به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بن مایه اسطوره ای » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بن مایه اسطوره ای» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه زمانی*، سمیه سادات طباطبایی، محبوبه نیکدل

    پیکرگردانی یکی از مضامین پرکاربرد قصه‏ های عامه است که به تغییر شکل ظاهری، اساس هستی و هویت قانونمند شخص یا چیزی با استفاده از نیرویی ماوراءالطبیعی دلالت دارد. اشکال گوناگون پیکرگردانی و دلالت‏ های معنایی آن، در تفکر اسطوره‏ای بشر ریشه دارد. از این روی، در مقاله حاضر، برمبنای روش توصیفی تحلیلی و منابع اسطوره ‏شناسی ابتدا پیکرگردانی‏ های چهار جلد از مجموعه ده جلدی افسانه ‏های خراسان استخراج و دسته‏ بندی شده ‏است. سپس ارتباط هر نوع از پیکرگردانی ‏ها با بن‏مایه ‏های اسطوره‏ ای مورد واکاوی قرار گرفته ‏است. نتیجه این بررسی نشان می‏ دهد که در 79 قصه بررسی شده، 165 مورد پیکرگردانی وجود داشت که کارکرد‏های اسطوره‏ ای حیواناتی چون مار، شیر، کبوتر، خروس، آهو و غیره به شکلی نمادین در پیکرگردانی حیوانات سخنگو تجلی یافته ‏است. همچنین، دگردیسی اشیا به انسان در قصه‏ های عامه خراسان می‏ تواند بازتابی از تفکر اسطوره‏ ای جاندارپنداری یا آنیمیسم باشد. بن‏مایه اسطوره ‏ای جاودانگی و گیاه‏ تباری انسان در دگریسی انسان به گیاهانی چون هندوانه و نی، انار، نارنج و غیره انعکاس یافته ‏است. دگردیسی دیو و پری به صورت انسان و موجودات دیگر حاکی از نفوذ باورهای اساطیری ایرانیان درمورد اهریمنی بودن آن هاست.

    کلید واژگان: پیکرگردانی, بن مایه اسطوره ای, جاندارپنداری, افسانه های خراسان}
    Fatemeh Zamani*, Tabatabaei Somaye Sadat

    Figure-transfiguration is one of the commonly used themes of folktales, which refers to changing the appearance and the basis of existence and legal identity of a person or something by using a supernatural force. Various forms of representation and its semantic implications are rooted in the mythological thinking of mankind. Therefore, in the present article, based on the descriptive-analytical method and mythological sources, the figure-transformation of four volumes from the ten-volume collection of Khorasan legends have been extracted and categorized. Then, the connection of each type of figure-transformations with mythological elements was analyzed. The result of this study showed that in the 79 investigated stories, there were 165 cases of personification, in which the mythological functions of animals such as snakes, lions, pigeons, roosters, deer, etc. were symbolically manifested in the personification of talking animals. Also, the transformation of objects into humans in Khorasan folktales can be a reflection of animism. The mythical essence of immortality and plant descent of man is reflected in the transformation of man into plants such as watermelon, reed, pomegranate, orange, etc. The metamorphosis of demons and fairies into humans and other creatures indicates the influence of Iranian mythological beliefs regarding their demonic nature.

    Keywords: Figure-transformation, mythical motives, animism, legends of Khorasan}
  • سمانه عباسی*، حسن طباطبایی، عصمت اسماعیلی
    بن مایه های اسطوره ای نامیرا و ماندگار، با ویژگی انعطاف پذیری خود و با معانی گسترده، عمیق و شگرفی که در خود دارند، به مقتضای خصوصیات فکری و اجتماعی ادوار مختلف و همچنین متناسب با مضمون روایات گوناگون همواره در این روایات حضور می یابند و به جریان یافتن باورهایی که پایه و اساس شکل گیری آنها محسوب می شوند، تداوم می بخشند. یکی از این بن مایه های ماندگار کوه آتشفشان است که چون اژدها یا اهریمنی جلوه می کند و مبارزه شخصیت اصلی روایت با آن در راستای اثبات شجاعت و لیاقت او برای رسیدن به مقصود و همچنین برکت بخشی برای دیگران تعبیر می شود. این بن مایه کهن، که قدمتش به اساطیر آریایی می رسد، فقط در روایات حماسی حضور نیافته است، بلکه نمونه های جابه جاشده آن را می توان در برخی از منظومه های غنایی نیز مشاهده کرد. در این مقاله، به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی بن مایه اسطوره ای کوه آتشفشان در چهار منظومه غنایی همای و همایون، گل و نوروز، جمشید و خورشید و مهر و ماه و همچنین شباهت و تفاوت آن با روایات حماسی پرداخته می شود و جریان پویای اساطیر در متونی غیر از حماسه ها اثبات می گردد.
    کلید واژگان: اسطوره, منظومه غنایی, بن مایه اسطوره ای, کوه آتشفشان, اژدها}
    Samaneh Abbasi *, Hasan Tabatabii, Esmat Esmaeili
    The eternal mythological motifs with flexibility and deep extensive meanings, ever exist in the various narratives according to their contents and also to the intellectual and social characteristics of the different periods. They also maintain that beliefs which are the bases of the narratives forming. Volcano is one of these motifs which transfigures as a dragon or a daemon. Struggle of the main character with this daemon is interpreted as his bravery, his competency to achieve the goal and also as a benediction upon the others. This ancient motif which is related to the Aryan mythology, not only exist in the epic narratives, but also it is possible to see its displaced samples in some of the romantic poems. In this essay, the mythological motif of the volcano has been studied in these four romantic poems: Homay-o-Homayoun, Gol-o-Norooz, jamshid-o-khorshid, Mehr-o-Mah. Also, this motif in the romantic poems is compared with its role in the epic narratives. So, the dynamic current of the myths in the non-epic texts will be proved.
    Keywords: Myth, romantic poem, mythological motif, dragon, volcano}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال