به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شعر عقاب" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «شعر عقاب» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی شعر عقاب در مقالات مجلات علمی
  • فرهاد محمدی*
    دو شاعر کرد، هه ژار و سواره، شعر داستانی «عقاب» از خانلری را به زبان کردی بازسرایی کرده اند که با وجود حفظ محتوا و پیرنگ در این بازسرایی، تغییراتی نیز در روایت پردازی آنان رخ داده است. شاعران کرد در روایت داستان عناصری را دستکاری کرده اند که گرچه در ساختار پیرنگ و هسته داستان دگرگونی ایجاد نکرده ، اما باعث شده است که شیوه روایت آنان برای خواننده متفاوت جلوه کند. «حذف تعدادی از بن مایه های آزاد»، «تلخیص بن مایه های وابسته»، «افزودن فضاسازی بیرونی به شروع داستان»، «تفاوت در شخصیت پردازی»، «بیان صریح پیام داستان از زبان شخصیت عقاب» و... مهمترین تغییراتی است که در روایت های هه ژار و سواره نسبت به روایت خانلری رخ داده است. در این جستار، از منظر روایت شناسی روایت های دو شاعر کرد از داستان «عقاب و زاغ» با روایت خانلری بررسی می شود تا تفاوت ها و شباهت های موجود نمایان شود. دستاورد پژوهش بر این امر دلالت می کند که سواره در روایت پردازی از داستان بیشتر از هه ژار به روایت خانلری پایبند بوده است.
    کلید واژگان: شعر عقاب, خانلری, هه ژار, سواره, روایت شناسی
    Farhad Mohammadi *
    Two Kurdish poets, Hajar and Suwara, have recomposed the Khanlari,s poem of Eagle to Kurdish language. In spite of the fact that the plot and theme of the story haven’t been changed in this recomposed process, there are differences between the narration of Khanlari and two Kurdish poets, because in narration of this story, the Kurdish poets have changes some elements which have made their narration different to addressee. The most important changes occurred in their narrations are: “elimination of some free motifs”, “summarization of depending motifs”, “to add the atmosphere to the beginning of story”, “difference in characterization”, “to state directly the result of story” and etc.In this paper, we compare the narrations of two Kurdish poets with the ones of Khanlari, in order to be shown the similarities and differences of them. The results relate that the Kurdish poets changed the narration in order to make innovation in narrative.
    Keywords: poem of Eagle, Khanlari, Hajar, Suwara, Narrative
  • منصور رحیمی*، سید احمد پارسا

    پیوند دانش های متعدد علوم انسانی با یکدیگر، رویکردهای تلفیقی کارآمدی را در حوزه ی بینامتنیت طرح کرده است. مبحث هویت یکی از مقوله های مهمی است که پیوند اساسی با جامعه شناسی، نشانه شناسی فرهنگی، تحلیل گفتمان، انسان شناسی و حتی نقد ادبی دارد. پژوهش حاضر کوشیده است تا با رویکردی بینامتنی، عناصر مشترک نشانه شناسی، گفتمانی و انسان شناسی را در پیوند با عنصر هویت به کار گیرد تا به بازنمایی هویت «عقاب» در شعر عقاب خانلری بپردازد. دراین میان، نظریه ی آلوده انگاری ژولیا کریستوا و مبحث «خود» و «دیگری» در حوزه ی نشانه شناسی فرهنگی، به عنوان ابزار و پشتوانه های اصلی تفسیر، گزینش شده اند تا به بازنمایی فرایند شکل گیری هویت عقاب، در تعامل و تضاد با فرهنگ بیگانه و رانه های آلوده بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که مرگ درابتدای روایت به عنوان رانه ای آلوده، سوژه را به چاره جویی وامی دارد؛ اما پس از تعامل با بیش فرهنگ (فرهنگ زاغ) و مشاهده ی رانه های آلوده، ازجمله از محیط زندگی و خوراک زاغ، به هویت اجتماعی خود بازمی گردد و با تلقی مرگ به عنوان امر مطلوب، به طرد رانه های آلوده و ترک سرزمین بیگانه دست می زند.

    کلید واژگان: شعر عقاب, خانلری, هویت, نشانه شناسی فرهنگی, بینامتنیت
    Mansour Rahimi *, Ahmad Parsa
     Introduction and Background

    The interconnectedness of multiple sciences in humanities has led to effective integrated approaches in the field of intertextuality. The issue of identity is one of the important topics that is fundamentally related to sociology, cultural semiotics, discourse analysis, anthropology and even literary criticism. The present study has made an attempt to use the common elements of semiotics, discourse and anthropology in connection with the element of identity with an intertextual approach in order to represent the identity in Khanlari’s poem, the Eagle. Julia Kristeva’s theory of abjection and the concepts of “self” and “other” in the field of cultural semiotics have been selected as the main interpretive tools to represent the process of eagle’s identity formation in interaction with foreign culture and abjection drives. The results showed that, at the beginning of the narrative, death, as the abjection drive, forces the subject to find a solution, but after interacting with the subculture (culture of magpie) and observing the abjection drives, including the living environment and magpie feed, returns to its social identity and, while considering death as desirable, rejects abjection drives and leaves the foreign land.

    Research method, objective and background 

    The present study aims to answer the main question of what specific cultural, discursive and social elements have played a role in determining the eagle’s identity by using the above tools in an intertextual approach. The present study is an intertextual study with a discursive approach that has used cultural semiotics, discourse analysis, anthropology, and a little narratology. It seeks to take an intertextual approach to the process of representing the identity of the seeker hero in the Eagle, translated and rewritten by Parviz Natel-Khanlari. This poem is originally in Russian and there are many translations with different alterations and extensions.McAfee (2006) has elaborated on Kristeva’s views, including the concept of abjection, in a book entitled Julia Kristeva.Khosravian (2009) has given an overview of the aesthetic and pictorial aspects of Khanlari’s the Eagle.Following the theories of Bermon and Greimas, Aghakhani et al. (2011) have studied the two narrative poems of the Eagle and the Serivili House.Pour-Ali et al. (2014) have interpreted the novel “The Rule of the Game” using Kristeva concept of abjection.Salimi Kouchi and Sokout Jahromi (2015) have studied the characters in Anārbānu and Her Sons from the perspective of Kristeva’s abject body and have discussed the concept of abject body in the Introduction.Alami and Babashahi (2017) have interpreted Siavash’s story based on Kristeva’s theory of abjection.

    Discussion

    Death is represented in the beginning of the poem as the abjection drive, and the eagle tries to find a way to avert it. Since conversation is the beginning of culture, formation of any of the cultures, supercultures and non-cultures requires the existence of dialogue and conversation. In the Eagle, the dialogue between the magpie and the eagle is the beginning of the formation of cultures and the demarcation between superculture, non-culture and culture. The cultural atmosphere of the magpie appears in the beginning as a superculture with which the eagle enters into conversation in order to have a long life. In order to draw the attention of the eagle and impose cultural elements related to its culture, the magpie claims that the winds that blow in the heights are the cause of death and short life of the eagle. Later in the conversation between the magpie and the eagle, by highlighting its culture, the magpie criticizes the culture of the eagle and tries to take the eagle with him and invite him to a life full of filth. The description of abject drives through the magpie’s habitat and food symbolically represents the cultural and social system of the “other”, which is in conflict with its own culture. The eagle enters the land of the magpie to find out the secret of the magpie’s long life. The eagle is reminded of its abjection struggle by being in a foreign land, which is the residence of the magpie and the place of filth and humiliation. Conflict with the abject element occurs in two stages through recall and return to the eagle’s social identity. In terms of social identity, the eagle and magpie have a group conflict. After interacting with the magpie, the eagle recognizes this group conflict again. In this cognitive process, the eagle’s perceptions and evaluations of its social group and its opposing social group lead to the representation of its social identity. This is where the eagle realizes that being an eagle requires accepting a set of signs and necessities belonging to the social identity of the eagle group, and what he thought about longevity was only a crude dream that is incompatible with his social identity and that he must give it up. In addition, a set of signs and values ​​of the magpie social group are in conflict with the social identity of the eagle and must be rejected. After communicating and evaluating the eagle from within the magpie culture, the cognitive process of the eagle, as a cognitive subject, is formed and interaction with abject drives within another culture leads to cultural transformation.

    Conclusion

    The eagle, as a cognitive agent, interacts with its opposing social group in order to find its identity. In the process of finding the eagle’s identity, the element of death first appears as an abject and inconsistent drive, but after the subject interacts with the alien world and the culture of the “other”, it rejects the abject drives and, during a cultural metamorphosis, the superculture becomes non-culture and the narration ends by considering death as a desirable, normal and harmonious thing. In this way, the identity of the eagle, which is living with dignity at the peaks with a short life and rejecting another culture (magpie), is revealed. Although death is considered one of the abject drives in the first part of the Eagle, in the end, the drive of death protects the eagle’s definite identity and prevents the eagle from mixing with the filth and degrading life of the magpie.

    Keywords: The Eagle, Khanlari, Identity, Cultural Semiotics, intertextuality
  • حمید خانیان *
    انسجام مفهومی معنایی است و به روابط معنایی که میان عناصر یک متن وجود دارد، اشاره می کند و به واسطه عمل آن ها، درک برخی از عناصر متن امکان پذیر می گردد؛ یک عنصر، عنصری دیگر را پیش انگاری می کند، به این معنا که عنصر دوم را نمی توان بدون عنصر اول درک کرد و در نتیجه، این روابط میان عناصر متن، به کلام وحدت، انسجام و یکپارچگی می بخشند. در این مقاله «شعر عقاب» خانلری براساس نظریه هلیدی و حسن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که ضمن شناسایی عوامل انسجام متنی آن و توصیف کیفی آنها، تبدیل به دادهای کمی هم شدند که نتیجه پژوهش نشان داد، عوامل انسجام دستوری شعر عقاب به مراتب بیشتر از سایر عوامل است، و غالب نمونه های انسجام دستوری نیز مربوط به ارجاع شخصی است، بعد از آن عامل پیوند است و چون متن شعر روایی است، عامل واژگانی نقش کمتری در انسجام متنی داشته و بسامد بالای عوامل انسجامی بیانگر این است که شعر از انسجام متنی بسیار خوبی برخوردار است.
    کلید واژگان: انسجام متنی, عوامل انسجام متنی, شعر عقاب, دکتر خانلری, هالیدی, رقیه حسن
  • نفیسه نیکخواه*
    پرویز ناتل خانلری از چهره های برجسته فرهنگ و ادب فارسی در دوران معاصر است. برگزیده ترین مجموعه شعری خانلری «ماه در مرداب» است و  مشهورترین شعر او که در سال 1318 سرود شعری است با عنوان "عقاب" که عبارت است از برداشتی نو از روایتی کهن در قالب مثنوی. این شعر دارای ویژگی های بلاغی و زبانی و شخصیت پردازی منحصر به فردی است که آن را از دیگر اشعار وی متمایز کرده است. علاوه براین جو فکری حاکم بر این اثر در بیان نیروهایی است که همواره در درون خانلری با هم در کشاکش بوده و گاهی یکی بر دیگری رجحان می یافت اما وی هرگز نتوانست درستی و انسانیت را مطرود کند.
    کلید واژگان: خانلری, شعر عقاب, شخصیت پردازی, سبک شناسی, سطح ادبی, سطح زبانی, سطح فکری
    Nafise Nik Khah *
    Paviz Natel Khanlari is one of the prominent faces of the persio culture and literature in the contemporary periods. The most selected poetical collection of Khanlari is "The Moon in lagoon" and the most well-known his poem is a poetical song with the title of "eagle" in 1318 which consists of new understanding from the old narrative in form of Mathnavi (couplet poet) pattern. This poem possesses eloquence and lingual characteristics and unique characterization which has distinguished that from other poems. Furthermore, the mental atmosphere dominant on this work includes expressing powers which had ever been in struggle within Khanlari and sometimes one had preference over the other, but he couldn’t t never reject truth and humanity.
    Keywords: Khanlari, eagle poem, Characterization, style logy, literary level, lingual level, mental level
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال