به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آزادی خواهی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آزادی خواهی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • چیمن فتحی*
    آخرین انار دنیا با عنوان اصلی (کردی) دواهه مین هه ناری دونیا، رمانی است از بختیار علی، نویسنده مشهور کرد که با بهره گیری از درون مایه «جنگ» زوایای فلسفی بسیاری را در خود جای داده است. بدیهی است درون مایه جنگ اغلب در آثار هنرمندان به پیام صلح بدل می شود. به نظر می رسد نویسنده فلسفی اندیش این رمان، پیام صلح را افزون بر نقد محتوایی جنگ، در یکی از جامع ترین ساختارهای فلسفی جنگ یعنی: گفتار «خدایگان و بنده»ی هگل و نتیجه منطقی این دیالکتیک یعنی: خودآگاهی و آزادی نهاده است. این پژوهش با رویکردی تحلیلی- توصیفی، دیالکتیک خدایگان و بنده را در این رمان در خلال دیدار و گفت وگوی دو تن از شخصیت های اصلی داستان، یعقوب صنوبر و مظفر صبحدم، در سه مرحله مورد بررسی قرار داده است. نتیجه بررسی ها حاکی از آن است که اگرچه این دیالکتیک برای قهرمان داستان چونان «بنده»، در نهایت تا مرحله آزادی ذهنی پیش می رود و آنگاه بدون تحققی عینی پایان می یابد، اما این آزادی سرانجام در بینش و کنشی تراژیک در مولفه های اعتباربخشی به زندگی زمینی و تنانگی، صیرورت و غایت ناباوری و معناگریزی و جزمیت ستیزی به تحقق و نمود بیرونی می رسد که می توان آن را «آزادی تراژیک» نامید.
    کلید واژگان: آخرین انار دنیا, آزادی هگلی, خدایگان و بنده, بینش تراژیک, آزادی تراژیک}
    Chiman Fathi *
    The Last Pomegranate of the World, is a novel by Bakhtiar Ali, a Kurdish writer, which incorporates many philosophical aspects through the theme of "war". It is evident that in the context of war, artists often convey a message of peace through their works.  The author of this novel appears to in addition to present a message of peace along with a critique of the content of war, within one of the most comprehensive philosophical structures of war: Hegel's discourse on "Lordship and Bondage" and its logical consequence, self-awareness, and freedom. This research, employing an analytical-descriptive approach, examines the dialectic of "Lordship and Bondage" in this novel during the encounters and dialogues between two main characters, Ya'qub Sanobar, and Mozaffar Sobhdam, in three stages. The results of the analysis indicate that while this dialectic ultimately progresses for the story's protagonist as a "bondage" towards mental freedom and reaches its conclusion without any tangible realization, this tragic freedom ultimately leads to a tragic insight and action in terms of seeking meaning, escapism, and resistance to external achievement and appearance, which can be referred to as "tragic freedom."
    Keywords: The Last Pomegranate of the World, Hegelian Freedom, Lordship, Bondage, tragic insight, Tragic Freedom}
  • فاطمه عزیز محمدی*

    در این تحقیق قصد داریم به مسایل و موضوعات مربوط به قدرت و آثار جامعه شناختی آن در اثر دیوید مامت تحت عنوان ازدواج بوستونی از دیدگاه میشل فوکو بپردازیم. قدرت در هر جایی جریان داشته یا آنچه بوده که به صورت زنجیره عمل کرده به طوری که قدرت عامل سرکوب نبوده بلکه عامل تولید بوده و لذا از آن به عنوان قدرت زیستی یاد می کنند. چنین هویتی از طریق مناسبات اجتماعی شکل می گیرد که افراد کنترل کمتری روی آنها دارند.در همین راستا محوریت بحث پیرامون همین مفاهیم قدرت،هویت، فردیت و آزادی ارتباطی قرار گرفته است. بنابراین شخصیت های ممت در نظام اجتماعی وفرهنگی خاصی زندگی می کنند که به هویت آنها شکل و حالت می دهند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که به چه نحوی ممت دراثرخود دیدگاه های فوکو در رابطه با مسایل جنسی به عنوان ابزار اعمال قدرت زیستی را بکار می گیرد تا افراد را بدین ترتیب تحت کنترل و نظارت قرار بگیرند.تحقیق حاضراین موضوع را نشان می دهد که افراد سعی می کنند با استفاده از روش ها و فنون خود، در برابر قدرت حاکم تا حد زیادی مقاومت کنند. هر چند آزادی ارتباطی آنها در عمل متاثر از عوامل فرهنگی بوده که آنها نیز به نوبه خود در رژیم حقیقت گفتمان حاکم قرار دارند. شخصیت های ممت نه تنها متاثر از هر موجودیت از قبل تعیین شده نبوده بلکه خود محصول همین رژیم حقیقت می باشند. لذا آن کنترل انضباطی که روی جسم و روح آنها صورت می گیرد از یک سو باعث مطیع شدن آنان شده و از سوی دیگر نیز فردیت آنها را بوجود می آورد.

    کلید واژگان: قدرت زیستی, هویت, آزادی ارتباطی, فردیت}
    Fatemeh Azizmohammadi *, Fatemeh Ghiasvand, Mojgan Yarahmadi

    This research is an endeavor to shed light on the issues about mechanism of power and its sociological implications in David Mamet’s Boston Marriage based on Michel Foucault’s views. Power circulates everywhere, or rather as something functioning in the form of a chain so that it is not repressive; rather it is productive and described as biopower. Furthermore, an individual’s identity is constructed through social relations over which he/she has less control. In this regard, the center of the discussion is on the concepts of power and identity, subjectivity and relational freedom. Therefore, Mamet’s characters live in a special social, cultural system with which mould their identities. The research demonstrates how Foucault’s views about sexuality as an instrument for biopower are shown in Mamet’s work to control and regulate individuals. The result shows that individuals attempt to put up much resistance against the authorities via the techniques and practices of self. However, their relational freedom is particularly determined by cultural constraints that are in the discursive regime of truth. Mamet’s characters are the products of the regime not a pre-given entity. Thus, the disciplinary control over their bodies and souls both subjugates individuals and constructs their subjectivities.

    Keywords: Biopower, Identity, Relational freedom, subjectivity}
  • زهرا ایرانمنش*
    یکی از زمینه‏ های مطالعاتی در ادبیات تطبیقی بررسی موضوع، جایگاه، بیان ادبی و مواردی از این قبیل در آثار شاعران است. جنبه های اصلی بررسی تطبیقی، موضوع و اندیشه و احساس است. هدف پژوهش این است که با روش توصیفی تحلیلی باورمندی انسان نسبت به آزادی را در اشعار بلیک و مولانا را با یکدیگر مقایسه کند. برای شناخت پیوند ادبیات جهان و ایران و میزان تاثیرپذیری ادیبان گوناگون از یکدیگر ضروری است که مطالعات تطبیقی جهانی انجام شود. در این پژوهش اندیشه مولانا و بلیک در اشعار مهم است و بررسی می‏شود. در این پژوهش این نتایج حاصل شده است که روحیه آرام بلیک کاملا با وضعیت جامعه روزگار خود سازگار نبوده و نگرش او نسبت به آزادی این روحیاتش را نشان می‏ دهد. ملکوت، مادی ‏گرایی و علم ‏پرستی، وحدت وجود و توجه به جهان درونی انسان و تخیل از جمله نشانه‏ های سبک عراقی است که در اشعار مولانا وجود دارد و این نشانه‏ ها در اشعار بلیک هم به چشم می ‏خورد. آزادی مولانا عرفانی و فردی است و با ترک تعلقات دنیوی و دلبستگی های معنوی و فردی بیان می شود. در مقابل آن آزادی بلیک اجتماعی و سیاسی است.
    کلید واژگان: ویلیام بلیک, مولانا, آزادی انسان, ادبیات تطبیقی}
    Zahra Iranmanesh *
    One of the fields of study in comparative literature is the study of subject matter, position, literary expression and the like in the works of poets. The main aspects of comparative study are subject and thought and feeling. The aim of this research is to compare the human belief in freedom in Blake and Rumi's poems with a descriptive-analytical method. To understand the connection between world and Iranian literature and the extent to which different writers are influenced by each other, it is necessary to conduct global comparative studies. In this research, the thought of Rumi and Blake in poetry is important and is examined. In this study, it has been concluded that Blake's calm spirit is not completely compatible with the situation of the society of his time and shows his attitude towards the freedom of these spirits. Kingdom, materialism and scientism, unity of existence and attention to the inner world of man and imagination are among the signs of the Iraqi style that exist in Rumi's poems, and these signs can also be seen in Blake's poems. Rumi's freedom is mystical and individual and is expressed by leaving worldly belongings and spiritual and personal attachments. In contrast, Blake's freedom is social and political.
    Keywords: William Blake, Rumi, Human Freedom, comparative literature}
  • مهرنوش فخارزاده*، ندا ماهوش
    عاملیت و آزادی عمل خودمترجمان در دو دهه اخیر توجه صاحب نظران حوزه مطالعات ترجمه را به خود معطوف کرده است، اما نمود این اختیار عمل در آثار خودترجمه شده به خوبی موشکافی نشده است. پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی یک اثر خودترجمه از یک نویسنده/ مترجم ایرانی، حسن کامشاد، به تظاهر بیرونی آزادی عمل خودمترجم در ترجمه اثری در ژانر غیر داستانی بپردازد. بدین منظور، با استفاده از رویکرد کیفی و تلفیق آن با شیوه زبان شناسی پیکره ای نسخه انگلیسی کتاب Modern Persian Prose Literature و خودترجمه فارسی آن با عنوان پایه گذاران نثر جدید فارسی انتخاب شد و در سطح «پیرا متنی» و «متنی» مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن بود که آزادی عمل خودمترجم می تواند به صورت پنج نوع رفتارهای ترجمه ای بروز نماید: اضافه سازی در پیرامتن و متن، حذف و کوتاه سازی در پیرامتن و متن، بومی سازی، تنوع و تخصیص و اصلاح سازی. می توان این گونه برداشت کرد که بروز این رفتارهای ترجمه ای تا حد زیادی در ارتباط با حس مالکیت نویسنده به متنی است که ترجمه می کند. کامشاد به عنوان مالک متن اصلی، از اختیار عمل و آزادی خود نهایت استفاده را کرده تا مخاطب فارسی زبان را از ابتدا تا انتهای متن با خود همراه نگاه دارد؛ بنابراین خودمترجم مفهوم «وفاداری» را در حوزه خودترجمه دست خوش تغییرات زیادی می کند. نه تنها حس مالکیت متن تالیف و ترجمه شده، بلکه شناخت عمیق مخاطبان اثر و سطح دانش آنان می توانند دلایلی بر این رفتارهای ترجمه ای باشند.
    کلید واژگان: خودترجمه, خودمترجم, عاملیت مترجم, آزادی عمل}
    Mehrnoosh Fakharzadeh *, Neda Mahvash Mohammadi
    In the last two decades, self-translators’ agency and their freedom in translation have attracted many scholars’ attention in translation studies. However, how their self-freedom is represented has been under-researched. To this end, the present study intends to investigate how self-translators’ freedom is manifested in their self-translation. Employing a qualitative approach assisted by corpus linguistic techniques, the original English version of the book Modern Persian Prose Literature together with its Persian translation were selected as the corpus of the study. Close examination of the books at paratextual as well as textual levels revealed that self-translators’ freedom can be represented as five translatorial behaviours, namely, addition, deletion and shortening at textual and paratextual levels, domestication, granularity and specification, and modification. It seems that what lie behind such translatorial behavior is the ownership of the authored and translated texts by the same person and a deep appreciation of the readers and their knowledge. As the author and translator of his book, Kamshad enjoys and applies his agency and freedom to grab his readers’ attention to the content he is creating. It can be suggested that self-translators’ considerable freedom in recreating their self-translation may move the border of loyalty in translation.
    Keywords: Self-translation, Self-translators, Translator’s agency, Freedom}
  • فاطمه گوشه نشین*، پروین تاجبخش، زینب شرافتی گورابی

    ادبیات هموارهیکی از ابزارهای مهم نقد در جوامع بوده است و ادیبان و نویسندگان آن را به صورت غیر مستقیم و نمادین به کار برده اند. یکی از روش هایی که ادیبان برای بیان مشکلات اجتماعی و همدردی با مردم از آن بهره می جویند، طنز است. طنز سیاه خنده ای است آمیخته به درد که از درون فرد عاصی برای مقابله با عقاید و رفتارهای سیاسی و اجتماعی رایج و نادرست برمی آید. اشعار ابوالقاسم حالت و محمد ماغوط سرشار از این نوع طنز است که آن را برای بیان مشکلاتی چون فقر، دخالت بیگانان و... استفاده کرده اند. اما ماغوط طنز سیاه را در مفهومی گسترده تر به کار برده و به موضوعاتی چون جنگ، زندان، و مسایل دنیای عرب نیز پرداخته است. این دو شاعر از تکنیک هایی چون تناقض، تحقیر، و کوچک نمایی استفاده کرده اند. اما در عین حال از عبارات و واژگانی استفاده نکرده اند که منافی اخلاق و فرهنگ باشد. شرایط متفاوت فردی و اجتماعی این دو شاعر باعث شده که لحن کلام حالت ملایم و گزندگی کلام ماغوط بیش تر باشد.

    کلید واژگان: طنز سیاه, معضلات اجتماعی, آزادی خواهی, دیوان شوخ}
    Fatemeh Gooshe Neshin *, Parvin Tajbakhsh, Zeinab Sherafati Gourabi

    Literature has always been one of the most important tools of criticism in societies and writers have enjoyed it indirectly and symbolically. One of the methods that writers use to express social problems and empathize with people is humor. Black humor is a laugh mixed with pain that comes from the rebellious person’s heart to confront common and incorrect political and social beliefs and behaviors. Abolghasem Halat and Mohammad Maghut’s poetries are full of this kind of humor, which they have applied to express problems such as poverty, foreign interference and so on. But Maghut has enjoyed black humor in a broader sense and has also addressed subjects such as war, imprisonment and problems in the Arab world. These two poets have also applied techniques such as contradiction, contempt and humiliation. But at the same time, they have not used words and phrases that are contrary to morality and culture. The different individual and social conditions of these two poets have caused the mild tone in their words but the sting of the Maghut’s words is more noticeable.

    Keywords: Black humor, Social Problems, Liberalism, Humorous Diwan}
  • احمد وفائی بصیر*، لیلا ولیان
    مانی از جمله حکما و متفکرانی است که پس از خویش بیشترین تاثیر را در حوزه عرفان نظری ایران گذاشته است. عقاید وی درباره انسان ایزدی یا قدیم و نبردش با ابلیس، اعتقاد او به دو بن (= سپنته مینو و انگره مینوی دین زردشتی، احمد و ابلیس موردنظر حلاج، احمد غزالی و عین القضات)، جدا ساختن روح از کالبد، تجلی و تمثل عینا با بعضی از تفاوت ها به تصوف کهن ایرانی -که عین القضات هم از جمله میراث داران این تصوف است- انتقال یافته است. هدف بنیادین پژوهش، تعیین، تبیین و تحلیل میزان انطباق اندیشه های عرفانی عین القضات همدانی با مانی در حوزه های یاد شده است. فرضیه پژوهش عبارت است از تاثیرپذیری باواسطه عین القضات از مانی در حوزه دوبن و تاثیر پذیری بی واسطه وی از مانی در حوزه تجلی، تمثل و جدا شدن روح از کالبد تا آنجا که می توان حکم کرد که عرفان عین القضات در حقیقت امتداد عرفان مانی در سه حوزه بیان شده اخیر بوده است. نتیجه پژوهش عبارت است از اینکه «مانی و عین القضات هر دو به این موضوع که هر موجودی در عالم، تمثلی در ملکوت دارد، متفق القول اند. مضاف بر آن عین القضات معتقد است که هر فعلی هم که از آدمی صادر می شود در ملکوت تمثلی نکو یا زشت دارد». در این پژوهش به شیوه توصیفی -تحلیلی به اشتراکات مانی و عین القضات در حوزه اندیشه عرفانی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: مانی, عین القضات, انسان قدیم, تجلی و تمثل, آزادی روح}
    Ahmad Vafaeibasir *, Leila Valian
    Mani is among the philosophers and mystic scholars who had left the most profound effects on the theoretical grounds of Gnosticism which flourished in Iran after them. His beliefs about the divine or ancient human being, his fight against Iblis, his belief in the two bases of being (Spentä Mainyu and Angra Mainyu in the Zoroastrian religion or Ahmad and Iblis as meant by Halaj, Ahmad Ghazali, and Ayn al-Quzat), separating the soul from the body, mystical manifestation and exemplification were transformed exactly or with slight differences to the realms of ancient Iranian Sufism of which Ayn al-Quzat is a notable inheritor. The basic goal of the present study is to determine, explain, and analyze the degree to which Gnostic thoughts of Ayn al-Quzat Hamadani and Mani agree in the mentioned fields. The research hypothesis comprises the tracing of the mediated influence of Mani on Ayn al-Quzat Hamadani in the field of the two bases and also the unmediated effects of Mani on him in the field of mystical manifestation, exemplification, and the separation of the spirit from the body. This influence has been to such an extent that it can be said that Ayn al-Quzat’s Gnosticism is affected by Mani’s Gnosticism in the three different areas. The results of the study are as follows: Mani and Ayn al-Quzat both agree that every creature in the universe has exemplified alternative in the heavenly world (the Malakot), while Ayn al-Quzat believes that each action that human beings do has a good or bad exemplified reflection in the Malakot. In this research project, a descriptive-analytical method is applied to the common grounds in the mystical thoughts of Mani and Ayn al-Quzat.
    Keywords: Mani, Ayn al-Quzat, Old Human Being, Manifestation, Exemplification, Freedom of the soul}
  • سیده مریم جزایری*، شهریار شادی گو، ناهید جعفری دهکردی

    از دیرباز تا کنون شاعران با در نظر گرفتن دستورالعمل های اخلاقی و تعلیمی در شعر خود سعی بر بهبود اوضاع جامعه داشته اند. با شکل گیری مشروطه و سیاست های حاکم نیاز به تعلیم و اصول اخلاق به مردم جامعه احساس می شد. این پژوهش بر مبنای روش توصیفی -تحلیلی حاصل از مطالعات کتابخانه ای انجام شده و هدف اصلی آن تبیین نمودهای تعلیمی در اشعار فرخی یزدی و ایرج میرزا است. فرخی یزدی و ایرج میرزا از جمله شاعران آزادی خواه عصر مشروطه هستند که به تعلیم و آگاهی بخشیدن مردم توجه داشته اند. بررسی اشعار این دو شاعر نشان می دهد که، بینش اجتماعی آن ها و موضع گیری متفاوتشان در مورد تعلیم و تربیت تا حد زیادی از طبقه اجتماعی آن ها تاثیر پذیرفته است. نتیجه این پژوهش حکایت از آن دارد که، به دلیل تفاوت های خانوادگی، فکری و سیاسی دو شاعر، مضامین تعلیماتی در شعر آن ها در دو جهت متفاوت سیر می کند.

    کلید واژگان: اندیشه های تعلیمی, آزادی خواهی, اصلاحات, فرهنگ}
    Seyedeh Maryam Jazayeri *, Shahriyar Shadi Go, Nahid Jafari Dehkordi

    Ever since , poets have tried to improve the society by following the ethical and educational guidelines in their poem. With the formation of constitution and the prevailing policies , the people of society neded to be educated and ethical. This research is based on a descriptive-analytical method of library studies and its main purpose is to explain the educational implications in the poems of Farrokhi and Iraj .Farrokhi and Iraj including erdddon-loving poets of the constitutional era and have focused on educating people. Studing of the poems of these two poets shows that their social insights and their different position have been greatly influenced by their social class. In fact , because of the family, intellectual, and political differences between the two poets , the themes in their poetry are moving in two defferent directions.One the them, (Farrokhi) is a prominent political activit, a journalist deprived of the right to enter the society who, due to her profession and character , and under the influence of constitutional developments, demand the creation of a political open space and a struggle for the transformation of society towards freedom. and another (Iraj) is a prince who does not tolerate the transition from the institutionalized political fashions of the Qajar era but who wants fundamental cultural changes.

    Keywords: Educational toughts, cultural reform, Farrokhi, Iraj Merza}
  • Maryam Soltan Beyad, Mahshid Mirmasoomi *

    The pursuit of freedom has constantly been debilitated due to external shackles embodying themselves mainly with the presence of an authority that anesthetizes individuals into voluntary submission. Erich Fromm (1900-80) is the German psychologist who underscores the significance of individual freedom in his book Escape from Freedom (1941) and maintains that on the path towards freedom, individuals attempt at unshackling themselves from restrictive forces; however, as they release themselves from the restrictions of an authority and refuse to yield to its demands, individuals are left with feelings of insecurity and powerlessness. As a result, they try to compensate for the feeling of insecurity by either submitting themselves to another authority figure or becoming authority figures themselves. Within the paper, Fromm’s concept of freedom is elaborated upon and applied to Ken Kesey’s One Flew Over the Cuckoo’s Nest (1962). The paper discusses the two major concepts of “freedom from” and “freedom to” known as “negative freedom” and “positive freedom” and demonstrates the possibility of finding a getaway from a negative sense of freedom by investing mankind with the power of love and communication. Real freedom is not a release from external constraints but mainly a release from internal forces.

    Keywords: authority, Erich Fromm, Freedom from, Freedom to, Submission}
  • صابره سیاوشی*، رعنا عبدی

    واژه ظلم، مفاهیمی همچون منجی، قهرمان و ستم ستیزی را تداعی می کند؛ در همین راستا و حدود شصت سال پیش، ظلم استعمارگران بلژیکی و آمریکایی با حمایت عناصر خودفروخته داخلی در کشور کنگو، ذهن مردم این سرزمین را به جستجوی راهی برای رهایی سوق می داد تا آنکه «پاتریس لومومبا» این انتظار را به پایان رساند. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته و بر آن بوده است تا برپایه مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی و با بررسی تاثیرات متقابل دو فرهنگ پارسی و عربی و نیز نگاه ادیبانه شاعران این دو زبان به حماسه این قهرمان، رخدادهای سیاسی زندگی لومومبا و سرنوشت مردم کنگو را بکاود. از رهگذر این مقایسه، نتایج زیر به دست آمد: الف: در شعر شاعران پارسی با محوریت پاتریس لومومبا، بعد عقلی بر بعد احساسی غلبه دارد درحالی که در شعر عربی، عکس این حالت صادق است. ب: واکنش به انقلاب لومومبا در شعر پارسی و عربی دو شکل مختلف دارد؛ به این قرار که بیشتر شاعران عرب به انقلاب هایی همچون انقلاب لومومبا امیدوار بوده و معتقدند فردایی روشن در انتظار انقلابیون است؛ حال آنکه در شعر پارسی، شاعران به فرجام انقلاب هایی همانند انقلاب لومومبا چندان خوش بین نیستند و از سرکوب انقلابیون و بدترشدن اوضاع بیم دارند. ج: شاعران برای توصیف لومومبا از نمادهایی همچون شمشیر، عقاب و ستاره راهنما بهره برده اند.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, آزادی خواهی, انقلاب کنگو, پاتریس لومومب}
    Sabere Siavashi*, Ra'na Abdi

    The word oppression evokes the concepts such as savior, hero, and oppression; in the same vein, about sixty years ago, the tyranny of the Belgian and American colonizers led the minds of the people of this land to seek a way to liberation until Patrice Lumumba put an end to this expectation, with the support of internally displaced elements in the Congo. The present study has been done in a descriptive-analytical method and it has been based on the American school of comparative literature and by examining the interaction of Persian and Arabic cultures as well as the literary view of poets of these two languages on the epic of this hero, the political events of Lumumba's life, it explores the fate of the Congolese people. Through this comparison, the following results were obtained: A: In the poetry of Persian poets centered on Patrice Lumumba, the intellectual dimension prevails over the emotional dimension, while in Arabic poetry, the opposite is true. B: The reaction to the Lumumba revolution in Persian and Arabic poetry takes two different forms; thus, most Arab poets hope for revolutions such as the Lumumba revolution and they believe that a bright future awaits the revolutionaries; Whereas in Persian poetry, poets are not very optimistic about the end of revolutions like the Lumumba revolution and they are afraid of the repression of revolutionaries and the worsening of the situation. A: Poets have used symbols such as sword, eagle and guiding star to describe Lumumba.

    Keywords: Comparative Literature, Liberalism, Congo Revolution, Patrice Lumumba}
  • محمود صادق زاده*

    محمد فرخی یزدی، یکی از چهره های برتر ادبیات سیاسی و از شاخه شاعران مردمی دوره مشروطیت و پهلوی اول به شمار می رود. وی از قالب های سنتی برای مفاهیم آزادی، برابری و وطن خواهی بهره می برد. هرچند شهرت اصلی وی در غزلیات سیاسی است، رباعیات سیاسی فی البداهه اش نیز قابل توجه است.شیوه شاعری فرخی در بیشتر موارد در محدوده سبک بازگشت، یعنی: شیوه مرسوم شاعران تا قرن هشتم، به ویژه سعدی است که گاه با چاشنی ویژگی شعردوره صفوی در می آمیزد. شعر فرخی از لحاظ بیانی، دو نوع اصطلاحات و ترکیبات دارد: یکی، اصطلاحات و ترکیبات زبانی کلاسیک؛ دوم، اصطلاحات و ترکیبات جدید معنایی. هرچند، شعر دوره مشروطیت به دلیل ضرورت پیام رسانی، چندان جایی برای صورخیال و آرایه های ادبی باقی نگذاشته بود، با این حال در شعر فرخی و بعضی دیگر از شاعران برتر این دوره، همچون: بهار و عشقی به طور طبیعی و تحت تاثیر ذوق سرشارآنان آرایه های ادبی و صورخیال زیبایی به کار رفته است. به جز این ها، اصلی ترین ویژگی های شعر فرخی یزدی عبارت است از:شعر روزنامه ای و قدرت طبع وی در بدیهه سرایی، بیان اندیشه های آزادی خواهی، استبداد ستیزی، ناسیونالیستی، تجدد طلبی و نوگرایی،جامعه اشتراکی، ادبیات کارگری، ادبیات زیر زمینی و مضامین پایداری،کاربرد اشارات اساطیری و باستان گرایی و شعر زندان که موارد یادشده با تجزیه و تحلیل اشعار دیوان و روزنامه های طوفان وی بررسی شده است.

    کلید واژگان: غزلیات سیاسی, سبک فرخی یزدی, آزادی خواهی, اصطلاحات انقلابی و سوسیالیستی, اشارات اساطیری}
    Mahmoud Sadeghzadeh *

    Farokhi Yazdi,is mentioned as one of the premier ones of political literature and also one of the humanity poets of constitution period and the first Pahlavi.He imparts of traditional models for the freedom concepts,equation and patriotism.However his fame is because of his political odes,his quatrains is also noticeable.The poesy method of Farokhi in most cases is like the method of return;lt means the usual method of poets until the 8'^h century,specially Sadi,that sometimes it 's mixed with the trait of Safavi period. Farokhi's poem from the statement view has two kind of phrase and structures:one,phrases and structures of classic oral;2^n~,new moral phrases and structures.However,because of the necessity of messaging,the constitution period poem hadn't have fiction figures and literary elegances,in the poems of Farokhi and some other premier poets of this period like:Bahar and Eshghi,naturally and because of their profuse zeal,literary elegances andelegance fiction figures is used. Exept them,the main traits of Farokhi Yazdi poem are:newspaper poems and his impression power in his offhand poems,expressing the liberalism ideas,striggling,autarchy,nationalism,newquesting,communalsociety,proletarianliterature,suberranen literature,mythology symbols usage and classical methods and the prison poem,that the mentioned cases are considered with analyzing bureau's poems and the Toofan newspapers of him.

    Keywords: constitution literature, political odes, Farokhi Yazdi's method, Liberalism, socialis, revolutional phrases, mythology symbols}
  • مرجان رادنیا*

    یکی از روش های سنجش سهولت تولید و قوانین حاکم بر آن، بررسی فضای کسب و کار در منطقه مورد نظر می باشد. در این تحقیق با استفاده از شاخص های "سهولت فضای کسب و کار"، "رقابت پذیری جهانی"، "آزادی اقتصادی" و "شکنندگی" کشورها، ابعاد متعدد تاثیر گذار بر فضای کسب و کار ایران و کشورهای شبه قاره طی سال های 2010-2018 مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی با رویکرد تحلیلی - مقایسه ای می باشد و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری میانگین یک جامعه (t تک نمونه ای) و آزمون تحلیل واریانس یکراهه (آزمون f) استفاده گردیده است. نتایج تحقیق بیانگرآن است که کشور بوتان از نظر شاخص های سهولت کسب و کار و آزادی اقتصادی و کشور هند بر اساس شاخص های رقابت پذیری جهانی و شکنندگی؛ وضعیت مساعد تری نسبت به سایر کشورها دارند. همچنین در رتبه بندی کلی نیز کشور هند در جایگاه اول و کشور ایران در جایگاه چهارم قرار می گیرد.

    کلید واژگان: سهولت کسب و کار, آزادی اقتصادی, رقابت پذیری جهانی, شبه قاره هند}
    Marjan Radnia *

    One of the methods of measuring the ease of production and the rules governing it, is evaluate the business environment in the related region. In the present research, using the indicators of "ease of doing business ","global competitiveness", "economic freedom" and "fragile state" the countries, Several dimensions affecting the business environment of Iran and subcontinent countries during the years 2010-2018, was evaluated and compared. This study that is applied in terms of purpose and analytical-comparative in terms of method, and at the level of inferential statistics Mean statistical tests of one society (one sample t test) and one-way ANOVA test (f test) were used. The results of the study indicate that Bhutan has a more favorable business environment than other countries in terms of ease of doing business and economic freedom indices and India according to global competitiveness and fragile state indicators. Also in the overall ranking, India is in the first place and Iran ranked fourth.

    1- Introduction

    The business environment means a set of policies, legal, institutional and regulatory conditions that affect the functioning of the economic units, and managers or owners of units cannot change or improve it. The quality of the business environment can directly affect the amount of costs incurred by business activities, the risk of starting a new business, the interaction between firms and financial partnerships, and consequently on investment decisions, job creation the level of productivity, production and economic growth of the country will also be affected. In other words, improving the business climate means improving the investment climate and, as a result, stimulating economic growth (Hans, 2018: 67). The business environment is one of the prerequisites for achieving sustainable economic growth, and its development allows long-term competition in global markets to develop a standard of living and economic freedom for any country (Głodowska, 2017: 192). In other words, the business environment in a wider way reflects the quality of the country's economic conditions and its gradual improvement as an important motivating factor in business; the best way to support economic organization, especially in small and medium-sized enterprises. Be On the other hand, the performance of the efficient economy is also the essence of the quality of the business environment, and it can be said that there is a mutually binding relationship between them (Kaderabkova, 2008: 476). Therefore, evaluating the business environment of countries and recognizing its components can be effective in economic decision making. Considering the importance of the business environment and its impact on key variables such as employment and production, this study attempted to assess the business environment in Iran and subcontinent countries based on international standards related to the business sector. Therefore, the main objective of this research is to study the business environment in Iran and subcontinent countries using the relevant combination indexes. Also, the subsidiary objectives of the research are comparative and separate comparison between Iran and the subcontinent countries' business space in terms of ease of business index, global competitiveness index, economic freedom index and fragile state index.

    2- Research methodology

    The present research is applied in terms of purpose and analytical-comparative in terms of method, and using the indicators of "ease of doing business ","global competitiveness", "economic freedom" and "fragile state" the countries, Several dimensions affecting the business environment of Iran and subcontinent countries during the years 2010-2018, was evaluated and compared. In order to analyze the data, the level of inferential statistics Mean statistical tests of one society (one sample t test) and one-way ANOVA test (f test) were used.

    3- Discussion

    Stern (2002) considers the business environment as a set of policies, institutions, and behavioral environments that are effective on the returns and risks of investors in a particular location and the economic growth of that area affects itself. This general definition includes three broad categories. The first category involves macroeconomic aspects; the latter includes the infrastructure needed for productive investment and the final category, including governance, institutions and political stability. Since the majority of internal and external studies, the basis for assessing the business environment, is the only index of ease of doing business provided by the World Bank, this study attempts to examine and combine the various standard indicators provided by International institutions will assess more dimensions of the business environment of the countries and their status. Therefore, it is possible to use the combination of business combination over the time period and ranking of the countries studied, including the innovations of this research.

    4- Conclusion

    Considering the comparison of the situation of the countries during 2010-2018 and the analysis of variance of one way, it was found that Bhutan compared to other countries in terms of ease of doing business and economic freedom and India according to the indicators of global competitiveness and fragile state is more favorable. Also, based on the combined business combination index during the study period, they were ranked by one-sample t-test, respectively, India, Bhutan, Nepal, Iran, Bangladesh and Pakistan. Looking at the statistics and the results, it can be said that all countries of the desirable region are significantly different from the global statistics, and this necessitates the need for more countries to address the bottlenecks and constraints on business development. The flexibility of the banking system in providing facilities and defending and improving institutional and governance components through policies to facilitate exports, protecting the rights of investors, and motivating them to improve quantitative and qualitative production, Reduce the opposition to the flow of innovation, eliminating production restrictions, more attention to the property rights of individuals, create a secure environment for domestic and foreign investment activities and strengthening the production infrastructure can have a significant impact on improving the business environment of the countries. Adopting macroeconomic policies that include employment, price stabilization, increased productivity, and improved production and economic growth, especially for Iran, suffering from high rates of unemployment and inflation, has helped greatly improve the business environment.

    Keywords: Ease of doing business, Economic freedom, Global competitiveness, India Subcontinent}
  • اسماعیل اسلامی، صفی الله کرد*

    یکی از دغدغه های دیرینه شاعران و نویسندگان در سراسر جهان اسلام و مسلمین اندیشه بیداری اسلامی است که هر شاعر در دوره خود در این راه تلاش کرده، و وظیفه و هدف خود را به شیوه های مختلف به پایان رسانیده است. این مقاله با بررسی دیوان دو شاعر؛ اقبال لاهوری اهل پاکستان و عبدالله البردونی از یمن با رویکردی تحلیلی- توصیفی به این نتیجه رسیده است که اندیشه های مشابه دو شاعر باعث اهداف مشترک آن ها یعنی بیداری اسلامی شده است، و هر کدام به شیوه خاص خود آن را بیان می کنند؛ عبدالله البردونی با سرودن اشعاری با مضامین ادبیات پایداری و اقبال لاهوری صراحتا در اشعار خود آن را به تصویر می کشند. این دو شاعر وحدت میان مسلمانان را مهم ترین راز و اصل برای پیروزی مسلمانان در برابر استکبار جهانی می دانند و از پیروانان خود می خواهند که از میهن پرستی افراطی خودداری کنند و تمام سرزمین های اسلامی را جزء میهن خود بشمارند.

    کلید واژگان: آزادی خواهی, وحدت اسلامی, میهن دوستی, ادبیات پایداری, استکبار جهانی}
  • ایمان سحابی، حسین ناظری*، عباس طالب زاده شوشتری

    موریتانی کشوری وسیع بافرهنگی ریشه دار در شمال غربی قاره که زبان رسمی آن، عربی است. این زبان، اساس فرهنگ و ادبیات موریتانی را تشکیل می دهد. تاریخ معاصر کشور موریتانی عرصه مبارزه مستمر مردم این سرزمین با استعمار و تلاش های آزادی خواهانه آن هاست. سال ها سلطه استعمار غربی بر این کشور، ضربه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی متعددی بر پیکر آن وارد ساخته، اما از سوی دیگر همین استعمار موجبات ظهور جنبش های ادبی، اجتماعی و سیاسی فراوانی را فراهم ساخته که هدف اصلی خود را رهایی این سرزمین از قبضه استعمار به شمار می آورد. ارباب این جنبش ها از وسایل گوناگونی برای رسیدن به اهداف خود بهره جسته اند که در صدر آن ها می توان به شعر و ادبیات اشاره نمود. شعر عربی در موریتانی پا به پای مبارزات و تحولات ایستادگی نموده و درگذر زمان با تکامل هر چه بیشتر خود، منادی آزادی و مطالبه گر حقوق مردم این کشور بوده است. شعر موریتانی با در نظر گرفتن شرایط موجود در کشور سه مرحله را پشت سرنهاده که هر یک از این مراحل ویژگی ها، اهداف و پیشگامان خود را دارد. شاعران پایداری موریتانی در مبارزات ادبی خود برخی از جنبه ها را بیش از موارد دیگر مدنظر داشته اند که از آن ها تحت عنوان مولفه های پایداری یاد می شود. این پژوهش که از نوع کیفی است، به روش توصیفی، تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای نوشته شده و سعی شده باهدف  معرفی ادبیات موریتانی، بیان اصول و انواع آن، برترین مولفه های پایداری منطبق با سه مرحله فوق به همراه برخی نمونه های شعری مربوط به هر دوره شرح و توضیح داده شود.درنهایت دریافته است که شعر عربی موریتانی بخشی جدایی ناپذیر از ادبیات عربی است و از مهم ترین ابزارهای مبارزاتی، انتقادی، اصلاح جامعه و سیاست برشمرده می شود.

    کلید واژگان: مولفه های پایداری, استعمار, موریتانی, آزادی خواهی}
    Iman Sahabi, Hossein Nazeri *, Abbas Talebzadeshoshtari
  • سید فضل الله میرقادری*، داوود نجاتی، عفت مردانی
    عبدالرحیم محمود، از پیش گامان ادبیات مقاومت فلسطین است که پژواک مبارزه، پایداری و صلح طلبی در اشعارش طنین افکن شده است. این پژوهش، با روش توصیفی- تحلیلی به نقد درون مایه های پایداری در اشعار شاعر می پردازد و جنبه های هنری و شگردهای ادبی به کاررفته در آن ها را تصویر می نماید. نتایج برآمده از پژوهش گویای این است که عبدالرحیم محمود، کوشیده است از رهگذر تصویرپردازی های هنرمندانه و تکرارهای شاعرانه، عرق میهن دوستی و روحیه دفاع از سرزمین را که سنگ بنای پایداری است، به شکل قابل توجهی به مخاطب خود انتقال دهد. شعر محمود، با صراحت بیان و کلام ساده و صمیمی خود، طرحی نو در ادبیات مقاومت فلسطین درافکنده است. از مهم ترین مولفه های پایداری در اشعار شاعر می توان به: استعمارستیزی، تلاش در جهت بیداری، توصیف شهادت و رشادت رزمندگان، توصیف خفقان حاکم بر جامعه، آزادی خواهی و صلح طلبی اشاره نمود.
    کلید واژگان: ادبیات پایداری, فلسطین, آزادی خواهی, عبدالرحیم محمود}
  • کاظم عظیمی، فاطمه سپهوند
    طنز سیاسی- اجتماعی یکی از قالب های معاصر است که در دو قرن اخیر مورد توجه صاحبان قلم قرار گرفته است. در زبان فارسی نسیم شمال به عنوان محبوب ترین و پرآوازه ترین شاعر ایرانی، با استفاده از زبان شعری ساده و قابل فهم، توانست در روح مردم اثر بگذارد.
    شخصیت برجسته حوزه طنز در زبان عربی، احمد مطر شاعر معاصر عراقی است؛ وی نیز همچون نسیم شمال رسالت ادبی کار خود را در بیداری مردم خواب زده ملت عرب و حتی تمام جهانیان می بیند. در این مقاله سعی شده است با تطبیقی که بین آثار آن ها انجام می شود گوشه ای از دغدغه های مشترک این دو شاعر، در حوزه های سیاسی و اجتماعی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. این نوع طنز سنت ها و باورهای عقب مانده که در بطن جامعه است را با زبان هنرمندانه مورد حمله قرار می دهد.
    کلید واژگان: بیداری اندیشه, فقر, شعر معاصر فارسی, عربی, آزادی قلم, نسیم شمال, احمد مطر, طنزپردازان}
    Kazem Azimi, Fatemeh Sepahvand
    Social – political satire is one of the contemporary poetic structures which has been paid attention by scholars and authors during two recent decades. In Persian language Nasim – e Shomal could affect people's soul by applying simple poetic language. Ahmad Mattar - contemporary Iraqi poet - is well known by his satire in Arabic language. He also - as Nasim - e Shomal - tried to awaken his nation and even the world. The present paper tries to show two poet's concerns about their countries and nations comparatively.
    Keywords: poverty_Persian - Arabic contemporary poetry_writing freedom_Ahmad Mattar_Nasim - e Shomal}
  • مهدی رضا کمالی بانیانی*، مهدی ممتحن
    میرزاده عشقی یکی از چهره های برجسته ادب پایداری در دوران اختناق رضاخانی و حاکمیت پهلوی به شمار می آید. ارزش اشعار میرزاده عشقی، پیش از آنکه مدیون جنبه ادبی – هنری باشد، به بعد سیاسی- اجتماعی و وطنی آنها بر می گردد. این شاعر نو گرا که در جوانی جان فدای آزادی کرد، شعر را چون سلاحی برای مبارزه در دست گرفت. روحیه انقلابی، روزنامه نگاری، مقاله نویسی، اشعار تند و صریح عشقی، وی را یکی از چهره های موثر ادب پایداری در دوره مشروطه معرفی کرده است. او که از تباهی وضع موجود رنج می برد، دیدگاه انقلابی و ایده آلیستی خود را به آینده ای معطوف می کند که در آن زر و سیم زوال یافته و دولت به دست رنجبر داده شده است. او دیدگاهی انقلابی و ایده آل طلب دارد که جنبه ای از رمانتیسم است و در برخی موارد به آنارشیسم کشیده می شود. در این مقاله پس از آوردن پیشینه ای در باب ادب پایداری و چگونگی آن در دوره مشروطه با بررسی دیوان اشعار و مقالات عشقی و واکاوی شاخصه های ادب پایداری در آنها، به تبیین شاخصه های برجسته ادب پایداری و موارد گفته شده در اشعار وی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: میرزاده عشقی, ادب پایداری, ملی گرایی, آزادی خواهی}
  • سردار اصلانی
    ادبیات از دید گاه میخا ئیل نعیمه پرده برداشتن از تمامی نیازها، روحیات و آرمان های انسان، با رویکرد ی صادقانه و زیباست؛ و اخلاق مجموعه ای از اصول و مبانی است که ناظر بر فرایند زندگی و کمال و سعادت انسان است. در آثار نعیمه ارتباط و انسجا می عمیق میان ادبیات و اخلاق است که از آبشخور اندیشه ای واحد سرچشمه می گیرد واهدافی مشترکی را دنبال می کند. اهدافی همچون: خودشناسی، شناخت نهفته های انسان و هدف از وجودش که به معرفت خداوند و یکی شدن با او منتهی می شود.ادبیات و اخلاق در آثار نعیمه تنها در عنوان از یکدیگر جدایند؛ چرا که وی پیوندی عمیق با مسائل عمومی داشت و در یاری کردن اخلاق و هنجارها، و در طلی عه آن ارزش های آزادی و احترام به انسان و حقوقش سخت پایداری می ورزید. نعیمه ادیبی متفکر و اخلاقی است با احساساتی سرشار از معرفت و اخلاق عالی.
    ادبیات نعیمه آیینه ای بی غبار از اندیشه ها و عواطف و دردها و آرزوهای او و بازتاب دهنده حقیقی جامعه و حوادث آن است.
    ادبیات نعیمه رسالتی والا و بیدار در پویایی و بالندگی وجدان بشری و بیدار کردن وجدان انسانی و توسع ه و شکوفایی فضیلت های اخلاقی دارد. همچنین تعبیری از نفس بشری و انتشار خیر و فضیلت ها و پایبندی به ارزش های انسانی است. دوری وی از مردم و ازدواج نکردنش بیانگر آرمان خواهی او در رسیدن به شناخت زندگی و خالق آن است؛ چرا که از دیدگاه او، زندگی زناشویی مانع رسیدن به این هدف است.
    آنچه در این مقاله شایان ذکر است اینکه ادبیات نعیمه ادبیات متعهد و مکتبی است که نسبت به رسالت خود امین ووفادار است و راه روشن زندگی را برای کسانی که در تاریکی های نادانی و توهم و شک سرگردانند ترسیم می کند.
    نعیمه همه تلاش خود را برای سعادت انسان، تحقق آزادی و زنده کردن قلب و فکر و روح مبذول داشته است؛ از این رو هرگاه از ادبیات نعیمه سخن می گوییم، در حقیقت از فضیلت های انسانی و اندیشه های ارزشمند وی که همه مسائل انسان و زندگی را فرا می گیرد پرده برمی داریم.
    کلید واژگان: میخائیل نعیمه, ادبیات, اخلاق, ادبیات متعهد, آزادی بیان}
    Sardar Aslani
    The literature insight of Mikhail Naima reveals human thoughts and all his necessities with a truthful expression. Morality, however, is a collection of principles supervising the life process and the man’s prosperity. There is a deep relation between literature and morality in Naima works originating from a single thought source and following common purposes like self logy and knowing the man’s consciences along with the purpose of his existence leading to knowing God and uniting with him. Literature and morality is not isolated in Naima works except in the title. He had a deep relation with general issues and he had stable stand to support the morality, manners, and above all, the freedom and respect to human rights. Naima literature is a clear mirror imaging perfectly his thought, emotions and desires and is a real reflection of society and what happens in it. Naima’s literature has a high duty in motivating the human conscience along with waking the human heart and developing the moral virtues. His literature is also an expression of the human soul spreading the virtues and reliance to the human values. His isolation from people and remaining single reveal his ambition in recognizing life and its Creator because he believed that marital life is an obstacle for reaching this goal. What is mentionable in this article is that Naima literature is moral and commits one to be loyal to its duty and illustrates a clear way of life for those who have been lost in the ignorance and doubt of dark nesses. It’s a human literature aiming at the human heart, describing it, arguing its faces and starting the speech on friendship and kindness, greatness and magnificence, eminence and humility, kindness and crudeness, judge and favor, weakness and strength, ache and pleasure, and sorrow and happiness. Naima has devoted his entire attempt to human prosperity and his freedom and revival of thought and heart. So, when we talk about Naima literature, we really reveal the human virtues along with various thoughts surrounding the human life.
  • مهیار علوی مقدم، زهره نیک اندیش، فاطمه جاقوری، آرمان کوهستانیان
    نبودآزادی بیان در روزگار شریعتی، وی را به سوی کاربرد زبان رمز کشاند. او با داشتن آگاهی فراگیر از ارزش درون مایه های نمادین و نگرش جامعه شناختی و زیباشناختی، توانست در آفرینش ژرف ترین و زیباترین نمادها، ماهرانه عمل کند. هنر بزرگ شریعتی، ارائه دو جنبه اساسی اندیشه هایش با رویکرد «فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی» و «بازگشت به خویشتن» در چارچوب مفاهیم نو به خوانندگان است. وی دراین زمینه، از نمادسازی و رمز پردازی به خوبی بهره گرفت؛ به گونه ای که سبک او به الگویی برای بسیاری از نویسندگان تبدیل شد. این نمادها را می توان در هفت دسته جای داد: انسان های متعالی و آرمانی، انسان های منفی و ضد قهرمان، درون-مایه های دینی، عناصر طبیعت، رنگ ها، جانوران و دیگر عناصر.
    این جستار، به بررسی رمز در سه اثر برجسته وی،کویر، هبوط و انسان، می پردازد.گفتنی است درهمه آثار شریعتی، مفاهیم رمزی ونمادین به گستردگی آشکار است ولی به نظر می رسد که در این سه اثر، نمود بیشتری دارد. «بازگشت به خویشتن خویش»، «جویای حقیقت بودن»و «جویای معرفت و کمال انسانی بودن»، از کارکردهای بنیادین این رمزها ونمادهاست و بسامد بالای این شگرد بیانی، رمز را به یکی از بارزترین عوامل سبک سازدر نثر شریعتی تبدیل کرده است.
    کلید واژگان: شریعتی, رمز, کارکردهای رمزی, آزادی بیان}
    Mahyar Alavi Moghadam, Zohreh Nikandish, Fatemeh Jaghouri, Arman Kouhestanian
    Lack of freedom of speech in Shariati's time made him to use the language of codes. His comprehensive knowledge of the value of symbolic themes and his sociological and aesthetic views enabled him to create the most profound and beautiful literary symbols. His artistry lies in presenting his two intellectual cornerstones − "the Iranian-Islamic culture and civilization" and "the return to one's self" – through new concepts. His style set a good model for many writers. These symbols could be placed in seven categories including "the idealistic man", "anti-heroes or bad guys", "religious themes", "natural elements", "colors", "animals" and other elements.The present study examines these symbols most recurrent in his three works Kavir, Hobout and Ensan. "The return to one's self", "the quest for the truth", and "endeavor for perfection and knowledge" are of the most significant of these symbols.
    Keywords: Shariati, Codes, Symbolic functions, Freedom of expression}
  • محمدصالح شریف عسکری، زهره باقرپور ولاشانی
    یکی از کارکردهای ادبیات داستانی معاصر تجسم بخشیدن به دردها و دغدغه های انسان است. این نوع از ادبیات بهترین وسیله برای ترسیم وقایع جوامع بشری است؛ به ویژه آنکه زندگی بشر در حالت جنگ و جامعه زیر یوغ اشغالگران باشد، که آنگاه نقش این گونه از ادبیات در پرداختن به مسائل توده ها و موضع گیری در برابر حوادث دوچندان می گردد. دوگانه سحر خلیفه: صبار و عباد الشمس، زندگی عرب های فلسطینی در کرانه غربی رود اردن را پنج سال پس از شکست سنگین حزیران 1967م ترسیم می کند. از برجسته ترین موضوعاتی که در لابه لای حوادث روایت شده در این دو رمان به چشم می خورد، می توان به خواسته های کلیدی ملت فلسطین یعنی حفظ میهن، اتحاد و امید به آینده وطنی به دور از تفرقه اشاره کرد.
    مفهوم میهن در رمان های سحر خلیفه سویه های گوناگونی دارد. از مهم ترین آنها سرزمین، انسان فلسطینی، خاطرات کودکی و فرهنگ است. این رمان ها ایستادگی ملت مقاوم فلسطین اعم از زن و مرد و کودک و بزرگ در حفظ سرزمین و میهن خود را به تصویر می کشند. و توضیح می دهند که این یکپارچگی میان طبقات مختلف جامعه اعم از فرهنگی و غیر فرهنگی و... ملت را به سوی وحدت در برابر دشمن غاصبشان سوق می دهد، اگر چه در درون خود خالی از اختلافات هم نیستند. به نظر نویسنده، باید بر وحدت و اتحاد تاکید ورزید؛ زیرا تنها راه برون رفت از تمامی مشکلاتی است که اشغالگران پدید آورده اند. البته در کنار این اتحاد، امید به آینده، زدودن ناامیدی و اندوه و سرخوردگی، سپس احیاء میهن دوستی پژمرده شده و فداکاری برای میهن همگی به نظر نویسنده از عوامل مهم و تاثیرگذار برای آزادسازی میهن فلسطین است.
    کلید واژگان: سحر خلیفه, ادبیات معاصر فلسطین, رمان های فلسطینی, آزادی فلسطین}
    Mohammad Saleh Sharif Askari, Zohreh Baqer Poor Valashani
    One of the applications of contemporary fiction is the depiction of contemporary human sufferings and afflictions. In other words, this important literary branch can be the best interpretation for the events in human societies, and its role and importance become double when people live in hardships such as war or invasion. Sahar Khalifah’s double, Al-Sabbar and Abbad-o-Shams has depicted the Palestinian people's life in Western Seacoast after the June, 1967 defeat. From the most important subjects seen during the events of these novels, we can refer to the most important demands of the Palestinian nation such as patriotism, unity, and hope for the future of the fatherland in the shadow of unity. Sahar Khalifah’s double unveils the concept of homeland in Sahar Khalifah's view from dimensions like: land, the Palestinian, childhood memories, and culture. It depicts the Palestinian nation's commitment to their country and fatherland. It also expresses the signs of this commitment among different groups of people such as children, teenagers, men, and women. It is this common feeling that despite the internal conflicts finally unites different characters of the novel against the invader enemy; because unity in the writer's view is the only way to escape from all difficulties caused by invasion. In addition, factors such as hope in future, giving up disappointment and grief and depression, and raising the sense of patriotism, and devotion for the fatherland, are counted as important and effective factors in the freedom of the country in the writer's view.
    Keywords: fatherland, patriotism, unity, Sahar Khalifeh, Al, Sabbar, Abbado Shams}
  • جمشید معصومی
    سانسور یکی از اقداماتی است که حکومتها سعی می کنند از طریق آن جلوی بروز وظهور اندیشه های باطل و مضر را بگیرند. چون حجم وسیع اطلاعاتی که به بدنه جامعه تزریق می شود فقط به رشد و تعالی انسان کمک نمی کند بلکه برخی از آنها حقایق را وارونه جلوه داده و آنها را تحریف می نمایند و زمینه انواع و اقسام انحرافات فکری و اخلاقی را فراهم می آورند. اما اینکه سانسور چه معنایی دارد دارای چه اقسامی است و با چه روش هایی اعمال می شود سوالاتی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. ارزش این مقاله از آن جهت است که خواننده را با مفهوم سانسور، مصادیق، انواع و روش های آن آشنا می نماید و امکان ورود به این عرصه و قضاوت در این زمینه را فراهم می سازد. به طور خلاصه باید گفت سانسور یک نوع نظارتی است که عمدتا توسط مقام های موثر و صاحب نفوذ صورت می گیرد و از جهات مختلف قابل تقسیم می باشد. این عمل دارای روش هایی است که عمده ترین آنها روش پیشگیری وروش پیگیری است.
    کلید واژگان: سانسور, آزادی بیان, کتب ضلال, ممیزی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال