به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شمس لنگرودی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شمس لنگرودی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سجاد صادق وند*، قدرت الله طاهری

    علاوه بر اینکه انسان گرایی از رویکردهای اصلی اگزیستانسیالیسم است و انسان شانی معنابخش در آن دارد، دیگری به عنوان باشنده ای که او نیز از وجود خویش آگاه است، در اگزیستانسیالیسم و ادبیات حضوری چندگانه پربحث و گسترده دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که هم مجموعه ای از مفاهیم مربوط به یکی از رویکردهای اگزیستانسیالیستی به مفهوم دیگری که در نظریات متفکرینی چون سارتر به چشم می خورد و در کل نگاهی است بدبینانه، در شعر شمس لنگرودی بازتاب قابل توجهی داشته است و هم نگاه انسان گرایانه و معنابخش به دیگری در اشعار وی دارای مثال های متعدد است. مطالعه ی اشعار نشان می دهد که شاعر در نگاه انتقادآمیز به دیگری، موضوعاتی مانند محدودکردن اختیار و امکان مندی دیگری، سلطه جویی، توده سازی و توده شدگی و تنزل و سقوط رابطه ی اصیل من-تو به من-آن مطرح کرده است و در نگاه خوش بینانه و انسان گرایانه به حضور معنابخش و محوری انسان پرداخته که سبب تعالی است و حتی بر نحوه ی آشکار شدن پدیده ها بر شاعر تاثیر زیادی دارد. از شواهد مثال پرتعداد می توان ادعا کرد که هر دو رویکرد را می توان از مفاهیم اصلی اگزیستانسیالیستی حاضر در اشعار شمس لنگرودی دانست که حاکی از دغدغه های وجودی شاعر است و در چارچوب شعریت و منطق هنری منعکس شده است.

    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, انسان گرایی, پدیدارشناسی, دیگری, سارتر, شمس لنگرودی, فلسفه ی وجود}
    Sajjad Sadeqvand *, Qodratollah Taheri

    Although humanism is one of the main approaches of existentialism, and human has the meaningful place in this philosophical tendency, one of the main concepts of existentialism is the other; This concept, as a being who is aware of his existence too, has been enormously reflected in literature. The results of this study showed that the concept of the other is significantly reflected through tow main approaches in the poetry of Shams Langroodi, one of Iran's most important contemporary poets. The poet in his negative look toward the other, with topics such as threatening and limiting the freedom and possibilities of the other, domination, turning in to mass or perceive the other as a mass, and falling off from the authentic I-you relationship to I-it, reflects a set of concepts which can be found in the opinions of some existentialist thinkers, and in general, is a pessimistic look, and in the other hand, in his humanistic and optimistic approach deals with the central and meaningful presence of human, which leads to and authentic I-You relationship, and even has a profound effect on the way the phenomena unfold. From the numerous examples it can be argued that both concepts can be regarded as the main existentialist concepts of Shams Langrood's poetry.

    Keywords: the Other, Humanism, Existentialism, Phenonenology, Sartre, ‎Contemporary Poetry of Iran, Shams Langroodi.‎}
  • سجاد صادق وند*، قدرت الله طاهری

    اگزیستانسیالیسم از گرایش‏ های فلسفی مهم معاصر است که به طور گسترده در ادبیات نیز بازتاب یافته است و موقعیت، وضعیت‏های مرزی و مرگ از مفاهیم عمده اگزیستانسیالیستی هستند. در این مقاله بازتاب این سه مفهوم اگزیستانسیالیستی در اشعار شمس لنگرودی بررسی شده است. نتایج و شواهد مثال متعدد حاکی از آن است که اولا، هر سه مفهوم عمده وجودی بازتاب زیادی در اشعار این شاعر داشته ‏اند؛ ثانیا، انعکاس این مفاهیم از مجرای منطق هنری و تمهیدات شعری بوده است؛ و ثالثا، رویکردهایی در این میان پررنگ‏تر بوده‏ اند. چهار زیرشاخه را در بین اشعار منعکس‏ کننده مرگ می‏توان بازشناخت که به ترتیب بسامد بیشتر عبارت اند از: 1. مرگ فروپاشنده، پایان‏دهنده و نابودگر؛ 2. مرگ، یک واقع بودگی و یک وضعیت مرزی؛ 3. مرگ و دل شوره آن؛ 4. مرگ و بیهودگی و یاس. در میان وضعیت ‏های مرزی، وضعیت رنج ‏بردن حضوری قابل توجه در اشعار دارد. شاعر در بازتاب این مفاهیم وجودی، دیدگاه ‏های متنوعی در نظر داشته است و بنابراین رویکرد اگزیستانسیالیستی اشعار انطباق کامل با متفکری خاص ندارد.

    کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, شعر معاصر ایران, مرگ, موقعیت, موقعیت های مرزی, شمس لنگرودی}
    Sajad Sadeqvand*, Qodratollah Taheri

    Existentialism is one of the most important contemporary philosophical currents, widely reflected in literature; situation, Boundary Situations and death are major existential concepts. In this paper, the reflection of the above concepts in the poems of Shams Langeroodi was surveyed. The results and numerous examples show that firstly, these concepts were reflected to a great extent in the studied poems; secondly, these concepts were reflected through artistic logic and poetic arrangements; and thirdly, some approaches and subdivisions can be seen among the results. Four existentialist approaches to death can be seen among the poems, which are, in order of frequency, as follows: 1. Death as a phenomenon that causes decay, ending, and termination 2. Death as a fact and as a boundary situation. 3. Death and anxiety 4. Death and absurdity and futility. Among Boundary situations, suffering is the most significant. The poet has reflected on the concepts from a variety of perspectives, and therefore the existentialist approach of the poems cannot be fully traced back to a particular thinker.

    Keywords: Existentialism, ‌ situation, boundary situations, death, Shams Langeroodi, contemporary poetry of Iran}
  • داوود ملک زاده، عبدالحسین فرزاد *، منصوره ثابت زاده
    زمینه و هدف

    ساده نویسی اگرچه در اغلب دوره های شعر فارسی کم و بیش دیده میشود، اما بعنوان یک جریان غالب، در دوره معاصر ملموستر است؛ جریانی که بیشتر در بعد صوری زبان مطرح است و همین امر به سادگی در انتقال محتوای شعر منجر میشود. هدف این پژوهش بررسی سبک شناسی ساده نویسی در اشعار بیژن جلالی، عمران صلاحی و شمس لنگرودی است.

    روش مطالعه

    روش این پژوهش، تحلیلی و توصیفی بر مبنای مطالعه کتابخانه ای است و جامعه آماری نیز اشعار شاعران موردنظر است.

    یافته ها

    ساده نویسی ویژگیهایی چون سادگی در زبان، توجه توامان به زبان و محتوا، جملات کوتاه، واقعگرایی، تصاویر روزمره، پرهیز از مضمونگرایی سمبولیستی، توجه به زندگی و اصالت آن، بهره گیری از سوژه های به ظاهر بی اهمیت، پرهیز از زبان فاخر ادبی و اجازه ورود تمام واژه ها به شعر دارد.

    نتیجه گیری

    جلالی بیش از زبان، به محتوا توجه دارد و خط سیر شعرش در نیم قرن، بندرت دچار تحول زبانی و فکری شده است. صلاحی با آنکه شاعری محتواگراست، زبانی شسته و رفته دارد که رویه ساده نویسی را از آغاز تا انتهای شاعری حفظ کرده است. شمس اگرچه در آغاز تحت تاثیر زبان شاملویی، شعر مینوشت، رفته رفته به نوعی سادگی در شعر روی آورده است و همچنان در این مسیر حرکت میکند و تجربه های جدید شعری را خلق میکند.

    کلید واژگان: ساده نویسی, شعر, بیژن جلالی, عمران صلاحی, شمس لنگرودی}
    Daavood Malekzadeh, Abdul Hossein Farzad *, Mansoureh Sabetzadeh
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Although simple writing is more or less seen in most periods of Persian poetry, it is a dominant trend in the contemporary period. A flow that is more prominent in the formal dimension of language and this simply leads to the transfer of the content of the poem. The purpose of this research is to investigate the stylistics of simple writing in the poems of Bijan Jalali, Omran Salahi and Shams Langroudi.

    METHODOLOGY

    The method of this research is analytical and descriptive based on library study, and the statistical population is the poets" poems.

    FINDINGS

    Simplification of features such as simplicity in language, attention to both language and content, short sentences, realism, everyday images, avoiding symbolic themes, paying attention to life and its authenticity, using seemingly insignificant subjects, avoiding fancy literary language and allowing entry All the words have poetry.

    CONCLUSION

    Jalali pays more attention to the content than the language, and the course of his poetry has rarely undergone linguistic and intellectual evolution in half a century. Even though Salahi is a content-oriented poet, he has a clean language that has kept the practice of simple writing from the beginning to the end of his poetry. Although at the beginning Shams wrote poetry under the influence of Shamloui language, he gradually turned to a kind of simplicity in his poetry and continues to move in this direction and create new poetic experiences.

    Keywords: simple writing, poetry, Bijan Jalali, Omran Salahi, Shams Langroudi}
  • تیمور کرمی، ماماه نظری*
    تصاویر گروتسکی در اشعار شمس لنگرودی با توجه به تحولات اجتماعی و فردی دوران زندگیش قابل تامل است. وی همواره از وقایع و حوادث پیرامونی خود متاثر بوده است. شمس لنگرودی ناملایمات و تلخی ها را در قالب اشعار خود و با بهره گیری از ابزار و جنبه های گروتسک برای مخاطبان آثارش به تصویر می کشد.تا قبل از انتشار کتاب «گروتسک در ادبیات» به سال 1957 میلادی توسط ولفگانگ کایزر، گروتسک فقط نوعی کمدی خشن شناخته می شد. اما کایزر و میخاییل باختین باعث شناساندن ابعاد و جنبه های دیگرگروتسک، از قبیل کمدی و وحشت توام، ناموزونی، ناهماهنگی و اغراق و زیاده روی گروتسک به ادبیات شدند. در این پژوهش با روش تحلیلی - توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای سعی برآن است، ضمن بررسی اشعار گروتسکی شمس لنگرودی دریابیم که کدام یک از جنبه های گروتسکی در اشعار وی نمود بیشتری دارد؟ با توجه به شناختی که از شخصیت شمس داریم، انتظار می رود که جنبه کمدی توام با وحشت در اشعارش فراوانی بیشتری داشته باشد. نتیجه پژوهش اما از درصد بیشتر جنبه ناموزونی اشعار شمس نسبت به سایر ممیزه های گروتسکی حکایت دارد.
    کلید واژگان: گروتسک, وحشت, کمیک, زیاده روی, شعر نو, شمس لنگرودی}
    Teymout Karami, Mah Nazari *
    Grotesque images in Shams Langroudi's poems can be considered according to the social and personal developments of his life. He has always been very influenced by the events around him. Shams Langroudi depicts adversity and bitterness in the form of his poems and using the tools and aspects of grotesque for the audience of his works.    Until the publication of "Grotesque in Literature" in 1957 by Wolfgang Kaiser, grotesque was only a violent comedy. But Kaiser and Mikhail Bakhtin introduced other dimensions and aspects of grotesque, such as comedy and horror, disharmony, incoherence, and grotesque exaggeration to literature. In this research, using analytical-descriptive method and using library sources, while examining the grotesque poems of Shams Langroudi, we try to find out which aspect of the grotesque aspects is used in his poems and has more expression? Given our knowledge of his character, it is expected that the comedic aspect of horror will be more prevalent in his poems. The result of the research, however, indicates a higher frequency of inconsistency than other grotesque aspects in Shams Langroudi's poems.
    Keywords: grotesque, Horror. comics, exaggeration, New poem, Shams Langroudi}
  • سجاد صادق وند*، قدرت الله طاهری

    آثار ادبی معاصر ایران، مفاهیم متعدد اگزیستانسیالیستی را بازتاب داده است. در این میان، رویکردها و مفاهیمی است که نشان از تاملات وجودی جدی شاعر دارد. می توان داشتن رویکرد پدیدار شناسانه  و بارتاب مفاهیم مرتبط با موضوعات اصلی اگزیستاتسیالیستی مانند وجود و زمان را در نظر گرفت. در این مقاله بازتاب این مفاهیم در اشعار شمس لنگرودی بررسی شد. نتایج نشان می دهد که این سه مفهوم عمده وجودی در اشعار پرتعدادی انعکاس یافته است. شاعر ضمن مراعات شعریت و منطق هنری با تمهیدات و فنون شاعری، دغدغه های اگزیستانسیالیستی خود را نیز منعکس ساخته است. از مفاهیم مرتبط دیگری که با محوریت این سه مفهوم در اشعار به چشم می خورد، این موارد را می توان نام برد: تقدم وجود بر ماهیت،جهان و در-جهان-بودن، زمانمندی، تاریخمندی، پرتاب شدگی، حیث التفاتی، دور هرمنوتیکی. با توجه به حضور مفاهیم بنیادی اگزیستانسیالیسم در اشعار شمس لنگرودی می توان با اطمینان، رویکرد اگزیستانسیالیستی را در اشعار وی ادعا کرد و بازتاب دیگر مفاهیم اصلی وجودی را نیز انتظار داشت.

    کلید واژگان: پدیدارشناسی, اگزیستانسیالیسم, فلسفه ی وجودی, شعر امروز ایران, شعر سپید فارسی, شمس لنگرودی}
    Sajjad Sadeqvand*, Qodratollah Taheri

    Being, time, and existential phenomenology are concepts which can indicate the existentialist reflections of literary works. In this paper, the reflection of these concepts in Shamse Langroodi's poetry is examined. The results show that these three major existential concepts are strongly reflected in his poems. He, along with observing artistic logic, also reflected his existentialist concerns. Other related concepts which can be found beside these central concepts in the poems include: the primacy of being over nature, world, being-in-the-world, temporality, historicity, intentionality, and hermeneutics. Given the fundamental concepts of existentialism in Shamse Langrood's poetry, one can claim that there are some existentialist approaches in his poetry and expect other major existential concepts to be reflected.

    Keywords: Existential Phenomenology, Existentialism, Iranian Contemporary Poetry, Shams Langroodi}
  • دکتر بهزاد خواجات

    ژیل دلوز[1](1925-1995) از متفکران بنام معاصر است که نظریه ی ریزوماتیک او(که در مقابل نظریه ی درختی قرار می گیرد) همواره از سوی اندیشمندان مورد توجه و واکاوی قرارگرفته است.دلوز و فلکس گاتاری[2] بمثابه ی دو فیلسوف پساساختارگرا سال ها با یکدیگر همکاری کرده و به بسط این نظریه در سویه های مختلف پرداخته اند.البته دامنه ی آرای دلوز وسیع است و به مباحث مختلفی مرتبط می شود.طبق این نظریه (که به سامانه های معرفتی و هنری مختلف قابل تعمیم است)انگاره های معطوف به کلیت یکپارچه، تک ریشه ای و تمرکزگرا مورد بازبینی قرار گرفته و به جای آن بافتار غیرخطی،تجربه ورز و سیال و متکثر می نشیند.از سوی دیگر در شعر پسامدرنیستی ایران که از اوایل دهه ی هفتاد خورشیدی اعلام حضور می کند، این رویکردها و چالش ها چه از نظر تجارب شاعران و چه در مباحث نظری و بوطیقای شعر دوران، مشهود و مبسوط است و بدین ترتیب می توان برای فهم بهتر هویت شعر پسامدرنیستی در مقابل شعر سنتی و حتی مدرن از این نظریه مدد گرفت. در این مقاله ضمن تشریح آرای دلوز درخصوص رویکرد ریزوماتیک در مقابل درختی، دو شعر از این دو نحله ی فکری و ادبی در شعر امروز به طور تطبیقی بررسی و تلاش شده است که مهم ترین تفاوت های این دو شیوه بر حسب ده عنوان طبقه بندی و تشریح شود. علی باباچاهی، نماینده ی شعر پسامدرنیستی و شمس لنگرودی نماینده ی جریانی موسوم به "ساده نویسی"، به دلیل کثرت آثار،اشتهار و وزن ادبی انتخاب نگارنده برای توضیح این وضعیت بوده اند.


     

    کلید واژگان: دلوز, گاتاری, باباچاهی, شمس لنگرودی, ساختار ریزومی}
    Behzad Khajat

    Gilles Deleuse is a contemporary thinker whose rhizomatological theory (which is opposed to tree theory) has always been considered by thinkers. Deleuse and Flex Guattari, as two post-structuralist philosophers, collaborated with each other for many years and developed this theory in different ways. However, Deleuse's range of opinions is broad and related to various topics. According to this theory (which is based on epistemic and different artisticsystems can be generalized) the notions focused on the integrated, single-root, and center-oriented integrity are reviewed and replaced by a nonlinear, experiential, fluid, and multiplicative context. On the other hand, in the postmodernist poetry of Iran from the early Seventies Solar year has been existed; these approaches and challenges from both the poets' experiences and the theoretical debates and the poetry of the poetry of the era are tangible and expansive, and thus can be used to better understand the postmodernist poetry's identity against traditional and even modern poetry. In this paper, while describing Deleuse's ideas about the rhizomatic approach versus the tree, two poems of these two forms of thought and literature in today's poetry have been adapted and the most important differences between the two methods are classified according to the ten categories to be explained. Ali Babachahi, a representative of the postmodern poetry, and Shams Langroudi, a representative of the so-called "simplification" approach, have been chosen by the author to explain this situation because of their reputation, glory, numerous works, and literary rhyme and meter.

    Keywords: Deleuse, Guattari, Babachahi, shams Langroudi, rhizomy structure}
  • تیمور کرمی، ماه نظری*

    بررسی تطبیقی تنوع کارکردهای متناقض نما در اشعار شمس لنگرودی با نظریه بلگرامیتیمور کرمی 1 ماه نظری2چکیدهمتناقض نما یا پارادوکس از فنی ترین صنایع ادبی است، که از تجمیع دو عنصر متضاد در یک موضوع پدید آمده و به خلق معنی جدیدی می انجامد. متناقض نما به سه دسته لفظی(ترکیبی)، دستوری و محتوایی (تحلیلی) دسته بندی می شود. آنچه مغفول مانده است، بررسی رابطه بین دو سوی متناقض نما است.متناقض نمایی در اشعارشمس لنگرودی، به مدد قدرت خلاقه خیال وی به شیوه های گوناگونی بیان شده است. بیان فرا زبانی وی، غیرممکن ها را مجال حضور داده تا بتواند به انتقال مفاهیم و بیان مسایل اجتماعی -فرهنگی بپردازد. این تحقیق که با شیوه توصیفی - تحلیلی با بهره گیری از منابع کتابخانه ای ، با تطبیق نظریه غلامعلی آزاد بلگرامی (شاعر و پژوهشگر هندی قرن یازده هجری) در دسته بندی روابط علت و معلولی دو سوی پارادوکس صورت گرفته است. پرسش اساسی این است. 1- آیا طرفین پارادوکس های بکار برده در اشعار شمس لنگرودی، از یازده گونه رابطه مد نظر بلگرامی برخورداراست؟ 2- کدام نوع از پارادوکس ها در اشعار شمس لنگرودی کاربرد بیشتری دارد؟

    کلید واژگان: متناقض نما, پارادوکس, بلگرامی, شمس لنگرودی}
    Teymour Karami, Mah Nazari *

    A Comparative Study of the Variety of Paradox Functions in Shams Langroudi's Poems with Belgram's TheoryTeymour karami 1Mah nazri 2AbstractParadox is one of the most technical literary industries that arises from the combination of two opposing elements in a subject and leads to the creation of a new meaning. Paradoxical view is divided into three categories: verbal (synthetic), grammatical and content (analytical). What has been overlooked is the examination of the relationship between the two sides of the paradox. Paradoxical expressions in Shams Langroudi's poems have been expressed in various ways with the help of his creative power of imagination. His metalanguage expression allows the impossible to be present in order to convey concepts and express socio-cultural issues.This research has been done by descriptive-analytical method using library sources, by applying the theory of Gholam Ali Azad Belgrami (Indian poet and researcher of the eleventh century AH) in categorizing the cause-and-effect relations between the two sides of the paradox.This is the fundamental question. 1- Do the two sides of the paradoxes used in Shams Langroudi's poems have eleven kinds of relations considered by Belgrami? 2- What kind of paradoxes are most used in Shams Langroudi's poems?

    Keywords: Contradictory, paradoxical, Belgerami, Shams Langroudi}
  • زیبا اسماعیلی*، کبری صفوی
    توجه به شاخص های اقلیمی در شعر معاصر با نظریه های نیما آغاز شد. پس از او بسیاری از شاعران، عناصر بومی اقلیم خود را در تصویرآفرینی های شاعرانه خود به کار گرفتند. شمس لنگرودی شاعری گیلانی است که عناصر بومی شمال ایران در آفرینش تصاویر شاعرانه او نقش قابل ملاحظه ای داشته است. در این پژوهش، با مطالعه کتابخانه ای و با رویکردی توصیفی- تحلیلی بر آن شدیم تاثیر شاخص های اقلیمی خطه شمال را بر تصویرهای شاعرانه اشعار شمس لنگرودی بررسی کنیم. عناصر بومی در سه سطح شاخص های جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی تقسیم بندی و بررسی شد. در شاخص های جغرافیایی، طبیعت، حیوانات محلی و نام مکان های خاص؛ در شاخص های فرهنگی، کاربرد واژه های محلی، کاربرد ضرب المثل ها و باورهای محلی؛ و در شاخص های اقتصادی، مشاغل و شیوه های امرار معاش مردم در تصویرهای شعری شمس لنگرودی بررسی شد. نتایج پژوهش نشان می دهد در تصویرهای شعری شمس لنگرودی، شاخص های جغرافیایی با 82.8 درصد، بیشترین و شاخص های اقتصادی با 6.3 درصد کاربرد، کمترین بازتاب را دارند. در شاخص جغرافیایی، طبیعت با 70.2 درصد، بیشترین نقش را در آفرینش تصاویر شاعر ایفا می کند.
    کلید واژگان: ادبیات اقلیمی, تصویر شاعرانه, شمس لنگرودی}
    Ziba Esmaeili *, Safavi Seyyede Kobra
    Attention to climatic characteristics in contemporary poetry began with Nima's theories. After him, many poets used the indigenous elements of their climate in their poetic illustrations. Shams Langroudi is a Gilani poet whose indigenous elements in northern Iran have played a significant role in creating his poetic images.In this research, using a library method with a descriptive-analytical approach, we aimed to investigate the effect of climatic features of the northern region on the poetic images of Shams Langroudi.Indigenous elements were divided into three levels of geographical, cultural and economic indicators. In the geographical features of nature, local animals and the names of specific places, in the cultural indicators the use of local words, the use of local proverbs and beliefs, and in the economic indicators the occupations and livelihoods of the people. Shams Langroudi was studied in his poetic imagesThe results show that in Shams Langroudi's poetic images, geographical indicators with 82.8% have the highest and economic indicators with 6.3% have the lowest reflection. In the geographical index, nature plays the most important role in creating the poet's images with 70.2%.
    Keywords: Climatic Literature, poetic image, Shams Langroudi}
  • پرند فیاض منش *، علی صفایی، رضا چراغی
    نشانه های بلاغی، نقشی برجسته در فرآیند شکل گیری محتوا دارند و متناسب با محدوده رمزگانی بافت متنی از آن ها استفاده می شود. شمس لنگرودی از شاعران معاصر ایران است که در شعرش متناسب با محتوا و هدف، استفاده ای قابل بررسی از نشانه های بلاغی دارد. با توجه به ارتباط بارز عاشقانه های شمس با این نشانه ها، مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلی، نشانه های بلاغی پرکاربرد و نقش و کارکرد تعیین کننده آن ها را در شعر شمس بررسی می کند. تحلیل اشعار عاشقانه شمس، نشان می دهد محتوای عاشقانه ها دارای سه ضلع برجسته معشوق، عشق و شعر در یک مثلث عاشقانه است که شاعر از انواع نشانه های بلاغی برای تشریح آن استفاده نموده است. پربسامدترین نشانه ها در این اشعار در دو بخش نشانه های شمایلی و نمایه ای قرار می گیرد که به ترتیب، شامل تناسب، هم حروفی، تشبیه، استعاره مکنیه و مصرحه ، تکرار در سطح جمله و نشانه های بلاغی سبک ساز در این سروده ها به ترتیب: تناسب، هم حروفی و تشبیه است که در گسترش و تقویت نظام عاطفی مسلط بر عاشقانه ها نقش دارند. همچنین تراکم و ترکیب نشانه ها، خوشه های نشانه ای را پدید آورده است که تاییدی بر وجود رمزگان بلاغی در این سروده ها است. کارکرد نشانه ها و خوشه ها مخاطب را با شعر شمس، دنیای ذهنی و تجربه های زیستمانی او آشنا می کند.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, نشانه های بلاغی, شعر معاصر فارسی, عاشقانه ها, شمس لنگرودی}
    parand fayazmansh*, ali safayi, reza cheraghi


    1-Introduction
    Semiotics is knowledge of understanding and analysis of linguistic and non-linguistic signs and semiotic criticism is the study of structure and signs of a text in two vertical and horizontal axes. Poetry is an open discourse with proper setting for interplay of signs; “signs that as a text are related with multilateral interaction” (Sojoodi and Kake Khani; 2008, 294). In a poem, signs find meaning in relation with each other and the context in which they are put. The interplay of signs leads to movement of poetry and extension of meaning which provides the ground for a new reading.
    One of the human emotions, that has been central to the literature of nations since the old times, is love. Using special tools and signs, this emotion creates noteworthy and decisive manifestations in literary works. Rhetorical symbols are among important tools used to express poets’ thoughts and feelings. Shams Langroudi is a prominent contemporary poet who uses rhetorical signs to give artistic form to his poetry and reflects life in his through language, image, and imagination. Romances of Shams have simple and folksy language tailored to the taste and interests of man of his day. Given what was said above, in order to achieve the role and function of rhetorical symbols as well as rhetorical codes in Shams' romance, this research addresses his romantic poetry and answers the following questions:1- Do rhetorical signs contribute to the formation of Shams Langroodi's romantic poetry?
    2- What are different types of rhetorical signs in prominent spheres of romance and what are their functions?
    3- Given the prominent aspects of romantic discourse of Shams, what are the most frequent rhetorical signs and stylistic rhetorical signs?

    2- Reserch
    Methodology
    The research method is descriptive-analytical and analyses are based on content and statistics derived from rhetorical signs. In this research, theoretical basics are explained first. Then, types of romantic signs grounded on three aspects of beloved, love, and poetry are studied, some examples that are identified with figurative clusters are analyzed, and the function of signs is explained by evidence.

    3-Discussion
    Romantic poetry is product of romantic discourse and its dominant system, i.e. emotional system. Shams Langroodi's romantic poems are artistic romance in which love is highlighted with his special codes, by relying on signifiers and signifieds and the relationship between them, so as to influence the readers and arouse their feelings. In these romances, the poet gives a warm look to the world to link his experiences together. He bridges the lover, love and beloved, and creates an unbreakable bond among them.
    Total number of romantic poems of Shams Langroudi is 262 composed based on three aspects of love, beloved, and lover and born from love and beloved. Considering the three aspects and their rhetorical signs, discussion is processed as follows: because of the vast scope of the subject, evidence and avoidance of iteration, charts are set in each section which indicates the prevalence of rhetorical signs in the process of romance formation. Also, given the frequency, content diversity, and possibility of classifying beloved-based poetry, compared to the other two aspects, as well as better connection of readers with romantic poems of Sham, sub-sections are considered for this aspect of romance. So, tables are arranged in two high and low frequency modes. The criteria for this process is to compare frequency rate of rhetorical signs with each other. Since figurative clusters have played a significant role in the formation of romance, they are studied in a separate section and their chart is drawn according to the frequency of clusters.

    4-Conclusion
    Rhetorical signs are key determinants of discourses of Shams Langroudi. Through hidden power of these signs, Shams presents the formation process of his romantic poetry. Shams' romantic poetry is formed within the three areas of beloved, love and poem, for processing of which Shams uses rhetorical signs in two ways. He uses these signs in some of his romances, but in most poems, he composed his romances using rhetorical signs. In these poems, density and intensity of signs in figurative clusters create romantic discourse where differentiation of signs breaks up the text and leaves its meaning unfinished. Beloved is the most prominent aspect of Shams' romantic poetry. In these poems, he describes the organs and their existential dependents, distance and homesickness, desires and wishes, addresses and conversations, expression of love, and comparison of lover and beloved. In each of these subsets, rhetorical signs have a definite role. In all subsets of beloved, signs of appropriateness, alliteration, and simile are at the top. But in the subset of desires and wishes, metaphorical signs are used more than simile since they are relevant to the subject. The use of iconic sign in metaphor to describe the beloved, desires and wishes, and addresses and conversations indicates the connection between Shams and tangible and inhuman phenomena in replacement tailored to the issue. Contradiction used in the subsets of describing the beloved, desires and wishes, and addresses and conversations are most common in comparison of lover and beloved and expresses mutual mentality of the poet's descriptions of lover and beloved, that are manifested in poems by this sign. Also, repetition of signifier letters (Sh, S, B, D, T, and G) in each subsection represents the dominant content. The other aspect of Shams’ romantic poetry is love. Langroudi look at love with simple, objective, live, and rational eyes full of affection which link individual and society and the poet uses rhetorical signs in defining and mentioning the characteristics of love. For vivid and tangible representation of love, Shams uses iconic sign in metaphor. Where logic is set a basis of definition, he puts indexical signs of appropriateness and contradiction beside iconic signs and when he wants to link love to community, he uses a multi-layer figurative symbols. Here, Repetition of signifiers letter (SH, S, R) reveals Shams's mental codes in his definition of love. In these romances, Shams believes poetry gives birth to love and beloved so he wants his poems understand the language of love. In description of poem and love, Langroudi uses the rhetorical signs of appropriateness, simile, alliteration, and metaphor. To describe the aspects of poem and beloved, added to above symbols, he also uses two other rhetorical signs of chiasmus and allusion. Repetition of signifiers letter (SH, S, T) reveals poems link with these two aspects. In general, according to the frequency of rhetorical signs in Shams' romantic poetry, the most frequent iconic and indexical signs in these poems appropriateness, alliteration (colliteration of T, S, D, R, and SH shows strength, softness and flow), simile, explicit metaphor, implicit metaphors (Mosarahe), and iteration – at sentence level. Also, in these romantic poems, indexical signs of appropriateness and alliteration as well as iconic signs of simile, whose second signifier is explanatory, are stylistic and arousing signs that that engage the reader's mind and make him a productive reader. Based on evidences of the three aspects, the functions of rhetorical signs in romances of Shams - tied to different signs of nature, phenomena, object, time and place – are: A) involving the reader by influencing him/her but not making the reader bored; B) shifting and arousing emotions; C) creating relationship between the poet and the reader; D) associating; E) explaining the meanings intended by the poet and helping to understand the meaning and fix it in the reader's mind; F) objectifying; G) creating dynamics, cohesion and highlighting themes; H) expressing experiences of life (public and personal); I) locality; and J) coherence, beauty and musicality of poem.

    References
    Ahmadi, Babak. Sakhtar va Ta’vil-e Matn. 4th Ed, Tehran: Markaz, 1999.
    Bajan, Keivan. Tarikh-e Shafahi-e Adabiat-e Moaser (Shams Langroudi), 2nd Ed, Tehran: Sales, 2011.
    Chandler, Daniel. Mabani-e Neshane Shanasi, Translated by Mahdi Parsa. 4th Ed, Tehran: Soore, 2008.
    Delbari, Hassan Va Fariba Mehri. Rhetorical Levels of Imagination in Contemporary Images of Poetry. Fonoon-e Adabi, No.12. Esfehan, pp73-86, 2015.
    Dinesen, Anne Marie. Daramadi Bar Neshane Shenasi, Translated by Mozafar Qahreman. 4th Ed, Abadan: Porsesh, 2001.
    Esmaeili, Esmat Va Ebrahim Kana’ni. An Investigation of Emotional System of Discourse in Sonnet – A case study of Sunflowers by Shafie Kadkani. Pejoohesh ha-ye Adabi, No. 36 and 37. Tehran, pp 9-34, 2012.
    Fotoohi Rood Mo’ajani, Mahmood. Balaqat-e Tasvir. 1st Ed. Tehran: Sokhan, 2007.
    Fotoohi Rood Mo’ajani, Mahmood. Rhetorical Deconstruction: The Role of Rhetorical art in Failure and Deconstruction of Text. Naqd-e Adabi, 1st year, No.3. Tehran, pp109-135, 2008.
    Hal, stuart. Farhang va zendegi-ye Ejtemaei. Translated by Ahmad Gol-Mohammadi. 2st Ed. Tehran: Varjavend, 2009.
    Johnasen, Jorgen dines Va Svend Erik Lorsen. Neshane Shenasi Chist?. Translated by seyyed Ali Miremadi, 2st Ed. Tehran: Farda, 2013.
    Mehrgan, Arvin. Falsafe-ye Neshane Shenasi. 1st Ed. Tehran: Farda, 2013.
    Mokhtari, Mohammad. Haftad Sal Asheqane (1300-1370). 1st Ed. Tehran:Tiraje, 1999.
    Moosavi, Hafez. In Defense of Imagination and Lyric Poetry with a view to two recent collections of Shams Langroodi. Goharan, No.19 and 20. Tehran, pp 64-71, 2008.
    Qaemi Nia, Alireza. Semiology and Language Philosophy. Zehn, No.27. Tehran, pp 3-24, 2006.
    Rakhsha, Rasoul. In the Poetry of Shams Langroudi in the presence of romance. Goharan, No.19 and 20. Tehran, pp 131-134, 2008.
    Sasani, Farhad. Ma’na Kavi: Be Sooye Neshane Shenasi Ejtemaei. 1st Ed, Tehran: Elm, 2010.
    Sebeok, Thomas Albert. Neshaneha: Daramadi Bar Neshane Shenasi, Translated by Mohsen Nobakht, 1st Ed. Tehran: Elmi, 2012.
    Shams Langroudi, Mohammad. Avazha-ye Fereshte-ye Bi Bal. 1st Ed. Tehran: Negah, 2013a.
    Shams Langroudi, Mohammad. Lab Kani Qezelala-ye Man. 2nd Ed. Tehran: Ahang-e Digar, 2011c.
    Shams Langroudi, Mohammad. Majmoo-e Ash’ar. 1st Ed. Tehran: Negah, 2008.
    Shams Langroudi, Mohammad. Manzoome Bazgasht Va Asha’re Digar. 1st Ed. Tehran: Cheshme, 2014.
    Shams Langroudi, Mohammad. Mimiram Be Jorm-e Anke Hanooz Zende Boodam. 4th Ed. Tehran: Cheshme, 2011d.
    Shams Langroudi, Mohammad. Rasm Kardan-e Dastha-ye To. 2nd Ed. Tehran: Ahang-e Digar, 2011a.
    Shams Langroudi, Mohammad. Shab Neqab-e Omoomi Ast. 2nd Ed. Tehran: Negah, 2011b.
    Shams Langroudi, Mohammad. Ta’adol-e Rooz Bar Angoshtam. 1st Ed. Tehran: Negah, 2013b.
    Shams Langroudi, Mohammad. Va Ajib Ke Shamam Mikhanand (63Tarane_ye Asheqane). 1st Ed. Tehran: Negah, 2013c.
    Shams Langroudi, Mohammad. Vajeha Be Didan-e Man Amadand. 1st Ed. Tehran: Negah, 2016.
    Sharifi, Feiz. Qariqi Khamoosh Dar Koolak-e Zemestan. 1st Ed. Tehran: Ebtekar-e No, 2012.
    Sojoodi, Farzan. Neshane Shenasi Karbordi. 2nd Ed. Tehran: Qesse, 2004.
    Sojoodi, Farzan. Neshane Shenasi: Nazarie va Amal (Majmoo-e Maqalat). 2nd Ed. Tehran: Elm, 2011.
    Sojoodi, Farzan Va Farnaz Kake Khani. The Interaction of Sign Flow and Semantic Normality in Poetic Discourse. Honar Va Memari: Ziba Shenakht, No.19. Tehran, pp289-314, 2008.
    Strinati, Dominic. Moghadameii bar Nazarieha-ye Farhang-e Ame, Translated by Soraya Pak Nazar. 4th Ed, Tehran: Gam-e No, 2009.
    Taheri, Qudratullah, Va Taqi PourNamdarian. A Critical Review of Contemporary Iranian Poetry. Faslname Oloom-e Ensani Daneshgah-e Alzahra, No.56 and 57. Tehran, pp 1-18, 2005.
    Keywords: Semiotics, Rhetorical signs, Contemporary Persian poetry, Romantic poetry, Shams Langroudi}
  • مرجان مخبریانی، مظاهر نیکخواه *
    مقاله حاضر به نحو ه نشان دادن توازن آوایی و واژگانی در اشعار شمس لنگرودی پرداخته است. در توازن آوایی، شاعر بیشتر به توازن آوایی کیفی، تکرار واکه ای توجه دارد. سپس تکرار هم خوان های پایانی و آغازین و پس از آن تکرار واکه و هم خوان پایانی، بیشترین بسامد را داشته است. کمترین تکرار، در توازن آوایی کیفی، (تکرار کامل هجایی) بوده، در توازن واژگانی، تکرار آوایی ناقص بالاترین بسامد را داشته است. در این نوع تکرار، قافیه شمار هجایی متفاوت با سیصد و بیست مورد، بیشترین و جناس قلب با چهار مورد، کمترین نوع را شامل می شود. در تکرار آوایی کامل یک صورت زبانی (تکرار آغازین) با سیصد و ده مورد، بیشترین نوع را داشته است. در تکرار آوایی کامل دو صورت زبانی، جناس تام و جناس لفظ بررسی شد، بیشترین بسامد در جناس تام با سی و دو مورد بوده است.
    کلید واژگان: قاعده افزایی, توازن آوایی, توازن واژگانی, برجسته سازی, شمس لنگرودی}
  • علی صفایی*، علی علیزاده جوبنی
    یکی از شاخص های بنیادین طنز خنده آمیزبودن آن است، اما وقتی طنز مقوله های متعالی همچون مرگ را دست مایه قرار دهد، گاه با دورشدن از شاخص های بنیادی، مثل فرح بخشی، صراحت و آسان یابی، منش رهایی بخشی خود را از دست می دهد و به تلخ مایگی و اندوه کشیده می شود. ازآنجاکه مرگ برای انسان همواره مقوله ای رازآمیز و تراژیک است، دست برد طنز در آن هرگز به گشایش و رهایش قطعی نمی انجامد، بلکه صرفا می تواند با ایجاد غفلت آنی، ذهن مخاطب را از مرگ برگیرد و شادی موقتی در او پدید آورد. این مقاله نخست طنز مرگ را ژانری تلفیقی از طنز معرفی می کند و سپس، برای آشکارشدن بحث، نمودهای طنز مرگ را با بررسی شواهدی از شعر شمس لنگرودی نشان می دهد. خواهیم دید که شمس درباب مرگ و هم بسته های آن همچون وحشت از رویارویی با مرگ، بیم فناپذیری و نابودگی، بیم و نگرانی از تجزیه و فروپاشی و... گاه از سازوکارهای متنوع طنزآفرینی استفاده می کند. این مقاله نشان می دهد که آنچه در مواجهه طنزآمیز شمس با مرگ برجستگی دارد، توجه به ترس و نگرانی انسان از قطعیت مرگ و تاکید بر بعد جسمانی و تنانه انسان در جهان طبیعت است.
    کلید واژگان: مرگ, طنز, تراژدی, طنز مرگ, شمس لنگرودی}
    Ali Safayi *
    One of the basic characteristics of satire is its humour. When dealing with supreme subjects like death, Satire sometimes movesaway from its basic characteristics such as comicality, candor and accessibility and becomes less relieving and more bitter and sad. When satire deals with death, which is always mysterious and tragic for humans, it fails to provide any absolute relief;instead it brings about short term forgetfulness in the audience through diverting their attention, and givesthem a temporary sense ofbliss. This article identifies satire of death as a complex genre and analyzes its different aspects in samplepoems by Shams Langaroudi. We will see that Shams uses different methods of satire of death to deal with this phenomenon and its related concepts such as thanatophobia. The article reveals that satire of death in poems of Shams reflects human's fear and apprehension about certainty of death and emphasizes the physical and bodily dimension of human being in the natural world.
    Keywords: Death, Satire, Tragedy, Satire of Death, Shams Langaroudi}
  • عطامحمد رادمنش، مریم ایزدی
    مطالعه سیر تحول شعر عاشقانه از گذشته تا امروز، ما را با شاعرانی آشنا می کند، که عشق جوهر وجود آنان و هم ذات شعرشان بوده است. بر این اساس تاکنون آثار و اندیشه تعدادی از شاعران نام آشنای معاصر چون احمد شاملو، فروغ فرخزاد، هوشنگ ابتهاج، حمید مصدق، حسین منزوی و... مورد نقد و بررسی قرار گرفته است؛ اما راز و رمز شعر گروهی دیگر همچنان در پرده ابهام باقی مانده و کمتر کسی به سراغشان رفته است.
    این جستار به نقد و بررسی اشعار عاشقانه شاعر معاصر، شمس لنگرودی، و نگرش او به معشوق پرداخته است. در پنجاه و سه ترانه عاشقانه و دیگر اشعار این شاعر، شاهد نگرش جهانی و انسانی لنگرودی به معشوق هستیم. مخاطب شعر شمس به خوبی می تواند تفاوت های معشوق شعر سنتی را با شعر نو مورد مقایسه قرار دهد. این پژوهش سعی کرده است، الگوهای ارزشی معشوق شعری را در عاشقانه های شمس لنگرودی معرفی کند.
    کلید واژگان: ادبیات معاصر, شمس لنگرودی, ترانه های عاشقانه, معشوق شعری}
  • مرجان رضاتاجی

    شمس لنگرودی از جمله شاعران متفکر و متعهد ادبیات معاصر کشورمان به شمار می آید که تفکر او در اعماق باورهایش ریشه دارد و تعهدش در ارزش گذاری به احساسات و عواطف مردم. او را میتوان از جمله پرکارترین چهره های حوزه ی شعر و پژوهشهای ادبی پس از انقالب به شمار آورد. یکی ازمولفه هایی که در طول سالهای متمادی در آثار ایشان حضوری دایمی و مستمر پیدا کرده است،انسان به ویژه انسان معاصراست. او شاعری است موثر و مانا که دغدغه های من شخصی او نماینده ی گرفت و گیریهای عامه ی انسانهای پیرامونش میباشد. مقاله ای که پیش رو داریم در سه بخش کلی تدوین گشته است بخش نخست معرفی شاعر و سال شمار زندگی و آثار او،بخش دوم انسان و انسان گرایی از دیدگاه صاحب نظران و شمس لنگرودی، و بخش سوم هم انسان و اقسام آن نظیر انسان عام، انسان خاص، مشاهیر و قدیسان.

    کلید واژگان: شمس لنگرودی, انسان, انسان عام, انسان خاص, مشاهیر, قدیسان}
  • مرجان رضاتاجی

    شعر نو با توجه به ساختاری که از لحاظ ترتیب ابیات و حضور نسبی موسیقی شعر دارد قابلیت انعطاف زبانی و ترجمه را در بستر خود به خوبی می پروراند و همین امر موجب گسترش پذیری اشعار و جهانی شدن شاعران می گردد. شمس لنگرودی و غاده السمان دو شاعر متفکر و معاصر از دو خواستگاه کاملا متفاوت اما با آبشخوری شرقی هستند. یکی از عناصر برجسته و مشترک در اشعار این دو بزرگ مقوله ی عشق می باشد علت مقایسه ی این امر نزدیکی فضای ذهنی و بافتار اشعار این دو شاعر است بدون آنکه شباهت چندانی میان نوشته هایشان به چشم بخورد با یک تعمق کوچک اما ژرف و نگاهی از روی آگاهی در فضای شهری آنها به مواردی بر می خوریم که خود شاهد مثالی خواهند بود بر اثبات این مدعا. حال این پژوهش سر آن دارد ضمن مروری گذرا به زندگی غاده السمان و شمس لنگرودی به بررسی عنصر عشق در شعر (آسان است برای من) و (عشق مرد بیهوده) این دو شاعر بپردازد و در انتها با بیان وجوه اشتراک و افتراق شعری آنان چه از لحاظ محتوا و مضمون چه از لحاظ فرم و ساختار به نتایج قابل ملاحظه ای دست یازد.

    کلید واژگان: شمس لنگرودی, غاده السمان, جایگاه شعر نو, سورئالیسم, سانتی مانتالیسم}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال