن در برابر شرک و بت پرستی، شکل گیری و تداوم آموزه حرمت صورتگری در اسلام با این ذهنیت فرهنگی هم مرتبط بوده است.
    کلید واژگان: صورتگری, هنرهای اسلامی, فقه و هنر, سحر, جادو, طلسم}
    Negar Zeylabi*
    Aniconism in Islam is an incontrovertible presumption for the researchers of Islamic arts. The main question of this study is that what the imagination and interpretation of Muslims, in the early centuries, was about figural images which caused aniconism in Islam. The present paper shows that the permanence of the verdict seems to be associated with the cultural conception of magic and talismans which was rooted in the old civilizations such as Iran, Egypt and ancient Palestine. The main hypothesis is that the relation between image-making and the magic and talismans was one of the most important social factors that caused the reaction of Muslim jurists and scholars to the issue and subsequently led to the persistence of aniconism in the middle centuries. Therefore, it can be stated that Islam’s opposition to figural images was not from an aesthetic standpoint but along with the Quran’s stand against polytheists and idolaters, was because of that cultural conception of magic and talisman.
    Keywords: image, making, Islamic arts, human figures, animal figures, magic, talismans}
  • جلیل نائبیان، رضا دهقانی، جواد علی پور سیلاب
    یکی از موضوعات مهم در تاریخ اجتماعی ایران عصر ناصری، که تابه حال چندان مورد توجه قرار نگرفته است، نقش و جایگاه طب عامیانه در نظام درمانی می باشد. نظام طب و درمان در این دوره به نوعی آمیخته با تقدیرگرایی و در شرایط فقدان و کمبود هر نوع خدمات طبی دولتی و نیز کم توجهی خود مردم نسبت به امور بهداشتی بود. در چنین شرایطی، باورهای عامیانه در ارائه نوع خدمت درمانگران مختلف در شاکله سه گروه عمده حکیمان و دلاکان، گروه های مرتبط با اوراد و ادعیه خوانان و نیز زنان و پیرزنان، تاثیرگذار بود. منابع اطلاعاتی این درمانگران، اغلب برگرفته از دانش پیشینیان در قالب طب سنتی و طب عامیانه ی مرسوم بود که مورد اخیر در ارائه راه های شناخت بیماری و شیوه های درمانی، نقشی مهم بر عهده داشت. طب دوره ناصری به جهتی دیگر نیز مطمح نظر می باشد و آن ورود طب نوین فرنگی با راه کارهای جدید درمانی بود که این موضوع مخالفت هایی را به دنبال داشت. تدریس طب جدید در دارالفنون نقطه عطفی در تاریخ طب ایران بود، اما این امر از سطح گرایش مردم نسبت به طب عامیانه نکاست؛ بلکه در پایان این دوره، پزشکی نوین هم ردیف با طب عامیانه در کنار هم به کار گرفته می شدند. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی علل تاثیرگذار در گرایش مردم به طب عامیانه و تداوم آن در دوره ناصری علیرغم ورود طب نوین فرنگی خواهد پرداخت.
    کلید واژگان: دوره ناصری, طب عامیانه, فرهنگ سلامت, شیوه های درمانی, درمانگران, جادو}
    J. Nayebian, R. Dehgani, J. Alipoor Silab
    One of the important subjects in the cultural history of Iran during the Naseri era that hasnt been fully considered is the role and importance of Vulgar medicine in healthcare system. The health system in this era was fused fatalism accompanied with the lack and shortage of governmental care services. The people were also indifferent towards sanitary issues.In this situation the belief of people greatly affected the healthcare system and classified the system into three sub groups consisting of: Physicians, Magicians and charlatans, and lastly old females. The information source for the healthcare workers came from either their elders’ experience with diseases or the knowledge provided by vulgar medicine in terms of identifying and curing illnesses. Medicine of the Naseri era is also noteworthy because of the introduction of new Western medicine offering new methods of treatments which caused some controversies. The teaching of novel medicine in "Dar al-Funun" was a turning point in the history of medicine in Iran, but this didnt decrease the importance and attention that vulgarmedicine received. Actually at the end of this era, vulgar medicine stood alongside novel medicine and was used cooperatively. This paper will try to fully explain the reasons why the people were so interested in vulgar medicine, and why it remained intact during the Naseri era while modern medicine had been introduced during that time.
    Keywords: Naseri Era, vulgar Medicine, Health Culture, Physicians, Magic}
  • محبوبه فرخنده زاده *
    دانش پزشکی در آغاز پیشینه تاریخی خود با خرافات و روش های سحرآمیز همراه بود. پس از آنکه پزشکی از خرافات جدا شد و بر پایه چند اصل کلی و تجربه بالینی قرار گرفت کماکان روش های غیر علمی در آن تاثیرگذار بوده است. فردوس الحکمه از جمله نخستین آثار جامع پزشکی دوره اسلامی است امادر آن می توان اشارات و تجویز روش های غیر علمی را به وفور مشاهده کرد. در این مقاله که به روش توصیفی و با تکیه بر فردوس الحکمه طبری تالیف شده است، تلاش می شود به کاربرد و اثر بخشی طلسمات، تعاویذ و روش های جادویی در دانش پزشکی پرداخته شود. یافته های پژوهش حاکی از آن است که طبری به تاثیر و ارتباط علم تنجیم و خواص جانداران و کارکرد طلسمات در دانش پزشکی اعتقاد داشته است؛ از این رو وی با تاثیرپذیری از مکاتب پزشکی تمدن های پیشین و باورپذیری از طبابت عامیانه، سحر و جادو را منشا بروز بیماری دانسته و در درمان بیماری ها و تجویز دارو شیوه های آمیخته با خرافات و کارکرد تعاویذ را از نظر دور نداشته است و به سحر و طلسم های مختلف توسل می جوید.
    کلید واژگان: جادو, دانش پزشکي, طلسم, فردوس الحکمه}
    Mahboube Farkhonde Zade *
    Medical practice was mixed, from the very beginning, with superstitious and magical concepts and methods. Even when medicine freed itself from superstition and was based on general pricniples and clinical examination, some vestiges of non-scientific methods and concepts could still be witnessed in it. Firdaws al-Ḥikma is one of the earliest medical texts of Islamic period in which some traces of non-scientific concepts and prescriptions are attested. In this article, we intend to treat the use of talismans, charms and magical methods in the medical practice. Our research shows that the author believed in the relation between astrology, the properties of living beings, and use of talismans in medicine. In this respect he was influenced by former medical schools.
    Keywords: Firdaws al ?ikma, Magic, Medical Science, Charms}
  • جلال الدین رفیع فر، مهران ملک
    برخی آثار باستانی، حامل ارزش ها و پیام های نهادینه ایست که بر اساس باورها و اعتقادات بشر کهن، در قالب آثار هنری و در تار و پود نقش های آن ها، تجسم یافته اند و برای درک معنایی این نقوش کهن، نیاز به شناخت مولفه های نمادینی است که زمانی، چون زبان کلامی، معنایی مشخص در فرهنگ های کهن داشتند و به نوعی بازنمودی از باورهای اسطوره ای بودند. در این راستا آیکونولوژی می کوشد تا مولفه های نمادین را که به صورت مکرر و مسلط و بر اساس فرهنگ های گوناگون، بازنمایی یافته اند، با ارایه ی روشی علمی تفسیر نموده، و معنای این مولفه ها را روشن و بر اساس تحلیل و رده بندی آیکونوگرافیک آن ها، به ارزش های نمادین فرهنگی دست یابد. مولفه های نمادین در نظام نمادین زبانی به شکل کلامی، تصویری و یا رفتاری خود را باز می نمایند و اگرچه آیکونولوژی پژوهشی درباره ی محتوای تصاویر است، اما اساسا درپی ارتباط این مولفه ها در نظام گسترده تر نمادین فرهنگی است. این مقاله می کوشد به یاری روش آیکونوگرافی به درک معنایی نقش نمادین پلنگ و مار در دست ساخته های سنگ کلریتی جیرفت (هزاره سوم ق.م) بپردازد. دراین راستا، پیش از هر چیز نیاز به درک بافت فرهنگی این دوران و شیوه های بازنمود باورهای آن است. به همین منظور از طریق آیکونوگرافی به باور مسلط ایزدبانوی بزرگ در این دوران و تاثیر و تاثر چنین باوری در نقش مایه های تصویری به ویژه نقش پلنگ و مار خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: آیکونولوژی, آیکونوگرافی, اسطوره, جادو, ایزدبانو, پلنگ و مار}
    Jalaloddin Rafifar, Mehran Malek
    Based on ancient human believes, some cultural artifacts contain some values on which artistic forms have been visualized. Aiming to understand these, it is necessary to know the symbolic markers which sometimes had distinct meanings in ancient cultures, as a verbal language, were representative of especial meaning of mythological believes. Iconology is trying to clarify the significance of these symbolic markers which based on different cultures were repeatedly the represented and interpret them via scientific method aiming to clarify these meaning and getting to know their cultural values based on the iconographic classification and analysis. In symbolic linguistic system, the symbolic markers represent themselves as a word, image, or a behavior in a metaphoric system; although iconology is a research on the content of the images, but basically, it’s an attempt to understand the relationship between these markers in a broader symbolic metaphorical cultural system. Having iconological approach, the current paper trying to understand the symbolic significance of leopards and snakes in the chlorite artifacts of Jiroft in the 3rd millennium B.C. Aiming to getting that and understanding the cultural context and the representative methods of its believes of the period are required. The dominance belief of the Great Goddess and its influence on figurative motives especially the role of leopards and snakes in that period will be mentioned via iconography.
    Keywords: Iconology, Iconography, Myth, Magic, Goddess, Leopard, Snake}
  • عبدالعزیز موحدنساج، فریبا امین زاده زرگر
    زن از بدو خلقت و شروع زندگی اجتماعی، چاره گری بوده که با توجه به ضمیرناخودآگاه قوی خویش دست به دامان طبیعت گردیده و به برقراری ارتباط با ماوراء پرداخته و سپس بواسطه ی این توانمندی ها با استفاده از نیروی مادرانه اش دست به ابداعات زده، که این زایش و ابداعات وی «جادو» نام گرفت. در نمادها هرآنچه نقش آفرینندگی دارد به او همانند خوانده می شود. چراکه زن با واژگان فراوان زبان می آفریند و زبان مادری در تمامی جهان به نام او ثبت می گردد. او در تمامی اولین اختراعات جایگاه ویژه ای دارد و همین جادوی او می شود. اما در عین حال نیز جادو و جادوگری یکی از کارهایش می شود زیرا ضمیرناخودآگاه قوی اش او را به ماوراء پیوندمی دهد که گاه برای جامعه خطرساز و مستوجب مجازات می شود.بر این اساس در پی یافتن رابطه ی زن و جادو می باشیم و سعی شده با استفاده از منابع و مآخذ معتبر و بصورت توصیفی، تحلیلی به بررسی آن پرداخته شود.
    کلید واژگان: زنان, جادوگری, ضمیرناخودآگاه, زایش, زبان مادری}
    Dr. Abdol Aziz Movahhed Nassaj, Fariba Amin Zadeh Zargar
    Woman to be remediatory since beginning creation and start society live that help to take nature notice to don’t aware inner own powerfull and connection with beyond and then innouiation intermediator these abilities to use own mother power that this generation and innouiation called magician. Insymboles and enery things have creatings role called similari woman with very words creating language, and mothers language to her name in all world. She at all first inuention has special position and this is her imagical. But, at present magical and magic is one of the her works, because don’t aware inner own powerfull, connected she and beyond that sometimes is dangerous for society and couse punishment. In this article, we search for finding connection woman and magical and exertion with we reliable sources and refrences studing it by descriptine analytic.
    Keywords: women, magic, dont aware inner, generation, mothers language}
  • حامد خانی (فرهنگ مهروش)
    از انواع ادبیات دعایی جهان اسلام خاصه عالم تشیع، دعاهای حرز هستند. مطالعه این متون خواه از جهت بازشناسی تاریخ ادب دعایی، و خواه از جهت درک تحولات کلان تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، و خواه به منظور دست یابی به ابزاری مفهومی برای تاریخ گذاری روایات تاریخی کهن، شایان توجه است. نخستین گام در این مسیر به دست آوردن درکی واضح از مفهوم «حرز» است. این مطالعه در صدد است از خلال مروری پدیدارشناسانه بر شواهد حضور حرز در تمدن اسلامی، تعریفی تاریخی از این پدیده حاصل کند و مولفه های معنایی آن را در دوره های گوناگون تاریخش بازکاود.
    کلید واژگان: تاریخ ادبیات دعایی, حرز, تعویذ, جادو, دعادرمانی, تاریخ گذاری روایات}
    Hamed Khani (Farhangmehrvash)
    Amulet prayers or the so called “Adiyatul-hirz,” are a genre of Islamic liturgical literature, prevailing among all Muslims, especially in Shiite culture. It is of importance to study these texts, whether in order to formulate the history of Islamic liturgies, or to perceive the development of Islamic culture and civilization, or to achieve a meaning tool for dating Muslim traditions. As the first step to approach this issue, the Islamic concept of amulet (hirz) and its developments should be traced. Regarding the phenomenological review of the trends observed in the Islamic civilization, this study seeks to give an historical definition of hirz, and its semantic components.
    Keywords: History of Islamic Liturgical Literature, Amulets, Talismans, Magic, Prayer Therapy, Dating Muslim Traditions}
  • لیلی صفایی*، صدیقه اشرف
    سحر در جامعه ی کنونی چنان شایع شده که در میان طبقات مختلف مشاهده می شود. در میان علمای شیعه و اهل سنت در خصوص این که آیا سحر واقعیت دارد یا جزو خرافات است، اختلاف نظر وجود دارد. بیشتر آنان، سحر را حقیقت می دانند اما برخی آن را، خرافات می پندارند و در بیان آن می گویند: اگر فرد مسحور بداند که درباره ی او سحر کرده اند، توهم به سحر شدن باعث می شود که در او سحر ظاهر شود همانند تلقین به مریض، اما اگر اصلا نداند، درباره ی او سحر کرده اند – در این خصوص با این که هیچ یک از علما منکر این نوع اثر نشده اند – هیچ گونه توجیهی برای آن ندارند مگر آن که بگوییم این اعمال بر اثر استخدام جن و شیاطین علیه شخص مسحور انجام می گیرد و برای سحر اقسامی قائل شده اند که هر کدام از نمونه های آن، حکمی دارد و در مورد حکم هرکدام نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد که هر یک از آنها ادله ی خاص خود را دارند.
    ابطال سحر نیز از موارد قابل توجه در این پژوهش است که برخی از علما آن را جایز می دانند و برخی نیز به دلایلی آن را جایز نمی دانند. نگارنده بر آن است تا در این نوشتار، احکام سحر و راه های ابطال آن را از نظر فقها، قرآن و روایت ها، مورد بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: سحر, جادوگری, منجم, کهانت, مجازات, فقه امامیه, قرآن}
    S.Ashraf, L.Safaei*
    Magic has prevailed among different classes so greatly، which is found in many places of the world، and in many societies. There is a discrepancy among the Shi''ite and Sunite scholars concerning the factuality of magic،whether it is an actuality or a superstition. Most of them believe that it is a reality،while others maintain that it is a superstition as saying: If the sorcered person knows that he/she is affected،this imagination causes him/her to believe that he/she is under the influence of it،like the power of suggestion; therefore، he gets sick. But if the individual is not aware of being influenced by sorcery at all، then، he/she has no justification concerning the magic power if we might say that these actions are due to the employment of the Jinns or Devil against the sorcered person. So they agree that magic has different typeseach of which has its own principle and there are different decrees on each of them with، their own causes and reasons. The present paper is an attempt to show that some scholars consider magic to be true،while others regard it invalid and untrue. The paper also aims to study the concepts of magic and its invalidation ways from the viewpoint of jurisprudence،the Holy Qur''an and traditions.
    Keywords: magic, sorcery, astronomers, punishment, jurisprudence, the Holy Quran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال