به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « منابع تاریخی » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «منابع تاریخی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمد طیبی*، پرویز حسین طلائی
    دانش تاریخ در تمدن ایرانی و آموزه های مکتب اسلام، اعم از قرآن کریم و سنت نبوی، از دوران آغازین تشکیل نخستین دولت اسلامی دارای جایگاه ویژه و بالایی بوده است. این جایگاه ویژه دانش تاریخ در تمدن ایرانی و آموزه های مکتب اسلام، حاکی از اهمیت علمی و فرهنگی بالایی است که این دانش در فرهنگ و زندگی اجتماعی جامعه ایرانی و جوامع مسلمان داشته است. همین امر باعث شده بود علم مزبور مورد عنایت اقشار مختلف و به ویژه خواص قرار بگیرد. با گستره جغرافیایی دولت و حاکمیت اسلامی رغبت و توجه به تاریخ نویسی در مکتب اسلامی نیز بیش از پیش گردید. چنان که این قلمرو گسترده جغرافیایی که در آن فرهنگ و تمدن اسلامی رشد و تکوین یافته بود، باعث شکل گیری محورهای اساسی برای تاریخ نویسی گردیده و روز به روز اهمیت بیشتری یافته است. در این نوشتار سعی بر آن بوده تا با تکیه بر مقدمه نگاری های بازمانده از تاریخ نگاران مسلمان ایرانی تا پایان قرن نهم هجری انگیزه ها و اهداف آنان در تاریخ نویسی مورد بررسی قرار گیرد. روش انجام پژوهش اسنادی و کتابخانه ای و در ارزیابی داده ها و ارایه مباحث توصیفی تحلیلی خواهد بود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در رویکرد به تاریخ نویسی و عرضه آثار تاریخی اهداف و انگیزه های متعددی اعم از اعتقادی، اخلاقی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی مطمح نظر داشته اند. در ارتباط با مصادیق و موضوعات مورد شرح و اعلام شده تاریخ نگاران دوره موردبحث در یک جمع بندی کلی می توان به اجابت درخواست صاحب منصبان، ساده نویسی، هدیه و پیشکش به حاکمان زمان، ایجاد سرور و شادمانی، نمایش علل ارتقاء و انحطاط تمدن ها، جایگاه رفیع علم تاریخ در قرآن کریم و سنت نبوی، برانگیختن بصیرت و خردورزی، ترویج اخلاقیات و تهذیب نفوس اشاره نمود.
    کلید واژگان: تاریخ نویسی, تاریخ نگاری, منابع تاریخی, ایران, اسلام}
    Mohammad Tayyebi *, Parviz Hossein Talaee
    The knowledge of history in the Iranian civilisation and the teachings of the Islamic school, including the Holy Qur'an and the, have had a special and high position since the beginning of the formation of the first Islamic state. This special place of the knowledge of history in Iranian civilisation and the teachings of the Islamic school indicates the high scientific and cultural importance that this knowledge has had in the culture and social life of Iranian society and Muslim societies. As a result, this science was favoured by various classes, especially the wealthy. With the geographical expansion of Islamic government and sovereignty, the interest and attention to the writing of history in the Islamic school also increased. As this vast geographical area in which Islamic culture and civilisation had grown and developed, it caused the formation of the basic axes of historiography and became more important day by day. In this article, an attempt has been made to examine their motivations and aims in writing history, based on the surviving prefaces of Iranian Muslim historians until the end of the 9th century. The results of this research show that there are many aims and motivations in the approach to historiography and the presentation of historical works, including religious, moral, educational, social and political. In connection with the examples and themes described and announced by the historians of the period in question, it is possible to answer the officials' request in a summary. Keywords:history writing, historiography, historical sources, Iran, Islam.
    Keywords: history writing, Historiography, historical sources, Iran, Islam}
  • نصرالله صالحی*

    اسلامبول قدیم به دلیل نوع معماری مستعد حریق بود. این شهر در دوره عثمانی بارها دچار حریق های بزرگی شد. نوشتار حاضر، گزارشی از حریق قونسولخانه ایران در اسلامبول به سال 1293ق. است. این واقعه جز زیان های مادی، موجب از بین رفتن اسناد و منابع مهم تاریخی شد. مامور اعزامی ایران، میرزا محبعلی خان ناظم الملک مرندی یکانلو بیشتر اسناد و منابع تاریخی را برای استفاده و استناد در کمیسیون تحدید حدود ایران و عثمانی گردآوری کرده بود. او پس از سوختن اسناد و منابع موجود در قونسولخانه، دست به تکاپوی همه جانبه زد. به این منظور، نامه های متعددی به صدراعظم و وزیر امور خارجه وقت، میرزا حسین خان سپهسالار نوشت و با ذکر نشانی دقیق اسناد و منابع تاریخی، خواستار تهیه و ارسال آنها شد. نامه های او و پاسخ های سپهسالار در باره واقعه احتراق قونسولخانه ایران در اسلامبول هنوز منتشرنشده و این موضوع از دید پژوهشگران تاریخ روابط ایران و عثمانی پنهان مانده است. در جستار حاضر، با استفاده از اسناد منتشرنشده وزارت امور خارجه، جنبه های مختلف موضوع گزارش و تحلیل شده است.

    کلید واژگان: ایران, عثمانی, قونسولخانه ایران در اسلامبول, احتراق 1293ق, تحدید حدود, مذاکرات, اسناد, منابع تاریخی}
    Nasrullah Salehi *

    The old Islambol was prone to fire due to the type of architecture. This city suffered many big fires during the Ottoman period. This article is a report on the fire of the Iranian Consulate in Islambol in 1293 AH. Is. Apart from the material losses, this incident caused the loss of important historical documents and resources. The mission officer of Iran, Mirza Mohib Ali Khan Nazemul Malik Marandi Yakanlu, had collected most of the historical documents and sources for use and reference in the Iran-Ottoman Boundary Commission. After burning the documents and resources in the consulate, he started an all-out effort. For this purpose, he wrote several letters to the Prime Minister and Minister of Foreign Affairs at the time, Mirza Hossein-Khan Sepahsalar, and by mentioning the exact address of historical documents and sources, he requested to prepare and send them. His letters and Sepahsalar’s responses about the incident of the burning of the Iranian consulate in Islambul have not been published yet, and this issue has remained hidden from the researchers in the history of Iran-Ottoman relations. In this research, using the unpublished documents of the Ministry of Foreign Affairs, various aspects of the issue have been reported and analyzed.

    Keywords: Iran, Ottoman, Iranian consulate in Islambol, Burning in 1293 A.H, border delimitation, Negotiations, Documents, Historical sources.}
  • شیما احمد صفاری*
    شهر در دوران اسلامی، به لحاظ ساختاری، تداوم شهرسازی عصر ساسانی بود و عناصر کالبدی آن اکثرا برگرفته از فرهنگ غنی اسلام و نشانگر تمدن اسلامی است. قزوین یکی از شهرهای دوران اسلامی است که هسته اولیه آن در زمان شاپور ساسانی شکل گرفته و به تدریج، توسعه و گسترش یافته است. این شهر، از نظر موقعیت خاص جغرافیایی، از دوران پیش از اسلام مورد توجه حکومت های مختلف بوده و قرارگیری آن در شاهراه های ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب، بقای حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این شهر را تضمین کرده است. شناخت ویژگی های این گونه شهرها می تواند در به دست آوردن بینشی عمیق و گسترده از تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوران اسلامی مفید باشد. مورخان دوران اسلامی از جنبه های گوناگون شهر قزوین را مورد بررسی قرار داده اند. در این نوشتار سعی شده است تا خصوصیات بافت شهری قزوین از دیدگاه تاریخی و پژوهش های باستان شناسی و همچنین، راه های مواصلاتی این شهر با مناطق همجوار بر اساس منابع مکتوب مطالعه شود. پرسش اصلی این است که اطلاعات تاریخی تا چه اندازه با ویژگی های این شهر مطابقت دارند. نتایج حاصل از بررسی ها و نیز بازدید میدانی از شهر نشان می دهد که بافت شهری قزوین تا حد زیادی منطبق با منابع تاریخی است. بررسی های میدانی و مطالعات انجام شده و نیز تطبیق آن ها با پژوهش های باستان شناسی نشان داد که شهر در دوران متاخر اسلامی تغییرات زیادی داشته به گونه ای که در دوران قاجار و نیز پهلوی بافت شهری گسترش یافته و بناهای مدرنی در شهر ساخته شده است.
    کلید واژگان: شهر اسلامی, بافت شهری, قزوین, منابع تاریخی, باستان شناسی}
    Shima Ahmad Saffari *
    The city in the Islamic period, in terms of structure, was the continuation of Sassanid era urban planning, and its physical elements are mostly taken from the rich culture of Islam and indicate the Islamic civilization. Qazvin is one of the cities of the Islamic period, the core of which was formed during the Shapur rule, the Sassanid king, and gradually developed and expanded. This city, in terms of its special geographical location, has been the focus of various governments since the pre-Islam era, and its location on the east-west and north-south communication highways has guaranteed the survival of the social, political, and economic life of this city. Knowing the characteristics of such cities can be useful in gaining a deep and broad insight into the social and political history of Iran in the Islamic era. Historians of the Islamic era have examined the city of Qazvin from various aspects. In this article, an attempt has been made to study the characteristics of the urban context of Qazvin from the historical point of view and archaeological research, as well as the communication routes of this city with neighboring areas based on historical sources. The main question is to what extent the historical information corresponds to the features of this city. The results of this study and the field visit to the city show that the urban context of Qazvin is largely consistent with historical sources. The field surveys and studies carried out and their comparison with archaeological research showed that the city underwent many changes in the late Islamic era, in such a way that during the Qajar period, as well as in the Pahlavi period, the urban context was expanded and modern buildings were built in the city.
    Keywords: Islamic city, Urban Context, Qazvin, Historical Sources, Archaeology}
  • محمد کشاورز بیضایی*

    پدیده ها و رویدادهای اجتماعی و تاریخی در هر دوره اگر موضوعیت داشته باشند دامنه ی آن به متون ادبی آن دوره نیز کشانیده می شود. دیوان حافظ شیرازی نمونه بارزی از نزدیکیادبیات با برخی از مسایل تاریخی و اجتماعی  عصر وی، می باشد. شناخت داده های تاریخی موجود در دیوان حافظ؛ افزون بر شناخت بیشتر شعر و روزگار او، می تواند میزان همپوشی و قرابت داده های تاریخی دیوان حافظ را با منابع تاریخی این دوره روشن نماید. از این رو این جستار با روشی توصیفی تحلیلی و استعانت ممکن از نظریه ساختارگرایانه تکوینی گلدمن، به دنبال پاسخ گویی به این سوالات است که داده های تاریخی قرن هشتم در دیوان حافظ چه نسبتی با منابع تاریخی این دوره داشته و حافظ در وارد نمودن آن در دیوانش به چه میزان توفیق یافته است؟ یافته ها بیانگر آن است که حافظ با آگاهی، تاریخ نگری و تحلیل بالایی که از مسایل تاریخی و اجتماعی داشته،برخی از مضامین و رویدادهای اجتماعی وتاریخی عصر خود را، به شکلی موجز و با مکانیزم های ادبی در شعرش وارد نموده است. به طوری که یکی از رازهای جاودانگی و هنری دیوان وی، ارایه تحلیل های دقیق، ظریف و تیزبینانه، در مواجهه با وقایع و پدیده های تاریخی و اجتماعیروزگارشاست. قرابت و همپوشی برخی از داده های تاریخی و اجتماعی شعر حافظ با وقایع و منابع تاریخی زمانه وی، به گونه ایست که محققان می توانند به مثابه فکتی تاریخی از آن، در امر تاریخ نگاری، بهره مند شوند.

    کلید واژگان: داده های تاریخی و اجتماعی قرن هشتم, ساخت گرایی تکوینی, لوسین گلدمن, دیوان حافظ, منابع تاریخی}
    Mohammad Keshavarz Beyzai *

    Abstract Social and historical phenomena and events of each period, if they are original, their scope will be extended to the literary texts of that period.Hafez Shirazi's Divan is a clear example of literature and some historical and social issues. Recognition of historical data in Hafez's court; In addition to knowing more about his poetry and times, he can clarify the degree of overlap and similarity of the historical data of Hafez's divan with the historical sources of this period. Therefore, this paper, with a descriptive-analytical method and possible use of Goldmann's structuralist theory of genetic, seeks to answer the questions of how the historical data of the eighth century in Hafez's divan relate to the historical sources of this period. To what extent has he succeeded in including it in his court?The findings indicate that Hafez, with his high awareness, historiography and analysis of political and historical issues, has included some of the political and historical themes and events of his time in a concise manner and with literary mechanisms in his poetry. . So that one of the secrets of immortality and art of his divan is to provide accurate, delicate and insightful analysis in the face of historical events and happenings of his time. The similarity and overlap of some historical data of Hafez's poetry with the historical events and sources of his time is such that researchers can use it as a historical fact in historiography.

    Keywords: Eighth-Century Historical Data, structuralism genetic, Lucien Goldman, Hafez Divan, Historical sources}
  • سهیلا پایان*

    سلسله پیشدادیان به عنوان اولین سلسله ایرانی در منابع مختلف ایران یعنی اوستا، متون پهلوی، شاهنامه و متون اسلامی آمده است، شرح حوادث مربوط به هر کدام از شاهان در این منابع گاهی مشابه و گاهی با افزوده و کاستی و تفاوت همراه است. اوستا و روایت های ملی ایران در گذر زمان و تا هنگامی که در دوره ساسانیان به رشته تحریر درآمدند دچار تحولاتی شد و سپس اساس کار تدوین کنندگان متون پهلوی، مورخان اسلامی قرار گرفتند. این تحولات همچنان ادامه یافت و به صورت افزوده ها و تفاوت هایی در شرح داستان های پیشدادی خود را نشان داد. این پژوهش با روش تحلیل - توصیفی سعی بر آن دارد تا به بررسی سلسله پیشدادیان در منابع تاریخی بپردازد

    کلید واژگان: پیشدادیان, اسطوره, منابع تاریخی, تاریخ}
    Soheila Payan *

    The Pishdadian dynasty is mentioned as the first Iranian dynasty in various Iranian sources, namely Avesta, Pahlavi texts, Shahnameh and Islamic texts. Avesta and national narratives of Iran underwent changes over time and until they were written during the Sassanid period, and then became the basis of the work of compilers of Pahlavi texts, Islamic historians. These developments continued and manifested themselves in the form of additions and differences in the description of their prehistoric stories. This descriptive-analytical study tries to study the series of predecessors in historical sources.

  • اسماعیل شمس*

    پژوهش حاضر با مقایسه نحوه روایت تاریخ روادیان در منابع تاریخی و دیوان قطران تبریزی شاعر دربار فرمانروایان این سلسله به بررسی تفاوتهای این دو روایت می پردازد. مسئله اصلی این پژوهش نشان دادن اهمیت روایت شاعرانه قطران برای تکمیل، توسعه و تصحیح گزارشهای منابع تاریخی از دوره روادیان است. با توجه به دوری آذربایجان از مرکز خلافت عباسی و استقلال نسبی روادیان از آل بویه و سلجوقیان، روایت منابع تاریخی از آنها بسیار کوتاه و مقطعی و فاقد پیوستگی زمانی و مکانی است. افزون بر آن، این روایت از حوزه سیاسی و نظامی فراتر نمی رود و تنها زمانهایی را در بر می گیرد که بخشی از وقایع روادیان به مرکزیت خلافت عباسی و یا آل بویه و سلجوقیان پیوند می یابد. بر خلاف روایت منابع تاریخی، قطران گزارشی از روادیان ارایه می دهد که دارای پیوستگی زمانی نیم قرنه است. در گزارش او شخصیتهای بیشتری از این سلسله گنجانده شده اند که در منابع تاریخی وجود ندارند. قطران هر چند به تبار و طایفه روادیان اشاره نمی کند،اما به بخشی از تاریخ فکری، فرهنگی و اجتماعی آنان می پردازد که در روایت منابع تاریخی وجود ندارد . بخش اعظم روایت قطران از تاریخ روادیان به چالش کشیدن روایت منابع تاریخی و نشان دادن نقایص و کاستی های متعدد آنها است. این روایت معاصر و مستقیم تا حدودی می تواند امکان راستی آزمایی روایت منابع تاریخی را که عمدتا با فاصله زمانی و مکانی زیادی از آن دوره نوشته شده اند، فراهم کند.

    کلید واژگان: روادیان, دیوان قطران, منابع تاریخی, روایت, آذربایجان}
    Esmail Shams *

    The present study compares the Rawadids history in the Islamic historical sources and the Divan of Qatran ,the poet of the court of this dynasty rulers. The main issue of this research is to show the importance of Qatran poetic narration for completing, developing and correcting the reports of historical sources from the period of Rawadids. Due to the distance of Azerbaijan from the center of the Abbasid caliphate and the relative independence of the Rawadids from the Buyids, the narration of historical sources about them is short and cross-sectional and lacks temporal and spatial continuity.this narration does not go beyond the political and military spheres and covers only the times when part of the events of the Rawadids is linked to the Caliphate or the Buyids and the Seljuks. Contrary to historical sources, Qatran provides a narrative report that has a half-century continuum. His report includes characters from this dynasty that do not exist in historical sources. Although Qatran does not refer to the lineage and clan of the Ravadids, his poems deal with a part of their intellectual, cultural and social history that does not exist in the narration of historical sources. Much of Qatran's narrative of the history of the Ravadids challenges the narrative of historical sources and shows their numerous flaws and shortcomings. This contemporary and direct narrative can to some extent provide the possibility of verifying the narration of historical sources that have been written mainly within a temporal and spatial distance from that period

    Keywords: Rawwadids, Qatran Divan, Historical sources, narration, Azerbaijan}
  • مهدی بیگ محمدپور*، کریم حاجی زاده باستانی

    بر اساس منابع تاریخی آتشکده آذرگشنسب یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده است. جایگاه این آتشکده در منابع پهلوی گنزک ذکر گردیده که اعراب آن را شیز می گفتند و این آتشکده تا قرن چهارم هجری روشن بوده است. بر اساس منابع تاریخی و پژوهش های باستان شناختی، مشخص شده که شیز همان تخت سلیمان کنونی است. تخت سلیمان بعد از قرن پنجم هجری، به مدت دو قرن به کلی فراموش می شود، به طوری که در منابع تاریخی هیچ اشاره ای به این محل نشده است، اما در دوره ایلخانی، این محل دوباره مورد توجه قرارگرفته و کاخ شکاری در آن احداث می شود. در این دوره به تخت سلیمان، ستورلیق، سورلوق و یا سغورلوق می گفتند که بیشتر تحولات تاریخی تخت سلیمان دوره اسلامی نیز مربوط به همین زمان است. پس از دوره ایلخانی، در زمان شاهان اوایل صفوی، از این محل به عنوان شکارگاه شاهی استفاده می شده و در همین دوره، این محل به تخت سلیمان معروف می گردد. با تغییر پایتخت صفویان و دور شدن تخت سلیمان از مراکز حکومتی، این مکان از رونق افتاده و برای همیشه در تاریخ سیاسی ایران فراموش می شود.

    کلید واژگان: تخت سلیمان, ایلخانی, صفوی, منابع تاریخی}
    Mehdi Beig Mohamad Pour *, Karim Hajizade

    According to historical sources, Azargoshnesb fire temple was one of the three important Sassanid fire temples. The location of this fire temple is mentioned in Pahlavi Ganzak sources, which the Arabs called Shiz, and its fire temple was lit until the fourth century AH. According to historical sources and archaeological research, Shiz is the current Takht-e Soleiman. Takht-e Soleiman is completely forgotten for two centuries after the fifth century AH. so that in the historical sources there is no mention of this place, but in the reign of Ilkhanate, this place was considered again and a hunting palace was built in it. In this period, Takht-e Soleiman, is referred to as Storliq, Surluq, or Soghorluq and most of the historical developments of Takht-e Soliman in the Islamic period are related to this time. After the Ilkhanate period, during the early Safavid kings, this place was used as a royal hunting ground and in the same period, this place is known as the Takht-e Soleiman. With the change of the Safavid capital and the departure of Takht-e Soleiman from the centers of government, this place was marginalized and forgotten forever in the political history of Iran.

    Keywords: Takht-e Soleiman, Ilkhanate, Safavid, Historical sources}
  • جان وانسینا
    مترجم: فرهاد نام برادرشاد,محمود رحیم زاده
  • رسول احمدی*، رضا مهرآفرین
    بنابر آموزه های دین زرتشت و به منظور جلوگیری از آلودگی چهار عنصر مقدس آب، خاک، باد و آتش، می بایست اجساد درگذشتگان در فضای باز و بر بلندی کوه ها توسط جانوران گوشت خوار دریده شده و استخوان های آن ها پس از جمع آوری درون استودان (استخوان دان)، دفن گردد. این روش که معمول ترین سنت تدفین زرتشتیان در دوران اسلامی بوده است درون سازه های مدور روبازی که بر بلندی کوه ها ایجاد شده بودند صورت می پذیرفت. در منابع مکتوب، این سازه ها دخمه و آیین مزبور نیز دخمه گذاری نامیده شده است. علی رغم تحقیقات پراکنده ای که در خصوص آیین دخمه گذاری و دخمه های زرتشتی صورت گرفته است، همچنان پرسش های مهمی در خصوص پیشینه تاریخی این سنت و قدمت سازه های تدفینی مرتبط با آن و همچنین سیر تحول ویژگی های معماری دخمه های زرتشتی در طول ادوار مختلف تاریخی پابرجاست. ازاین روی، پژوهش پیش رو کوشیده است با بهره گیری از مطالعات اسنادی و میدانی و تفسیر و تحلیل یافته های این مطالعات با «رهیافت تاریخی» به ابهامات موجود در این زمینه پاسخ مناسبی دهد. بر اساس نتایج، با استناد بر منابع تاریخی و شواهد باستان شناختی، سنت عرضه اجساد درگذشتگان به جانوران گوشت خوار که از دوران هخامنشی در میان مغان رسمی معمول برای تدفین درگذشتگان بوده است، در طول دوران اشکانی- ساسانی و با استفاده از دخمه های مدور، میان زرتشتیان ایران عمومیت یافته است. در ادامه ی روند مذکور و طی دوران اسلامی، آیین دخمه گذاری و استفاده از دخمه های مدور، با ایجاد تغییر و تحولاتی در نحوه اجرای مراسم و اجزای معماری سازه های تدفینی مرتبط با آن، تا عصر حاضر نیز استمرار داشته است.
    کلید واژگان: دخمه, دخمه گذاری, استودان, منابع تاریخی, شواهد باستان شناختی}
    Rasoul Ahmadi *, Reza Mehrafarin
    According to the Zoroastrian religious teachings, and in order to prevent the contamination of the four sacred elements of water, soil, wind and fire, dead bodies should be put in an open area and on the top of mountains, should be consumed by carnivorous animals, and their bones should be buried in a specific place named Astodan (Ostekhandan). This method, which has been the most common burial tradition of Zoroastrians in the Islamic period, was carried out in the circular hypaethral structures built up on the top of mountains. These structures are called “Dakhma” and the mentioned ritual is called “Dakhmagozari.” Despite the research done on “Dakhmagozari” ritual and the “Zoroastrian Dakhma,” important questions about the historical background of this tradition and the history of the burial structures associated with it, and the evolution of the architectural features of the Zoroastrian Dakhma throughout the various historical periods still remain unanswered. So, the present research ties to answer these ambiguities by doing field studies and interpreting and analyzing the findings of these studies with a “historical approach.” According to the results obtained by referring to historical sources and archaeological evidence, the tradition of giving dead bodies to carnivorous animals, which has been a common burial tradition in Moqan since Achamenian periods, and using circular Dakhma, common throughout the Parthian-Sassanid period, have been popular among Iranian Zoroastrians. Following the mentioned trend during the Islamic period, the Dakhmagozari ritual and using circular Dakhmas have continued to exist up to the present time by going through changes in the way of performing the ceremonies and in the architectural components of the related burial structures.
    Keywords: Dakhma, Dakhmagozari rituals, Astodan, Historical sources, archaeological evidence}
  • سیاوش امرایی، جهانبخش ثواقب*، سهم الدین خزایی، شهاب شیدانی

    سکه از مهمترین منابع مطالعه تاریخی جوامع است. سکه می تواند زوایای تاریک و روشن وضع سیاسی- مذهبی و اقتصادی جوامع را روشن کند. دوره کوتاه افشاریه، به واسطه ضرب مسکوکات متنوع از منظر نقوش، مضامین و نوشتار روی آنها، در گستره جغرافیایی از قفقاز تا ایالت های هندوستان، از اهمیت خاصی در سکه شناسی برخوردار است. سوال اصلی پژوهش این است که سکه های دوره افشاری از نظر طرح و نقش چه وضعی داشت و چه تفاوتی با دوره های قبل و بعد داشته است؟ در این پژوهش، به شیوه تطبیقی، ضرب سکه در دوره افشاری، از تاثیرپذیری از سنت مسکوکات پادشاهان صفوی و شیوه ضرب سکه در شبه قاره هند، تا نوآوری های خاص ضرابخانه های افشاری، بررسی شده و مسکوکات آن با مسکوکات پیش از افشاریه مقایسه شده است. یافته پژوهش نشان می دهد که رویکرد نادر در ضرب سکه ها، دفاع از کیان ایران، اقتدار شاهانه، کشورستانی و واقعیت گرایی در به کارگیری القاب و عناوین بود در حالی که جانشینان او به سنت ضرب سکه در دوره صفوی بازگشته بودند.

    کلید واژگان: افشاریه, سکه شناسی, سکه های افشاریه, منابع تاریخی}
    Siyavash Amraei, Jahanbakhsh Savagheb*, Sahm AlDin Khazaei, Shahab Sheydani

    Coin is of the most important sources for studying societies in the past and can shed a light on dark aspects of society’s political-religious and economical status. The short period of Afsharid is of particular importance in the history of coin due to the various coinage from the perspective of engravings, concepts and written words on them, in geographical landscape from Caucasia to India’s states. The main question of the research is that how were the Afsharid coins engravings and how they differ from those of before and after periods? This research through a comparative method has studied the coinage process in Afsharid Period from being influenced by Safavid king’s tradition and coinage method in the Indian subcontinent to specific innovations of Afsharid mints, and its coinage has been compared with other coinage before Afsharid period. The finding of research indicates that Nader’s approach in coinage was defending Iran’s corporeality, royal authority, conquest and realism in applying labels and titles, whilst his successors had returned to the coinage tradition of Safavid period.

    Keywords: Afsharid, coinage, Afsharid Coins, Historical sources}
  • امین مرادی*، بهروز عمرانی
    قریب به یک قرن حکومت ایلخانی در ایران ناقل چنان نوآوری هایی در معماری و شهرسازی دوران اسلامی بوده است که بررسی وجوه مختلف آن کم تر موردتوجه کارشناسانه قرارگرفته است. در همین راستا، تبیین فرم معماری مسجد علیشاه در قالب بزرگ ترین گونه ی معماری مذهبی در ایران، ازجمله موضوعات قابل تامل در معماری مربوط به مساجد قرون میانه در جهان اسلام می باشد. تحقیق پیش رو بر آن است تا به روش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و بازبینی اسناد تاریخی پیرامون مسجد علیشاه در تبریز و انطباق آن با نتایج حاصل از کاوش در محوطه ی علیشاه، به تبیین فرم معماری و ساختار فضایی مسجد علیشاه بپردازد. مطابق نتایج به دست آمده و با فرض بر تداوم سنت مجموعه سازی مذهبی در دوران ایلخانی، ضمن آنکه ساختار مسجد علیشاه همانند غازانیه و سلطانیه در ارتباط با کاربری های جانبی شکل گرفته است؛ علاوه بر بزرگ ترین تاق آجری اجراشده در جهان، یکی از بزرگ ترین گنبدخانه های سرپوشیده ی جهان اسلام در بنای علیشاه ایجادشده بود.
    کلید واژگان: معماری ایلخانی, مجموعه های مذهبی, مسجد علیشاه, منابع تاریخی}
    Amin Moardi *, Behrooz Omrani
    The approximate one century of Ilkhanid dominions in Iran, was a priory in flourishing such an innovation styles of Architectural and Urban designing in Islamic ages of which clarifying its different dimensions has been less considered. Parallel to this attitude, investigating the architectural form of Ali Shah’s Mosque in terms of the greatest ever made religious architecture in Iran would be among the most prominent issues related to the medieval construction methods during Islamic ages. Using descriptive analytical methods besides library studies as well as reviewing historical documents around Ali Shah’s Mosque in Tabriz and its overlapping with archaeological excavation’s results followed by in Ali Shah site, this project is aimed to recognize the architectural combination and the spatial appearance of Ali Shah Mosque. According to the results and considering the sequence of religious architectural movement through Ilkhanid era, it is obvious that aside from the usual construction language that can be seen in Ghazaniya and Sultaniya, focusing on bilateral units, not only the loftiest ever made arch of Islamic world was made in Ali Shah’s span, but also one of the highest chamber dome of those ages had been created in this structure.
    Keywords: Ilkhanid Architecture, Religious Complexes, Ali Shah Mosque, Historical Contexts}
  • مهین بابایی ملو*، جواد عباسی، مصطفی گوهری
    دوران حدودا چهل ساله لشکرکشی های مغولان به ایران و سرزمین های همجوار آن یکی از دوران های پرحادثه تاریخ است و به همین جهت توجه جدی مورخان را به خود جلب نمود. آنان افزون بر شرح این لشکرکشی ها کوشیده اند سال شمار و زمان این لشکرکشی ها را نیز ثبت کنند. با این حال، گزارش های آن ها در این مورد یعنی زمان وقوع رویدادهای مرتبط با لشکرکشی ها با اختلافاتی گاه قابل توجه همراه بوده است. بر اساس چنین فرضی پژوهش حاضر می کوشد تا با روش کتابخانه ای و رویکرد توصیفی تحلیلی به مقایسه گزارش های منابع تاریخی نوشته شده در ایران، عراق و مملوک (مصر و شام)، در خصوص گاه شمار لشکرکشی های مغولان بپردازد و به این پرسش که چه اختلافات و تشابهاتی در ثبت گاه شمار این لشکرکشی ها مشاهده می شود، پاسخ دهد. از مطالعه و مقایسه گزارش های این منابع چنین برمی آید که در دوره لشکرکشی های چنگیزخان (616-621 ق) مورخان ایرانی نسبت به مورخان ساکن در عراق و قلمرو مملوکان نقش پر رنگ تری ایفا نموده اند و در دوره لشکرکشی های پس از چنگیزخان تا لشکرکشی هولاکو (624-651 ق) نقش تاریخ نگاران عراق بارزتر بوده و در نهایت در دوره لشکرکشی های هولاکو (651-658 ق) وقایع نگاران مملوک نقش مهمی در ثبت زمان این لشکرکشی ها داشته اند.
    کلید واژگان: گاه شمار, لشکرکشی های مغولان, منابع تاریخی, ایران, عراق, مملوک}
    Mahin Babaei Malo *, Javad Abbasi, Mustafa Gohari
    The era of about 40 years of Mongol’s military campaigns in Iran and its neighboring territories has been one of the most eventful periods of history and thus has attracted serious attention from historians. In addition to describing these military campaigns, historians have tried to record the invasions' chronology and times. However, their reports on this case, i.e. the time of the happening of the events related to the military campaigns, has suffered from at-times considerable discrepancies. Based on this hypothesis, the present descriptive-analytical research, tries to shed some light on the chronology of Mongol conquests of Persia, by comparing the reports of historical sources written in Iran, Iraq, and Mamluki territories (Egypt and Levant) to answer the question of the differences and similarities observable in the chronology of these campaigns. The results show that during the period of the Genghis Khan's invasions (616-621 AH), Iranian historians played a more prominent role than Iraqi and Mamluki historians but in post-Genghis era up to the Hulagu Khan's campaign (624-651 AH), the role of Iraqi historians was more outstanding and ultimately during the Hulagu Khan's campaign (651-658 AH), Mamluki historians played an important role in writing a chronology of the Mongol conquests.
    Keywords: chronology, Mongol Invasion, Historical Narrative, Iran, Iraq, Mamluk}
  • زهرا علیزاده بیرجندی*، سمیه پورسلطانی

    در مطلع بیشتر دیباچه های منابع تاریخ ایران اسلامی تحمیدیه هایی به چشم می خورد که از نظر شکل، ساختاری مشابهی دارند اما در بعد محتوا تفاوت هایی در آن ها دیده می شود. این تفاوت ها تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ نموده است. هدف مقاله حاضر واکاوی دلایل تفاوت برخی از مضامین، توضیحات و تعابیر به کاررفته در تحمیدیه های منابع تایخ ایران اسلامی است. در تبیین این تفاوت ها متغیرهایی چون سیاست های مذهبی حاکمان، باورهای اعتقادی و تاثیر آن ها در شیوه نگارش تحمیدیه ها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده تاثیرپذیری تحمیدیه ها از مبانی و شالوده های نظری حکومت ها، وضعیت فرهنگی اجتماعی و به طورکلی فضای گفتمانی زمانه ای است که تحمیدیه ها در آن به رشته تحریر درآمده است.

    کلید واژگان: تحمیدیه ها, ایران اسلامی, منابع تاریخی}
    Zahra Alizadehbirjandi *, Somaehe Porsoltani

    In the first part of introduction in the literatures of the history of Islamic Iran, Tahmidiehs (praising Allah statements) can be seen that are similar in shape and structure, meanwhile there are some differences are in their contents. These differences are made by various factors. This paper aims to consider the reasons why differences are there in contents, descriptions and interpretations used in Tahmidiehs presented in the literature of the history of Islamic Iran. To explain these differences, some factors, namely religious policies of governors, common religious beliefs and their impacts on the writing methods of Tahmidieh are considered.  The results of this study show that Tahmidiehs are under the effect of the theoretical foundations of governments, cultural-social status, and generally discursive space related to the time they are written.

    Keywords: Tahmidieh (praising Allah statements), Islamic Iran, Historical literatures}
  • محمدتقی فاضلی *، فرزانه احمدی
    شاهنشاهی اشکانی یا اشکانیان 247 پ.م. 224 م که با نام امپراتوری پارت ها نیز شناخته می شود، یکی از قدرت های سیاسی و فرهنگی ایرانی در ایران زمین بود که 471 سال بر قسمت اعظم غرب آسیا حکومت کرد. اما این دوره طولانی حکومت دارایی شرایط نامطلوب از منابع تاریخی است. از یک سو در منابع فارسی و عربی کمترین اشاره به آنان نشده و یا به طور غیر مستقیم دراین ادبیات بازتاب داده شده است. ازسوی دیگرمنابعی که به شاه گزینی در حکومت اشکانیان اشاره شده مربوط به نوشته ها نویسندگان یونانی و رومی است. استرابون می گوید: که پادشاهی اشکانی انتخابی است یعنی اشراف و بزرگان عضو مجلس مهستان( به گفته ی یوستینوس مجلس سنا) شاه را انتخاب می کرده اند.با توجه به منابع از شیوه های مختلف شاه گزینی سخن گفته شده است. در ابتدا ، دوره اشکانی بیشتر تحت تاثیر نظام قبیله ای بزرگترین فرد قبیله به شاهی می رسیدکه یک شاه می توانست به طور مستقیم پسر و یا برادرش را به عنوان جانشین خود مشخص کند، که این الگوی بیشتر تحت تاثیر نظام قبیله ای و شرقی است و گاهی نیز از نظام هلنیستی تاثیر می پذیرفت و از ساختار یک نظام پارلمانی که عضو این مجمع تشکیل شده از بزرگان و اشراف و خاندان شاهی است و می توانستند یک شاه را مستقیم انتخاب کنند و توانایی عزل یک شاه را نیز داشته اند. ازطرف دیگرتعلق داشتن منصب شاهنشاهی در یک خاندان اشکانی و موروثی بودن آن سنت برجایی مانده از هخامنشیان است.
    کلید واژگان: اشکانیان, شاه گزینی, مجلس مهستان, موروثی, منابع تاریخی}
    Mohammad taghi fazeli*, farzaneh ahmadi
    The king selection during the Parthian period relying on the theories and internal and external, historical Sources
    Keywords: Parthian, king selection, parliament of Mahestan, inheritance, Historical Sources}
  • علی سالاری شادی*
    سرزمین مغرب اسلامی و اندلس از سرزمین های قدیمی و سنتی جهان اسلام و جزء لاینفک تاریخی آن محسوب است. شمال آفریقا سرزمینی وسیع و بسیار حادثه خیز بود؛ چرا که به خاطر وسعت و بافت جغرافیایی و همچنین دوری نسبی از حوزه مرکزی و شرق اسلامی، مکرر پذیرای جریان های متعدد موافقان و مخالفان سیاسی و مذهبی وضع موجود بود. خوارج، اسماعیلیان و علویان با همراه کردن ساکنان بومی بربر و قبایل آن سامان، تاثیرات و تحولات فراوانی را در آن دیار موجب شدند و اولین حکومت های بزرگ و مستقل از خلافت عباسی را بنیاد نهادند که در جهان اسلام بی سابقه بود. اما علی رغم این همه تغییر و تحولات بزرگ و کوچک، تاریخ و احوال این منطقه، در نوشته های مورخان مرکز و مشرق اسلامی بازتاب چندانی نیافت که آن خود ناشی از دلایل متعدد بود. در میان مورخان مرکزنشین، شاید تنها ابن اثیر، برخلاف دیگران، با حساسیت زیادی درصدد بیان و رصد تاریخ مغرب و اندلس برآمده است که ضمن بیان اخبار مهم و تفصیلی از آن منطقه، از مورخان قبلی به خصوص طبری، به خاطر این بی توجهی انتقاد کرده است. اما ابن اثیر علی رغم بیان تاریخ مغرب و اندلس از ایام فتوحات تا عصر خود، از ذکر منابع خود تا حد زیادی خودداری ورزیده است. این نوشته درصدد است تا تعدادی از این منابع (ناشناس) مغرب و اندلس را که منبع و مرجع ابن اثیر بوده اند، از راه مقایسه و مقابله بشناساند و معرفی نماید.
    کلید واژگان: سرزمین مغرب اسلامی, اندلس, مورخان, طبری, ابن اثیر, منابع تاریخی}
    Ali Salarishadi*
    Land of the Arabic Maghreb and Andalusia are parts of the land of the famous Traditional Islamic world. These areas have been deeply influenced by Islam and Islamic culture. North Africa was eventful on an extremely large scale. The region, because of its extent and geographical situation and also staying far from the Central and Eastern Islamic lands was impressed by Kharijites, Ismailis, Alavis, who influenced Berber tribes and caused numerous developments. They founded the first big government which was independent of the Abbasid Caliphate. However, the history of this region was not well expressed in the works of Historians of Central and Eastern Islamic lands. Perhaps only Ibn al-Athir has tried to express the events and developments in Arabic Maghreb and Andalusia. He has criticized Tabari on having less attention to the history of this area. The problem is that Ibn al-Athir has not mentioned his historical sources about this region. This article, by the means of comparing, is about to introduce a number of sources on Islamic Maghreb events that were used by Ibn al-Athir.
    Keywords: Land of the Arabic Maghreb, Andalusia, Historians, Tabari, Ibn al-Athir, Historical sources}
  • رمضان محمدی
    «رجز»، به عنوان یک گونه ادبی و ساده ترین نوع نظم، دارای مضامین و کاربردهای مختلفی بوده است. رجز که در شکل های ابتدایی خود برای راندن شتر، بیان نیکی ها و توصیه های اخلاقی به کار می رفت، به تدریج جهت بیان: مفاخره ، هجو، دشنام، جنگ و نزاع، فخرفروشی و آوازهای کوتاه حماسی مورد استفاده قرار گرفت.
    هدف مقاله حاضر، کشف و وصف چگونگی تطور ذکر رجزهای شهدای کربلا به عنوان یکی از مهم ترین و کم نظیرترین رجزهای مربوط به رویدادهای تاریخ صدر اسلام در گونه های مختلف منابع تاریخی از قرن دوم تا قرن ششم هجری با استفاده از روش مطالعات اسنادی و تحلیلی است.
    یافته های این پژوهش، نشانگر آن است که حجم این رجزها در یک رویکرد داستانی، به مرور افزایش یافته است و به همین جهت، باور به درستی صدور رجزهای فراوانی که برخی منابع نقل کرده اند، با چالش های جدی روبه روست. ازاین رو، این احتمال قوت می یابد که بخش عمده آن ها، زبان حال هایی است که بعد از واقعه کربلا، از سوی برخی افراد به شکل رجز در آمده و به رجزهای پیشین افزوده شده است.
    کلید واژگان: امام حسین (ع), شهدای کربلا, رجز, منابع تاریخی, سنجش گزاره تاریخی}
    Ramezan Mohammadi, Mohammad Mohammadifar
    War cry being considered as a literary type and the simplest kind of order is of various themes and applications. In the earlier forms, it was utilized for the steering of camel, stating goodness and ethical advice while it was gradually used for the purpose of glory, satire, swearword, war and dispute, ostentation as well as the epic short songs.
    The purpose of the present article is the identification and description of the mode of stating war cries of Karbala martyrs as one of the most important and singular ones related to the events of early Islam in various versions of historical sources from the second to the sixth century via taking advantage of analytical and documentary study methods.
    The findings of this research illustrates that the amount of these war cries in a story like approach has been gradually increased.
    Accordingly, the belief in the rightness of issuing of numerous war cries narrated in some sources is along with serious challenges. In this regard, it is more probable that the great amount of them is the descriptive accounts having changed into war cries by some people and they have been added to the previous ones
    Keywords: Imam Hossein PBUH, Karbala martyrs, war cry, historical sources, evaluation of historical propositions}
  • عباس میرزایی نوکابادی *، نعمت الله صفری فروشانی
    توجه به منابع تاریخی در مطالعات سیره شناسی از اهمیت بسزایی برخوردار است. منابعی که جایگاه کمتری در حوزه تولید میراث مکتوب میان شیعیان را به خود اختصاص داده است. در مقابل اهل سنت، نسبت به نگارش متون تاریخی توجه جدی تری از خود نشان داده اند. هم از این روست که به نظر می رسید برای فهم و تبیین تاریخ تشیع و اهل بیت توجه به این طیف از منابع سنی امری ضرور است. حال این سوال شایسته پاسخ است که برای فهم تاریخی اهل بیت رجوع به دادهای تاریخی اهل سنت چه جایگاهی دارد؟ در این نوشتار این فرضیه دنبال می شود که به نظر می رسد منابع تاریخی اهل سنت تاثیر معناداری در مطالعات سیره شناسی ائمه دارد. از همین روی تاریخ و سیره امام سجادع بر اساس کتاب تاریخ مدینه مدینه دمشق ابن عساکر(م.571ق.) با سه منبع امامی، یعنی الارشاد شیخ مفید(م.413ق.)، الخرائج قطب راوندی(م.573ق.) و مناقب آل ابی طالب ابن شهرآشوب(م.588ق.) مورد مطالعه قرار گرفته تا این فرضیه مورد راست آزمایی قرار گیرد. از این رو با بررسی مقایسه ای میان مقدار اطلاعات ارائه شده میان این سه منبع امامی و یک منبع سنی درباره امام سجادع، نشان داده شده که اختلاف قابل توجهی میان حجم کمی و محتوایی اطلاعات ارائه شده آن ها وجود دارد بگونه ای که عدم توجه به آن ها آشکارا در نتایج پژوهش می تواند اثرگذار باشد.
    کلید واژگان: تاریخ اهل بیت(ع), منابع تاریخی, مطالعات سیره ای, سیره امام سجادع, تاریخ مدینه دمشق}
    Abbas Mirzaei Nokabadi, Nemat Allahi Safari Forushani
    Considering historical sources in Sira studies (study on biography and characteristics) is highly important. These sources have been underestimated in the area of producing written heritage among Shiites. On contrary, Sunni Muslims have made considerable efforts in writing historical works which is the reason that understanding and analyzing the history of Shiism and Ahl al-Bayt (a) in reliant on considering such Sunni sources. The question which is raised here is: How we can refer to historical sources of Sunnis in gaining historical understanding of Ahl al-Bayt (a). The hypothesis which is analyzed in the present paper is: It seems that Sunni historical sources have significant influence on Sira studies. Therefore, the history and Sira of Imam Sajjad (a) will be studied based on "The History of Damascus" written by Ibn Asakir (d. 571) by means of three Imamiyya sources: Al-Irshad by Shaykh Mufid (d. 413), Al-Kharaj by Qutb Ravandi (d. 573) and Manaqib Al Abi Talib by Ibn Shahr Ashub (d. 588). Then by doing a comparative analysis of the three Imamiyya sources and the mentioned Sunni source about Imam Sajjad (a), it is shown that there are significant differences between the quantity of data and content presented in these sources in a way that disregarding Sunni sources would clearly have an impact on the findings of the research.
    Keywords: The history of Ahl al-Bayt (a), Historical sources, Sira studies, Sira of Imam Sajjad (a), the History of Damascus}
  • یزدان فرخی *
    بر اساس دیدگاهی که در میان بخشی از پژوهشگران حوزه حافظ شناسی رایج شده است، حافظ در دوره ای از زندگی خود به کار «دیوانی» می پرداخت و از جمله ماموران و کارگزاران تشکیلات اداری و دیوانی بوده است. بررسی دقیق استنادات و شیوه استنباط های صورت گرفته، ضرورت بازبینی این دیدگاه را بیان می کند. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش ها است که دیدگاه اشتغال حافظ به دیوانی بر چه پایه و اساسی استوار شده است؟ و بر اساس شواهد و منابع تاریخی کدام نظر در خصوص اشتغالات حافظ اعتبار بیشتری دارد؟ به نظر می رسد که رواج دیدگاه مورد نظر نتیجه استنباط درستی از منابع و معناکاوی از شعر حافظ نیست و از این رو این موضوع نیازمند بررسی و تحقیق دقیق تری است. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد انتقادی، به ارزیابی استنادات و شواهد پژوهشگران در بیان دیدگاه اخیر پرداخته و تلاش می شود تا نوع پیوند حافظ با تشکیلات حکومتی بر اساس شواهد و اسناد موجود تبیین گردد.
    کلید واژگان: حافظ شیرازی, مشاغل دیوانی, منابع تاریخی, اصطلاحات دیوانی}
    Yazda Farrikhi *
    According to the common viewpoint of some researchers in Hafezology field, Hafez had been engaged in jobs as the official and administrator of administrative system. A precise study of citations and the methods of inferences speak of the necessity of a review on this viewpoint. This research is going to answer to these questions that what is the basis of the viewpoint on the occupation of Hafez? Which of the viewpoints on the occupation of Hafez had more validity? It seems that the prevalence of the idea of aforementioned viewpoint is due to false inference of sources and semantics of Hafez poems and therefore this issue needs a more precise study and research. The present research will evaluate the citations and evidences of researchers in presentation of aforementioned viewpoint and tries to explain the type of Hafez linkage to the administrative system according to available evidences and documents based on descriptive-analytical method in a critical approach.
    Keywords: Hafez Shirazi, Administrative Jobs, Historical Documents, Administrative Terms}
  • شهلا بختیاری، فاطمه مطهری فر
    جنگ احد یکی از غزوات مهم رسول الله (ص) است که در سرنوشت اسلام و مسلمانان تاثیر به سزایی داشت. پس از پیروزی ابتدایی، پاره ای از مسائل زمینه را برای شکست مسلمانان فراهم کرد. این شکست درست در آستانه پیروزی سپاه اسلام و فرار سپاه قریش رخ داد. اصحاب حاضر در احد، دارای مشارکت و عملکرد متفاوتی در میدان نبرد بودند. شجاعتی که برخی از آنان از خود نشان دادند هم سو با حمایت از شخص پیامبر(ص) در شرایط بحرانی جنگ و پیشبرد منافع اسلام بود. از سویی دیگر، بسیاری از سپاهیان اسلام، دارای اقدامات و مشارکت نظامی ناکافی و غیرموثر بودند. به طوری که نتوانستند مقاومت کنند و از میدان گریختند.
    رویکرد قرآن و منابع تاریخی به رخدادهای این جنگ تا حدودی متفاوت است. در این مقاله سعی می شود با استفاده از روش کمی نوع شناسی، سنخ شناسی مشارکت صحابه برگرفته از آیات قرآنی و صحابه ذکر شده در منابع تاریخی صورت گیرد.
    بررسی های آماری نشان می دهد، در مقایسه بین سنخ همراه کامل و سایر سنخ ها از مجموع 27 آیه مربوط به احد، 70 درصد آیات شاخصه ها و ویژگی های سنخ های همراه حداکثری، نیمه همراه و غیرهمراه را بیان می-کند و فقط 30 درصد باقیمانده نشانگر شاخصه های همراهان کامل می باشد منابع تاریخی بیشتر صحابه حاضر در میدان را با ویژگی های قابل صدق بر همراهی کامل معرفی می کنند و از ذکر گونه-های دیگر و ویژگی های آنان به سرعت می گذرند. اما در رویکرد آیات قرآن بیشتر صحابه با مشارکت نسبتا غیرفعال و با رفتار منفعلانه و سست مورد خطاب بوده اند. در واقع مورد خطاب آیات قرآن برعکس منابع، بیشتر ناظر به اصحابی است که مشارکت آنها در نبرد ناکافی و غیرموثر بوده است.
    کلید واژگان: نبرد احد, سنخ شناسی, مشارکت, اصحاب پیامبر(ص), قران, منابع تاریخی}
    Shahla Bakhtiari, Fatemeh Motahary Far
    Auhud, one of the significant battles in the prophet era, had a strong influence on Muslim destiny. Initially victorious, the battle ended up with defeat at the part of Muslims in spite of enemy desertion. Having various contributions of companions during the battle, some companions fought sincerely for the sake of the prophet and his mission however, some did not prove so. Their effort so could be considered as inefficient support as they escaped from the field and failed to resist. The Quranic and historical resources approach to this event may vary so this research intends to recognize the type of contributions made in the battle. The method applied in this research is qualitative typology. According to the statistics, from 27 verses (Ayat) about Auhud Battle only 30% would bear the index of “full supporters” whereas the rest of 70% fall for “semi or non supporters” index. Interestingly, the historical resources, willing to introduce the majority of companions as full supporters, ignore the characteristics of two other indicia upon them. Therefore, the Quranic critical approach to the passive contribution of majority of companions in the battle shows obvious contradiction towards the historical resource analysis. In fact, the verses address to the companions who were negligent in the field of the battle and their effort has considered as insufficient and inefficient to support the prophet.
    Keywords: The battle of Auhud, Typology, Contribution, the Companions, Historical resources}
  • نیره دلیر

    پژوهش حاضر درصدد است تا دیدگاه مولفان دوره اسلامی را درباره فره ایزدی با تاکید بر آثار منثور این دوره تحلیل نماید. بنابراین، این آثار؛ به سه حوزه تاریخی، حکمت اشراقی و اندرزنامه ای دسته بندی و مورد بررسی قرار گرفته و با تحلیل داده های آثار منتخب این سه حوزه، سعی دارد به این پرسش ها پاسخ دهد که قرائت اندرزنامه نویسان، مورخان و حکیم اشراق، از این مفهوم باستانی چگونه است و با اصل آن چه نسبتی برقرار می سازد؟ نتایج پژوهش مشخص می کند که شاخصه های فره ایزدی در حکمت خسروانی شیخ شهاب الدین سهروردی، عرفانی ترین تفسیر را از این مفهوم ارائه کرده، و بیشترین شباهت ماهوی و ظاهری را با نمونه اصلی آن داراست. مولفان آثار تاریخی نیز نزدیک به مولفه های الگوی باستانی و از منظر قدسی آن را به نگارش درآورده اند. در حالی که در خوانش اندرزنامه نویسان دوره اسلامی، تمایز مهمی نسبت به این مفهوم وجود دارد که کاربرد آن را با نمونه واقعی آن متفاوت می سازد. در واقع تصویری که اندرزنامه نویسان، از فره ایزدی ترسیم کرده اند، نه بر اساس شاخصه های نمونه اصلی؛ بلکه برپایه قرائتی است که آنان از مفاهیم دوره باستان، در حوزه سیاسی، خطاب به حاکمان خود نیاز داشته اند. این پژوهش با استناد به منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی به بیان این تمایز پرداخته است.

    کلید واژگان: فره ایزدی, آثار منثور دوره اسلامی, منابع تاریخی, اندرزنامه ای, حکمت اشراقی}

    The aim of this research is to analyze the viewpoint of Muslim authors about the concept of ‘Divine Glory’ or Farr-e Izadi, which was the source of legitimization for kings of ancient Iran, with an emphasis on prose works of Islamic period. These works have been categorized and studied in three fields of historical sources, texts related to the Wisdom of Illumination or Hikmat-e Ishraq and Books of Percept or Andarz Nameh-ha. This research tries to analyze these selected works in order to answer this question that how was the reading of their authors from this ancient concept and how they related their perception to this issue. This research shows that Sheikh Shahab al-Din Suhrawardi had depicted the most theosophical interpretation from this concept and had the most substantial and superficial similarity to the original version. Conception of authors who wrote historical texts is also similar to components of ancient standard in a sacred point of view, while there is an important distinction towards this concept which had different usage from the real version. In fact the image of Farr-e Izadi which has been depicted by the authors of Books of Precept is not according to the characteristics of the original version but is based on their perception of ancient concepts in political fields for their governors.

    Keywords: Divine Glory (Farr-e Izadi), Prose Works of Islamic Period, Historical Sources, the Wisdom of Illumination (Hikmat-e Ishraq) of Sheikh Shahab al-Din Suhrawardi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال