جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "دیوان حرف من ماء «قصیده حب طویله»" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «دیوان حرف من ماء «قصیده حب طویله»» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
ثنایه اللفظ والمعنی هی من ضمن التقنیات التی تناولتها مدرسه باریس السیمیائیه، وطور اسالیب فحصها المنظر الفرنسی جوزیف کورتیس، لاستنطاق الجانب المسکوت والعمیق فی النص الخطابی السردی، من خلال العبور عن اجزاء التلفظ والملفوظ فیه. لذلک من ضمن اسباب اختیار دیوان «حرف من ماء، قصیده حب طویله»، للشاعر الحروفی العراقی ادیب کمال الدین، لتلفظیه کورتیس فی هذه الدراسه، هو التشبع المعنوی المتنکر خلف حروفیاته، والاصداء التی حاک خیوط نبراتها بافیون العرفان، حتی یهدا بها حنینه ومواجع الماسی القاسیه التی عاناها من کثره الصداح الشجی. تمت دراسه هذا الدیوان حسب المنهج الوصفی التحلیلی، ومن خلال تقطیع بعض الاشطر والابیات من قصائده عشوائیا، بغیه التفحص فی جوانب اشعاره، مع تطبیق التقسیمات الثلاثه التی قدمها کورتیس، وهی «الزمن، الفضاء، القائمون بالفعل»، فی مباحث دراسه النص السردی الخطابی، وتفرعاتها التلفظیه والملفوظیه، والمستوی السطحی والعمیق. توصلت الدراسه إلی ان غالبیه اشعار ادیب کمال الدین تمتلک طاقه الترکیبه الخطابیه، التی یمکنها ان تکمن المستوی العمیق فی طیاتها حتی ولو اختصرت بحرف واحد، او سطر او سطرین فی کل شطر من قصائده. ورغم هذا الرحیق الحروفی العبق المفعم بالسلاسه والبساطه، إلا انه لم تفقد اشعاره تلک الجوانب الثلاثه الکورتیسیه للوصول إلی ذلک العمق الدلالی والمکتظ بالتعابیر الجمیله التی تزداد جمالا کلما تقشرت عنها ورقه استکشافیه اثناء التورق الفاحص. وتوصل البحث للصفات المتکامله التی تطرق إلیها کورتیس فی قسم الحقل المعجمی، فی الابیات المختاره کنموذج تحلیلی، حیث توارت مقتضیاتها المعنویه اثناء التقطیع. ومن هنا تعینت الازمان والقائمون بالفعل والفضاءات المتمثله فیها الادوار، سطحیه ومعنائیه. وهکذا ترکت حروفیات ادیب کمال الدین بصمه المعنی بواسطه الإیماءات الناطقه والصامته بنفس الوقت.
کلید واژگان: السیمیائیه, جوزیف کورتیس, الخطاب الشعری, اللفظ والمعنی, ادیب کمال الدین, دیوان حرف من ماء «قصیده حب طویله»The symmetry of pronunciation and meaning is one of the techniques that the Paris school of semiotics addressed, and by Joseph Curtis, a French theorist, in the aspects of illustrating the hidden and inner parts of speech and poetry texts, which make words the way to reach meaning. Therefore, among the reasons for choosing Diwan's «Harf Men Ma'a, Qhessatah Hobben Tawila» by Adeeb Kamal Ad_Deen, an Iraqi letter poet, for Curtis's pronunciation theory, in this research, is the depth of meaning hidden behind his words, which is the texture of his tone. The application of the semiotics of this divan was done by using descriptive analytical approach. which were considered the three divisions presented by Curtis «time, place, and characters», to the topics of poetic discourse and divisions. Pronunciation and pronunciation, and its superficial and deep level should be determined. The results indicated that most of the poems of Adib Kamal Ad_Deen have the combined power of discourse, which can have that deep level of meaning even with the presence of one letter and one or two lines in each part of the poem. Despite the brevity and brevity of the words, full of tenderness and simplicity, in order to reach those depths of meaning and strong meaning, but are full of beautiful interpretations. Also, this research found that the selected verses, as analytical examples, have those advanced attributes that Curtis considered in the vocabulary section, these semantic necessities were revealed during the intersection of the verses
Keywords: School Of Semiotics, Joseph Curtis, Poetic Discourse, Word, Meaning, Adeeb Kamal Ad, Deen, Diwan's «Harf Men Ma'a, Qhessatah Hobben Tawila»
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.