جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "فرودستی زنان" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «فرودستی زنان» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
فمینیسم پسااستعماری نوع جدیدی از رویکرد فمینیستی است و در پی آن است تا تاثیرات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی استعمار بر زنان نژادهای غیر غربی کشورهای در حال توسعه و خصوصا جوامع استعمارزده را مورد بررسی قرار دهد. این رویکرد، با دست گذاردن بر مسایل و تجربه زنان جوامع حاشیه، قصد دارد ادعای جهان شمول بودن نظریه فمینیسم غربی را زیر سوال برده و تاکید کند که زنان سایر جوامع در این نظریه به درستی بازنمایی نشده اند. رمان «غدا یوم جدید» اثر «عبدالحمید بن هدوقه» جایگاه زنان در دوره استعمار را روایت کرده و تبعیض های تحمیل شده بر آنان را در قالبی واقع گرایانه به تصویر کشیده است. پژوهش پیش رو کوشیده است تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی جایگاه زنان را در رمان «غدا یوم جدید» مورد تحلیل و بررسی قرار دهد و به این سوال پاسخ دهد که زنان در این رمان از حیث عاملیت به چند دسته تقسیم می شوند و واکنش بن هدوقه نسبت به فرودستی آنها چیست؟ زنان این رمان به دو دسته اروپایی و بومی تقسیم می شوند که اروپاییان تابع سیاست های استعماری هستند و در برخورد با هم جنس های خود رویکرد برتری جویانه دارند، اما زنان بومی متاهل وضعیتی انفعالی به خود می گیرند و بر خلاف زنان مجرد کاملا سلطه پذیر هستند، هرچند زنان در نهادینه شدن فرودستی خود مشارکت دارند و به تثبیت آن کمک می کنند. بن هدوقه نیز با نشان دادن همدستی جامعه مرد محور با استعمار در سرکوب مضاعف زنان، خواستار اعطای حقوق آنهاست و با تغییر موقعیت از دگر بودگی به مرکز به آنان هویت میبخشد.
کلید واژگان: فمنیسم پسااستعمار, فرودستی زنان, عبدالحمیدبن هدوقه, غدا یوم جدیدThe post-colonial feminism is a new feministic approach that deals with the cultural, economic and political impacts of colonialism on the women of non-western races in developing countries especially those that were once colonized.Indeed, the approach seeks to question the proclaimed comprehensiveness of the western theory of feminism by addressing the problems and experiences of women in marginal communities The novel Ghadan Youm ol-Jadid (Tomorrow is a New Day) by Abd ol-Hamid Bin Hadouqheh depicts the women’s status during the colonial time by making realistic references to the discriminations against them. The present study is an attempt to examine this issue in the novel through a descriptive-analytic method. The question to answer in this research is ‘How does the novel classify the women in terms of their function?’ and ‘How does the author react to their inferiority?’ As the results show,the women discussed in the novel are either Europeans or natives. The former are a part of colonial policies and look down on the other women. The latter, however, include married women who are passive and quite easy to dominate, as compared to the unmarried. Such women are found responsible for their own inferiority because they help it to take roots. In this regard, Bin Hadouqheh charges the patriarchal society of cooperating with colonizers to oppress women and then asks for the redemption of their rights. He also calls for a change of their situation from the margin to the center on the purpose of granting them a decent identity.
Keywords: Post-colonial feminism, Women’s inferiority, Abd ol-Hamid Bin Hadouqheh, Ghadan Youm ol-Jadi -
نشریه پژوهش های ادبی، پیاپی 63 (بهار 1398)، صص 119 -147
داستان کوتاه «آل» نوشته محمد بهمن بیگی، بزرگترین داستان نویس ایل قشقایی است، که بخشی از فرهنگ ایل مبنی بر نوع نگاه به «زن» و وضعیت زنان و دختران در سبک زندگی عشایری را بازتاب می دهد. بهمن بیگی در این روایت با رویکردی واقع گرایانه به شرح حال شخصیت داستان (زلیخا) می پردازد و با برجسته نمودن محدودیت ها و مشکلات تحمل ناپذیر زلیخا، بر وضعیت اسفبار زنان در فرهنگ ایلی انگشت انتقاد می گذارد. تکیه های تعمدی نویسنده بر گزاره های فرودستی زنان گاه به طنزی تلخ می گراید که از علل و عوامل این معضل فرهنگی همچون جهل و خرافه پرستی پرده برمی دارد. بررسی آل بارویکرد فمینیستی، علاوه بر مولفه های کلی فمینیسم، جلوه های ویژه ای از زن محوری را نیز در این روایت نمایان می سازد، که درک عمیق نویسنده از ارزش های بنیادین مادران در جوامع عشایری و در عین حال، مظلومیت های اجتماعی آنان و همچنین موضع روشنگرانه و دفاع جسارت آمیز او از حقوق زنان را در جامعه بسته و متعصب ایل و در برابر رسوبات سخت و ضخیم تفکر مردسالاری نشان می دهد؛ به گونه ای که می توان این اثر را مهمترین داستان فمینیستی بهمن بیگی و بالطبع «نقطه اوج زن محوری» در آثار داستانی ایل تلقی نمود.
کلید واژگان: آل, جنبه های خاص زن محوری, فمینیسم, فرودستی زنان, مردسالاریOal”[1] is a short story that is written by “Mohammad bahmanbeigi” the greatest novelist of “Qashqai” tribe. This short story represents a portion of tribal culture that is concerning the kind of perspective to women. In this written work be investigate and research the state of perception to women and feminist manifestations and specific aspects of feminism in the above-mentioned work (Oal) and consequently exhibits the profound understanding of this novelist to basic values of mothers in the trible league and women’s social innocence and submissiveness that been caused by various causes and peculiar conditions in tribal lifestyle. Bahmanbaigi uses the description procedar of tribal league and realistic description of life to make bluging of women’s unendurable constraints and difficults. His intentional emphasis on the propositions of patriarchy and subaltern and its causes, including the ignorance and superstition, become inclined occasionally to a vitriolic satire that convinces readers to the harsh criticism of women’s worring and bad status. According to this short story can be construe the most important story of Bahmanbeigi and consequently this is the height of feminism in the tribe stories.
Keywords: Oal, specific aspects, feminist, subaltern, patriarchy
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.