جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "لغه الجسد" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «لغه الجسد» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
عمر بن ابی ربیعه هو الشاعر الإسلامی والاموی الشهیر الذی تناول الغزل غرضا مستقلا قایما بنفسه ودیوانه کله فی الغزل یحکی ما وقع بین عمر وحبیباته. ومن الطبیعی اخذت الهییه الجسدیه للعاشق والمعشوق مداها فی الفضاء الشعری لدیه. وللجسد اهمیه بالغه فی اللغه وخاصه فی الشعر الغزلی الغنایی وهذه الدراسه تتناول مظاهر وصف جسد المحب والمحب وخاصه جسد المراه التی تتجلی کالآخر المماثل خلال غزل عمر بن ابی ربیعه وتبحث عن الاسالیب التی استعملها الشاعر لتوصیف جوارحهما من الصیغ اللفظیه کالصفات والافعال والصور البلاغیه؛ کما تلم الدراسه بسردیه لغه الآخر المماثل الجسدیه بوصفه علامه تواصلیه وتعبیر معتمد علی لسان الحال بدل الکلمه. یجری البحث علی النهج التوصیفی والتحلیلی بالاعتماد علی نظریات السرد مدعوما بالإحصاء الذی سلط الضوء علی جانب دراسه لغه الجسد فی شعر الشاعر وعین عدد الدلالات المختلفه لاعضاء الجسد من حیث کونها توصیفیه او تراسلیه. تدل نتیجه البحث علی ان اکثر ما وصفها الشاعر من الجسد یختص بجسم المعشوق ومعجمه الجسدی النسوی مستمد من التراث العربی الشعری وصوره لا تکاد تخرج عن دایره المخزون البیانی العربی. ولجسد الآخر المماثل دلالات عاطفیه ورموز عرفیه تتجلی فی بعض حرکات اعضاء ذلک الجسد وإیماءاتها، وفیما یتعلق بالجسد من اثواب وزینه، ونصل اخیرا إلی ان الجسد شارک کبوره دلالیه وخطابیه حمل مستویات وعی الشاعر ولاوعیه ضمن لغه الشاعر الغزلیه.
کلید واژگان: السردیات, لغه الجسد, الآخر المماثل, الغزل القصصی, عمر بن ابی ربیعهOmar Ibn Abi Rabia is a famous poet of the Islamic and Umayyad periods. His poems are mainly lyrical, and he played a crucial role in giving independence to lyrical poetry. In his sonnets, the body parts of the Self and the Other are described in a concrete and meaningful way. The presence of the body in the field of language, especially in lyrical compositions, is increasingly important. This study examines the verbal structures and rhetorical methods that the poet used to describe the body parts and considers the female body as a non-verbal medium based on a descriptive-analytical framework and narrative statistics. The statistical table, by determining the frequency of body parts and the type of descriptive or media function, explains the implications meanings of each part. The study finds that the vocabularies that the poet uses in order to describe the beloved’s body are semantically rooted in Arabic poetry. From a rhetorical point of view, there are a few examples of the homogeneous description of the Other’s body. In terms of communication and media function, the Self’s and the Other’s body have psychological and emotional implication and are tied to customary and social symbols, which are manifest in gestures and dress codes. Body plays a significant role in Omar’s poetry as it functions as a discourse that sheds light on the poet’s conscious and unconscious layers of mind.
Keywords: Narratology, Body Language, The Similar Other, Erotic sonnet, Umar ibn Abi Rabi'ah -
العلاقات الإنسانیه لاتتوقف عند حدود الکلمات المنطوقه، بل تتعداها باستخدام الحرکات الجسدیه. وهناک تتفق لغه الجسد مع اللغه المنطوقه لنقل المعنی التعبیری فتفردت هذه اللغه بهذا المهام حیث اخذت الدراسه هذه تغور بلغه الجسد فی الابیات التی ترکها بدر شاکر السیاب، وحاولت الکشف عن مدی غایه هذه اللغه فی اشعار الحب عنده معتمده علی المنهج التوصیفی التحلیلی. اختیرت الامثله الشعریه من دیوانه "ازهار واساطیر" الذی احتوی علی نسبه کبیره من تغنیات الحب لهذا الشاعر العراقی. بما ان لغه الجسد بحد ذاتها متشعبه الفروع، فاخذ الباحثون منها سته تقسیمات: لغه العیون، ولغه الیدین، ولغه الوجه، ولغه الشفاه، ولغتا العطر والشعر کترکیز یلایم اشعار الحب عند السیاب. استنتج البحث ان لغه الشاعر فی هذا المجال، کانت غالبا ما تترجم ملکات الجسد، وکانها إلهام لقصایده؛ کانت لغه العیون عنده بمثابه السحر والجمال، ولغه الیدین التی لها اکثر استخداما فی دیوانه،کانما کان الشاعر یستکمل عباراته بحرکه الید حتی یعبر عن شعوره، ولغه الشفاه فکانت هذه اللغه المستخدمه فی ابیاته مکبوته بتعابیر عتابیه، ولغه الوجه عند الشاعر فاضحه فشت له اسرار الوجوه التی ازدحمت فی عالم خیاله. وإن هناک تناسقا وترابطا وثیقا بین لغه العطر ولغه الشعر وتضافر إحداهما مع الاخری حیث ینقص المعنی فی کلتا اللغتین إذا اعتبرتا کلغتین منفصلتین: لغه العطر تفشی سر الجنون المخبوء فی خصلات لغه الشعر، کضفایر معطره مسترسله من اعلی قصاید الشاعر.
کلید واژگان: شعر الحب, لغه الجسد, بدر شاکر السیاب, دیوان ازهار واساطیرHuman relationships do not stop at the boundaries of spoken words, but instead use physical gestures. The body language is consistent with the spoken language to convey the meaning of expression. The study became unique to this task. The study began to subform the body language in the evangelicals left by Badr Shakar Sayab. The study tried to reveal the extent of this language in his love poetry based on the analytic descriptive method. The poetic examples were chosen randomly from the bloom of "Azhar and Asatir" which contained a large percentage of the love song of this Iraqi poet. Since the body language itself is a complex branch, researchers have taken six subdivisions: the language of the eye, the language of the lilies, the face language, the language of lips, the language of perfume and poetry to fit the poetry of the Sayab. The research concluded that the language of a poet in this area, often translated and inspired his poems; The language of the eye is like charm and beauty, the language of the hand that is most commonly used in its language, because the words of the poet are supplemented by the expression of his feelings, the language of the lips is suppressed by the expression of the Arabic, and the face language of the egregious poet has revealed the mysteries of the faces which have become enmeshed in the open world.
Keywords: Love poem, body language, Badr Shakir Al-Siyab, Divan of flowers, myths
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.