به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Identification » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Identification » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مرتضی دانشیار*

    ترکمانان مجموعه قبایلی هستند که از سده 5ق/10م تا 13ق/19م از آن سوی سیردریا به ایران مهاجرت کرده اند. آن دسته از این قبایل که پیش از سلسله صفویه (907-1135ق/1501-1722م)، به ایران کوچیده اند، تدریجا با فرهنگ آن درآمیختند، اما مهاجران پس از آن با جبهه گیری در برابر صفویه و سلسله های جانشین آنان، شرق ایران را عرصه غارت مکرر و دراز مدت قرار دادند. زوال صفویه، زمینه حملات شدیدتر و تسلط تدریجی آنان بر بخش زیادی از شمال شرق ایران را درپی داشت. حکومت قاجاریه که خود از ترکمانان مستحیل در فرهنگ ایران بود، تلاش کرد با رویکردی غالبا نظامی این طوایف تازه وارد را هویت نو بخشیده با حکومت خود سازگار کند. پژوهش حاضر به تبیین این سیاست و دلایل ناکامی آن می پردازد. یافته ها نشان می دهد که افزون بر تاثیر سوء متغیرهایی چون توسعه طلبی روسیه، تحرکات ازبکان و منافع قدرتهای محلی خراسان، عدم اهتمام کافی قاجاریه به راهکارهای فرهنگی، موجبات اصلی شکست آنان بوده است. اندک موفقیت قاجاریه نیز عمدتا حاصل اقدامات فرهنگی بود، رویکردی که جانشین آنان را با همراه کردن اقدامات سیاسی- نظامی و البته خنثی شدن یا نابود کردن متغیرات پیش گفته، موفق به ایجاد هویت نو و درآمیختن ترکمانان باقی مانده در خاک کشور با سایر ایرانیان کرد.

    کلید واژگان: ترکمانان, هویت سازی, قاجاریه, خراسان, استرآباد}
    Morteza Daneshyar *

    The Turkmens were clans of the Ural–Altaic tribes who migrated to Iran between the 10th and 16th centuries, from the other side of Syr Darya. The Turkmen’s tribes who had migrated to Iran before the Ṣafavid dynasty (R.1501-1722) gradually assimilated into Iran's culture and connected with other Iranians. However, after the establishment of the Ṣafavid, the tribes who entered Iran took actions against the Iranian dynasties, and until the late nineteenth century repeatedly plundered the northeast of Iran. These newly-arrived Turkmen tribes, who settled in northern Khorasan and eastern Astarābād, converted to Sunni Islam under the influence of the Uzbeks of Bukhara. Following the Uzbek scholars, Turkmens were given the right to loot and kill the Shia Muslims. In Turkmens perception death at the hands of Shias was looked upon as martyrdom. Interestingly, when Turkmens changed their religion to Shia Islam, they stopped looting and killing Iranian Shias and took actions against other Turkmens. Anyway, the Qajars who themselves were assimilated Turkmens and had a long term ties with these newly-arrived Turkmen tribes, tried to give them the Iranian identity and prevent them from looting. However, Qajar strategies ended in failure. In this paper, I will show what strategies the Qajars adopted towards the Turkmens. I will further discuss the reasons behind their failure and would provide some analysis.

    Keywords: Turkmens, identification, Qajars, Khorasan, Astarābād}
  • بهرخ جمالی، میرزا محمد حسنی*

    مهرها و نگین های منتسب به شاهان ساسانی اگر چه در مقایسه با مجموع مهرهای بر جای مانده از این دوره اندک شمارند، به لحاظ جنس، تزیینات به کار رفته در ساخت و نقوش حک شده بر آن ها از سایر مهرهای این دوره متمایزند. نقوش حک شده بر این مهرها عبارتند از تصویر چهره پادشاه، صحنه پیروزی بر دشمن، و برخی از حیوانات. اساس آگاهی های ما از این مهرها متکی به آثار موجود در موزه ها و در برخی موارد صرفا توصیفی است که در منابع نوشتاری آمده اند. با توجه به اینکه در مورد هویت برخی از پادشاهان نقش شده بر مهرها و نگین ها اختلاف نظرهایی در میان پژوهشگران وجود دارد، این پژوهش با بررسی مهرها و نگین های شاهان ساسانی موجود در موزه ها و گزارش های متون اسلامی و تمرکز بر نقش مایه های آن ها به دنبال تعیین هویت پادشاهان نقش شده و همچنین میزان تاثیرپذیری ساسانیان از هنرهای پیشین و معاصران آن ها است. بررسی ها بیانگر آن است که بن مایه مهرهای شاهان ساسانی همانند سایر آثار هنری این دوره تاثیر پذیرفته از الگوهای ایران باستان و تمدن های شرق باستان است. همچنین، تاثیرپذیری ساسانیان از الگوهای غربی و همسایگان در قالب ظاهری و به پیروی از سبک روز مشاهده می شود؛ اگرچه در بیشتر موارد ساسانیان این الگوها را با استانداردهای خود تطبیق داده اند. در رفع ابهامات موجود در خصوص شناسایی پادشاهان نقش شده بر مهرها نیز بایستی از سایر آثار هنری این دوره بهره گرفت.

    کلید واژگان: مهر و نگین, پادشاهان ساسانی, تعیین هویت, نقش مایه مهرها, هنر ایران باستان}
    Behrokh Jamali, Mohammad Hasani *

    Although the number of the seals and signets attributed to Sasanian Kings is small compared to the collection of the remaining seals from this period, they are distinguished from the other seals of the period due to their materials, embellishments, used in the structure and inscribed motifs on them. The Sasanian kings to whom a seal or signet is attributed include Ardeshir I, Shapur I, Narseh, Bahram IV, Bahram V, Peroz, Kavad I, Khosrow A, and Khosrow Parviz. The motifs on these seals are the kings’ portraits, the scene of victory over the enemy, and some animals. The base of our knowledge about these seals relies on the items remaining in the museums and sometimes, simply on the descriptions in the written resources. As there is a disagreement between the researchers about the identity of some kings inscribed on the seals and signets, this survey is going to identify the kings and illuminate the amount of Sasanians’ impressibility from their contemporaries and previous arts through studying the seals and signets of Sasanian kings existing in the museums and Islamic texts focusing on their motifs. The studies show that the theme of the Sasanian kings’ seals is influenced by the patterns of ancient Iran and eastern civilizations. Also, the impressibility of Sasanians from western patterns and the neighbors is seen in the external form and following their method; however, in most cases, Sasanians adjusted these patterns to their own standards. Other artistic works of this period and new findings can be used to remove the ambiguities about the kings inscribed on the seals

    Keywords: Sasanian kings, seals, signets, Identification, motif of seals, art of ancient Iran}
  • محسن الویری*

    یستند الشعر٬ باعتباره من اهم الوسایل لنقل المعنی و الارتباط مع المخاطبین، إلی رکنین اساسیین هما: الفکر و الخیال ضمن إطار الجمالیه اللغویه المحکمه. و عندما تستقر الفکره علی هودج الخیال فإنها تدخل قلب المخاطب و ذهنه من اوسع الابواب.وهکذا کان مصیر حادثه الغدیر التی اصبحت موضوع بعض القصاید منذ السنوات الاولی لوقوعها، فقد کان لشعراء الغدیر٬ کرواه للحدیث النبوی الشریف٬ دور لا یستهان به فی إبقاء تلک الحادثه حیه فی قلوب المخاطبین علی مر العصور و بیان الابعاد المختلفه لها.یتناول کاتب المقاله - بعد تقدیم إیضاح موجز - مفهوم الشعر و مکانته فی الثقافه الإسلامیه٬ و اتخاذ القصیده الجلجلیه لعمرو بن العاص بن وایل (43ه) التی انشدت فی القرن الهجری الاول نموذجا، حیث ستخوض المقاله فی دلالاتها٬ و بیان دور شعر الغدیر فی توضیح تفاصیل التاریخ٬ و ابعاد حادثه الغدیر٬ و تحدید هویه اتباع مدرسه آل البیت (علیهم السلام) و إعطایهم تلک الهویه.الکلمات المفتاحیه: الغدیر؛ الشعر؛ القصیده الجلجلیه؛ عمرو بن العاص بن و ایل؛ إعطاء الهویه.

    کلید واژگان: الغدیر, الشعر, القصیده الجلجلیه, عمرو بن العاص بن وائل, إعطاء الهویه}
    Mohsen Alviri

    Poetry as one of the most fundamental ways of conveying meaning and connection with others is based on the two pillars of thought and imagination in the linguistic figures of speech. The thought that sits on the wing of imagination is easier to be engraved in the heart and mind of the audience. Ghadir event has been the subject of some poems since the very first years after its occurrence. The poets of Ghadir, as the narrators of this prophetic hadith, have played an undeniable role in keeping it alive, lasting, impressing the audience and explaining the various dimensions of Ghadir. After a brief explanation of the concept of poetry and its place in Islamic culture, this paper has tried to focus on the ode of Joljolieh composed by Amr ibn al-'As ibn Wa'il (43 AH) in the first century AH and by analyzing the implications of this poem, the study also seeks to show the contribution of Ghadir's poetry in the historical description and explanation of the dimensions of Ghadir's event and turning it into an identity sign for the followers of the Ahl al- Bayt school or giving them an identity.

    Keywords: Ghadir, Poetry, Ode of Joljolieh, Amr ibn al-'As ibn Wa'il, Identification}
  • شراره عطائی نیا، محمد مرتضایی*، محمد کلهر

    وجود برخی نقاط در شمال ایران با آب وهوای متفاوت ویژگی های خاصی را پدید آورده است و از آنجاکه اقلیم در روند شکل گیری فرهنگ و معماری هر منطقه تاثیر مستقیمی دارد، آب وهوای سرد و کوهستانی در منطقه کجور نیز سبب شکل گیری معماری متفاوت با سایر نقاط شمال کشور شده است که بیشتر برگرفته از فرهنگ های باستانی این ناحیه است. در این میان معماری و توسعه پایدار، بر پایه طبیعت گرایی، مخاطب محوری، عملکردگرایی مبتنی بر طراحی بیرونی با تلفیقی از خاطرات، نیازها و زیبایی شناسی مشترک میان باستان شناسی و معماری، فضای بیرونی را طراحی و هدایت می کند. کجور بین دو دره هراز و چالوس، در غرب استان مازندران واقع شده که وسیع ترین محوطه ها و آثار شناسایی شده متعلق به دوران اسلامی را در منطقه داراست. این آثار به دو گروه تپه ها، و محوطه ها و بناهای آرامگاهی تقسیم می گردد. در بررسی باستان شناختی آثار دشت میان کوهی کجور، انبوهی از آثار شامل: محوطه، گورستان، معماری سنگ چین، آسیاب سنگی شناسایی گردید که نشان از تاثیرگذاری آن بر فرهنگ و معماری کنونی دارد. براساس داده های سفالی، طیف زمانی محوطه های شناسایی شده از دوره پیش ازتاریخ (مس وسنگ میانی و جدید، مفرغ قدیم، آهن)، تا دوران اسلامی (قاجار) را شامل می شود که بیشترین تعداد استقرارگاه ها مربوط به دوره تاریخی اشکانی است.پرسش های پژوهش عبارتنداز: 1- تا چه اندازه پیشینه باستانی منطقه کجور در شکل گیری و توسعه معماری بومی و پایدار منطقه نقش داشته است؟ 2- احیای معماری بومی مناطق البرز مرکزی به خصوص منطقه کجور چه نقشی در حفظ و نگه داری میراث فرهنگی این مناطق دارد؟ با توجه به حجم انبوه مکان ها، محوطه ها و آثار فرهنگی ادوار مختلف در این منطقه می توان گفت شرایط مساعدی جهت استقرار جوامع انسانی بر این منطقه حکم فرما بوده است. این پژوهش برمبنای توصیف وقایع و پدیده ها، گروه بندی وقایع و پدیده ها، و آشکارسازی روابط همیشگی میان پدیده ها (قوانین علمی) و تدوین نظریه هایی که علل وقایع و پدیده ها را تبیین می کند، به نگارش درآمده است. مقاله حاضر تلاش دارد تا ضمن تحلیل نتایج حاصل از این تحقیقات و بررسی تحولات این دوران، به نقش این محوطه ها در توسعه پایدار منطقه بپردازد. نتایج به دست آمده از این پژوهش به روشن شدن اصول پایدار نهفته در معماری مازندران منجر خواهد شد.

    کلید واژگان: اماکن تاریخی, باستان شناختی, بررسی و شناسایی, توسعه پایدار کجور}
    Sharareh Ataeiniya, Mohammad Mortezaei*, Mohammad Kalhor

    The existence of some places in northern Iran with different climates has created special features and since the climate has a direct impact on the formation of culture and architecture of each region, cold and mountainous climate in Kojoor region has led to the formation of different architecture from other parts of the north. Which is mostly taken from the ancient cultures of this area. Meanwhile, architecture and sustainable development, based on naturalism, audience-oriented, functionalism based on exterior design with a combination of memories, needs and common aesthetics between archeology and architecture, designs and directs the exterior space. Kojoor is located between Haraz and Chalous valleys in the west of Mazandaran province, which has the widest areas and identified artifacts belonging to the Islamic era in the region. These works are divided into two groups: hills, and grounds and tomb buildings. In the archeological study of the works of Between the mountains plain of Kojoor, a lot of works including yards, cemeteries, ordering stone architecture, stone mills were identified, which shows its impact on the current culture and architecture. According to the clay data, the time range of the identified areas includes from the prehistoric period (Middle and New Bronze Age, Old Bronze, Iron) to the Islamic period (Qajar), with the largest number of settlements belonging to the Parthian historical period. Considering the large number of places, sites and cultural monuments of different periods in this region, it can be said that favorable conditions for the establishment of human societies have ruled this region. The present article tries to analyze the results of this research and examine the developments of this period, to address the role of these areas in the sustainable development of the region. 

    Keywords: Historical, Archaeological Sites, Survey, Identification, Sustainable Development of Kojoor}
  • صفورا ترک لادانی*، فاطمه خسروی

    اختلافات مذهبی در دین اسلام میان شیعه و سنی مورد توجه سیاحان اروپایی در عهد صفویه قرار گرفته است، لذا سفرنامه های ایشان می تواند منبع مهمی در چگونگی معرفی این اختلافات باشد. از آن جا که تشیع توسط پادشاهان صفوی به عنوان مذهب رسمی در ایران شناخته شده بود فلذا بیشترین اطلاعات ارایه شده توسط این سیاحان در اعتقادات از منظر شیعی نگریسته می شد. سیطره ی حکومت صفوی در ایران بوده و مذهب تشیع از این کشور به طور رسمی اعلام شد و سپس به دیگر نقاط جهان اسلام گسترش یافت بنابراین  تمرکز نوشتار بر اسلام شیعی و سنی در ایران است.  در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است سعی می شود تا ضمن بیان اختلافات شیعه و سنی و سیاست مذهبی دولت صفوی ، ابتدا به بررسی علل حضور سیاحان و نوع نگاه سیاحان به اختلافات موجود میان تشیع و تسنن در ایران و آن گاه به نحوه ی برخورد ایشان با این اختلافات پرداخته شود. از آن جاکه مسیحیان پروتستان در قرن 17 میلادی تحت آزار اکثریت کاتولیک بودند، به هنگام ورود به ایران، نوعی حس همزاد پنداری با شیعیانی که در برابر سنیان به عنوان اقلیت شناخته می شدند را در وجود خود یافته که این نوع نگاه در مرحله اول تحت بررسی قرار می گیرد. در ادامه،  رویکرد گروهی دیگر به عنوان سیاحانی  کاتولیک  که جزو طبقه اکثریت  اروپای آن زمان بودند مورد تحلیل قرار می گیرد و در پایان، نتیجه این دو رویکرد نشان دهنده ی جهت گیری های سیاسی حکومت های آن زمان در برخورد با تفاوت های مذهبی در عصر صفوی بوده است.

    کلید واژگان: اختلافات مذهبی, تشیع, تسنن, سیاحان اروپائی, همزادپنداری, تقابل}
    Safoura Tork Ladani *, Fatemeh Khosravi

    Religious differences in Islamic religion between Shiite and Sunni, especially in Iran, have always attracted the attention of European travelers during the Safavid period, so their itineraries can be an important source of information on the way these differences have been introduced. Since Shi'a was known by the Safavid kings as the official state religion of Iran, the most information provided by these travelers about beliefs was viewed from the Shi'a perspective. The Safavid Empire ruled over Iran and Shi'a was introduced as the official religion and then traveled through other areas in the Islamic World. Thus, the focus of this study is on Shi'a and Sunni Islam in Iran. In this article, which is descriptive-analytical, while discussing the differences between Shi'a and Sunni and the religious politics of the Safavid government, it is attempted to explain the causes of the presence of tourists in Iran in the 17th century and to examine their views on the religious differences between Shi'a and Sunni, and how they deal with these differences. As Protestant Christians in the 17th century were persecuted by Catholics, they identified well with the Shiite minority in the Muslim world. this view is studied first. Then, the view of Catholic travelers who were the majority group in Europe is analyzed. Finally, the result of these two perspectives reflects the political orientations of the then-ruling governments in dealing with religious differences of the Safavid era.

    Keywords: Religious differences, Shiism, Sunnism, European tourists, identification, Confrontation}
  • حمید حاجیان پور، رقیه جوادی*
    موقعیت خاص ژئوپلتیکی و جاذبه های طبیعی و تاریخی ایران، توجه بسیاری از سیاحان را به خود جلب کرده است. در دوره صفویه شاهد حضور سیاحان اروپایی بسیاری در اصفهان هستیم که سفرنامه هایی را پیرامون بناهای تاریخی اصفهان و چگونگی معماری آنها به نگارش درآوردهاند و ضمن مقایسه معماری بناهای اصفهان با بناهای اروپایی، نکات درخور نگرشی را گوشزد کردهاند که توجه به آنها میتواند به شناسایی مفاهیم و اندیشه های منتقل شده در این عصر کمک کند. چرایی نگرش سیاحان عصر صفوی به هنر معماری این دوره، چگونگی توصیف بناها و معماری آنها و کشف عناصر و مفاهیم کلیدی در سفرنامه ها که راه را برای مطالعه سبک شناسی هنری در دوره های بعد فراهم آورد، از سوالاتی هستند که این پژوهش درصدد یافتن پاسخهایی برای آن است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که نگرش و دیدگاه سیاحان اروپایی به معماری اصفهان و پرداختن آنها به شناسایی مفاهیم و اندیشه های معماری در سفرنامه های عصر صفوی، چگونگی انتقال این مفاهیم از طریق انتشار سفرنامه ها را در اروپا فراهم آورد و همچنین تصاویری که برخی از سیاحان از آثار تاریخی اصفهان برداشته اند و تاثیری که این تصاویر در هنر و معماری غرب داشته است، زمینه های نفوذ و انتقال اندیشه های سبک معماری ایران عصر صفوی را در اروپا با خود به همراه داشت. در این پژوهش بر آن هستیم تا با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی شناخت و انتقال اندیشه های هنر معماری اصفهان عصر صفوی، از منظر سفرنامه ها بپردازیم.
    کلید واژگان: شناخت مفاهیم معماری, سفرنامه ها, اروپا, اصفهان, صفویه}
    Hamid Hajiyanpour, Roghaye Javadi *
    Iran, a country which has always been the center of attention due to its special geopolitical status and natural and historical attractions, has attracted a great number of visitors and tourists in the course of history all over the globe. In the Safavid period, as the history shown, a numerous European visitors and tourists who have been visit Isfahan, have written many itineraries in different areas. Some of them presented worthy descriptions about Isfahan's historical buildings and their architectural circumstances that reminded us of tailored viewpoints in addition to the comparison between Isfahan’s architectural buildings and European ones; paying attention to them can help identifying the transmitted concepts and thoughts in this age. The reason of the visitors’ attraction towards these kinds of architectural styles in the Safavid period, the way of describing and exploring the buildings and their architectural elements and key concepts in itineraries that provided the way to study the artistic stylistics of later periods, are the questions for which this study is supposed to answer. The research results revealed that views and perspectives of European tourists toward Isfahan's art and architecture and their attention to identifying Iranian concepts and architectural thoughts in Safavid period itineraries, have provided the circumstance of these concepts by means of publishing itineraries in Europe; also, the pictures that some of the tourists have taken from Isfahan's historical works and the influence that these pictures have exerted on art and west architecture, have provided the penetration areas as well as transfer of ideas of Iran's architectural style in Europe. The present study, through application of the descriptive-analytical approach, examined the identification and conveying ideas of Isfahan’s architecture of the Safavid era from the viewpoint of itineraries.
    Keywords: Identification, concepts, architecture, itineraries, Europe, Isfahan, the Safavid}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال