به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « داستان یوسف » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «داستان یوسف» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالله رسول نژاد*، محمدرضا عزیزی پور، پرستو اصغری

    قرآن کریم بادعوت به برداشتن انواع قید وبندهای جسمی و روحی از تن و روان انسان، بزرگترین انقلاب وعمیق ترین تحول را در جامعه ی بشری ایجاد نمود، آیات وقصص آن سرشار از درس ها و عبرت ها در هشدار به ظالمان و غاصبان و دعوت مظلومان به پایداری وحق طلبی است؛ بویژه «احسن القصص»ش که با ظرافت خاص، با پیرنگ «إن ربی لطیف لما یشاء»، رسیدن مظلوم از حضیض چاه به اوج جاه و از ذلت بردگی و زندان به عزت عزیزی و سربلندی در امتحان را، به تصویر می کشد.شاعران عرب بویژه شاعران فلسطین، با الهام از جنبه های مختلف داستان حضرت یوسف«ع» وسازگار نمودن ابعاد آن با تجربه ی شعری و واقعیت زمان خویش؛ ضمیر ناخودآگاه مخاطبان شعرشان را به سوی دلالت های نوین این میراث دینی فراخوانده اند و با تمسک به آن به عنوان میراث غیر قابل مصادره ومحاصره ی مشترک بشری، به مقابله با محاصره سرزمین ومصادره فرهنگ خود برآمده اند. پژوهش حاضر، به روش توصیفی تحلیلی، به بیان بازتاب جنبه های مختلف داستان حضرت یوسف«ع» در شعر دو شاعر برجسته ی مقاومت فلسطین، محمود درویش و سمیح القاسم پرداخته و به این نتیجه رسیده است که این دو شاعر با فراخوانیی هدفمند این داستان قرآنی، آن را سرچشمه ی جوشانی برای بیان زیباترین مضامین ادب پایداری ساخته وشخصیت های آن را نمادی برای وضعیت فلسطین، خیانت برخی کشورهای عربی و رنج های شخصی خود قرار داده اند.

    کلید واژگان: قرآن, داستان یوسف«_ ع», شعر مقاومت فلسطین, محمود درویش, سمیح القاسم}
    Abdollah Rasoulnejad, MohammadReza Azizipour, Parastoo Asghari

    The Holy Quran has created the biggest revolution and the deepest evolution in human society by an invitation to destroy all types of somatic and mental restrictions from body and mind of human. Its verses and stories are full of lessons in order to warn the unrighteous and the grabbers and invite the oppressed to stability and justice. Specially, its ahsanolghesas which pictures the poor access from the trough wells to the pick ambitions and from the humiliation of slavery to the gratification and honor in the divine trials by a special delicacy and the plot of “ my God is astute in what he wills”. The Arab poets, specially the Palestinian poets have called the unconscious of the audiences of their poems to the new implications of this religious heritage by inspiring from different aspects of Joseph story and adjusting its dimensions to the poetic experience and the truth of their time and they have risen to counter with land blockade and expropriation of culture by grabbing the religious heritage as a non-confiscation and non-blockade common human legacy.The current study has expressed the reflection of different dimensions of Joseph story in the poem of two prominent poet of the Palestinian resistance, Mahmood Darvish and Samih al-Qasim by analytical method and it has come to the conclusion that these two poets have made this story as an eruptive source for expressing the literary themes of sustainability by targeted calls of the story and they have made its characters as a symbol for the Palestinian state, the treason of some Arabic countries and their personal suffering.

    Keywords: : Quran, Joseph story, Palestinian resistance poetry, MahmoodDarvish, Samih al-Qasim}
  • مریم رئیسی*، عطامحمد رادمنش
    داستان یوسف در جایگاه احسن القصص، باعث شد که ، برداشت های متفاوتی از آن شود. یکی از مهم ترین این نظرگاه ها، تاویلات عارفان است. در این نوشتار کوشیده ایم با استخراج مضامینی دیدگاه عارفان را تبیین کنیم. بدین منظور کتاب های تذکره الاولیا، رساله قشیریه، نفحات الانس، کشف المحجوب، تفسیر میبدی و... بررسی و بن مایه های داستان یوسف در پیوند با مفاهیم بلند عرفانی که در دو بخش مفاهیم مرتبط با عشق و دیگر مفاهیم عرفانی قابل تقسیم است، تحلیل و بررسی شد. چنین مطالعه ای آشکار می کند، در این داستان بیش از هر موضوعی عنصر عشق برجسته است. دقت در دقایق عشق موجب می شود دریابیم چگونه عشق موجب برکشیدن داستان یوسف به مقام زیباترین داستان ها شده است. عشق به عنوان یکی از منازل معرفت، موجب دگرگونی اساسی در وجود سالک می شود. پرداختن به عنصر عشق و مفاهیم عرفانی مرتبط با آن داستان یوسف را به یکی از پربارترین و تاویل پذیرترین داستان های قرآنی مبدل کرده است. آینه بودن جمال یوسف و جلوگاه حسن الهی دانستن او که موجب بصیرت افزایی چنین عشقی می شود، غیرت معشوق بر عاشق، ایثار در محبت و فراموشی الم زخم و صدق عشق از موضوعاتی است که نشان می دهد، عشق موضوع کلیدی داستان یوسف در نگاه عارفان است. همچنین عارفان به نمادپردازی شخصیتهای داستان پرداخته اند. زلیخا نماد نفس لوامه، یعقوب نماد عقل، یوسف نماد دل یا سالک طریقت است که به دلیل توجه یعقوب عقل به او دچار حسد قوای غضب و شهوت شده است.
    کلید واژگان: داستان یوسف, عشق, غیرت, آینگی یوسف, تاویل و نمادپردازی عرفانی}
    Maryam Raisi *, Ata Mohammd Radmansh
    Story of Joseph as one of the best tales has caused various perceptions about it. One of the most important viewpoints is interpretation of mystics. In this article, we explain the viewpoint of mystics by extracting the themes. In order to do so, Tazkirat al-Awliya, al-Risala al-Qushayriyyh, Kashf ul Mahjoob, Meybodi Interpretation and other books were reviewed and the themes of the story were analyzed in relation with high mystical concepts divisible into two parts of concepts related to love and other mystic ones .Such studies show that love is more prominent than every topic in this story . Paying attention to the stages of love makes us understand how love causes the story achieve one position of most beautiful stories .Love as one of houses of knowledge causes a basic change in existence of follower . Addressing the love and mystical concepts related to it, has changed story to one of most fruitful and interpretable Quran stories. Joseph’s beauty as mirror and knowing it as place where divine beauties are displayed, increase insight of such love. The zeal of beloved for lover, self-sacrifice in affection and truth of love are the themes which show that love is key topic of Joseph’s story from viewpoint of mystics. The mystics have also considered characters of story as symbols by like Zuleikha as blaming soul , Jacob as wisdom , Joseph as heart or follower of path involved in jealousy anger and lust power as result of the attention of Jacob .
    Keywords: Story of Joseph, love, Zeal, Joseph as a mirror, Interpretation, mystical symbolization}
  • مصطفی دشتی آهنگر*
    داستان یوسف یکی از معروف ترین داستان های قرآنی است که همیشه مفسران به آن توجه داشته اند. در این تفسیرها، افزون بر آنچه در قرآن در جایگاه متن اصلی آمده، مواردی تکرار شده است که از الگوی روایی ویژه ای پیروی می کند و به نظر می رسد با ساختار کلی داستان های ایرانی، به ویژه روایات عرفانی ایرانی متفاوت است؛ البته این تفاوت از نظرها به دور مانده است. ساختارگرایی برای بررسی این تفاوت ها رویکردی مناسب است؛ زیرا با این رویکرد، روایات از منظری کلی بررسی می شود و پس از آن می توان به این ساختارها از دیدگاه های مختلف توجه داشت. نویسنده در این مقاله ساختار داستان یوسف را در این متون تفسیری بررسی می کند: ترجمه تفسیر طبری (گروهی از نویسندگان)، قصه یوسف (احمد بن محمد زید طوسی)، کشف الاسرار و عده الابرار (رشیدالدین میبدی) و روض  الجنان و روح  الجنان فی تفسیر القرآن (ابوالفتوح رازی). نویسنده برای این پژوهش به تحلیل پیرنگ و بررسی توالی های این داستان در کتاب های نامبرده توجه دارد و پس از آن نیز به بررسی نقش مایه های مختلف و مشابه می پردازد و الگویی کلی از آن استخراج می کند. برپایه بررسی ها می توان دریافت که برداشت نویسندگان تفاسیر از عصمت یوسف، مهم ترین وجه تفاوت روایات آنهاست. در دو متن به یوسف لغزش هایی نسبت داده شده است؛ اما این لغزش ها در متون دیگر به شکلی نادیده گرفته یا توجیه می شود؛ این تفاوت ها معنادار است و به تفاوت روایات، با وجود استفاده از یک منبع، می انجامد. همچنین می توان 19 رویداد هسته ای مستخرج در این مقاله را به شیوه تودوروف کاهش داد و به چهار واحد روایی بنیادین رسید. به نظر می رسد این الگوی کلی بر بسیاری از قصه های قرآنی و تفسیرهای آن انطباق پذیر باشد.
    کلید واژگان: ساختارگرایی, روایت, داستان یوسف, پیرنگ, نقش مایه, رویداد هسته ای}
    Mostafa Dashtiahangar *
    The story of Joseph, as one of the most well known story of Quran, has always attracted interpreters. In these interpretations, in addition to what has been written as a main text in Quran, some items have been repeated which don't follow the common narrative pattern and seem to be different from the general structure of Iranian stories specifically those categorized in Iran's mystical narrations. These differences have not been scrutinized.  To analyze these differences, the structuralism approach is still a firm approach for one can analyze the narrative from a general point of view.  It is then possible to examine these structures from different perspectives.  The aim of this study is to analyze the structure of the story of Joseph in these interpretive texts: Translated tabari's interpretation (A group of translators), the story of Joseph (Ahmad ibn Mohammad Zeyd Tousi), Kashf-ul-Asrar va Eddat-ul-Abrar (Ahmad ibn Mohammad Al-Meybodi) and Rawd al-djinan wa- rawh al -djanan (Abul-futuh Razi). The method of this paper is analysis of the plot and sequence in the narratives, and after that, the similar functions are going to be evaluated and a general pattern will be extracted. The data analysis showed that although the functions of this story in each context are different, one can distinguish 19 similar functions like Vladimir Prop's work. It is also possible to reduce these 19 functions in 4 fundamental narrative units like Toudorf'’s work. This general pattern probably is compatible with Quran and other interpretations.
    Keywords: Structuralism, Narrative, Joseph Story, Plot, Kernel, Motif}
  • خلیل پروینی، سیدعلی دسپ
    یکی از رویکردهای تفسیری مورد توجه مفسران در فهم قرآن، تفسیر عرفانی است که معانی باطنی آیات قرآن را عرضه می کند. تکیه بر تاویل و رمزی انگاشتن قرآن، مهم ترین ویژگی تفاسیر عرفانی است. پیشینه این نوع نگاه به قرآن، به متون دینی پیش از اسلام برمی گردد. صوفیه و عرفا با تکیه بر کشف و شهود و معرفت خاص خود، با روشی متمایز از مفسران دیگر، به تفسیر قرآن پرداخته اند. یوسف از سوره هایی است که بسیار مورد اقبال مفسران قرار گرفته و تفاسیر عرفانی بسیاری هم از آن در دست است. در این پژوهش، سوره یوسف در ده تفسیر عرفانی، از نظر روش و رویکرد عرفانی و سیر تطور نگاه عرفانی به داستان حضرت یوسف(ع) بررسی شده است. مفسران در تفسیرهای عرفانی این سوره، به هر دو جنبه عرفان نظری و عملی در داستان یوسف(ع) نظر داشته اند؛ البته آنان در کشف آموزه های عرفانی این سوره، بیشتر به روایت ها و اسرائیلیات توجه کرده اند. گاهی هم تاویل های ذوقی از این سوره شده است. در تفاسیر عرفانی تا قرن هفتم، نگاه عرفانی به داستان یوسف(ع) بیشتر بر زهد و شریعت استوار بود. اما پس از آن، تحت تاثیر آرای ابن عربی و به پیروی از او، رویکرد تاویلی به این داستان بیشتر مورد توجه مفسران قرار گرفت.
    کلید واژگان: رویکرد عرفانی, قرآن, تفسیر عرفانی, سوره یوسف, داستان یوسف}
    Khalil Parvini, Seyyedali Dasp
    Mystical interpretation is an approach applied by the commentators of the Qur’an to disclose its esoteric meaning. The main feature of this approach that dates back to pre-Islamic religious texts is emphasis on the esoteric and symbolic interpretation. Sufis and Gnostics, based on their intuitions, observations, and their mystic knowledge, interpreted the Qur’an in a distinct manner from other commentators.Josef is one of the most mystically interpreted surahs. In this inquiry, ten of these interpretations are being treated from a mystical approach and the transformation of mystical outlook is being considered. The results indicate that while the commentators had applied both theoretical and practical mysticism approaches to the interpretation of the surah, they had profited more from the religious texts prior to the Qur’an and even sometimes had provided interpretations based on their mystical tastings. The interpretations provided of the surah up to the seventh century were based on asceticism and religious Law, however, later the teachings of Ibn Arabi and the effect he left among his followers raised the attention of commentators to esoteric interpretation.
  • محمد نگارش، حمید احمدیان
    بسیاری از نویسندگان و مفسران در بیان اهداف قصه های قرآن راه درست را نپیموده اند و اهدافی را ذکر کرده اند که قصه های قرآن برای آنها نازل نشده اند. سبب این اشتباه نیز یا خطای روش شناختی آنها بوده و یا تکیه روایت های ضعیف و اسرائیلیات.
    در مقدمه پژوهش حاضر، روش درست دستیابی به اهداف اصلی داستان های قرآن را ذکر کرده و گفته ایم که اگر کسی بخواهد به این اهداف دست یابد، اولا باید به خود قرآن تکیه کند. دوم آنکه به احادیث ضعیف و اسرائیلیات اتکا نداشته باشد. سوم به شرایط تاریخی نزول سوره ای که حاوی داستان است توجه کند؛ و چهارم آنکه نخست هدف کلی آن سوره را کشف کند؛ زیرا داستان جزئی از آن سوره محسوب می شود و منطقا با دیگر اجزای سوره هم سو و هماهنگ است.
    ما در این باره با ذکر چهار قصه قرآنی، به بیان اهداف این قصه ها پرداخته ایم و با ذکر سخنان مفسران و نویسندگان در این خصوص، آنها را نقد و بررسی کرده ایم.
    کلید واژگان: قصه های قرآن, اهداف قصه های قرآن, شرایط تاریخی نزول قصه های قرآن, داستان یوسف, داستان گاو بنی اسرائیل, داستان اصحاب فیل, داستان موسی و عبد صالح}
    Mohammad Negaresh, Hamid Ahmadian
    This article studies correct method of understanding the main aims in Quranic fables. Some authors and interpreters who have referred to the aims of fables in the Holy Quran seem to have misunderstood them. In this paper, first we explain the best method for understanding the aims of fables of the Quran and have stated that somebody who wants to discover the main aim of fables has to: 1. Rely on the Holy Quran; 2. Avoid relying on undocumented Hadiths an Israiliat; 3. Pay due attention to the historical circumstances of the related fables; and 4. First understand the main aims of the Sura in which the fable appears. In this article, we have studied four stories by taking into account their main aims based on the Quran itself as well as historical circumstances and the general aim of the Sura.
  • جهانگیر صفری*، روشنک رضایی

    قصه و قصه پردازی یکی از دست مایه های ارزشمند شاعران و نویسندگان در طول تاریخ ادب فارسی بوده است و در این میان قصه های مشهور که جذابیت خاصی داشته، بارها در قالب نظم و نثر روایت شده و برای بیان مضامین عاشقانه و عارفانه مورد استفاده قرار گرفته است. قصه سرگذشت حضرت یوسف که در قرآن به «احسن القصص» مشهور است، یکی از داستان های بسیار زیبا و دل انگیز ادب فارسی است که بارها شاعران و نویسندگان به آن پرداخته اند و از جنبه های گوناگون بدان نگریسته اند. دو تن از راویان مهم این داستان که در قرن نهم در دوره تیموری می زیسته اند، یکی جمال الدین محمد اردستانی و دیگری جامی، این داستان را با عنوان یوسف نامه و یوسف و زلیخا به نظم کشیده اند. از آن جا که تفاوت ها و شباهت هایی در ساختار کلی داستان و شیوه روایت و برداشت ها و نتایج در این دو اثر قابل توجه است، در این مقاله تلاش شده این دو اثر ارزشمند با یکدیگر مقایسه شود و ضمن معرفی این دو اثر به ویژه یوسف نامه که شهرت کمتری دارد، تفاوت ها و شباهت های آن ها از جنبه های گوناگون بیان گردد.

    کلید واژگان: داستان یوسف, یوسف نامه, یوسف و زلیخا, شباهت ها و تفاوت ها}
    Jahangir Safari *, Roshanak Rezaei

    Stories and narration have been among the rewarding achievements of poets and writers throughout the history of Persian literature. Accordingly, the popular stories with special attraction have frequently been narrated in poems and prose to express and convey the Gnostic and lovely contents. The story of the biography of  Excellency Yousef ( Joseph) which is known as the best stories in the Holy Koran , is one of the most beautiful and attractive stories of the Persian literature which has been repeatedly discussed by poets and writers from different perspectives. Two important narrators of this story are Jamalodin Mohammad Ardestani and Jami in the ninth century who has narrated this story in their poems and prose under the titles of Yousef Nameh and   Yousef and Zuleykha, respectively. Since the similarities and difference in the overall structure and the manner of narrating as well as inferences and results made are so considerable in these two works of arts, this article attempts to compare these two valuable works along with their introductions and highlight the differences and similarities from different perspectives.

    Keywords: The story of Yousef, Yousef Nameh, Yousef, Zuleykha, Differences, Similarities}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال