به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آسیای مرکزی » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آسیای مرکزی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ثریا الیکای دهنو*، گلینا کریمووا

    هزاره سوم پیش ازمیلاد زمانی است که روابط گسترده فرهنگی و اقتصادی و تجاری میان تمدن ایران و دره سند، بین النهرین، خلیج فارس، دریای عمان و آسیای مرکزی برقرار بوده است. هدف مقاله حاضر، بررسی نشانه شناسی فرهنگی و ارتباطات میان محوطه های عصر مفرغ جنوب شرق ایران، با تاکید بر شهرسوخته، شهداد و تپه یحیی است. در این روند، نشانه های مهرها و اثرمهرهای محوطه های ذکر شده در جنوب شرق ایران شامل: شهداد و شهرسوخته براساس مطالعات تطبیقی با محوطه های اصلی در آسیای مرکزی شامل: بلخ، مرو، موندیگاک، آلتین تپه، گنورتپه، داشلی تپه، تغلق، و منطقه اوردوس مورد مطالعه و بررسی قرار خواهند گرفت؛ از این رو، در چارچوب نشانه های موردمطالعه برروی مهرها و اثرمهرها، پیشنهادی مبنی بر وجود ارتباطات فرهنگی موجود میان این مناطق در دوره زمانی موردپژوهش (عصر مفرغ) ارائه می گردد.برهمین اساس، پرسش های پژوهش چنین مطرح شده است؛ بین علائم سفال ها و مهرها چه مشابهت هایی دیده می شود؟ تشابهات فرهنگی بین آثار مناطق جنوب شرقی ایران با نواحی آسیای مرکزی به چه میزان و چگونه بوده است؟ آیا مشابهت های مشهود و مکشوف به هم مرتبط و هدف مشترکی را دنبال می کرده است؟ برهم کنش های فرهنگی می تواند در نتیجه عواملی ایجاد شود که نیازمند بررسی شواهد مادی برجای مانده از جوامع آن دوره است. با توجه به فاصله های موجود میان محوطه های باستانی هزاره سوم پیش ازمیلاد می توان این نشانه ها را نتیجه یک تفکر خاص و هدایت شده دانست که در محوطه های نیمه شرقی فلات ایران ظاهر شده اند؛ به عبارت دیگر، فاصله های جغرافیایی و جا به جایی اندیشه ها از جایی به جای دیگر با توجه به وجود ارتباطات وسیع بازرگانی و تجاری میان این محوطه ها قابل قبول است. این امر نشان می دهد که هم بستگی آسیای مرکزی با مناطق شرقی و هم چنین جنوب شرق ایران و بخشی از فرهنگ هند و اروپایی در عصرمفرغ، می توانسته نشات گرفته از اعتقادات و باورها و اندیشه های مشترک و یکسان باشد.

    کلید واژگان: عصرمفرغ, مهر, نشانه شناسی, جنوب شرق ایران, آسیای مرکزی}
    Soraya Elikaydehno*, Galina Karimoova

    The third millennium BC marked a period of significant cultural, economic, and commercial exchanges between Iran and neighboring regions, including the Indus Valley, Mesopotamia, the Persian Gulf, the Oman Sea, and Central Asia. This article aims to investigate the cultural semiotics and connections between the Bronze Age sites of Southeast Iran, with an emphasis on Shahr-e Sukhteh, Shahdad, and Tepe Yahya. In this research, the seals and seal impressions of sites in the southeast of Iran, including Shahdad and Shahr-e Sukhteh, will be studied and analyzed based on comparative studies with important sites in Central Asia, including Balkh, Merv, Mondigak, Altintepe, Gonor Tepe, Dashlitepe, Tughlaq, and Ordos region. Therefore, in the framework of the signs studied on seals and seal impressions, a suggestion is made that there have been cultural connections between these regions in the Bronze Age. Based on this, the research questions have been raised as follows: What are the similarities between the motifs of pottery and seals? What are the similarities between the cultural artifacts found in the southeastern region of Iran and the Central Asian region? Were the visible similarities connected and serving a common purpose? Knowing the cultural interactions of these societies requires the study of the material evidence left by them. According to the distances between the ancient sites of the third millennium BC, these signs can be the result of a specific and guided thought that appeared in the sites of the eastern half of the Iranian plateau. The transfer of ideas from one place to another has occurred due to extensive commercial connections between societies. This shows that the cultural interactions between Central Asia and the eastern and southeastern regions of Iran and part of the Indo-European culture in the Bronze Age could have originated from common beliefs and ideas.

    Keywords: Bronze Age, Seal, Semiology, Southeastern Iran, Central Asia}
  • کلثوم غضنفری*، امین بابادی
    در سال 36 ق.م. یگانی از ارتش امپراتوری هان در آسیای مرکزی و کرانه رود تالاس کنونی به خیونگ نوها که یکی از قدرت های محلی آنجا بودند حمله و آنان را مغلوب کرد. مدتی پیش از آن، چینیان از شرق آسیا و اشکانیان از غرب آسیای مرکزی سعی در بسط نفوذ خود در این منطقه داشتند و اقوام کوچ رو منطقه می توانستند نقش دشمن یا متحد را برای دو قدرت ایفا کنند. در میان نیروهای خیونگ نو دسته ای از سربازان رومی حضور داشتند که مدتی قبل توسط اشکانیان در جبهه غربی اسیر شده بودند. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که اشکانیان چه نقشی در درگیری مذکور داشتند؟ یافته ها نشان می دهد که اشکانیان در دوره مورد بحث در تلاش برای بسط نفوذ خود از راه عملیات مستقیم یا غیرمستقیم نظامی و همچنین مداخله سیاسی در آسیای مرکزی بودند و از طرفی تقابل منافع آنان با امپراتوری هان در آسیای مرکزی و دشمنی با اقوام کوچ رو منطقه آنان را وادار به مداخله در مناسبات سیاسی این ناحیه می کرد و لذا عامدانه دسته ای از نیروهای خود را برای جلوگیری از پیشرفت چینیان به منطقه گسیل کردند که در نهایت با عدم موفقیت به اتمام رسید.
    کلید واژگان: اشکانیان, امپراتوری هان, آسیای مرکزی, خیونگ نوها, نبرد تالاس}
    Kolsoum Ghazanfari *, Amin Babadi
    In 36 BC, a unit of the Han Empire's army attacked and defeated the Xiongnu, who were one of the local powers in Central Asia and on the banks of what is now the Talas River. More recently, the Chinese from East Asia and the Parthians from West Central Asia had been trying to expand their influence in the region, and the nomadic tribes of the region could play the role of enemy or ally for both powers. A group of Roman soldiers, captured by the Arsacids during the war with the Romans, were present among the Xiongnu forces. The main question of this article concerns the role the Parthians played in the Battle of Talas. The findings of this study show that in the period under discussion, the Arsacids were trying to expand their influence through direct or indirect military operations as well as political intervention in Central Asia. On the other hand, their conflicting interests with the Han Empire in Central Asia and their enmity with the nomadic tribes of the region forced them to intervene in the political relations of this region. Therefore, they deliberately sent a group of their troops to the region to prevent the Chinese from advancing, which ended in failure.
    Keywords: Arsacids, Han Empire, Central Asia, Xiongnus, Talas Battle}
  • فهیمه ابراهیمی*

    سرزمین ماوراءالنهر با وجود پیوستگی جغرافیایی - فرهنگی و سیاسی با ایران، پس از قرون میانه سرنوشت متفاوتی یافت. مهم ترین وجه تمایز آن دو، در یکپارچگی قدرت سیاسی در ایران و تکثر حوزه های قدرت در ماوراءالنهر بود. این سرزمین در قرون گذشته بارها تمرکز سیاسی را تجربه کرده بود، اما قرن دهم قمری را باید نقطه پایان یکپارچگی سرزمینی آن بدانیم. از این زمان، در طول چهار قرن تجزیه سیاسی و سرزمینی به تدریج بسط یافت و در نهایت در گسترده ترین شکلش در دوران شوروی تثبیت و در قالب نزاع های داخلی به امروز نیز کشیده شد. مسیله اصلی نوشتار حاضر این است که علل تداوم و تثبیت تجزیه قدرت سیاسی در دوران جدید تاریخ این سرزمین چه بوده است؟ پاسخ آغازین ما این است که «غلبه ساختار سیاسی بدوی در میان ازبکان، نگرانی از واکنش قدرت های رقیب به تصرف یکپارچه منطقه در عهد تزاری، بیم شکل گیری هویت یگانه ملی و خروج از سلطه استعماری در این دوره و عهد شوروی، موجب تداوم تکثر سیاسی و حتی تمرکز ستیزی گردید».

    کلید واژگان: آسیای مرکزی, ازبکان, تجزیه سیاسی, شوروی, روسیه تزاری, ماوراءالنهر}
    Fahime Ebrahimi*

    The Transoxiana region, despite its territorial-cultural and political integration with Iran, had different destiny after the Middle Ages. The most important distinguishing feature was that, in contrast with the unity of political power in Iran, Trasoxiana was always faced with a plurality of power. Although it had experienced integration many times, however, at the beginning of 10th century A.H., it no longer experienced the repetition of such process and this time should be considered the end of territorial integration for this region. Over the course of four centuries, political and territorial division gradually expanded and finally it was established in its most extensive form during the Soviet era. The main issue of this paper is that, what were the reasons for continuation of the disintegration of political power in the new era of the history of this land? The initial response is that "the predominance of tribalism among the Uzbeks, the fear of the reactions of the great powers to the unified occupation of the region in the Tsarist era, the fear of the formation of a unified national identity and being freed from colonial rule in this period and the Soviet era led to political pluralism and even anti-centralism

    Keywords: Bolsheviks, political disintegration, Uzbeks, Tsarist Russia, Transoxiana}
  • علی اصغر احمدی نبی*، منصور امانی

    ورود اسلام به آسیای مرکزی را می توان یکی از مهم ترین حادثه تاریخی این سرزمین دانست. با آنکه دین اسلام از نیمه دوم قرن اول هجری به این سرزمین راه یافت، ولی رواج آن مدت ها به طول انجامید. بنا بر مسنتدات تاریخی پس از آنکه اسلام وارد منطقه آسیای مرکزی گردید بتدریج مورد پذیرش مردم و تمامی بخش های جامعه قرار گرفت ودیری نپایید که اسلام تحولاتی شگرف را در زمینه های مختلف برای مردم ماوراءالنهر به ارمغان آورد در سایه تعالیم روح افزای اسلام پس از ساخت مساجد ومراکز فرهنگی شخصیت های برجسته ای درماوراءالنهر پرورش یافتند وهمین مسله موجب شد تا در مدتی کوتاه مردم منطقه به چنان مرتبه ای از رشد و ترقی دست یافتند، که به یکی از بزرگ ترین مراکز علمی و فرهنگی عالم اسلام مبدل شدند. همچنین ورود اعراب مسلمان به منطقه ماوراءالنهر تحولات جدیدی در زمینه اجتماعی بوجود آورد بطوری که بااسکان اعراب و امتزاج قبایل عرب با بومیان بافت اجتماعی جامعه نیز بکلی دگرگون شد. در واقع ورود اسلام به آسیای مرکزی پیامدهای مختلفی در پی داشت که این پژوهش در پی شناسایی و بررسی آنها می باشد. محقق قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که، پیامدهای مذهبی واجتماعی ورود اسلام به آسیای مرکزی تا پایان دولت بنی امیه چه بوده است؟ در پاسخ باید گفت، ورود اسلام به آسیای مرکزی تحولات قابل ملاحظه ای در زمینه مذهبی و اجتماعی در منطقه بوجود آورد.

    کلید واژگان: پیامدهای مذهبی, پیامدهای اجتماعی, آسیای مرکزی, دولت بنی امیه}
    Ali Asghar Ahmadi Nabi *, Mansoor Amani

    The arrival of Islam in Central Asia can be considered one of the most important historical events of this land. Although the religion of Islam entered this land in the second half of the first century of Hijri, but its spread lasted for a long time. According to historical documents, after Islam entered the Central Asian region, it was gradually accepted by the people and all sections of the society, and it did not take long for Islam to bring tremendous changes in various fields to the people across the Nile under the shadow of the uplifting teachings of Islam after the construction Mosques and cultural centers of prominent personalities were cultivated across the river, and this issue caused the people of the region to achieve such a level of growth and development in a short period of time that they became one of the largest scientific and cultural centers of the Islamic world. Also, the arrival of the Muslim Arabs in the Trans-Nahar region caused new developments in the social field, so that with the settlement of the Arabs and the mixing of the Arab tribes with the natives, the social fabric of the society was completely changed. In fact, the entry of Islam into Central Asia had various consequences, which this research seeks to identify and investigate. The researcher intends to answer this question, what were the religious and social consequences of the introduction of Islam to Central Asia until the end of the Umayyad dynasty?

    Keywords: religious consequences, Social Consequences, Central Asia, Umayyad government}
  • سمیرا شیخ اکبری زاده*
    یکی از منابع مهم در راستای شناخت مذاهب و فرهنگ پیشینیان، مطالعه تدفین های باستانی است. تدفین بخشی از فرهنگ معنوی و مادی یک قوم محسوب می شود و در هر منطقه یژگی های خاصی دارد. از آن جا که نحوه خاکسپاریبرخاسته از تفکرات، عقاید و فرهنگ جامعه است، با مطالعه آن ها می توان به بازسازی روند تکامل فرهنگی جوامع باستان پرداخت. گورهای سنگ چین از فراوان ترین آثاری هستند که از بررسی های باستان شناسی مناطق مختلف جنوب شرق کشور شناسایی و ثبت شده است. این گورها معمولا بر بستر صخره ای ایجاد شده اند. در بررسی باستان شناسی زه کلوت جازموریان در منطقه جنوب شرق ایران تعداد قابل توجهی از این گورها شناسایی شده و نشانگر آن است که در این منطقه شیوه ی تدفین پشته سنگی (قبور سنگی)[1] مرسوم بوده و نمونه های مشابه با گورهای پشته سنگی زه کلوت از لحاظ فرم و پراکندگی از مناطقی همچون غرب، جنوب غرب فلات ایران و خارج از مرزهای ایران از پاکستان، افغانستان، آسیای مرکزی و حوزه ی جنوبی خلیج فارس گزارش شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی و مطالعه گورهای پشته سنگی از لحاظ فرم، پراکندگی گورها در منطقه و تاریخ گذاری آن ها بر پایه مطالعه تطبیقی با مناطق هم جوار است. تحقیق پیش رو با انجام بررسی میدانی و پیمایش در منطقه، قبور مورد نظر را شناسایی و تجزیه و تحلیل کرده و با ارایه مستندات باستان شناسی از قبیل: طبقه بندی ساختار قبور و مقایسه گونه شناختی نمونه های سفالین به معرفی، دسته بندی و ارایه گاه نگاری نسبی این سنت تدفین پرداخته است. نتایج گونه شناسی سفال و مقایسه آن با کاوش های علمی انجام شده موید تاریخ گذاری قبور پشته سنگی است.
    کلید واژگان: قبور پشته سنگی, زه کلوت جازموریان, دوره ی اشکانی, آسیای مرکزی, حفاری غیر مجاز}
    Samira Sheikhakbari Zadeh *
    Interment is one of the main sources of study on ancient cultures and religions. Interment, as a part of the material and intangible heritage of a society, has its own characteristics in different regions. Since ancient inhumation traditions originate from the beliefs of ancient societies, their study could be useful for the reconstruction of their cultural evolutionary process of them. Cairn Burials are one of the most numerous works that have been identified and recorded from the archaeological surveys of different regions of the southeast of Iran. These graves are usually created on the rock of the crest of the mountains. In the archaeological survey of Zahklot of Jazmurian in the south-eastern region of Iran, a significant number of these graves have been identified, and it indicates that in this region, the burial method of Cairn Burials is common and examples similar to the Cairn Burials of Zahklot in terms of form and distribution. It has been reported from areas such as the west and southwest of the Iranian plateau and outside the borders of Iran from Pakistan, Afghanistan, Central Asia, and the southern area of ​​the Persian Gulf. The purpose of the current research is to investigate and study the Cairn Burials in terms of form, distribution of graves in the region, and their dating based on a comparative study with neighboring areas. The current research by conducting field survey and survey in the region identified and analyzed the intended graves and provided archaeological documentation such as the classification of the structure of the graves and the typological comparison of the pottery samples introduced, categorized, and presented the relative chronology of this burial tradition. The results of the typology of pottery and its comparison with the scientific excavations confirm the dating of the Cairn Burials.
    Keywords: Cairn Burials, Jazmoorian, Zehkalloot, Parthian Period, central Asia, illegal excavation}
  • علی پرمو

    متجددان و روشنگران امارت بخارا در واکنش به وا‌پس‌ماندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این امارت و سپس به دنبال تسلط روسیه تزاری بر منطقه آسیای مرکزی که منجر به آشنایی با مظاهر تجدد و فرهنگ روسی و اروپایی شد، خواستار اصلاحاتی در زمینه‌های گوناگون از جمله ادبیات و نظام آموزش و پرورش شدند. این تفکر به شکل گیری حرکتی با عنوان «نهضت معارف‌پروری» به رهبری احمد مخدوم دانش (1243 – 1314 ه.ق./ 1828 – 1897 م.) انجامید. احمد دانش عامل عقب‌ماندگی جامعه خویش را دو نیروی حاکم در بخارا؛ اربابان عرصه سیاست و مذهب دانست و خواستار اصلاحات سیاسی، آموزشی، ادبی و فرهنگی در جامعه سنتی بخارا شد. نگارنده در این پژوهش بر آن است تا با نگاهی به فعالیت‌های احمد دانش به این سوال پاسخ دهد، دانش با هدف اصلاحات بخارا چه اقداماتی انجام داد و این اقدامات چه دستاوردها و واکنش هایی را در پی داشت؟ نتایج تحقیق حاکی از آن است که او با انتقاد از استبداد حاکمان و جهل و عقب‌ماندگی روحانیون محافظه‌کار و سعی درهمه فهم شدن و به تعبیری مردمی شدن آثار ادبی و نوشتاری و برگشت به سنت های اصیل ملی و تاریخی در امور فرهنگی، در صدد اصلاح جامعه برآمد و خواستار تغییر نگاه به نقش حکومت، مردم و دین در جامعه بخارا شد؛ در واکنش به فعالیت‌های احمد دانش، علمای محافطه‌کار بخارا او به کفر و بدعت‌گذاری متهم کردند.

    کلید واژگان: نوگرایی, آسیای مرکزی, بخارا, معارف پروری, احمد مخدوم دانش}
    Ali Parmou

    The modernists and enlighteners of the Bukhara Emirate, in response to the political, social, economic and cultural backwardness of the Emirate and the subsequent domination of Tsarist Russia over the Central Asian region, which led to familiarity with Russian and European modernity and culture, called for reforms in various fields. Including literature and the education system. This thinking led to the formation of a movement called the "Maarifparvari Movement" led by Ahmad Makhdoom Danesh (1243-1314 AH / 1828-1897 AD). Ahmad Danesh attributes the backwardness of his society to the two ruling forces in Bukhara; The masters considered politics and religion and called for political, educational, literary and cultural reforms in the traditional Bukhara society. In this study, the author intends to answer the question by looking at the activities of Ahmad Danesh, what actions did Danesh take with the aim of reforming Bukhara, and what achievements and reactions did these actions lead to? The results of the research indicate that he criticized the tyranny of the rulers and the ignorance and backwardness of the conservative clerics and tried to understand and popularize literary and written works and return to the original national and historical traditions in cultural affairs. He sought to reform society and called for a change in the view of the role of government, people and religion in Bukhara society; In response to Ahmad Danesh's activities, Bukhara's conservative scholars accused him of blasphemy and heresy.

    Keywords: Modernity, Central Asia, Bukhara, Maarifparvari, Ahmad Makhdoom Danesh}
  • علی اصغر احمدی نبی*، منصور امانی، عبدالعزیز موحدنساح

    از سال 31 قمری که نخستین مهاجمان عرب وارد خراسان شدند تا سال 86 قمری که قتیبه بن مسلم باهلی از طرف حجاج بن یوسف ثقفی عامل خراسان گردید، اقدامات انجام گرفته تا این زمان در فرارود چیزی بیش از یکی دو حمله کوتاه مدت توسط عبیدالله بن زیاد و سعید بن عثمان نبود که البته برخی پژوهشگران در آن هم تردیدهای جدی دارند. قتیبه بن مسلم در مدت ده سال حکومت، خود، بین سال های 86 تا 96 ه. با لشکرکشی های پردامنه و مداوم خود، ماورالنهر را به قلمرو مسلمین الحاق نمود. او در این سال ها توانست ابتدا شهرهای بیکند، بخارا و سپس سمرقند و ناحیه خوارزم را با نیروی خستگی ناپذیر خویش نفتح نمود و به منتهی الیه این سرزمین یعنی ساحل سیحون و نواحی چاچ و فرغانه پای بگذارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش قتیبه در فتح آسیای مرکزی توسط مسلمان می باشد. پژوهش حاضر با بهره گیری از روش تحقیق تاریخی و مبتنی بر اسناد و مدارک اصلی انجام گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که قتیبه نقش پررنگی در فتح آسیای مرکزی داشت که می شود گفت نقش قتیبه در فتح آسیای مرکزی از آن جهت است که قتیبه دارای راهبرد نظامی چندجانبه با ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بود که در یک دهه با تکیه بر سیاست مدبرانه حجاج و قدرت نظامی خود شرایط را برای سلطه اعراب مسلمان و تثبیت حاکمیت اسلامی در آسیای مرکزی فراهم آورد.

    کلید واژگان: قتیبه بن مسلم باهلی, فتح, آسیای مرکزی, مسلمان}
    Aliasghar Ahmadinabi *, Mansur Amani, Abdolaziz Miovahed

    From the 31st lunar year when the first Arab invaders entered Khorasan to the 86th lunar year when Qutiba bin Muslim Bahli was made the governor of Khorasan by Hajjaj bin Yusuf Thaqfi, actions have been taken until this time, more than one or two short-term attacks by Obaidullah bin Ziyad. And it was not Saeed bin Othman, which of course some researchers have serious doubts about. Qutiba bin Muslim during his ten-year rule, between 86 and 96 AH. With his extensive and continuous campaigns, he annexed Mavarlanhar to the Muslim territory. In these years, he was able to first conquer the cities of Bikand, Bukhara, and then Samarkand and the Khorezm region with his tireless force and reach the far end of this land, the Sihun coast, Chach and Ferghana regions. The purpose of this research is to investigate the role of Qutiba in the conquest of Central Asia by Muslims. The current research has been done using the historical research method based on original documents. The findings of the research show that Qutiba had a prominent role in the conquest of Central Asia, which can be said to be the role of Qutiba in the conquest of Central Asia because Qutiba had a multi-faceted military strategy with political, social, cultural and economic dimensions that in a decade with Relying on the wise policy of Hajjaj and his military power provided the conditions for the domination of Muslim Arabs and the establishment of Islamic rule in Central Asia.

    Keywords: Qutaybah bin Muslim Bahli, Fatah, Central Asia, Muslim}
  • طاهره عزیزی پور *
    شناسایی وضعیت اقتصادی کوشانیان در مطالعات تاریخی کوشانیان و آسیای مرکزی اهمیت زیادی دارد؛ برای این منظور، تجارت و بازرگانی، کشاورزی و دامداری، صنایع دستی و درآمد معابد بودایی به عنوان اصلی ترین مولفه ها در شناسایی وضعیت اقتصادی کوشانیان انتخاب شدند. به رغم اینکه هرکدام از این مولفه ها نقش اساسی در رونق اقتصادی کوشانیان داشته اند، کمتر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته اند. بررسی و تحلیل فعالیت های اقتصادی کوشانیان، به ویژه فعالیت های تجاری و عوامل تاثیرگذار بر آن، از اهداف این پژوهش است؛ لذا با طرح این پرسش که علت پیشرفت و رونق اقتصادی کوشانیان چه عواملی بوده و چگونه این رونق اقتصادی صورت گرفته، نقش هریک از مولفه های مزبور در وضعیت اقتصادی کوشانیان به طور جداگانه بررسی و وواکاوی شده است. نتایج بررسی ها نشان داد که از بین تمام مولفه های تعیین شده، تجارت خارجی با کشورهایی همچون چین، هند، ایران و یونان را که عمدتا در مسیر جاده ابریشم قرارداشتند، باید اصلی ترین عامل در شکوفایی و رونق اقتصادی کوشانیان به حساب آورد. همچنین مشخص شد که اگرچه قلمرو جغرافیایی کوشانیان امکانات لازم برای شکوفایی اقتصادی را در اختیار آنان قرارداده بود، اما این حاکمان باتدبیر کوشانی بودند که با اتخاذ سیاست های درست و تامین امنیت، زمینه استفاده از امکانات زیست محیطی را برای دستیابی به اقتصادی پررونق و شکوفا تامین کردند.
    کلید واژگان: آسیای مرکزی, جاده ابریشم, تاریخ کوشانیان, مولفه های اقتصاد کوشانیان, وضعیت اقتصادی کوشانیان}
    Thahereh azizipoor *
    While Kushan Empire, and in general, Central Asia is going to be studied historically, recognition of its economic situation gets a high level of importance. Therefore, their trade and commerce, agriculture, animal husbandry, handicrafts and their income of Buddhist temples were selected as the main components to identify the economic situation of Kushans. Despite the fundamental role these components played in prosperity of Kushans' economy, they have been paid less attention by the researchers. The present study is to analyze the Kushans' economic activities, especially their commercial activities and the factors affected them. So, by examining the causes of their economic improvement and the ways they used to get such prosperity, the role of each of above mentioned components have been analyzed. The results show that the foreign trade of Kushans with countries such as China, India, Iran and Greece, all on the Silk Road, should be considered as the most important factor affecting their economic prosperity. It was also found that, although the geographic territory of the empire had provided it the necessary facilities for progress economically, but what made the exploitation of environmental facilities and achievement of a prosperous economy possible was the approach of Kushan Emperors in adopting effective policies and providing security.
    Keywords: Central Asia, Silk Road, Kushan Empire, Economic Components}
  • حسن باستانی راد*

    اصطلاح «جاده ابریشم» را برای نخستین بار در سال 1876م (1292ق/1254ش)، جغرافی دان و سیاحی آلمانی و در طی سفری به چین به کار برد. ریشتهوفن شبکه ی گسترده ای از جاده های پیونددهنده ی آسیا و اروپا، از دریای چین تا آسیای مرکزی و غربی و به ویژه فلات ایران، و آناتولی تا سواحل مدیترانه را به این نام نامید. این نام گذاری از شرایط و عواملی چند در آن زمان متاثر بود و این مقاله ضمن بررسی پیشینه ی این نام گذاری، این پرسش را براساس تبیین داده های تاریخی و ادبی، مورد کاوش قرار داده است: فرهنگ و هنر ایرانی، از جمله زربفت تولیدشده در آسیای مرکزی و ایران، در نهادن نام «جاده ابریشم» بر شبکه ی جاده های کهن تجاری و فرهنگی، چه نقشی داشته است؟ درباره ی نقش ایران و فرهنگ و تمدن آن در جاده ها، تعاملات فرهنگی، میراث مشترک جوامع کناره ی جاده ها پژوهش های بسیاری انجام شده است، اما نقش فرهنگ، تاریخ، هنر و میراث ایرانی در نام گذاری «جاده ابریشم» تاکنون مورد توجه و پژوهش قرار نگرفته است. پژوهشگران بدون توجه به زمانه ی این نام گذاری و علل موثر در به کاربردن نام جاده ابریشم در سده ی 19 میلادی، آن را به فرهنگ و تاریخ و نقش ابریشم چینی، و تجارت ابریشم چین منتسب می کنند؛ اما در مقاله ی حاضر نقش ایران و فرهنگ ایرانی در این نام گذاری بررسی شده است.

    کلید واژگان: جاده ابریشم, زربفت, فرهنگ ایرانی, جاده های تجاری, میراث مشترک, ایران, آسیای مرکزی}
    Hassan Bastani Rad*

    The term "Silk Road" was first used in 1876 AD (1292 AH. / 1254 ASH.) by a German geographer and tourist during his travel to China. Richthofen chose this name for the vast network of roads connecting Asia and Europe, from the China Sea to Central and Western Asia, especially the Iranian plateau, and Anatolia to the Mediterranean coast. This nomenclature was influenced by several circumstances and factors at the time, and this article examines the background of this nomenclature and explores this question based on the explanation of historical and literary data: What role has Iranian culture and art, including brocade (Zarbaft) produced in Central Asia played in naming the network of ancient trade and cultural roads as the "Silk Road"? Much research has been done on the role of Iran and its culture and civilization on roads, cultural interactions, and the common heritage of roadside communities, but the role of Iranian culture, history, art, and heritage in nomenclature of the Silk Road has not been studied. Scholars attribute it to the culture and history and role of Chinese silk, and the Chinese silk trade, regardless of the time of its naming and the effective reasons for using the name Silk Road in the 19th century; but in the present article, the role of Iran and Iranian culture in this nomination has been studied.

    Keywords: Silk Road, Zarbaft (Brocade), Iranian Culture, Commercial Roads, Common Heritage, Iran, Central Asia}
  • Sara Aliloo
    Slavery in Central Asia is rooted in the history of this region, and its shape and mode have changed in the course of time and historical periods according to the condition and condition and situation. However, from the general perspective, slavery and taking slave in the region have social, political, religious and economic roots. In this article, in addition to the review of its historical roots, as well as it has been assessed from the religious, social, political, economic and interpersonal point of view in the region where was under the rule of the state Bukhara. In this period, in light of the relationship with the new world, we can see the presence of Western scholars and travelogue writers in the region. In their writings, they have considered the issue from the human viewpoint, and have uncovered the terrible conditions of this inhumane business. Hence, in this article have been attempted to review a brief introduction of the issue importance, the history, the administrative-social organization, the role of religion in the development of this phenomenon, its continuation in the Emirate of  Bukhara, the role of Turkmen tribes in the process of slavery, different stages of this phenomenon, and economic role. In the end, a summary of the article has been provided.
    Keywords: Central Asia, Emirate of Bukhara, Slavery, Bukhara, Turkmentribes, Slaves market}
  • ایرج افشار (سیستانی) *
    راه ابریشم گذرگاه صلح، بازرگانی جهانی و کانال جابه جایی ایده ها، اندیشه ها، آگاهی ها، باورها و یکی از بزرگترین راه های بازرگانی جهان است. این راه با گذشتن از چندین کشور بزرگ و گسترده، با ارزش ترین پل میان مردمان و سرزمین های آن روزگاران بوده و حوزه های تمدن ایران، چین، هندوستان، میان رودان و ورا رودان را به هم پیوند داده و سده هایی چند، این بار سنگین تاریخی را بر دوش داشته است. امروزه گرچه کشورهای بزرگ باستان را مرزهای تحمیل شده پاره پاره کرده است، اما فرهنگ و آیین مردمان این سرزمین های نوین، از یک سرچشمه سیراب می شود. انگیزه این یگانگی را باید در پیوندهای تاریخی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این ملت ها جستجو کرد. در این جستار از چین تا ایران و از ایران تا روم، داده ها و ستاده ها به چند کالای مادی بسنده نمی شده است، بلکه آنچه اندیشه و دست مردمان فراهم می آورده، پراکنده می گردیده است. از فرآورده های طبیعی و صنعتی گرفته تا دست آفریده های بومی و آیین های ملی و آسمانی این همه نشانگر ارزش بزرگ راهی است، که خاور را به باختر پیوند میداد.
    امروزه بیش از هر زمان دیگری در دوران معاصر، همگرایی میان کشورهای هر منطقه از جهان ضروری است و هرگونه تلاشی در راستای پیوندهای گوناگون، می تواند بار دیگر زمینه ساز گشایش بزرگ راهی باشد که پیوند میان ملت ها را استوارتر سازد.
    کلید واژگان: راه ابریشم, چین, هندوستان, میان رودان, اوراسیا, خلیج فارس, دریای مدیترانه, آسیای مرکزی, فلات ایران, آسیای صغیر, افغانستان, راه ادویه}
    Iraj Afshar (Sistani) *
    The Silk Road is a passage way for peace and world trade, a canal for exchange of ideas, thoughts, knowledge, and beliefs, and one of the largest networks of trade routes in the world. Passing through several vast countries, this road was the most precious link between different nations and lands of old times. It connected the civilizations of Iran, China, India, Mesopotamia, and Central Asia, which was a heavy historical load for several centuries. Presently, although the imposed borderlines have torn huge ancient countries apart, the cultures and rituals of all the new lands still have their roots in the same origin. The reason behind this oneness can be sought in the historical, political, social, and economic ties of such nations. The exchanges between China and Iran, and Iran and Rome through the Silk Road were not limited to a few material goods; rather, they included the products of both the minds and hands of the people of these countries. Such products ranged from natural and industrial goods to local handicrafts and national and heavenly customs and rituals, all demonstrating the value of a super highway connecting the East to the West. Today, a convergence among the countries of different regions in the world is necessary more than any other time. Thus any effort in order to establish different unities could pave the way for the opening of a highway that can consolidate the unity among nations.
    Keywords: Silk Road, China, India, Mesopotamia, Eurasia, Persian Gulf, Mediterranean Sea, Central Asia, Iranian Plateau, Minor Asia, Afghanistan, Spice road}
  • محمدعلی کاظم بیکی
    در سال های اخیر، پدیده افراط گرایی با شعارهای اسلامی، هزینه های مادی و معنوی سنگینی بر کشورهای نواستقلال آسیای مرکزی تحمیل کرده است. اگر این پدیده که با اعتدال و تسامح اسلام و فرهنگ رایج در منطقه سازگاری ندارد مهار نشود، بعید نیست که مشکلات و مصائب بیشتری روی دهد. مقاله حاضر با مطالعه زمینه های عقیدتی گسترش افراط گرایی در آسیای مرکزی، به راهکار مقابله با آن نیز می پردازد. یافته ها نشان می دهد که سیاست فرهنگی- دینی شوروی در این منطقه، با ترویج دین عامیانه به زیان مذهب رسمی و اعتدال گرای سنت، از پیش، راه گسترش افراط گرایی را هموار کرده است. از این رو، مقابله با افراط گرایی مستلزم تقویت اسلام فقاهتی، به ویژه مذهب حنفی، یعنی مذهب اکثریت مردم در این منطقه است که می تواند با اصلاح باورها و برداشت های ناصواب و عامیانه از اسلام، از گسترش افراط گرایی جلوگیری کند.
    کلید واژگان: آسیای مرکزی, افراط گرایی, مذاهب اربعه اهل سنت}
    Mohammad Ali Kazembeyki *
    In recent years, extremism cloaked in Islamic rhetoric has incurred huge material and spiritual costs in newly-independent nations of Central Asia. Left unchecked, this phenomenon, which stands in stark contrast to Islamic culture of moderation and popular culture in the region, is bound to wreak greater havoc and inflict more pain. The current article studies the intellectual background to extremism in Central Asia and contemplates solutions to curb it. The findings suggest that the soviet religious and cultural policies in this region, which was exerted through the promotion of a popular religion at the expense of the official moderate religion, had already paved the way for extremism to thrive. Therefore, countering extremism necessitates the strengthening of jurisprudential Islam, in particular the Hanafi School, i.e., the religion practiced by the majority of the region’s population, which could rectify erroneous popular interpretations of Islam and, in turn, prevents the spread of extremism.
    Keywords: Central Asia, Extremism, Four Sunni Schools of Religion}
  • نعمت الله علی محمدی *
    در دوره بهرام پنجم که از ادوار بسیار مهم و پر حادثه دوره ساسانی است، قفقاز و آسیای مرکزی از جمله مراکز اصلی مناقشات بین ایران و روم، شاهان و حاکمان محلی بود. این مناطق شرایط اقتصادی، سیاسی، مذهبی و جغرافیایی خاصی داشت و شاهان ایران، امپراتوران روم، شاهکان ارمنستان و حاکمان محلی برای دستیابی بر این مناطق از هر کوششی دریغ نمی کردند. چه عوامل و زمینه هایی موجب تغییر و تحول در مناطق شمال غربی (قفقاز) و شرقی (آسیای مرکزی) ایران شد؟ در این مقاله کوشش شده است تا با بررسی تغییر و تحولات این دوره، عوامل و زمینه های موثر بر روند حاکم، با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی شناسایی و تبیین شود. در این دوره بنا به دلایلی، برخی از ایالات ایران مورد تعرض روم، ارامنه و اقوام شرقی قرار گرفت و موجب تغییرات اساسی در شمال غربی و مرزهای شرقی ایران گردید. بی مسئولیتی شاه ساسانی و دخالت بزرگان و اشراف، زیاده خواهی، عدم احترام متقابل، سیاست تغییر مذهب و دستیابی به منابع ثروت از عوامل موثر در این روند بوده است.
    کلید واژگان: بهرام پنجم (گور), قفقاز, آسیای مرکزی}
    Nematollah Alimohammadi *
    Bahram V’s reign constitutes a significantly important and eventful epoch in the Sassanid era during which the Caucasus and Central Asia were hotly disputed amongst Sassanid Empire, Rome and local kings and rulers. The disputed lands were characterized by special economic, political, religious and geographical features which drew the attention of Iranian Kings, Roman empires, Armenian Lords and local rulers leading them to go to great lengths to dominate the land. What were the reasons for the developments in the North-western (the Caucasus) and -eastern (Central Asia) part of Iran? This article seeks to put these developments in its proper historical context in order to study the determining factors shaping the prevailing political atmosphere by means of descriptive-analytical method. For some reasons, some parts of Iran were invaded by the Romans, Armenians and eastern tribes which brought about fundamental change in the northwestern areas and eastern borders. The irresponsibility of the Sassanid kings along with the corrupt influence of lords and nobles, greed, lack of mutual respect, religious conversion and acquisition of wealth propelled this downward trend.
    Keywords: Bahram V (G?r)_the Caucasus_Central Asia}
  • جواد مرشدلو*
    در دهه های واپسین سده نوزدهم/سیزدهم یک جنبش فکری در حوزه مسلمان نشین روسیه تزاری ظهور کرد که بعدها به جدیدیه شهرت یافت. خاستگاه نخستین این جنبش، تاتارستان و کریمه و بنیانگذار آن روشنفکری تاتار به نام اسماعیل گاسپرینسکی (گاسپیرالی/غصپری) بود. هدف اصلی جنبشی که او به راه انداخت، اصلاح نظام آموزش در جوامع مسلمان روسیه به عنوان گام نخست و بنیادی برای اصلاح فرهنگی و اجتماعی این جوامع بود. گاسپرینسکی، آرای نوگرایانه خود را با نگارش مقالاتی در روزنامه ترجمان که خود تاسیس کرده بود و شماری رساله در میان جوامع مسلمان روسیه تزاری منتشر کرد. این اقدام او با استقبال گسترده طیفی از تجددگرایان مسلمان در تاتارستان و آسیای مرکزی مواجه شد. در پژوهش پیش رو کوشش شده است با تمرکز بر یکی از جنبه های نسبتا مغفول جنبش جدیدیه، نقش این جنبش در روند گذار فرهنگی آسیای مرکزی از دوره تزاری به دوره شوروی بررسی شود. به این منظور کوشش شده است روند تاریخی توسعه و شکوفایی جنبش جدیدیه در آسیای مرکزی و بن مایه های نظری آن، با رویکردی تاریخی و روش توصیفی تحلیلی بررسی شود. نتیجه اولیه این بررسی نشان می دهد که اندیشه جدیدیه هم در مرحله تکوین و هم در مرحله گسترش، با سیاست های روسی گردانی آسیای مرکزی هم راستا بوده است.
    کلید واژگان: آسیای مرکزی, جدیدیه, گاسپرینسکی, روسی گردانی, ماوراءالنهر و ترکستان}
    Javad Morshedlau *
    Last years of 19th century witnessed to rise of an intellectual movement in the Muslim-settled lands of Russian empire. This movement was called Jadidism due to its main cause that was modernizing educational system of RussianMuslimsocieties.ItsoriginalbasewasCrimeaandIsmail Gasprinskii, its founder, was a Tatar intellectual whose main concern was to introduce a new method of education for Muslim societies of Russian Muslims as a way to modernize this societies. To actualize his ideas, Gasprinskii constituted a newspaper under the Persian title of Tercuman and wrote some popular treatises which contained his modern thoughts. During 1880’s Gasprinskii’s ideas were propagated throughout the Russian empire and welcomed by a group of central Asian intellectuals as well. This cultural movement led to formation of a modernizing discourse which for nearly four decades prevailed intellectual sphere of Russian empire. The present paper addressed one rather neglected feather of this movement and aims to investigate its role in cultural passing of central Asia from Islamic era to soviet Russia. It also attempts to give an explanation of Jadidism and its theoretical and historical formation in connection with Russification programs of Russian government toward its Muslim societies. The results show that Jadidism as a cultural movement has had some clear connections with Russification policies.
    Keywords: Central Asia, Jadidism, I.Gasprinskii, Russification, Mâvrâ, al, Nahr, Turkistân}
  • حسین قره چانلو، رمضان رضایی*
    بلغارها گروهی از اقوام ترک بودند که در آسیای مرکزی می زیستند و در طول تاریخ و تمدن اسلامی در ثغور اسلامی و در سرزمین قپچاق گذران زندگی می کردند. این گروه از ترک ها ضمن تعاملات با مسلمانان هم جوار خود به دلیل نیازهای طبیعی و امور زندگی خود به کناره های شمالی دریای خزر و سپس به سواحل رود خانه ولگا مهاجرت و سرانجام در اروپای شرقی سکونت دائم پیدا کردند و امروزه به عنوان کشور بلغارستان شناخته می شود. این مقاله بر آن است، فرآیند این فراز و فرودهای آنان و علل مهاجرت به نواحی خوش آب و هوای آسیای مرکزی و در کنار روس ها و تعامل با آنان و یا با مسلمانان و خلفای اسلامی و مغول ها و حاکمان ترک اسلامی در منابع جغرافیایی مسلمانان و مورخان اسلامی را بیان کند.
    کلید واژگان: بلغار, ترک, قپچاق, آسیای مرکزی, خلفای عباسی, مغولان}
    Hossein Gharachanlo, Ramzan Rezaei*
    The Bulgarian group of Turks were living in Central Asia Islamic history and Islamic civilization in the land of Kipchak. In this paper, the ups and downs of this process and causes the led them to migrate to areas with good dimate in Central Asia and Russia, and the interact letween them and the Muslims and the Islamic Caliphate and the Mongol and Turk rulers are discussed, lased on geographical resources.
    Keywords: Bulgarians, Turks, Kipchak, Central Asia, Abbasid Caliphate, Mongols}
  • اصغر محمودآبادی، سیدمسعود شاهمرادی
    یکی از آثار فتوحات اعراب در آسیای مرکزی، مهاجرت برخی از اعراب جزیره العرب به مناطق تازه فتح شده بود. با وجود این که اندیشه اسکان دائمی اعراب در شرق به نخستین دوره فتوحات بازمی گشت اما در دوره امویان، به این امر بیشتر توجه می شد. حضور مهاجران در منطقه شرق، حفاظت از سرزمین های فتح شده را آسان تر می کرد. هم چنین می توانست زمینه های لازم برای افزایش جمعیت و تامین نیروی جنگی برای فتوحات بعدی در مشرق را فراهم سازد. مهاجرت اعراب هرچند به ظاهر انگیزه نظامی داشت، اما بی تردید، ریشه های اقتصادی و سیاسی نیز در آنها موثر بود. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای درصدد بررسی عوامل موثر در اسکان قبایل عرب در آسیای مرکزی و پی-آمدهای گوناگون آن تا اواسط قرن دوم هجری (فروپاشی امویان) است.
    کلید واژگان: مهاجرت, عرب, آسیای مرکزی, شرق, امویان}
    Dr. Asqar Mahmood Abadi, Seyyed Masud Shahmoradi
    One of the trace of Arabs’ conquests in the central Asia has been the migration of some Arabs of Arabian Peninsula to the newly conquered areas. The idea of enduring residence of Arabs in the East refers to the first era of conquests, however in time of Umayyads; this matter was at the center of more attention. The presence of migrants in the East would lead to the easier protection of the conquered area. Additionally, it could provide the required ground for the increase of the population and war force in favor of the next conquests in the East. The migration of Arabs was apparently due to the military motivation, whereas the economical and political issues were undoubtedly effective in this regard. Through the descriptive-analytical approach as well as library studies, the present research is to investigate the effective elements in the residence of Arab tribes in the central Asia and its diverse consequences (the collapse of Umayyads) until the middle of the second century after hijrah.
    Keywords: Migration, Arab, Central Asia, East, Umayyads}
  • علی بهادری، بهمن فیروزمندی
    با تاسیس هیئت باستان شناسی خوارزم در اواخر دهه ی 1930 میلادی توسط س.پ. تولستوف، باستان شناس مشهور روس و انجام کاو ش ها و بررسی های رو شمند باستان شناختی، اطلاعات ذیقیمتی از حضور هخامنشیان در خوارزم به دست آمد. از محوطه های مهم متعلق به این دوره که توسط هیئت مزبور کشف و مورد کاوش قرار گرفتند بایستی از کیوزلی گیر و کلال یگیر نام برد. کاخ کیوزل یگیر دارای تالار ستون داری است که اولین بار در دور هی هخامنشی در خوارزم ظاهر شد و از کلالی گیر نیز قطعات سرستون و ریتون های هخامنشی به دست آمد. اولی را نخستین پایگاه قدرت هخامنشیان در خوارزم در اواخر سده ی ششم ق.م و دومی را مقر ساتراپی خوارزم در دوره ی هخامنشی در قرن پنجم ق.م تعبیر کرده اند. با از سرگیری پژوهش های باستان شناختی در خوارزم پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی محوطه های هخامنشی بیشتری مانند: تاشکیرمان و کازالی یاتکان شناسایی و مورد کاوش واقع شدند. اولی به عنوان یک مرکز مذهبی معرفی شد و در بردارنده پایه ستون هایی به سبک هخامنشی است و دومی در میان کانال های آبیاری باستانی قرار داشت که تاریخ برپایی آن ها به دوره ی هخامنشی می رسد. مدارک به دست آمده از محوطه های فوق حکایت از ترک آن ها در اوایل قرن چهارم ق.م دارند و این را نشانه ی استقلال خوارزم از شاهنشاهی هخامنشی در این دوره ی زمانی دانسته اند.
    کلید واژگان: هخامنشی, آسیای مرکزی, خوارزم, آثار باستان شناختی, حکومت مستقل}
    Ali Bahadori, Bahman Firouzmandi
    Systematic excavations and surveys began since 1930s, when the Chorasmian Archaeological Expedition founded by S. P. Tolstov, have shed some new lights on the Achaemenid presence in Chorasmia. Kiuzeli-gir and Kalali-gir 1 are, among others, the most important sites of this period in Chorasmia. Palace discovered at Kiuzeli-gir was contained a columned hall, an architectural element introduced in the Achaemenid period in Central Asia. Similar architecture plus the Achaemenid capitals and rhytons were recovered at Kalali-gir. The first site has been interpreted as the first Achaemenid center in Chorasmia in the late 6 century BC, whereas the second might has been the seat of this satrapy during 5 century BC. More excavations, began after collapsing the S.S.R, have been revealed further Archaeological sites containing the Achaemenid material culture such as Tashkirman and Kazali-Yatkan. The first site, bearing the Achaemenid stone bases column, is assumed to be a religious center, while the second was located among the ancient irrigation canals constructed in the Achaemenid period. There are some evidence to show that the all abovementioned sites abandoned in the early 4 century BC, a sign which has led some scholars to conclusion that Chorasmia became an independent state from that date onwards.
    Keywords: Achaemenid, Central Asia, Charasmia, Archaeological Finide, Independent State}
  • جلیل نائبیان*
    منطقه قفقاز به دلیل اهمیت استراتژیکی و وجود منابع غنی همواره از زمان های بسیار دور تا کنون به عنوان یک واحد ژئوپلیتیکی کم نظیر در دنیا مطرح است. به طور اعم حساسیت منطقه به عنوان کانون توجهات بین المللی همواره مطمع نظر قدرت های بیگانه در طول تاریخ قرار گرفته، به نحوی که این توجه طمعکارانه به همراه مشکلاتی که از نظر ساختار قومیت های گوناگون وجود داشته سبب شده است که در منطقه نوعی تنش و عدم ثبات وجود داشته باشد. این منطقه پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق همواره شاهد مناقشاتی بوده است که خواه ناخواه بر گستره فضای استراتژیک همجوار ایران تاثیرگذار بوده اند. بحران های متعدد موجود از جمله جدایی طلبی های مردم آجاریا و آبخازی های گرجستان و درگیری های قره باغ و طالشان در جمهوری آذربایجان بخشی از بحران هایی است که هنوز نه به شکل آشکار، بلکه همانند آتش زیر خاکستر امنیت منطقه را تهدید می کند. مواضع چند سال اخیر دولتمردان جمهوری آذربایجان در ناسازگاری با جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع خود در دریای خزر، رزمایش-های متعدد این کشور که با کمک و تجهیز آمریکا و ترکیه صورت می گیرد، از آن جمله است. نیز سیاست های دفاعی امنیتی روسیه براساس تغییر میدان بازی و مقابله با چالش های مذکور در خارج از محیط فدراسیون روسیه و تا حدامکان دورتر از مرزهای جغرافیایی و امنیتی این کشور و امیدواری «پوتین» به تحکیم پایه های قدرت خویش در درون کشور و قبضه کردن قدرت در «کرملین» و «دوما» که اندک اندک برای مقابله با نفوذ آمریکا و ناتو و ترکیه آماده شود، در این مسیر قابل ارزیابی است.
    کلید واژگان: تحول ژئوپلیتیکی, آسیای مرکزی, خزر, قفقاز, آذربایجان}
    J. Naiebyan*
    Because of Caucasia's important strategic position and the existence of abundant resources it is regarded as a unique geopolitical area in the world and in general, the importance of the area is attracting international attentions. It has always been object of desire for the superpowers. This trend and particular attention of covetous nations had caused instability and conflict in the region. The region has always witnessed the strategic space of Iran's neighborhood. Various crises including Ajaria's Abkhazia, and the struggles of Ghareh Bagh and Taleshan in the Azerbaijan Republic, are some of the crises which clearly serve as the fire under the ash, threatening the future security of the area. The position of the Azerbaijan Republic a few years ago in its disagreement with the Islamic Republic of Iran regarding the profits in the Caspian sea, various military maneuvers performance with the help and equipments provided by the US and Turkey, and other similer problems are among those considered in this article.
  • منصور امانی
    اقوام صحاری آسیای مرکزی و حتی دوردستهای آن، یعنی چین، در جستجوی سرزمین و مکان جدید به سوی غرب مهاجرت کردند. آنها در مسیر مهاجرت خود با امپراتوری ساسانی برخورد کردند، که در طی آن بیش از چهار صد سال جنگ، صلح و آمد و شد سفرا، میان آنها ادامه یافت. کوشانیان،، ها خیونی کیدارها، هیاطله و، ترکان مهمترین همسایگان ایران در ادوار مختلف در دوره ساسانی بودند و تنها تصرف ایران توسط اعراب مسلمان بود که، رشته ارتباط آنها با ایران را از هم گسیخت. هر چند که پس از اسلام، بعضی از این اقوام نقش مهم خود را دوباره باز یافتند. از اواخر دوره ساسانی، نام ترک بر همه زرد پوستانی که از این پس در ماوراءالنهر پدیدار شدند اطلاق گردید، و برای تمام اقوام زردپوست که لهجه مشترک متقارب داشتند، لفظ ترک را به کار بردهاند. در این دوران پنج قوم را که زبان واحد داشته اند، به نام ترک از آنها یاد کردهاند. این اقوام عبارتند از -: 1تغزغز)توعوز-اغوز - (2خرخیز)قرقیز - (3کیماک -) 4غز اوغوز - (5خرلخ)قراق-خلخ.
    کلید واژگان: ایران, ساسانی, ان قبایل ترک, آسیای مرکزی, هجوم اعراب, یزد گرد سوم}
    Mansor Amani
    During Sasanian sovereignty there were some nomadic people who liued in eastern neighborhood of Iran. Seeking for new land and place, those tribes migrated from deserts of central Asia and even from China to west. In their migration course, they encountered sasanian empire. Kushanian, Khiunies, Kidars, Hiatele, and Turles were the most important neighbors of Iran during different periods at the time of Sasanian sovereignty. when Moslem Arabs possessed Iran the relation between them and Iran broke off, although during the post-Islam some of these nations restored their crucial role. From the end of sasanian period, every tawny man appeared hereinafter in " Turu", and the word" Turu" was used for all tawny nations with a convergent common language have been regarded as " Turu. "They include: 1) Taghzghaz (To’uz - Aghuz), 2) Kherkhiz (kirghiz), 3) Kimau, 4) Ghaz (oghuz), Kharlakh (Gharagh-khalakh).
    Keywords: Sasanid Iran, Turkish tribes, Central Asia, Arabs invasion, Third Yazdgerd}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال