به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « صنایع دستی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «صنایع دستی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرانه معدنی، امیرحسین چیت سازیان*

    زیلو، زیرانداز تخت پنبه ای است با مقاومت در برابر حرارت و جذب گرما، که مردم نواحی گرم و خشک کویر مرکزی ایران همچون یزد، میبد، اردکان، اردستان، کاشان و سمنان، برای در امان ماندن از گرما می بافتند و در مساجد، اماکن عمومی و مذهبی و منازل استفاده می کردند. اما امروزه بافت و کاربری این هنر بومی در کاشان، به شدت رو به کاهش است و جز اندکی از بافندگان بدان مشغول نیستند. از آنجا که پژوهش مدونی درباره زیلوبافی کاشان صورت نگرفته است، نگارندگان در پژوهش پیش رو تاریخچه زیلوبافی در این شهر را بررسی کرده، ابزارهای بافت، مراحل پیش از تولید و روند تولید آن را، با توجه به جامعه آماری ده نفره شامل هشت نفر بافنده زیلو، یک نفر فروشنده زیلو و مسیول مرکز هنرهای سنتی کاشان، به منظور شناخت علل زوال این هنر بومی بررسی نموده اند. نتایج حاصل از این پژوهش توصیفی تحلیلی در جامعه آماری زیلوبافان شهر کاشان، نشانگر آن است که صنعتی شدن شهر کاشان با تاسیس کارخانه های مختلف به خصوص ریسندگی و تولید و مصرف فرش ماشینی، موجب به حاشیه راندن زیلوبافی شده است. همچنین بالا رفتن میانگین سن استادکاران زیلوباف، نیاز به جایگزین شدن آن ها را با نیروی جوان آموزش دیده تشدید می کند و همکاری همه جانبه ارگان های دولتی و خصوصی را برای پیشگیری از فراموش شدن این هنر بومی و سنتی می طلبد.

    کلید واژگان: زیلوبافی, هنربومی, نساجی سنتی, صنایع دستی, شهر کاشان}

    Zilu is a flat heat resistance cotton rug, which was used in hot and dry parts around Iran’s Dasht-e Kavir like Yazd, Meybod, Ardakan, Ardestan, Kashan, and Semnan in order to protect places like Mosques, public and religious places, and houses from the heat. But these days the creation and usage rate of this native art is decreasing and only a few weavers are still in this business. Due to the lack of written research about Kashan’s Zilubafi, this study’s authors seek to find the reason behind this art’s declination through studying the history, tools and pre-production and production process of Zilubafi based on the statistical population of 10 people, consisting of 8 zilu weaver, one zilu salesman, and the head of Kashan’s ancient art center. This descriptive-analytical study shows that the art of Zilubafi is declining because of the city’s industrialization process, the establishment of different factories, especially spinning factories, and production and usage of factory produced carpets. Also, the high age of these weavers brings out the need to train new and young Zilu weavers. Saving this ancient and native art requires the cooperation of both governmental and private organizations

    Keywords: Zilubafi, Native art, Traditional weaving, Handicrafts, Kashan city}
  • محسن شاطریان، محمد گنجی پور
    بسیاری از محققان توسعه بر این اعتقادند که صنعتی شدن موجب ایجاد اشتغال پویا، کاهش مهاجرت های روستایی، کاهش نابرابری های منطقه ای و استفاده از منابع محلی و رونق کشاورزی، افزایش رفاه روستایی و گسترش صادرات می شود. در این راستا صنعت فرش دستباف به عنوان مهم ترین صنعت از میان صنایع دستی روستایی کشور به ویژه در نواحی مرکزی ایران در تحقیق حاضر مد نظر قرار گرفته است، زیرا قالی بافی ازجمله صنایع کاربر و همچنین حرفه خانگی و عمدتا «خانگی روستایی» به شمار می رود و براساس بررسی های موجود، می توان گفت که بخش اعظم دست اندکاران تولید قالی در روستاها زندگی می کنند. بستر جغرافیایی این تحقیق، بخش ابوزیدآباد شهرستان آران و بیدگل است و با توجه به ماهیت موضوع تحقیق، این پژوهش با رویکرد پیمایشی و با استفاده از تنظیم و تکمیل پرسشنامه در بین روستائیان منطقه ابوزیدآباد انجام شده و با توجه به وجود 1791 خانوار موجود در روستاهای مورد مطالعه حجم نمونه 200 نفر تعیین گردیده است. یافته های حاصل از این تحقیق نشان می دهد که صنعت قالی بافی در توسعه اقتصادی خانواده های روستایی تاثیر مثبتی داشته است. با وجود این در وضع فعلی، مردم ناحیه به صنعت قالی بافی به عنوان یک شغل ثابت نگاه نمی کنند؛ درصورتی که صنعت قالی بافی در برابر سایر مشاغل به عنوان یک شغل بسیار خوب به ویژه برای زنان خانه دار به حساب می آید و باعث افزایش درآمد خانوارهای روستایی می شود که این امر موجب بهبود سطح زندگی روستائیان و درنهایت توسعه روستا می شود و از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری می کند.
    کلید واژگان: قالی بافی, ابوزیدآباد, توسعه روستایی, اقتصاد روستایی, صنایع دستی}
    Mohsen Shaterian, Mahmood Ganjipour
    Dynamic industrialization will reduce rural migration and regional disparities and will create jobs which all lead to enhancement of local resources and agricultural prosperity. In this regard, handmade carpet industry, as the most important industry among rural handicraft industries in central areas of Iran, has been the focus of this study. Carpet weaving industry is considered a “home – village” profession. Based on limited studies available, it can be said that a vast majority of those involved in handmade carpet weaving industry live in rural areas and regard this profession as a supplement to their agricultural work. This study was carried out in Abu Zeid Abad, a district of Aran and Bidgol. The population in this survey consisted of 1791 rural families and the sample size included 200 participants. The participants were asked to fill in a questionnaire. Findings revealed that handmade carpet weaving industry had a positive effect in the economic development of rural households. However, people of the region do not accept handmade carpet weaving industry as a steady job whereas it is a lucrative job especially for housewives compared with other professions in the area. Handmade carpet weaving industry has increased the households’ income and has improved rural living standards, resulting in a development of rural areas. It has also prevented rural-urban migration.
    Keywords: Weaving carpet, Abu Zeid Abad, Rural development, Rural economy, Handicrafts}
  • محسن نیازی، فهیمه استرکی
    در این مقاله، شعربافی به عنوان یکی از مهم ترین صنایع دستی ایران به ویژه در شهر کاشان مورد بررسی قرار گرفته است. شعربافی، جولایی یا پارچه بافی دارای قدمت تاریخی در ایران می باشد. در این میان، کاشان به عنوان مرکز بافت پارچه های ابریشمی و شعربافی معرفی گردیده و به موازات هنر قالیبافی و پس از آن، رایج ترین حرفه در کاشان بوده است.
    با توجه به اهمیت شعربافی در تاریخ صنایع دستی و پارچه-بافی ایران، در این مقاله، ضمن ارائه سابقه تاریخی شعربافی در شهر کاشان، ابتدا صنعت نوغان و تجارت ابریشم در کاشان قدیم تشریح گردیده و پس از آن، فعالیت های متعدد شعربافی از جمله چله دوانی، رنگرزی، تابندی، شومالی و طراحی مورد بحث قرار گرفته است. علاوه بر آن، مراحل بافت پارچه در شعربافی مانند ماسوره پیچی، تنظیم قلنبک ها، اشتی، موم مالی، پوش، عملیات بافت و آهارکشی توضیح داده شده است. پس از آن، انواع دست بافته های شعربافی شامل ترمه، زری، مخمل بافی و دارایی معرفی گردیده است. در بخش پایانی مقاله نیز، موقعیت شعربافی در شرایط امروزین بیان شده است.
    کلید واژگان: شعربافی, ابریشم, بافندگی, مخمل بافی, دارایی, صنایع دستی}
    Mohsen Niyāzi, Fahimeh Estarki
    The present study is an investigation of wool weaving which is one of the most significant Iranian handicraft industry especially in Kāshān. Wool weaving or Textile weaving is an old traditional art in Iran. Kāshān is introduced as a center of silk cloths and Wool weaving. After carpet weaving wool weaving seems to be the most prevalent profession in Kāshān. With regard to the importance of wool weaving in the history of Iranian handicraft industry, this article presents a comprehensive review of the history of wool weaving. Then the industry of caterpillar and silk trade in old Kāshān is explained and various activities of wool weaving is argued. The different stage of textile weaving is also explained. Moreover, the different kinds of wool weaving such as termeh, brocade, and velvet are introduced. Finally, the status of wool weaving in modern society is stated.
    Keywords: Wool Weaving, Silk, Weaving, Velvet, Handicraft Industry}
  • فاطمه معین الدینی
    ابن حوقل جغرافی دان بزرگ اسلامی در قرن چهارم ه. ق سفر طولانی خود را در سرزمین های اسلامی آغاز کرد و نتیجه مشاهداتش را در کتاب «صورهالارض» به نگارش در آورد. بخش مهمی از این کتاب به سفر وی در ایران اختصاص یافته است.
    ابن حوقل بعد از ورود در هر شهر، پس از توصیف ویژگی های جغرافیایی آن شهر به جنبه های مختلف تاریخی، فرهنگی، هنری، آداب و رسوم و به طور کلی، آنچه از نگاه او مهم شمرده می شده، پرداخته است. در این گفتار که به شیوه سندکاوی فراهم شده، جنبه ای از هنر و فرهنگ ایران، در حوزه هنرهای دستی و بافندگی از خلال سخنان ابن حوقل استخراج و پس از طبقه بندی به شیوه توصیفی – تحلیلی ارائه شده است. نگاه نکته یاب ابن حوقل تصویر روشنی از فرهنگ و هنر ایران و طراوت و نشاط زندگی را در ایران آن روزگار به تصویر کشیده است.
    کلید واژگان: صوره الارض, ابن حوقل, ایران, فرهنگ, هنر, بافندگی, صنایع دستی}
    Dr. Fatemeh Moinaddini
    Ibn-e- Howqal, the great Muslim geographer started his long journey in the 4th century A.H.L. He wrote the account of his travels in a book titled " Souratolarz". A major part of the book is devoted to his travel in Iran.After entering each land, Ibn-e-Howqal would first give a geographic description of the place and would then give a picture of historical, cultural aspects, art and customs of the land and in general all issues deemed important from his point of view.The article which has been prepared on library research, describes and analyzes, based on Ibn-e-Howqal's accounts, some aspects of Iranian art and culture in the field of handicrafts and weaving. Howqal's look gives us a clear image of Iranian art and culture and also a lively and youthful account of Iranian life in Howqal's time.
    Keywords: 'Souratolarz', Ibn, e, Howqal, Iran, culture, Art, Weaving, Handicrafts}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال