به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « testament » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه «testament» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فهیمه فرهمندپور *، حمیدرضا شاملو

    عباسیان - دومین سلسله حکومت گر در تاریخ اسلام - از دوران شروع مبارزه سیاسی علیه امویان تا دوره های بعدی حیات سیاسی خود، همواره بر منابعی در اثبات مشروعیت سیاسی تکیه داشته اند. آنان در آغاز با اتکا بر مشروعیت ناشی از پیوند نسبی با پیامبر(ص) توانستند امویان را برانداخته و حکومت را به دست آورند. این پژوهش بر آن است تا با گردآوری اطلاعات و داده های تاریخی به روش کتابخانه ای و واکاوی آن ها، نشان دهد چگونه تغییر در صف بندی سیاسی دشمنان عباسیان، باعث شد آنان با تغییر در منابع مورد اتکایشان در مشروعیت سیاسی، روایی دولتشان را تثبیت و تبلیغ نمایند. همراهی ابتدایی آنان با نظریه مشروعیت شیعه و سپس زاویه گرفتن با آن در مواجهه با دشمنان نوپدید، نشان می دهد که عباسیان هدف غایی خود - حفظ قدرت - را برتر از هر اندیشه و انگیزه دیگر می دانستند. یافته های این پژوهش نشان می دهد تغییر در منابع مشروعیت، ارتباط مستقیمی با صف بندی های سیاسی دشمنان عباسیان تا پایان خلافت مامون داشت؛ تا آنجا که می توان از منابع به کار گرفته شده توسط آن ها برای القای مشروعیت به آگاهی هایی درباره دشمنان سیاسی آنان دست یافت.

    کلید واژگان: عباسیان, مشروعیت سیاسی, منابع مشروعیت, گروه های معارض در عصر اول عباسی, وصایت}
    Fahime Frahmandpoor *, Hamidreza Shamloo

    Abbasids - the second dominant dynasty in the history of Islam - from the beginning of the political struggle against Umayyads to the later periods of their political life, have always relied on sources to prove their political legitimacy. At the beginning, they were able to overthrow the Umayyads and gain the government by relying on the legitimacy of their relative connection with the Prophet (PBUH). Relying on the historical data collected in a library method, this research aims to show how the change in the political alignment of the opponents of Abbasids, caused them to establish and promote the validity of their government by changing the sources they rely on for political legitimacy. Their initial association with the theory of Shi'ite legitimacy and then taking an angle with it in dealing with the new enemies, shows that the Abbasids considered their ultimate goal - preserving power - superior to any other thought and motive. The findings of this research reveal that the change in the sources of legitimacy had a direct relationship with the political alignments of the Abbasid enemies until the end of Ma'mun's caliphate. As far as possible, the information about their political enemies can be obtained from the sources used by them to instill legitimacy.

    Keywords: Abbasids, Political legitimacy, sources of legitimacy, opposing groups in the first Abbasid era, testament}
  • رمضان محمدی*، ابراهیم گودرزی

    وجود گزارش های ضد و نقیض درباره کیفیت تعامل محمدبن حنفیه و سیدالشهداء(ع) در رابطه با نهضت کربلا، نشان از لزوم ارزیابی و بررسی صحت و سقم آن اخبار دارد. گزارش ابن اعثم مبنی بر نگارش وصیت نامه از سوی امام(ع) برای محمدحنفیه پیش از ترک مدینه؛ مخالفت او با قیام آن حضرت در گزارش ابن سعد؛ دو نامه ارسالی سیدالشهداء(ع) برای وی از مکه و کربلا و نیز «روایت مشیت» که از ابن طاووس نقل شده، از جمله این اخبار است. پژوهش حاضر بر آن است تا این اخبار را مورد بازخوانی قرار داده و به نقد و ارزیابی آنها بپردازد. کاوش در گزارش ها نشان از ضعف «روایت مشیت» و وصیت نامه مشهور امام(ع) به محمدحنفیه و ناسازگاری و تعارض خبر مخالفت او با قیام برادر در مکه دارد. همچنین براساس خوانشی جدید از دو نامه ارسالی امام(ع)، مخاطب اصلی نامه ها، محمدحنفیه بوده و آن حضرت پیشاپیش از عدم دست یابی خاندان او به حکومت خبر داده است.

    کلید واژگان: سیدالشهداء(ع), محمدحنفیه, قیام عاشورا, وصیت نامه}
    Ramadan Mohammadi*, Ebrahim Goodarzi

    Contradictory reports about the quality of interaction between Mohammad ibn Hanafiyyah and Sayyed al-Shohada in relation to the Karbala movement indicate the need to evaluate and verify the accuracy of those reports. Ibn Assam's report on the Imam's (AS) written testament to Mohammad Hanafiyyah before leaving Medina, his opposition to the Imam's uprising in Ibn Sa'ad's report, the two letters sent to him by Sayyed al-Shohada from Mecca and Karbala, as well as "The Narrative of Providence" quoted by Ibn Tawus are among such news. The present study seeks to review and criticize these news. Examining the reports reveals the weaknesses of "The Narrative of Providence", Imam's (AS) written testament given to Mohammad Hanafiyyah, and the news of his opposition to his brother's uprising in Mecca. Also, according to a new reading of two letters sent by Imam (AS), the main addressee of the letters was Mohammad Hanafiyyah and Imam (AS) had announced in advance that his family would not reach the government.

    Keywords: Sayyed al-Shohada (AS), Mohammad Hanafiyyah, Ashura Uprising, Testament}
  • بهرام امانی چاکلی، سیده لیلا تقوی سنگدهی
    وصیت نامه نویسی به عنوان سنتی اجتماعی دارای پیشینه در دوره جاهلی اعراب و نیز ایران پیش از اسلام است. این سنت در دوره ی پیامبر(ص) دارای شکلی دینی، موعظه ای و ساختاری قرآنی بود. پس از فتوحات و گسترش مرزهای جهان اسلام، وصیت نامه نویسی نیز تحول یافت و موضوع های گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در بر گرفت. این مقاله می کوشد با روش توصیفی- تحلیلی پس از بررسی روند وصیت نامه نویسی در صدر اسلام تا پایان خلافت امیرالمومنین علی(ع) به پرسش های زیر پاسخ دهد:1. وصیت نامه ها در صدر اسلام دارای چه مفاهیم، تقسیم ها و اسلوبی هستند؟
    2. وصیت نامه های پیامبر(ص) و جانشینان نخستین ایشان از چه تشابه ها و تفاوت هایی برخوردار هستند؟
    کلید واژگان: وصیت نامه, پیامب(ص), جانشینان پیامبر(ص), تاریخ صدر اسلام, خطابه}
    Bahram Amani Chakeli Amani Chakeli, Seyedeh Leila Taqavi Sangdehi Seyedeh Leila Taqavi Sangdehi
    Writing testament as a social tradition is of background in the ignorance era of Arabs as well as Iran before Islam. In time of Prophet Muhammad-PBUH- this tradition was of religious, advising and Qur’anic structure. Subsequent to the conquests along with the extension of boarders of the world of Islam, writing testament changed as well and it incorporated various political, social, cultural issues. Through the descriptive-analytical method and following the study of writing testament in the early Islam till the end of caliphate of Amir al-Momenin Ali -PBUH- this article tries to answer the following questions: What are the concepts, divisions and style of writing testament in the early Islam? What are similarities and differences of prophet’s testaments and those of his first successors?
    Keywords: testament, Prophet, successors of Prophet, history of early Islam, speech}
  • اصغر منتظرالقائم*
    امامت دینی و سیاسی در همه ادیان و مذاهب مطرح بوده و در اسلام نیز مسئله امامت همواره مورد نظر بوده است و مسلمانان پس از رحلت رسول خدا| به دو گروه تقسیم شدند: عده ای هوادار نظریه نص و امامت الهی و عده ای هوادار نظام خلافت گردیدند. در این میان دوستداران اهل بیت^ از تئوری امامت الهی، طرف داری کردند و امامان دوازده گانه (امام علی× و فرزندانش از فاطمه زهرا÷) را جانشینان به نص و وارثان واقعی رسول الله | می دانستند. هر کدام از امامان در تبیین نظریه امامت الهی نظراتی ارائه کردند که در این مقاله به سیر تحول نقش آنان در تبیین نظریه امامت الهی خواهیم پرداخت. فرضیه آن است که امامان شیعه با درک شرایط سیاسی و اجتماعی دوران خود در تبیین و احیا نظریه امامت الهی تلاش وسیعی را به عمل می آوردند. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی تحلیلی و از منابع دست اول استفاده شده است.
    کلید واژگان: تئوری امامت, امامت الهی, امامت منصوصی, وصایت, خلیفه الله}
    Asghar Montazerolqaem*
    Religious imamate has always been spoken of in Islam as was in other religions and denominations. After the death of the Prophet Muslims were divided into two groups: some supported the view of divine text and imamate and some that of caliphate. The former, the friends of ahlulbait, have known twelve Imams including Ali and eleven of his descendants of Fatemeh as true and textually ordered substitutes and heritors of the Prophet. Each one of Imams has presented an explanation of imamate. This paper has intended to study their part and manner in transforming the theory of imamate. The hypothesis of the paper is as follows: Shiite Imams with a full conception of political and social states of their time have played a considerable part for the theory. The method of the paper consists in a descriptive and analytical one with reliance on first degree sources.
    Keywords: Theory of Imamate, Divine Imamate, Textually Decided Imamate, Testament, Allah's Caliphate}
  • عبدالجبار زرگوش نسب، عمار زرگوش نسب*
    حمل در شکم مادر را جنین گویند. جنین دارای احکام و حقوقی است که با دارا بودن دو شرط موجود بودن و زنده متولد شدن، از حقوقی بهره مند می شود.
    در این نوشتار، حقوق مادی و معنوی جنین از دیدگاه مذاهب اسلامی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. بعضی از علمای عامه، قایل به جواز وقف کردن برای جنین شده اند، ولی به نظر فقهای خاصه صحیح نیست. به نظر بعضی از علمای اهل تسنن، هبه به جنین صحیح است و به نظر بعضی دیگر از علمای اهل تسنن و فقهای شیعه، صحیح نیست و گفته اند، در هبه، قبض شرط صحت است که نسبت به جنین امکان ندارد. تعدادی از اهل تسنن گفته اند: جنین حق شفعه دارد، اما علمای شیعه متعرض آن نشده اند.
    حقوق مادی جنین در موارد زیر است: ارث، وصیت، نفقه، حق شفعه، وقف و وهبه. دارابودن این حقوق، متوقف بر وجود شرط متاخر؛ یعنی زنده متولد شدن جنین می باشد. در بحث حقوق معنوی جنین نیز موضوعاتی چون حق نسب و حلال زادگی، سالم به دنیا آوردن، وظیفه مادر در حفظ و نگه داری از جنین، جواز روزه خواری زن باردار، به تاخیر انداختن اجرای حد بر مادر و نیز حق حیات جنین، مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: حقوق مادی جنین, حقوق معنوی جنین, حقوق جنین در مذاهب اسلامی}
    Dr. Abdoljabbar Zargoush Nasab, Ammar Zargoush Nasab*
    The embryo in the mother’s womb is called a fetus. The fetus has a special set of rules and rights and it is given such rights when it is both alive and born alive.The paper reviews the material and spiritual rights of a fetus from the viewpoints of various Islamic sects. Some Sunni jurists have allowed endowment in favor of a fetus, while Shia jurists reject such a rule. From the viewpoint of some Sunni jurists, it is allowed to donate something to a fetus, while some other Sunni jurists, and of course, Shia jurists do not accept such saying as the ability to grasp a property is a vital condition to donation, which is, of course impossible for a fetus. Some Sunni jurists have said that a fetus has a preemption right, but Shia jurists have not opined on the issue.The material rights of a fetus are concerning as inheritance, testament, alimony, preemption right, endowment and donation. All these rights depend on the condition that the fetus is born alive. The spiritual rights cover topics such as genealogical claim, legitimacy of birth, being born safe and sound, duties of mothers in protecting the fetus, allowing pregnant women to avoid fasting, delaying legal punishment on a pregnant mother and preserving the fetus’s right to live.
    Keywords: Fetus rights, inheritance, testament, alimong, genealogical claim, legitimacy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال