به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « صفویان » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «صفویان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محسن رستمی، محمدحسن رازنهان*، حسین مفتخری، ناصرقلی سارلی
    زمینه و هدف

     آثار شاعران عصر صفوی بدلیل پیوستگی با توده مردم آیینه تمام‌نمای اوضاع اجتماعی این عصر است. این جستار بر‌آن است با بررسی اشعار شاعران این عهد، به این پرسش پاسخ دهد که جامعه صفوی با چه معضلاتی دست به گریبان بوده و برخورد مردم دربرابر این مسایل چگونه بوده است؟

    روش مطالعه

     روش تحقیق در این مقاله، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات، اسنادی (کتابخانه‌ای) است.

    یافته‌ها: 

    مطالعه و مرور آثار مورخان این عصر و نوشته‌های جهانگردان غربی و از همه مهمتر اشعار شاعران مضمون‌پرداز عصر صفوی که بر اوضاع دربار اشراف داشتند، حاکی از آن است که بدلیل اشتغال طولانی‌مدت صفویان به جنگ با دشمنان خارجی و ضعف برخی از فرمانروایان جوان و بیتجربه این دودمان در اداره قلمرو گسترده تحت حاکمیتشان، متاسفانه بتدریج انواع ناهنجاریهای اخلاقی در جامعه آن روزگار شایع گردید.

    نتیجه‌گیری: 

    انواع ناهنجاریها از ابتلا به مواد مخدر و شرابخواری تا رواج دریوزه‌گری، دزدی، بی‌بندوباری و انحرافات جنسی، اوضاع جامعه عصر صفوی را پریشان ساخته بود. در این میان شاعران مشهور این عصر که خود نیز از این آسیبها برکنار نبودند، میکوشیدند اقشار جامعه را نسبت‌به این امور آگاه سازند و در کنار آن راه حلی برای رهایی از این مصایب بیابند.

    کلید واژگان: شاعران, صفویان, اعتیاد, معضلات اجتماعی}
    M. Rostami, M.H. Raznahan*, H. Moftakhri, N.Gh. Sarli
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The works of Safavid poets are a mirror of the social situation of this era due to their connection with the masses. This article seeks to answer the question of what problems the Safavid society was facing and how the people reacted to these issues by examining the poems of the poets of this era.

    METHODOLOGY

    The research method in this article is descriptive-analytical and the data collection method is documentary (library).

    FINDINGS

    A study of the works of historians of this era and the writings of Western tourists and most importantly the poems of Safavid thematic poets who were in charge of the court situation, indicates that due to the Safavids' long occupation to fight foreign enemies and the weakness of some young rulers and The inexperience of this dynasty in the administration of the vast territory under their rule, unfortunately, gradually spread all kinds of moral anomalies in the society of that time.

    CONCLUSION

    All kinds of anomalies from drugs and alcoholism to the prevalence of seasickness, theft, promiscuity and sexual perversions, had disturbed the situation of Safavid society. In the meantime, the famous poets of this era, who themselves were not immune from these harms, tried to inform the sections of the society about these matters and find a solution to get rid of these sufferings.

    Keywords: Poets, Safavids, addiction, social problems}
  • Shoj’atname is a work written in Turkish verse at the end of the 16th century by an Ottoman statesman, military person, and poet of the tenth century named Dal Mohammad Chelebi known as Asefi. With the invasion of the Ottomans to the Iranian territory in the Caucasus (986 AH/ 1578 AD), Asefi served as scribe at the Ottoman commander–in-chief of the army, Lala Mostafa Pasha. During the Ottoman-Iranian war which lasted from 986 to 993 AH, he was captured by Qizilbash troops and taken to Ardabil, Qazvin and Isfahan. After taking about six months of captivity in Isfahan, he escaped from the city and went to the Persian Gulf coast and then left for Basra and then joined to the forces of Osman Pasha who were preparing for attacking on Tabriz in 1585 AD/ 993 AH. After the end of the battle and return to Istanbul, Asefi wrote a chronicle describing the battles of the Safavids and the Ottomans in the Caucasus and Tabriz called Shoj’atname. He tried to create a work in the style of Ferdowsi’s Shahnameh. The book is of great importance in the history of the Safavid and Ottoman wars. Especially from the point of view that the book contains 77 beautiful, colorful miniatures. Each miniature contains visual, political, cultural and military information. A numbers of miniatures are as the illustrated history of the Iran-Ottoman wars in the Caucasus. The other miniatures are an illustrated narrative of the history of the Safavids. In this work, the faces of the elders of Safavid, such as Shah Mohammad Khodabandeh, Hamze Mirza, Imam Quli Khan and dozens of other characters are beautifully depicted. There are also numerous miniatures related to the battle scene of the two troops, the geographical location, the type of military weapons and various other issues which reflects the value and importance of the book. In the present article, a selection of Shoj’atname’s miniatures has been introduced and aspects of their value and importance have been described.

    Keywords: Dal Mohammad Chelebi (Asefi Pasha), Shoj’atname, Safavids, Ottomans, Caucasus, War, Miniature}
  • محمدحسن رازنهان، محسن رستمی*، هادی بیاتی

    شاهان صفوی، نه تنها با شعر و ادب مخالفتی نداشتند؛ بلکه خود از مشوقان و حامیان شاعران بودند. سند این ادعا، شاهنامه حکیم فردوسی است که در این دوره نیز، همچنان ارزش تاریخی خود را حفظ کرده بود. در این تحقیق کوشیده ایم تا با استفاده از شیوه تحلیل و توصیف و با تکیه بر مطالعه منابع کتابخانه ای، به این پرسش پاسخ دهیم که چرا و به چه دلایلی، شاهنامه در نزد شاهان صفوی اهمیت داشته است؟ بر این اساس، یافته های پژوهش حاکی از آن است که شخص شاه اسماعیل اول، این اثر ارجمند را در کنار مذهب شیعه، به عنوان دومین عامل انسجام بخش اقوام ایرانی در نظر گرفت؛ چرا که شاه اسماعیل اول و جانشینانش، اولا خود را ایرانی؛ از نسل پادشاهان ایران باستان و جانشینان آنان می دانستند و شاهنامه را سند هویتی خویش قرار داده بودند؛ ثانیا از نقش تاریخی شاهنامه در حفظ کیان ایران در طول تاریخ، در کنار مذهب شیعه، در نزد ایرانیان شیعه مذهب آگاه بودند؛ ثالثا در جنگ با عثمانی ها و ازبک ها، اشعار شاهنامه را به عنوان عامل روحیه بخش سربازان ایران به کار می بردند. از این رو، در نشر و گسترش شاهنامه کوشیدند و آن را گرامی داشتند.

    کلید واژگان: شاهنامه, شیعه, انسجام ملی, صفویان, شاهنامه خوانی}
    Mohamadhasan Raznahan, Mohsen Rostami*, Hadi Bayati

    Safavid kings not only compete against poetry and literature, but also, they were promoters and supporters of poets too. The evidence of this assertion is the Shahnameh, which had well-maintained its historical value during Safavid period as well. In this study, we have tried to answer the question why and for what reasons, Shahnameh was important to the Safavid kings by using the method of analysis and description and relying on the study of library sources? Accordingly, the findings of the study it is clear that the person of Shah Ismail I considered this noble work along with the Shiite religion as the second cohesive factor of the Iranian peoples; Because Shah Ismail I and his inheritors, first of all, considered themselves Iranians; They knew the descendants of the kings of ancient Iran and their successors and considered the Shahnameh as their identical document; Secondly, they were aware of the historical role of the Shahnameh in stabilizing the harmony of Iran throughout history, along with the Shiite religion, among the Shiite Iranians; Third, in the war against the Ottomans and the Uzbeks, the poems of the Shahnameh were recycled as a motivating dynamic for the Iranian soldiers. Therefore, they tried to spread the Shahnameh and appreciated it.

    Keywords: Shahnama, Shia, National Unity, Safavids, Recitation Of Shahnama}
  • مهدی فیضی *
    با تشکیل حکومت صفوی، به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی و مذهبی، نخبگان زیادی از جامعه ایرانی نظیر پیروان طریقت های صوفیانه، مجبور به جلای وطن و مهاجرت به سایر مناطق جهان اسلام و به ویژه هند شدند. درواقع شرایط خاص به وجودآمده در اجتماع ایرانی عصر صفوی، مانند حضور علمای شیعه مهاجر از برخی مناطق جهان اسلام در ایران و اختلافات اندیشه ای و فکری ایشان همراه با انتقادات شدید از صوفی گری از یک طرف و از طرف دیگر، بروز اختلافات میان پادشاهی صفوی و صوفیانی که علی رغم حمایت بلندمدت از صفویان، در این مقطع به رقبای ایشان تبدیل شده بودند، زمینه های تضعیف و افول تصوف را در این دوره زمانی در ایران فراهم کرد. درواقع طریقت صفویه در این تغییر رویکرد از تشیع صوفیانه، به تشیع فقاهتی تبدیل وضعیت پیدا کرد و درنتیجه بسیاری از طریقت های صوفیانه دیگر، قربانی این چرخش عقیدتی شدند. به موازات این وضعیت، شرایط مناسب موجود در شبه قاره به خصوص تساهل مذهبی و حمایت های مادی و معنوی حکومت های این منطقه، ازجمله گورکانیان و نیز سلاطین برخی حکومت های منطقه ای مهاجران، مسبب مهاجرت گسترده بسیاری از نخبگان صوفی مسلک ایرانی به این منطقه شد. این مقاله با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ به این سوال برآمده است که در دوره صفوی، چه عواملی در انگیزش مهاجرت طریقت های صوفیه از ایران دخیل بوده است؟
    کلید واژگان: مهاجرت, طریقت های صوفیه, صفویان, شبه قاره هند}
    Mahdi Feizi *
    With the formation of the Safavid government, For various reasons, such as political, social and religiousMany Iranian elites, Like followers of Sufi creeds, Forced to flee home and migrate to other parts of the Islam world, especially the Indian subcontinent,infact, Specific conditions have arisen in Iranian Safavid community, Such as the presence of Shiite scholars from some parts of the Islamic world in Iran, Their intellectual  differences and criticism of Sufism, Creating disagreements, Between the Safavid kingdom and the protection sufis, in spite support of the Safavids for the long time, at this stage,They became their rivals, and in thise period Provided decline of Sufism conditions,In fact, In this change of approach, from Sufi Shiism, to the Shi'ism, many ofSuficreedssuccumbed to this ideological change, Along with this situation,Suitable conditions in the subcontinent, Particularly religious tolerance and material and spiritual protection ofimmigrants,with the governorates of this region, such as Gurkhanis, and other regional governments,The cause and the source of the vast majority of Iranian Sufi elites came to this area. This paper, by using an analytical descriptive method, seeks to answer this question: what factors in the Safavid period have contributed to the motivation of the migration of the Sufi Tories?.
     

    Expansiveabstract
    1. Introduction
    With the formation of Safavid government, a lot of elites from Iranian society, such as proponents of Sufi Tarigha, were forced to leave home and migrate to other regions of the Islamic world, including the Indian subcontinent. In fact, certain conditions have been arisen in the Iranian society of the Safavid era, such as the presence of Shiite Ulema from some regions of the Islamic world in Iran, (Farhani Monfared, 85: 1996), their thought and intellectual dissensions (Mazavi, 152: 1984), sharp criticisms of Sufism (Hedayat, 375: 2006, Hossein Zade, 38: 2000), and the emergence of differences between the Safavid kingdom and their supporting Sufisas the internal factors of immigration which at that time became their rivals,severely weakened one of the most important pillars of the Safavids power, both in the Tarigha period and in the period of their movement and government (Falsafi, 183: 1968), In this situation, the Safavid Tarigha, changed from Sufi Shi'ism to Shi'ite Faqih, and as a result, many Sufi Tarigha, became the victims of this ideological change. In parallel with this unfavorable domestic situation, the proper conditions existing in the sub-continent which was the main external factors of migration, led to the migration of many Iranian Sufi elites to the region. Meanwhile, the religious tolerance and material and spiritual supports of the governments of this region, including the Gurkhanis, as well as the sultans of some regional governments, have been heavily influenced by the motivation of immigrants (Razi, 61: 2012). Hekmat also explains that Sufi’s thoughtscoming from Irannot only influenced Indian culture and thought, but alsoimpressed themselves (Hekmat, 52:1958). With this explanation, the main purpose of this paper is to clarify the existing ambiguities in various aspects of these migrations, Because the vast exodus of Sufis and sympathizers of Iranian Sufis to India during the Safavid period is considered to be a catastrophe that, with the clarification of its nature, many of these ambiguities will be eliminated. Indeed, despite the investigations carried out by researchers in various respects, this issue remains uncertain. Therefore, the main question in this paper is that during the Safavid period, what factors contributed to the motivation for the migration of the Sufi Tarigha from Iran? In connection with this, the hypothesis has been madethat the source distracting factors and destination attractors have been effective in shaping the migration of the followers of this trend.
    2.Research Method
    The research methodology of this paper, based on the nature of the subject, is analytical-descriptive and the method of data collection, is in the form of a library researchin which, it has been tried to usethe relevant resources, to discuss the main reasons for this important historical event and its main aspects, external and internal factors that have occurred in Iran and beyond its geographic region during the Safavid period.
    3. Discussion
    The political power of Safavid should be considered the beginning of the decadence of Safavid Sufism. Especially, after the establishment of the Safavid dynasty, they considered themselves the partner of the power and misused the status of the Safavid government(EskandarBeike Monshi, 122:1987). As a result, from the very beginning of the political life of the Safavids, between the perfect Master who became a despotic kingdom of the Safavid government, and their supporting Sufis, a challenging situation was emerged and the perfect Master sought to weaken and eliminate this unwanted partner through various means and methods(Falsafi, 183: 1968). In other words, moral degradation brought the situation of the Sufis to a place where, in many cases, they were treated with violence and humiliation (Brown, 85: 20: 1990). Yet, the participation of the jurists in the Safavid government left a deep impression on Shi'a political jurisprudence. In fact, with the arrival of Shiite scholars to Iran (Farhanimanfard, 85: 1996, Mirahmadi, 54: 1990), the Shiite jurisprudential discourse emerged from Sufi Tarigha and became the dominant discourse of the political and religious structure of the Safavids. Hence, the role of the jurists in the legislature, which was preceded by a customary aspect, evolved on the basis of the Shi'a ruling. (Najafi, 51: 2009). On the other hand, the formation of Muslim regimes in India provided very good conditions for the attraction and activity of followers of the Sufi Tarigha as the external factors of immigration.Aside from these supports, the good conduct of the Sufis with other social groups has had a profound effect on the growth and expansion of the Sufi Tarigha in India. In fact, the development of Sophism in the sub-continent is a result of Sufis effort in learning local languages and their acquaintance with Indian mystics, and the similarity of Indian thoughts with the Sufi mystics, as well as their attempts to learn and apply some Indian practices such as reverse prayers, self-locking method and others, have been the most important factors in the region's attitude toward mysticism (Bojnordi, 445: 2001). Furthermore, it should be noted that the Sufi established good relations with Muslims and non-Muslims, particularly those of Hindus, and due to some teachings such as equity and equality, virtue, and hospitality were noticed by people.
     
    4-Conclusion
    Safavids, although at first in the guise of mysticism, began to form their government, but from the very beginning of their reign, the confrontation between Shiite and Sufi teachings provided the ground for gradual decline and the marginalization of Safavid Sufism. In fact, Safavid kingdom immediately became aware of the fact that their supporting Sufis, who at various stages of their alliance, did their utmost to bring powerto Safavids, became a real rival in the new political structure, so they made constant attempt to limit and eliminate this competitor.Meanwhile, the most important and most effective instrument used by the Master of Tarigha, who became the king during the reign, was to take advantage of the new approach in the form of the ideas of jurists who also considered Sufism as their serious rivals in this field. In this approach, the Shi'a jurisprudents denied Sufis who were from various social, scientific, literary and cultural groups and wrotea number of rhetoric against them, a problem that had been less common in Iranian history. In this situation, the establishment of two important centers of power - the institution of monarchy and the institution of the Shari'a - together, created a complicated situation for the Sufis. In fact, in this approach, Shiite scholars used all their theoretical and practical efforts to completely eliminate rival discourse from the religious beliefs of the general public and the Safavid government, which brought significantsuccess. Therefore, the emergence of these complicated conditions for Sufi Tarigha in the political geography of Iran, led to the recognition of immigration to India as the most important solution. Thus, they came to a land that can be considered a part of the cultural geography of Iran, a land which, due to the presence of powerful supporters, the present state dynasties, as well as the appropriate cultural and social conditions, provided a suitable platform for these migrations and has led to the excellence of Sufi Tarigha in this land.In other words, all these factors, together with the lack of security in the society, which was in the midst of decadence, led to the widespread migration of elites and various social groups, which could be interpreted as a phenomenon of brain drain that is caused by unfavorable social conditions.
    Keywords: Immigration, Sufi creeds, Safavid, Indian subcontinent}
  • زهرا سیدیزدی، جعفر باجلان*
    شاه اسماعیل حکومتی در ایران تاسیس کرد که شالوده اصلی آن را دیانت وملیت تشکیل می داد. وی جهت ایجاد وحدت ملی در ایران، مذهب تشیع را رسمیت بخشید. اوقصد داشت پیوند های ملی را در ایران مستحکم تر کند. حضور ازبکان در نواحی شرقی و عثمانی درغرب، این ضرورت را ایجاب می کردکه حس میهن دوستی و وطن پرستی در ایرانیان بیش از پیش تقویت گردد. شاه اسماعیل عقیده داشت تقویت روحیه جنگاوری وسلحشوری در رویارویی با دشمن تنها با انگیزه های مذهبی تحقق پیدا نمی کند. آثار فراوانی که در دوره صفویه، به ویژه شاه اسماعیل اول به تاثیر از شاهنامه فردوسی پدید آمده، موید این است که فردوسی موردتوجه شاهان و درباریان و مهم ترین منبع الهام شاعران و هنرمندان این دوره بوده است. به گواهی تاریخ، شاه اسماعیل حامی اصلی آثاری است که با محوریت شاهنامه فردوسی شکل گرفته است. نگارندگان در این پژوهش در پی پاسخ به چرایی این توجه هستند. ازآنجاکه شاه اسماعیل شیعه مذهب است و بنا بر پیشینه اعتقادی خود به فردوسی به عنوان شاعری شیعه علاقه فراوانی داشته است، پیش فرض این تحقیق این است که شاهان صفوی به طور عام و شاه اسماعیل به صورت خاص به دلیل شیعی بودن به فردوسی توجه داشته اند. بررسی ها نشان می دهد غیر ازانگیزه های مذهبی، مصالح سیاسی وتمرکزگرایی عامل مهم توجه شاه اسماعیل به وحدت ملی و احیای هویت ملی ایران و به تبع آن شاهنامه بوده است.
    کلید واژگان: صفویان, شاه اسماعیل, فردوسی, شاهنامه}
    Zahra Seyed Yazdi, Jafar Bajlan*
    Shah Ismail established a dynasty in Iran on the premises of nationality and religion. To establish national unity in Iran, he announced Shia as the official religion. His goal was to strengthen Iranian national bonds. The presence of Uzbeks in the East and Ottomans in the West made it necessary that Iranian people reinforce their feeling of patriotism and love for they homeland. Shah Ismail believed that having faith in fighting the enemies is not just derived from religious incentives. Many literary works influenced by Shahnameh of Ferdowsi came into being in Safavid period especially during the reign of Shah Ismail I. This strengthens the fact that Ferdowsi was under the focus of Iranian kings and officials. He was the biggest source of inspiration for the poets and artists of the period in question. As evidenced in Iranian history, Shah Ismail was fond of those works whose foundation was laid upon Ferdowsi's Shahnameh. This study tires to find the reason behind his interest in Shahnameh. Since Shah Ismail was a follower of Shia religion and due to his liking for Ferdowsi as a Shia poet, the assumption of this research is that Safavid kings in general and Shah Ismail in particular liked Ferdowsi because of their belief in Shiism. Previous studies show that besides religious motives, political conditions and centralization were the major reasons behind Shah Ismail's care for the national unity of Iranians, revival of Iranian identity and Shanameh.
    Keywords: Safavids, Shah Ismail, Ferdowsi, Shahnameh}
  • دکترسیدرسول موسوی حاجی، عابد تقوی، ثریا شریفی نژاد
    درمیان جلوه های گوناگون هنر معماری ایران، باغ ایرانی با ظاهری آکنده از سادگی و طراوت بر پایه اصولی مشخص و بنیادین، نمایش نمادینی از بهشت موعود است. هنرمند معمار با تکیه بر اصول اولیه معماری ایرانی و آگاهی از شرایط اقلیمی و توانمندی های طبیعی مناطق مختلف و با الهام از توصیفات متون مقدسی چون قرآن کریم پیرامون باغ های بهشت، باغ ایرانی را خلق می کند. در این میان، با افزایش روابط فرهنگی ایران و هند به خصوص در دوره های تیموری و صفوی، باغ ایرانی نیز همچون سایر ارکان معماری ایرانی، الگوی هنرمندان هندی قرار می گیرد که تجلی این تاثر در قلمرو معماری گورکانیان به وضوح قابل مشاهده است. در این پژوهش با بررسی هندسه ی باغ و برخی عناصر طبیعی و مصنوع مشخص گردید که باغ های عصر صفوی با ورود به هند در عصر گورکانی، بستری متفاوت، شکلی خاص و متمایز با تاکید بر هنر بومی را به نمایش می گذارند.
    کلید واژگان: باغ ایرانی, ساختار کالبدی, فضایی, صفویان, گورکانیان هند}
    Among the variousdisplays of Iranian architecture، Persian gardens have been simple and fresh based on the fundamental principles and aresymbolized as the Paradise. The Architect creates Persian gardens using the primitive principles of Iranian Architecture، being aware of the climates of different areas and inspiringof the Holy Quran''s descriptions of heaven''s gardens. Meanwhile، by the increased cultural relations of Iran and India speciallyin Timurids and Safavids era، Persian gardens as well as other Iranian architecture elements، have been patterned for Indian artists that their impacts are obviously revealed in architecture territory of Mughals. The results demonstrate that the presence of safavid gardens in India in Mughal era indicate a specific form and local art on the Mughal gardens.
    Keywords: Persian Gardens, Spatial Structure, Safavid, Indian Mughal}
  • رضا برزویی*، ناصرالدین شاه حسینی، مظاهر مصفا

    هدف از انجام این مقاله، معرفی تحولات اجتماعی و رویدادهای اساسی ایجاد شده در جامعه ی ایران، پس از به قدرت رسیدن صفویان از دیدگاه یکی از سخنوران نامی این عصر به نام  کلیم همدانی است که با بررسی اشعار او می توان دریافت که شئون مختلفی از زندگی ایرانیان، از جمله فرهنگ، ادب، هنر و بسیاری دیگر از اصول و نگرش های ارزشی دیرینه و رایج در این سرزمین، دگرگون شده و در بسیاری از موارد به ضد ارزش بدل گشته اند.
    هدف ثانی آن است که با بررسی اشعار این شاعر و دنبال کردن مسائل اجتماعی در شعر او، در یابیم که کلیم در روزگار رواج «سخن فروشی»، قصد اندوختن ثروت و دریافت صلات بی کران داشته و از زمره ی شاعرانی است که بر پایه ی اغراق و غلو، «گوهری در لفظ دری» را نثار بی ادراکان خالی از معرفتی کرده که خواهان ستایش خود یا دیگران بوده اند؟ یا برای رنج ها و دردهای مشترک انسانی اهمیت قائل بوده و دیده بر دیدار مصائب و آلام همنوعانش نبسته است؟ و اینکه آیا او رسالت شاعری خود را در بیان حقایق اجتماعی ادا کرده است؟ که در خواهیم یافت؛ جامعه ی انسانی و دردهای مشترک بشری از دید و نگاه تیز بینانه ی او پنهان نمانده و به طرق مختلفی از آنها سخن گفته است و در این نوشتار برآنیم تا با جستار در اشعار وی که ملقب به «خلاق المعانی ثانی» است، شرایط اجتماعی خاص عصر صفوی را معرفی نماییم. بعد از این بررسی خواهیم دید که تشنج، ریا، تحقیر شریفان، بی اعتباری سخنوری، جلای وطن و مهاجرت به هندوستان، شش شیوه و شکل از اوضاع و احوال اجتماعی عصر صفوی است که در اشعار وی بازتاب دارد.

    کلید واژگان: صفویان, کلیم همدانی, ریاکاری دینی, جلای وطن, هند دوستی}
    Reza Borzuyie *, Nasser Al Din Shah Hosseini, Mazaher Mosafa

    This paper aims at introducing social reforms and major events in Iran's society in the time of Safvaid Dynasty through the looking glass of a well-known Iranian orator, Kalim-e Hamedani. Safavaid Kings were responsible for altering in values respected by Iranian culture and believes from different aspects. Principles in culture, manners, art, traditional and common values not only had to be shifted, but also in some cases upturned and considered as anti-value. The secondary aim of this investigation is to study the poems of  Kalim-e Hamedani and searching for social norms in his time. Studying his poetry, the researcher strives to know if his verse has ever been used to approve or admire the rulers of his time or his oratory skill in Dari dialect, which is based on overstatement and exaggeration, ever turned to an instrument to receive praise and tribute for himself or kin. The paper tries to find how the pains and troubles of poet's fellow citizens have been considered, as well as underscoring his poetic responsibility to express social concerns. The results show that he had had sharp eyes to see common anxieties of human beings and had uttered his objections in many different ways. This investigation aims at studying his poetry from different perspective and reveals the special situation of his dynasty in his poem which is known as Khalaghol Maani Saani (innovator of the meanings, the second). The results show that social situation in Safavid Dynasty has echoed in seven ways criticizing the common worries and pains of this period of time.

    Keywords: Safavid, Kalim-e Hamedani}
  • عباس سرافرازی
    خاندان آق قویونلوها در قدرت گیری و تثبیت خاندان صفوی در دورۀ شیخ جنید و شیخ حیدر نقش مؤثری ایفا کردند، این دو رهبر، موفقیت های سیاسی و نظامی خود را مدیون آق قویونلوها خصوصا اوزون حسن بودند. پس از انقراض قره قویونلوها صفویان درصدد برآمدند نفوذ خود را افزایش دهند، سیاست اوزون حسن آق قویونلو نسبت به صفویان سیاست حفاظت و حمایت بود، اما پس از فوت وی فرزندش یعقوب حضور یک نیروی مجهز و تربیت شده را برای خود خطری بالقوه می دید. بنابراین درصدد کمک به دشمن صفویان یعنی شروان شاه برآمد. این تغییر خط مشی آق قویونلوها در برابر صفویه نشان از آن دارد که یعقوب دیگر اتحاد با صفویان را لازم نداشت و دوران اختلاف بین آن ها آغاز گردید که در نهایت به شکست و انقراض آق قویونلوها انجامید. اما پس از شکست، آن ها به خدمت صفویان درآمدند و در تمامی دوران صفویه از شاه اسماعیل اول تا ظهور شاه عباس اول آق قویونلوها در حالی که به صفویان پیوسته بودند، از هر فرصتی برای تضعیف صفویان استفاده می کردند. آنان بارها قیام نمودند و به عثمانیان کمک رساندند و پس از مرگ شاه طهماسب اول با تکلوها هم پیمان شدند و در بسیاری از حوادثی که منجر به ضعف صفویان تا ظهور شاه عباس گردید، نقش ایفا نمودند.
    کلید واژگان: صفویان, آق قویونلوها, روابط و مناسبات}
  • نقش طایفه تکلو در تثبیت و تضعیف دولت صفوی تا پایان دوره شاه عباس
    عباس سرافرازی
    طایفه تکلو از طوایف قزلباش در تشکیل حکومت صفوی نقش عمده ای ایفا کردند، آنها برای کسب مقام و مراتب بالاتر در دربار فعالیتهایی انجام دادند که در دوره شاه طهماسب اول گروهی از آنها قتل عام شدند، اما موجودیت خود را در تشکیلات صفویان حفظ کردند. تا سال 1005 ه /1596م که شاه عباس آنها را حذف کرد این طایفه به طور علنی و غیر علنی توطئه های زیادی را علیه صفویان تدارک دیدند و در تضعیف حکومت صفویه نقش آفرین شدند. پس از فوت شاه عباس اول در بسیاری از حوادث به خصوص از بین رفتن شاهزادگان و خانان صفوی دخالت داشتند و با حمایت از برخی شاهزادگان به درگیری های درون درباری دامن می زند. باز شدن دست قزلباشان در قتل شاهان صفوی که تکلوها در آن بی نقش نبودند، باعث از بین رفتن قد است معنوی و تغییر باور عمومی و اعتقاد قزلباشان نسبت به شاهان صفوی گردید که این امر باعث ضعف و ایجاد هرج و مرج های پس از فوت شاه طهماسب اول و جدایی هر چه بیشتر دین سالاری از حکومت در دوره شاه عباس اول گردید. مخالفتهای تکلوها از جنبه سیاسی و نظامی نیز ضربه های اساسی بر حکومت صفویان وارد کرد، چرا که آنان برای مخالفت با صفویان به همکاری با عثمانیان و حمله آنان به ایران در سال 940 هجری پرداختند که از این رهگذر نیز صدمات جدی بر صفویان وارد آمد.
    کلید واژگان: ایران, صفویان, طوایف, قزلباشان, تکلوها}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال