به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Eunuchs » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Eunuchs» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سپیده طبری کوچکسرایی، یونس فرهمند*، هادی عالم زاده

    صقالبه در زمان امویان اندلس (حک. 138-421) درحالی به این سرزمین راه یافتند که حکومت اموی از رقابت های میان اقوام عرب و بربر و کشمکش های پیوسته آنان با یکدیگر سخت ناخشنود بود. از این رو امویان درصدد برآمدند تا با جذب صقلبی ها و پیوند دادن آنها به دربار از توان آنها برای ایجاد تعادل و توازن قدرت در جامعه و تداوم سلطنت بهره گیرند. این پژوهش، پس از بررسی وضع بردگان و خواجگان صقلابی، در پی پاسخ به این پرسش است که این غلامان در تغییر سرنوشت حکومت اموی و انتقال آن به عامریان چه نقشی داشتند؟ بررسی ها نشان می دهد که این بردگان پس از «اختگی» به استخدام حرم سراها و قصرهای خلفا درمی آمدند و به دلیل ارتباط نزدیک با حاکمان، امرا و کارگزاران حکومتی، بر جزییات اسرار دولت دست می یافتند. از این رو امکان مداخله در مناسبات قدرت برایشان فراهم می شد و لذا در برکشیدن عامریان و تضعیف دولت اموی در اندلس نقشی موثری داشتند.

    کلید واژگان: امویان اندلس, تاجران یهودی, خواجگان, صقالبه, عامریان}
    Sepide Tabari Kochaksaraei, Younes Farahmand*, Hadi Alemzadeh

    During the Umayyad of Andalusia period (138-421), Saqaliba came to this land while the Umayyad government was very dissatisfied with the competition between the Arabs and Berbers and their continuous conflicts with each other. Hence, the Umayyads tried to attract the Saqalibas and connect them to the court to take advantage of their ability to balance power in the society and continue their monarchy. The present research after reviewing the condition of the Saqaliba slaves and eunuchs aimed to answer the question that what was the role of these slaves in changing the fate of the Umayyad government and transferring it to ʿĀmirids. The findings indicate that after “castration” these slaves were employed in the caliphs’ palaces and harems and due to their close relationship with the rulers, emirs, and government officials, they had access to the government’s secret details. Therefore, they could intervene in power relations and play an effective role in weakening the Umayyad government in Andalusia and giving power to ʿĀmirids.

    Keywords: Umayyads of Andalusia, Jewish Merchants, Eunuchs, Saqaliba, ʿĀmirids.}
  • وندی دسوزا
    مترجم: زهرا عاطف مهر

    مقاله حاضر نگرش های فرهنگی نسبت به نژاد و بردگان آفریقایی را در وقایع نامه های اواخر دوره قاجار، تا پیش از تصویب قانون منع برده داری در سال 1929م/1307ش، بررسی می کند. برخلاف پژوهش های پیشین، بررسی منابع مکتوب دوره قاجار در این پژوهش نشان داد که نگرش فرهنگی نخبگان در مهیا ساختن شرایط اجتماعی برده داری در ایران موثر بوده است. توصیفات بصری و روایت های مربوط به خواجه ها و صیغه های آفریقایی تصاحب خشونت آمیز و کاربرد «دیگری» را عادی سازی کرده اند. روایت های بردگان نیز شاهدی هستند بر اینکه چطور دیدگاه های مربوط به بدن آفریقایی ها تعیین کننده ارزش اجتماعی خواجه ها و صیغه ها در محیط خانه بوده است.

    کلید واژگان: ایران, برده داری, قاجار, خواجه, صیغه}
    Wendy Desouza
    Translator: Zahra Atefmehr

    This article examines cultural attitudes on race and African slavery in late Qajar chronicles prior to abolition in 1929. In contrast to previous scholarship, Qajar textual sources reveal that elite cultural attitudes were relevant in structuring the social conditions of enslavement in Iran. Visual depictions and narratives about African eunuchs and concubines naturalized the violent acquisition and use of the Other. Slave narratives also bear witness to how such views of African corporeality determined the social worth of eunuchs and concubines in the domestic sphere.

    Keywords: Iran, slavery, Qajar, eunuchs, Concubinage}
  • نقش حرمسرا در سیاست خارجی صفویان
    انور خالندی*، کیوان شافعی، معصومه درسار

    حرم یا حرمسرا در طول تاریخ ایران همواره نقش سیاسی و اجتماعی داشته و عموما بر ساختار سیاسی کشور تاثیر نهاده است. در دوره صفوی نیز حرمسرا همواره در سیاست های داخلی و خارجی کشور دخالت می کرد. مقاله حاضر در پی روشن نمودن میزان تاثیر و دخالت حرمسرا در سیاست خارجی صفویان و تصمیم گیری در این حوزه است که به عنوان یکی از کانون های مطرح در تصمیم گیری سیاست خارجی صفویان قابل بررسی است. روش تحقیق در این مقاله مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه ای است.یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که در این دوره نقش حرمسرا در سیاست خارجی صفویان دارای فراز و نشیب بوده است. تا قبل از دوره شاه عباس یکم حرمسرا به میزان کمی در مقایسه با دوره پس از شاه عباس یکم در امر سیاست خارجی دخالت داشتند. لکن به دلیل سیاست جدید شاه عباس مبنی بر در حرم نگهداشتن شاهزادگان و تربیت آنان در حرمسرا، پس از او نوعی کانون پنهان قدرت در داخل حرمسرا که متشکل از زنان و خواجگان بود، تشکیل گردید که نقش مهمی در تصمیم گیری و مسایل مربوط به سیاست خارجی صفویان داشتند.

    کلید واژگان: صفویان, حرمسرا, زنان, خواجگان, سیاست خارجی}
    Harem role in the foreign policy of the Safavids
    Anvar Khalandi *, Kaivan Shafei, Masumeh Dorsar

    Harem had always played a social and political roles throughout the history of Iran and generally had influenced the political structure of the country. And also, in the Safavid period, the Harem interfered in the Internal and foreign policy of the country. This article wants to clear the rates of impact and interference of harem on the foreign policy of the Safavids, a problem that can be studied as one of the raised canon on the act of decision making on the foreign policy of the Safavids. The findings of our research shown that in this period the role of Harem in the foreign policy of the Safavids was in Ups and downs condition. Before Shah Abbas I the Harem had little interference in foreign policy in compared with the period before him. But because of the king's new policy on keeping and upbringing the princes in the harem, after him, a hidden center of power that was composed of women and eunuchs had been formed within the harem in which had important role in decision-making and relevant issues on the foreign policy of the Safavids.The research method in this article is based on analytical- descriptive method and the way of data collecting is Libraries method.

    Keywords: Safavids, Harem, Women, Eunuchs, Foreign policy}
  • یحیی بوذری نژاد*، حسین ایرانپور
    نقش علما در تاسیس، اوج گیری و زوال حکومت صفویه همیشه مورد سوال و توجه اندیشمندان بوده است. توجه به شرایط سیاسی، مذهبی و اجتماعی در ابتدای تاسیس و شکل گیری دیوان سالاری دولت صفوی و نیز توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شاهان و جامعه در اواخر عهد صفوی در این پژوهش مورد اهتمام قرارگرفته تا نقش و مقدار تاثیرگذاری هر کدام از عوامل در زوال حکومت صفوی مشخص شود و در کنار آن ها نقش نهاد دین نیز نمایان گردد. بدین ترتیب این سوال شکل می گیرد که فرضیات تاثیر نهاد دین بر زوال تدریجی دولت صفوی کدامند. نهاد دین در ابتدا و اواسط دوره صفوی نقش خود را بدون خدشه انجام داده است، اما در اواخر این دوره و با ظهور علمای اخباری، و تاییداتی که نسبت به شاهان صفوی داشته است، مقداری در نابسامانی اواخر این دوره تاثیرگذار بوده است؛ هرچند عوامل و علل دیگر این سقوط، به حدی کثرت دارد که نقش نهاد دین در میان آن ها رنگ می بازد و می توان گفت بدون تاثیر است. پاسخ به مساله این پژوهش تتبع جامعی در منابع متعدد تاریخی مربوط به عهد صفوی را می طلبید که به تبع آن سعی بر استفاده حداکثری از منابع کتابخانه ای و تبیین و توصیف مطلب بر اساس روش تحلیل اسنادی شده است. به نظر می رسد فرضیاتی که تاثیر منفی نهاد دین بر زوال دولت صفوی را پررنگ دانسته اند، مقداری در تحلیل خود دچار اشتباه بوده و تحلیل درستی از ماجرا نداشته اند.
    کلید واژگان: صفویه, نهاد دین, علماء, زوال حکومت, خواجگان}
    Yahya Bouzarinejad *, Hossein Iranpour
    The role of the institution of religion in the Safavid reign - as a religious government - as well as the role of the institution of religion in the decline of this political power has always been dicussed by scholars. Paying attention to the political, religious and social conditions at the beginning of the establishment and formation of the Safavid state bureaucracy and also considering the political, social and cultural conditions of the kings and society in the late Safavid era, is important to determine the role of religion and its involvement in the destruction of Safavid power. This article seeks to answer the question whether the institution of religion and the religious description of the Safavid government has led to its decline or collapse, or this issue is defective and not defensible. The answer to this question requires a very comprehensive follow-up in various historical sources related to the Safavid era, for which this study has tried to make the maximum use of library resources in order to explain and describe this issue. Due to the historical nature of this case, the present article has a root in history then having many follow-ups on its related matters. The institution of religion played its role in the beginning and middle of the Safavid period without any damage, but at the end of this period, it was somewhat influential in the turmoil of the late period. However, the other reasons for this fall are so many, to the extent that the role of the institution of religion is extremely small and can be said to be ineffective.
    Keywords: Safavieh, Institution of religion, scholars, Decline of government, eunuchs}
  • زهرا رضایی، ناصر جدیدی*، محمدکریم یوسف جمالی

    حرمسرا به عنوان یکی از کانون های تصمیم گیری در دوره صفویه مطرح بوده است و زنان درباری در صورت وجود شرایط مناسب در عرصه سیاسی حضوری موثر داشتند. آنان در دوره شاه اسماعیل اول و هم در دوره شاه تهماسب توانستند در مسایل کلی حاکمیت دخالت کنند و در دوره شاه اسماعیل دوم و شاه محمدخدابنده این توانایی را بدست آوردند که، یکی را عزل و دیگری را به تخت بنشانند. این اعمال از سوی زنان حرمسرا سبب شد که شاه عباس نسبت به دخالت های آنان حساس شده و تلاش کند قدرت این نهاد را در دربار محدود نماید. اما علی رغم تلاش های او کانون قدرتی در حرمسرا شکل گرفت که علاوه بر زنان، خواجه سرایان نیز در آن شرکت داشتند. بررسی متون عصر صفوی نشان میدهد که با توجه به نقش زنان حرم و خواجه سرایان در تربیت شاهزادگان، این گروه قدرتمند در عزل و نصب فرمانروایان تاثیر زیادی داشته اند. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. بر پایه ی یافته های این پژوهش حرمسرا و زنان عصر صفوی علی رغم محدودیت های سیاسی و اجتماعی نقش برجسته ای در تعیین جانشین پادشاه داشته اند.

    کلید واژگان: حرمسرا, زنان, خواجه سرایان, صفویه, جانشینی}
    Zahra Rezaee, Naser Jadidi *, MohammadKarim Yousef Jamali

    The harem, or odalisque, was notable as a center for political decision-makings in the Safavid Era when court women could play effective roles in the political arena in case appropriate conditions were met. Safavid women played significant roles in the field of politics: they engaged in general politics during the governments of Shah Ismail I and Tahmasp I. During the administration of Shah Ismail II and Shah Mohammad Khodabanda, women gained so much power that they could dismiss one and throne the other. Such powerfulness of harem women caused Shah Abbas to make attempts to limit this institution in the court and confine their engagements. Despite his attempts, however, a center of power was formed in harem in which both women and eunuchs engaged. A survey of Safavid texts indicates that women and eunuchs played significant parts in appointment and dismissal of governors with regard to their roles in schooling princes. The present study, bearing a descriptive-analytical approach, indicated that Safavid harem of women played significant roles in determination of king’s successor, despite their sociopolitical limitations.

    Keywords: Harem, Women, Eunuchs, Safavid, succession}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال