به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « احمد غزالی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «احمد غزالی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمود افروز*
    در ادبیات جهان، پرداختن به سفر قهرمان جایگاه ویژه ای دارد. جذابیت این مقوله چنان است که آثار فاخری هم در ادبیات کودک و هم بزرگسال بدان اختصاص یافته است. داستان ماهی سیاه کوچولو به قلم صمد بهرنگی با زبانی تمثیلی و البته شیرین و کودکانه، به سفر قهرمان داستان و مراحل گذر وی از موانع و چالش های گوناگون پرداخته است. نگارش چنین آثار عمیقی برای کودکان که باوجود برخورداری از زبانی کودکانه، ریشه در مفاهیم ژرف عرفانی دارد، می تواند تاثیرات تربیتی بسیار شگرفی بر نسل جدید بگذارد. از سفر معنوی یا عرفانی در ادبیات بزرگسال، غالبا با نام سلوک یاد می شود. هدف از جستار حاضر بررسی تطبیقی مراحل سفر ماهی سیاه با مقامات سلوک مرغان در رساله الطیور احمد غزالی است. هرچند در هیچ یک از این دو اثر به تفکیک نامی برای مراحل سفر ذکر نشده؛ ولی در منطق الطیر عطار که اثری اقتباسی از رساله الطیور است، از این منازل به وادی های سلوک تعبیر شده و به ترتیب شامل «طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر و فنا» است. یافته های مقاله حاکی از تطبیق تمام مقامات یادشده با مراحل سفر ماهی سیاه است. یکی از دلایل این شباهت را می توان اختصاص این آثار به حوزه ادبیات عرفانی و پرداختن آنها به مقوله مشترک «سفر عرفانی» دانست. همچنین، از روح مشترک بشری در به تحریر در آمدن آثار عرفانی تطبیق پذیر و یا حتی از تاثیر ناخودآگاه نویسنده معاصر از نویسنده کلاسیک نیز نمی توان به سادگی گذشت.
    کلید واژگان: ادبیات داستانی, سفر و سلوک, صمد بهرنگی, عطار, احمد غزالی}
    Mahmoud Afrouz *
    Journey has always occupied a unique position in world literature. The current paper investigates the concept of journey in children and adult’s narrative literature. Samad Behrangi’s “the Little Black Fish” concerns the challenges faced by the main character while passing through different stages of the mystical journey. The present paper aims at investigating the comparability of the stages of the Little Black Fish’s journey with that of the birds in Resalat Al-Toyur by Ahmad Ghazali. In the two works, the stages are not distinctively named. In Attar’s Mantegh Al-Tair, as an adaptation of Ghazali’s work, the seven stages of the mystical journey includes: quest, love, wisdom, independence, monotheism, amazement, indigence, and death. This framework is employed in comparing the aforementioned stages. The findings revealed that the stages are remarkably similar to each other. The major reason for the existence of such an incredible similarity was originated in the fact that they belong to mystical literature and cover the same theme of “Mystical Journey”. Last but not least, the similarity may also have its origins in the unconscious impact of the classic writers (i.e., Attar, Ahmad Ghazali) on the contemporary author (i.e., Samad Behrangi), as well as the human soul commonly shared by all human beings.
    Introduction
    The Notion of “journey” has been always given a unique position among the other multiple interesting concepts in the world literature. The current study is an investigation of this concept (Journey) in both children and adult’s narrative literature. Fiction or narrative literature has played an important role in showing the impact of “journey” on religious, cultural, and social changes.
    “Journey” has appeared in children’s literature, both in the form of physical and spiritual journeys. The story of The Little Black Fish is one of the few works that deals with the topic of spiritual journey in a pleasant and delicate way. This story comprises a lot of symbols that, if explained and decoded, reveal the deep layers of the story to the reader. In adult narrative literature, there are also works in the field of travelogues and spiritual journeys, the latter of which is referred to as a “mystical journey”. In the classical literature of Iran, a large quantity of outstanding works on “mystical journey” exist. Attar is one of the most prominent literary figures of Iranian-Islamic mysticism and his “Mantegh Al-Tair” is a masterpiece in Persian literature. This book is considered as an adaptation from Ahmad Ghazali's “Resalat Al-Toyur”. In the present paper, the primary focus is on the stages of journey in “Resalat Al-Toyur”.
    The research questions are as follows:1) Is the journey of the “Little Black Fish” comparable to that of the birds?
    2) Which of the stages on the journey of birds is comparable with the stages of the journey of the black fish? How can we analyze the journey of the black fish in the context of the journey of the birds?
    3) What factors can influence the comparability of a work in contemporary children’s literature with a work in classic adult literature?
    Methodology
    The story of The Little Black Fish is written by the famous Iranian writer, Samad Behrangi, and is referred to as one of the most important works of Iranian children's literature. This book was published in 1968. The story of The “Little Black Fish” was chosen from among various works of Samad Behrangi since it was his only work on the mystical journey. The “Little Black Fish” concerns the challenges faced by the main character in passing through different stages of the mystical journey.
    Ahmad Ghazali was a mystic jurist and a jurist mystic. In The Resalat Al-Toyur, he has pleasantly narrated the journey of the birds to the King-Simorgh palace.
    In studying literary works, the focus is usually on the text, the writer, and the reader. In the current comparative study, the authors could be divided into two groups of contemporary and classical. Readers also belong to two different groups in terms of age. However, the texts are well-matched since both are among the famous literary works of Iran and share the same theme of mystical “journey”. Both works also enjoyed an allegorical and symbolic language.
    In Attar’s Mantegh Al-Tayr, as an adaptation of Ghazali’s work, seven stages of a mystical journey are engaged which include: quest, love, wisdom, independence, monotheism, amazement, indigence and death. This taxonomy was employed as a model or framework in comparing the stages of the mystical journey
    Results and Discussion
    In the current research, the stages of journey in “The Little Black Fish” (in the contemporary children’s literature) have been compared with the stages of the mystical journey of the birds (in classical literature). In the two works, the stages were not distinctively named. However, all seven stages of the journey of the birds could be identified in Samad Behrangi’s “The Little Black Fish”.
    Amazingly, the classic framework of Ghazali’s and Attar’s mystical journey of the birds was so applicable to the story of “The Little Black Fish” that it seemed as if Samad Behrangi had artistically and delicately arranged the stages of the black fish’s journey in accordance with the stages of the mystical journey of the birds.
    Behrangi was quite familiar with children’s language, and he was also familiar with the classical Persian masterpieces like those of Ghazali’s and Attar’s. It does not seem improbable that while he was writing The Little Black Fish, he also might have been thinking about the stages of the mystical journey of the birds. The process could also be of unconscious or subconscious type. In any case, what was found in the present paper indicated the high comparability of journey stages in the two works in Persian (children and adult) literature.
    Conclusion
    The findings of the current research indicate that the story of “The Little Black Fish” can be compared and interpreted based on the framework of the journey of the birds in Ahmad Ghazali's Resalat Al-Toyur and Attar’s Mantegh al-Tayr. It was realized that the stages of the journeys of the heroes in the two works were remarkably similar. The major reason for the existence of such an incredible similarity was found to be the fact that they belong to mystical-literature and cover the same theme of ‘mystical-journey’. Last, but not least, the similarity may also have its roots in the unconscious impact of the classic writers (i.e., Attar, Ahmad Ghazali) on the contemporary author (i.e., Samad Behrangi), as well as the human soul commonly shared by all human beings.
    Keywords: Narrative Literature, Journey, Mystical Journey, Samad Behrangi, Attar, Ahmad Ghazali}
  • محمود بشیری*، نیلوفر انصاری

    حقیقت عشق، به عنوان بالاترین حقیقت وجودی از اساسی ترین مسایل عرفان است که عارفان بسیاری در این زمینه قلم فرسایی کرده اند. احمد غزالی و نجم الدین رازی دو تن از عارفان (قرن پنجم، قرن هفتم) هستند و مباحث بسیار موثری در زمینه عشق عرفانی مطرح کرده اند. روش این پژوهش، توصیفی - تحلیلی است که با تحلیل شواهد درون متنی و مراجعه به منابع کتابخانه ای انجام شده است.نتایج این پژوهش حاکی از آن است که غزالی و رازی بر این باورند که معرفت حقیقی تنها از طریق عشق به وجود می آید و بر اساس نظریه وحدت وجود، همه تجلیات هستی، انعکاس صورت حق هستند. عاشق همه این تجلیات را دوست دارد و همین نگاه عاشقانه، دلیل زیبا بودن تمام هستی است. ازنظر این دو عارف، انسان قبل از ورود به دنیا، امانت دار گوهر عشق بود و هر دو عارف با استناد به آیه «یحبهم و یحبونه»، آغاز عشق ورزی را از جانب خداوند می دانند و عقل را در مسیر عشق و وصال سالک به معبود ناقص و ضعیف می دانند. آینه و آینه داری از دیگر مباحثی است که در مرصادالعباد و آثار غزالی مطرح شده است که روی زیبا و دل آگاه همچون آینه ای است که عارف، جمال حق را در آن آینه تماشا می کند و معشوق تنها در آینه عشق و طلب عاشق می تواند کمال زیبایی خود را دریابد. تقسیم پذیری عشق از دیگر مطالبی است که به صورت غیرمسقیم در مرصادالعباد و آثار غزالی استخراج می شود و مطالب موجود حاکی از باور این دو عارف درتقسیم عشق به اقسام مختلف است.

    کلید واژگان: عشق عرفانی, مرصادالعباد, احمد غزالی, معرفت حقیقی}
    Mahmood Bashiri *, Niloofar Ansari

    The truth of love, as the highest existential truth, is one of the most fundamental issues of mysticism that many mystics have written in this field. Ahmad al-Ghazali and Najmuddin Razi are two mystics (fifth and seventh centuries) who have discussed very influential issues in the field of mystical love.The results of this study indicate that Al-Ghazali and Razi believe that the true representative is created only through love and according to the theory of the unity of existence, all manifestations of existence are a reflection of the form of truth. The lover loves all these manifestations and this romantic look is the reason why the whole universe is beautiful. According to these two mystics, before entering the world, man was a trustee of the essence of love, and both mystics, quoting the verse "Yahbham and Yahbunah", know the beginning of lovemaking from God and the intellect in the path of love and the seeker to the imperfect god. And they know poorly.Mirror and mirror-holding is another issue that has been raised in Mursad al-Abbad and Ghazali's works, which is like a mirror in which the mystic Jamal Hagh looks at the beautiful and conscious heart, and the lover can find his perfection of beauty only in the mirror of love and desire. The divisibility of love is another material that is indirectly extracted in Mursad al-Abbad and Ghazali's works, and the existing material indicates the belief of these two mystics in dividing love into different types.

    Keywords: Mystical Love, Mursad Al-Ebad, Ahmad Ghazali, True Knowledge}
  • ازیتا راهنورد کهنه شهری، عزیز حجاجی کهجوق*، آرش مشفقی

    عشق و محبت از مضامین مشترک بسیاری از آثار عرفانی در ادبیات فارسی است. از این رو، در مقایسه محتوایی آثاری که صبغه عرفانی دارند می‏توان با بررسی این موضوعات مشترک، به شناخت بهتری از دیدگاه صوفیان در آن موضوع دست یافت. امام محمد غزالی و برادرش احمد، از چهره‏های نامدار در حوزه تصوف به شمار می‏روند. این مقاله با شیوه تحلیلی- توصیفی تلاش می‏کند تا مفهوم عشق و محبت را از منظر این دو شخصیت با تاکید بر دو اثر احیاء‏علوم‏الدین محمد غزالی و سوانح‏العشاق احمد غزالی بررسی نموده و به این پرسش پاسخ دهد که ماهیت و کارکرد عشق و محبت در دیدگاه امام محمد و احمد غزالی چیست. این نتیجه به دست آمد که نگاه و نگرش امام محمد غزالی نسبت به این مضمون، نگاهی دین‏مدار و معطوف به مذهب است. حال آنکه آنچه از سوانح احمد غزالی می‏توان استنباط کرد این است که دیدگاه وی نزدیکی و قرابت بیشتری با دیدگاه عارفان دارد.

    کلید واژگان: عشق, محمد غزالی, احیاءعلوم‏الدین, احمد غزالی, سوانح‏العشاق}
    Azita Rahnavardkohneshahri, Aziz Hojaji *, Arash Moshfeghi

    Love and affection are common themes of many mystical works in Persian literature. Therefore, by comparing the content of mystical works, it is possible to gain a better understanding of the Sufi view on that subject by examining these common themes. Imam Mohammad Ghazali and his brother Ahmad are well-known figures in the field of Sufism. This article tries to study the concept of love and affection from the perspective of these two personalities with an analytical-descriptive method, emphasizing the two works of reviving the sciences of Al-Din Mohammad Ghazali and the tragedies of Ahmad Ghazali. - What is the nature and function of love and affection for Khajeh Ahmad Ghazali and Imam Mohammad Ghazali? It was concluded that the view and attitude of Imam Mohammad Ghazali towards this subject is a religious and religious view. However, what can be deduced from Ahmad Ghazali's tragedies is that his view is closer and closer to the view of mystics.

    Keywords: Love, Mohammad Al-Ghazali, Iḥyā′ ‘Ulūm al-Dīn, Ahmad Ghazali, Sawāneḥ}
  • امیدوار مالملی*
    آثار گذشتگان، میراث ارزشمندی برای معاصران و آیندگان است. کارهای فرهنگی و ادبی با بن مایه های معرفتی خود، غذای معنوی اهل فکر و هنر است و علت آن هم این است که پل ارتباطی بین گذشته و حال هستند و شناخت و معرفت ما را افزایش می دهند. عهد سلجوقی نیز از این علوم و فنون بی بهره نمانده است. احمد غزالی (متوفای 520 ه. ق) از عارفان فقیه ایران زمین است. مجموعه ی آثار وی به اهتمام احمد مجاهد، از کارهای شناخته شده ی قرن ششم هجری است و عبارتند از: بحرالحقیقت، رساله الطیور، سوانح، رساله ی عینیه، نامه های غزالی، وصیت نامه و مقاله ی روح. این آثار که به نثر آمیخته به نظم نوشته شده است در بیان اندیشه های عرفانی، فقهی، دینی، اخلاقی، پند و اندرز و گاه رمزی می باشند. او در این آثار در انواع صنایع لفظی و معنوی، به ویژه تمثیل، طبع آزمایی کرده است. از این رو برای نشان دادن سبک نثر احمد غزالی لازم است ضرورت تحقیق در این مقاله گرایش وی را به "ارسال المثل و تمثیل" نمایان می سازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که برخی از تمثیلات او ساخته و پرداخته ی طبع خودش و بعضی از آنها متاثر از فکر پیشینیان اوست. هدف از مقایسه ی این تمثیلات در آثار نویسنده معلوم سازد که بیشینه کاربرد ارسال المثل به گونه توصیفی در رساله عینیه و کمینه ی کاربرد آن در نامه های بازمانده از وی می باشد، به شرحی می خوانیم.
    کلید واژگان: احمد غزالی, ارسال المثل, آثار}
    Omidvar Malmoli *
    Works of past writers are considered as valuable heritage for the present and the future. Works of Culture and literature with epistemological theme are the mental input for those with thought and art as they are seen as bridges which relate our present and past and increase our knowledge. The Seljuki period is an era during which there were plenty of arts and skills in Iran. Ahmad Ghazali (died in 520) was one of the Faghis and mystics in Iran. His works that were collected by Ahmad Mojahed are among the most important works of 6th century and are as follows: Bahr-al Haghighat, Resala- al Toyoor, Savaneh, Resalat- ak Eyniyeh, Ghazali letters,Vasiat Nameh, and Maghale Rooh. These works which are in prose mixed with verse try to convey his ideas in mysticism, jurisprudence, religion, ethics, advice and sometimes in code. He made use of literary devices as allegory a lot. So to demonstrate Ghazali'z style we have to study his inclination to Ersal al Masal va Tamsil. The results show that some of the allegories are made by Ghazali himself and some others are borrowed from the previous writers. Moreover; the maximum number of allegories are found in Resaleh Eyniyeh and the minimum number of allegories are found in his letters.
    Keywords: Ghazali, Ersal al Masal, Works}
  • حمید طاهری*، مریم غفوریان

    عارف در جریان سیر و سلوک خود به اندیشه ها، حقایق و تجربه هایی دست می یابد که چگونگی بیان آن در قالب الفاظ، به دلیل ماهیت این گونه معارف به سادگی امکان پذیر نیست؛ اما عرفا با به کارگیری همه ظرفیت های زبان، دریافت های عرفانی خود را در قالب محدود لفظ و کلام به یکدیگر انتقال داده اند. احمد غزالی، عارف بزرگ قرن ششم هجری یکی از پیشروان تصوف اسلامی است که در آثار خود، اندیشه ها و مواجید عرفانی را با تعابیر و تفاسیر بدیعی بیان می کند. در این پژوهش می کوشیم سوانح العشاق را از لحاظ زبانی، تحلیل و تبیین کنیم. حاصل بررسی ها نشان می دهد، احمد غزالی در این اثر از همه ظرفیت های زبان اشارت و عبارت برای تبیین آرا و عقاید و همچنین بیان تجارب عرفانی سود جسته است؛ اما واقعیت این است که لفظ و واژه در زبان متعارف به نحو وضعی و قراردادی، جسد معناست و ما معنا را در چارچوب آن لفظ، محبوس می کنیم و زبان اشارت، زبان شعر و نثر عرفانی، با همه کارکردهای تشبیهی، استعاری و قابلیت های تاویل پذیری، نمی تواند به تنهایی قالب و حامل کاملی برای معانی متعالی به دست آمده از مکاشفات عرفانی باشد؛ بلکه فقط می توان با استفاده از آن به معانی والای عرفانی اشاره ای داشت. احمد غزالی از نخستین کسانی است که تحول باطنی و معنوی خواننده (و نه برداشت ذهنی خواننده) را جزیی از معنای اثر و مقدم بر آن به شمار آورده است. درحقیقت گستردگی و عظمت حقیقت عشق، به اندازه ای است که حروف و قالب محدود کلمه ها، توانایی توصیف و انعکاس مفاهیم وجودی آن را ندارد.

    کلید واژگان: زبان عرفانی, احمد غزالی, سوانح العشاق}
    Hamid Taheri*, Maryam Ghafouriyan

    The rise of mysticism from which many meanings, mystical experiences and teachings had entered the field of language led to the formation of a specific language called mystical language. It is divided into two kinds: expression and gesture. During his journey to truth, a mystic achieves ideas, facts and experiences that could not possibly be expressed other than in simple words and this is because of the nature of this kind of education. Mystics, however, by using all the capacities of language have transferred their mystical finding in the limited forms of words to each other. The great mystic of sixth century, Ahmed Ghazali, as one of the pioneers of Islamic mysticism, provided mystical ideas and experiences through his innovative interpretations of the cult in his great books. In this study an attempt is made for reviewing his opinions about language and way of speaking and for investigating his works linguistically. The results show he benefits from all the capacities there are in gesture and expression of language to explain ideas and experiences as well as their spiritual experiences that are hard to express through words.

    Keywords: Mystical language, Ahmad Ghazali, Savaneh Aloshaq}
  • سهیلا نمازعلیزاده، اشرف سادات موسوی لر*
    اندیشمندان حوزه عرفان ایرانی همواره نظرات گوناگونی را در باب مفهوم عشق ابراز داشته اند که بیانگر اهمیت مقام عشق در تعالیم و آموزه های اندیشه دینی ایرانی است. احمد غزالی (520-452 ه.ق) با خلق آثار عرفانی خویش، تحولاتی چشمگیری در باب سرشت عشق پدید آورده است و در سوانح العشاق که نخسین اثر وی در ساحت عشق و به زبان فارسی است، تعابیر و تفسیرهای بدیعی از حکایت دلدادگی لیلی و مجنون ارائه نموده است. از آنجایی که داستان عشق لیلی و مجنون ریشه در عشق عذری ادب عرب دارد، این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، با هدف شناخت مراحل استحاله عشق عذری لیلی و مجنون در نگرش احمد غزالی شکل گرفته و تلاش شده به این پرسش پاسخ دهد، در یک مطالعه تطبیقی، وجوه افتراق و اشتراک میان عشق لیلی و مجنون در نگرش احمد غزالی با عشق عذری عرب چگونه تفسیر می شوند؟ بر اساس نتایج بدست آمده، عشق عفیفانه، ناسوتی، دردآور، کشنده و بی فرجام عذری با مبانی نظری ناب عاشقانه و عارفانه احمد غزالی مبتنی بر اتحاد رابطه عاشق و معشوق با عشق؛ به عشقی پسندیده، لاهوتی، خوشایند و امیدبخش استحاله یافته و عاملی مهم برای استکمال وجودی انسان می شود.
    کلید واژگان: لیلی و مجنون, عشق عذری, احمد غزالی, سوانح العشاق, ادب عرب}
    Soheilā Namāz Alizādeh_Asharf O Sādat Mousavilar *
    The scholars in the field of mysticism have expressed a variety of ideas about the concept of love, which show the importance of it in Iranian religious thoughts. Ahmad Ghazali (452 -520 AH) created a dramatic change in the nature of love by writing mystical works. He presented a new interpretation of the story of Layla and Majnun's love in Sawāneh, his first work in the field of love in Persian language. In Arabic literature, Layla and Majnun love story is a kind of pure love (Ishq-e Azrā) or Platonic love. By using descriptive-analytical method, in the present article the attempt is made to consider the stages of the transformation of pure love of Layla and Majnun in Ahmad Ghazali's thoughts and to answer this question: In a comparative study, how do we interpret the similarities and differences between the Layla and Majnun love in Ahmed Ghazali's attitude and the pure love in Arabic literature? The results show that, based on Ghazali's romantic and mystical principles, virtuous, secular, painful, unending and pure love transforms to admirable, divine, pleasant and hopeful love and leads to perfection.
    Keywords: Layla, Majnun, Pure Love (Ishq-e Azrā), Ahmad Ghazali, Sawāneh}
  • عیسی نجفی *، رضا یاری والا
    موضوع پژوهش حاضر بررسی عشق در نخستین آثار مستقل عارفان ایرانی است. احمد غزالی، رساله سوانح العشاق را به عنوان نخستین اثر مستقل در این زمینه از خود به جای گذاشته است. وی در این رساله، مسائل پیرامون عشق را با دیدگاهی روان شناسانه با زبانی ادبی بیان کرده است. در قرن چهارم هجری، ابوالحسن دیلمی، عارف خوش قریحه ایرانی کتاب عطف الالف المالوف علی اللام المعطوف را در این باب به زبان عربی نگاشته بود که این اثر هم، رنگی کاملا روان شناسانه دارد. دیلمی، گرچه از تفکرات فلاسفه یونانی، به ویژه افلاطون تاثیر پذیرفته، اما آمیختن نظرات آنان با مبانی دینی شریعت اسلام ایده اوست. در این جستار، سعی شده شباهت‏ها و تفاوت‏ها‏ی دو اثر به صورت تطبیقی نشان داده شود به گونه ای که از دل این رویکرد، نتایج خاص و منطقی به دست آید. احمد غزالی چون تجربه ابوالحسن دیلمی را در اختیار داشته، به نظریه پردازی در باب عشق و محبت نپرداخته است؛ همچنین، زبان شاعرانه و تعمد وی در بیان اشاره ای مطالب، سبب دشواری فهم اثر او شده است؛ در حالی که دیلمی هم نظریه پرداز است و هم با زبانی علمی و شیوا به بیان مطالب پرداخته است؛ البته این دو، با هدف آثارشان چنان قلم و سبکی اختیار کرده‏اند.
    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, عشق و محبت, احمد غزالی, سوانح العشاق, ابوالحسن دیلمی, عطف الالف المالوف}
    Esa Najafi*
    The subject of this research is the study of love in the first independent works of Iranian mystics. Ahmad Ghazali, the Resalat Svanah al-Ashaq, is the first independent work in this field. In this treatise, he outlines the issues surrounding love with a psychological viewpoint in the literary language. In the 4th century AH, Abolhassan Dilami, the Iranian joyful writer, wrote the book Atf Al Alef Al-Ma'aluf Ali Allah Al-M'a'atov in Arabic, in which the work has a completely psychological track. Deylmi, was though influenced by the thoughts of the Greek philosophers, especially Plato, but he combined his views with the religious foundations of the Islamic Shari'a is his idea. In this essay, we tried to show the similarities and differences of the two works in a comparative way in such a way as to obtain the specific and logical results. Ahmad Ghazali, as he had the experience of Abolhassan Dilami, did not consider the theory of love and affection; his poetic language and his intention to express references to the materials made him difficult to understand; while Dilami is also a theorist who has expressed everything in plain and fluent language; of course, the two have taken such a stylistic views with the aim of their work.
    Keywords: Comparative Literature, Love, affection, Ahmad Ghazali, Svanah al-Azhāq, Abulhassan Dilami, Attaf al-Al-ol al-Ma'aluf}
  • شهروز جمالی *
    «عشق نامه» عنوان کلی آثاری از ادب فارسی است اعم از شعر و نثر که موضوع آن شرح دلدادگی و عشق و عاشقی است و در آن روابط و حالات میان عاشق و معشوق بیان می گردد. نخستین عشق نامه ها را در حوزه متون عرفانی، در زبان عربی کتاب «عطف الالف المالوف علی اللام المعطوف» (الف الفت ولام معطوف) از ابوالحسن علی بن محمد دیلمی (م.391ه.ق.) و در زبان فارسی کتاب «سوانح العشاق» از احمد غزالی (م.520ه.ق.) دانسته اند. نویسندگان هردو اثر اهل تصوف و ایرانی اند.
    این مقاله ضمن معرفی و تحلیل اجمالی این دو اثر، نگرش نویسندگان را نسبت به مقوله عشق- بویژه عشق الاهی- بیان می کند؛ تفاوت ها و تشابهات آن دو را به اختصار بازمی گوید و تاثیر آن ها را در آثار برخی شاعران و نویسندگان ادب فارسی نمایان می سازد.
    کلید واژگان: عشق نامه, الف الفت و لام معطوف, سوانح العشاق, ابوالحسن علی دیلمی, احمد غزالی}
    Shahrooz Jamali *
    Eshgh Name (Love book) is generaly one of the literary works including verse and prose whose content is about love and compassion showing relations and passions between the lover and the beloved. The first editions of Eshgh Name in mystic texts realm in Arabic is “Atf ol Alefel Maluf Ala Allamel Matuf” written by “Abolhasan Ali Ebne Mohammad Deilamy”. In Persian the book “Savanhe Ol Oshagh” is known to be written by “Ahmad-e- Qazzaly”.
    This essay along with introducing and analyzing the two works describes the authors’ attitudes toward love especially devine love. It also describes
    their difference and similarities briefly and reflects effects on some of the poets’ and the works of Persian literary write.
    Keywords: Eshgh Name (Book love), Alefe Olfat Va Lame Matuf (Atf ol Alefel Matuf Ala Allamel Matuf), Savaneh Ol Oshagh, Abol Hasan Ali Ebne Mohammad Deilamy, Ahmad Qazzaly}
  • صبا فدوی *
    رساله الطیر احمد غزالی داستانی کوتاه و رمزی به زبان فارسی در باب سیر و سلوک عارفانه است که متن آن با آیات و روایات درآمیخته، و به ابیاتی چند مزین شده است.
    غزالی در این رساله به هفت منزل: جذبه، طلب، همت، استغنا، تسلیم و رضا، قرب، فنا و بقا اشاره می کند؛ بنابراین پیش از عطار، در رساله خود به مفهوم استغنا به عنوان یکی از منازل سلوک اشاره کرده است. او آغاز سیر و سلوک عرفانی را جذبه و کشش الاهی و نهایت آن را فنا فی الله و بقا ب الله معرفی می کند و پیام محوری داستان خود را بر جذبه که یکی از عوامل یقظه است استوار می سازد. این جستار، پژوهشی توصیفی -تحلیلی است که به بررسی منازل عرفانی، درون مایه اصلی و پیام محوری این اثر می پردازد
    کلید واژگان: رساله الطیر, احمد غزالی, منازل عرفانی, عرفان اسلامی}
    Saba Fadavi *
    Ahmad Ghazali's Resalat Al-Teyr is a short and symbolic story in Persain language that is about mystical journey and mixed to the verses and traditions. Ghazali in this treatise has mentioned to seven homes: allurement, seek, attempt, opulence, resignation, proximity, mortality and survival. So he has mentioned to opulence before Attar. Ghazali introduces divine allurement and finally it is mortality and survival in Allah, and he based his central message of the story on the allurement that is one of the awakening factors. This article is cross-sectional study that explores the mystical homes, and the central and main theme's message in this treatise.
    Keywords: Resalat Al-Teyr, Ahmad Ghazali, mystical homes, Islamic mysticism}
  • سمیه صادقیان
    از جمله رویکردهای عرفا از ابتدای تالیفات عرفانی و از زمان آمیزش فلسفه با عرفان، عشق است که در هر دو شکل زمینی و آسمانی آن در آثار عرفانی بازتاب یافته است. از اولین کتب مستقل در این زمینه که آثار پس از خود را جهت داده‏اند، «سوانح» احمد غزالی و «عبهرالعاشقین» روزبهان بقلی است. اگرچه این دو اثر بر محور یک موضوع و در یک عصر به نگارش درآمده‏اند، در حوزه زبانی بسیار از هم متمایزند. در این مقاله میزان و کیفیت کاربرد دو گونه برجسته‏سازی در «سوانح» و «عبهرالعاشقین» بررسی می شود تا بتوان دریافت که هر یک از چه قالبی برای بیان مفاهیم عرفانی خود بهره جسته و این قالب چه اندازه در انتقال مضامین موثر بوده است.تفاوت در معنی و پیام سبب شده است یکی از آثار به آرایش زبان بیشتر متمایل شود و دیگری معنا را در مرکز توجه مخاطب قرار دهد.
    کلید واژگان: سوانح, عبهرالعاشقین, احمد غزالی, روزبهان بقلی, برجسته سازی, قاعده کاهی, قاعده افزایی}
    Somayeh Sadeghian
    Love is one of the mystical approaches from the beginning of mystical writings and the time of the fusion of philosophy and mysticism, that in both terrestrial and celestial is reflected in mystical works. Some of the first and Independent books in this field that have affected the works after them arr "Savaneh" of Ahmad Ghazali and "Abhar Al Asheghein" of Roozbahan Baqli. Although these works were written around a theme and at the same time, are very distinct in the field of language. In this study, we check the highlighting and the quality of use of these books to know that any work utilized which format to express it's mystical concepts and how much it has been effective in transmission of the themes. The difference in meaning and message has caused one of them to incline toward Arrays of Language more than the other and Second have more attention to means.
    Keywords: Savaneh, Abhr Al Asheghein, Ahmad Ghazali, Roozbahan Baqli, forgraunding, deviation, extra regularity}
  • ابراهیم رحیمی زنگنه*، همایون شکری
    یکی از موضوعات اساسی در عرفان جمالی، جایگاه برجسته ی معشوق و همچنین توصیف حالات گوناگون اوست.احمد غزالی و سعدی، که هر دو از برجستگان عرفان جمالی اند، در توصیف حالات معشوق مشترکاتی دارند؛ اما با وجود درک مشترک از حالات معشوقی، شیوه ی بیان در دو اثر متفاوت است. نگارندگان در این جستار، درک مشترک حالات معشوقی رادرسوانح غزالی و غزلیات سعدی، درباب کرشمه ی معشوقی و کرشمه ی حسن،که از نکات ظریف در شناخت زیبایی است، بررسی کرده اند. همچنین تفاوت نگاه آنان را دراین باره، تبیین نموده اند.ذکر این نکته در اینجا لازم می نماید که با وجود درک مشترک در باب حالات معشوقی، بیان در دو اثر متفاوت است. غزالی با وضع دو اصطلاح «کرشمه ی حسن» و «کرشمه ی معشوقی»، بیانی انتزاعی از حالات معشوقی دارد؛ در مقابل، سعدی با درک و توسعه دادن این مفاهیم، بیانی محسوس دارد که برآمده از «معامله» ی اوست.
    کلید واژگان: احمد غزالی, سعدی, عرفان جمالی, حالات معشوقی}
    I. Rahimi Zangene*, H. Shekari
    One of the subject matter in beauty theosophy is the place of beloved particularity and describe of her various condition. both of saadi and ahmad ghazali that are phenomena in beauty theosophy. Have common apperception in beloved describe. despite this common apperception of beloved states, their diction are different.Author in this essay, considered common apperception of beloved states about kereshme y maashoghi and kereshme y hosn that are too precious leanings of beauty cognition. also specify the difference between their lookouts.Citable that, despite this common apperception of beloved states, wording in this two is different. Ghazali discussed abstract and saadi said appreciable.
    Keywords: Ghazali, saadi, beauty theosophy, beloved}
  • مصطفی گرجی، عفت نادری نژاد
    متون فارسی عرفانی، به ویژه متون متقدم منثور قرن پنجم و ششم به دلایل و عوامل گوناگون، بستری فراهم کرده اند که اسطوره گناه و هبوط آدم(ص) در کنار مولفه هایی چون اختیار و اراده انسان، آگاهی و معرفت، آزادی و جبر، بیش ترین بسامد را داشته باشد. در این مقاله، نویسنده ضمن بررسی مفهوم گناه و هبوط در چهار حوزه «اصل واقعه هبوط»، «امکان هبوط»، «اهداف هبوط» و «نتایج هبوط»، مهم ترین اشتراکات و افتراقات اندیشه عارفانی چون احمد غزالی، عین القضات همدانی و روزبهان بقلی را ضمن تطبیق، بررسی و تحلیل کرده است. حاصل سخن اینکه، در مجموعه متون منثور فارسی عرفانی به ویژه در دستگاه فکری عارفان یاد شده، مفهوم هبوط و گناه با توجه به ارکان چهارگانه آن، با رنگ و بویی اسطوره ای و نمادین بازتاب یافته است.
    کلید واژگان: اسطوره, هبوط, گناه, احمد غزالی, عین القضاه همدانی, روزبهان بقلی}
    Mostafa Gorji, Effat Naderi Nejad
    Mystical Persian texts – especially the ones belong to fifth and sixth centuries – for different reasons prepared the field that the sin and fall myths of Adam have the most frequencies beside the elements such as human will, cognition freedom and force. The present article studies and analyzes the concept of Fall and Sin in four fields and surveys the most important similarities and dissimilarities of different Gnostics such as Ahmad Ghazzali, Einol Ghozat Hamedani and ….
    Keywords: The myth, Fall, Sin, Ahmad Ghazzali, Einol Ghozat Hamedani}
  • علی اصغر میرباقری فرد، مریم شیرانی
    در پژوهش های سبک شناسی، سبک را به دو گونه سبک شخصی و سبک عمومی (دوره ای) دسته بندی می کنند. در سبک شناسی عمومی، متون را با توجه به اشتراکاتی که سبک در یک دوره خاص دارد، بررسی می کنند. اما در سبک شخصی، ویژگی های فردی و روانی نویسنده مورد توجه قرار می گیرد به طوریری که سبک نگارش هر نویسنده در پیوند با عواملی چون ذوق، سلیقه، جهان بینی، مقام علمی و اجتماعی او ارزیابی می شود. «لئو اشپیتزر» از سبک شناسانی است که پژوهش های سبک شناسی را در گرو شناخت روحیات و ویژگی های فردی نویسنده می دانست و بر این اساس روش سبک شناسی خود را در سه مرحله ارائه کرد. این مقاله بر آن است تا بر پایه مراحل نظریه اشپیتزر، ارزش سبک شخصی را در پژوهش های سبک شناسی نشان دهد. بدین منظور رساله سوانح «احمد غزالی»، به عنوان نمونه عملی این طرح، برگزیده شد و سبک شخصی غزالی در نگارش سوانح بررسی شد.
    کلید واژگان: سبک شخصی, لئو اشپیتزر, احمد غزالی, سوانح}
    Seyed Aliasghar Mirbagherifard, Maryam Shirani
    In researches on Stylistics، the style is classified into two categories: personal style and general (periodic) style. In general stylistics، texts are examined based on common elements of styles in a certain period. However، in personal style، personal and psychological characteristics of author are considered so that the style of each author is evaluated in relation to factors such as taste، preference، ideology، and scientific and social status. Leo Spitzer is one of stylists who believe that the stylistics depends on the recognition of author’s mood and characteristics، and accordingly he offers his method of stylistics based on three stages. This paper tries to reveal the value of personal style in researches on stylistics based on the stages of Spitzer’s theory. For this reason، Ahmad Ghazali’s treatise “Savaneh” was selected as a practical example of this project and it was investigated Ghazali’s personal style in writing the treatise “Savaneh”.
    Keywords: personal style, Leo Spitzer, Ahmad Ghazali, Savaneh}
  • حامد خاتمی پور
    احمد غزالی به عنوان یکی از برجسته ترین مشایخ صوفیه و نیز یکی از نامداران فرهنگ ایرانی، پس از طی مراحل طریقت و منازل سلوک، یکسره به تربیت صوفیان و خدمت بدیشان پرداخت. مبالغه نکرده ایم اگر بگوییم که مشهورترین مریدان و شاگردان وی عین القضات همدانی بوده است. دیدار احمد غزالی و درک محضر وی چنان تاثیر شگرفی برسلوک فکری و معنوی قاضی داشته است که بازتاب آن در جای جای نوشته های او قابل مشاهده است. بر همین اساس در این نوشتار کوشیده ایم تا این تاثیر و تاثر در ابعاد گوناگون کاویده شود؛ باشد که حلقات بیشتری از زنجیره ارتباط عرفان خراسان با نواحی غرب ایران بویژه ناحیه همدان شناخته آید.
    کلید واژگان: احمد غزالی, عین القضات همدانی, تصوف خراسان, دفاع از ابلیس, شاهد بازی}
  • نسرین فقیه ملک مرزبان
    سوانح العشاق احمد غزالی نخستین اثر به زبان فارسی است که به طور مستقل درباره ی عشق نوشته شده است. این اثر مجموعه ای از آرای غزالی درباره ی عشق، عاشق، معشوق و ارتباط میان آن هاست. از آن جا که این متن عرفانی بر آثار بعد از خود تاثیر بسیاری نهاده، از اهمیت فراوانی برخوردار است. موضوع بحث این مقاله بررسی ساختار این اثر است. موضوع متن سوانح و مفاهیم محوری آن، نویسنده را بر آن داشته تا خط سیر خاصی را در نوشتن متن در پیش بگیرد. در این مقاله، برای دنبال کردن این خط سیر، به دقت عبارات متن مورد توجه قرار گرفت و روند استفاده از الفاظ و مفاهیم در ساختار کلی اثر مطالعه شد. نتیجه اینکه تحت تاثیر نیروی ماورایی و آسمانی مفهوم عشق، به تشابه های الفاظ و عبارات در ابتدا و انتهای متن، تکرار عبارات، نوع گزینش واژه ها و شکل گردش دلالت ها، می توان گفت که سوانح العشاق ساختاری مدور دارد.
    کلید واژگان: احمد غزالی, سوانح العشاق, ساختار مدو}
    N. Faghih Malek Marzban, S. Javaheri
    Savāneh al-Oshāq written by Ahmad Qazzāli is the first Persian book allocated to love. It is a collection of the author’s own theories about love, the lover and the beloved, and their relationship. It influenced many works written after. One of the most important aspects of this text is its structure that to the best of our knowledge has not been studied so far. Therefore, this inquiry focuses on its structure.Structuralism, by finding a logical relation between smaller parts in a text and their relation to the whole body of the text, indicates the solidarity or irregularity of a literary work. In this paper, the application of lexis and concepts in the whole structure of the text are analysed. The results show that it has a circular structure and therefore the beginning and the end of the text share similar features. Moreover, we came upon the effect of metaphysical forces and divine concepts on the circular structure of Savāneh al-Oshāq.
    Keywords: circular structure, Savāneh al Oshāq, Ahmad Qazzāli}
  • ولی الله اسماعیل پور*

    مفهوم عشق، یکی از بن مایه های برجسته ی عرفان ایرانی – اسلامی است که گسترهی وسیعی از عرفان مکتب خسروانی و سده های بعدی را به خود اختصاص داده است. از این رو، با توجه به موضوع مقاله به این سوالات پاسخ داده شده است که 1 -آیا در حوزه ی عشق در سوانح العشاق، تمهیدات، نامه ها و لوایح، تشابهات آرائی وجود دارد؟ 2 -آیا این تشابهات به لحاظ اندیشه ای نشانگر تاثر یا تاثیرپذیری است؟ 3 -این تاثر یا تاثیر بیشتر در کدام زمینه بوده است؟ نگارنده با عنایت به حوزه ی اندیشگانی غزالی و عین القضات، مولفه های مشابه و تاثیرگذار در حوزهی عشق را بر اساس اهمیت موضوع دسته بندی و به مقایسه ی آن پرداخته است. برآیند پژوهش نشان می دهد که وجود تشابهات الفاظ، تعابیر و مضامین از یک سو و رابطه ی استاد و شاگردی بین غزالی و عین القضات از سوی دیگر، دلیل محکمی بر تاثیرات گسترده و انکار ناپذیر اندیشه ی احمد غزالی بر دستگاه فکری عین القضات همدانی است. با این توجه بخش اعظم این تاثیرات، در زمینه ی نگره ها و رویکردهای عارفانه - عاشقانه بوده است.

    کلید واژگان: عرفان, تصوف, عشق, سوانح العشاق, احمد غزالی, عین القضات}
    Valiollah Esmailpour*

    Love  (amour)  is  one  ofthe  prominent  concepts  of  Iranian-Islamic mysticism which is used widely in Khosravani and later centuries’ mysticism schools. Therefore, according to the subject, three questions have been answered in this article: First, are there any similarities between Savaneh al-oshshagh, Tamhidat, Nameha and Lavayeh in term of love? Second, are these similarities in terms of the notion, indicating impression or influence of these two mystics on each other? Third, which part of this impression or influence is considered as the most? This paper has tried to classify and compare and contrast components of love (amour) from Ahmad Ghazzali and Eyn al-GhozzatHamedani’s point of view. The research result shows that similarities between words, terms and concepts on the one hand and the teacher and student relationship between Ahmad Ghazzali and Eyn al-GhozzatHamedani on the other hand, is the chief reason for the wide and undeniable influence of Ahmad Ghazali’s point of view   on   Eyn   al-GhozzatHamedani.   Hence,   the   majority   of   these influences are in the field of mystical-amorous styles and approaches.

    Keywords: mysticism, Sufism, Love (Amour), Savaneh al- Oshshagh, Ahmad Ghazzali, Eyn al-GhozzatHamedani}
  • مهدی شریفیان، احمد وفایی بصیر

    بی گمان افکار عرفانی و صوفیانه ی حلاج به احمد غزالی رسیده و از او به عین القضات همدانی، و این هر سه از همیشه تا جاویدان از گردن کشان حوزه ی عرفان و تصوف ایرانی- اسلامی می باشند. این مقاله به بیان اقتباس های عین القضات از احمد غزالی در بسط و تقریر معانی و اسرار و حقایق عشق و اشتراکات آن دو، در این حوزه می پردازد. در آغاز، به بیان مشترکات مبحث عشق و حالات آن، در تمهیدات با سوانح العشاق -که تماما در باب عشق می باشد، پرداخته و در ادامه تاثیر اندیشه های عرفانی احمد غزالی بر عین القضات همدانی که در تمهیدات تبلور یافته، بررسی و تحلیل شده است. سپس به نوع اقتباس های عین القضات از غزالی در سوانح العشاق نیز اشاره می شود که شامل استعمال واژگان مشابه و معانی و مضامین متحد و یکسان است.

    کلید واژگان: احمد غزالی, عین القضات همدانی, سوانح العشاق, تمهیدات, عشق صوفیانه}
    Mehdi Sharifian, Ahmad Vafaie Basir

    The present article deals with Ein-ol-ghozat’s borrowings from Ahmad Ghazali concerning the expansion and utterance of meaning, the mysteries and truths of love as well as the commonalities of these scholars regarding love. First, the authors have referred to their commonalities in the theme (Love) and its manners in Tamhidat and Savaneh-al- oshagh - totally about love- quoted the effect of Ahmad Ghazali’s mystic thoughts on Ein-ol-ghozat that have been crystallized in Tamhidat. Then we have referred to Ein-ol-ghozat’s type of borrowing from Ghazali that include shared works, meaning, and concepts. Needless to say, mystic thoughts of Halaj have been conveyed to Ahmad Ghazali and from him to Ein-ol-ghozat Hamedani. The three people have always been the advocators of the realm of Iranian Islamic Gnosticism.

    Keywords: Ahmad Ghazali, Ein-ol-ghozat, Savaneh-al-oshagh, Tamhidat, borrowing, commonality, love}
  • بهادر جاویدانه *
    دیدگاه صوفیه نسبت به ابلیس، یکی از بحث انگیزترین و در عین حال جذاب ترین مقولاتی است که در امهات متون آنان انعکاس یافته است. از یک طرف با آرایی کاملا متشرعانه مواجهیم که در رد شیطان و لعن او از درگاه الاهی، بی هیچ شک و شبهه ای سخن رانده اند و از دیگر سو برخی از نام داران عالم تصوف در دفاع از ابلیس و یا حداقل اعتذار او از عدم سجود بر آدم(ع) ، با تاویلات خود نهایت سعیشان را بکار گرفته اند و حتی او را مظهر عشق و فتوت برشمرده اند. این مقاله به مطالعه نظرات مختلف بزرگان صوفیه در خصوص ابلیس با تاکید بر مبانی فکری نام دارانی چون حلاج، احمد غزالی، عین القضات همدانی، فریدالدین عطار نیشابوری و مولانا جلال الدین محمد بلخی می پردازد.
    کلید واژگان: صوفیه, ابلیس, شیطان, حلاج, احمد غزالی, عین القضات همدانی, عطار, مولانا}
    Bahador Javdaneh *
    Sufis’s view with regard to Eblis is one of most controversial and at the same time the most engaging subjects that is reflected in their most important texts. On one hand, one is faced with radical beliefs speaking of rejection of devil and his condemnation from the God’s providence and on the other hand some of the key figures in the sufi world with their various interpretations in defence of Eblis or at least regarding his refusal to obey Adam, made their best to regard him as manifestation of love and bravery.
    This article is concerned with the study of the views of the great sufi figures regarding Eblis with emphasis on the ideological foundations of such renowned characters as Hallaj, Ahmad Ghazali, Ayn al-Qudat Hamedani, Attar Neishabouri, and Moulana Jalal al-Din Mohammad Balkhi.
    Keywords: Sufis, Eblis, Satan, Hallaj, Ahmad Ghazali, Ayn al Qudat Hamedani, Attar, Moulana}
  • فاطمه مدرسی، طاهر لاوژه
    متون مقدس مهمترین منبع برای شناخت احکام و معارف اسلامی به شمار می آیند؛ اما درباره چگونگی فهم این متون میان صاحب نظران اختلاف عقیده وجود دارد و هر گروهی از دیدگاه خاص خود به آنها نگریسته اند. چنان که تاویل عارفانه به جنبه های باطنی و معنوی متون قدسی و کشف اسرار و اشارات آن میپردازد. به این معنا که عرفا با دیدگاهی متفاوت از سایرین، شیوه صحیح فهم متون مقدس را از طریق باطن، امر ممکن دانسته اند. و درصدد فهم متون از راه تاویل برآمده اند. صوفیه برای تاویل از ظواهر عبارات فراتر رفتند و به بواطن امور توجه نمودند و رمز و رازهای متون وحیانی را در قالب اشاره برای اهل آن بیان داشتند.
    پژوهش حاضر به بررسی و تطبیق سبک احمد غزالی و ابوالفضل رشید الدین میبدی بر اساس قواعد و ضوابط تاویل میپردازد و دیدگاه های تاویلی آنان را با اصول موجود در هرمنوتیک جدید مورد مقایسه قرار میدهد. آیا میتوان گفت که میان آرای تاویلی احمد غزالی اشتراک و یا تفاوتی با آرای تاویلی میبدی وجود دارد؟ برآیند تحقیق در پاره ای موارد نشان از وحدت سبک تاویل غزالی و میبدی و حتی هرمنوتیک جدید دارد. نگارندگان علاوه بر یافتن برخی اشتراکات در دیدگاه های احمد غزالی و میبدی، مواردی در سبک غزالی در تاویل یافتند که منحصر بخود اوست که با شیوه های رایج دیگران، از جمله تاویلات رشید الدین میبدی و نیز اصول تاویل در هرمنوتیک جدید، تفاوت بین و آشکاری دارد.
    کلید واژگان: تاویل و تفسیر, زبان, احمد غزالی, رشید الدین میبدی, مقایسه و تطبیق, هرمنوتیک جدید}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال