به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Islamic History » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Islamic History» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید جعفر صادقی*

    عباس بن عبدالمطلب صحابی و عموی پیامبر (ص) است. وجود روایات متعارض در منابع روایی، رجالی و تاریخی درباره او و جایگاهش به عنوان نیای خاندان عباسی که سرآغاز آن با تدوین منابع اسلامی مقارن و حاکمیتشان به سبب مناقشات با علویان با بحران مشروعیت مواجه بود، لزوم بررسی شکل‎ گیری شخصیت رجالی وی از منظر تاثیر گفتمان سیاسی نوادگان وی را نمایان می‎سازد. این پژوهش به روش تحلیل تاریخی و با بهره ‎گیری از منابع روایی، رجالی و تاریخی، نشان می‎دهد عباس تا فتح مکه مسلمان نشد و روایات مربوط به مدح وی و بزرگداشت معنوی او و خاندانش قابل اعتنا نیست. شخصیت تاریخی وی در سایه نیاز حکومت عباسیان به مشروعیت، در دو مرحله شکل گرفته است؛ نخست ناگزیر به همسونمایی با علویان بودند، اما در پی قیام حسنیان و بروز بحران مشروعیت، با تمسک به نظریه وراثت اعمام، به سلسله امامت عباسی و بزرگداشت مهره ‎های آن از جمله عباس پرداخته ‎اند.

    کلید واژگان: تاریخ اسلام, شخصیت, صحابه, عباس بن عبدالمطلب, عباسیان, علویان}
    Sayed Jafar Sadeghi*

    Abbas bin Abdul Muttalib was a companion and uncle of the Prophet (PBUH). There are conflicting narratives about him in historical sources. He was the ancestor of the Abbasid dynasty and the beginning of the Abbasid empire coincided with the compilation of Islamic sources. At that time, they had disputes with the Alawites, which arose from the crisis of the legitimacy of their government. These cases show that it is necessary to examine how the character of Abbas was formed in historical and narrative sources and how the political discourse of the Abbasids influenced this process. This research has been conducted by historical analysis method and using narrative, Rijal and historical sources. The finding is that Abbas did not become a Muslim until the conquest of Mecca, and the narratives that praise him and show spiritual dignity for him and his family must be disregarded. Actually, his character was formed during two stages under the influence of the Abbasid government's need for legitimacy. In the first stage, the Abbasids aligned themselves with the Alawites to legitimize their rule. However, after uprising of descendants of Imam Hassan, the legitimacy of their government faced a crisis. Therefore, in order to solve the problem, they had to pretend that after the Prophet, Abbas, who was his uncle, inherited the caliphate from the Prophet by proposing the theory that the inheritance goes from an individual to his uncles. Moreover, in order to justify the character of Abbas, they honored him through praise quotes.

    Keywords: Islamic History, Personality, Companions, Abbas Bin Abdul Muttalib, Abbasids, Alawites}
  • نوروز امینی*

    «توثیق و تضعیف در روایات شیعه و سنی؛ مطالعه موردی محمد بن ابی بکر» از آثار خانم مایا یازگی، رویکردی نو در پرداختن به شخصیت های روایی صدر اسلام دارد و می تواند الگویی برای مطالعات تاریخی، روایی و حتی رجالی باشد. وی با تحلیل محتوایی روایت های مربوط به محمد بن ابی بکر در منابع فریقین، تاریخ نگاری اسلامی را به چالش می کشد؛ به باور وی، تاریخ نویسان مسلمان با درگیرشدن در مناقشات مذهبی، حوادث را از زاویه نگاه مذهب خود گزارش کرده اند. ارزیابی روشی و محتوایی این مقاله حاکی است که با وجود رویکرد بدیع نویسنده، به سبب برخی اشکالات روش شناختی، نمی توان همه یافته های او را تایید کرد. ضمن اینکه نادیده گرفتن برخی منابع اطلاعاتی مثل منابع رجالی و گاه تاریخی و نیز اشکالات محتوایی، از جمله مهم ترین اشکالات  پژوهش یادشده است.

    کلید واژگان: محمد بن ابی بکر, توثیق و تضعیف, مایا یازگی, تراجم, تاریخ اسلام, روایت نگاری}
    Norouz Amini *

    The article "Defense and Validation in Shii and Sunni Tradition:The Case of Muhammad b. Abi Bakr" among the valuable articles of Mrs. Yazagi, which has a new perspective and approach in dealing with the hadith, historical and narrative figures of the early days of Islam, and can be used as a model for historical, narrative and even royal studies. By analyzing the content of the existing narratives about Muhammad bin Abi Bakr in the Shiite and Sunni sources, the author has challenged Islamic narrative writing; From his point of view, Muslim narrators have reported events from the point of view of their religion as a result of getting involved in religious disputes. The methodical and content evaluation of this article indicates that despite the author's relatively innovative approach in the study of historical figures, due to some methodological problems, not all of his findings can be confirmed. Besides, ignoring some information sources such as royal sources and some historical sources as well as some content problems are among the most important problems of this study.

    Keywords: Muhammad bin Abi Bakr, validation, weakening, Maya Yazgi, Translations, Islamic History}
  • سید حسین خادمیان نوش آبادی*
    حکومت از مباحث مهم و تمدن به مثابه وضع مطلوب، دارای جایگاه ویژه در اندیشه سیاسی همه دور ه های گذشته ایران و جهان است. در نهضت مشروطه نیز، به دلایل متعدد از جمله تاثیرپذیری ایرانیان از افکار سیاسی غرب، بازار اندیشه ورزی چنان بالا گرفت که به حکومت و تمدن بیش از گذشته پرداخته شد. در میان اندیشمندان این دوره، آیت الله شیخ فضل الله نوری از برجسته ترین فقهایی است در جدال اندیشه ها و با مقولاتی چون حکومت و تمدن به مصاف اندیشه غرب می رود، از این رو، مقاله حاضر به این سیوال که: دیدگاه آیت الله شیخ فضل الله نوری به حکومت و تمدن چه بوده است؟ به شیوه توصیف و تحلیل پاسخ می دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد شیخ در چارچوب دین، حکومت و تمدنی را مفید و موثر می دانست که در آن استعمار، خودکامگی، فساد، بیگانه محوری و افکار و اعمال ضد شریعت، نفی گردد.
    کلید واژگان: شیخ فضل الله نوری, فقه امامیه, تمدن, حکومت, مشروطه, ایران و غرب}
    Seyyed Hossein Khademian Noushabadi *
    Civilization, that is, adherence to specific rights and customs, is a development that has long been welcomed and disputed in human societies with different religious, political, etc. approaches. Certainly, the realization of any transformation depends on the ways to achieve it, and one of its most important elements is the formation of the government or, in today's terms, the existence of the government.In societies that rely on religion, looking at the two categories of government and civilization will be based on a religious attitude. Therefore, in the Imamiyya school, these two categories based on jurisprudence and the data of the Qur'an and the life of the Infallible, peace be upon him, have emerged and proven, and the realization of the government based on Islamic civilization is the hope of all Shia thinkers, which is the correct definition of the era of the emergence of the Promised Imam of God.This study analyzes the conceptualization of civilization and government in the political thought of Sheikh Fazlullah Nouri against the most famous influential figure of constitutionalism with a historical approach and its comparison with the data of Imami jurisprudence and the history of Islam and the method of collecting information. It has been a library; To make it clear: the actions of the deceased for the realization and preservation and development of civilization and the implementation of the law, freedom, and dignity of the nation were formed based on the holy Islamic law and the formation of a divine civilized government.
    Keywords: Sheikh Fazlullah, Civilization, Government, Islamic History, Constitution, Imami Jurisprudence}
  • امیرنیما الهی*، صمد سامانیان
    با گسترش اسلام، شبکه گسترده ارتباطی از راه های دریایی و زمینی شکل گرفت و از این رو تعاملات بینا فرهنگی در سرزمین های اسلامی افزایش چشمگیری یافت؛ به ویژه در منطقه مدیترانه که سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا به هم می پیوندند. با تسلط فاطمیان (297-567 ه. ق) بر بخش بزرگی از منطقه مدیترانه، این تعاملات بینا فرهنگی در هنر، رشد چشمگیری یافت تا آنجا که نقاشی های دیواری فاطمیان، حضور همزمان فرهنگ ها و قومیت های گوناگون در این عرصه هنری را بازتاب می دهد. هدف این پژوهش نیز یافتن علل رشد هنر چند فرهنگی در نقاشی های دیواری این دوران است. روش توصیفی - تحلیلی برای نگارش و مطالعه اسنادی برای گردآوری داده ها این تحقیق نظری استفاده شده است. همچنین رویکرد زمینه گرایی بستر مناسبی فراهم می سازد تا با تحلیل زمینه های سیاسی، مذهبی و اقتصادی تاریخ فاطمی، علل رشد این فعالیت های هنری روشن شود زیرا در رویکرد زمینه گرایی، آثار هنری اشیایی عمیقا تاریخی هستند که خارج از بستر اجتماعی و تاریخی ارزش و معنایی ندارند. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد عواملی چون رونق اقتصادی، امنیت پایدار، افزایش تعاملات خارجی، تسامح دینی و حمایت از شیعیان، رشد هنر چند فرهنگی در نقاشی های دیواری فاطمی را سبب شد و فعالیت نقاشانی از عراق، بیزانس و ارمنیان را در سرزمین های فاطمی هموار ساخت.
    کلید واژگان: تاریخ اسلام, هنر اسلامی, هنر نقاشی فاطمی, هنر چند فرهنگی, زمینه گرایی, رونق}
    Amir Nima Elahi *, Samad Samanian
    The spread of Islam from the Arabian Peninsula to the east and west had a great impact on the region's communications; Thus, the intercultural and multicultural feature is one of the main features of Islamic art, especially in the Mediterranean area, where the three continents of Asia including Europe and Africa are connected by Mediterranean Sea. The Shiite Fatimid Caliphate (297-567 A.H) that ruled parts of southern Italy, northern Africa, the Levant and parts of Saudi Arabia for more than two and a half centuries is one of the best examples of intercultural and multicultural interaction in the history of Islamic art. Although the geographical feature of the Fatimids provided the basis for the growth of the multicultural character of their murals, such a profound transformation required other causes and reasons as well. Descriptive-analytical method for writing and library study has been used to collect data in this theoretical research. Contextualism also provides a good framework for analyzing works of art in their historical context. The outcome of this research clarifies those schools and techniques of different cultures, sects and races that were present simultaneously in the Fatimid lands. Instead of indigenous opportunities of Mediterranean region, the flourishing multicultural art of the Fatimid murals was derived from political transition, freedom of religion, backing Shia Muslims and economic growth of the era which provided fertile ground for foreign painters from Iraq, the Byzantium Empire and the Armenians.
    Keywords: Islamic History, Islamic art, Fatimid Paintings, Multicultural Art, Contextualism}
  • Wilferd Madelung

    The Zaydiyya maintained nearly seven ceturies of rule in the Caspian region, against Sunnī regimes, which they considered inherently illegitimate, with a government founded on strict legal principles of rightfulness and justice. However, political circumstances often impinged upon Zaydī theories of governance, resulting in significant deviation from their ideals based on the sharīʿa as intepreted and applied by the Zaydī Imām. While the figure of Imam al‐Nāṣir al‐Uṭrūsh (d. 304/917), known for his impeccable rule and conduct, was seen by many as an exemplary Zaydī ruler, others in office found it more challenging to reconcile theory and practice. Difficult issues such as the succession of authority and legitimate taxation, which at times left the treasury improverished and unable to fund military campaigns, would eventual culminate in their decline.

    Keywords: Zaydīs, Muslim governance, ʿAlids, Caspian, Islamic history}
  • محمدحسن احمدی*
    استدلال (استناد) به گزارش های تاریخی، مهم ترین رکن روشی در الهیات تاریخی است که فضای اصلی این مقاله، ناظر به آن شکل گرفته است. واقعیت آن است که مقوله استدلال و استناد در الهیات تاریخی، نیازمند روش است، اما آنچه که به طور معمول مشاهده می شود آن است که این استدلال ها معمولا بدون هیچ تبیینی رها می شوند. دلالت یک گزارش و نقل، می تواند در نوع انعکاسی که گزارش در فضای پیرامون خود پیدا می کند، نیز رصد شود. «مسئلگی»، پدیده ای قابل توجه در این فضای انعکاسی است. از جمله قواعدی که در فضای انعکاس، قابل طرح است، «مسئلگی» است. به این صورت که صدور (نقل) یک گزارش، بیش از آنکه حکایت از یک امر دائم و ثابت داشته باشد، نشان دهنده یک مسئله و امری خارج از روال عادی است. در این مقاله، به تبیین اصل مسئلگی و تبیین رهاوردهای آن در تحلیل متون تاریخی و دینی پرداخته شده است. درواقع، می توان گفت «مسئلگی» قاعده ای زبان شناختی است که در تحلیل تاریخ و به ویژه الهیات تاریخی کاربرد قابل ملاحظه ای دارد.
    کلید واژگان: تاریخ اسلام, الهیات تاریخی, مسئلگی, مسئله سازی, تحلیل انعکاسی}
    Mohammad Hasan Ahmadi *
    Reasoning (or citing) historical accounts is the most important element in historical theology, which has shaped the main space of this essay. The fact is that the category of reasoning and citation in historical theology requires method, but what is commonly observed is that these arguments are usually abandoned without any explanation. The implication of a report can also be reflected in the kind of reflection that the report finds in the space around it. 'Problem' is a remarkable phenomenon in this reflective space. One of the rules that can be laid out in the reflection space is 'problematic'. That is, issuing (or quoting) a report, rather than being a constant and telling affair, tells an issue out of the ordinary. This article explores the principle of problematic and its implications for the analysis of historical and religious texts. In fact, it can be said that problematic is a linguistics principle that is used extensively in the analysis of history and, in particular, historical theology.
    Keywords: Islamic History, Historical Theology, Problematic, Problem-Making, Reflective Analysis}
  • حسن زندیه، علی اکبر جعفری، سید مرتضی حسینی شاه ترابی

    آیین های مذهبی شیعه بالغ بر دو قرن تحت حمایت و پشتیبانی حکومت صفویه برگزار شده و گسترش یافت، اما برخلاف آنچه انتظار می رود، پیامدهای این برگزاری کمتر مورد توجه قرار گرفته است و تحقیقات تاریخی بیش از هرچیز، بر چگونگی برگزاری این آیین ها تمرکز یافته اند. این نوشتار می کوشد با هدف جبران این کمبود و کمک به فهم بهتر فرآیند برگزاری آیین های مذهبی شیعه در دوره ی صفویه، پیامدهای برگزاری این آیین ها را در دوره ی تاریخی مذکور تبیین کند.
    پیامدهای بررسی شده در سه محور اصلی «پیامدهای سیاسی»،«پیامدهای فرهنگی و مذهبی» و «پیامدهای اجتماعی» دسته بندی می شوند و بیان خواهد شد که برگزاری آیین های مذهبی شیعه در قلمرو صفویه از سویی به استقلال سیاسی صفویان و مشروعیت بخشی به حکومت آنها انجامید و از سوی دیگر موجب گسترش کمی و کیفی آیین های مذهبی شد، درعین حال، «گسترش آیین های مذهبی»، «رسوخ آیین های مذهبی در فرهنگ عمومی»، «ورود آرایه ها در آیین های مذهبی» و «شدت گرفتن تنش های کلامی» را موجب شد.

    کلید واژگان: آیین های مذهبی, آیین های شیعی, تاریخ صفویه, تاریخ اسلام, تاریخ تشیع}

    The Shiite religious rituals for a period of two centuries were held through the support and backing of the Safavid government. However, the consequences of holding these rituals have not been examined and investigated as expected. The historical researches have mostly considered the manner of holding these rituals. The present study attempts to deal with the results of holding these ceremonies in this historic era which might shed some light on processes of holding these rituals. The consequences are investigated from three main perspectives: "political consequences", "religious and cultural consequences", and "social consequences". It must be stated that holding these religious Shiite rituals in domain of the Safavids led to the political independence of them and increased their legitimacy. This also boosted power of these rituals and affected their quality and quantity. However, the spread of religious rituals led to their entrance into the general culture of the society. It also helped the use of figures of speech and rhetorical devices in the rituals which intensified the rhetorical tensions among the sects.

    Keywords: Religious rituals, Shiite rituals, Safavid history, Islamic history, Shiite history}
  • علی اکبر خدری زاده*
    تغییر مرکز خلافت اسلامی از مدینه – نخستین مرکزیت حاکمیت اسلام – به شهر تازه تاسیس کوفه، یکی از رویدادهای مهم دوره ی خلافت حضرت علی(ع) به شمار می آید که نقش موثری در شکل گیری تحولات سیاسی سالهای 35 تا 40 هجری داشته است. این شهر که در سال 17 هجری – مقارن با دوره ی خلافت عمر – به عنوان یک پایگاه نظامی و مرکز پشتیبانی به منظور تداوم جریان فتوحات اعراب بنیان نهاده شد، به تدریج با افزایش روند مهاجرت قبایل عرب به آنجا، به عنوان یک کانون مهم سیاسی در دوره ی خلافت علی(ع) اثرگذار و حائز موقعیت ممتاز اجتماعی در راستای تحقق عدالت و مبارزه با اشرافیت جدید بوده است. بر این اساس، مقاله ی حاضر بر این باور است که، صرف نظر از علل جانبی ناشی از ضرورت های سیاسی دوره مورد بحث، هدف اصلی علی(ع) از انتقال مرکز خلافت از مدینه به کوفه، ایجاد پایگاهی برای مبارزه با بقایای اشرافیت دوره عثمان و فراهم آوردن بستری مناسب برای تحقق عدالت اجتماعی بوده است.
    کلید واژگان: تاریخ اسلام, خلافت, حضرت علی (ع), مدینه, کوفه, عدالت محوری}
    Ali Akbar Khedrizadeh*
    The necessity for moving center of Islamic Caliphate is among those subjects which always mattered during different period of Islamic history and follow-ed by important effects. Changing the center of Islamic Caliphate from Medina – as the first Islamic government capital – to newly established city of Kufa, is considered one of the most important events of highness Ali (peace be upon him) Caliphate period. This alteration played an important role in shaping political events between  to  A.H. This city established in  A.H during Omar Caliphate, used as a military base and logistic center to make sure Arab achievements in Iran would continue, but eventually by increasing emigration of Arab tribes, Kufa became an important effective center in political and cultural affairs and served this special place during the Caliphate of highness Ali (PBUH) and Umayyad dynasty. On this basis, the article tries to survey briefly the reasons of changing Caliphate center from Medina to Kufa.
    Keywords: Islamic history, caliphate, Highness Ali (PBUH), Medina, Kufa}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال