به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اسلوب" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «اسلوب» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی اسلوب در مقالات مجلات علمی
  • یوسف مقدسی*، سید جعفر صادقی
    قرآن برنامه زندگی انسان است و برای این منظور از تمامی متدهای بیانی، ادبی و هنری به شیوه احسن و بی بدیل بهره جسته است. این مقاله با داده های قرآنی و تحلیل فلسفی مفردات در جستجوی ژرفای ماندگاری متدهای بیانی قرآنی در ازمنه طولانی است و هدف آن استفاده مطلوب از متدهای بیانی مکشوف از قرآن در متون امروزی است. روش به کار گرفته شده مطالعه کتابخانه ای و استفاده از آیات قرآن و متون اصیل دینی به شیوه توصیفی و کیفی است. آموزه های شناخت زبان قرآن به طور عام می تواند نقش کلیدی در مبانی معنا شناسی و زبان شناسی وحیانی داشته باشد. استنباط از دین و آموزه های وحیانی آن این است که زبان دین با زبان فطرت هماهنگ و برای همه انسانها فهم پذیر است. زبان دین، معما گونه و رمز گونه نیست که افراد از درک آن عاجز باشند. زیرا دین برای هدایت یکایک مردم آمده است و چیزی که برای هدایت همه مردم است، باید معارف و حقایق را به گونه ای بیان کند که همگان حق و صدق بودن آن را بفهمند و نیز برتری آن را در مقایسه با سایر افکار و آراء یافته و آن را بپذیرند. اگر زبان دین، و متدهای بیانی آن رمزدار و معماگونه باشد، هدف آن که همانا هدایت و انتخاب و رشد و تکامل است، صعب الوصول خواهد بود. نتیجه تحقیق نشانگر زبان هنری قرآن و متدهای بیانی آن در پرتور اسالیب بلاغی است.
    کلید واژگان: زبان عربی, قرآن, اسلوب, متدهای بیانی, هنری, بلاغت
    Yousef Mogaddasi *, Sayed Jafar Sadeghi
    Qur'an has used all the methods including expression, literature and art in the most beautiful way. Using Quranic data and philosophical analysis of words, this article searches for the depth of permanence of Quranic expressive methods over long periods of time. The method used in this research is library study and the use of Quranic verses and authentic religious texts in a descriptive and qualitative way. Teachings of understanding the language of the Quran can generally play a central role in the foundations of semantics and revealed linguistics. The perception of religion and revelation teachings is that the language of religion is compatible with the language of nature and is understandable for all people. The language of religion is not a mystery or code that people cannot understand; Because religion has come to guide people. If the language of religion and its expression methods are coded and enigmatic, its goal, which is guidance, choice, growth and evolution, will be difficult to achieve. The result of this research shows that the artistic language of the Quran and its expressive methods are influenced by rhetorical styles.
    Keywords: Quran, Quran language, style, expressive methods, Art, rhetoric
  • جواد غلامعلی زاده*، معصومه نعمتی قزوینی

    ازدهر الشعر العربی بخراسان فی القرنین الرابع والخامس الهجریین ویمتاز فن الهجاء بین الفنون الشعریه التی راجت عند الشعراء فیها. تناول الشعراء الهجاء بانواعه المختلفه فی خراسان لکن هجاء المدن والاقالیم ظاهره شعریه اکثر الشعراء منه لاسباب مختلفه کما اورثوا لنا فی طیاته بوصفهم السنه الدهر تاریخا شعریا عن خراسان وما تتصل بها من اخبار قلما نجدها فی الکتب التاریخیه مما یستحق النظر والتامل. ذکر الثعالبی والباخرزی فی موسوعتیهما یتیمه الدهر فی محاسن اهل العصر ودمیه القصر وعصره اهل العصر من اشعار الشعراء بخراسان عددا وفیرا فی هجاء المدن والاقالیم اکثره فی شکل مقطوعات قصیره تظهر لنا جوانب من حیاتهم الادبیه والثقافیه؛ الامر الذی یحتاج إلی بحث علمی یشرح لنا بواعث هذا اللون من الهجاء ویتیح لنا التعرف علی تراثنا الثقافی؛ ومن ثم تهدف هذه المقاله إلی تناول البواعث التی سببت ظهور هذا اللون من الهجاء إلی جانب سائر انواع الهجاء فی الشعر العربی بخراسان معتمده المنهج الوصفی _ التحلیلی. وتوصل البحث إلی ان النتائج ان الاسباب فی هذا الصدد هی مناخ المدینه اوالإقلیم، وشعور الشاعر بالغربه، وظلم عمال الدوله، والفسق والفجور، ووجود القاذورات والروائح الکریهه، ومعاناه الشاعر وغضبه من اهل المدینه، وبخل اهل المدینه.کما تبین لنا ان هجاء الشعراء للمدن والاقالیم کان غالبا بدافع شخصی، ای انه کان قائما علی تجربه شخصیه مزعجه، وتبعا لذلک لم یقصدوا الشعراء من وراء الهجاء إلا السخریه والتدمیر.

    کلید واژگان: الشعر العربی, هجاء المدن والاقالیم, خراسان, بواعث هجاء المدن, اسلوب
    Javad Gholamalizadeh *, Masoumeh Nemati Ghazvini

    After the conquest of Khorasan by the Muslims in the early stages of their foreign wars and the settlement of Arab tribes there, especially after the arrival of Mamoun Abbasi in the city of Marv, the Arabic language and literature slowly entered Khorasan and its surroundings; So that the Arabic language became common among the people along with the Persian language to the point where they knew and spoke it well and flourished in the 4th and 5th centuries of Hegira. This led to the emergence of a group of great poets and writers such as Abu-Bakr Kharazmi, Thaalabi and Badi al-Zaman Hamdani and others who surpassed their Arab counterparts. Thaalabi and Bakherzi have mentioned many poets along with their poetic pieces in the great collections of Yatima Al-Dahr and Damiyata Al-Qasri, which need to be researched in different literary and cultural dimensions. One of the phenomena that we come across a lot in these two poetry collections is satire of cities and provinces. Hence, the present article intends to explore the reasons for the emergence of this type of satire, which appears among other types of satire in the Arabic poetry of Khorasan, according to the descriptive analytical method. The results of the research also indicate that several factors such as the existence of debauchery, the poet's sense of alienation, and the oppression of government officials were involved in this matter.Keywords: Arabic Poetry, Satire of Cities and Provinces, Khorasan

    Keywords: Arabic Poetry, Satire of Cities, Provinces, Khorasan, Reasons for Satire of Cities, Astyl
  • امیر مقدم متقی*
    قصیده رائیه سعدی در سوک بغداد را می توان به سبب مضامین والای انسانی و برخورداری از بسیاری از وی‍ژگی های ادبی همچون اسلوب سهل ممتنع، دقت در گزینش و انتخاب واژگان، تناسب و همبستگی میان لفظ و معنا، قوت و استحکام اسلوب، فضای موسیقایی اندوهناکی که متناسب با موضوع اصلی- که حاصل دقت در کاربرد بحر عروضی و انواع بدیع لفظی و معنوی و سازگاری و هارمونی آواها با فضای معنوی قصیده است- و نیز به علت انتقال عواطف مختلف انسانی در عصر خود، یکی از شاهکارهای ادب عربی در حوزه مراثی به شمار آورد؛ اما با این حال برخی از ناقدین این ویژگی ها را نادیده انگاشته و با ابراز نظرهای کلی و گاه ناصواب، سعی کرده اند اشعار عربی سعدی را کم ارزش و نازلتر از اشعار فارسی او نشان دهند. از سوی دیگر برخی نیز با افراط در تحسین و تمجید از آن سوی بام افتاده و سعدی را تا سر حد شاعرترین شعرای عرب به شمار آورده اند. مقاله حاضر به منظور کشف و نمود حقیقت و پاسخ به شبهات و ایرادتی از این دست، این قصیده را که مشهورترین قصیده عربی او به شمار می آید، برای اولین بار در میزان نقد کاربردی از زوایای مختلف بررسی کرده است تا در نهایت با تکیه بر شواهد علمی و عینی، دانسته شود سعدی در سرودن این قصیده و تحقق هدفی که داشته تا چه حد موفق بوده و از چه جایگاه ادبی در این حوزه برخوردار است.
    کلید واژگان: سعدی, قصیده رائیه, نقد کاربردی, اسلوب, معنی
    Amir Moghadam Motaghi*
    Saadi's Al-raeye on the elegy of Bghdad can be considered as one of masterpieces of Arabic literature for including exalted human subjects, having literary characteristics such as simple style which is eloquent as well as paying attention to the diction, the coordination among words and their significances, the solidity and the strength of style, the atmosphere of sad music which is in line with the main subject of the ode and in fact is the result of paying attention to the use of meter and various kinds of embellishment and the harmony of voices and finally in transmitting various human emotions. Nevertheless some of the critics do not consider these literary characteristics and by generalizing and sometimes inappropriate views have tried to show the Arabic poetry of Saadi unworthy. On the other hand some of the critics have been extreme in praising him and trying to show Saadi as the greatest Arabic poets. The present study aims to explore and signify the truth and provide answers to these doubts and problems of considers this ode as the most famous Arabic ode. For the first time the poem has been examined from different perspectives; thus, with scientific and objective evidence the extent Sadi success and his literary status could be understood.
    Keywords: Saadi, Al, raeye Ode, Practical Criticism, Style, Meaning
  • امیر مقدم متقی
    خطبه فاطمیه از جمله خطبه های مشهور و ارزشمندی است که حضرت فاطمه(س) آن را پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) برای اثبات حقانیت خود و خاندان علوی در مساله فدک با نهایت فصاحت و بلاغت در بحرانیترین اوضاع شخصی و اجتماعی ایراد فرمودند. بررسی این خطبه از منظر زیبایی شناسی و مشاهده عوامل آفرینش تناسب و زیبایی در این خطبه؛ چون حسن مطلع، حسن تخلص، حسن ختام؛ وحدت موضوع؛ تناسب و همبستگی و توافق میان معانی و الفاظ؛ دقت در گزینش و انتخاب واژگان، حروف و عبارات؛ هماهنگی عبارات و ارتباط آنها به کمک ادات وصل و ربط و اهتمام شدید به زیبایی نظام و ترتیب اجزای جمله؛ موسیقی و آهنگی دلنشین که در ظرافتهایی همچون سجع، موازنه، طباق، جناس، مراعات النظیر، ردالعجز علی الصدر، تکرار و... نواخته می شود؛ بهره گیری از صور خیال همچون تشبیه، استعاره، کنایه و مجاز؛ استفاده از اسلوبهای منطقی ساده و روان؛ اقتباس از قرآن و استشهاد به آن؛ عظمت و شکوهمندی اندیشه و ایده گفتار؛ استیفای معنا و پرداختن به همه جوانب معنا همه و همه گویای توانمندی آن حضرت در خطابه و ارزشمندی کلام در نزد ایشان است.
    کلید واژگان: خطبه فاطمیه, زیبایی شناسی, اسلوب, معنا
    Amir Moqaddam Mottaqi
    Fatima's oration is one of the famous and striking orations, after the holy prophet passed away, delivered with eloquence despite her personal and social crisis. The speech proved the legitimacy of herself and the Alavi family on Fadak's usurpation. The study of this oration in terms of aesthetics and observing its coherence and beauty such as beauty of the start, pseudonym, the ending, unity of subject, coherency of words and concepts, word and phrase choice, cohesion among phrases using conjunctions, sentence structure, music and rhythm, internal rhythm, pun, congeries, metabole, repetition and so forth are the focus of this paper. The use of imagery such as simile, metaphor, irony, and metanomy, using simple logical styles, the Koran adaptation and adducing to it, greatness of thought and speech all of these factors prove the authority of her majesty in discourse and value of the speech from her point of view.
    Keywords: Fatima's oratory, Aesthetics, Style, Concept
  • غلامعباس رضایی*، سرافت کریمی
    رمان روایتی منثور و مطول است که بر اساس تقلیدی نزدیک به واقعیت از رویدادها، انسان، عادات و حالات او در قالب یک پیرنگ نوشته شده و به نحوی شالوده جامعه را در زمانی معین به تصویر می کشد یا مورد انتقاد قرار می دهد. «زینب» نخستین رمان عربی در قرن بیستم و اثری اجتماعی و در نوع خود پیشگام است که بر طبق معیارهای معاصر فن داستان نویسی به نگارش درآمده است. محمدحسین هیکل آن را در اوایل قرن بیستم؛ زمانی که برای تحصیل در فرانسه به سر می برد، نوشته است. دوری از وطن - مصر- و تاثیرپذیری از تمدن، ادبیات و زیبایی های فرانسه، از عوامل موثر در نگارش این اثر است. پیرنگ داستان شرح زندگی واقعی و محیط اجتماعی جامعه روستایی مصر است. جنبه های ظاهری زندگی شخصیت ها به گونه ای هنرمندانه توصیف شده است. نویسنده در شخصیت پردازی ها واقعیت عینی جامعه و قوه سیال ذهن خود را در هم آمیخته است. در درونمایه داستان زندگی دهقانان مصر، مشکلات و آداب و رسوم آنها به شیوه توصیفی و با رویکردی انتقادی بیان شده است. زبان روان و ساده و توصیف طبیعت، مناظر و شخصیتها خواننده را تشویق می کند داستان را تا پایان بخواند و این از محاسن این اثر نوپا بشمار می آید. در طول روایت حوادث گاه از لهجه محلی مصر استفاده شده است. عنصر زمان بر خطی مستقیم و گذرا جریان دارد و در کشمکش میان شخصیتها و چهارچوب روایی داستان ظاهر می شود. از عنصر مکان نیز به طور عام و با عناوینی مثل: روستا و مزرعه و خانه استفاده شده است. افراط در توصیفات، تناقض در شخصیت پردازی ها بویژه درباره «حامد» به عنوان قهرمان داستان، درک نسبی و نه عمیق از زندگی کارگران و کشاورزان و عدم موفقیت در ورود به عمق شخصیتها از نقاط ضعف این اثر به شمار می آید.
    کلید واژگان: زینب, مصر, کشاورز, پیرنگ, شخصیت پردازی, اسلوب
    Gholam Abbas Rezaee*, Sharafat Karimi
    The novel is a prose narrative, an imitation of the reality of human events and scenarios that are written in the form of a plot. Zaynab is the first novel in Arabic in the Twentieth Century. It is the pioneering work of fan fiction written by contemporary standards. Mohammad Hossein Physique This story is written in French. Away from home and started a new civilization of France and French literature is his motives in writing this story. Plot follows the story of rural life in Egypt. Life characters are well described. Language is a simple story and some of the local dialect is used. The straight line is the general time and place, with names such as towns, villages, homes and farms have been used.Too much inconsistency in the description and characterization, particularly about the protagonist in "Hamid" and little understanding of the lives of farmers is novel faults.
    Keywords: Zeinab, Egypt, farmer, plot, characterization, structure
  • طاهره احمدی
    دو روزنامه طنزآمیز ملانصرالدین و صوراسرافیل از جمله روزنامه های تاثیرگذار دوره مشروطه به شمار می آیند که به سبب ویژگی های منحصربه فرد خود در تحول روزنامه نگاری و طنزپردازی در ایران تاثیر قابل ملاحظه ای بر جای نهادند. هم زمانی انتشار این دو روزنامه در بخشی از دوران حضور آنها در عرصه مطبوعات علاوه بر نقش تاریخی آنها در بیداری افکار و دگرگونی شیوه روزنامه نگاری، در همدیگر نیز موثر می افتاد و به ارتقای سطح و کیفیت مندرجات آنها یاری می رساند. این دو روزنامه که نخستین آنها به سردبیری جلیل محمدقلی زاده در قفقاز به چاپ می رسید و دومی به سردبیری علی اکبر دهخدا در تهران و سپس در اروپا طبع و نشر می شد، از حیث سبک روزنامه نگاری، بهره گیری از زبان طنز و کاریکاتور و استفاده از فرهنگ، زبان و ادبیات عامیانه شباهت های درخور توجهی با هم داشتند. در مقاله حاضر مقایسه ساختار و قالب این دو روزنامه به ویژه مقالات جلیل محمدقلی زاده و علی اکبر دهخدا وجوه مشابهت و تمایز و علل تاثیرگذاری آنها بررسی و تبیین شده است.
    کلید واژگان: صوراسرافیل, ملانصرالدین, روزنامه نگاری, طنز, اسلوب, ساختار
    Tahereh Ahmadi
    Two humorous newspapers Sur-e Esrafil & Molla Nasraddin are considered as influential ones in the Constitutional era of Iran which due to their unique features had significant effect on the evolution of journalism and comedy in Iran. Simultaneous publication of these papers during their presence in the press in addition to their historical role in awakening the minds and changing the journalism's way was also effective in each other which help to improve the quality of their content. These two newspapers which first was published by Jalil Mohammad Qolizadeh editorial in Caucasus and second by Ali Akbar Dehkhoda editorial in Tehran and latter in Europe had considerable similarities in terms of journalism style, using the satire and cartoon in addition to culture, language and folklore together. In this paper comparison of the structure and format of these newspapers especially Jalil Mohammad Qolizadeh and Ali Akbar Dehkhoda's articles similarities and distinctions reviewed and the causes and influences has been explained.
    Keywords: Sur, e Esrafil, Molla Nasraddin, Journalism, Style, Structure
  • علی اکبر محسنی
    درباره ی جوانب مختلف نهج البلاغه، پژوهش های شایسته ای صورت گرفته، ولی در مورد یکی از ابعاد مهم بلاغی آن، یعنی«اسلوب قصر»، تاکنون مقاله ای نگارش نیافته است. این درحالی است که عرب برای بیان اهمیت مضمون جمله ای، از روش های تاکیدی گوناگونی بهره می گیرد که مهمترین و موکدترین آنها، «اسلوب قصر» است. «قصر» یعنی«تخصیص چیزی به چیزی و نفی ماسوای آن به روشی مخصوص». وجه تاکید قصر، آن است که دو جمله در یک عبارت کوتاه فشرده می شوند. روش های رایج و مشهور آن نیز شش
    روش
    نفی و «الا»، «ضمیر فصل»، «انما»، «تقدیم»، «بل، لکن ولا» و «ال جنس» است که در نهج البلاغه نیز استعمال شده اند. این مقاله برآن است تا پس از توضیح کوتاهی درباره ی ویژگی های فنی و زیبایی شناختی اسلوب قصر، حساس ترین دغدغه های فکری امام علی (ع) را در حوزه ی قدرت، حکومت و سیاست با توجه به این اسلوب، به عنوان قوی ترین شیوه ی تاکید سخن مورد بررسی قرار دهد. آن حضرت به این شیوه، مضامین مهمی را چون: نگاه ابزاری به قدرت و حکومت برای تحقق عدالت، امنیت و گسترش آگاهی، ویژگی های حکومت حق همچون: حق محوری، بی اعتنایی حاکمان به دنیا و قدرت، صداقت درگفتار و کردار، انتقادپذیری و فروتنی مدیران، آگاهی آنان بر ابعاد دین، انتخاب مشاوران امین، توجه به آسایش و رفاه عمومی و اجتناب از استبداد، ظلم، خدعه و فشار مالیاتی و... مورد تاکید قرار داده اند.
    کلید واژگان: اسلوب, قصر, سیاست, قدرت, اخلاق, نهج البلاغه
    Dr. Ali Akbar Mohseni
    “Nahj-ol-belagha” has been studied from various perspectives, but an important rhetorical feature of this text, namely “the method of Ghasr”, has often been ignored. In Arabic, various emphatic strategies are employed to highlight the significance of topics, the most important of which is “Ghasr”. “Ghasr” means “to dedicate something to something else and to deny its counterarguments using a specific method”. The emphatic point about “Ghasr” is that two sentences are compacted and reduced to one sentence. There are six well known strategies to achieve this as follows: denial and “ella”, “pronoun of fasl”, “ennama”, “taghdim”, “bal, laken, and la”, and “al of jens”, which have been used in “Nahj-ol-belagha”. In the present paper, after a brief explanation of technical and aesthetic features of “method of Ghasr”, an attempt will be made to highlight Imam Ali’s (AS) concerns regarding power, government, and politics. Imam Ali (AS) has employed this rhetorical strategy to discuss and emphasize the following issues: regarding power and governance as tools to materialize justice, security and awareness, propagating justice, ignoring power and worldly benefits by rulers, truthfulness, accepting criticism, humbleness, having a sound command of religion, appointing truthful advisers, avoiding dictatorship and unjust taxes, etc.
    Keywords: Method of Ghasr”, politics, management, “Nahj, ol, belagha
  • عیسی متقی زاده
    اسلوب شیوه خلق اندیشه و بیان آن در قالب الفاظ مناسب است. در کتابهای علوم بلاغی به موضوع اسلوب اهتمام شایسته نشده است هر چند در آثار گروهی از دانشمندان به بعضی از ویژگی های لفظی اسلوب اشاره شده است؛ اما این اطلاعات در بخشهای مختلف آثارشان پراکنده است و با بی به آن اختصاص داده اند اسلوب و بلاغت با هم چه ارتباطی دارند؟ و فرق بین ان دو چیست؟ شکی نیست که اسلوب و بلاغت هر دو به لفظ و معنی و مطابقت با مقتضای حال عنایت دارند اما موضوع بلاغت اعم از موضوع اسلوب است. ...
    کلید واژگان: اسلوب, بلاغت, معانی, بیان, تعبیر
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال