جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "محیط" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «محیط» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
پژوهش حاضر، برمبنای رویکرد تحلیلی - توصیفی و با استفاده از روش کتابخانه ای برای گردآوری اطلاعات و داده ها، به بررسی تاثیر محیط و وراثت در شکل گیری و رشد شخصیت اوژن دو راستیناک، قهرمان رمان پدر گوریو، نوشته ی آنوره دو بالزاک، که در زمره ی آثار فاخر و برجسته ادبیات قرن نوزدهم فرانسه است، می پردازد. صفات اکتسابی عموما در طول زمان و تحت تاثیر عوامل بیرونی مانند خانواده و محیط اجتماعی پدیدار می شوند و بنابراین نقش تعیین کننده ای در رشد شخصیت دارند. در اثر منتخب، ما در پی نشان دادن این موضوع هستیم که بر اساس نظریه فروید، شکل گیری شخصیت اوژن دو راستیناک نشان دهنده رگه هایی از یک محیط نامناسب و یک وراثت نامطلوب است که به وضوح در شیوه زندگی او و به طور خلاصه در شیوه ی بودنش در جهان، قابل شناسایی است. مسئله اصلی یا پروبلماتیک پژوهش حاضر حول پرسشهای اساسی ذیل خلاصه می شود: چه عواملی می توانند شخصیت قهرمان داستان را در طول زندگی و در گذر از محیط مبدا (شهرستان آنگولم) به محیط مقصد (شهر پاریس) تغییر دهند؟ تاثیر محیط و وراثت در شکل گیری رفتار و هویت فطری و اکتسابی شخصیت در مراحل مختلف زندگی چگونه است؟ کدام یک از دو عامل محیط و وراثت در روند رشد شخصیت قهرمان داستان موثرتر به نظر می رسد؟ بدین منظور، رویکرد روانکاوانه فروید، جهت گیری شناختی - ساخت گرایانه پیاژه، مدل محرک -پاسخ - پیامد والون، و رفتارگرایی واتسون، به مثابه زوایای نظری برای روش شناسی اتخاذ شده هستند. انتخاب موضوع و مسئله اصلی پژوهش منطبق بر تاثیر وراثت و محیط به عنوان دو عامل پویای بنیادین که در سطح خصوصیات ذاتی و اکتسابی شخصیت نفوذ می کنند، می باشند. دو عاملی که توسط زنجیره عوامل درونی / بیرونی پیکربندی شده و توسط پارادایم دوگانه ژنوتیپ / فنوتیپ تجلی پیدا می کنند.
کلید واژگان: بالزاک, ژنوتیپ, فنوتیپ, محیط, وراثتLa présente étude examine, selon une approche analytique-descriptive, et à travers la méthode de bibliothèque au niveau de la collecte de données et d’informations, l’impact du milieu et de l'hérédité dans une œuvre phare de la littérature du XIXe siècle: Le Père Goriot d'Honoré de Balzac. Les traits acquis apparaissent généralement au fil du temps et sous l'influence des facteurs externes tels les milieux familial et social, et jouent, par là, un rôle crucial dans le développement de la personnalité. Dans le corpus choisi, nous cherchons à montrer que selon la théorie de Freud, la formation de la personnalité d’Eugène de Rastignac reflète les traces d'un milieu inapproprié et d'une hérédité défavorable, ce qui demeure manifestement repérable dans son mode de vie, bref dans son être au monde au fil du temps. La problématique de notre recherche se résume autour de ces interrogations primordiales: Quels sont les facteurs qui peuvent changer la personnalité du protagoniste tout au long de sa vie et dans son passage du milieu d’origine (province d’Angoulême) au milieu de destination (ville de Paris)? Quel est l’impact du milieu et de l'hérédité sur la formation du comportement et de l’identité Innée et Acquise du personnage à toutes les étapes de la vie? Lequel des deux facteurs de l’environnement et de l’hérédité parait plus performant dans le processus du développement de la personnalité du protagoniste? A cet effet, l’approche psychanalytique de Freud, l’orientation cognitivo-constructiviste de Piaget, le modèle Stimulus-Réponse-Conséquence de Wallon, et le behaviorisme de Watson, servent d’angles théoriques à la méthodologie adoptée. Le choix du sujet et la problématique adoptée s’expliquent à travers l’impact de l’hérédité et du milieu en tant que deux facteurs dynamiques fondamentaux qui imprègnent la personnalité au niveau des caractéristiques innés et acquis, configurés par le continuum intrinsèques/extrinsèques, et conditionnés par les traits génotype/phénotype.
Keywords: Balzac, Génotype, Hérédité, Milieu, Phénotype -
В статье анализируются способы создания образа города в прозе Д. Данилова. Большую роль в развёртывании текста играет рассказчик, который также приобретает роль наблюдателя. Функция наблюдения в свою очередь актуализирует визуальный аспект в тексте. Благодаря этому репрезентация города как пространства оказывается связанной с самим актом наблюдения, который не только сводит город к набору визуальных образов, но и конструирует из них специфическое монтажное единство. При этом само наблюдение обретает форму «наивной» фиксации типичных образов, деталей, отчего акцентируется внимание на обычных, банальных образах. Благодаря этому город в анализируемых произведениях Д. Данилова предстаёт лишается своей определённости, связанной с конкретным именем. Город показан как условное пространство, в то же время наполненное деталями, отличающимися конкретностью. Это позволяет прозаику включить читателя в развёртывание образа города не только через интерактивную игру, заключающуюся в попытках угадать город, но и через актуализацию читательского опыта проживания пространств собственного города.
Keywords: Дмитрий Данилов, Город, Пространство, Наблюдение, Визуальность -
این پژوهش رفتارهای حامی خلاقیت دبیران زبان انگلیسی ایرانی را مورد بررسی قرار داده است. جهت دستیابی به این هدف،از طرح تحقیق آمیخته استفاده شده است. دادهای کمی از 94 دبیر و 216 دانش آموز از طریق نسخه فارسی شاخص تدریس تقویت خلاقیت سوه(2000) و دادهای کیفی بوسیله گزارشهای دانش آموزان درباره دوازده جنبه از کلاس جمع اوری گردید. تفاوت معنادادری بین دیدگاهای دانش آموزان و دبیران درباره رفتارهای حامی خلاقیت دبیران زبان انگلیسی ایرانی مشاهده شد.علاوه بر این، از تجزیه و تحیل دادهای کیفی، دو موضوع (محیط و تعامل) استخراج گردید.این دو موضوع به عنوان عوامل اصلی تاثیرگذار بررفتارهای حامی خلاقیت دبیران زبان انگلیسی ایرانی مورد بحث قرارگرفته شد. اگرچه اکثر دبیران زبان انگلیسی تمایل دارند و سعی میکننند که ازراهکارها و فعالیت هایی در راستای تقویت و حمایت از خلاقیت دانش آموزان در کلاس استفاده کنند، نتایج نشان داد که دانش آموزان کلاسهای درس زبان را میحطی برای تقویت خلاقیت تجربه نمی کنند. به طور کلی، خلاقیت در کلاسهای زبان خارجه درایران بکار گرفته و حمایت نمی شود. نتایج بیان می دارند که برنامه های آموزش معلمان باید دبیران زبان انگلیسی ایرانی را مجهز به دانش و راهکارهای مورد نیاز برای تدریس حامی خلاقیت کنند.
کلید واژگان: خلاقیت, تدریس تقویت کننده خلاقیت, کلاسهای زبان خارجی, تعامل, محیطJournal of Foreign Language Teaching and Translation Studies, Volume:6 Issue: 3, Summer 2021, PP 97 -117This study investigated the creativity-supportive behaviors of Iranian EFL teachers. A mixed-methods data collection approach was adopted: quantitative data were obtained from randomly selected 94 teachers and 216 students through the Persian version of the Creativity Fostering Teaching (CFT) index (Soh, 2000), and qualitative data were collected via students' reports on twelve classroom aspects. To analyze the quantitative data, an independent samples t-test and for the qualitative data, thematic analysis coding were used. There was a significant difference between the teachers' and the students' views on creativity-supportive behaviors of Iranian EFL teachers. Additionally, environment and interaction were extracted as two main themes from the analysis of the qualitative data. These two themes were discussed as the central factors influencing the creativity-supportive behaviors of the teachers. Although most Iranian EFL teachers want and try to adopt strategies and activities to develop or support creativity in their classrooms, the results showed that Iranian EFL students do not experience the classrooms as a locus of supporting creativity. Generally, creativity is not implemented and supported in Iranian EFL classrooms. The findings illustrate that teacher-training programs should equip Iranian EFL teachers with the knowledge and strategies of creativity- fostering instruction.
Keywords: creativity, Creativity-Fostering Instruction, EFL Classrooms, Interaction, Environment -
زمینه و هدف
شخصیت اصلیترین عنصر ساختمان روایی هر داستان است و شیوه بیان و آفرینش آنها، نقش اساسی در روند پردازش پیرنگ و شکلگیری رویدادها و حرکت روبهجلو هر متن روایی دارد. اگر در داستان، شخصیت وجود نداشته باشد، ماجرایی رخ نخواهد داد. در این پژوهش شخصیتهای اصلی رمان سووشون، یوسف و زری، از دیدگاه شیوه بیان مورد بررسی و واکاوی قرار گرفتهاست. بر مبنای الگوی سهگانه برتریطلبی، مهرطلبی و انزواطلبی اوصاف شخصیتهایی است که اغلب شکلگیری آنها را متاثر از محیط و تربیت میدانند.
روش مطالعهپژوهش پیش رو، بر مبنای روش توصیفی- تحلیلی و با شیوه مطالعه کتابخانه ای و یادداشت برداری از آثار کارن هورنای و رمان سیمین دانشور و تحلیل و بررسی دو شخصیت اصلی سووشون صورت گرفتهاست.
یافتههاقهرمانان اصلی داستان دو تیپ شخصیتی قدرتطلب و مهرطلبند که نخستین، مرد و دیگری زن است. تحلیل نشان میدهد که علت اصلی شکلگیری شخصیت مهرطلب زن داستان، اضطرابها و نیازهایی است که وجود و حضور شخصیت قدرتطلب مرد در زن برمیانگیختهاست. این چالشها زن را دچار خودتصوری کرده و به شخصیتی تسلیمپذیر، خودسرزنشکننده و وابسته به محبت و تصدیق دیگران مبدل ساختهاست. زری در انتهای این کشمکشهای درونی و بیرونی، آنچه را که در وجود افرادی چون یوسف میجست و نسبتبه عدم وجودشان در شخصیت خود همیشه حسرت میخورد، به یکباره در خود میبیند. نیاز یوسف به قدرتطلبی از اضطرابی ناشی میشود که در ارتباط با تاثیر خارجیها میبیند. او میترسد برادران و هموطنان او به جان هم بیفتند و حس عدم امنیت در او نیاز به قدرتمندی و پیروزی را برمیانگیزاند.
نتیجهگیریشخصیتها بواسطه کشمکشهای درونی و بیرونی متحول میشوند و جایگاه اجتماعی خود را دگرگون میکنند یا تسلیم شرایط جامعه میگردند. همانطورکه با مرگ ناگهانی شخصیت مرد، یوسف، تحول در تیپ شخصیتی مهرطلب میسر میشود و فاصله نابهنجار بین خود واقعی و خود تصوری زن ازمیان میرود.
کلید واژگان: روانشناسی شخصیت, کارن هورنای, سووشون, محیط, نیازJournal of the stylistic of Persian poem and prose (Bahar Adab), Volume:14 Issue: 60, 2021, PP 219 -234BACKGROUND AND OBJECTIVESPersonality is the main element of the narrative structure of any story and the way they are expressed and created has a fundamental role in the process of plot processing and the formation of events and the forward movement of each narrative text. If there is no character in the story, no story will happen. The main characters of Suoshun's novel, Yousef and Zari, have been studied and analyzed from the point of view of expression. Based on the triple pattern; Supremacy, benevolence and isolationism are the characteristics of personalities whose formation is often considered to be influenced by environment and upbringing.
METHODOLOGYThe following is the basis of the descriptive-analytical method and is based on the study of the spheres and the defense of Karen Hornay and the novel by Simin Daneshvar and the two main periods of Suoshun.
FINDINGSThe main protagonists of the story are two types of power-loving and loving characters, the first is a man and the other is a woman. The analysis shows that the main reason for the formation of the loving character of the woman in the story is the anxieties and needs that are aroused by the existence and presence of the powerful character of the man in the woman. These challenges have made the woman self-deprecating and transformed into a submissive, self-blaming, dependent on the love and acknowledgment of others. At the end of these internal and external conflicts, Zari suddenly sees in herself what is in the existence of people like Yusuf and she always regrets their absence in her character. Joseph's need for power stems from the anxiety he sees about the influence of outsiders. He fears that his brothers and compatriots will die, and his sense of insecurity raises the need for power and victory.
CONCLUSIONCharacters evolve through the struggles of the world and they change their social status or submit to the conditions of society. As with the sudden death of the male character, Joseph, a transformation in the type of loving personality is possible, and the abnormal distance between the real self and the imaginary self of the woman disappears.
Keywords: Personality Psychology, Karen Horney, Soushon, Environment, Need -
نشریه علم زبان، پیاپی 9 (بهار و تابستان 1398)، صص 119 -148امکانات و روش های مکان یابی یکی از مهم ترین مباحث مطرح در حوزه زبان شناسی شناختی است. زبان با استفاده از منابع و امکاناتی عینی مانند اعضای بدن، اشیاء و موارد موجود در طبیعت و فرایندها به مفهوم سازی جهت های مکانی می پردازد. هر زبان با توجه به مسائل تاریخی و فرهنگی خود، از برخی یا همه امکانات فوق استفاده می کند. با توجه به این ملاحظات، هدف این مقاله شناسایی امکانات و منابع مکان یابی در زبان فارسی در قالب آرای هاینه (1997) است. نتایج این تحقیق نشان می دهد، زبان فارسی به ترتیب اولویت از اعضای بدن، اشیاء موجود در طبیعت و جهت های جغرافیایی که بسط یافته از سه منبع مذکور هستند، برای بیان مکان استفاده می کند. این زبان از مورد «فرایند» نیز که از جمله موارد ذکر شده در چهارچوب هاینه است، بهره برده است؛ فعل های پیشوندی همچون «برآمدن»، «درآمدن»، «فروآمدن» و جز آن که نمونه هایی از حوزه «فرایند» هستند، برای نشان دادن جهت حرکت فعل به کار می روند.کلید واژگان: اعضای بدن, محیط, فرآیند, جهت های جغرافیاییOne of the most important issues in cognitive linguistics is Spatial Orientation. Languages use sources such as human body (body-part), landmarks, dynamic concept (typically motion verbs like come, go, etc.) and cardinal direction to conceptualize spatial and geographic directions. Every language uses the whole or some of these sources based on its historical and cultural issues. The present study sought to consider the features and sources of Spatial orientation in Persian language based on of Heine’s (1997) theory. The results of the study indicated that Persian language employs human body and animal body (anthropomorphic and zoomorphic model) as the main source of conceptualization, since the bodily experience in space serves as the basis for the majority of metaphorical expressions. The next source was Landmarks (environment – specific features) such as rivers, mountains and rocky places, sea and trees and other related properties. The third and final sources were motion and cardinal directions respectivelyKeywords: Body-part, Landmarks, Motion Verbs, Cardinal Direction
-
خراسان بزرگ و ادبیات فارسی پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند. هرجا از ادبیات، شاعران، نویسندگان و آثار ادبی بزرگ، سخن باشد، بی شک نام شهری از خراسان نیز با آن همراه می شود. این قلمرو پهناور به دلیل ویژگی های طبیعی و موقعیت های خود بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی و تکامل آثار و انواع ادبی بوده است. حماسه یکی از انواع ادبی است که زاییده و بالیده خراسان است و طوس مهد این نوع ادبی کهنسال بوده است. شیراز نیز شهری است که نامش با غزل همراه شده است و غزل فارسی با وجود شاعران بزرگی چون سعدی و حافظ در این شهر به اوج و اعتلا رسیده است. خراسان و شیراز در میان دیگر مناطق ادبی ایران بهترین مناطق برای تکوین و اعتلای حماسه و غزل بوده است. پژوهش حاضر به استناد قرآن کریم و نهج البلاغه و مبتنی بر نظرات دانشمندانی چون ابن سینا، ابن خلدون، مونتسکیو و... به شناخت تاثیرات محیط طبیعی خراسان و شیراز در تکوین حماسه و اعتلای غزل پرداخته است.
کلید واژگان: محیط, انواع ادبی, حماسه, غزل, خراسان, شیرازGreat Khorasan and Persian literature have an irrefrangible linkage. Wherever we talk about literature, poets, authors and great literary works, it is undoubtedly associated with one of the cities of Khorasan. This wide area is considered as a proper place for the growth, development and evolution of different literary works and literary genres due to its natural properties and special situation. Epic is one of the literary genres embedded in Khorasan, and Tous is considered as the cradle of this ancient literary type. Shiraz is also a city whose name is associated with sonnet and Persian sonnet due to great poets such as Sa’di and Hafiz reached its summit in this city. Khorasan and Shiraz are considered as the best places for formation and elevation of sonnet and epic in Iran. Based on Holy Qoran and Nahjol Belagheh and viewpoints of thinkers such as Ace Sina, Ibn – e Khaldoun, Montesquieu, the present study aims to explore the impact of natural environment of Khorasan and Shiraz on the evolution of sonnet and epic.
Keywords: environment, literary genres, epic, sonnet, Khorasan, Shiraz -
ناتورالیسم نهضتی ادبی است که در اواخر قرن نوزدهم در اروپا پدید آمد. بنیانگذار این مکتب ادبی، امیل زولا، نویسنده فرانسوی است. این مکتب ادبی حاصل ناتورالیسم فلسفی می باشد. به موجب اصول ناتورالیسم فلسفی، تمام پدیده های هستی در طبیعت و در محدوده ی دانش علمی و تجربی جای دارند و هیچ چیز در وراء ماده وجود ندارد. زولا و پیروانش معتقد بودند که هنر و ادبیات باید جنبه علمی داشته باشد و کوشیدند که روش تجربی و جبر علمی را در ادبیات رواج دهند. ناتورالیست ها به تاثیر وراثت و محیط در وضع روحی اشخاص تاکید داشتند؛ زیرا اعتقاد داشتند که شرایط جسمی و روحی هر کس از پدر و مادر و محیط به او رسیده است. ناتورالیست ها در حوزه داستان، رمان و نمایش نامه به فعالیت پرداختند. یکی از نمایش نامه نویسان معروف ناتورالیست در نیمه دوم قرن نوزدهم اروپا آگوست استریندبرگ است. استریندبرگ تحت تاثیر مکتب ناتورالیسم نمایش نامه های معروفی مانند پدر، دوشیزه ژولی و اشباح را نگاشت. در این مقاله سعی بر آن است تا در مورد مکتب ناتورالیسم، پیدایش و ویژگی های آن و سپس نقد و بررسی نمایش نامه «دوشیزه ژولی» اثر استریندبرگ بر اساس دیدگاه ناتورالیسم و چگونگی تاثیر وراثت و محیط روی شخصیت اصلی نمایش نامه یعنی دوشیزه ژولی بحث گردد.
کلید واژگان: ناتورالیسم, نمایشنامه, داستان, مکتب های ادبی, محیط, وراثت -
شخصیت های داستانی از طریق انتساب خصیصه های فردی، اجتماعی، سیاسی و... در یک متن معرفی می شوند و در جریان کنش ها و واکنش ها، بازتاب دهنده افکار، آمال و ناگفته های درونی خود، خالق اثر و ویژگی های محیطی هستند. هدف از مقاله حاضر، تحلیل ساختار شخصیت و امکانات محیطی در ایجاد و شکل گیری شخصیت های داستانی در آثار داستانی «صادق هدایت» است. حضور شخصیت های تیپیک «هدایت» در محیط داستان هایش به رکود و ایستایی فضای جامعه داستانی دامن زده است و «هدایت» با به نقد کشیدن این ساختار در قالب شخصیت های درون گرا، منزوی، شکست خورده و...، عمل شخصیت ها را در برابر حوادث داستانی اش به مبارزه طلبیده است. تعدد شخصیت به عنوان بیماری اجتماعی و روانی، شخصیت ها و محیط داستانی را تحت تاثیر قرار داده و هر دو را از خودشناسی، قدرت عمل و پویایی بازداشته است.
کلید واژگان: شخصیت, عمل, محیط, پدرسالاری, واقعیت گریزی, عدم فردیتThe characters in a story are represented in a text through the assignment of personal social, political features and create their work thought, hops and inner words and environmental characteristics. The objective of the present paper is to analysis character's structure and environmental facilties in the formation of fiction characters in Sadeg Hedayat's stories. The presence of Hedayat's typical characters in his stories has magnified the staticness of the fictional climate and Hedayat challenges the action of characters against the fictional incidents by criticizing their structure in the form of introvert, isolated and defeated characters. Multi personality has affected the characters and fictional environment as a social and mental illness and defers both from self-realization, power of action and dynamism.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.