جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "رهی معیری" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «رهی معیری» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نقش اجتماع و عوامل سیاسی در تفاوت زبان بشر امری انکارناپذیر است و چنین مسیله ای به همراه مسایل زیستی، جبرها و تحمیل های متعدد سبب تفاوت زبان مردانه و زنانه می شود. این تفاوت در کنار مضمون خیانت در اشعار شاعران نمونه های قابل توجهی را به وجود آورده است. در این پژوهش کوشش شده است با توجه به مولفه خیانت و با تکیه بر آرای لیکاف، زبان چهار شاعر معاصر (فروغ فرخزاد، سیمین بهبهانی، شهریار، رهی معیری) معرفی و در نهایت با یکدیگر مقایسه شود. چنین رویکردی موجب شناخت نگاه های متفاوت به زن یا مرد و به طور کلی تلقی این شاعران از روابط بین عاشق و معشوق زمینی با محوریت خیانت می شود. یافته های پژوهش حاکی از آن است که حضور رنگ واژه ها، سوگندواژه ها و موارد دیگر در زبان فرخزاد و بهبهانی بسیار بارز و آشکار است، در مقایسه با آن شهریار و معیری با توجه به کاربرد زبان مردانه نسبت به این مسایل بی توجه هستند. نوع نگاه جنسیتی و توجه به مسایل فمینیستی نیز در اشعار فرخزاد و بهبهانی بارزتر است و آنها در کنار بازگو کردن مسایل مربوط به خیانت ورزی می کوشند دید مخاطب را نسبت به جنس زن تغییر دهند، اما در قیاس با آن دو در اشعار شهریار مسیله خیانت و بی وفایی به ندرت سبب تفاوت و آشکارسازی جنسیت و یا دید برتری جویانه مرد نسبت به زن می شود. در مقابل در اشعار رهی معیری تفاوت جنسیتی دیده می شود.کلید واژگان: خیانت, فروغ فرخزاد, سیمین بهبهانی, شهریار, رهی معیریLiterature History, Volume:16 Issue: 1, 2023, PP 253 -275The role of society and political factors regarding the differences of human language is undeniable, and such issues, together with biological factors, forces, and multiple impositions, causes the differences between male and female languages. This difference, along with the theme of betrayal in poets' poems, has created remarkable examples. In this research, considering the betrayal component and based on Robin Lakoff's opinions, an attempt has been made to introduce the languages of four contemporary poets, and finally to compare with each other. Such an approach leads to the recognition of the differences in the views on woman and man, and in general, the perception of these poets about the relationship between the earthly lovers centered on betrayal. The findings of this research indicate that the languages of Farrokhzad and Behbahani are very clear in the use of color words, promise words, etc. Compared to these two, the languages of Shahryar and Mo'ayyeri, due to the use of masculine language, are indifferent toward these elements. The type of gender perspective and attention to feminist issues is also more obvious in the poems of Farrokhzad and Behbahani, and besides recounting issues related to infidelity, they try to change the audiences' views toward woman. But in comparison with these two, in Shahryar's poems, the components of betrayal and disloyalty have never caused the gender distinction, or the superiority of man over woman. On the other hand, a gender distinction can be seen in the poems of Rahi Mo'ayyeri.Keywords: betrayal, Forough Farrokhzad, Simin Behbahani, Shahriar, Rahi Mo’ayyeri
-
اهمیت موسیقی در بستر فرهنگی جامعه، معاشرت شاعران با موسیقدانان، فعالیت آنها در حوزه موسیقی، پیوند موسیقی با شعر فارسی را ایجاد کرده است که تاریخ دیرینه دارد. در مطالعه حاضر با روش توصیفی تحلیلی، اشعار سه شاعر اهل موسیقی: علی اکبر شیدا، رهی معیری، محمدحسین شهریار از منظر توجه آنها به موسیقی آوازی و تاثیر آن در شعرشان با رویکرد زیبایی شناسی بررسی شده است. تاثیر موسیقی در شعر هر سه مشهود است. علی اکبر شیدا تصنیف ساز است و تمام اشعار او آهنگسازی شده است، رهی معیری چندین تصنیف سروده و با موسیقدانان ارتباط مستقیم داشته است. شهریار خود اهل موسیقی بوده و ضمن معاشرت با موسیقدانان، ساز نیز می نواخت. نتایج بررسی شعرشان نشان می-دهد: آشنایی سه شاعر با موسیقی آوازی و همکاری با موسیقدانان، در موسیقی شعر، زیباسازی و محتواسازی شعر آنها تاثیر گذاشته است، موسیقی شعرشان متناسب با ریتم و هماهنگ با الحان موسیقی است. در زیبایی شناسی، کارکرد موسیقایی واژه ها با آرایه های تکرار در سطح واج، واژه و جمله، جناس آمده و زیبا سازی با واژه های موسیقی با آرایه های مراعات النظیر، تشبیه، ایهام فراوانی دارد. در محتواسازی، همسو با محتوای رایج موسیقی آوازی، وصف عشق، جفاکاری و بی وفایی معشوق، عواطف و اندوه های شخصی و اجتماعی، را با واژه های مصطلح موسیقی بیان کرده اند.
کلید واژگان: موسیقی, زیباییشناسی, علی اکبر شیدا, رهی معیری, شهریارmusic has a long history importance of music in the cultural background of the society, the association of poets with musicians, their activity in the field of music, has created a link between music and Persian poetry. in this field influenced their poetry. In the present study, the poems of three musical poets: Ali Akbar Shida, Rahi Mo'ayyeri, Mohammad Hossein Shahriar have been analyzed from the perspective of paying attention to vocal music and its effect on their poetry with a stylistic approach. Ali Akbar Shida is a great ballad composer and all his poems are composed, Mo'ayyeri wrote several ballads and had direct contact with musicians. Shahriar himself was a musician and while socializing with musicians, he also played an instrument. The results of the research show: that poets' familiarity with vocal music and collaboration with musicians have influenced the music of poetry, the beautification and content of their poetry. The music of their poetry is in accordance with the rhythm and harmony of the music, as it is suitable for singing, and most of their poems are composed. . In the aesthetics and content, they used musical terms, there are many arrays of similes, allusions, puns, and Congeries. n the theme of the poem, in the lyrical content, they have used musical words, they have expressed the description of love, persecution and unfaithfulness of the beloved, personal and social sorrows, loneliness and solitude with musical terms.
Keywords: music, aesthetics, Ali Akbar Shida, Rahi Mo'ayyeri, Shahriar -
هنجارگریزی، یکی از روش های کاربردی در سرودن شعر و انتقال مفاهیم نهفته در آن است و شاعران زیادی از این روش برای انتقال اهداف خود استفاده کرده اند. شاعر هنجارگریز، با هدف رستاخیز ادبی در شعر، موفق به ایجاد لذت هنری می شود. بررسی میزان هنجارگریزی در شعر شاعران معاصر، میزان توانمندی آن ها در برجستهسازی کلمات را به خوبی نشان می دهد. از آنجا که یکی از مهمترین عوامل انتقال فرهنگ، زبان است، نوع به کارگیری زبان، از مهم ترین ویژگی های شاعران محسوب می شود. در این مقاله، با مرور مفاهیم مربوط به هنجارگریزی زبانی از منظر «لیچ»، به بررسی جلوه های مختلف هنجارگریزی زبانی در اشعار «رهی معیری» و «مهرداد اوستا» پرداخته شده است. هدف از این پژوهش، بررسی گونه های هنجارگریزی زبانی بر اساس نظریه لیچ در اشعار این دو شاعر است. این پژوهش با روش کتابخانهای و با رهیافت توصیفی- تحلیلی انجام شد و در نهایت به این نتیجه رسید که دو شاعر مذکور از انواع مختلف هنجارگریزی های زبانی مانند هنجارگریزی آوایی، هنجارگریزی واژگانی، هنجارگریزی نحوی یا دستوری و هنجارگریزی سبکی به خوبی استفاده کرده اند، تا مفاهیم مورد نظر خود را به خواننده انتقال دهند.کلید واژگان: ادبیات معاصر, هنجارگریزی زبانی, نظریه لیچ, رهی معیری, مهرداد اوستاAbnormality is one of the practical methods in composing poetry and conveying the concepts hidden in it, and many poets have used this method to convey their intentions. The norm-breaking poet succeeds in creating artistic pleasure with the aim of literary resurrection in poetry. Examining the degree of abnormality in the poetry of contemporary poets shows the extent of their ability to highlight words. Since one of the most important factors in the transmission of culture is language, the type of use of language is one of the most important characteristics of poets. In this article, by reviewing the concepts related to linguistic aberration from Leach's perspective, different manifestations of linguistic abnormality in the poems of "Rahi Moayeri" and "Mehrdad Avesta" have been studied. The purpose of this study is to investigate the types of linguistic aberrations based on Leach theory in the poems of these two poets. This research was conducted with a library method and with a descriptive-analytical approach. Convey your wishes to the reader.Keywords: comparative literature, Linguistic Abnormality, Leach Theory, Rahi Moayeri, Mehrdad Avesta
-
سخنوران برجسته ادب فارسی هرکدام در برخی از انواع ادبی دستی توانا داشته اند. به گونه ای که آن نوع ادبی را به شاخص و معیاری برای آثار ادبی دیگر تبدیل کرده اند و آثارشان به عنوان مادر متن مورد توجه شاعران، نویسندگان و دیگر هنرمندان قرار گرفته است. از جمله این سخنوران بزرگ، از «سعدی شیرازی» - استاد مسلم غزل فارسی - می توان نام برد. بسیاری از غزلسرایان در شیوه شاعری خود متاثر از سبک سخن سعدی هستند. یکی از غزلسرایان معاصر که در شیوه سخن پردازی و انتخاب واژگان، ترکیبات، مضمون، محتوا و نوع نگاه بیش تر از دیگران از سعدی متاثر است، «محمدحسن رهی معیری» (1347 - 1288) است. این مقاله سعی دارد کیفیت تاثیرپذیری رهی معیری از سعدی در غزل را بر مبنای نظریه «ترامتنیت ژرار ژنت» بررسی و تحلیل کند.
این نظریه کلیه روابط یک متن با متون دیگر را بررسی و بیان می کند و کیفیت تاثیر و تاثر «پیش متن» و «بیش متن» را مشخص و وجوه آن را متمایز می سازد. آنچه از نتایج این گفتار حاصل شده ، عبارت است از: چگونگی برخورد رهی با غزل سعدی و استفاده از واژه ها و ترکیبات به شکل صریح و غیر صریح، پردازش مضمون و موضوع، نوع نگاه و برداشت رهی از شعر سعدی در موضوعات متفاوت و کیفیت تقلید یا تغییر نگاه به مضامین شعری سعدی که به شیوه تحلیلی - توصیفی بر اساس روش کتابخانه ای تنظیم گردیده است.کلید واژگان: سعدی, رهی معیری, بینامتنیت, ترامتنیت, کیفیت تاثیرپذیریEvery one of distinguished poets of Persian literature has been master in some types of literary. In such a way that they have changed that type of literary into a good standard for other literary works. Furthermore, their works as a mother text have attracted poets, writers, and other artists. One of this great poets , “Sa’adi-e Shirazi “, is as a certain literary Persian master. Also many poets are influenced by Sa’adi’s style in the way that they versify. One of the contemporary sonneteers who is more influenced by Sa’adi in his style of poems, selecting the terms, composition, content, and the type of his glance is ‘Mohammad Hosein Rahy Moayeri’. This article tries to investigate Rahy Moayeri’s impression from Sa’adi in ode based on Gerard Genette’s transtextuality theory . This theory surveys all correlations between one text and other texts as well as it characterizes the quality of the influence of “pretextuality” and “hypertextuality” and analyzes the aspects of a text. In result, what we can understand includes something such as: Rahi’s attitude to Sa’adi’s ode, the use of terms and combinations in an un explicit and implicit way, and the processing of the subject and content, the type of Rahi’s look into Sa’adi’s poets in different topics, and the quality of imitation or the changing of looking into Sa’adi’s contents . These are compiled based on analytical- descriptive way and library method.
Keywords: Sa’adi, Rahi Moayeri, Intertextuality, Transtextuality, the quality of impression -
حماسی و اجتماعی بودن مضامین شوقی در برابر فردی و غزل گونه بودن مدایح رهی، سادگی و روانی شعر احمد شوقی در برابر بهره گیری از صنایع ادبی و پیچیدگی الفاظ در شعر رهی معیری، سیر منطقی و جامعیت شعر شوقی و پردازش جنبه های مختلف زندگی پیامبر در برابر انتخاب یک موضوع محدود در شعر رهی همچنین پرداختن به خصوصیات اخلاقی پیامبر در شعر شوقی در برابر توصیفات ظاهری رهی از حضرت از ویژگی های بارز تفاوت در دو مدح است. اگرچه واقع گرایی، ارادت قلبی و پرهیز از تکسب و تصویر گری زیبا در هر دو مشترک و از نوع نگاه و ایدئولوژی آن ها نشات گرفته است. از مضامین قابل توجه در شعر شوقی توسل به اهل بیت است که در شعر رهی با وجود آنکه در محیط شیعی پرورش یافته است ملاحظه نمی شود.کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, احمد شوقی, رهی معیری, جلوه های تصویریThe remarkable differences between Ahmed Shawqi and Rahi Moayyeri are as follows: epic and social concepts in shawqi's against Moayyeri sonnet like poetries. Showqi's poetries are simple and fluent while Moayyeri's own complex lexicon and figures of speech. In Showqi's poetry a logical procedure can be seen whereas analyzing different aspects of Prophet Mohammad's life as well as studying his characteristics. Although realism, deep honor and ignoring beautiful depicting is common in both poetries. The outstanding concept in Showqi's poetry is appealing to Ahl e Beit while there is no trace of it in Moayyeri's in spite of his growth in Shia's environment.Keywords: comparative literature, Ahmed Shawqi, Rahi Moayyeri, pictorial effects
-
رهی معیری از شعرا و ترانه سرایان معروف معاصر است که با مطالعه غزلهای سعدی، حافظ، مولوی و عراقی خود را از چشمه فیاض شعر پیشینیان سیراب کرد و یکی از غزل سرایان مشهور معاصر ایران شناخته شد. روانی، انسجام و خیال انگیزی سخن او آن گونه است که شعر او به سبک سخن سعدی نزدیک می شود؛ از این رو در این پژوهش کوشش شده است عناصر موسیقایی غزلیات این دو شاعر با توجه به موسیقی بیرونی، کناری، درونی و معنوی با ارائه میزان کاربرد آنها در یک تحلیل مقایسه ای بررسی گردد. با مطالعه و تحقیق انجام شده این نتیجه حاصل شد که سعدی و سپس رهی با بهره گیری از عناصر موسیقی افزای سخن بر زیبایی و شیوایی و تاثیر کلام خود افزوده اند؛ اگرچه اختلافاتی در شیوه بیان و کاربرد عناصر موسیقایی از نظر ساختار و شکل سخن دیده می شود.کلید واژگان: سعدی, رهی معیری, غزلیات, عناصر موسیقایی
-
در آزمایش لوشر، رنگ به هشت گروه تقسیم می شود و آن چه در این آزمایش اهمیت می یابد، اولویت در انتخاب یا طرد رنگ هاست، زیرا لوشر این ویژگی را منبعث از شخصیت و اندیشه فرد می داند. در نگرش های ادبی نیز ترکیبات رنگی یکی از ارکان تصویرسازی هستند که شاعر با استفاده از آن ها آثار خویش را خلق می کند. طیف رنگی اشعار رهی نیز متاثر از این شگرد تصویرسازی است، چرا که رنگ در اشعار معیری، گاه در توصیفات عاشقانه یا نگرش های عرفانی – اجتماعی، و گاه در ترکیب های ادبی به کار رفته است. این مقاله، با هدف بررسی ارزش هنری و روانی رنگ در اشعار رهی، می کوشد تا ترکیبات رنگی اشعار وی را نشان دهد، چرا که بیش تر رنگ های رهی جنبه نمادین دارند و الگوهای رنگین در عناوین و ترکیبات او نیز به کار رفته اند. رهی از رنگ هم در معنای اصلی و هم در معنای مجازی استفاده کرده است، اما آن چه در این بررسی اهمیت می یابد، این است که شگردهای رهی در خلق تصاویر رنگی تنها متاثر از شخصیت او نیست و عوامل هنری و ادبی نیز در خلق این تصاویر نقش به-سزایی داشته اند.
کلید واژگان: رنگ, روان شناسی رنگ, مارکس لوشر, رهی معیری, نقد روان شناسیThe color in Luscher experiment is divided into eight groups and what matters in this experiment, is the preference in the selection or rejection of colors because Luscher knows that it is caused by character and mentality. Also, color combinations are one of the imaginations in literary schools that the poet creates his works using them. The color spectrum of Rahi's poems has been influenced by his imaginations, because they sometimes used description of romantic or mystical - social, and literary attitudes. This paper aims to explore the artistic and emotional value of color in Rahi's poem and tries to show the color combinations. Rahi's colors have aspect of symbolic and also color patterns have been used in the titles of his compositions. Rahi has used both original meaning and virtual meaning. But what is important in this study is that Rahi's techniques to create color images are not only influenced by his personality but also in the creation of these images artistic and literary elements have played an important role.Keywords: color, color psychology, Max Luscher, Rahi Moayyeri, psychological criticism -
پایبندی به اصول سخنوری و متعهد بودن به قوانین اخلاقی در ادب فارسی همواره حائز اهمیت فراوان بوده است به طوری که در اغلب کتب بلاغی و ادبی، مبحثی با عنوان سرقات به چشم می خورد. کپی رایت یا قانون حقوق مولف در دنیای امروز به نوعی یادآور نقادی موشکافانه بزرگان ادب در باب سرقات ادبی است.
انوری که از بزرگان شعر و ادب فارسی است و در بیشتر قوالب شعری طبع آزمایی کرده است،توجه شاعران بسیاری را به خود جلب کرده است.بزرگانی چون عطار، مولوی، سعدی، خاقانی و... بارها به استقبال اشعار او رفته و ابیاتی را نیز تضمین کرده اند.
شاعرانی که پس از وی به شاعری پرداخته اند خود را از او بی نیاز ندیده اند و با در دست داشتن دیوان اشعارش به تقلید از او پرداخته و گاه نتوانسته اند خود را از زیر سایه او خارج کنند، تاجایی که گاه به طرق نامطلوبی از اشعار او بهره برده اند.
در این جستار ابیات و اشعاری را از انوری در دیوان بعضی شاعران یافته ایم که شائبه سرقت آن ها به صورت انتحال، اغاره و سلخ بسیار محکم و مستدل وجود دارد. در این مقاله علاوه بر نشان دادن این گونه سرقات، به طور خاص انتحال شعری از انوری که در دیوان رهی معیری شاعر معاصر به چشم می خورد معرفی شده است. همچنین ابیاتی که سیف فرغانی از انوری سرقت کرده در این مقاله مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.
کلید واژگان: انوری, سرقت ادبی, انتحال, اقتباس, رهی معیریAdherence to the principles of eloquence and commitment to the moral principles in Persian literature has always been of great significance، as in most rhetorical and literary works، there can be seen some chapters under title of plagiarism. Copyright or the right of the author in modern life، is somehow a reminder of narrow criticism of great literary scholars regarding Plagiarism. Anvari، who is one of the great men in Persian literature and had shown his talent in most poetic styles، has attracted the attention of a large number of poets. Great poets like Attar،Molavi،Saadi، Khaghani and others have repeatedly literary imitated his poems and borrowed some verses. The poets who started saying poets after him، also did not see themselves needless of his poems and having his Divan in their hands، tried to imitate him. Sometimes they were not able to get out of his shadow on their poems. This is to the extent that sometimes they took profit of his poems in unfavorable ways. By careful and diligent studies in this paper، we have found some poems of Anvari in Divans of some poets with very strong and documented evidences of Plagiarism in the form of Direct Plagiarism، Modified Plagiarism and surface- modified Plagiarism. While indicating these types of Plagiarism، specifically the direct Plagiarism of one of Anvari''s poems seen in the divan of RahiMoayyeri، one of contemporary poets، is introduced. Some verses Plagiarized from Anvari by SeifFarghani have also been carefully studied in this paperKeywords: Anvari, plagiarism, Direct Plagiarism, Adaptation, RahiMoayyeri -
سبک شناسی آماری کمک شایانی به روش مندی و علمی شدن پژوهش های ادبی کرده است. ثروت لغوی ای که شاعر یا نویسنده در اثر خویش به کار می گیرد از ویژگی های سبک و ساختار اثر ادبی است. یکی از روش هایی که برای شناخت این ثروت لغوی به کار می رود نظریه جانسون است. این روش با بهره گیری از علم آمار و با رویکرد میان رشته ای در پی نزدیک شدن به صحت و دقت بیش تر است. در این جستار سعی شده است تا با بهره گیری از شیوه کمی «جانسون» به بررسی مساله تنوع واژگان در سبک شعری رهی معیری، هوشنگ ابتهاج و فریدون مشیری پرداخته شود. در پایان پژوهش مشخص شد که سبک شعری رهی معیری از تنوع واژگانی بیش تری نسبت به دو شاعر دیگر برخوردار است. هم چنین سبک شعری فریدون مشیری دارای تنوع واژگانی بیش تری نسبت به سبک شعری هوشنگ ابتهاج است.
کلید واژگان: سبک شناسی, تنوع واژگان, رهی معیری, هوشنگ ابتهاج, فریدون مشیریStatistical stylistics has helped the systematic and scientific study of literary research considerably. The lexical wealth a poet or writer applies in his or her work is considered as features of the style and structure of a literary work. One of the methods used for identifying the lexical wealth is Johnson's Theory. Using statistics and an interdisciplinary approach, this method follows to approach more accuracy and precision. In this paper, it has been tried to study the issue of words variation in poetic style of Rahi Moayeri, Hushang Ebtehaj and Fereydoon Moshiri using Johnson's quantitative method. At the end of the research, it was determined that the poetic style of Rahi Moayeri had a more lexical variation than the two other poets. In addition, the poetic style of Fereydoon Moshiri had a more lexical variation than that of Hushang Ebtehaj.Keywords: stylistics, variety of words, Rahi Moayeri, Hushang Ebtehaj, Fereydoon Moshiri -
رهی معیری از شعرا و ترانه سرایان معروف معاصر است که با مطالعه غزلهای سعدی، حافظ، مولوی و عراقی خود را از چشمه فیاض شعر پیشینیان سیراب کرد و یکی از غزل سرایان مشهور معاصر ایران شناخته شد. روانی، انسجام و خیال انگیزی سخن او آن گونه است که شعر او به سبک سخن سعدی نزدیک می شود؛ از این رو در این پژوهش کوشش شده است عناصر موسیقایی غزلیات این دو شاعر با توجه به موسیقی بیرونی، کناری، درونی و معنوی با ارائه میزان کاربرد آنها در یک تحلیل مقایسه ای بررسی گردد. با مطالعه و تحقیق انجام شده این نتیجه حاصل شد که سعدی و سپس رهی با بهره گیری از عناصر موسیقی افزای سخن بر زیبایی و شیوایی و تاثیر کلام خود افزوده اند؛ اگرچه اختلافاتی در شیوه بیان و کاربرد عناصر موسیقایی از نظر ساختار و شکل سخن دیده می شود.
کلید واژگان: سعدی, رهی معیری, غزلیات, عناصر موسیقایی -
فراق از قدیم ترین، پرتوصیف ترین و پرمعناترین واژگان در شعر فارسی به ویژه غزل عاشقانه است و شاعران آن را به صور گوناگون توصیف کرده اند.
هجران و فراق در غزلیات سعدی بیشتر نتیجه بی اعتنایی یا قهر معشوق است. شرح فراق و عواطف و احساسات ناشی از آن در شعر سعدی، معمولا از عجز و افسردگی ناشی نمی شود و داغ فراق هم نسبتا معتدل است و شکایت از معشوق شدید و غلیظ نیست. اما فراق و جدایی در غزلیات رهی غالبا با غصه خوردن و اندوه همراه است. افسردگی رهی در مقایسه با سعدی به مراتب بیشتر است و سعدی کمی خوش بینانه تر به این مقوله می پردازد. در اشعار رهی دوری و فراق معمولا نتیجه بی وفایی یا رفتن معشوق است و این معشوق است که سفر می کند و از عاشق جدا می شود حال آنکه سعدی گاه از روی ناچاری و به حکم تقدیر، خود می رود و رفتن اوست که باعث جدایی می شود.
در این مقاله، جلوه های فراق در غزلیات سعدی و رهی معیری و مشترکات و تفاوت های آن ها بررسی شده است.
کلید واژگان: سعدی, رهی معیری, غزل, عشق, فراقSeparation is one of the most descriptive and meaningful words that has not been defined comprehensivly. In other words، from its genesis‚ each sage and poet has described and defined separation differently and according to his understanding and inclination. Separation in Sa´di sonnets is mostly due to the beloved''s inattention and breakup. In sa´di''s poems، describing separation and consequent emotions doesn''t usually derive from grief and melancholy; it is relatively mild and complaint from the beloved or about misfortune is not srver. In compression، separation in Rahi''s sonnets is only the result of grief and melancholy. Rahi''s depression، compares to Sa''di''s depression is much more and Sa''di considers it more optimistically. In Rahi''s poems، detachment is usually due to unfaithfulness or the beloved''s departure and it is the beloved who travels and separates from the lover; however، it is Sa''di who goes and sauses separation at times because of helplessness or his fate. In this study، how separation is reflected in Sa''di''s and Rahi Moayeri''s sonnets and some aspects of separation and its manifestations are discussed as well.Keywords: Saa´di‚ Rahi Moayeri‚ sonnet‚ love‚ separation -
«رهی معیری»، یکی از بهترین شاعران معاصر است که غزلیات فاخرش، هم از لحاظ مضمون و هم از لحاظ قالب، شورانگیز و قابل تحسین می باشند. آشنایی و الفت او با موسیقی و موسیقی دانان، دمخوری و دوستی با هنرمندان و بیش از هر چیز وجود سراسر شور و شوقش، رنگ و بویی خاص به سروده هایش داده است.
اگرچه «عشق» در غزل «رهی» بیش از هر موضوعی مورد توجه قرار گرفته است، اما او به مضامین دیگری چون: بی نیازی و وارستگی، گله از روزگار، وطن پرستی، توصیف زیبایی ها و نکوداشت هنرمندان و دانشمندان نیز توجه کرده است. قابلیت های شگفت انگیز ذاتی و اکتسابی رهی، او را در پرداختن به هر یک ازاین موضوعات، بسیار توانمند و موفق نموده است.
در این مقاله، - نگارنده- با گواه گرفتن سروده های شاعر- هر یک از این موارد را مورد بررسی قرار داده است.
کلید واژگان: رهی معیری, شعر, غزل, موضوع و مضمون"Rahi-e Moayyery," is one of the best Persian contemporary Poet whose outstanding Ghazals, are admirable both in form and content. His friendship with musicians and music and with artists gave his poems a special taste. Although, '' Love '', is the most favorite issue in Rahi's Ghazals, he has considered other subjects such as: magnanimity and liberation, patriotism, lament of the fortune, description of beauties and glorification of great scholars and artists. His extraordinary natural and acquired qualities and qualifications empowered him in this matter.This study has tried to review the above- mentioned issues in Rahi's Ghazals by presenting evidence from his works.Keywords: Rahi, e Moayyeri, Poetry, Ghazal, Subject -
رهی معیری از شاعران بنام و پرآوازه معاصر است که زبان عاطفی و پراحساسش، نظر مخاطبان فراوانی را از زمان حیاتش تا کنون، به سوی سروده های او جلب کرده است. همین رویکرد گسترده مخاطبان، چاپ مکرر آثار او را در پی داشته است؛ به گونه ای که در دو دهه اخیر، شمارگان و نوبت های چاپ آثار رهی به اشکال مختلف، در میان دیگر آثار ادب فارسی، برجستگی خاصی داشته است.
بر اساس این امتیازها و توان مندی ها، در این مقاله در پی آنیم که:الف- جایگاه، رهی معیری را در میان شاعران معاصر، بویژه سنت گرایان مشخص کنیم.
ب- مهمترین عواملی را که موجب پسندیدگی شعر وی در میان مخاطبان گردیده، بکاویم.
بی تردید عوامل متعددی در پسندیدگی یک اثر ادبی موثر می افتد که ممکن است به حوزه لفظ یا معنا مربوط باشد؛ براساس مطالعه و تاملی که بدین منظور برروی سروده های رهی انجام گرفت، بدین نتیجه دست یافتیم که بیشتر زیبایی های شعر «رهی» به ساختار و فرم سخن وی مربوط است، لذا باید بیشتر از دیدگاه نقد ساختار گرایانه و فرمالیستی به اشعار وی نگریسته شود.
بهره گیری رهی از عناصر موسیقی افزای سخن را باید از شگردهای موثر رهی در این حوزه به شمار آورد که بی تردید نتیجه آشنایی عمیق رهی از سال های آغازین نوجوانی با موسیقی بوده است.
کلید واژگان: رهی معیری, ساختار گرایی, عناصر موسیقی افزای سخن, عاطفه, نقد زیبایی شناسیAn Artistic Analysis of Rahi-e Moayyeri's Poetry and its Position in Contemporary Persian LiteratureRahi-e Moayyeri, is the famous Persian contemporary poet whose eloquent and charming language has attracted many people. This paper has tried to analysis the reasons ofthis attraction and popularity. To do this, firstly the rank of Rahi-e Moayyeri among the contemporary poets, especially among the traditionalists one, is studied. Then the mostimportant elements of the popularity of his poets are inquired. The primary inquiry showed that the great part of this success is related to formal aspects of Rahi’s poetry. Therefore in following parts of paper the form and structure of Rahi’s poems were examined more precisely by a point of view based on structuralism and formalisms. As a conclusion, it is supposed that the attraction of Rahi’s poetry is due to the musicality of his language that is the result of a deep knowledge of music taught from childhood.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.