به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سعدی شیرازی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سعدی شیرازی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه گوشه نشین، مریم شفیعی تابان*، بهنام فعلی
    توجه به سبک زندگی از مباحث ضروری جوامع امروزی است. این مفهوم بازتاب دهنده طیف کاملی از عقاید، ارزش‎ها و فعالیت های اجتماعی است که جوامع را از هم متمایز می کند. سبک زندگی اسلامی متشکل از مجموعه هایی به هم پیوسته از الگوهای رفتاری در زمینه های مختلف حیات بشری است. نهج البلاغه به عنوان یکی از منابع اصلی اسلامی، دربردارنده شاخصه های متعدد سبک زندگی در زمینه های مختلف است. از آنجایی که سعدی پرورش یافته فرهنگ اسلامی است، در آثار خود به موارد فراوانی از سبک زندگی اشاره کرده که یادآور مولفه های سبک زندگی در نهج البلاغه است. جستار حاضر سعی دارد با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی به تاثیرپذیری سعدی از سبک زندگی در نهج البلاغه بپردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد که سعدی در مولفه های متعدد ذهنی و عینی سبک زندگی متاثر از نهج البلاغه بوده است، با این تفاوت که امام علی (ع) هر مولفه را در زمینه های مختلفی مانند اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی، اقتصادی تحلیل کرده است، اما بررسی های سعدی در مولفه‎های ذکر شده، محدودتر است و به گستردگی مولفه های ذکر شده در نهج البلاغه نیست.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, سبک زندگی, سبک زندگی اسلامی, سعدی شیرازی, آثار سعدی}
    Fatemeh Gooshehneshin, Maryam Shafiee Taban *, Behnam Feali
    Paying attention to lifestyle is one of the essential issues in today's societies. This concept reflects the full range of ideas, values and social activities that distinguish societies. The Islamic way of life consists of interconnected sets of behavioral patterns in various fields of human life. Nahj al-Balaghah, as one of the main Islamic sources, includes various characteristics of lifestyle in various fields. Since Saadi is the product of Islamic culture, he has mentioned many cases of lifestyle in his works, which are reminiscent of the components of lifestyle in Nahj al-Balaghah. The present paper tries to rely on the descriptive-analytical method to influence Saadi's lifestyle in Nahj al-Balaghah. The results of the research show that Saadi has been influenced by Nahj al-Balaghah in various mental and objective components of lifestyle, with the difference that Imam Ali (AS) has analyzed each component in different fields such as belief, social, political, military, economic, but Saadi's studies on the mentioned components are more limited and It is not as extensive as the components mentioned in Nahj al-Balaghah.
    Keywords: Nahj al-Balaghah, lifestyle, Islamic lifestyle, Saadi Shirazi, Saadi's works}
  • آیت شوکتی*، مسعود باوان پوری، وحید سجادی فر

    محمود وراق هروی و سعدی شیرازی دو تن از شاعرانی هستند که در دیوان های شعری خویش به حکمت، پند و اندرز توجه خاصی داشته اند. تاثیرپذیری از فرهنگ اسلامی و آموزه های دینی به ویژه قرآن و نهج البلاغه در کنار تجارب زندگی شخصی از جمله منابع حکمت در شعر آن ها محسوب می شود. سادگی و وضوح واژه ها و عبارات، آزادی نسبی از اصطلاحات مهجور و نامفهوم، خروج از فرهنگ لغوی قدیم و استفاده از فرهنگ لغوی عصر خویش، بهره گرفتن از ضرب المثل ها متناسب با نیاز عصر و ذوق و سلیقه مردم و عوام پسند بودن آن از ویژگی های ادبیات حکمی این دو شاعر فرزانه محسوب می شود. پژوهش حاضر بر آن است با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی به بررسی وجوه اشتراک در ادبیات تعلیمی و حکمی دو شاعر بپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هر دو شاعر در قالب ابیات و انواع ادبی گوناگون، مکارم اخلاق از جمله کار و تلاش، صبر، جود و بخشش، ظلم ستیزی و... را به مخاطبان شان توصیه کرده و آنها را از صفات نکوهیده از جمله طمع، بخل و حسد و...برحذر داشته اند. پرداختن به اصول اخلاقی و تعلیمی در شعر این دو شاعر گاه به حدی نزدیک است که گویی این شعار از تفکر یک انسان برآمده اند؛ برای نمونه وراق در دو بیت مال و ثروت را وسیله ای برای حفظ و افزودن بزرگواری انسان می داند و سعدی نیز در یک بیت دقیقا همین نکته را گوشزد می کند.

    کلید واژگان: ادبیات تعلیمی, حکمت, ادبیات تطبیقی, محمود وراق, سعدی شیرازی}
    Ayat Shokati *, Masoud Bavanpouri, Vahid Sajjadifar

    Mahmoud Waraq Heravi and Saadi Shirazi are two poets who have paid special attention to wisdom, advice and advice in their poetry divans. Being influenced by Islamic culture and religious teachings, especially the Qur'an and Nahj al-Balagha, along with personal life experiences, are among the sources of wisdom in their poetry. Simplicity and clarity of words and phrases, relative freedom from abandoned and incomprehensible terms, departure from the old lexical culture and using the lexical culture of our era, using proverbs in accordance with the needs of the age and the taste of the people and its popularity are among the characteristics of this edict literature. Two wise poets are considered. The present research aims to investigate the commonalities in the didactic and judgmental literature of two poets by using the descriptive-analytical method and using the American school of comparative literature. The results of the research indicate that both poets in the form of verses and various literary types recommended moral virtues such as work and effort, patience, kindness and forgiveness, anti-cruelty, etc. They have warned against greed, greed and envy. Dealing with the moral and educational principles in the poetry of these two poets is sometimes close to the point that it is as if these slogans came from the thinking of one person; For example, in two stanzas, Waraq considers property and wealth to be a means to preserve and increase human dignity, and Saadi also points out the exact same point in one stanza.

    Keywords: Mahmoud Varagh, Saadi Shirazi, Wisdom, Educational Literature, Comparative Literature}
  • محمد پوریاورچوبر، احمدرضا نظری چروده*، معصومه نظری چروده
    در سده های تاریک هفتم و هشتم هجری که دوره چیرگی خونخواران تاتار و فرمانروایی حاکمان نالایق ستمکار بر  ایران بود، اشعار انتقادی به شیوه ای رساتر از ادب اعتراض در قرن ششم، به منصه ظهور رسید. در بحبوحه آن دوران خفقان زده، سعدی و سیف فرغانی، دو تن از آزاداندیشانی بودند که هریک به سبک و سیاقی خاص، در اشعارشان به مسایل جامعه فروپاشیده آن روزگار پرداختند. از آنجا که خودرایی حکومت های ضدمردمی، قلم و بیان را در زندان هزارتوی استبداد به اسارت کشیده بود، به ناچار این شاعران برای به نقد کشیدن اوضاع آشفته و نابسامان آن دوران به آرایه های بدیعی رمزآلود، به ویژه ایهام روی آوردند. این پژوهش بر آن است که با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی و مقایسه ای به بررسی و مقایسه کارکرد آرایه ایهام در طرح مسایل سیاسی و اجتماعی در غزلیات شاعران مذکور بپرازد تا اولا میزان تاثیر هجوم چنگیز و حکومت مغولان در این دوره بر مضمون رایج در غزلیات شان بازنموده شود و ثانیا برجسته ترین ایهام های غزلیات شاعران مذکور با کارکرد سیاسی و اجتماعی و وجوه تشابه و افتراق آن ها شناخته شود. برآیند نهایی این تحقیق نشان می دهد که کاربست روش «ایهام» در بیان مسایل سیاسی و اجتماعی در غزلیات سعدی نسبت به غزلیات سیف تنوع و بسامد بیشتری دارد. بیشترین انتقادهای ایهام آمیز این دو شاعر متوجه صاحبان قدرت است. از میان انواع ایهام، ایهام مجرد و تناسب به ترتیب در غزلیات سعدی و ایهام تناسب و تضاد در غزلیات سیف از نمود بیشتری برخوردارند.
    کلید واژگان: بدیع معنوی, ایهام, غزل, ستم, ریا, سعدی شیرازی, سیف فرغانی}
    Mohammad Pouryavar Choubar, Ahmadreza Nazari Charvadeh *, Masome Nazari Charvadeh
    In the dark seventh and eighth centuries AH, which was the period of domination of the Tatar bloodthirsty and the governance of the unworthy cruel rulers over the cultural Iran, critical poems emerged in ways deeper than the protesting literature in the sixth century. In this period, Saadi and Saif Farghani were two liberals who each addressed the issues of the disintegrated society of that time. Since the arbitrariness of anti-people governments had captured the pen and speech in the labyrinth of tyranny, these poets inevitably turned to cryptic novelties, especially equivoque , to criticize the turbulent situation of the time. Based on a descriptive-analytical and comparative method, this study aims to investigate and compare the function of equivoque in raising political and social issues in the Ghazal of the mentioned poets in order to firstly explain the impact of Genghis Khan invasion and Mongol rule in this period on the common theme in their Ghazal and secondly, the most equivoques of the Ghazal of the mentioned poets is known by their political and social functions and their similarities and differences, as well. The final result of this research shows that the application of "Equivoque " method in raising political and social issues in Saadi's Ghazal is more frequent than Saif’s. Most of the equivoques criticisms of these two poets are directed at those in power. Among the types of equivoque , abstract equivoque and equivoque of proportion are more prominent in Saadi's Ghazal and equivoque of proportion and contradiction in Saif's Ghazal, respectively.
    Keywords: Spiritual innovation, Īhām, Ghazal, Oppression, hypocrisy, Saadi Shirazi, Saif Farghani}
  • این تنها نسخه خطی به زبان فارسی در کتابخانه ملی الجزایر است، و یکی از با ارزش‌ترین نسخه‌هایی است که نگارنده افتخار دیدن آن را داشته، این نسخه خطی، با عنوان «بوستان» نسخه اصلی از کتاب سعدی شیرازی است. این نسخه نشانگر یک نقطه عطف تاریخی در فرهنگ فارسی به طور کلی و فرهنگ ایرانی به طور خاص است، زیرا علاوه بر تاریخچه و شرح شرایط اجتماعی جامعه در زمان خود، بیش از یک کتاب ادبی است زیرا دارای آموزش‌های اخلاقی و مذهبی است. از طریق بررسی این نسخه، سعی شده است تاریخچه این نسخه از کتاب بوستان که موجود است ارایه شود.

    کلید واژگان: سعدی شیرازی, بوستان, ادبیات فارسی, نسخه خطی, کتابخانه ملی الجزایر}
    Bachir Nadir Bennia*

    This is the only manuscript contained in the Algerian National Library in the Persian language, and it is one of the most precious copies that I had the honor to view. This manuscript is a copy of the original manuscript of the Persian writer Saadi Shirazi entitled "Bustan". Especially, as it is more than a literary book as it contains moral and religious education, in addition to history and a description of the social condition that society was suffering in this time. Through this investigation of the manuscript, I tried to present the history of this copy of Bustan's book that I have in hand.

    Keywords: Saadi Shirazi, Bustan, Persian Literature, Manuscript, Algerian National Library}
  • کبری شبان قوچان عتیق، محمود طاووسی*، مهدی ماحوزی

    از شگردهای هنری سعدی آن است که سادگی را با صنعت گری در می آمیزد و هنرش را برای خواننده به نمایش می گذارد. وی گاهی از ابزارهای کارآمد همچون: آیرونی، کنایه، استعاره تهکمیه و.. برای گریز از شفاف گویی بهره می گیرد. نگاهی نو به مبحث شگردهای هنری آیرونی، باعث یافتن راهی تازه برای تشخیص میزان قدرت و هنر شاعری وی است. هدف از این جستار بررسی بسامد تحلیلی شگردهای هنری آیرونی که شامل: کلامی، بلاغی، رادیکالی، موقعیت، ساختاری، سقراطی و تقدیر، در اشعار سعدی شیرازی و مقایسه آن با کنایه است زیرا هرچند میان کنایه و آیرونی  تفاوت هایی وجود دارد اما شگردهای هنری آیرونی در کنار کنایه افزایش می یابد؛ بنابراین بهره گیری از ساختار کنایی همراه با آیرونی بر پیچیدگی و ابهام کلام می افزاید. روش کار در این پژوهش توصیفی- آماری است. یافته های پژوهش نشان می دهد آیرونی به عنوان یکی از اجزای سازنده زبان در اشعار سعدی برای بیان اندیشه های دینی، سیاسی و اجتماعی نمود بسیار روشن و آشکار دارد. آیرونی کلامی با 29% بیشترین بسامد و آیرونی تقدیر با 3% کمترین بسامد را به خود اختصاص داده است. در این میان سهم سعدی در کاربرد کنایه و آیرونی به طور محسوسی کمتر از هم عصران خود است.

    کلید واژگان: شگردهای هنری, سعدی شیرازی, آیرونی, کنایه, تهکم, طنز}
    kobra shaban ghoochan, mahmoud tavoossi *, mehdi mahoozi

    Saadi's artistic techniques combine simplicity with industry and showcase her to the reader. He sometimes uses efficient tools such as Irony, Shout, Metaphor, Pahlavi, and ... to escape from the Transparency. A new look at the subject of Irony's artistic techniques is finding a way to determine his poetry's power and style. The purpose of this research is to study the analytical frequency of the arranger's artistic instruments, which include: verbal, rhetorical, radical, situational, structural, Socratic and acclaimed, in the poems of Saa'di Shirazi and its comparisons with eulogy, although there are some differences between the Irony, Along with the quill, the use of the cynical structure along with Irony adds to the complexity and ambiguity of the word. The method of this study is descriptive-statistical. The findings of the research show that Irony, as one of the components of language in Saadi's lyrics, is very clear and clear in expressing religious, political and social ideas. The Irony word is the most frequent with 29% and Irony has the lowest rate of 3%. In the meantime, Saa'di's contribution to the use of the eagle and the Irony is noticeably less than that of his contemporaries.

    Keywords: Artistic techniques, Saadi Shirazi, Irony, Ridiculous, Humorous}
  • کبری شبان قوچان عتیق*، محمود طاووسی، مهدی ماحوزی
    مبحث دستور در عرصه بیکران زبان و ادبیات فارسی به عنوان یکی از مباحث اساسی فنون و نظم سخن بسیار پرکاربرد است. با توجه به این امر، بررسی بن مایه ها و عناصر درونی این مقوله بستر مناسبی را برای تحقیق و پژوهش بسیار فراهم می آورد. «صفت» یکی از مقوله های دستور زبان فارسی است و کار آن از نظر منطقی و دستوری در کلام، خاص کردن موصوف است. در عین حال، «کنایه» از مباحث بیان و بدیع است که از طریق استدلال و دریافت معنی صورت می گیرد. یکی از شگردهای زبانی سعدی، آوردن صفات و تعابیر کنایی زیباست که از آن برای برجسته سازی کلام خویش بهره می گیرد و با کمک این عناصر شاعرانه و بدیع بر جذابیت کلام خود می افزاید. هدف از این جستار، بررسی بسامد عناصر و بن مایه های صفت با توجه به جنبه های کنایی آن از نظر ساختار لفظی، انواع صفت و روابط و مناسبات آن در غزلیات سعدی شیرازی است. روش کار در این پژوهش، توصیفی آماری است. صفت های کنایی به عنوان یکی از اجزای سازنده زبان محاوره در غزلیات سعدی نمود بسیار روشن و آشکاری دارد که البته در این میان، سهم سعدی در کاربرد صفت های کنایی به طور محسوسی کمتر از هم عصران خود است.
    کلید واژگان: صفت, کنایه, غزلیات, سعدی شیرازی, دستور, بلاغت, شگردهای هنری}
    Kobra Shaban Ghoochan Atigh *, Mahmoud Tavousi, Mehdi Mahoozi
    Grammar is one of the fundamental subjects of study in the vast field of Persian language and literature and the study of its elements provides a good basis for research. “Adjective” is one of the parts of speech in Persian grammar and its function is to modify the noun to which it refers. Metonymy is a means of expression that is understood through argumentation and meaning comprehension. One of Saadi’s linguistic techniques is the use of beautiful adjectives and metonymies to make his poetry more attractive. This research employs a statistical approach to investigate the frequency of adjectives containing metonymy in terms of verbal structure in Saadi’s sonnets. Metonymical adjectives, as one of the elements of conversational language, play a prominent role in Saadi’s sonnets. However, Saadi’s contribution to the use of metonymical adjectives is considerably less than that of his contemporaries.
    Keywords: Adjective, Metonymy, Sonnet, Saadi Shirazi, Artistic technique}
  • تحلیل سبک شناختی و زیبایی شناختی ترجمه اشعار عربی سعدی شیرازی به دست مویدشیرازی
    علیرضا نظری *
    آثار سعدی شیرازی، یکی از نامدارارترین سخن سرایان ادب فارسی، بنا به جنبه های متعدد شکلی و محتوایی، قابلیت تحلیل و بررسی را از جنبه های فراوانی داراست. این شاعر برجسته فارسی با سرودن اشعار قابل توجهی به زبان عربی، مهارت و تسلط خود را در این زبان به نحو تحسین براگیزی به نمایش گذاشته و این اشعار را مویدشیرازی به فارسی ترجمه کرده است. پرسش اینجاست که ترجمه فارسی اشعار سعدی و به عبارت دقیق تر، ترجمه مویدشیرازی، چگونه و تا چه حد می تواند روح و سبک ادبی سعدی را بنمایاند. این پژوهش، با شیوه توصیفی تحلیلی، ترجمه مویدشیرازی را واکاویده تا بتوان از منظر زیبایی شناسی این ترجمه، ضمن تبیین ارزش ادبی اشعار عربی سعدی، شیوه ترجمه فارسی اش را منطبق بر جوانب شکلی و محتوایی اصل اثر، تحلیل سبک شناختی کرد. باتوجه به آگاهی مویدشیرازی از ادبیات دو زبان، وی در ترجمه فارسی اشعار سعدی، دقت در انتقال معنا را معیار قرار داده و از ترجمه آزاد که اجازه بازآفرینی متن اصلی را به مترجم می دهد پرهیز کرده است.
    کلید واژگان: سعدی شیرازی, اشعار عربی, مویدشیرازی, ترجمه شعر, سبک ترجمه}
    A Stylistic and Aesthetic Analysis of Moayed Shirazi's Arabic Translation of the Poems of Saadi Shirazi
    Alireza Nazari *
    Due to their forms and content, the works of Saadi Shirazi, one of the well-known and outstanding Persian poets, have the potentiality of being analyzed from different points of view. Composing some remarkable parts of his poems in Arabic language, Saadi has tried to show his skills and proficiency in Arabic. These parts of his poems have been translated into Persian by Moayed Shirazi. The question raises here is how and to what extent the translated version by Jafar Moayed Shirazi indicates the spirit and the literary style of Saadi's works. Through a descriptive-analytical method, this research has been accomplished to study the translation from an aesthetic viewpoint to show the translator’s comprehensive knowledge of the language in conveying the meaning and the content. Due to Moayed Shirazi's knowledge of both languages –Persian and Arabic- he has adopted the precision of meaning transfer as a criterion and avoids the free translation that lets the translator to recreate a new text out of the source.
    Keywords: Saadi Shirazi, Arabic Poems, Moayed Shirazi, Translation of poetry, Translation Style}
  • فاطمه خداکرمی *
    در بررسی آثار ادبیات جهانی تاثیرگذاری آثارادبای فارسی زبان برشعرا و نویسندگان سایرکشورها بستر مناسبی است برای پژوهش های ادبیات تطبیقی. سعدی شیرازی از جمله چهره های برجسته شعر وادب ایران است که درآثارش با تبحری خاص و نگرشی ژرف بطوراعم واخص به نگارگری زشتی ها و زیبائی های جامعه بشری می پردازد و مسائل اخلاقی- عرفانی و اجتماعی حاکم برجامعه بشری را درقالب حکایت های نغز و شیرین- نظم و نثر- موشکافانه تحلیل و بررسی می کند. افکار متجلی درآثارشیخ اجل تاثیرگسترده و ژرفی برتفکر برخی از روشنفکران و ادباجهان داشته وهرکدام به فراخور اثر ادبی و شناخت و بینش خود خوشه ایازگلستان حکمت ومعرفت سعدی چیده اند و با الهام ازکلام سعدی و بویژه اصول عدالت، نوع دوستی و اعتدال، اشعاری سروده ویا حکایت هایی نگاشته اند. مقاله حاضر، ضمن نگاهی اجمالی به آشنایی اروپاییان با حکمت عملی و اخلاق اجتماعی گلستان سعدی به طور اخص، به بررسی شباهت آثار سعدی با برخی از آثار بزرگان ادبیات کلاسیک آلمانی زبان و اینکه این شباهت ها ناشی از تاثیر است و یا توارد، می پردازد.
    کلید واژگان: سعدی شیرازی, ادبیات تطبیقی, گلستان سعدی, ادبیات کلاسیک آلمانی زبان, روشنفکران مغرب زمین}
    The impact of the Persian Writers upon the literary style and tradition of the World's prominent poets and writers could serve as an interesting and overwhelming subject for comparative studies. Saadi`s Golestan has been a great source of inspiration for many writers of world. This book has served as a source of wisdom and understanding for many writers. His notions of justice, moderation, rationality and humanism have been widely used in the narrative a poetic works of many writers. In his works Saadi with a special artfulness and deep sensibility portrays the vice and virtuous dimensions of human race and in a witty and skillful manner, in his prose and poetic works, demonstrate the behavioral characteristics of all classes of society. The present research attempts to present a brief overview of the Europeans understanding of the practical dimensions of Saadi's philosophy, outlooks and social morality presented in Golestan. Furthermore, it attempts to analyze the explicit and implicit seminaries of literary features used by German Classic Writers and Saad
    Keywords: Saadi of Schiraz, Comparative literature, Golestan Saadi, German Classical literature, Western intellectuals}
  • محبوبه مسلمی زاده
    پند و اندرز به هر شکل و غرضی، جریان اندیشه آدمی را برای بهبود وضع زندگی و رسیدن به نیک بختی نشان می دهد. سعدی بزرگ ترین شاعر اخلاقی و تربیتی ایران است که وعظش لطیف، دل انگیز، استوار و متقن و اندرزهایش چونان سرمشق زندگانی در دوران بعد از او نیز به کار رفته است. مساله مطرح در این مقاله این است که برخی غزل های سعدی به خلاف قیاس دیگر آثاری که او را به تعلیم و تجربه نام آور ساخته ، محتوای پندگریزی دارد. در این غزل ها وی به جای پند و اندرز دادن مخاطب، خود از آن دوری کرده، از ناصح و مشفق تقاضا می کند که دیگر او را پند ندهند زیرا گرفتار درد بی درمان جنون عشق است که با آب عقل به یک جوی نرود و نصیحت را که خود از آبشخور عقل مایه می گیرد، نرسد که بر او کارگر افتد. روش این تحقیق مطالعه غزل های سعدی در کلیات او و تحلیل غزل ها از منظر پندناپذیری است؛ به ویژه آن جا که پای عشق در میان باشد. دستاورد مقاله حاضر استخراج و تحلیل نمونه ابیاتی است که در آن ها سعدی در راستای اخلاق بر پایه عشق و دوستی، به صراحت از هرگونه خردورزی و نصیحت پذیری و پندشنوی روی گردان است.
    کلید واژگان: سعدی شیرازی, غزلیات, پندگریزی, نصیحت گری}
  • سودابه مظفری، اشرف پرنوش*
    جوانی و پیری از جمله موضوعاتی است که شاعران در هر زمان و مکان بدان عنایت داشته و از زاویه دید خود درباره آن شعر سروده اند. از جمله شاعرانی که با نگاهی ویژه اما نزدیک به هم در شعرشان به این موضوع اهمیت داده اند شاعر بزرگ عرب، ابن معتز و شاعر پرآوازه ایران، سعدی شیرازی اند که علی رغم اینکه در دو دنیای متفاوت زندگی کرده اند در اشعارشان تصویر مشابهی درباره جوانی و پیری ارائه داده اند. در این مقاله سعی بر این است که به شیوه توصیفی تحلیلی و برمبنای مکتب امریکایی ادبیات تطبیقی، دیدگاه سعدی و ابن معتز درباره جوانی و پیری بررسی تطبیقی شود. یافته های پژوهش بیانگر آن است که هر دو شاعر جوانی را دوره لهو و لعب، عیش وتنعم، قوت و قدرت و نشاط معرفی کرده اند و پیری را از سویی دوره ضعف جسمانی، پژمردگی و فرسودگی بدن و تحلیل قوای بدنی و از سوی دیگر دوره زهدپیشگی و دوری از لذت ها همراه با افزایش آگاهی و قدرت تدبیر دانسته اند که در نهایت با ترک زندگی به پایان می رسد.
    کلید واژگان: جوانی, پیری, ابن معتز, سعدی شیرازی}
    Soodabe Mozaffari, Ashraf Parnoosh *
    Youth and old age are among themes adopted everywhere and at all times by poets, who have written poems on them from their own perspective. The renowned Arab poet IbnMutazz and prominent Iranian poet Saadi are two poets who from a particular, though close, standpoint addressed the themes in their poems. Despite living in two different worlds, they presented a similar picture of youth and old age in their poetry. The present paper tries to provide a comparative study of Saadi’s and IbnMutazz’s opinion about youth and old age, using a descriptive-analytical method based on the American approach. The findings suggest both poets describe youth as a period of frivolity, pleasure and luxury, strength and exuberance, while old age is on one hand a period of physical weakness, frailty and loss of physical power and on the other, a period of piety, rejection of pleasures and increased prudence and knowledge, which ultimately ends in death.
    Keywords: Youth, Old Age, IbnMutazz, Saadi Shirazi? ?}
  • محمدطاهری
    قصه های کنتربری مجموعه داستان هایی در قالب حکایت به قلم جفری چاسر، نویسنده و شاعر نامدار انگلیسی قرن چهاردهم میلادی است که نخستین شاهکار ادبیات انگلیسی به شمار می رود. این اثر از بسیاری جهات از حیث شکل و درون مایه با گلستان سعدی شیرازی دارای شباهت و قابل مقایسه و تطبیق است و علت این مشابهت را باید در زمینه های مشترک آفرینش آن ها جستجو کرد. یکی از مهمترین زمینه های مشترک قابل بررسی و تطبیق این دو کتاب، آموزه های تعلیمی و اخلاقی نویسندگان آنهاست. آموزه هایی چون تاکید بر نوع دوستی، لزوم تهذیب نفس و دوری از هوس های شیطانی و تعلیم و تربیت صحیح کودکان، از جمله دغدغه های مشترک این دو سخنور نام آور شرق و غرب بوده است.
    کلید واژگان: سعدی شیرازی, جفری چاسر, تعالیم اخلاقی, اندرز, بررسی تطبیقی}
    The Canterbury tales is a collection of anecdotes written by Geoffrey Chaucer، who was the famous English writer and poet in the fourteenth century. The book is considered as the first masterpiece of English literature and is similar and comparable in many ways to form and contents with Golestan، the book written by Saadi of Shiraz. This similarity is due to common ground of compilation. These two great poets presented a lifetime of research and experiences studies and numerous travels as tales in verse and prose and thought-out language، which was the standard language of the next centuries. By using a variety of rhetoric، they have created two masterpieces that considered in their region as timeless classics. Didactic and moral purposes have are common concerns in both books. Because of the true human nature، the moral teaching is not limited to a particular region، therefore it is not surprising that there are similar and sometimes identical teachings in their works، including most notably an emphasis on altruism، need for self-purification and avoidance from evil desires and children''s education.
    Keywords: Saadi of Shiraz, Geoffrey Chaucer, moral teaching, preaching, comparative study}
  • پروانه عادل زاده، بهروز غفوری
    آموزه های تعلیمی عدالت و تامین اجتماعی، آرمان والایی است با این که همه آن را می ستایند ولی به یک گونه نمی بینند و تلقی یکسانی از ابعاد و گستره آن ندارند. این مقوله، به عنوان یکی از مهم ترین آرمان های بشری از دیرباز مورد توجه اندیشه مندان و صاحب نظران قرار گرفته است. در اندیشه تعلیمی شرق، عدالت و تامین اجتماعی به عنوان محوری ترین هدف بشریت بوده است. یکی از نغزترین آثاری که به این مساله پرداخته است، کلیات سعدی است. عدالت در برداشت سعدی، به مفهوم توزیع امکانات و مناصب براساس لیاقت هاست. در این دیدگاه، توزیع امکانات مادی و رفاهی و نیز توزیع قدرت باید براساس شایستگی ها صورت گیرد. وی به عدالت توزیعی قائل است و هم در نوع و هم در شکل حکومت، طبقه ی متوسط را شایسته ی حکومت کردن می داند. در واقع این اندیشه مند ادب فارسی، به لحاظ اقتصادی و اجتماعی، به نوعی شایسته سالاری باور دارد. در این مقاله سعی برآن است که نگرش های تعلیمی این متفکر ادبی قرن هفتم هجری قمری در مقوله عدالت و تامین اجتماعی از این منظر مورد بررسی تحلیلی قرار گیرد تا رویکرد متفاوتی فراروی سیاست مداران و پژوهشگران عرضه کند.
    کلید واژگان: ادبیات تعلیمی, عدالت اجتماعی, شایسته سالاری, سعدی شیرازی}
    Parvane Adelzadeh, Behroz Ghafori
    Teaching points of social justice and security are exalted ideas. Although, these elements are praised but individual have different account toward them. This category as an important human teaching has been considered by the scholars from the past. In oriental teachings social justice and security are main human goals. This subject matter has been discussed in valuable works of Saadi. In Saadi account justice means distribution of possibilities based on meritocracy. In this perspective, distribution of material and welfare possibilities and also power should be done based on competencies. He believes in distributive justice and in governance he consider middle class competent for government. Indeed, this scholar of Persian literature believes in meritocracy from economic and social viewpoints.This article tries to investigate Saadi teachings in social and security justice as the scholar of fourteen century in order to offer different approach for policy makers and researchers.
    Keywords: teaching literature, Social Justice, meritocracy, Saadi Shirazi}
  • فاطمه عزیزمحمدی، حامدرضا کهزادی
    «تناقض» در مقام صنعتی ادبی نقش مهمی را در ادبیات شرق و غرب، به ویژه در ادبیات فارسی، یونانی و انگلیسی ایفا می کند. کاربرد تناقض به عنوان یکی از روش های نقد ادبی شامل بررسی اظهارات دوپهلو و نتیجه گیری، و برداشت متعاقب از آنها است. هم سعدی شیرازی و هم جان دان از تناقض جهت بررسی تضادهای غالبی استفاده می کنند، که تا اندازه ای برای خوانندگان عادی غیرقابل درک است. در این مقاله تلاش شده نحوه به چالش کشیدن فهم و درک عمومی خوانندگان، از طریق تضادهایی که در ذهن آنها با خواندن اشعار این دو شاعر نقش می بندد، مورد نقد و بررسی قرار گیرد. این مقاله همچنین می کوشد چگونگی ظهور و بروز افکار، و اهداف این دو شاعر را در کاربرد تناقض نشان دهد.
    کلید واژگان: سعدی شیرازی, جان دان, تناقض, تصوف, تضاد}
    Fatemeh Azizmohammadi, Hamedreza Kohzadi
    «Paradox» as a literary array plays an important role in the literature of East and West، particularly in Persian Greek and English literature. Using paradox is a method of literary criticism، including a review of ambiguous statements، deduction and subsequent concept of them. Both Saadi Shirazi and John Donne use the paradox to investigate the dominant contradictions that are، to some extent، incomprehensible to ordinary readers. This paper attempts to review and examine the challenge of the readers’ public understanding through the contradictions occuring in their minds by reading these two poets’ poems. This article seeks also to show how the emergence of such thoughts، and goals of these two poets in the application of the paradox
    Keywords: Saadi Shirazi, John Donne, Paradox, Mysticism, Contradiction}
  • سید مهدی مسبوق، علی عزیزی، محمد آهی
    ابوالعلاء معری شاعر و حکیم سده چهارم و پنجم هجری از نامدارترین شاعران ادب عربی است که از حیث پرداختن به مسایل اجتماعی و بازگویی واقعیتهای روزگار خود، نقد بی پروای طبقات مختلف جامعه؛ از جمله صاحبان قدرت و بیان رابطه متقابل حاکم و رعیت یکی از سرآمدان ادبیات تعلیمی(didactic) در زبان عربی به شمار می رود. سعدی شیرازی نیز به اعتبار بوستان و گلستان و نصیحت الملوک از نام آورترین پدید آورندگان ادبیات تعلیمی در زبان فارسی است که از هیچ فرصتی برای نقد اخلاق عامه و بیان کژی های صاحبان قدرت دریغ نکرده است. پژوهش حاضر بر آن است که در چشم-اندازی تطبیقی و با نگاهی جامعه شناختی به بررسی رویکردهای سیاسی این دو شاعر سترگ و نگرش آنها به مقوله حکومت و حاکمان و وظایف متقابل حاکم و رعیت بپردازد و اندیشه های سیاسی آنها را در سه زمینه پند و اندرز حاکمان، انتقاد از حاکمان و پند و اندرز مردم بررسی و تحلیل کند. از نتایج این پژوهش بر می آید که هر دو شاعر نگاهی اصلاح طلبانه به رفتار و منش صاحبان قدرت و مردم دارند و گاه با پند و اندرز و گاه با نقد و نکوهش در پی اصلاح زمامداران و آشنا نمودن آنان با مبانی انسانی، اصول دینی و اخلاقی هستند با این تفاوت که لحن انتقادهای سعدی از حاکمان نرم، ملایم و نصیحت آمیز است؛ در حالی که لحن انتقادهای معری بر خلاف سعدی تند و بی پروا و گاه تهاجمی است.
    کلید واژگان: ادبیات و سیاست, ادبیات تطبیقی, سعدی شیرازی, ابوالعلاء معری}
    Seyyed Mehdi Masboogh, Ali Azizi, Mohammad Ahi
    Abu Al-ala the poet and sage of 4th and 5th Hijri is one of the most famous Arabic poets who is considered as one of the greatest men in didactic literature; he deals with social problems and reflects the realities of his day and criticizes different classes of society. Sadi with his book of poem Bustan, Gulistan, a prose work, and Nasihat Al-moluk, a prose thesis, is one of the most famous pioneers in Persian didactic literature. He has seized every opportunity to criticize the public ethics and power perversity of the authorities. In a comparative study and through a sociological approach, the present paper aims to examine the two poet's political attitudes on government, rulers and the mutual responsibilities of the ruler and the peasant. The poet's political thoughts are analyzed in three areas of advising the rulers, criticizing them and advising the peasants. The outcome of this paper shows that both held a reformist view towards the attitudes of the rulers and people; sometimes by advising and at times by reproaching the rulers tend to reform the authorities and familiarize them with principle of humanities, moral and religious basic rules. Sadi's tone of criticizing the rulers is soft, mild while advising the rulers whereas, Maari 's tone is rough, reckless, and at times aggressive.
    Keywords: Literature, Politics, Comparative Literature, Sadi Shirazi, Abu Al ala Maari}
  • سید سعید فیروزآبادی
    در آغاز سده هفدهم و با توجه به اهمیت ایران در دوره صفوی، نخست گلستان و سپس بوستان سعدی به زبان آلمانی ترجمه شد. این ترجمه ها در عصری انجام پذیرفت که اروپا پس از پایان جنگ های سی ساله، دستخوش شرایط سخت و دشوار بود. بازتاب این شرایط را می توان در آثار ادبی دوره باروک و شعر و نمایش های آن بازشناخت. آندره اس گریفیوس - شاعر آلمانی بزرگ این دوره- شعرهایی دارد که به نطر می رسد برخی از آنها را با الهام پذیری از سعدی سروده است. هدف مقاله حاضر، شرح دوره باروک،ترجمه های آثار سعدی به زبان آلمانی در این دوره ادبی، سفرنامه موجود آن دوره و تاثیر آن بر سروده های آندره اس گریفیوس است.
    کلید واژگان: آدام اولئاریوس, ادبیات تطبیقی, آندره اس گریفیوس, سعدی شیرازی, سفرنامه ها}
    Seyyed Firooz Abadi
    Khwāja Shamsud-Dīn Muhammad Hāfez-e Shīrāzī، known by his pen name Hāfez was a Persian lyric poet. His collected works composed of series of Persian poetry (Divan) are to be found in the homes of most Persian speakers in Iran who learn his poems by heart and use them as proverbs and sayings to this day. His life and poems have been the subject of much analysis، commentary and interpretation، influencing post-Fourteenth Century Persian writing more than any other author. Themes of his ghazals are the beloved، faith، and exposing hypocrisy. Hāfezhas applied themes، thoughts and sayings of first class Arab poetsand the present article studies how Hāfez has been influenced by the poetry of Mutanabbi the famous Arab poet.
    Keywords: Mutanabbi, Hāfez, Arabic, Persian, Lyric, Themes, Concepts, Literature}
  • سید علی محمد یثربی
    المقارنه بین ادبین لیس امرا سهلا علی الخصوص اذا کان تناولها فی البحث تاثر مثل سعدی بنهج البلاغه لامیر البیان الامام علی (علیه السلام). فنقول قد تمثل سعدی باقوال الامام علی (علیه السلام) المبثوثه فی نهج البلاغه و قد وظف فیه الامام بلاغته فی خدمته الانسانیه جمیعا فاصبحت اقواله کالامثال السائره علی الافواه و الالسنه و لم لا و قد تهیات للامام علی (علیه السلام) الاسباب و الوسایل لیعتلی منبر البلاغه فمعینه القرآن الکریم و هو ولید المسجد و ربیب الرسول (صلی الله علیه و آله) و نتایج بیئه لا لحن فی ها و لا خطا، صاحب مقام العصمه و کفوء فاطمه (سلام الله علی ها)، اکدنا علی تاثر سعدی بذاک الکتاب و خاصه برساله الامام علی (علیه السلام) التی وجه ها الی عامله علی مصر مالک الاشتر النخعی فقد ذکرت فقرات الرساله بتسلسل ثم اعقبتها بما تطابق معها من اشعار سعدی. و قد اوضحت فی هذا المجهود مدی تاثر بالامام علی (علیه السلام) حیث تاثره بقاموسه اللغوی و وصایاه الحکیمه.
    کلید واژگان: التقوی, العدل و الانصاف, سعدی شیرازی, باب العدل بوستان}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال