جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اقلیم جنوب » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »
تکرار جستجوی کلیدواژه «اقلیم جنوب» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
ریالیسم به معنای واقع گرایی است و هدف از آن نمایش دنیای واقعی، عینی و بیرونی و روایت و تحلیل پدیده ها، با نگاه علت و معلولی از طریق بازآفرینی دقیق جزییات زندگی است که در مفهومی خاص برای اشاره به جنبش ادبی قرن نوزدهم فرانسه و در مفهومی عام به سبکی ادبی اطلاق می شود که هنوز در ادبیات داستانی استمرار دارد. یکی از جلوه های جمالی این مکتب، «داستان اقلیمی» است که غالبا سویه ای ریالیستی دارد و گواه آن است که عمده ترین مواد اولیه و شالوده اصلی در ساخت و بافت یک اثر ادبی به خاستگاه اقلیمی نویسنده باز می گردد. از میان داستان نویسان ایران، احمد محمود از آن دست نویسندگانی است که در رمان هایش با بسامد بالایی از مولفه های ریالیستی مواجه می شویم. او به عنوان یکی از شخصیت های تاثیرگذار در پیشبرد ادبیات اقلیمی، اغلب رمان های خود به ویژه رمان «داستان یک شهر» را در جغرافیایی کاملا بومی ذیل مکتب ریالیسم عرضه کرده است. این پژوهش بر آن است تا با رویکردی توصیفی - تحلیلی، ضمن معرفی مباحث کاربردی در حوزه واقع گرایی، چگونگی بازتاب مولفه های ریالیسم بومی در اقلیم جنوب را در رمان مذکور در دو حوزه ساختار (فرم) و محتوا مورد کاوش و تحلیل قرار دهد. یافته ها نشان می دهد احمد محمود به واسطه علاقه وافر به تاریخ و ذکر واقعیات روز جامعه و نیز عشق و دلبستگی تعصب آمیز به جنوب و مظاهر اقلیمی، در زمره ریالیست های اقلیم گرا جای می گیرد.
کلید واژگان: رئالیسم, بومی گرایی, اقلیم جنوب, احمد محمود, داستان یک شهرRealism means realism, and its purpose is to show the real, objective, and external world, and to narrate and analyze phenomena, looking at cause and effect through a precise recreation of the details of life in a specific sense to refer to the nineteenth-century French literary movement. General refers to a literary style that still persists in fiction.One of the school's most iconic manifestations is "Climate Story," which is often realistic in nature, as evidenced by the fact that the main raw materials and foundations in the construction and weaving of a literary work go back to the author's climatic origins.Among Iranian novelists, Ahmad Mahmoud is one of those writers whose novels encounter high frequencies of realist authors. As one of the most influential figures in the advancement of climate literature, he has published most of his novels, especially The Story of a City, in a completely indigenous geography under the school of realism.With a descriptive-analytical approach, this research introduces practical issues in the field of realism and explores how to reflect the components of indigenous realism in the southern climate in the novel in the two fields of structure (form) and content. The findings show that Ahmad Mahmoud is one of the most realistic climbers in the world due to his great interest in history and mentioning the realities of modern society, as well as his prejudiced love and attachment to the south and climatic manifestations.
Keywords: realism, Indigenism, Southern Climate, Ahmad Mahmoud, The Story of a City -
ریالیسم به معنای واقع گرایی است و هدف از آن نمایش دنیای واقعی، عینی و بیرونی و روایت و تحلیل پدیده ها، با نگاه علت و معلولی از طریق بازآفرینی دقیق جزییات زندگی است که در مفهوم خاص برای اشاره به جنبش ادبی قرن نوزدهم فرانسه دلالت دارد و در مفهوم عام به سبکی ادبی اطلاق می شود که تا امروز استمرار دارد و به گرایش ها و جریان های گوناگون قابل تفکیک است. یکی از جلوه های جمالی این مکتب، «داستان اقلیمی» است که غالبا سویه ای ریالیستی دارد و گواه آن است که عمده ترین مواد اولیه و شالوده اصلی در ساخت و بافت یک اثر ادبی به خاستگاه اقلیمی نویسنده باز می گردد. «منیرو روانی پور» از آن دست نویسندگانی است که در رمان هایش با بسامد بالایی از مولفه های ریالیستی مواجه می شویم. او به عنوان یکی از شخصیت های تاثیرگذار در پیش برد ادبیات اقلیمی، اغلب آثار خود به ویژه رمان «اهل غرق» را در جغرافیایی کاملا بومی، ذیل مکتب ریالیسم با شگرد جادویی عرضه کرده است. این پژوهش بر آن است تا با رویکردی توصیفی-تحلیلی، چگونگی بازتاب مولفه های ریالیسم بومی در اقلیم جنوب را در رمان مذکور در دو حوزه ساختار(فرم) و محتوا مورد کاوش و تحلیل قرار دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد که روایت واقع گرا متکی بر اصول واقع گرایانه، درآمیختن تخیل داستانی با واقعیت های عینی جامعه و استفاده از عناصر جادویی، اسطوره ای و نمادین، به ترکیب دلپذیری از ریالیسم بومی و جلوه های شگرد ریالیسم جادویی در رمان «اهل غرق» منجر شده و روانی پور را در زمره ریالیست های اقلیم گرا جای داده است.
کلید واژگان: رئالیسم, بومی گرایی, اقلیم جنوب, منیرو روانی پور, اهل غرق. کهن الگوRealism means realism, its purpose is to show the real, objective and, to narrate and analyze phenomena, with a cause-andeffect view through the precise re-creation of the details of life in a specific sense to refer to the nineteenth-century French literary movement. It implies and in the general sense refers to a literary style that continues to this day and is separable into different tendencies. One of the aesthetic manifestations of this school is the "climatic story", which often has a realistic aspect and proves that the main raw materials and the main foundation in the construction and texture of a literary work go back to the climatic origin of the author. "Ravanipour" is one of those writers whose novels encounter a high frequency of realist components. As one of the influential figures in the development of climatic literature, he has presented most of his works, especially the novel "Ahl-e Ghargh", in a completely indigenous geography under the school of realism with a magic trick. This research aims to use a descriptive-analytical approach to explore and analyze how the components of indigenous realism in the southern climate are reflected in the novel in two areas of structure and content. Findings show that realistic narrative relies on realistic principles, combining fictional imagination with the objective realities of society and the use of magical, mythical and symbolic elements, in a pleasant combination of indigenous realism and manifestation. The tricks of magical realism have led to the novel "Ahl-e Ghargh" and has placed Ravanipour among the climatic realists.
Keywords: Realism, Indigenousness, Southern Climate, Moniro Ravanipour, Ahl-e Ghargh -
Literary critics in the fictional literature of the Southern Climate have mentioned three trends in fiction: "The tendency to write from the industrial and labor environment," "the tendency to write from the sea," and "the writing of the village." The imposition of the imposed war and its subsequent consequences transforms the climatic literature of this area and links it with war literature. Many stories about the southern climate are written about war. The sacrifices of the southern people, describing the devastation of the war and the suffering of the displaced, the problems of living in camps, the migration of war-torn cities and ... are the main themes of the southern climates of literature, which are linked to the theme of war and reflected in many stories. In the war, many cities in the southern region were exposed to the invasion and attack. In the works of fiction, the name of three cities of Khorramshahr, Ahvaz and Abadan is more outstanding. In the literature of war, Khorramshahr is a symbol of resistance, epic, glory and values; social issues affected by war are also often found in narratives that are based on the stories of cities such as Ahvaz and Abadan. The authors of this article, while discussing climate literature and adding "the tendency to write from the war" in the classification of southern climates, focus on representing the cities of Khorramshahr, Ahvaz and Abadan in narrative samples.Keywords: Climatic Fiction, Southern Climate, war, Khorramshahr, Ahvaz, Abadan
-
یکی از دست مایه های اصلی شاعران در لحظات آفرینش شعر، بهره گیری آنان از طبیعت، اقلیم و فرهنگ محیط است که به اشکال گوناگون بر شعر آنان سایه می افکند و در تکوین آثارشان سهمی عمده ایفا می کند. محمد علی بهمنی، یکی از شاعران توانای معاصر است که به گواهی آثارش توانسته است از تصاویر و مفاهیمی سخن براند که در کنار آن ها حضوری تجربی داشته؛ آن ها را در اعماق جان خویش احساس کرده و توانسته است پیوندی شگرف میان عواطف درونی اش با پدیده های بیرونی و طبیعی برقرار کند. بهمنی که سال هاست زندگی خویش را در اقلیم جنوب سپری می کند، به خوبی محیط خاص جنوب، آب و هوا و مظاهر فرهنگی مربوط به آن دیار را در شعر خویش جلوه داده است. در این مقاله، در پی پاسخ به این پرسش بوده ایم که دریا به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های اقلیم جنوب، چه تاثیری در تکوین اشعار محمدعلی بهمنی داشته است؟ با بررسی همه دفترهای شعری بهمنی به این نتیجه رسیده ایم که دریا نقش و حضوری گسترده و تعیین کننده در شعر بهمنی دارد و شاعر با ایجاد پیوندی ژرف میان جنبه های درونی و عواطف گوناگون خویش با دریا، به مثابه پدیده ای بیرونی و محیطی، به گونه های مختلف از مفاهیم و پدیده های مرتبط با آن در شعر خویش استفاده کرده است.
کلید واژگان: شعر معاصر, محمدعلی بهمنی, اقلیم جنوب, دریاOne of the main achievements of Persian poetry is the use of subjectivity in literary creation. In other words,contemporary Iranian poets try to speak in their poetry of those concepts and images that they have experienced in their life, such as nature, environment and culture. Bahmaniis one of these subjective poets who employs his experiences in his poetry and speaks of the climate, environment and culture of the South. The sea has a special place in the poetry of Bahmani and is used in its different forms and contexts. This article is an attempt to show the reflection of the sea in the poetry of Bahmani and also investigates its role in the development of his poetry.
Keywords: Contemporaneous Poetry, Mohammad Ali Bahmani, Southern Region, sea -
تاثیر محیط و جغرافیا بر زبان و سبک نویسندگان،امری بدیهیست؛ اما تعیین میزان این اثرگذاری و اثرپذیری نیاز به مطالعه و بررسی دقیق دارد. احمد محمود بعنوان پیشاهنگ مکتب داستانی خطه جنوب ایران برای این پژوهش انتخاب شده است، چرا که آثار او در پنج دهه از ادب معاصر ایران خوانندگان و علاقمندان بسیاری داشته است و شمارگان چاپ رمانها و داستانهای کوتاهش دلیلی بر این مدعاست. شرایط اقلیمی و نوع زندگی محمود و بهره گیری از زبان روان آمیخته با صبغه بومی و گزینش موضوعات اجتماعی و تاثیر تفکرات و اندیشه های نویسنده بر زبانش، پدیدآورنده سبک خاص او است. در این مقاله پس از ذکر کلیاتی درباره میراث نویسندگی احمد محمود، بصورت گزینشی ویژگی های خاص آثار او که جنبه سبکی دارند، و میتوان بسبب کثرت کاربرد، آن را شاخصه سبکی وی دانست، استخراج و تحلیل شده است. از آنجا که حوزه کار سبک شناسی، حوزه تمایز صورتهاست، آثار محمود از نظرگاه فکری و محتوایی بررسی نشده است. در نهایت این مقاله بر آن است به این پرسشها پاسخ دهد: مهمترین وجوه سبک شناختی داستانهای احمد محمود کدامند؟ و آیا محمود در عرصه داستان نویسی، سبکی جریان ساز داشته است یا خیر؟.
کلید واژگان: سبک, احمد محمود, داستان, اقلیم جنوب
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.