به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خانواده » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « خانواده » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • الهه چیت سازی*، کاووس حسن لی، جهانگیر جهانگیری

    نهاد خانواده و شیوه های بازنمایی آن در آثار ادبی ازجمله داستان در هر دوره مورد توجه قرارگرفته است. گاهی نویسندگان با شناختی که از وضعیت خانواده در عصر خود دارند به نوشتن داستان هایی با محوریت خانواده راغب می شوند. یکی از موضوعات موردتوجه در مطالعات جامعه شناسی در این نهاد، موضوع قدرت است. شناخت شیوه های توزیع قدرت در خانواده ، بیانگر بسیاری از تحولات اجتماعی است که باگذشت زمان رخ داده است. سرعت فزاینده ی این تحولات و تاثیر آن بر ساختار و کارکرد خانواده همچنین آینده این نهاد، دوام یا فروپاشی اشکال سنتی و مدرن آن به یکی از مهم ترین مشغله های ذهنی اندیشمندان جامعه شناسی تبدیل شده است. در این پژوهش بر اساس مطالعات جامعه شناسی در حوزه خانواده همچنین نظریات مختلف در زمینه قدرت، توزیع قدرت و شیوه های اعمال آن، نوع مقاومت در برابر قدرت همچنین منابع تولید قدرت در روابط خانوادگی در 87 داستان کوتاه معاصر از هفت نویسنده معاصر فارس در دهه های 40 تا 90 بررسی شد؛ با این هدف که روشن شود در این داستان ها ساختار قدرت در خانواده، یک سویه و نامتقارن است یا بر الگوی تساوی حقوق استوار می باشد. همچنین آیا نویسندگان باوجود محدودیت ها و ممنوعیت های موجود توانسته اند تصویری از وضعیت امروز نهاد خانواده در ایران را ترسیم کنند. نتایج نشان می دهد در این داستان ها ساختار خانواده، نیمه متقارن، غیرخطی و ترکیبی از صمیمیت و سلطه در راستای تعادل سنت و مدرنیته است. شیوه های اعمال قدرت به دو صورت اقناع و اجبار نمود می یا بد؛ اما نوع مقاومت به دلیل پایبندی اعضا به ویژه زنان به سنت ها و عرف، بیشتر منفعلانه است. از منابع تولید قدرت علاوه بر باورهای سنتی و موقعیت اجتماعی که همچنان در اولویت قرار دارند می توان به وابستگی عاطفی، منزلت شغلی مرد، اشتغال زن، تحصیلات، ضعف مرد و عزت نفس زن و باورهای خرافی اشاره کرد.

    کلید واژگان: ادبیات معاصر, خانواده, داستان کوتاه, قدرت, قدرت در خانواده}
    Elahe Chitsazi *, Kavoos Hassanli, Jahangir Jahangiri

    The institution of the family and the methods of representing it in literary works, including fiction, have been considered in every era. Sometimes authors are attracted to writing family-centered stories relying on their knowledge of the family situation in their era. One of the issues of interest in sociology studies regarding this institution is the issue of power. Identifying the methods of distribution of power in the family shows many social changes that have occurred over time. Due to the increasing rate of these developments and their impact on the structure and function of the family, as well as the future of this institution, the durability or collapse of the traditional and modern forms of the family has become one of the most important preoccupations of sociological thinkers. In this research, based on sociological studies in the field of family, as well as the opinions of different thinkers in the field of power, the structure of power distribution and the methods of its application, the type of resistance to power and the sources of power generation in family relationships in 87 contemporary short stories by seven contemporary Persian authors in the decades 1960s to 2010s were examined; with the aim of clarifying whether in these stories, the power structure in the family is one-sided and asymmetrical, or based on the model of equal rights. It should also be clarified whether the authors were able to draw a picture of the current state of the family institution in Iran despite the existing restrictions and prohibitions. The results show that in these stories, the family structure is semi-symmetrical, non-linear and a combination of intimacy and dominance in line with the balance of tradition and modernity. The methods of exercising power are expressed in two ways: persuasion and coercion; but the type of resistance is more passive due to the adherence of members, especially women, to traditions and customs . From among power-generating sources in family relationships in contemporary short-stories, traditional beliefs and social status are given priority and next to them, we have the following issues: emotional dependency; men’s job dignity; women’s employment; education; men’s powerlessness, and women’s self-esteem and superstitious ideas.

    Keywords: Contemporary Literature, Family, Short Story, Power, Power In Family}
  • حفیظت مخنفر، عبدالحمید ابی إسماعیل، امین عمیمور*

    هدف این مطالعه بررسی این موضوع است که چگونه سرمایه اجتماعی و فرهنگی خانواده به تعیین سطح زبان آموزان در زبان های خارجی و مادری کمک می کند. چگونه پدیده ضعف زبانی را نمی توان تنها به فرآیند یاددهی-یادگیری زبان محدود کرد. روش تحقیق بر اساس رویکرد توصیفی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه الکترونیکی بوده است. که علاوه بر ابزار مصاحبه، بین یک نمونه خوشه ای هدفمند و طبقه بندی شده از اساتید خارجی و عربی، به تعداد 176 نفر توزیع شد. نتایج نشان می دهد یادگیری و تسلط بر زبان ها مانند سطح تحصیلات و موقعیت اجتماعی خانواده و همچنین نقش عادات که به ارث برده می شوند و با انتقال کیفیت زبان به عنوان سرمایه فرهنگی درون خانواده از نسل بزرگسال به نسل جوان است.

    کلید واژگان: ضعف زبانی, سرمایه فرهنگی, سرمایه اجتماعی, تولید مثل, خانواده, آموزش زبان های خارجی}
    Hafida Mokhenfer, Abdelhamid Abismail, Amine Amimour *

    The study aims to discuss how the social capital (SC) and the cultural capital (CC)  of the the family affects the level of learners in foreign and national languages, and how this two variables (SC, CC) can be a reason behind the phenomenon of linguistic weakness, and the inability of learners to use languages fluently, The study’s approach is the  education and reproduction of Pierre Bourdieu and Claude Passeron. The study applyed the descriptive method, and E-questionnaire distributed to a Stratified cluster purposive sample of language teachers size (176). The results demonstrated the strength and role of the family's SC in guiding its children towards learning languages, As well as the role of Habitus in the inheritance and transition of the quality of possession of languages such as (CC) within the family, and throught generation.

    Keywords: Linguistic Weakness, Cultural Capital, Social Capital, Reproduction, Family, Teaching Foreign Languages}
  • ساناز باقریان، سجاد نجفی بهزادی*، جهانگیر صفری

    هدف این پژوهش، بررسی ساختار خانواده در رمان های منتخب نوجوان براساس دیدگاه بویرمن است. بویرمن هفت الگو و ساختار برای خانواده در نظر می گیرد. این جستار به روش تحلیل محتوا ساختار هفت گانه بویرمن را در رمان های هستی، من نوکر بابا نیستم و عاشقانه های یونس در شکم ماهی بررسی می کند تا مشخص شود در رمان های مورد نظر، ساختار خانواده چگونه است و نوجوان به عنوان عضوی از خانواده، چه نقش و جایگاهی در این ساختار دارد؟ و کدام ساختار بویرمن در رمان های مورد بررسی، انعکاس بیشتری دارد؟ شیوه گردآوری اطلاعات به صورت بررسی و تحلیل محتوای آثار و اسناد کتابخانه ای است. نتایج پژوهش نشان داد در میان الگو و ساختارهای مورد نظر، ساختارهای مستبدانه، عدم مداخله و آزادانه و اغماض در تمامی رمان های مورد بررسی دیده شد. ساختار مبتنی بر برابری فقط یک مورد و ساختارهای دموکراتیک و مخیرانه در هیچ یک از رمان ها مشاهده نشد که نشان دهنده نقش منفعل و کم رنگ شخصیت های نوجوان در تصمیم گیری های مهم خانواده است. نقش مادر به عنوان یکی از اعضای خانواده، کارکرد متفاوتی در رمان ها دارد. در رمان هستی، مادر نقش حامی هستی را بر عهده دارد؛ به گونه ای که هستی به پشتوانه همین حمایت، توانست شخصیت مقتدر و استبدادگرای پدر را تغییر دهد. در رمان من نوکر بابا نیستم، مادر نقش منفعلی دارد.

    کلید واژگان: خانواده, بوئرمن, من نوکر بابا نیستم, هستی و عاشقانه های یونس در شکم ماهی, نوجوان}
    Sanaz Bagheriyan, Sajjad Najafi Behzadi *, Jahangir Safari

    The purpose of this research is to investigate the family structure in selected novels for teenagers based on Boerman's point of view. Boerman considers seven patterns and structures for the family. This essay examines Boerman's seven-fold structure in the novels of Hasti, man nowkare baba nistam, and asheghanehaye yunes dar shekame mahi' , using the method of content analysis, in order to determine what the family structure is like in the novels in question, and the teenager What is the role and place of being a member of the family in this structure? And which of Boerman's structures is more reflected in the studied novels? The method of gathering information is by examining and analyzing the content of works and library documents. The results of the research showed that among the desired patterns and structures, authoritarian structures, non-intervention and free and condescension were seen in all the studied novels. The structure based on equality was only one case and democratic and benevolent structures were not observed in any of the novels, which shows the passive and weak role of teenage characters in important family decisions. The role of mother as a member of the family has a different function in novels. In the novel Hasti, the mother plays the role of the supporter of Hasti; As it is, with the support of this support, he was able to change his father's authoritarian and authoritarian personality. In the novel man nowkare baba nistam, the mother has a passive role.

    Keywords: family, Boerman, man nowkare baba nistam Haste, asheghanehaye yunes dar shekame mahi, teenager}
  • پشنگ دلاوری، مهدی کارگر، خسرو جلیلی کهنه شهری*، بهرام خوشنودی
    در شاهنامه فردوسی خانواده های زیادی به همراه فرزندان خود حضور دارند که برخی از آن ها به دلیل نبود پدر، جزو خانواده های مادرسرپرست به شمار می روند. حضور این خانواده ها در داستان های شاهنامه، علی رغم اسطوره ای، پهلوانی و یا تاریخی بودن آن ها، زمینه ای مناسب برای مطالعات میان رشته ای جهت شناسایی و ریشه یابی مسایل و مشکلات این گونه خانواده ها فراهم ساخته است. پژوهش حاضر با شناسایی این فرصت،  سعی کرده است با استفاده از روش تحقیق کیفی و تحلیل داده ها به روش توصیف فراوانی و فراوانی درصدی از نوع تاریخی، ضمن معرفی خانواده های مادرسرپرست در شاهنامه به این پرسش که چه تعداد از خانواده های مادرسرپرست در زندگی با شکست  مواجه شده اند و علل و عوامل این شکست چه بوده است، پاسخ دهد. نتیجه این بررسی نشان داد تعداد خانواده های مادرسرپرست در شاهنامه با فراوانی 76/11%، با گزارشی که مرکز آمار ایران در سال 1390 از تعداد خانواده های مادرسرپرست ارایه داده (12%) نزدیکی معناداری دارد. همچنین مشخص شد خانواده هایی که توسط پدر طرد و یا ترک شده بودند بیشتر از خانواده هایی که با مرگ پدر مواجه شده بودند دچار آسیب شده اند. از عوامل دیگر شکست در خانواده های مادر سرپرست، «ازدواج مجدد مادر و فرزندآوری او از همسر دوم» و نیز «نبودن مادر در کنار فرزند و عدم حمایت او از فرزند» شناسایی شد.
    کلید واژگان: مادرسرپرست, خانواده, شاهنامه, فرزند, میان رشته ای}
    Pashang Delavari, Mehdi Kargar, Khosro Jalili Kohne Shahri *, Bahram Khoshnudi
    In Firdausi’s Shahnameh there are numerous families with their siblings where in the absence of father, the mother takes the responsibility. The presence of these families regardless of their mythological, heroic, or historical backgrounds has paved the way for interdisciplinary researches to recognize and unearth their issues and predicaments.Considering the significance of this issue, the present research is an attempt to introduce "mother-headed" families in Shahnameh, and  answer the question of what issues and problems these "mother-headed" families have encountered in Shahnameh which has led to their failures relying on qualitative data analysis and frequency of historical data.The results of this study shows that the number of" mother-headed" families in Shahnameh with a frequency of %11.76 is significantly close to the report provided by the Statistics Center of Iran in 2011 of the number of "mother-headed" families  (12%). It was also found that families who were rejected or abandoned by their fathers were more affected than those who lost their fathers. Other causes of failure in the mother-headed families were identified as "the mother remarrying and having children with her second spouse,"as well as "the mother's absence from the child and her lack of support for the child."
    Keywords: Mother-headed, Family, Shahnameh, Siblings, interdisciplinary studies}
  • فرزانه دشتی*، حدیث باقری نیا
    ادبیات معاصر منبع مطالعاتی غنی پیرامون موضوع زن به شمار می آید. در این میان اشعاری که زنان در این حوزه سروده اند مستلزم توجه بیشتری است. در این میان پروین اعتصامی یکی از آن شاعران برجسته است که در اشعار خود به بیان خواسته ها، کمبودها، نارساییها و لزوم توجه جامعه به جایگاه ارزشمند و مهم زن و خانواده پرداخته است. در این راستا، سوال اصلی این پژوهش این است که «زن در خانواده در اشعار پروین چه جایگاهی دارد؟» ضمنا روش تحقیق به کارگرفته در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از نظر پروین تنها سلاح مبارزه زنان علیه نارسایی ها و باز ستاندن حقشان و دستیابی به جایگاه واقعی آنان در جامعه و ارتقا و رشد خانواده، تحصیل علم است. به دیگر سخن، با کسب علم و دانش و بالا بردن سطح آگاهی، زنان توانمند شده و با اقتدار می توانند به ایفای نقشهایشان به شکلی موثرتر بپردازند. به طور کلی مقاله حاضر در نظر دارد که به تبیین و بررسی جایگاه زن و خانواده در اشعار پروین اعتصامی شاعر برجسته ی معاصر بپردازد.
    کلید واژگان: زن, مادر, خانواده, دانش, پروین اعتصامی}
    Farzaneh Dashti *, Hadis Bagherinia
    Contemporary literature offers a rich source of studies on the subject of women, and the poems composed by women in this field require much more attention. Parvin Etesami is one of the prominent poets who, in her poetry, expresses desires, shortcomings, inadequacies, and the need for society's attention to the valuable and significant position of women and family. This research, conducted through a descriptive-analytical method, focuses on determining the position of women in the poems of Parvin Etesami, demonstrating that, according to her, the only weapon for women's struggle against inadequacies, the restoration of their rights and achieving their proper position in society, as well as the advancement and growth of the family, is the pursuit of knowledge. In other words, by acquiring knowledge and raising awareness, women become capable and empowered to fulfil their roles more effectively. Overall, this article aims to explain and examine the position of women and the family in the poems of Parvin Etesami, a prominent contemporary poet
    Keywords: Woman, mother, Family, Knowledge, Parvin Etesami}
  • اعظم ایمن فر، علی عشقی سردهی *، سعید روزبهانی
    زمینه و هدف

    پارسونر (1902 م) یکی از نظریه پردازان اجتماعی است که دیدگاه های او مورد توجه منتقدان اجتماعی در تحیل جامعه شناسانه ادبیات بوده است. او ضمن توجه به مباحث عادی زندگی مردم و ارایه راه هایی برای بهبود اوضاع جامعه، مسایل اجتماعی را تحت چهار بخش: نظام اجتماعی، نظام فرهنگی، نظام شخصیتی و ارگانیسم رفتاری مورد بررسی قرار داده است.

    روش مطالعه

    در این مقاله که به روش کتابخانه ای و با هدف نقد نظام خانواده در اشعار پروین اعتصامی نگاشته شده است، سعی شده که اشعار پروین از منظر انطباق با نظریه پارسونر تحلیل و بررسی شوند.

    یافته ها

    نتایج تحقیق نشان میدهد که اشارات مکرر پروین به خانواده و تاکید بر مقام و نقش مادر، بعنوان درونمایه ای پربسامد در دیوان وی دیده میشود. ساختار خانواده در دیوان وی از نوع هسته ای است که بنابه دلایلی بیشتر به مقام و نقش مادر تاکید شده و نقش پدر بصورت جزیی آمده است. او با بیانی اخلاقی و تعلیمی میکوشد ادراکات خود از خانواده و مخصوصا مادر را به خواننده خویش ارایه کند.

    نتیجه گیری

    جنبه تمثیلیی که پروین به اشعار مربوط به نهاد خانواده داده است، اشاره بسیار کوتاه و محدود به ازدواج و نوع آن، توجه بی اندازه به نقش مادر که حتی پرندگان تمثیلی اشعارش نیز در این نقش ظاهر میگردند و نه در نقش معشوق از ویژگیهای مهم و خاص اشعار اوست.

    کلید واژگان: پروین اعتصامی, خانواده, پارسونر, نظام اجتماعی}
    A. Eimanfar, A. Eshghi Sardehi*, S. Rozbahani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Parsoner (1902) is one of the social theorists whose views have been the focus of social critics in the sociological study of literature. While paying attention to the normal issues of people's lives and providing ways to improve the conditions of society, he has investigated social issues under four sections: social system, cultural system, personality system and behavioral organism.

    METHODOLOGY

    In this article, which is written in a library method and with the aim of criticizing the family system in the poems of Parvin Etisami, an attempt has been made to analyze Parvin's poems from the perspective of conformity with Parsoner's theory.

    FINDINGS

    The results of the research show that Parvin's frequent references to the family and emphasis on the position and role of the mother are seen as a frequent theme in his divan. The structure of the family in his court is of the nuclear type, which, for some reasons, emphasizes the position and role of the mother, and the role of the father is partially mentioned. He tries to present his perceptions of the family and especially the mother to his reader with a moral and educational expression.

    CONCLUSION

    The allegorical aspect that Parvin has given to the poems related to the institution of the family, the very short and limited reference to marriage and its type, the immense attention to the role of the mother in which even the allegorical birds of his poems appear in this role - and not in the role of a lover are important features. And his poems are special.

    Keywords: Parvin Etisami, family, parsoner, social system}
  • سلما ساعدی، مسعود معتمدی*، شهروز جمالی
    در آثار داستانی شیرزاد حسن، از نویسندگان نامی معاصر کردستان عراق، مضامین اجتماعی به خصوص جایگاه نهاد خانواده و روابط میان اعضای آن، نمود بسیار دارد. این پژوهش درصدد بررسی جایگاه زن در سه رمان شاخص شیرزاد حسن است و نویسنده با روش توصیفی- تحلیلی و ابزار کتابخانه ای، به بررسی مناسبات و روابط عاطفی خانواده به ویژه، سیمای زن و برداشت ها و باورهای رایج در جامعه، نسبت به آن پرداخته است. در رمان ناتورالیستی حصار و سگ های پدرم به شرح درد و رنج و ترسیم دنیای سیاه خانواده ای پرداخته که تحت سلطه نظام پدرسالاری در درون حصار،  زندگی می کنند و هرکدام به نوعی با مسایل روحی و روانی دست به گریبان هستند. در رمان ریالیستی زنی بر فراز مناره به مساله هتک حرمت دختران از منظر روان شناسی و جامعه شناسی توجه کرده و نویسنده کوشیده است با نگرش روان شناختی به این مساله و تاثیرات و بازخوردهای آن در روان دختران جوان بپردازد. رمان رمانتیک ناتور دره، عشق افلاطونی دختر و پسری دبستانی را روایت کرده و به بررسی تاثیر نظام پدرسالاری و استبدادی بر شکل گیری شخصیت و پیدایش بیماری های روحی و روانی پرداخته است. نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که شیرزاد حسن، فقر فرهنگی را بسیار خطرناک تر از مسایل اقتصادی می داند و بر آن است تا با پررنگ کردن باورهای نادرست جامعه، نسبت به روابط عاطفی میان اعضای خانواده، در جهت تغییر دیدگاه مردمان خود نسبت به این موضوع کلیدی، گامی چند بردارد.
    کلید واژگان: خانواده, زن, مردسالاری, ادبیات داستانی, شیرزاد حسن, نویسنده کرد}
    Salma Saedi, Masuod Motamedi *, Shahrooz Jamali
    In the fictional works of Shirzad Hassan, one of the famous contemporary writers of Iraqi Kurdistan, social themes, especially the position of the family institution and the relations between its members, are very prominent. This study seeks to investigate the position of women in Shirzad Hassan's three index novels, and the author has studied descriptive-analytical methods and library tools to examine family and emotional relationships, especially the image of women and common perceptions and beliefs about it in society. In the naturalist novel My Father's Fence and Dogs, he describes the suffering and depiction of the black world of families living under the domination of a patriarchal system, each of whom is struggling in some way with mental health issues. In the realist novel, a woman above the minaret pays attention to the issue of desecration of girls from a psychological and sociological perspective, and the author tries to take a psychological view of this issue and its effects and feedback on the psyche of young girls who are desecrated. In the romantic novel NaturDarreh, he deals with the Platonic love of schoolgirls and boys and examines the influence of the patriarchal and authoritarian system on the formation of personality and the emergence of mental illnesses. The results of this study indicate that Shirzad Hassan considers cultural poverty to be much more dangerous than economic issues and he believes that by highlighting society's misconceptions about emotional relationships between family members, in order to change the views of their people. He take a few steps towards this key issue.
    Keywords: family, Woman, Patriarchy, fiction, Shirzad Hassan, Kurdish Writer}
  • پشنگ دلاوری، مهدی کارگر، خسرو جلیلی کهنه شهری*، بهرام خوشنودی
    بحث در باره  فرهنگ دخالت والدین و نقش مثبت یا منفی آن ها در ازدواج فرزندان، با توجه به آخرین آمار سازمان ثبت احوال کشور، در سال 1398، مبنی بر منجر شدن بیش از 30% ازدواج ها به طلاق، یکی از مباحث مهم جامعه شناسی خانواده به شمار می رود؛ بنابراین هرگونه پژوهشی در این زمینه که بتواند به نوعی در ریشه یابی علل و عوامل ناموفق بودن درصد بالایی از ازدواج ها به مسوولین و یا پژوهش گران حوزه خانواده، در پیش گیری یا کاهش وقوع پدیده طلاق یاری کند، می تواند قابل اعتنا باشد؛ لذا پژوهش حاضر با توجه به اهمیت موضوع، یکی از قدیمی ترین منابع ادبی ایران، یعنی شاهنامه فردوسی را، که مدل های مختلفی از ازدواج فرزندان را در بطن خود جای داده به عنوان جامعه آماری انتخاب کرد و مساله نقش والدین در ازدواج فرزندان را با استفاده از روش تحقیق کیفی و تحلیل داده ها به روش توصیف فراوانی و فراوانی درصدی از نوع تاریخی، در این اثر مورد مطالعه قرار داد. نتیجه این پژوهش نشان داد در تمامی 21 ازدواجی که فرزندان دارای پدر بودند، پدران در ازدواج فرزندنشان نقش داشتند در حالی که مادران فقط در سه مورد از ازدواج فرزندانشان نقش ایفا کرده اند. هم چنین مشخص شد بیش از 60% درصد ازدواج ها تحمیلی بود و در همه ازدواج های تحمیلی پدر عامل اجبار شناخته شد. 93% ازدواج های تحمیلی اختصاص به دختران داشت و بیش از 80% ازدواج های تحمیلی که نتیجه آن در شاهنامه گزارش شده، ناموفق بود.
    کلید واژگان: فرزندان, خانواده, ازدواج, والدین, شاهنامه}
    Pashing Delavari, Mahdi Kargar, Khosro Jalili Kohne Shahri *, Bahram Khoshnudi
    The discussion regarding the custom of parental interference and their role in their children’s marriage in the light of the latest statistics of the civil Registration Organization in 1398 based on the fact that more than 30% of marriage end in divorce is one of the chief discussions in sociology of family, therefore any research in this field that could in any way help the officials or researchers in this domain to find the underlying causes and factors in order to prevent divorce or reduce its rate would be enlightening.  Considering the importance of the subject the present article selected Ferdowsi’s Shahnameh, the oldest Persian source as a statistical community that incorporates different models of marriage.  The role of parental interference in the marriage of the children was further investigated by using qualitative research method and data analysis to reveal the frequency in which this problem led to divorce in history.  The results obtained showed that in all 21 marriages fathers played crucial role in the marriages of their children while mothers were only responsible for three cases.  It was also determined that more than 60% of marriages were arranged and in all of them the father played the dominant role.  93% of arranged or imposed marriages belonged to daughters and more than 80% of the arranged marriages reported in Shahnameh were unsuccessful.
    Keywords: children, Family, Marriage, Parents, Shahnameh}
  • فاطمه جعفریان، شروین خمسه*، سهیلا قسیمی ترشیزی

     طنز خانواده یا خویشاوندوار مقوله ای است که می خواهد به لایه های فرهنگ، زبان و مناسبات اجتماعی ارتباط خانوادگی وارد شود و پیوستگی این مناسبات را در شکل شوخی- جدی آن نشان دهد. میخاییل باختین منتقد و نظریه پرداز روس (1895-1975) با الهام از جشن های آزاد کارناوالی که در جهان به شکل های مختلف برپا می شود نظریه ی طنز کارناوالیسم خود را مطرح می کند او معتقد است که زبان هنری طنز می تواند روابط انسانی را بدون هیچ ترسی برملا کند و رفتار های آزاد و خودمانی خود را نشان دهد. کارناوال در شکل رمان گونگی خود، زندگی واقعی را نشان می دهد. هدف از این پژوهش بررسی کنش های کارناوالی مثل تاج گذاری و تاج برداری، خنده، مکالمه گرایی و موقعیت های کارناوالی در دو داستان خانوادگی « دری وری» و « چرت و پرت» از ابراهیم رهاست. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و با بهره-گیری از مطالعات کتابخانه ای انجام گرفته است. در پژوهش حاضر به این نتیجه می رسیم که در سطوح روابط خانوادگی صمیمیتی وجود دارد که در دیدارها و پیوستارهای زمانی- مکانی، موقعیت های کارناوالیزه خود را نشان می دهند. خصلت های فردی و اجتماعی اعضای خانواده در ورای دشنام ها و خنده ها زندگی را به بحران می کشانند یا بحران ها را برطرف می کنند.

    کلید واژگان: کارناوالیسم, خانواده, کنش های کارناوالی, ابراهیم رها}
    Fatemeh Jafarian, Shervin Khamseh *, Soheila Ghasimi Tarshizy

     Family or relative humor is a category that wants to enter the layers of culture, language and social relationships of family relationships and show the continuity of these relationships in its joking-serious form. Russian critic and theoretician Mikhail Bakhtin (1895-1975) inspired by the free carnival celebrations that take place in the world in different ways, proposed his theory of humor of carnivalism. He believes that the artistic language of humor - He can reveal human stories without any fear and show his free and casual behavior. Carnival shows real life in its dumb novel form. The purpose of this research is to examine the carnival actions such as crowning and crowning, laughter, conversationalism and carnival situations in two family stories "Dari Vari" and "Chert ve Prat" by Ebrahim Raha. The method of this research is descriptive-analytical and it was carried out using library studies.As a result of the research, it is stated that there is intimacy in the levels of family relationships, which show their carnivalized situations in meetings and temporal-spatial continuities.The personal and social characteristics of the family members bring life to a crisis or solve the crises behind the insults and laughter.

    Keywords: carnivalism, Family, carnival actions, Ebrahim Raha}
  • علی نجارپوریان*، عبدالسعید محمدشفیعی
    سبک زندگی کلیت بی همتا و فردی زندگی که همه فرایندهای عموم، زندگی، ذیل آن قرار دارد. مجموعه ای از طرز تلقی ها، ارزش ها، شیوه های رفتار، حالت ها و سلیقه ها در هر چیزی را دربرمی گیرد. سبک زندگی روشی است که فرد در طول زندگی انتخاب کرده و زیربنای آن در خانواده پی ریزی می شود که متاثر از فرهنگ، نژاد، مذهب، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، اعتقادات و باورها می باشد. سبک زندگی در قرآن کریم با اوصافی مانند حیات طیبه، شیوه زندگی بایسته، شیوه زندگی فوق العاده ارزنده، شیوه زندگی بر مبنای حق گرایی، شیوه ای زندگی که یکسره طاعت خداست و زندگی خاصی که با اسلام یا تسلیم توام است. در این پژوهش احادیث و روایات (آموزه های اسلامی) فراوانی آمده است که درخور توجه ویژه ای می باشد. درنهایت اینکه زندگی خاصی که با اسلام یا تسلیم توام باشد به دلیل برنامه جامعی که برای انسان نگاشته بسترساز تفکری درخور شان است و ولایتمداری انسان را به عنوان اشرف مخلوقات متبلور می نماید.درواقع انسان در مسیر یک آزمون الهی قرارگرفته تا از راهه ای گوناگون کدام را برگزیند از دعوت و ندای عقل و نفس و جاذبه دنیا و آخرت و کوشش های خدایی نفسانی به کدام یک پاسخ مثبت دهد. با در نظر گرفتن مطالب فوق می توان گفت در این پژوهش با ارجحیت رفتارهای مناسب در موقعیت های مختلف زندگی آشنا می شویم.
    کلید واژگان: سبک زندگی, سبک زندگی اسلامی, خانواده, جامعه}
    Ali Najjarpoorian *, Abdolsaeid Mohammad Shafiee
    The lifestyle is a unique and individual whole of life under which all the processes of public life are subordinated. A collection of attitudes, values, behaviors, attitudes, and tastes in anythingTakes over.Lifestyle is a way that a person chooses during life and its foundation is laid in the family, which is influenced by culture, race, religion, economic and social status, beliefs and convictions.The way of life in the Holy Qur'an with attributes such as good life, proper way of life, extremely valuable way of life, way of life based on truthfulness, way of life which is completely obedience to God and a special way of life that is accompanied by Islam or submission.In this research, many hadiths and narrations (Islamic teachings) have been mentioned that deserve special attention.Finally, a special life that is associated with Islam or surrender, due to the comprehensive plan written for human beings, is a worthy source of thought and crystallizes human guardianship as the Ashraf of creatures.In fact, man is on the path of a divine test to choose which of the various ways to respond positively to the invitation and call of reason and soul and the attraction of the world and the hereafter and the efforts of the carnal god. Considering the above, we can say that in this study, we get acquainted with the preference of appropriate behaviors in different life situations.
    Keywords: lifestyle, Islamic lifestyle, Family, community}
  • معصومه مردای

    شعر کودک‌و‌نوجوان در دهه‎های 80 و 90 یکی از دوره‌های اصلی تحول خود را تجربه کرده است. به‌نظر برخی از پژوهندگان یکی از جنبه‎های تمایز محتوای این جریان، در سال‌های پس از جنگ، پرداختن به مضامینی در محور جنگ یا در مقابل آن، صلح در اشعار کودک‌و‌نوجوان است. در این پژوهش پس از مطالعه 210 کتاب (متضمن 1518 شعر) از ده شاعر دهه‎های 80 و 90، 238 شعر که در آن‎ها به گونه‎ای مضامین جنگ نمود یافته، استخراج و به شیوه تحلیل محتوا بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌‏دهد، شاعران این دو دهه در پرداختن به مفهوم جنگ بیش از همه به مضامینی چون: توصیف درگیری‎های نظامی در ایران به‌ویژه در دوران جنگ، نهضت‌های آزادی بخش، جنگ‏های مذهبی به‌ویژه عاشورا، کشمکش‎های خانوادگی، تنش‏های ارتباطی میان کودکان و جامعه، نزاع حیوانات و بازسرایی افسانه‎های کهن توجه کرده‌اند یا با نگاهی صلح‌محور مفاهیمی مقابل مضامین یاد شده را در اشعار خود مطرح کرده‌اند.

    کلید واژگان: شعر کودک و نوجوان دهه های 80 و90, جنگ, نزاع, خانواده}
    Masoumeh Mardai

    Children’s poems have been remarkably evolved within the last two decades. Some of the researchers believe that considering concepts in relation to war and peace in children’s poems within the years after war have been the distinguishing point in this regard. In this research, two hundred ten books including 1518 have been studied. The poems were composed by ten poets from the 2000s and 2010s. two hundred thirty-eight of them which indicated the concepts of war which have been analyzed from the view point of content. The results of the present research indicate that the poets of these two last decades have remarkably mulled over concepts such as description of military conflicts in Iran, especially during the war, liberation movements, religious wars, especially Ashura, family conflicts, tensions between children and society, animal conflict and the retelling of ancient myths. They followed a peace – based outlook through which reflected them in their poems.

    Keywords: Children’s poems of 2000s, 2010s, war, conflict, family}
  • ثمر میری، مصطفی سالاری *، بهروز رومیانی

    بازتاب جامعه در آثار ادبی از مسایل اساسی است که هم در جامعه شناسی و هم در ادبیات مورد ارزیابی قرار میگیرد. با مطالعه ادبیات هر دوره میتوان از اوضاع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن دوره آگاهی یافت. زیرا ادبیات هر عصر، رنگ جامعه خود را دارد. شهرنوش پارسی پور از نویسندگانی است که رویدادهای اجتماعی زمان خود را در آثارش منعکس نموده است. لذا رمانهای او را میتوان در قالب نقد جامعه شناسی بررسی کرد. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، آثاری از جمله «طوبا و معنای شب» «سگ و زمستان بلند» «زنان بدون مردان» و «تجربه های آزاد» را با تکیه بر نهادهای مهم اجتماعی چون خانواده، فرهنگ، مذهب و سیاست مورد بررسی قرار داده است. نگارنده پس از بررسی به این نتیجه دست یافت که همه نهادهای موجود در جامعه واقعی، بویژه سیاست در آثار پارسی پور نقش تعیین کننده ای دارند. نویسنده با تصویر جامعه در آثار خود، از رنج بیشمار زنان پرده برمیدارد و تلاش آنها برای رهایی را با رفتارهای مثبت و منفی توصیف مینماید.

    کلید واژگان: جامعه شنا سی ادبیات, خانواده, مذهب, فرهنگ, سیا ست, آثار دا ستانی, شهرنوش پارسی پور}
    Samar Miri, Mustafa Salari *, Behrouz Romanian

    Prayer as a form of religious behavior is intended to seek contact with the existence of the eternal that the individual worshiper bounces him as his creator or spiritual being into consideration.Worshipping is performed in different ways in various religions. Since the old days the ways of praying and worshiping among people as one of the most important elements of religious teachings have been of great interest to researchers. Attar is a prominent Sufi poet and genius of the Persian language who takes advantage of prayer to express his moral and spiritual lessons. He offers many of his sublime lessons in these prayers and teaches his audience directly and indirectly and visualizes many humans’ inabilities and perplexities on Earth and praying God, in the light of hope. He speaks of life and spiritual life and death that can offer solutions for the problems of human or to conform him or offer him sympathy and help.In some cases, the prayers criticize most of the problems, disorders, and power relations of the society. This study investigates some of Attar’s prayers and their features in his couplet-poems

    Keywords: Sociology of Literature, Family, Religion, Culture, Politics, Fiction, Shahrnosh Parsipour}
  • علی رحمانیان*، فاطمه تسلیم جهرمی، احمد امیری خراسانی

    یکی از زمینه های مهم شعر غنایی، بعد اجتماعی آن است که یکی از ابعاد آن زندگی خانوادگی است. مولوی یکی از شاعرانی است که به طور گسترده به صورت تمثیلی به موضوع خانواده و حقوق آن در آثار خود با رویکردی دینی و اخلاقی و البته غنایی پرداخته است. مولوی درباره زندگی زناشویی، فرزند و تربیت او، زندگی خانوادگی، حقوق والدین و... هم در آموزه ها و هم در تنظیم قواعد و قوانین، به جایگاه خانواده و زنان توجه بسیار دارد و موجب ارتقای شان و منزلت نظام خانواده شده است. تفکرات و آرای وی درباره خانواده با احادیث و روایات اسلامی مطابقت دارد. از نظر وی رابطه عاشقانه ای باید بین زن و شوهر برقرار باشد و این دو وظیفه رفع نیازهای عاطفی یکدیگر را بر عهده دارند. مهر و محبت اساس روابط خانوادگی است هرچند وظیفه کسب معاش و توجه به رفاه و تربیت فرزندان بر عهده مرد و خانه داری، فرزندآوری و تربیت و تعلیم فرزندان بر عهده زن است. مولوی همچنین بین بسیاری از روابط خانوادگی و مفاهیم عرفانی پیوند ایجاد کرده است؛ مثلا از نظر وی زندگی زناشویی نمادی از نظام آفرینش و رابطه انسان و پروردگار و آفرینشگری و الطاف مادرانه می تواند نمادی از خداوند باشد. از دیدگاه وی زن و مرد مکمل یکدیگرند. این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی با توجه به آیات و احادیث درباره زنان و خانواده به واکاوی نظریات مولوی درباره خانواده بر مبنای چهار اثر وی پرداخته است.

    کلید واژگان: ادبیات غنایی, خانواده, والدین, فرزندان, مولوی, مثنوی, مکتوبات, فیه مافیه}
    Ali Rahmanian *, Fatemeh Taslim Jahromi, Ahmad Amiri Khorasani

    One of the important fields of lyrical poetry is its social dimension, one of the dimensions of which is family life. His views on the family are in line with Islamic traditions and traditions. Rumi pays much attention to the status of family and women in marital life, children and upbringing, family life, parental rights, and so forth in both the doctrines and the rules and it has promoted the dignity of the family system. In his view, men and women are responsible for meeting each other's emotional needs. Love is the basis of family relationships, although the man is responsible for earning a living and paying attention to the welfare and upbringing of children, and housework, childbearing, and the upbringing and education of children are the responsibility of women. Rumi has also made connections between many family relationships and mystical concepts; For example, for him, marital life can be a symbol of the creation system and the relationship between man and God and the creation and maternal attachment of God. In his view, men and women complement each other. This research is a descriptive-analytic study with regard to the verses and hadiths about women and the family and analyzes the Rumi's theories about the family and its rights.

    Keywords: Lyrical poetry. Family, Parents, Children, Mulavi Rumi, Mathnawi Maktubat, Feih-ma-feih}
  • حمید رضایی، ابراهیم ظاهری عبده وند *

    تغییر و تحولات جامعه و به ویژه خانواده، بر اساس نظریه های مختلف از جمله نظریه تضاد بررسی و تبیین می شود. بر مبنای این نظریه، در جامعه و بین گروه های مختلف، نگرش ها و علایق متفاوت وجود دارد که از طریق قدرت، بینشان نظم ایجاد می شود و ثبات اجتماعی تامین می گردد؛ اما توزیع نابرابر منابع، سرانجام سبب ایجاد کشمکش و تضاد بین آنان می شود. هدف این پژوهش نیز تفسیر و تحلیل تحولات خانواده ایرانی در رمان های «تالار آیینه» از امیرحسن چهل تن، «سمفونی مردگان» از عباس معروفی و «نیمه غایب» از حسین سناپور بر اساس این نظریه و با روش توصیفی- تحلیلی است و به این پرسش ها پاسخ داده می شود: در دوره های مختلف چه عواملی موجب تضاد در خانواده های ایرانی شده است؟ تضاد بر اساس چه منافعی بوده است؟ گروه های زیر سلطه، برای رهایی خود از چه منابعی استفاده کرده اند؟ و این تضاد موجب چه تغییراتی در خانواده شده است؟ نتایج پژوهش نشان می دهد که ابتدا تضاد و تنش در خانواده های فرادست جامعه و سپس متوسط و بعد فرودست ایجاد شده است؛ این تضاد ها در اثر آشنایی با مدرنیته بوده و در آغاز، شخصیت پدر، نقش عاملیت را در این زمینه برعهده داشته است. اما در ادامه، دیگر اعضای خانواده، به ویژه شخصیت پسر و سپس دختر و همسر، به نظم موجود اعتراض کرده اند. پدر از نظم موجود سود می برد و دیگر اعضای خانواده، زیر سلطه اش قرار دارند. او برای ادامه تسلط خود، منابعی مانند قدرت و ثروت را در اختیار دارد و گروه زیر سلطه برای رهایی، از سرمایه ها و منابعی مانند سرمایه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده کرده اند. شخصیت پدر به دنبال حفظ قدرت و اقتدار خود در خانواده است و دیگر اعضای خانواده به دنبال دستیابی به فردیت و استقلال هستند که تضاد ناشی از این امر، موجب تغییر و تحولاتی در ارزش ها و هنجارهای خانواده به ویژه در زمینه ازدواج، تحصیل و شغل شده و با فروپاشی سامان گذشته خانواده ها، نظم جدیدی شکل گرفته است.

    کلید واژگان: رمان, خانواده, نظریه تضاد, اقتدار, فردگرایی}
    Ebrahim zaheri *

    Changes and evolutions in society, especially the family, are studied and explained based on various theories, including the theory of conflict. According to this theory, there are different attitudes and interests in a society and also different groups, that by power, order is created between them and social stability is provided; but ultimately the unequal distribution of resources will lead to struggle and conflict between them. The present research aims to interpret and analyze the evolutions of Iranian family in novels « Talar-e Ayeneh (The Mirror Hall)» by Amir Hossein Cheheltan, «Samphony-e Mordegan (Symphony of the Dead)» by Abbas Maroufi, and «Nimey-e Ghayeb (The Absent Half)» by Hossein Sanapour based on the conflict theory and using descriptive-analytical method. This study seeks to answer the following questions: What factors have caused conflict in Iranian families during different periods? What were the benefits of the conflict? What resources have the dominated groups used to liberate themselves? And what changes has this conflict caused in the family? The results show that first conflict and tension are created in the upper families of the society,and then the middle families and afterwards lower families.; These contradictions are due to the familiarity with modernity, and in the beginning, the character of the father played the role of agency in this field. But in the following, other members of the family, especially the son character, and then, the daughter and wife have protested against the existing order. The father benefits from the existing order and other family members are dominated by him. He has resourses such as power and wealth at his disposal to continue his dominance and the subordinated group have used resources and capitals such as socio-economic and cultural capitals to emancipate themselves. The father character seeks to maintain his power and authority in the family, and other members of the family seek individuality and independence. The conflict resulting from this situation has led to changes and evulations in the values and norms of the family, especially with regard to marriage, education, and occupation, and a new order has been formed with the collapse of the previous order of the family.

    Keywords: Novel, Family, Conflict Theory, Authority, Individuality}
  • سعید کریمی قره بابا*
    این مقاله بر پایه این گمان اولیه شکل گرفته است که عناصر و نشانه هایی از گفت وگومندی در رمان «چراغ ها را من خاموش می کنم» بازتاب یافته است. نویسنده، رمان را در تقابل راوی زن داستان با امر سیاسی سامان داده است. ظاهرا راوی داستان، سیاست را با مردانگی یکی می پندارد. کلاریس مادر خانواده و شخصیت اصلی داستان سعی می کند تا محیط معنوی خانواده را از امواج سیاست بازی های شوهرش دور نگه دارد. او با آن که تحصیل کرده و اهل مطالعه است، ولی می پندارد که سیاست هیچ ربطی به زندگی آنان ندارد. وی سیاست را امری مردانه و از عوامل تهدیدکننده آرامش و آسایش خانه می داند. راوی در کشمکش با صدای سیاست گرا به یک عشق ممنوعه پناه می برد؛ لیکن در پایان با سرکوب و عبور از این عشق که نوعی طغیان در برابر صدای مقتدر و مردانه سیاست گرا محسوب می شود، به شناختی واقع گرایانه از موقعیت خود دست می یابد. او به ناچار با صدای سیاست محور شوهرش کنار می آید اما با تحولی روحی به هویت، فردیت و زندگی شخصی خود نگاهی دوباره می افکند. براساس یافته های این پژوهش توصیفی تحلیلی، زنان نویسنده در ایران اغلب با دلایل و انگیزه هایی فمنیستی، سیاست گرایی را به چالش کشیده اند اما این سیاست زدایی دلایل کلان درون متنی و برون متنی نیز دارد. از میان عوامل برون متنی می توان به توسعه یافتگی تدریجی جامعه ایرانی و رشد فردیت نویسندگان زن اشاره کرد و از عوامل درون متنی و تاریخ ادبیاتی دلزدگی و ملالت مخاطبان از شعار و کلیشه را می توان برشمرد.
    کلید واژگان: رمان, دوصدایی, سیاست, پیرزاد, زنان, خانواده, زندگی روزمره}
    Saeed Karimi Qare Baba *
    This essay is based on the initial assumption that element and sign of dialogue are reflected in the novel "I turn off the lights". The author has organized the novel in opposition to the woman narrator of story with the political issue. It seems that narrator considers politics equal by masculinity. Claris the mother of the family and the main character of the story, tries to keep the family's spiritual environment away from the husband's politics. Although she is educated and avid reader he thinks politics has nothing to do with their life. She knows politics as a masculine issue and a threatening factor in the comfort and tranquility of home. The narrator in the struggle with a political voice retire a forbidden love; but in the end, she recognize her realistic position by suppressing and passing on the love that is a sort of rebellion against the powerful and masculine political voice. She inevitably copes with her husband's political voice, but with a spiritual change she revisits her identity, individuality and personal life. According to the results of this descriptive-analytic research, women writers in Iran often challenged politicization for feminist reasons and motives. But this depoliticizing also has major textual and contextual reasons. From contextual factors can be mentioned gradual development of Iranian society and growth of the individuality of female writers and among the textual and literary history factors it can be counted boredom and exhaustion of readers with the slogan and stereotype.
    Keywords: Novel, polyphony, politics, Pirzad, Women, family, daily life}
  • ابراهیم ظاهری عبدوند، جهانگیر صفری، اسماعیل صادقی

    هدف این جستار،‏ بررسی تاثیر مدرنیته بر خانواده ایرانی با تکیه بر رمان «مادرم بی‌بی‌جان» از اصغر الهی است. در این رمان،‏ نویسنده کوشیده است نشان دهد ایجاد مدرسه به شیوه نوین و احزاب سیاسی،‏ مهمترین عوامل ورود مولفه‌های مدرنیته به خانواده‌های ایرانی، و نتیجه این امر، نیز شکاف نسلی بوده است. تقابل بین کارکرد خانواده با مدرسه و اداره،‏ تقابل نگرش سنتی و مدرن به زمین و طبیعت،‏ تقابل بین جبر و اختیار،‏ تغییر در نگرش‌های دینی،‏ ازدواج،‏ تغییر در روابط بین اعضای خانواده و ماندن زنان در عرصه خصوصی یا وارد شدن آنان به عرصه عمومی،‏ برخی از مسایل مطرح شده در این مقاله هستند. در خانواده بی‌بی‌جان،‏ مادر شخصیتی سنتی است که هیچ یک از مولفه‌های مدرنیته را نمی‌پذیرد و هرگونه تغییر را بی‌دینی و بی‌مذهبی می‌خواند. پدر ضمن سنتی بودن،‏ خواهان برخی تغییرات به خصوص در شیوه کار کردن به شکل سنتی است. اسکندر به عنوان راوی داستان،‏ هم به ارزش‌های سنتی متمایل است و هم به ارزش‌های مدرن. رشید،‏ شخصیتی است که تنها مولفه‌های مدرنیته را پذیرفته است و در پی این است که ارزش‌های سنتی را تغییر دهد. از نظر نویسنده،‏ خانواده ایرانی نمی‌تواند به شکل سنتی باقی بماند.

    کلید واژگان: رمان مادرم بی بی جان, سنت, مدرنیته, خانواده, کارکرد, ساختار}
  • میثم زارع

    در آثار بزرگ علوی، مسایل مختلف جامعه ایرانی با کمک صناعت‌ها و عناصر داستانی، به شکلی هنرمندانه و انتقادی، بازنمایی شده است. این جستار بر آن است تا داستان کوتاه «یک زن خوشبخت» با روش تحلیلی- توصیفی و بر مبنای نقد جامعه‌شناسی ادبیات بررسی شود. تباهی اخلاقی طبقه متوسط جامعه، نقد پدرسالاری، تاثیرات مدرنیسم و جنگ جهانی دوم بر جامعه از جمله موضوع‌های واکاوی شده در این پژوهش هستند. از نتایج این مقاله برمی‌آید که بزرگ علوی در این داستان به بازنمایی تحولات جامعه سنتی در حال گذار به مدرنیسم پرداخته است. در چنین جامعه‌ای خانواده در اثر آشنایی با مدرنیته در حال تحول و دگرگونی است، به اصول اخلاق سنتی پایبند نیست و پدر جایگاه اجتماعی خود را در خانواده از دست داده است.

    کلید واژگان: علوی, داستان, نقد جامعه شناختی, مدرنیته, خانواده, پدرسالاری}
  • الهه چیت سازی*، کاووس حسن لی
    از میان انواع مختلف ادبیات شفاهی، قصه و افسانه به دلیل داشتن درون مایه غنی قابلیت بررسی خاستگاه و جلوه های مردم شناختی، جامعه شناسی، روان شناسی و... را دارد. برخی جامعه شناسان بر این باورند که دانسته هایشان درباره نهاد خانواده در گذشته ایران بسیار ناچیز است؛ بنابر این داستان به ویژه داستان های عامیانه می تواند روشنگر بخش هایی از زندگی اجتماعی گذشته باشد که از چشم جامعه شناسان دور مانده است. یکی از موضوعات مورد توجه در مطالعات جامعه شناسی در نهاد خانواده، موضوع قدرت است. شناخت شیوه های توزیع قدرت در خانواده در دوره های گذشته نشان دهنده بسیاری از تحولات اجتماعی است. در این مقاله ساختار قدرت، شیوه های اعمال آن و نوع مقاومت در برابر قدرت و همچنین منابع تولید قدرت در روابط خانوادگی در 93 قصه عامیانه به روایت فارس به شیوه تحلیل محتوا بررسی شده است با این هدف که روشن شود ساختار قدرت در خانواده در قصه های عامیانه چگونه است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد ساختار قدرت در خانواده سلطه گرایانه و بیشتر از نوع سلطه پدر در ارتباط با فرزند است. در روابط زن و مرد علاوه بر تسلط، ارتباط صمیمی و مشروع دیده می شود که زنان بر اساس ایدئولوژی های سنتی، قدرت مرد را حتی در روابط صمیمی می پذیرند. شیوه های اعمال قدرت بیشتر مجبورسازی، اما نوع مقاومت به ویژه مقاومت دختران در برابر سلطه، فعالانه و مقاومت پسران در ارتباط با پدر به دلایلی منفعلانه است. در میان منابع تولید قدرت در خانواده باور های جنسیتی، منابع اقتصادی- اجتماعی، درایت به ویژه درایت فرزند و حیله بیشترین سهم را دارند.
    کلید واژگان: قصه های عامیانه, خانواده, قدرت, ساختار قدرت}
    Elahe CHITSAZI*, Kavoss Hassanli
    Among the various types of oral literature and due to their richness, tales and myths have the ability to examine the origin and effects of anthropology, sociology, psychology, etc. Some sociologists believe that their knowledge of the institution of the family in Iran's past is negligible. Therefore, history, especially folktales, can illuminate parts of social life that are far from the eyes of sociologists. The question of power is one of the subjects of interest in sociological studies in family institution. Understanding the distribution of power within the family in past periods represents a lot of social change. In this article and in order to examine the power structure within folklore tales; the structure of power, its methods of action and the type of resistance in front of power, as well as the sources of power production in family relationships, were examined in 93 kinds of folk narrative using content analysis approach. The results showed that the power structure in family is highly dominant and is represented in terms of paternity in relation to the child. In relations between men and women, in addition to domination, there is an intimate and legitimate relationship that women accept based on traditional ideologies, the power of men even in intimate relationships. The methods for exercising more power are forced, but the type of resistance, especially girls 'resistance to domination, and boys' active resistance to the father for passive reasons are evident. Gender-related beliefs, socio-economic resources and tips, such as the child's tone and hints, are among the sources of energy production in the family.
    Keywords: folktales, family, power, power structure}
  • سوادو لی *، ناصر نیکوبخت، سعیدبزرگ بیگدلی
    ادبیات جایگاهی ویژه در بازنمایی جامعه دارد. رمان قالب ویژهی ادبی و آینه واقع نمای رخدادهای جامعه و تحت تاثیر تحولات آن است. بویژه اینکه در هر دو کشور ایران و سنگال این سبک نگارش با دگرگونی های اجتماعی و فرهنگی همراه بودهاست. خانواده مهم ترین و اساسی ترین رکن اجتماع است. مفهوم خانواده در اکثر رمانهای معاصر نقش کلیدی دارد و همواره نقش اصلی داستان در قالب خانواده معرفی می شود. از سویی دیگر، پرداختن به نقش هایی که انسان ها در خانواده به خود می گیرند، غالبا بیانگر واقعیت های موجود جامعه است. به مناسبت شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر هر دوره، چگونگی توجه به مسئله نهاد خانواده در آن دوره متفاوت است و دغدغه نویسندگان در بازتاب مسائل خانواده با اوضاع اجتماعی زمانه مناسبت تام دارد. در این مقاله، ضمن معرفی وضعیت ادبیات در دو جامعه ایران و سنگال در پاسخ به این پرسش که شباهتها و همچنین تفاوتهای ساختاری خانواده در داستانهای معاصر این دو ملت کدام است و چگونه در عناصر داستانی بروز و ظهور یافتهاند؟ این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی و ابزار گردآوری اسنادی - - کتابخانهای به بررسی تطبیقی و تحلیلی خانواده در دو رمان شوهر آهو خانم و نامهای بسیار طولانی پرداخته می شود. این تحقیق، هم نوعی مقایسه میان دو فرهنگ ایرانی و سنگالی است و هم، آثار داستانی مهم نویسندگان معاصر در این دو کشور با هم مقایسه می- شوند که می تواند به رشد پژوهشهای ادبیات تطبیقی در هر دو کشور یاری رساند.
    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, خانواده, رمان معاصر ایران, رمان معاصرسنگال}
    Souadou Ly *, Nasser Nikoubakht, Saeed Bozorg Bigdeli
    Literature has a special position in representing society. The novel is a special literary genre and a perfect mirror which reflects and reveals the events, progress, growth and change of the society. Most especially in both countries of Iran and Senegal, this style of writing has been accompanied by the social and cultural changes. Family is the most important and fundamental element of the community. The main role of the story is been played by the family in most contemporary novels. The concept of family plays a key role in most contemporary novels, and the main role of the story is always introduced in the family. On the other hand, the roles that humans take in their families often expresses the realities of the community. Regarding the political and social conditions governing each period, the way writers pay attention to family issues. In this article, we have studied the comparison and analysis of family in Iranian and Senegalese contemporary novels (showhare Aho khanom and so long a letter), in response to these questions, which are these similarities as well as the structural differences of the family in the contemporary novels of these two nations and how they emerged narratively. In addition of studing family in novels, this research is also a kind of comparison between Iranian and Senegalese cultures, and the important works of contemporary writers in these two nations are compared, which can help the develop of comparative literature in both countries.
    Keywords: comparative Literature, Family, Iranian novels, Senegalese novels}
  • Olusiji Lasekan
    The aim of the present study is to investigate and compare the choice of language used in an online platform (Facebook) and during offline communication with reference to a family member, a friend and an acquaintance in the same multilingual speech community. As part of this study, a structured sociolinguistics questionnaire was administered to 38 multilingual postgraduate students. This is followed by interviewing selected focus group to elicit more information on various factors that influence their language behavior. The major finding of this study is that apart from family circle, a majority of multilingual users in India prefer to use English for Facebook private communications only among friends and acquaintances while Mother tongue is the dominant language use for offline communications.
    Keywords: Multilingual, India, Facebook, Language, Family, Friend, Acquaintance}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال