به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ضدقهرمان" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «ضدقهرمان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی ضدقهرمان در مقالات مجلات علمی
  • عبدالنور براهام *

    این مقاله به بررسی تحول شخصیت آرسن لوپن، خلق شده توسط موریس لوبلان، با تمرکز بر نمایش های ادبی و رسانه ای او می پردازد. مطالعه با تحلیل رمان های اصلی لوبلان آغاز می شود و بررسی می کند که چگونه لوپن از طریق هوش، جذابیت و اعمال غیرقانونی که با انگیزه های اخلاقی پیچیده توجیه می شوند، ویژگی های ضدقهرمانانه را تجسم می بخشد. سپس، مقاله به اقتباس معاصر نتفلیکس می پردازد که شخصیت را برای یک مخاطب مدرن بازآفرینی می کند در حالی که ویژگی های اصلی او را حفظ می کند. این سریال مورد تحلیل قرار می گیرد تا نشان دهد چگونه موضوعات عدالت اجتماعی و مبارزه با بی عدالتی را برجسته می کند و به این ترتیب شخصیت را برای تناسب با نگرانی های کنونی به روز می کند. مقاله همچنین بررسی می کند که نمایش های مختلف لوپن چگونه بر درک عمومی تاثیر می گذارند و به دوام این شخصیت در فرهنگ عامه کمک می کنند. با ادغام دیدگاه های ادبی، رسانه ای و جامعه شناختی، این مطالعه نگاهی جامع به تحول پیچیده و جذاب آرسن لوپن به عنوان یک ضدقهرمان در طول زمان و رسانه های مختلف ارائه می دهد. نتایج نشان می دهد که اقتباس و بازآفرینی شخصیت های کلاسیک می تواند ارتباط و محبوبیت آن ها را در زمینه های معاصر بازسازی کند

    کلید واژگان: آرسن لوپن, ادبیات, رسانه ها, اقتباس, ضدقهرمان
    Abdenour Braham*

    Cet article examine l'évolution du personnage d'Arsène Lupin, créé par Maurice Leblanc, en mettant l'accent sur ses représentations littéraires et médiatiques. L'étude débute par une analyse des romans originaux de Leblanc, explorant comment Lupin incarne les traits d'un antihéros par son intelligence, son charme et ses actes illégaux justifiés par des motifs moraux complexes. Ensuite, l'article se penche sur l'adaptation contemporaine de Netflix, qui réinvente le personnage pour un public moderne tout en conservant ses caractéristiques essentielles. Cette série est analysée pour voir comment elle met en avant les thèmes de justice sociale et de lutte contre l'injustice, actualisant ainsi le personnage pour résonner avec les préoccupations actuelles. L'article explore également la manière dont les diverses représentations de Lupin influencent la perception du public et contribuent à la durabilité de ce personnage dans la culture populaire. En intégrant des perspectives littéraires, médiatiques et socioculturelles, cette étude offre une vue d'ensemble sur la complexité et l'évolution fascinante d'Arsène Lupin en tant qu'antihéros à travers le temps et les supports. Les résultats montrent que l'adaptation et la réinvention de personnages classiques peuvent revitaliser leur pertinence et leur popularité dans des contextes contemporains.

    Keywords: Arsè, Ne Lupin, Litté, Rature, Mé, Dias, Adaptation, Antihé, ROS
  • سکینه هژبر لاکه، خسرو جلیلی کهنه شهری*، احمدرضا نظری چروده

    در نقد کهن‏ الگویی شعر پست‏مدرن، می‏توان نشانه‏ های واضحی از ضمیر ناخودآگاه جمعی را مشاهده کرد. ازجمله این نشانه ها، کهن الگوی ضدقهرمان است. کهن الگوی ضدقهرمان در شعر پست مدرن به صورت های مختلف به خصوص «آنیما»، «آنیموس» و «خویشتن» چنان پررنگ و متنوع حضور یافته است که گاه خواننده را در تشخیص جایگاه قهرمان از ضدقهرمان دچار تردید و سردرگمی می سازد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، سعی کرده است تا جایگاه و کارکرد کهن‏ الگوی ضدقهرمان را در جریان روایت شعری پست‏مدرن مشخص کند. نتایج این بررسی نشان داد که شاعران پست‏مدرن تا زمانی که کهن ‏‏الگوی ضدقهرمان در برابر شرایط اجتماعی دست به اعتراض می‏زند، مورد ستایش قرار گرفته و در زمره قهرمانان از او ستایش می‏شود، اما زمانی که این نقش سبب آسیب دیدن کهن‏ الگوی خویشتن یا سایر کهن ‏الگوهای مثبت فرد می‏شود، دیگر مورد حمایت قرار نمی‏گیرد.

    کلید واژگان: شعر پست مدرن, کهن‎الگو, ضدقهرمان, سایه
    Sakineh Hozhabr Lake, Khosro Jalili Kohne Shahri*, AhmadReza Nazari Charvadeh

    In the Archetypal critique of postmodern poetry, we can see clear signs of the Collective unconscious mind. Among these signs is the archetype of the anti-hero. The archetype of the anti-hero has appeared in postmodern poetry in different forms, especially "Anima", "Animus" and "Self" so boldly and diversely that sometimes it makes the reader feel doubtful and confused in distinguishing the hero from the anti-hero. The current research, using the descriptive-analytical method, has tried to determine the position and function of the archetype of the anti-hero in the course of postmodern poetic narration. The results of this study showed that postmodern poets are praised as long as the archetype of the anti-hero protests against the social conditions, and he is praised among the heroes, but when this role causes damage to one's own archetype or other positive archetypes, it is no longer supported.

    Keywords: Postmodern poetry, archetype, anti-hero, shadow
  • الهام سعادت، اسحاق طغیانی*
    در شاهنامه ابرپهلوانانی وجود دارند که از بافت انسانی روایت ها جدا می شوند و در مرتبه ای فراتر قرار می گیرند اما ویژگی و خویشکاری های مشترکی آن ها را به یکدیگر و به بدنه روایت پیوند می دهد. در این پژوهش، از ساختارهای نظام تخیل ژیلبر دوران، برای تشخیص ابرپهلوانان شاهنامه استفاده شده است. اساس ساختار تخیل دوران، دوتایی های بنیادین، قطب های مخالف و جفت های متضاد معنایی است و معنا از رابطه تقابلی این جفت ها به وجود می آید. تمایزها ، دلالت های معنایی را به وجود می آورد و قطب ها به وسیله مخالف خود تعریف می شود. در شاهنامه نیز درک مفهوم «خود» و «دیگری» سبب کشاکشی برای تصاحب «شی ارزشی» می شود که مفهوم دشمن و ابرپهلوان در بستر آن شکل می گیرد. با توجه به این نظام، دیوان در یک پیکره، ضحاک و افراسیاب (که از ولیعهدی در زمان نوذر تا کشته شدن، نمایندگی سپاه توران در مقابل ایران را بر عهده دارد) دشمنان ایرانیان محسوب می شوند و در این چارچوب، فریدون، رستم و کیخسرو که نقش و وظیفه اصلی در رویارویی و شکست دادن قطب مخالف و پیروزی اهورا بر اهریمن را برعهده دارند، ابرپهلوان به شمار می آیند. همه دشمنان ایران با توجه به ویژگی هایشان، در اصل، صورت نمادین خشک سالی و بی باری و ابرپهلوانان شخصیت هایی خورشیدی هستند که باید با پیروز شدن، باران و باروری را به ایران بازگردانند.
    کلید واژگان: حماسه, شاهنامه, پهلوان (قهرمان), ضدقهرمان, ژیلبر دوران
    Elham Saadat, Ishaq Toghyani *
    In Shahnameh, there are superheroes who are separated from the human context of the narratives and are placed on higher levels, but their common features and selfishness connect them to each other and to the body of the narrative. In this research, the structures of Gilbert Doran's imagination system have been used to identify Shahnameh superheroes. The structure of the imagination of the age is the "fundamental" binaries, opposite poles, and "contradictory semantic" pairs, and meaning arises from the reciprocal relationship of these pairs. Distinctions create semantic meanings, and poles are defined by their opposites. In Shahnameh, understanding the concept of "self" and "other" causes a struggle to take possession of the "object of value" in which the concept of enemy and superhero is formed. According to this system, Divan in one body, Dahhak, and Afrasiab (who represented the Turan army against Iran from being a crown prince in the time of Nozer until he was killed) are considered enemies of Iranians and in this framework, Fereydon, Rostam, and Key Khosrow, who have the main role and duty in confronting and defeating the opposite pole and Ahura's victory over Ahriman, are considered superheroes. All of Iran's enemies, by virtue of their characteristics, are essentially symbolic of drought and barrenness, and superheroes are solar figures who must bring rain and fertility back to Iran after victory.
    Keywords: Epic, Shahnameh, Pahlavan (hero), anti-hero, Gilbert Durand
  • هوشنگ محمدی افشار*
    نقد کهن الگویی از جمله روی کردهای میان رشته ای در نقد ادبی معاصر است. کارل گوستاو یونگ میراث ادبی و تجربه های مشترک فرهنگ های متفاوت را در ناخودآگاه جمعی می پندارد و دلیل شباهت های فرهنگی میان ملل مختلف را اشتراک در کهن الگوهای مشترک می داند. هدف این گونه نقد، تحلیل و ارزیابی آثار ادبی و روایات کهن، در صورت داشتن ظرفیت اسطوره ای و کهن الگویی است. از جمله اهداف اصلی پیکرگردانی، ارایه نمادها و نشانه هایی است که قصد بازنمایی حالات روانی انسان را دارد و در پی بیان رازهای مبهم هستی در اسطوره ها به وسیله کهن الگوهاست. این پژوهش قصد دارد انواع پیکرگردانی هیولاهایی را که در اصل اژدها هستند، در ماجراهای گرشاسپ مورد تحلیل و ارزیابی قراردهد. در این جستار از میان ضدقهرمانانی که گرشاسپ اوستا به عنوان کهن الگوی قهرمان با آن ها مبارزه کرده است، تنها پتیاره های اژدهاگونه ای که به هیات پری وهیولاهای سهم گین پیکرگردانی شده اند، از دیدگاه نقد یونگی، به شیوه کتاب خانه ای و با روی کرد تحلیلی - توصیفی مورد بررسی قرارگرفته اند و این نتیجه به دست آمده است که این بوده های اهریمنی به رغم تفاوت در پیکره های ظاهری، در اصل پیکرگردانی اژدهای درون و سایه وآنیمای منفی قهرمان هستند.
    کلید واژگان: گرشاسپ, اژدها, پیکرگردانی, ضدقهرمان, نقد کهن الگویی
    Hooshang Mohammadi Afshar *
    Archetypal criticism is one of the interdisciplinary approaches in contemporary literary criticism.  Carl Jung sees literary heritage and common experiences in different cultures in the collective unconscious and believes the reason for the cultural similarities among nations lies in the common archetypes shared.  The purpose of this type of criticism is the analysis and evaluation of literary works and ancient narratives should the work lend itself to this genre of criticism.  The main purpose of metamorphosis is the presentation of symbols, and signs which intend to reveal the psychological states of man and seeks to explain and reveal ambiguous mysteries of the existence in mythologies via the archetypes.  The purpose of this article is to analyze and evaluate all types of metamorphosis of monsters who are dragons in origin in Garshasp’s adventures.  Among the antiheros with whom Garshasp, archetypal hero in Avesta fights only dragon like viragos metamorphosed as fairies or appalling monsters were investigated from the Jungian critical perspective employing library approach and descriptive analytic method.  The results obtained show that these demonic creatures despite their differences in appearance are in fact regarded as the metamorphosis of the dragon within the hero, or the hero’s anima.
    Keywords: Garshasp, Dragon, metamorphosis, antihero, Archetypal Criticism
  • شهرام امیری، علی نجفی ایوکی*، حسین ایمانیان

    ضدقهرمان یا «آناتاگونیست» -که در زبان عربی برابرنهاده آن «اللابطل» است- در شمار شخصیت های طردشده تاریخ هست که به علت نوعی رفتار ناهنجار در مقابل قهرمان های اسطوره ای در ضدونقیض های دراماتیکی قرارگرفته است. شاعران معاصر عربی برای بیان تجربه معاصر و القای دغدغه های شخصی و جمعی به مخاطب، در کنار هم ذات پنداری باشخصیت قهرمانان، به فراخوانی ضدقهرمان ها نیز پرداخته اند که القاگر عملی نشدن ایده ها و آرمان های مردمی، احساس نارضایتی و ناامیدی، بی کفایتی حاکمان عرب، خیانت ها و... است. در میان ضدقهرمان ها، شخصیت یهودای اسخریوطی که در تاریخ، سمبل خیانت و دورویی است، کهن الگو و بازتاب دهنده بی ثباتی و بی کفایتی حاکمان عرب در اداره جامعه به شمار می آید. عبدالعزیز مقالح (1937) شاعر معاصر یمن، ازجمله شاعرانی است که در بستر شعر خود برای انتقال تجربه های شخصی و غیرشخصی، از این چهره مطرود دینی بهره برده است و به کمک آن کوشیده ادیبانه مخاطب خود را نسبت به زمانه ناهمساز و ناهمگون آگاه سازد.     ازاین رو پژوهش حاضر تلاش دارد با رویکرد تحلیلی و به شیوه توصیفی تحلیلی به نقد و تحلیل دو سروده «عصر یهوذا» و «یهوذا» شاعر بپردازد و از علل فراخوانی و کاربست آن ضدقهرمان در متن شعری پرده بردارد؛ با این ایده که اگر شعر وی از این زاویه مورد کنکاش قرار نگیرد، چهره حقیقی شعرش در سایه روشن ابهام باقی خواهد ماند. چنین استنباط می شود که شخصیت یهودا، معادلی از دشمن سیاسی است که حکمرانی دنیای معاصر را به دست گرفته و مقالح کوشیده از رهگذر سرایش آن متن، مخاطب خود را متوجه سیطره خیانت و دورویی در دنیای معاصر بنماید.

    کلید واژگان: کهن الگو, ضدقهرمان, تقابل گرایی, یهودا, عبدالعزیز مقالح
    Shahram Amiri, Ali Najfi Ivaki *, Hossein Imanian

    The anti-hero or "antagonist" (الالبطل (is one of the rejected characters of history who is confronted mythical heroes with dramatic contradictions due to a kind of abnormal behavior. Contemporary Arab poets, in order to express contemporary experiences and impose personal and collective concerns on the audience, alongside identifying with heroes, have also called for anti-heroes, which inspires dissatisfaction with the non-implementation of popular ideas and ideals, despair, incompetence of the Arab rulers, betrayals and so on. Among the anti-heroes, Judas Iscariot who is a symbol of betrayal and hypocrisy in history, is an archetype and a reflection of the instability and incompetence of the Arab rulers in governing societies. Abdul Aziz Maqaleh, a contemporary Yemeni poet, is one of the poets who, in the context of his poetry, used this despised religious figure to convey personal and impersonal experiences, and with the help of which he tried to make his audiences aware of the inconsistencies of the times. The study tried to critique and analyze the following two poems "The Age of Yehuza" and "Yehuza" using an analytical and descriptive-analytical approach to reveal the reasons of using it as an anti-hero in a poetic text. It is inferred that Judas is an equivalent for a political enemy who has taken over the rule of the contemporary world, and the author tries to make his audience aware of the dominance of betrayal and hypocrisy in the contemporary world by composing that text.

    Keywords: archetype, anti-hero, Judea, Abdul Aziz Maqaleh, Confrontationism
  • سحر یوسفی، محمد ایرانی*، خلیل بیگ زاده، امیرعباس عزیزی فر

    افسانه ها و قصه ها به عنوان شاخه ای از ادبیات عامه، پیوند خود را با تاریخ و دین حفظ کرده اند و بستری مناسب برای بازآفرینی شخصیت های تاریخی و دینی فراهم آورده اند. این نوشتار مجموعه ی چهار جلدی قصه های ایرانی را به شیوه ی توصیفی- تحلیلی مطالعه نموده و به بررسی شخصیت های تاریخی-دینی به کاررفته در این قصه ها پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که این شخصیت ها در سی ونه داستان از مجموعه ی قصه های ایرانی انجوی شیرازی، نمود یافته اند. اشخاص و اعلام تاریخی و دینی مد نظر ما به ترتیب بسامد عبارتند از: حضرت سلیمان(ع)، حضرت علی(ع)، شیطان، اسکندر، حضرت خضر(ع)، پیامبر اسلام(ص)، حضرت عباس(ع) و حضرت زکریا(ع). پیامبران، ایمه و اولیای خدا یکی از جلوه های بارز شخصیت های یاریگر قهرمانان قصه اند. اغلب، این شخصیت ها در تقابل نیروی خیر و شر ظاهر می شوند و در چالش هایی که ضدقهرمان برای قهرمان ایجاد کرده است، قهرمان را یاری می دهند. در این بین، حضرت سلیمان(ع) به سبب ارتباط با موجودهای فراواقعی و سورریال که پیوسته حضوری پررنگ در قصه ها دارند، و اشیای منسوب به او از پربسامدترین نیروهای یاریگر قهرمانان قصه ها هستند. داستان هایی نظیر شهادت حضرت زکریا(ع) یا شخصیت اسکندر در ماجراهایی نظیر طلب آب حیات مطابق با بینش و پسند عامه بازآفرینی شده اند.

    کلید واژگان: شخصیتهای تاریخی, شخصیتهای دینی, ضدقهرمان, قصه های عامیانه ایرانی قهرمان
    Sahar Yusefi, Mohammad Irani *, Khalil Baygzade, Amir Abbas Azizifar

    Myths and stories have kept their link with history and religion as a branch of popular literature and have provided an appropriate field for recreation of historical and religious figures. This essay has studied the four-volume collection of Iranian stories utilizing a descriptive-analytical approach and examined the historical-religious characters appearing in these stories. The results of the research show that these characters have appeared in the thirty nine stories from the collection of Iranian stories by Enjavi Shirazi - as the statistical population of this research. The historical and religious characters and celebrities studies are as follows in order of frequency: Solomon, Imam Ali, Iblis(Devil), Alexander, Khidr, Prophet Muhammad, Abbas and Zakaria. The Prophets, the Imams and Awlia - o - Allah (lovers and supporters of the Lord) are the most remarkable characters supporting the heroes of the story. Often, these characters appear in opposition to the two forces of "the good and the evil", and they help the hero in the challenges that the anti-hero has created for him. Among these, Solomon because of the relationship between him and the supernatural and surreal creatures who constantly have a rich presence in the stories, and objects associated with him, they are the most abundant forces supporting the heroes of the stories. Stories such as Zechariah's testimony or Alexander's personality in adventures like seeking life water have been recreated in accordance with popular beliefs.

    Keywords: historical characters, religious figures, Hero, anti-hero, Iranian folktales
  • حامد مهراد*

     بدن به صورت اجتماعی ساخته می شود، یعنی حاصل یک تبیین اجتماعی و فرهنگی به شمار می رود. بنابراین، فنون بدنی انسان واقعیت هایی مرتبط با جامعه و فرهنگ هستند، نه طبیعتی زایشی یا زیستی که خود را به کنش گران تحمیل کنند. افزون بر این که در پیرامون مفهوم بدن، ترکیبی گسترده از وقایع اجتماعی و فرهنگی وجود دارد، ادراک نیز، پدیداری بدنی است نه رویدادی ذهنی و انسان در مقام فاعلی بدن مند در جهان ادراک می کند. بنابراین، ساختار ادراک، درست همان ساختار بدن است و خود جهان نیز در مقام میدانی برای آگاهی و عمل برای ما گشوده است. از این دیدگاه، خوانش متون حماسی که تن آدمی را مرکز توجه قرار می دهند و ریشه در آرمان های جمعی و ملی و منطق های فرهنگی دارند اهمیت پیدا می کند و در این میان، بررسی منظومه حماسی کوش نامه با محوریت ضد قهرمانی آشوب گر و زشت روی که دارای ویژگی ها و کنش های بدنی متفاوت از قهرمانان حماسی فارسی است، حایز اهمیت است؛ به این منظور، نگارنده به تبیین و تحلیل کنش های بدنی در منظومه حماسی کوش نامه پرداخته و نتایج حاصل از آن را با داده های نمادشناسی تطبیق داده است.

    کلید واژگان: کنش بدنی, ادراک بدنی, جامعه شناسی بدن, کوش نامه, ضدقهرمان
    Hamed Mehrad *

     The body is a social construction that is it is an outcome of social and cultural interplay.  Therefore, human gestures are realities related to society and culture, and not merely biological, naturally born entity imposing itself to the individuals.  Moreover regarding the notion of body there are multitude of elements such as social and cultural considerations to account for.  Perception is also a bodily phenomenon not emanating from the mind since human beings as embodied agents influence our perception of the world.  Therefore, structure of perception is the same as the structure of body and the world acts as a field for our awareness and actions.  From this perspective reading of epic texts which focuses on the human body and has roots in the collective, and national ideals, and cultural reflections gain importance.  The purpose of this article is to examine and analyze bodily actions in Kushnameh whose protagonist is a hideous despotic antihero. The final results are corresponded with the symbological data.

    Keywords: Gestures, bodily perception, body sociology, kushnameh, antihero
  • هادی یوسفی*

    در این نوشتار به شیوه ی تحلیلی - توصیفی، مبحث رایزنی و مشاوره، در گروه شخصیت های منفی موجود در آثار حماسی زبان فارسی، یعنی ضدقهرمانان، مورد بررسی قرار گرفته است.مشورت ضدقهرمانان اصلی و در برخی موارد سپهدار با مشاوران در امور مهمی که تعیین کننده سرنوشت جنگ و یا آینده زمامداری شاه است، صورت می پذیرد. بر این اساس کارکرد مشاوران ضدقهرمان در دو دسته ی معین بررسی شده است: 1. ارایه ی راهکار در شیوه رویارویی و نبرد ضدقهرمان با قهرمان و سپاه او. 2. تعبیر خواب و پیش بینی. براساس مطالعات صورت گرفته، مشاوران ضدقهرمان اصلی عبارتند از: وزیران، موبدان، منجمان و فال گویان، سپهسالاران، افراد نزدیک به ضدقهرمان اصلی (برادر، فرزند و...)، متحدان و در برخی موارد لشکریان، که هر کدام با ابراز آرای خود ضدقهرمان اصلی را در اتخاذ تصمیمات کشوری و به خصوص لشکری یاری می رسانند.

    کلید واژگان: حماسه, ضدقهرمان, رایزنی, مشورت, پیش بینی
    Hadi Yousefi *

    In this paper, counsel and consultation among the negative characters, or antagonists,  in the national epic of Iran, are reviewed in analytic-descriptive approach.Antagonists and, in some occasions, generals consult with officials when important issues determining the future of wars and the destiny of kings’ realms, are concerned.Based on mentioned above, the function of antagonist’s counselors is analyzed and divided into two categories: first , offering helpful resolutions when antagonists encounter and fight against protagonists and their army ; second ,sleep interpretation and prediction.In accordance with  carried out studies, antagonists’ counselors include  ministers,zorasterian clergymen ,astrologers, fortunetellers, generals and antagonists’  close relatives , alliances and in some cases the armies that each group assist the antagonists with their opinions to make decisions especially about their territory and the army.

    Keywords: epic, antagonist, counsel, consult, Prediction
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال