جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « طوطی و بازرگان » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »
تکرار جستجوی کلیدواژه «طوطی و بازرگان» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
اوجگیری جنبش اجتماعی فمینیسم در دهههای شصت و هفتاد میلادی ابعاد گوناگون دنیای هنر را به چالشکشیده است. توجه فمینیستها به هنر پیامد منطقی تعهد اصلی فمینیسم یعنی پرداختن به نگرشهایی است که زنان و مردان دربارهی موقعیت زنان در جامعهی عصر خود داشتهاند. هنر برآمده از این جنبش، با تفسیر و ابطال تعمدانهی معنای تمامی ارزشهای زیباییشناختی سنتی و با بهچالشکشیدن مفهوم هستهی مرکزی هنر و تمرکز قدیمی تاریخ هنر بر نقاشی و معماری و مجسمهسازی، به جنبشهای مهم هنری پیوسته و خود باعث ایجاد جنبشهایی در درون آن نیز شده است. تصویرگری نیز بهعنوان شاخهای از هنرهای تجسمی که هم در گفتن داستان و هم در به اشتراکگذاری اطلاعات و به همان میزان در درک ما از دنیای مدرن نقش اساسی برعهده داشته است، از این امر مستثنی نیست. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که نظریههای فمینیستی چگونه در آثار هنری معاصر بهویژه در زمینهی تصویرسازی بازتاب یافته است. در این راستا در حوزهی تصویرسازی کتابهای کودکان از میان آثار دو تصویرگر ایرانی کتاب دو دوست از هدی حدادی و کتاب طوطی و بازرگان از مرجان وفاییان که رویکردهای فمینیستی در آنها به چشم میخورد، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتیجهی این مطالعه نشان میدهد که رویکرد فمینیستی را در آثار این دو تصویرگر با فراتررفتن از کلیشههای جنسیتی و مطرحکردن مسایلی همچون قدرت انتخاب و فاعلیت زنان، ارتباط زن-زن و زن-طبیعت، حضور زنان در عرصهی عمومی و جایگاه شغلی زنان در ارتباط با ساختار قدرت میتوان دید.
کلید واژگان: تصویرگری, دو دوست, طوطی و بازرگان, فمینیسم, کتاب تصویری, مرجان وفائیان, هدی حدادی}The rise of the feminist social movement in the 1960s and 1970s challenged various dimensions of the art world. Feminists' Attention to the Art of Logical Consequence The main commitment of feminism is to address the attitudes that men and women have towards the position of women in the society of their time. Art derived from this movement, by deliberately interpreting and refuting the meaning of all traditional aesthetic values and by challenging the central core concept of art and the old focus of art history on painting, architecture and sculpture, has joined important artistic movements and created movements within it. Has also been. Illustration is no exception as a branch of the visual arts that has played a key role in both storytelling and information sharing, as well as in our understanding of the modern world. This research, which is applied from the perspective of purpose, has been done in a descriptive-analytical manner and by studying feminism and some forms of this thought seeks to answer the question of how feminist theories are reflected in contemporary works of art, especially in the field of illustration. In this regard, in the field of children's book illustration, among the works of two Iranian illustrators, the book Do Doost (Two Friends) by Hodā Haddādi and the book The Parrot and the Merchant by Marjān Vafāeiān, in which feminist approaches can be seen, were selected as an example. The results of this study show that the feminist approach in the works of these two illustrators goes beyond gender stereotypes and raises issues such as women's power of choice and activity, woman-woman and woman-nature relationship, women's presence in the public arena and women's job position in relation. Visible with power structure.
Keywords: Illustration, Picturebook, Feminism, Hodā Haddādi, Marjān Vafāiān} -
داستان «طوطی و بازرگان» از جمله داستان هایی است که در تفسیر ابوالفتوح رازی و اسرار نامه عطار و مثنوی مولانا آمده است.این داستان تاکنون از زوایای مختلف نظیر ابعاد اجتماعی،عرفانی،آموزه های اخلاقی و... مورد بررسی قرار گرفته است و در این مقاله به تحلیل وبررسی این موضوع از بعد روان شناسی شخصیت پرداخته شده است.فضای کلی داستان به صورت رمز یا استعاره است تا بتوان علاوه بر داستانی سرگرم کننده،اندیشه های عرفانی و اخلاقی را به بهترین شکل به مخاطب القا نمود و در لابلای آن به تحلیل روانشناسی شخصیت های این داستان زیبا پرداخته شود.این مقاله می کوشد به این سوال پاسخ بدهد که:آیا طوطی گرفتار که همان روح جستجو گر انسان است، از دیدگاه روان شناسی، به کمال می رسد؟و در نهایت دیده می شود که انسان با غلبه بر مشکلات و سختی های زندگی و توکل به خداوند و چشم پوشی از ظواهر دنیای مادی و آرامش و رفاه ظاهری،می تواند بر بسیاری از مشکلات خود فایق آمده و به مرحله خود شکوفایی که همان مرحله کمال یا نقطه اوج است،دست بیابد.
کلید واژگان: طوطی, بازرگان, روان شناسی, روح, گرفتار}The story of "Parrot and Merchant" is one of the stories that appear in the commentary of Abul Fattuh Razi and Asrar Nameh of Attar and Masnavi of Rumi. This story has been studied from different angles such as social, mystical aspects, moral teachings, etc. In this article, this issue has been analyzed from the perspective of personality psychology. The general atmosphere of the story is in the form of code or metaphor so that in addition to an entertaining story, mystical and moral thoughts can be instilled in the audience in the best way, and in addition to that, the psychology of the characters of this beautiful story can be analyzed. This article tries to answer the question: Does the trapped parrot, which is the searching soul of man, reach perfection from the point of view of psychology? And finally, it can be seen that by overcoming the problems and hardships of life and trust To God and ignoring the appearances of the material world and apparent peace and prosperity, he can overcome many of his problems and reach the stage of self-fulfillment, which is the stage of perfection or the climax.
Keywords: Parrot, businessman, psychology, soul, trapped} -
نشانه - معناشناسی، روشی نوین در نقد ادبی است که هیچ گاه ادعای جایگزینی، دیگر رویکردهای نقد ادبی را نداشته است، بلکه در پی آن است که پنجره های نوینی را در معنا بگشاید که متفاوت از برداشت های شناختی و سطحی است. این روش، ژرفا و ارتباط کلمات را باهم به چالش می کشاند، و ما را به سوی مفاهیمی تازه و پویا رهنمون می سازد. این پژوهش در صدد است، با روش توصیفی - تحلیلی؛ حکایت (طوطی و بازرگان) یکی از ارزنده ترین حکایت های رمزی و تمثیلی دفتر اول مثنوی را از دریچه نشانه - معناشناختی بررسی نماید، تا براین اساس راهکارهای تبیین معنا و شرایط عبور کنش گر از مرزهای ساختاری محدود و رسیدن به معنای استعلایی و زیبایی شناختی تبیین گردد. طوطی فاعل کنشی - شوشی، در مرتبه ای فراتر از یک مرغ معمولی آن قدر بالا می رود که با فاصله گرفتن از مادیات، به مرغ جان و راهبر مبدل گشته و در راستای وحدت الهی متعالی می گردد و بازرگان فاعل کنشی در مواجه با تنش عاطفی عمیق، دگرگون شده و در گسست با خود در مسیر سعادت گام برمی دارد و به شناخت شهودی می رسد.کلید واژگان: نشانه - معناشناسی, مثنوی, حکایت, طوطی, بازرگان}Sign-semantic is a new method in literary criticism that has never claimed to be an alternative to other approaches to literary criticism, but seeks to open new windows in meaning that are different from cognitive and superficial perceptions. This method challenges the depth and connection of words, and leads us to new and dynamic concepts. This research intends, by descriptive-analytical method; The anecdote (parrot and merchant) examines one of the most valuable mystical and allegorical anecdotes of the first book of Masnavi from the point of view of semantics, in order to explain the means of explaining the meaning and the conditions of the actor crossing limited structural boundaries and reaching the transcendental and aesthetic meaning. The active-shushi parrot rises so high in the ranks beyond an ordinary chicken that by distancing itself from the material, it becomes a living and guiding hen and transcends in the direction of divine unity, and the active trader is transformed in the face of deep emotional tension. And in breaking with himself, he walks on the path of happiness and reaches intuitive cognition.Keywords: Signs - semantic, Masnavi, Anecdote, parrot, merchant, Rumi}
-
فصلنامه متن پژوهی ادبی، پیاپی 90 (زمستان 1400)، صص 261 -283
آیرونی نوعی شیوه سخن گفتن است که در اصطلاحات ادبی می توان معادل طنز، کنایه، طعنه و... دانست. در واقع، وانمود کردن به چیزی غیر از واقعیت که باعث بازی دادن و یا سردرگمی مخاطب می شود، آیرونی است. این مفهوم، در یونان شروع می شود و بعد در اروپا به مفهوم تقویت شده خود می رسد. یکی از آثار آیرونیک، مثنوی مولوی است که برای فهمیدن باید بخش های آیرونیکال آن شناخته شود. در مقاله حاضر، به تقسیم بندی انواع و عناصر آیرونی برای شناسایی آن پرداخته شده است و در انتها، کارکرد آیرونی در دو داستان مثنوی مولوی به نام «طوطی و بازرگان» و «بقال و طوطی» بررسی شده است. این مقاله، در انتها به این نتیجه می رسد که مثنوی دارای لایه های تودرتو و عمیقی است که توسط آیرونی می توان این لایه ها را طی کرد و به مفاهیم دقیق تری پی برد.
کلید واژگان: آیرونی, مثنوی مولوی, طنز, طوطی و بازرگان, بقال و طوطی}In Literary Terms, Irony is a way of Speaking which could be Equivalent to Satire, Metaphor, Opposition, Image, Jest and ect. In other Words, Sarcasm or Implying Something unreal that Teases your Audience or makes them Bewildered could be Called Irony. This Concept began in Greece a long Time ago and then came into its Literalized and Reinforced Concept in Europe. Rumi’s Masnavi is an Ironic Works which to Understand it, the Ironical Parts Need to be Recognized and new Concepts Need to be Achieved. In the Article Ahead, after Defining Irony and an Introductory Statement of that, Classifying all Types of Irony and its Elements to Comprehend Irony has been Accomplished and at the end, the Function of Irony in the Stories of Rumi’s Masnavi has Surveyed and Brought in. In this Article the Basis of the Text Considered to Prove Irony in Masnavi was two Stories: “Parrot and Merchant” and “Grocery and Parrot”. Reading this Article came the Reader into the Conclusion that Masnavi Includes Involute and deep Layers which we can Pass them and find out more Precise Concept of Masnavi. At the end of this Article, it is Concluded that Masnavi Contains Nested and deep Layers that can be Traversed Through Irony and more Precise Concepts can be Understood.
Keywords: Molavi’s Masnavi, Satire, Parrot, Merchant, Grocery} -
مجله پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، سال چهاردهم شماره 2 (پیاپی 45، پاییز و زمستان 1399)، صص 99 -116مایکل ریفاتر در نقد نشانه شناسی جدید خود درپی آن است تا با تبیین ماهیت و کارکرد زبان شاعرانه در متون ادبی و با تکیه بر توانش زبانی ابرخوانندگان، به خوانشی جدید از شعر دست یابد. تمثیل «طوطی و بازرگان» در مثنوی به دلیل ظرفیت خاص و ساختار دیالکتیکی، بستری مناسب برای انطباق با فرایندهای نظریه یادشده است. این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی خاستگاه «توصیه به مرگ ارادی به مدد رهایی از آفات شهرت» ذکرشده در تمثیل مدنظر را تبیین و چگونگی بسط آن با فرایندهای مطرح در نظریه ریفاتر را بررسی می کند. با بررسی این مولفه ها می توان پی برد مولوی در فرایند «انباشت» در زنجیره دوم، یعنی «مردن» که بنای اصلی مبحث است، تعابیری ملموس تر را برای حقیقت نمایی بیشتر داستان برگزیده است. در «منظومه های توصیفی» منظومه کلان «طوطی» به دلیل داشتن اقمار فلکی بیشتر، در راس دو منظومه خرد دیگر قرار می گیرد. این امر تاییدکننده آن است که حکایت، گرد محور روح و مسایل ترتیب یافته بر آن می چرخد. در فرایند «بسط» نیز به دلیل توجه همیشگی به تیپ سازی و علاقه مندی به روانشناسی شخصیت ها، با افزودن نقش مایه های آزاد و کنش های غیرضروری، مفهوم فنا و بقا را باورپذیرتر کرده است.کلید واژگان: ریفاتر, طوطی و بازرگان, مولوی, مثنوی معنوی, ماتریس, نشانهشناسی شعر}In his critique of modern semiotics, Michael Riffaterre seeks to achieve a new reading of poetry by explaining the nature and function of poetic language in literary texts and by relying on the linguistic ability of the readers. The allegory of ‘the parrot and the merchant’ of Masnavi is a suitable context for adapting to the processes of the mentioned theory due to its special capacity and dialectical structure. The present study investigates in a descriptive-analytical way the origin of ‘recommending voluntary death with the help of getting rid of the pests of fame’ in the mentioned allegory and how it is developed through the processes proposed by Rifater’s theory. By examining these components, it is possible to understand that in the process of ‘accumulation’, in the second chain, the concept of ‘death’ which is the main building block of the subject was used to make the story more real. In descriptive systems, the macro-system ‘parrot’ is at the top of two other micro-systems due to having more constellations, which confirms that the anecdote revolves around the soul and related issues. In the process of ‘expansion’, due to the constant attention to typology and interest in the psychology of characters, by adding free themes and unnecessary actions, the concepts of annihilation and survival have become more believable.Keywords: Riffaterre, Parrot, Merchant, Rumi, Masnavi Manavi, Matrix, Poetry Semiotics}
-
روایت شناسی شاخه ای از نشانه شناسی است که با هر نوع روایت، اعم از ادبی یا غیرادبی، کلامی یا دیداری داستانی یا غیرداستانی، سروکار دارد و به دنبال آن است که واحدهای کمینه روایت و بهاصطلاح «دستور پیرنگ» را مشخص کند. یکی از نکات مهم در بررسی روایت تفسیر رمزگان متنی است که بر اساس آن می توان به بسیاری از معانی پوشیده پی برد. مولوی در مثنوی نکات عرفانی را در قالب روایت هایی بیان می کند. اگرچه در اولین بررسی، هدف نویسنده و تفسیر داستان مشخص می شود، تمام هدف گوینده همان معنای ساده نیست، بلکه مفاهیم متعدد و گوناگون در هر حکایت نهفته است. با بررسی رمزگان روایت می توان به بسیاری از معانی پنهان دست یافت. در این پژوهش، کوشش می شود داستان طوطی و بازرگان مثنوی، که از معروف ترین داستان های مثنوی است، بر اساس رمزگان روایی تحلیل شود.کلید واژگان: مولوی, روایت شناسی, رمزگان, طوطی و بازرگان}
-
مقاله حاضر به بررسی و معرفی سنت فکری و نظام معرفتی دو شاعر و پژوهشگر از دو جغرافیای فرهنگی متفاوت یعنی مولانا، شاعری از سنت فکری شرق، و ژاک سالومه، محققی از سنت فکری و نظام معرفتی غرب، می پردازد. آنچه منجر به این مقایسه شده، اقتباس ادبی سالومه از قصه «طوطی و بازرگان» مولانا در «قصه مرد عاشق»((Le conte de l''homme très amoureuxاست. او از این قصه همانی را درک می کند که سنت فکری او به شکل آموزه در ذهنش گماشته است. سالومه به قصه «طوطی و بازرگان» نگاهی مغرب زمینی دارد. به این معنا که در سنت های فکری مغرب زمین چندان به مباحث ماورایی، آن گونه که ما در عرفان و فلسفه شرق (نه صرفا ایران) به آن معتقدیم، نگریسته نمی شود. بلکه تاثیر فلاسفه انگلیسی به ویژه کسانی چون هابز، لاک و هیوم بر جریانات پس از خود، در فلسفه فرانسه محصولی به بار آورد که بیش از هر چیز نگاهی تجربه گرا و پوزیتیویستی را به همراه داشت. به این معنا که محسوسات و مشاهدات پایه اساسی اظهار نظرها و تحلیل های فکری قرار گیرد. در این مقاله، با استناد بر سابقه ادبیات عرفانی در غرب و بکارگیری تحقیقی جامع از نظرات این دو نویسنده و باتاکید برفصل مشترک عقاید تعلیمی آنان، به تحلیل تاثیر یکی ازارکان اساسی ادب عرفانی - «چگونه سخن گفتن»- توجه می گردد. این امر در شناسایی اقتدار فرهنگ و ادبیات غنی ایران در جوامع غربی سهم بسزایی دارد و بر این مدعا صحه می گذارد که ادبیات صوفیانه و تعلیمی ایران همواره مورد بهره برداری فرهنگی قرار گرفته است.
کلید واژگان: مولانا, سالومه, نظام معرفتی, سنت فکری, روح, جسم, طوطی و بازرگان}The present paper examines the schools of thoughts of two poets and researchers from two different cultural geographies. In contrast with Molana, impressed by occidental school of thoughts, J. Salomé is a researcher with a different approach. The literary adaption of the anecdote "The Merchant and the parrot" from Masnavî by Salomé entitled "The tale of an infatuated man" denotes this belief that despite differences in their visions, they have commonpoints. To illustrate the point in occidental contemplative doctrine, metaphysical concepts have minute importance in contrast to the privilege of the same concepts in the beliefs of oriental mysticism and philosophy (not merely Iran). The influence of British philosophers on mainstream thinking, especially on French philosophy, resulted in positivism. Empiricism and observationhave been considered as the pillars of allegations and contemplative analyses. Focusing on the role of their common educational backgrounds and applying a comprehensive research on the ideas of Salomé and Molana, this research attempts to analyze the effect of one of the main elements of literary theosophy on western literature, and finally conclude that it has played a crucial role in recognizing the powerful culture and rich literature of Iran in western societies, endorseing the fact that Iranian Sufist and didactic literature has been exploited from a cultural standpoint.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.