به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "shiism" در نشریات گروه "تاریخ"

تکرار جستجوی کلیدواژه «shiism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد دشتی*، عنایت علی

    سلسله حکومتی تالپوران یکی از حکومت های محلی منطقه سند بود که حدود 172سال (1783-1955 میلادی) بر منطقه سند حکومت کردند. مساله این پژوهش این است که تالپوران از نظر قومی و مذهبی چه هویتی داشتند؟ این پژوهش با رویکرد تاریخی و با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مساله فوق پرداخته و به این نتیجه رسیده که تالپوران، از بلوچ های ایران و پیرو مذهب تشیع اثناعشری بودند و در منطقه سند اقدام به تشکیل حکومت کردند. سلسله تالپوران برخلاف فرضیه رقیب و بنابر دلایل و شواهد تاریخی پیش از رسیدن به قدرت در ایالت سند، شیعه دوازده امامی بوده اند.

    کلید واژگان: سند, تالپوران, هویت, تشیع, امامیه
    Mohammad Dashti *, Inayat Ali

    The Talpuran dynasty was one of the local governments of the Sindh region that ruled the Sindh region for about 172 years (1783-1955 AD). The issue of this research is, what was Talpuran's ethnic and religious identity? This research investigated the above issue with a historical approach and with a descriptive-analytical method and came to the conclusion that the Talpurans were among the Baluchs of Iran and followers of the Twelver Shia religion, and they formed a government in the Sindh region. Contrary to the hypothesis of the rival and according to the historical reasons and evidences, before reaching power in Sindh province, the Talpuran dynasty were Twelver Shiites.

    Keywords: Sindh, Talpuran, Identity, Shiism, Imamieh
  • افشار کبیری*
    هویت ملی ایرانیان مسئله تاریخی بوده و توافق قطعی بر این نکته تاریخی وجود دارد که ایرانیان موجود در طی تاریخ طولانی خود همواره با یکدیگر نزدیک بوده و در درون حدود جغرافیایی معینی می زیسته اند که در اداره یا دفاع از آن نقش داشته اند. نتیجه این تاریخ مشترک و طولانی، علیرغم بعضی تفاوت ها، گسست ها و انقطاع های تاریخی، حاکمیت فضای چندگانگی فرهنگی قومی و تنوع هویتی چیزی جز انسجام و یکپارچگی اجتماعی نبوده است. ایرانیان از گذشته های دور تاریخی خود تا به امروز یک ملت بوده اند این در حالی است که هیچ کدام از همسایگان امروزی کشور ما تجربه ملت بودن را به مانند ایرانیان نداشته اند. هدف این مقاله ارائه تحلیل جامعه شناختی از تحولات منابع هویتی در جامعه ایران می باشد. ابتدا برای روشن شدن مفهوم «هویت» و «هویت ملی» که ازجمله مفاهیم پیچیده و بغرنج حوزه علوم اجتماعی به فضای مفهومی این دو مقوله پرداخته می شود و در ادامه برای بررسی سیر تحول منابع هویت در ایران در دوره های مختلف از ایران باستان یعنی از زمان شکل گیری هویت ایرانی تا عصر حاضر پرداخته می شود. تاریخ هویت ملی ایرانی به پنج دوره مشخص با منابع و عناصر خاص خود در نظر گرفته شده است که ازجمله آن ایران دوره باستان، ایران دوره اسلامی، ایران شیعی دوره صفویه، ایران دوره گذار قاجاریه و در آخر ایران دوره معاصر، همچنین سعی شده در هر دوره، عناصر مقوم هویت ملی مشخص و بحران ها و گسست هایی که هویت ایرانی با آن ها مواجه شده و در عناصر هویت ملی رخ داده، مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد.
    کلید واژگان: هویت ملی, جامعه ایرانی, دین اسلام, مذهب تشیع, مدرنیته
    Afshar Kabiri *
    The national identity of Iranians is a historical issue and there is a definite agreement on this historical point that existing Iranians have always been close to each other during their long history and have lived within certain geographical boundaries that they have played a role in managing or defending. The result of this shared and long history, despite some historical differences, ruptures and interruptions, cultural-ethnic pluralism and identity diversity has been nothing but social cohesion and integration. Iranians have been a nation from their historical past until today, while none of our country's neighbors today have had the experience of being a nation like Iranians. The purpose of this article is to provide a sociological analysis of the evolution of identity sources in Iranian society. First, to clarify the concept of "identity" and "national identity", which are among the complex and complicated concepts in the field of social sciences, the conceptual space of these two categories is discussed and then the evolution of identity sources in Iran in different periods of ancient Iran, and the formation of Iranian identity is discussed to this day. The history of Iranian national identity is divided into five distinct periods with their own sources and elements, including Iran of the ancient period, Iran of the Islamic period, Shiite Iran of the Safavid period, Iran of the Qajar period, and finally contemporary Iran. Moreover, in each period, the elements of specific national identity and the crises and ruptures that Iranian identity has encountered are analyzed.
    Keywords: National Identity, Iranian Society, Islam, Shiism, Modernity
  • نقش علما و دانشمندان شیعه در تحولات فرهنگی و اجتماعی منطقه قزوین
    اصغر کریمخانی، محمد سپهری*، ستار عودی

    علی رغم کثرت مطالعات و پژوهش های صورت گرفته پیرامون قزوین، هم چنان ناگفته های بسیاری در مورد این شهر به ویژه در موضوع تحولات فکری و فرهنگی و گرایش مردم این شهر به تشیع با توجه به دار السنه بودن قزوین وجود دارد. ازاین رو، پرداختن به مسیله مذهب و روشن شدن چگونگی گسترش تشیع در قزوین و تاثیر آن بر تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی این شهر مسیله اصلی این مقاله است. قزوین از ابتدای ورود اسلام به دار السنه معروف بوده است و تشیع از همان ابتدا هرچند محدود؛ در قزوین حضور داشته است و شیعیان همیشه به صورت یک اقلیت در تحولات سیاسی و اجتماعی شرکت داشته اند. بررسی اوضاع سیاسی،اجتماعی و فرهنگی قزوین در قرون نخستین اسلامی نشان می دهد که گرایش و دوستی به خاندان اهل البیت (ع) از همان زمان فتوحات در بین اقلیتی از مردم قزوین وجود داشته است. این علاقه و محبت در ابتدا در سایه ورود سادات و امامزادگان علوی که عموما زیدی مذهب بوده و متاثر از فضای طبرستان بوده و سپس خاندان های شیعی منجر به شناخت دقیق از مکتب تشیع و گرایش اعتقادی بدان گردید. در پژوهش حاضر، به بررسی نقش علما و دانشمندان شیعه در تحولات فرهنگی و اجتماعی قزوین در گسترش تشیع قزوین پرداخته شده است.

    کلید واژگان: تشیع, قزوین, آل بویه, سادات علوی, خاندان شیعی
    The role of Shiite scholars and scientists in the cultural and social developments of Qazvin
    Asghar Karimkhani, Mohammad Sepehri*

    Despite the multitude of studies and researches conducted around Qazvin, there are still unknowns about the intellectual and cultural developments and the tendency of the people of this city towards the Shiite school. Therefore, dealing with the issue of religion and clarifying how to spread Shiism in Qazvin and its impact on the political, social and cultural developments of this city is the main issue of this article. Qazvin has been known as Dar al-Sunnah since the beginning of Islam, and Shiites have participated in political and social developments as a minority. Examining the political, social and cultural situation of Qazvin in the early Islamic centuries shows that the tendency and friendship towards the family of Ahl al-Bayt (PBUH) existed among a minority of the people of Qazvin since the time of the conquests. This interest is due to the arrival of Sadat and Alevi Imamzades and Shia families who were generally Zaidi religious and influenced by the atmosphere of Tabaristan; led to a detailed understanding of the Shia school and its religious orientation. The present research has investigated the role of Shiite scholars and scientists in cultural and social developments and the expansion of Shiism in Qazvin.

    Keywords: Qazvin, Shiism, Sadat Alavi, Shiite family, Al Boyeh
  • زینب احمدوند*، رضا بیگدلو
    روحانیت تشیع به عنوان یکی مهم ترین جریانهای سیاسی و فکری در ساختار سیاسی و فرهنگی کشور ایران به شکل مشخص از دوران صفویه مطرح گردید. در دوره بعد از انقلاب اسلامی 1357ش، روحانیون در قالب یک جریان تاثیرگذار در تمامی عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور یافتند. علاوه بر این در حوزهای تیوریک، از جمله در عرصه تاریخ نگاری نیز به عنوان یک طیف فعال در شکل گیری جریان تاریخ نگاری اسلامی مطرح گردیدند، مبنا و اساس فکری این جریان، برداشتی از تعالیم اسلام، مذهب تشیع و حکومت اسلامی شکل گرفته بود. هدف این پژوهش بررسی بینش و نگرش روحانیون شیعه در شکل گیری و تداوم جریان تاریخ نگاری اسلامی بعد از انقلاب اسلامی است، بویژه اینکه برخی از روحانیون بعد از پیروزی انقلاب به عنوان نگارندگان و محققان در عرصه تاریخ حضور یافتند و اقدام به تدوین و نگارش کتب تاریخی نمودند. فرضیه این پژوهش این است که متاثر از انقلاب اسلامی، طیفی جدیدی از مورخان روحانی با پشتوانه حاکمیت جمهوری اسلامی در قالب تاریخ نگاری رسمی، دست به تدوین و تولید منابع تاریخ نگارانه زدند.روش و رویکرد این پژوهش به شکل توصیفی- تحلیلی با تکیه بر منابع اسنادی و کتابخانه ای است. همچنین یافته ها این پژوهش نشان می دهد به نسبت حجم گسترده ای منابع تاریخ نگاری بعد از انقلاب در داخل کشور، تولید و نگارش آثار تاریخی از جانب روحانیون، گستره ی قابل قبولی را به خود اختصاص می دهد و خود منجر به توسعه و بعضا شکل گیری جریان تاریخ نگاری اسلامی در این دوران شده است.
    کلید واژگان: روحانیون, جریان اسلامی, تاریخ نگاری, انقلاب اسلامی, تشیع
    Zienab Ahmadvand *, Reza Bigdelou
    In the period after the Islamic Revolution of 1979, clerics were present in the form of an influential movement in all political, social and cultural fields. In addition, in theoretical areas, including in the field of historiography, they were also brought up as an active spectrum in the formation of the Islamic historiography current, the basis and intellectual basis of this current, an understanding of the teachings of Islam, the Shia religion and the Islamic government was formed.The purpose of this research is to investigate the insight and attitude of Shia clerics in the formation and continuation of Islamic historiography after the Islamic revolution, especially that some clerics appeared as writers and researchers in the field of history after the victory of the revolution and began to compile and write books. They made history. The hypothesis of this research is that, influenced by the Islamic Revolution, a new range of clerical historians started compiling and producing historiographical sources with the support of the government of the Islamic Republic in the form of official historiography.The method and approach of this research is descriptive-analytical based on documentary and library sources. Also, the findings of this research show that compared to the vast volume of historiographical sources after the revolution in the country, the production and writing of historical works by clerics occupies an acceptable range and leads to the development and sometimes the form The flow of Islamic.
    Keywords: clerics, Islamic movement, Historiography, Islamic Revolution, Shiism
  • سیاست مذهبی مامون و گسترش تشیع درایران
    زهره دهقان پور*

    خلافت مامون زمینه ساز تغییرات و تحولات سرنوشت سازی در جهان اسلام، به ویژه در سرزمین ایران برای مذهب تشیع و شیعیان گردید. این پژوهش در صدد بررسی این مسئله است که سیاست مذهبی مامون چه بود و خواسته و ناخواسته چه پیآمدهایی برای مذهب تشیع و گسترش آن در ایران داشت؟ فرضیه تحقیق این است که مامون به منظور مشروعیت بخشی و تحکیم بنیان قدرت خود؛ به سرمایه معنوی، نفوذ دینی واعتبار اجتماعی و سیاسی تشیع و شیعیان، به امامت امام رضا (ع) متوسل شد. او براین باور بود که با اتخاذ چنین سیاستی می تواند به اهداف خود نایل آید اما، سیاست ها و اقدامات خاص علی بن موسی الرضا (ع) چنان  شرایط را دگرگون ساخت که نه فقط مامون به اهداف خود نرسید بلکه با چالش ها و تعارض های بنیادین فکری- سیاسی با آموزه های تشیع و شیعیان به امامت آن حضرت  مواجه گردید. در این پژوهش با روش تحلیل سندی وکیفی این نتیجه به دست آمد که امام رضا (ع) سیاست ابزاری مامون را به سیاستی راهبردی و فرصتی برای تفسیر، تبیین و نشر آموزهای حقه اسلامی مبتنی بر اصل امامت تبدیل کرد و از فرصت فراهم شده به وسیله مامون برای گسترش تشیع و آموزه های شیعی بهره برد.

    کلید واژگان: مامون, سیاست مذهبی, امام رضا (ع), ولایتعهدی, تشیع, ایران
    Ma'mun's religious policy and the expansion of Shiism in Iran
    Zohreh Dehghanpour *

    The period of Ma'mun's caliphate became the basis for the decisive changes and transformations in the Islamic world, especially in the vast land of Iran for the Shiism and Shiites. This research aims to investigate the issue of what was Ma'mun's religious policy and what were the intended and unintended consequences for the Shia religion and its expansion in Iran? The hypothesis of the research is that Ma'mun resorted to the Imamate of Imam Reza in order to legitimize and consolidate his power with capital and prestige, the religious, social and political influence of Shiites and Shiites. He thought that by adopting such a policy, he could achieve his goals. However, the specific policies and measures of Ali ibn Musa al-Reza changed the situation so much that not only did Ma'mun not reach his goals, but he also faced challenges and fundamental intellectual-political conflicts with the teachings of Shi'ism under his Imamate. With the method of documentary and qualitative analysis, the result was obtained that Imam Reza turned Ma'mun's instrumental policy into a strategic policy and an opportunity to interpret, explain and publish the teachings of Islamic wisdom based on the principle of Imamate and took advantage of the opportunity provided by Ma'mun to spread Islam with Shiite reading.

    Keywords: Ma'mun, Religious Politics, Imam Reza, Succession, Shiism, İran
  • حسین عبدلی، مهدی گلجان*، فرشته سادات اتفاق فر
    در پی فتوحات خلفای نخستین و ورود اسلام به فلات ایران، رد پای همه مذاهب اسلامی ازجمله تشیع در سراسر ایران و ازجمله خراسان بزرگ مشاهده می شود؛ اما از اواسط قرن دوم هجری به بعد، تشیع در خراسان موقعیت بهتری یافت. تحقیق پیش رو درصدد پاسخگویی به این پرسش است که آیین تشیع چگونه به نواحی شرقی خراسان رفته و در در آنجا گسترش یافت و هر یک از مولفه های سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی، چه سهمی در این رویداد داشتند؟ (سوال) دوری از مرکز خلافت، نارضایتی از حکام، گرایش های صوفیانه و وجود مقابر و مزارات متعدد، زمینه های پیدایش و گسترش تشیع در سراسر خراسان بزرگ را فراهم کرد. (فرضیه) در این مقاله مهم ترین عوامل پیدایی و گسترش آیین تشیع و آثار بلندمدت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن در شرق خراسان بررسی شده است. (هدف) روش تحقیق، تاریخی و با رویکرد توصیفی تحلیلی است. (روش) بیان سیر تحول و تطور عقاید صوفی شیعی در قرون میانه و تبدیل آن به باورهای شیعه امامی تا آستانه عصر صفوی از دستاوردهای این پژوهش است. (یافته)
    کلید واژگان: اسلام, تصوف, تشیع, خراسان, هزاره جات
    Hossein Abdoli, Mehdi Goljan *, Fereshteh Sadat Etefaghfar
    Following the conquests of the first caliphs and the introduction of Islam to the plateau of Iran, the footprints of all Islamic religions, including Shiism, can be seen throughout Iran, including Great Khorasan; But from the middle of the second century of Hijri onwards, Shiism gained a better position in Khorasan. The upcoming research aims to answer the question of how Shiism went to the eastern regions of Khorasan (especially the Hazarejat region) and spread there, and what was the contribution of each of the political, cultural and geographical components in this event? Distance from the center of the caliphate, dissatisfaction with the rulers, Sufi tendencies and the existence of numerous tombs provided the grounds for the emergence and expansion of Shiism throughout Greater Khorasan. In this article, the most important factors of the emergence and spread of Shiism and its long-term political, social and cultural effects in East Khorasan have been investigated. The research method is historical and descriptive-analytical. One of the achievements of this research is to express the course of transformation and development of Shia Sufi beliefs in the Middle Ages and its transformation into Imami Shia beliefs until the threshold of the Safavid era.
    Keywords: İslam, Sufism, Shiism, Khorasan, Hazarajat
  • حسین عبدلی، مهدی گلجان*، فرشته سادات اتفاق فر
    در پی فتوحات خلفای نخستین و ورود اسلام به فلات ایران، رد پای همه مذاهب اسلامی ازجمله تشیع در سراسر ایران و ازجمله خراسان بزرگ مشاهده می شود؛ اما از اواسط قرن دوم هجری به بعد، تشیع در خراسان موقعیت بهتری یافت. تحقیق پیش رو درصدد پاسخگویی به این پرسش است که آیین تشیع چگونه به نواحی شرقی خراسان رفته و در در آنجا گسترش یافت و هر یک از مولفه های سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی، چه سهمی در این رویداد داشتند؟ (سوال) دوری از مرکز خلافت، نارضایتی از حکام، گرایش های صوفیانه و وجود مقابر و مزارات متعدد، زمینه های پیدایش و گسترش تشیع در سراسر خراسان بزرگ را فراهم کرد. (فرضیه) در این مقاله مهم ترین عوامل پیدایی و گسترش آیین تشیع و آثار بلندمدت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن در شرق خراسان بررسی شده است. (هدف) روش تحقیق، تاریخی و با رویکرد توصیفی تحلیلی است. (روش) بیان سیر تحول و تطور عقاید صوفی شیعی در قرون میانه و تبدیل آن به باورهای شیعه امامی تا آستانه عصر صفوی از دستاوردهای این پژوهش است. (یافته)
    کلید واژگان: اسلام, تصوف, تشیع, خراسان, هزاره جات
    Hossein Abdoli, Mehdi Goljan *, Fereshteh Sadat Etefaghfar
    Following the conquests of the first caliphs and the introduction of Islam to the plateau of Iran, the footprints of all Islamic religions, including Shiism, can be seen throughout Iran, including Great Khorasan; But from the middle of the second century of Hijri onwards, Shiism gained a better position in Khorasan. The upcoming research aims to answer the question of how Shiism went to the eastern regions of Khorasan (especially the Hazarejat region) and spread there, and what was the contribution of each of the political, cultural and geographical components in this event? Distance from the center of the caliphate, dissatisfaction with the rulers, Sufi tendencies and the existence of numerous tombs provided the grounds for the emergence and expansion of Shiism throughout Greater Khorasan. In this article, the most important factors of the emergence and spread of Shiism and its long-term political, social and cultural effects in East Khorasan have been investigated. The research method is historical and descriptive-analytical. One of the achievements of this research is to express the course of transformation and development of Shia Sufi beliefs in the Middle Ages and its transformation into Imami Shia beliefs until the threshold of the Safavid era.
    Keywords: İslam, Sufism, Shiism, Khorasan, Hazarajat
  • ابراهیم احدی قورتولمش*

    اشعریان به عنوان اولین دولت شهر شیعی ایران تا قرن چهارم هجری اختیار و اراده حاکمیت را در جغرافیای قم به دست گرفتند و با تعاملات و رفتارهای منطقی با بومیان این منطقه توانستند به ایجاد یک فضای اجتماعی مطلوب و مشترک دست یابند. براساس بررسی منابع تاریخی و تعمیم رویدادهای مهم این دوران با الگوهای شناخته شده در علوم سیاسی می توان رهیافت های تمدن سازی را در حیات این خاندان احصاء نمود؛ از آنجا که یکی از مقدمات تاسیس تمدن ها تشکیل حکومت هاست این دولت شهر گام های اولیه ای در جریان تداوم حکومت خود برداشت که در مفهوم واقعی تلاش برای زمینه چینی ایجاد یک تمدن تلقی می گردد. لذا کوشش برای تغییر حیات اجتماعی منطقه به سمت شهرنشینی، تشکیل ساختار اجتماعی و سیاسی منظم، ترویج قوانین بر اساس عقود عهدنامه ها، رسمیت بخشی به مذهب تشیع، تعامل سیاسی با حاکمیت، مدارای مذهبی با هم کیشان و تاسیس مدارس و ترویج علوم از ملزومات تمدن سازی این جامعه در راستای ایجاد یک تمدن بوده که هرچند در کنش های سیاسی و بعد از روی کار آمدن آل بویه از کانون توجهات خارج شد اما به عنوان پیش درآمدی برای تمدن اسلامی بود که در قرن چهارم به دوران شکوفایی خود رسیده بود.

    کلید واژگان: اشعریان, قم, تشیع, دولت شهر, تمدن سازی
    Ebrahim Ahadi Qortolamesh*

    As the first Shiite city-state of Iran, the Ash'aris were in charge of the administration of governance in the geography of Qom until the 4th century of Hijri, and with logical interactions with the natives of this region, they were able to create a favorable and common social atmosphere. Based on the examination of historical sources and the generalization of the important events of this period with the patterns known in political science, it is possible to calculate the approaches of civilization in the life of this dynasty. Since one of the prerequisites for the establishment of civilizations is the formation of governments, this city-state took initial steps in the continuation of its government, which is considered in the true sense of trying to lay the groundwork for the creation of a civilization. Therefore, in order to create a civilization, one of the requirements for the civilization of this city state is to try to change the social life of the region towards urbanization, to form an orderly social and political structure, to promote laws based on the contracts of the covenants, to formalize the Shia religion, to interact politically with the government, and tolerate religiously with other religions, establishing schools and promoting science. Although this city government went out of the limelight after Al-Buye came to power and also in political actions, but it was a precursor to Islamic civilization that reached its flowering in the fourth century.

    Keywords: Ash'ari, Qom, Shiism, city-state, civilization
  • امین رستگار

    پیاده روی اربعین پدیده ای فراملی ، تاریخی ، کثیرالابعاد، فرامذهبی و بین رشته ای و دارای کارکردها و پیامدهای گوناگون است که از دیرباز اهمیت و اعتبار ویژه داشته و ابررویداد تلقی می شود. مناسک زیارتی با این حجم جمعیتی از کشورها و فرهنگ های مختلف، قطعا با آسیب هایی روبه رو می شود. بر این مبنا، ضروری است نگاهی جامعه شناختی به آسیب هایی که آن را تهدید می کند، داشته باشیم؛ تا بتوانیم با شناخت دقیق و صحیح آنها و حذف این آسیب ها، از پیامدها و آثار مخرب آسیب جلوگیری کنیم . آسیب هایی که پیادهروی اربعین را تهدید می کند عبارت از «تفاوت ها و تعارضات فرهنگی» ، «رقابت موکب های ایرانی» و «تخریب الگوی سنتی اربعین عراقی» ، «آسیب های اجتماعی» ، «عرفی شدن»، «اسراف و تبذیر»، «پسماندها و آلودگی محیط زیست» ، «کم توجهی به واجبات دین» ، «وجود فرقه های انحرافی» ، «شکاف سنی شیعی» و «دولتی شدن اربعین» است .

    کلید واژگان: پیاده روی اربعین, زائر, آسیب جامع شناختی, تشیع, امام حسین (ع), عراق
    Amin Rastegar

    The Arbaeen walk is a transnational, historical, multi-dimensional, trans-religious and interdisciplinary phenomenon with various functions and consequences, which has been of special importance and prestige for a long time and is considered a super event. Pilgrimage rituals with this size of population from different countries and cultures will definitely face damages. On this basis, it is necessary to have a sociological look at the harms that threaten it; So that we can prevent the consequences and destructive effects of damage by knowing them accurately and correctly and removing these damages. The damages that threaten the Arbaeen procession include "cultural differences and conflicts", "competition of Iranian processions" and "destruction of the traditional Iraqi Arbaeen pattern", "social damages", "customization", "extravagance and waste". , "environmental waste and pollution", "lack of attention to religious obligations", "existence of deviant sects", "Sunni-Shia divide" and "nationalization of Arbaeen".

    Keywords: Arbaeen walk, pilgrim, sociological damage, Shiism, Imam Hussein, Iraq
  • محمد نجفی، حسن شادپور*، محبوبه اسماعیلی

    اسماعیلیان که به نامهای مختلف خوانده شده اند، شاخه ای از مذهب شیعه هستند که پس از امام جعفر صادق (ع)، امامت را حق اسماعیل و پسرش محمد می دانند. این سلسله، در دوران پرفراز و نشیب خود، تعامل ها و تقابل هایی را با حکومت های وقت داشته است که در این میان، نوع تعامل آنان با سامانیان به عنوان یکی از ایرانی ترین حکومت های تاریخ ایران،از اهمیت شایانی برخوردار است. لذا بر اساس ضرورت تبیین و بازشناسی تاریخ دوره سامانیان و نوع تعامل آنان با اسماعیلیان، در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی مهمترین زمینه های اجتماعی تسامح سامانیان با اسماعیلیان پرداخته و پیامدهای آن را تبیین می نماییم. در این میان ریشه یابی علل و عوامل نفوذ و گسترش اسماعیلیه به ویژه در میان رجال سامانی و نقش و تدابیر رجال سیاسی و فرهنگی دو طرف در نتایج این مناسبات پرفراز و نشیب از دیگر مواردی است که این تحقیق در صدد تبیین آن است. نتایج این تحقیق بیانگر آن است زمینه هایی چون خاستگاه ایرانی سامانیان، سیاست باز مذهبی آنان، نفوذ اندیشه های شیعی نزد حاکمان سامانی و ثبات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی نسبی در خراسان و ماوراءالنهر از جمله عواملی بود که زمینه های تعامل مثبت سامانیان با اسماعیلیان را فراهم آورد که پیامد آن این بود اسماعیلیان توانستند با بهره گیری از این فرصت پیش آمده، در دعوت خویش توفیق هایی را به دست آورده و گستره دعوت خود را توسعه دهند.

    کلید واژگان: سامانیان, خلافت عباسی, تشیع, اسماعیلیه
    Mohammad Najafi, Hasan Shadpoor *, Mahbobeh Esmaeili

    The Ismailis who have been given various names are an extension of the Shiite religion and believe Ismael and his son are righteous for Imamate after Imam Jafar Sadegh. Through its ups and downs, this dynasty had interactions and confrontations with the incumbent governments among which their interaction with the Samanid, as one of the most Iranian government of the history, is significantly important. Therefore, based on the necessity of explaining and recognizing the history of the Samanids and the type of their interaction with the Ismailis, in this descriptive-analytical study, we will examine the most important social contexts of the Samanids' tolerance of the Ismailis and explain its consequences. In addition, rooting out the causes and factors of the Ismaili's influence and expansion, especially among the Samanids and the role and policies of the political and cultural leaders of the two sides in the results of these ups and downs, is another case that this study intends to explain. The results of this study indicated that areas like the Iranian origin of the Samanids, their open religious policy, the influence of Shiite ideas on the Samanid rulers and the relative economic, social and security stability in Khorasan and Transoxiana were among the factors that paved the way for positive Samanid interaction with the Ismailis which , in consequence, made the Ismailis able to take advantage of this opportunity to succeed in their invitation and to expand the realm of their invitation.

    Keywords: Samanids, Abbasid caliphate, Shiism, Ismailis
  • علی جدیدبناب*، عبدالله فرهی
    واکاوی آراء مستشرقان درباره عبدالله بن سبا، از منظر تحلیل تاریخی، دارای اهمیت خاصی است. مساله این پژوهش در وجه کلی بررسی و تحلیل اندیشه های مستشرقان نسبت به عبدالله بن سبا از حیث وجود خارجی و فرضی است. این پژوهش با انگیزه شناخت دیدگاه های مستشرقان درباره عبدالله بن سبا نسبت به وجود واقعی یا عدم وجود آن انجام گرفته است و نیل به این مقصد در سایه توصیف و تبیین نقش و عملکرد عبدالله بن سبا، با گردآوری داده های کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی میسر است. برونداد این پژوهش، بررسی آراء مستشرقان از حیث وجود واقعی یا عدم وجود ابن سبا بوده است. از جنبه تحلیل، به جهت دسترسی اغلب مستشرقان به منابع اهل سنت، عدم اطلاع کافی از منابع و اندیشه های شیعه، سنی بودن اکثریت مسلمانان جهان اسلام، سبب تقویت آراء دانشمندان اهل سنت در منظر و مطالعات مستشرقان نسبت به عبدالله بن سبا گردیده است.
    کلید واژگان: کلیدواژه ها: تحلیل, گونه شناسانه, مستشرقان, ابن سبا, تشیع, یهود
    Ali Jadidbonab *, Abdollah Farrahi
    Analyzing the opinions of Orientalists about Abdullah bin Saba, from the perspective of historical analysis, is of particular importance. The problem of this research is to examine and analyze the thoughts of Orientalists regarding Abdullah bin Saba in terms of his external and hypothetical existence. This research has been done with the motive of knowing the views of the Orientalists about Abdullah bin Saba' regarding its real existence or non-existence, and achievement this goal is possible by describing and explaining the role and performance of Abdullah bin Saba, by collecting library data and using a descriptive-Analytical method. The output of this research was to examine the opinions of Orientalists in terms of the real existence or non-existence of Ibn Saba. From the analysis point of view, due to the access of most Orientalists to Sunni sources, lack of sufficient knowledge of Shia sources and thoughts, the fact that the majority of Muslims in the Islamic world are Sunni, has strengthened the opinions of Sunni scholars in the perspective and studies of Orientalists towards Abdullah bin Saba.
    Keywords: analysis, typology, Orientalists, Ibn Saba, Shiism, Jews
  • Mohammad Zare Booshehri *
    Several major Imami sources of history, dating back to the early Islamic centuries, are not available to us. This article is concerned with the main non-physical causes of the loss of these sources, such as formation of hadith communities, negligence of historical works, and excessive focus on theology and jurisprudence. The research is done with the descriptive-analytical method based on library sources, book catalogues, bibliographies, and the views of scholars. The hypothesis put forward in this article is that change of attitude on the part of Imami scholars led to the enrichment of some fields of study and impoverishment of others. The findings confirm this hypothesis for the main non-physical cause of the loss of historical sources, as opposed to certain alleged physical causes. Since citation is a significant criterion for accreditation of research data, then if these missing sources were available to us, the findings of historians could be more accurate and cogent and there would be no ground for reliance on famous historical accounts.
    Keywords: Historical Sources, Shiism, Missing Sources, physical causes, non-physical causes
  • بهمن صدر*، ولی دین پرست
    فرمانروایان قراقویونلوها در شیوه حکمرانی خود تحت تاثیر حکومت هایی چون ال جلایر و تیموریان بودند. طبقه سادات در این حکومت ها، هم به لحاظ سیاست های مذهبی که اتخاذ نموده بودند و هم به دلیل افزایش تمایلات شیعی و گسترش تصوف در عصر آن ها بیش از پیش مورداحترام و تکریم بودند. قراقویونلوها نیز سعی می کردند با اتخاذ سیاست هایی نظیر: نزدیک شدن به خاندان های برجسته سادات و برقراری پیوند خویشاوندی با آنان، جذب و به کارگیری سادات در سمت های اداری و قضایی و دینی، اعطای هدایا و سیورغالات به سادات و حمایت از سادات عالم و دانشمند، ارادت و احترام خود را نسبت به این زراری پیامبر؟ص؟ نشان داده و از جایگاه سادات در جهت پیشبرد اهداف سیاسی خویش بهره ببرند. در این پژوهش که با روش توصیفی - تحلیلی صورت گرفته است سعی گردیده ضمن بررسی زمینه های تعامل و تقابل قراقویونلوها با سادات، جایگاه سادات در دوره حکمرانی قراقویونلوها را بررسی کرده و برخی از شخصیت های علمی و ادبی و سیاسی آن ها معرفی گردد.
    کلید واژگان: خاندان های سادات, قراقویونلوها, قرن نهم, تشیع
    Bahman Sadr *, Vali Dinparast
    The rulers of the Qura Quyunlu were influenced by governments such as Al-Jalair and Timurids in their way of governance, the Sadat class in these governments was more than ever in terms of the religious policies they had adopted and in terms of the increase of Shiite tendencies and the spread of Sufism in their era. They were respected. Qara Quyunlu also tried to adopt policies such as getting close to prominent families of Sadat and establishing kinship ties with them, recruiting and employing Sadat in administrative, judicial and religious positions, giving gifts and accessories to Sadat and supporting Sadat Alam and Scholars have shown their devotion and respect towards this noble Prophet (PBUH) and use Sadat's position to advance their political goals. In this research, which has been carried out with a descriptive-analytical method, an attempt has been made to investigate the fields of interaction and confrontation between the Qaraqyunloh and Sadat, the position of Sadat during the period of the Qarqyunloh's rule, and some of their scientific, literary and political figures have been introduced.
    Keywords: Sadat families, Qara quyunlus, Ninth Century AH, Shiism
  • ابراهیم احدی قورتولمش*، محمد سپهری

    قرن سوم و چهارم هجری دوران گسترش تکاپوی شیعیان در سرزمین های تحت سلطه خلافت عباسی بود و سرزمین های شرقی این خلافت، یعنی ایران فرهنگی نیز در این دوران شاهد تحولات بسیاری، مانند تشکیل دولت های علویان طبرستان و آل بویه، قیام و جنبش ها و همچنین دعوت اسماعیلی و نشر افکار امامیه در راستای تعمیم و گسترش جریان تشیع بوده است. از قرن چهارم به بعد، تکاپوی شیعیان و نقش آفرینی های آن ها در فضای اجتماعی سیاسی ایران تا حدی متوقف شد. دلیل این توقف به عنوان مسیله تحقیق، ضرورت مطالعه موانع پیش روی این فرایند و عدم استمرار اقبال این جریان ها را مورد کنکاش قرار می دهد. بررسی موانع سر راه فرایند گسترش تشیع در این تحقیق، بر اساس چهارچوب نظریه پخش هاگر استرند انجام می گیرد، تا ضمن دستیابی به اطلاعات کیفی و کمی دراین خصوص، به دسته بندی تاثیرگذارترین آن ها در این گسترش تاریخی پرداخته شود.

    کلید واژگان: تشیع, نظریه پخش, ایران, عباسیان
    Ebrahim Ahadi Qurtulmush *, Mohammad Sepehri

    The 3rd and 4th centuries of Hijri were the era of expansion of the Shiites in the lands under the rule of the Abbasid Caliphate, and the eastern lands of this Caliphate, i.e. cultural Iran, also witnessed many changes during this period, such as the formation of the Alawite governments of Tabaristan and Al-Buyeh, uprisings and movements, as well as the Ismaili da'wah and the spread of Imamiyya ideas. It has been in line with the generalization and expansion of Shi'ism. However, from the fourth century onwards, the opportunity for the continuation of this dynamic and the struggle of the Shiites and their roles in the social and political atmosphere of Iran was stopped to such an extent that the reason for this stop as a research issue, the necessity of studying the obstacles in front of this process and the lack of continuity of these currents. explores. The investigation of the obstacles on the way to the expansion of Shiism in this research is done based on the framework of Hager Strand's diffusion theory in order to obtain qualitative and quantitative information in this regard and to categorize the most influential ones in this historical expansion.

    Keywords: Shiism, Diffusion Theory, Iran, Abbasids
  • علیرضا ملائی توانی*
    صفویان با ایجاد حکومتی متمرکز قلمرو تاریخی ایران را احیا نمودند و به تشیع رسمیت دادند. برخی مدعی اند صفویان دولت ملی ایجاد کردند و به ایرانیان وحدت و هویت ملی تازه ای دادند. دو دهه پس از انقلاب اسلامی این ایده رواج یافت که تاسیس حکومت صفویه مبدا تاریخ معاصر/ جدید ایران است. با توجه به اهمیت این ادعا و پیامدهای آن، مقاله حاضر به ارزیابی این مسیله می پردازد که آیا واقعا برآمدن صفویان مبدا تاریخ معاصر ایران است و آیا می توان از دولت ملی و شکل گیری هویت واحد ملی در دوره صفویه سخن گفت؟ نگارنده مهم ترین ایده های مطرح شده در این باره را در قالب سه گفتمان شرق شناسانه، ایران گرایانه و شیعه گرایانه دسته بندی و بررسی می کند. نتایج پژوهش نشان می دهد تشکیل حکومت صفویه سرآغاز یک دوره تاریخی تازه در چارچوب دوران میانه ایران و در استمرار آن است نه مبدا تاریخ جدید یا معاصر ایران. با حکمرانی صفویان نه تمدن نوینی تاسیس شد که ایران را وارد دوره تجدد کند و نه ایران در تمدن جدید اروپایی سهیم شد تا از امکانات و فرصت های آن بهره مند شود و نه تعریف تازه ای از موقعیت ایران در نسبت با مدرنیته به دست آمد. در نتیجه، صفویان دوره پیشامدرن ایران را تنها با تغییر مذهب و تغییر رابطه دین و دولت ادامه دادند.
    کلید واژگان: حکومت صفویه, تاریخ معاصر, تشیع, حکومت ملی, قلمرو ایران
    Alireza Mollaiy Tavany *
    By creating a centralized government, the Safavid's revived the historical territory of Iran and gave legitimacy to Shiism. Some claim that the Safavid's created a national government and gave Iranians a new national identity and unity. Two decades after the Islamic revolution, the idea popularized that the establishment of the Safavid government was the origin of the contemporary/modern history of Iran. If considerate the importance of this claim and its consequences, this article evaluates the issue of whether the emergence of the Safavid is really the origin of Iran's contemporary history, and can we talk about the national government and the formation of a national identity during the Safavid period.The author categorizes the most important ideas raised in this regard in the form of three discourses: orientalist, pan Iran, and Shiite. The article concludes that the establishment of the Safavid government is the origin of a new historical period in the framework of it is the middle period of Iran and its continuation, not the origin of the new or contemporary history of Iran. Because with the Safavid's government, neither a new civilization was established in Iran, that would bring Iran into the modern era, nor did Iran participate in the new European civilization to benefit from its facilities and opportunities, nor a new definition of its position in relation to Presented with modernity. As a result, the Safavid continued the per-modern period of Iran only by changing the religion and changing the relationship between religion and the state.
    Keywords: Safavid government, contemporary history, Shiism, National Government, territory of Iran
  • محمودرضا محمددوست

    در کنار فرهنگ و سیاست؛ مقوله ی راهبردی اقتصاد که بر آن ها نیز اثرگذار است؛ از چنان اهمیتی برخوردار است که هرگونه طرح‌ریزی در باب استمرار حیات اجتماعی بدون در نظر گرفتن آن، ناقص خواهد بود. بازشناسی تحلیلی تاریخ اجتماعی شیعیان، نشانگر ظلم تاریخی، تبعیض آشکار و پنهان حاکمیت بر علیه منافع اقتصادی این اقلیت تاثیرگذار در جامعه اسلامی خصوصا در دوران حضور رهبران معصوم شان می باشد. به گونه ای که منع از فعالیت در عرصه های سیاسی، فرهنگی و خصوصا اقتصادی، باعث فشار شدید بر شیعیان گردید و آن ها را در انزوای اجتماعی، سلب فرصت های برابر رشد و تحمیل خسارات عظیم اقتصادی قرار داد. تا حدی که عملا تبدیل به شهروندان درجه دوم گردیدند. تبیین حیات اقتصادی شیعیان، علاوه بر اثبات جایگاه و استقلال اقتصادی شیعه می تواند کمک شایانی به شناخت بیشتر زندگی اقتصادی و اجتماعی شیعیان و الگوگیری از سیره اقتصادی رهبران ایشان باشد.

    کلید واژگان: تشیع, اسلام, اقتصاد اسلامی, امام معصوم علیه السلام
    Mahmoudreza Mohammaddoost

    Along with culture and politics; the strategic category of the economy that also affects them; It is of such importance that any planning for the continuation of social life without considering it will be incomplete. Analytical recognition of the social history of Shiites shows the historical oppression, the open and hidden discrimination of the government against the economic interests of this influential minority in the Islamic society, especially during the presence of their innocent leaders. In such a way that the prohibition of activities in the political, cultural and especially economic fields caused severe pressure on the Shiites and put them in social isolation, depriving them of equal opportunities for growth and imposing huge economic losses. To the extent that they practically became second-class citizens. Explaining the economic life of Shias, in addition to proving the status and economic independence of Shias, can be a great help to know more about the economic and social life of Shias and to model the economic life of their leaders.

    Keywords: Shiism, Islam, Islamic economy, Imam Masoom (peace be upon him)
  • عملکرد شیعیان مهاجر ایرانی به دربار بهمنیان دکن (با تاکید بر نقش هنری و ادبی)
    نسرین عسگری، محمود سید*، فیاض زاهد

    سرزمین دکن در جنوب هند از نخستین قرون ظهور و گسترش اسلام مورد توجه بسیاری از مسلمانان قرار گرفت و گروه هایی از بازرگانان و صوفیان مسلمان به قصد تجارت و نیز برای تبلیغ اسلام وارد این منطقه گردیدند؛ مهاجرت این افراد ، پیامدهای بسیاری در زمینه های ادبی ، هنری و مذهبی در دکن داشت .پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحقیق تاریخی که مبتنی بر توصیف و تحلیل است، به این سوال پاسخ دهد که علل و عوامل مهاجرت شیعیان ایرانی به منطقه دکن (حکومت بهمنیان) در این دوره چه بوده و تاثیرات ادبی و هنری این مهاجرت را بررسی کند ؟ یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که ریشه های مذهب تشیعی که در دوره بهمنیان نهاده شده بود و حمایت آنان از شیعیان مهاجری که از ایران و سرزمین های عربی به دکن مهاجرت می کردند موجب گسترش مذهب تشیع، رواج فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی دردکن شد . یکی از مهم ترین نتایج حضور آنان به عنوان مبلغان فرهنگی با ایجاد موسسات آموزشی و با استفاده از حضور عالمان فضای مناسبی را برای حمایت های ادبی به وجود آوردند. تالیفات ارزشمندی که در این دوره به رشته تحریر درآمدند زبان فارسی را به اوج رساندند.

    کلید واژگان: شبه جزیره دکن, حکومت بهمنیان, تشیع, زبان فارسی, معماری
    The performance of Shia Iranian immigrants to the Bahmani court of the Deccan (with an emphasis on the artistic and literary role)
    Nasrin Asgari, Mahmood Seyyed *, Fayyaz Zahed

    The land of Deccan in South India has attracted the attention of many Muslims since the first centuries of the rise and spread of Islam, and groups of Muslim merchants and Sufis entered this region for the purpose of trade and also to propagate Islam. The migration of these people had many consequences in the fields of literature, art and religion in Deccan.The present research aims to answer the question of what were the causes and factors of the migration of Iranian Shiites to the Deccan region (Bahmanian rule) in this period, and the literary and artistic effects of this, using the historical research method which is based on description and analysis. Check immigration?The findings of the present research show that the roots of the Shia religion, which was established during the Bahmani period, and their support for Shia immigrants who migrated from Iran and Arab lands to the Deccan led to the spread of the Shia religion, the spread of Iranian-Islamic culture and civilization in Daccan. One of the most important results of their presence as cultural missionaries was by creating educational institutions and using the presence of scholars to create a suitable environment for literary support. Valuable works that were written in this period brought the Persian language to its peak.

    Keywords: Deccan Peninsul, Bahmani rule, Shiism, Persian languag, architecture
  • عباس روغنچیان رودسری*، احمدرضا خضری، مهدی جمالی فر
    نواحی جنوبی دریای مازندران به سبب شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی، همزمان با یورش اعراب به ایران، فتح نشد و در پی آن، فرایند اسلام پذیری اهل گیلان نیز به تعویق افتاد. پذیرش اسلام در میان اهل طبرستان نیز غالبا در نتیجه تبلیغات علویان فراری از دستگاه خلافت صورت پذیرفت. اهالی سرزمین گیل و دیلم در جوار طبرستان، با تاخیری چند ده ساله به پذیرش اسلام روی آوردند و مذاهب اسلامی در مناطق گوناگون این سرزمین رواج یافت. نگارندگان در این پژوهش بر آن بوده اند تا با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی، فرایند ظهور و علل و عوامل گسترش گونه های تشیع را در سرزمین گیلان بررسی کنند.یافته های پژوهش حاکی است که مذهب تشیع در مناطق شرقی سپیدرود، نخست از گونه زیدی بود تا آن که اسماعیلیان الموت، مناطق کوهستانی گیلان را، شامل اشکورات و دیلمان، تحت تاثیر فعالیت ها و تبلیغات خود قرار دادند و با گسترش دامنه قدرت خویش، حتی بر نقاط جلگه ای سرزمین گیل نیز حکم راندند. با ظهور دولت محلی کیاییان، مذهب زیدی، به عنوان مذهب رسمی در نقاط شرقی گیلان، موسوم به«بیه پیش» رسمیت یافت و در پی آن، دایره نفوذ اسماعیلیان به مناطق کوهستانی محدود شد. سرانجام پس از استقرار صفویان بر تخت فرمانروایی ایران، خاندان کیایی، مذهب خود را از تشیع زیدی، به تشیع اثنی عشری تغییر دادند و به ترویج آن در نواحی تحت تسلط خود پرداختند و در چرخشی ایدیولوژیک، به تعقیب و آزار شیعیان زیدی پرداختند. در نهایت، مقارن حکومت شاه عباس صفوی، حکومت های محلی در گیلان برچیده و مذهب شیعه امامیه، در گیلان رسمی شد.
    کلید واژگان: اسلام, گیل و دیلم, تشیع, زیدیه, اسماعیلیه, امامیه
    Abas Roghanchyan Rudsari *, S.Ahmadreza Khezri, مهدی جمالی فر
    The southern areas of the Mazandaran Sea were not conquered at the same time as the Arabs attacked Iran, and the conversion of the people of Gilan to Islam was delayed. Gilan turned to Islam with a delay of several decades, and Islamic religions spread in this land, in addition to Shiism in the eastern parts of Gilan, in the western parts. It also spread Sunni Islam and Sufi sects. The authors of the research study the process of the expansion of different types of Shiism in Gilan using analytical-descriptive method. Research shows that; The Shia religion in the eastern areas of Sepidroud was of the Zaidi type until the Ismailis declared their existence and influenced the mountainous and plain areas of eastern Gilan. With the coming to power of the Kiais, the Zaidi religion became official in the eastern parts of Gilan. Finally, after the Safavids came to power in Iran, the Kiai family changed their religion from Zaidi Shiism to Twelver Shiism and in an ideological turn to persecute and persecute the Zaidis. they paid. Finally, in parallel with Shah Abbas Safavid government, the local governments in Gilan were dismantled and Imami religion became official religion of Gilan
    Keywords: Gil, Daylam, Shiism, Zaidiyyah, Ismailiyyah, Imamiyyah
  • جستاری در چگونگی ترویج تشیع در شهر جوشقان
    رحمت الله زرگری، کیوان لولویی*

    جوشقان قالی، مرکز منطقهی بسیار وسیعی به نام جوشقانات بوده که از اصفهان شروع و تا نزدیکی دلیجان از استان مرکزی ادامه داشته است. این منطقه در طول دوران پرپیچ و خم خود در اثر حوادث مختلف و ندانم کاری های مسیولین دوران مختلف، امروزه به یک منطقه ی بسیار کوچک که جزیی از بخش قمصر، شهرستان کاشان و استان اصفهان است، محسوب می گردد. این منطقه ی وسیع ازنظر دین و مذهب، قبل از ظهور اسلام روح پرست و بعدازآن آیین زرتشت را قبول میکنند و یا ظهور اسلام و تصرف ایران به دست اعراب مسلمان، به اسلام روی آورده و از قرن دوم هجری، یعنی ولایتعهدی امام رضا (ع) به بعد، کمکم مذهب تشیع در این منطقه ترویج پیدا میکند و سرانجام با ظهور صفویان و رسمیشدن مذهب شیعه در ایران، مردم جوشقان مذهب شیعه را پذیرفته اند. امروز مردم جوشقان همه شیعه ی اثنی عشری بوده و مراسم مذهبی شیعه مخصوصا مراسم عاشورا، شبهای قدر، عید غدیر و... به نحو احسن برگزار میگردد. در این پژوهش تالش میشود تاثیر فضای ایدیولوژیکی ایران در قرن دوم هجری و بعد از آن در اوایل دوره ی صفویه در تغییر فرهنگ و مذهب این منطقه، مورد بررسی و تامل قرار گیرد.

    کلید واژگان: تشیع, جوشقان قالی, مذهب, صفویان
    A study on how to promote Shiism in the city of Joshqan
    Rahmatollah Zargari, Keyvan Loloie *

    Joshqan Qali was the center of a very large region called Joshqanat, which started in Isfahan and continued near Delijan in Markazi province. This region during its tortuous period due to various incidents and ignorance of officials of different eras, today is considered a very small area that is part of Ghamsar, Kashan city and Isfahan province.This vast region in terms of religion, before the advent of Islam, they accepted the religion of Zoroastrianism or after the advent of Islam or the conquest of Iran by Muslim Arabs, converted to Islam and from the second century AH, the guardianship of Imam Reza (AS) Later, the Shiite religion was promoted in this region, and finally, with the emergence of the Safavids and the officialization of the Shiite religion in Iran, the people of Joshqan accepted the Shiite religion. Today, the people of Joshqan are all Twelver Shiites, and Shiite religious ceremonies, especially Ashura, Ghadr nights, Eid Ghadir, etc., are held well. In this research, an attempt is made to study and reflect on the influence of the ideological atmosphere of Iran in the second century AH and later in the early Safavid period in changing the culture and religion of this region.

    Keywords: Shiism, carpet weavers, Religion, Safavids
  • هومان محمدی شرف آباد، شکوه السادات اعرابی هاشمی*، سهیلا ترابی فارسانی
    نهضت های شیعی، صوفی روزگار تیموریان بر بستر مولفه هایی مشترک بروز و ظهور یافت. رهبران این نهضت ها با درک الزامات زمانی و محیطی و با اغتنام فرصت تلاش کردند ضمن بهره گیری از مولفه های مشترک موجود و به کارگیری همه ظرفیت ها به موفقیت هایی دست یابند. آن ها هوشمندانه و البته بلندپروازانه سعی کردند از خلا حاصل از سقوط خلافت عباسی و زوال قدرت ایلخانان سود جسته و با استفاده از اطاعت پذیری صوفیه، در کنار برانگیزانندگی آموزه های انقلابی تشیع و قدرت بسیج کنندگی بالقوه ی مهدویت به بالاترین مناصب سیاسی، مذهبی دست یابند.آن ها در این مسیر و در جهت اقناع عامه، از قدرت مسخ کنندگی فنون مختلف علوم غریبه استفاده کردند. موارد چندگانه فوق در کنار هم فرصتی مغتنم برای نهضت های مذکور فراهم کرد. در این مقاله تلاش خواهد شد با نگاهی تحلیلی، توصیفی ضمن نقد و بررسی مولفه های مشترک سه نهضت حروفیه، مشعشعیان و نوربخشیه، به رمزیابی علل همگرایی مشترکات موجود پرداخته شود.
    کلید واژگان: حروفیه, نوربخشیه, مشعشعیان, تشیع, تصوف, تیموریان
    Human Mohammadi, Shokoh Al-Sadat Arabi Hashem *, Soheila Torabi Farsani
    The Shiite and Sufi movements of the Timurid era emerged on the basis of common components. The leaders of these movements, by understanding the time and environmental requirements and seizing the opportunity, tried to achieve success while taking advantage of the existing common components and using all the capacities. They intelligently and of course ambitiously tried to take advantage of the void resulting from the fall of the Abbasid caliphate and the decline of the power of the Ilkhanan, and achieved the highest political and religious positions by using the obedience of Sufis, along with the stimulation of the revolutionary doctrines of Shiism and the potential mobilization power of Mahdism. In this direction and in order to convince the public, they used the distorting power of various strange science techniques. The above multiple cases together provided a great opportunity for the mentioned movements. In this article, an attempt will be made to decipher the reasons for the convergence of the existing commonalities with an analytical and descriptive view while criticizing and examining the common components of the three movements of Harufiyeh, Moshashayan and Noorbakhshiye.
    Keywords: Harufiyeh, Noorbakhshiyeh, Moshashayan, Shiism, Sufism, Timurians
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال