جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "انگیزه ی خودویرانگر" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «انگیزه ی خودویرانگر» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نشریه قلم، پیاپی 37 (Spring-Summer 2024)، صص 263 -286
ظهور بیانی گفتار درون به نوعی ماهیت از هم گسیخته جهان را از ورای درک و دریافتی منقطع از واقع آشکار می سازد و این امر هنگامی رخ می دهد که پاره ای از افکار بی پرده ی انسان با تار و پود زبان بیرونی ادغام پیدا می کند. برون ریزی گفتار درون به عنوان یکی از ویژگی های بارز ادبیات مدرن، روشی موثر در بیان بحران هویت محسوب می شود که توسط نسل جدیدی از نویسندگان از جمله رضا قاسمی مورد کاربرد قرار می گیرد. همنوایی شبانه ی ارکستر چوب ها که ترجمه فرانسوی آن از ژان فلور (2001) با عنوان همنوایی شبانه (Harmonie nocturne) به چاپ رسیده است، با بیان مکاشفات درونی هنرمندی ایرانی تبار سعی در پرده-برداری از تنش های روحی انسان مدرن دارد. برای دستیابی به ریشه ی تنش های روان شناختی راوی، تحلیل و رمزگشایی از جلوه-های نمود احوالات درونی وی امری ضروری به نظر می رسد. از این رو، مقاله حاضر مروری است بر انواع نمودهای گفتار درون در هارمونی شبانه که به گرایش خود ویرانگر شخصیت داستانی توجه دارد.
کلید واژگان: رضا قاسمی, تحلیل بینشی, همنوایی شبانه ی ارکستر چوب ها, ادراک شنیداری, انگیزه ی خودویرانگرPlume, Volume:19 Issue: 37, Spring-Summer 2024, PP 263 -286La mise en scène textuelle du discours intérieur dévoile en quelque sorte le morcellement de notre perception du monde, dès qu’il intègre les bribes de pensées nues dans le tissue du langage extériorisé. Comme un trait marquant de la modernité romanesque, le discours intérieur se fait le mode privilégié d’expression de la crise d’identité à l’époque contemporaine, foncièrement mis en pratique par une nouvelle génération d’écrivains parmi lesquels figure le nom de Reza Ghâssemi. Traduit en français par Jean Flores (2001), Harmonie nocturne sert à dénoncer les tensions psychiques de l’homme moderne, par une verbalisation des conflits intérieurs d’un artiste-peintre iranien autour duquel se tisse toute une série des réflexions. Pour accéder aux fondements des tensions psychiques du narrateur-personnage, il nous semble important d’examiner les diverses représentations de son discours intérieur dans le texte. Le présent article fournit un bref aperçu des variantes discursives du langage intérieur dans Harmonie nocturne, lesquelles se portent particulièrement sur la tendance autodestructrice du personnage ghâssemite.
Keywords: Reza Ghâ, ssemi, analyse é, nonciative, Harmonie nocturne, perception auditive, pulsion autodestructrice
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.