به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مردم شناسی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مردم شناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • لیلی کمالوند *، منوچهر جوکار، اسد آبشیرینی
    زمینه و هدف

    مطالعه باورهای عامیانه یکی از زیرشاخه های مردمشناسی است و از فولکلور و فرهنگ عامه یک سرزمین میتوان بعنوان اسناد و مدارکی ارزشمند برای انجام مطالعات مردم شناسانه بهره گرفت. فرهنگ عامه، که در حقیقت طرز تلقی انسان سنتی از جهان و زندگی است، در تار و پود جامعه جای دارد و مطالعه آن، افکار، احساسات، تخیلات و آرزوهای یک قوم را آشکار میسازد و پیشینه ای از فرهنگ و تمدن آن را نشان میدهد. در این میان سهم مکتب آذربایجانی و شاعران آن بسیار زیاد ست؛ چراکه آذربایجان و قفقاز بعنوان یکی از نواحی مهم فرهنگ ایرانی، در رشد ادب فارسی نقش بسزا داشته است. در این پژوهش با ژرفنگری در اشعار این شاعران، باورهای عامیانه و عقاید خرافی بررسی میشود.

    روش مطالعه

    این پژوهش به شیوه توصیفی – تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها

    در این پژوهش نشان داده شد که اندیشه های عامیانه، که پشتوانه شگرف و ارزشمندی در دل اعصار دارد، چگونه با تجلی در شعر شعرا توانسته به دست ما برسد و همچون میراثی ارزشمند بعنوان شاخصه های مردمشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

    نتیجه گیری

    نکته ای که در پایان سزاوار است به آن اشاره شود بسامد زیاد انعکاس باورهای عامیانه در شعر شاعران مکتب آذربایجانی و نقش و تاثیری که شعر آنان در مطالعات مردمشناسی، با تکیه بر فولکلور و ادبیات عامه دارد، است.

    کلید واژگان: مردم شناسی, فولکلور, باورهای عامیانه, شاعران مکتب آذربایجان}
    L. Kamalvand*, M. Joukar, A. Abshirini
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The study of folk beliefs is one of the sub-branches of anthropology, and the folklore and popular culture of a land can be used as valuable documents for conducting anthropological studies. Popular culture, which is actually the traditional way of people's perception of the world and life, is in the fabric of society and its study reveals the thoughts, feelings, imaginations and aspirations of a people and shows the history of its culture and civilization. Gives. In this, the contribution of the Azerbaijani school and its poets is very high; Because Azerbaijan and the Caucasus, as one of the important regions of Iranian culture, played a significant role in the growth of Persian literature. In this research, folk beliefs and superstitions are investigated by looking deeply into the poems of these poets.

    METHODOLOGY

    This research was done in a descriptive-analytical way.

    FINDINGS

    In this research, it was shown that folk thoughts, which have a wonderful and valuable support in the heart of the ages, were able to reach us by manifesting themselves in the poetry of poets and be examined as a valuable heritage as anthropological indicators.

    CONCLUSION

    A point that deserves to be mentioned at the end is the high frequency of reflecting popular beliefs in the poetry of poets of the Azerbaijani school and the role and influence that their poetry has in anthropological studies, relying on folklore and popular literature.

    Keywords: Anthropology, folklore, folk beliefs, poets of Azerbaijan school}
  • حسین میرزائی*

    در مردم شناسی، جماعت های محلی، از آن جهت که خوراک خود را در ارتباط تنگاتنگ با طبیعت و به کمک دانش بومی تامین می کنند، همیشه میدان مطلوبی برای پژوهش درباره خوراک، روابط فرهنگی مرتبط با آن و نظام های خوراکی بوده اند. در چنین پژوهش هایی، مردم شناس درپی فهم عادات، معانی و الگوهای خوراکی است. در این مقاله درپی آنیم که دریابیم رابطه بین زبان و خوراک در فرهنگ عامه مازندران چگونه شکل گرفته است و باورهای خوراک محور در این فرهنگ چه نقشی دارند. باورهای خوراکی، با ظاهر ساده خود، جهانی خرد از فرهنگ هر جامعه را به تصویر می کشند و به درک ما از کنش های انسانی یاری می ر سانند. این جهان نمادین، خود را از خلال زبان پخت وپز در زندگی روزمره بازنمایی می کند. زبان مازندرانی پیوند نمادین میان خوراک و موقعیت های اجتماعی عاطفی را به خوبی بازنمایی می کند. برای نمونه، ضرب المثل های خوراکی، تصویری فشرده از زندگی اجتماعی، سیاسی، حکومتی و اقتصادی دوره های گذشته و امروز را به نمایش می گذارند. مضامینی مانند توجه به مهمان، توجه به دیگری، بیگانه هراسی، تلطیف موقعیت های اجتماعی، تقدس بخشی به خوراکی ها و توجه به بهداشت در ضرب المثل های مازندرانی برجسته شده است. مولف با استفاده از روش مردم نگاری، با بهره گیری از مشاهده مستقیم و مشاهده حین مشارکت و همچنین مصاحبه های عمیق با ساکنان محلی مازندران (مناطق مختلفی از شهرستان های قایم شهر، رامسر، آمل، بابل، ساری، سوادکوه، بهشهر، تنکابن، نور و همچنین روستای یوش) به مدت دو سال داده هایی را حول محور خوراک در فرهنگ مازندران گردآوری کرده است.

    کلید واژگان: مازندران, میراث ناملموس, خوراک, فرهنگ عامه, مردم شناسی, زبان, ضرب المثل, باورها}
    Hossein Mirzaee*
    Introduction

    In the anthropological literature, the production, processing, distribution and consumption of food are considered to be the main elements of the culture of any community. What and how a person eats varies from period to period, place to place, and community to community. Food binds the personality of individuals and the identity of groups and becomes an important tool for social communication and understanding.In anthropology, local communities, as they provide their food in close connection with nature and with the help of local knowledge, have always been a privileged field for research on food, its related cultural relations and food systems. This indigenous knowledge, which was the result of effective adaptation to the environmental conditions and acquiring knowledge from it, is rapidly being destroyed. In most cases, the current elders of the villages are considered as the last owners of native knowledge in various fields. In such a situation, the need to record and analyze the local food system, the evolution of the food pattern, its local sources and the effects of these changes on the health of the local people is revealed.

    Theoretical foundations:

    From the viewpoint of functionalism, society is like a living organism, which will ensure the adaptation and connection among its members, the interdependence and survival of the society. In this view, ethnographies are mainly limited to the description and analysis of the food system of societies. But the structuralists have highlighted a wide range of perspectives, such as examining the capacities of human societies in the field of food preparation, processing, distribution and consumption, and most prominently, the semiotics of food in their research. In recent years, rather than following a specific approach in their research, anthropologists have benefited from various viewpoints and opinions and have applied historical, symbolic, material and development analyses in a unified approach.

    Literature and food in Mazandaran:

    By using the linguistic semiology of food and the habits formed regarding that, it is possible to understand the culture, relations and rituals of a group or society. In fact, food represents distinctions and reinforces social constraints. The manner and cultural content of food, from one table to another, shows many distinctions and social characteristics. These distinctions are caused by beliefs, food ingredients, tastes and different cultural habits in the matter of food. Food beliefs, with their simple appearance, depict a small world of the culture of each society and help us understand human actions. This symbolic world represents itself through the language of cooking in everyday life.In the Mazandarani language, the main adjectives used to describe the quality of food are exactly the same descriptive words used to describe human personality: cold, hot, raw, cooked, sour, bitter, sweet, spicy, sour, tasteless, stale, crisp, pleasant, strong, weak, watery, fresh, corrupted, damaged, etc. Mazandarani language is also very rich in other linguistic forms that create a symbolic link between food and social-emotional situations.In the popular literature of Mazandaran, the use of the language of cooking and food in human interactions shows the position of this phenomenon in the culture. This literature has thousands of years of bitter and sweet experiences and has transferred the lived experiences of previous generations to the next generation in the shortest form. These proverbs direct how to live, think and behave, regulate relationships among people, classes and strata of society and determine its limits and gaps.Beliefs about food in Mazandaran have a state of mind in which there is no empirical evidence, rational or necessarily logical reasons, but it is accepted as a certainty. The origins of these beliefs are different. These beliefs are slowly formed over many years in the context of culture, and the depth of culture can be found in them. Themes such as paying attention to the guest, the other, xenophobia, softening the situation, sanctifying food and paying attention to health are highlighted in Mazandarani proverbs.

    Conclusion

    From an anthropological point of view, food and what is formed around it is a cultural text that can be read to study the depth of the culture of any society. Classification of foods in Mazandaran culture, cultural identity through food, cultural and biological perceptions of appetite, hunger and overeating among Mazandaran’s shows the cultural meanings of food in Mazandaran. The symbolic roles of food in Mazandaran show how food plays a role in creating or breaking social bonds and opens a way to identify how social cohesion is realized in Mazandaran. Food and technology of preparation, production and consumption contain many messages and speak of various lifestyles. Food is one of the phenomena that has been formed over a long period of time in the indigenous system of the people of each ecosystem and has turned into a complex reservoir of indigenous knowledge.

    Keywords: Mazandaran, intangible heritage, food, folklore, anthropology, language, proverb, beliefs}
  • یوسف فاریابی، معصومه برسم*
    ور یک آزمایش ایزدی یا داوری ایزدی بوده است که در دین مزدیسنا از سوی داوران برای اثبات راست گویی یا حقانیت شخصی اجرا می شده است. آیین ور، تنها ویژه ایرانیان نبوده بلکه در اروپا تا سده های میانه رواج داشته است. در فرهنگ  اساطیری و دینی جنوب کرمان از گذشته تا امروز برای اثبات راست گویی و حقانیت خود از آیین ور، به شیوه های مختلف نظیر لقمه نویسی، تخته گردون، کاسه گردون، قسم چار و غیره بهره برده اند. هدف پژوهش حاضر معرفی و شناخت کارکرد آیین های ور و شیوه اجرای آن در این منطقه است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی، با گرداوری اطلاعات اسنادی و مصاحبه با افراد بومی آن منطقه است. نتایج پژوهش نشان می دهد که آیین های ور، در فرهنگ عامه ریشه حماسی و تاریخی دارد و سرمنشا آن را می توان در متون حماسی دینی و اساطیری نظیر شاهنامه و اوستا پیدا کرد که در گذر زمان همانند سایر آیین ها دچار تغیر و تحول شده اند.
    کلید واژگان: مردم شناسی, اساطیر, دین, آیین ور, جنوب کرمان}
    Yosof Faryabi, Masoumeh Barsam *
    Var (trial by ordeal) was a form of divine judgement carried out by Zoroastrian judges to ascertain personal truthfulness. This ritual was not exclusive to Iranians; it was prevalent in Europe until the middle centuries. In the mythological and religious culture of the southern region of Kerman, the var ritual has been practiced in various ways throughout history. These include loqmeh-nevisi (eating consecrated morsels by the accused), takhteh-nevisi (writing the accused's name on a board), kāseh-ghardoon (identifying the culprit with a bowl of water), and qesme-chār (passing the accused through fire), among others, all aimed at proving personal truthfulness. The purpose of this study is to examine the role and implementation of Var rituals in this specific region. The research method is descriptive-analytical and involves collecting documentary information and conducting interviews with local inhabitants. The findings of the research indicate that the origins of Var rituals can be traced back to religious and mythological epic texts such as Shāhnāmeh and Avesta. Similar to other rituals, Var has undergone changes and transformations over time.
    Keywords: Anthropology, Myths, Religion, Var Ritual, The Southern Region of Kerman}
  • سید آمنه حسینی جهانگیر*، فاطمه فخری

    آب و عناصر وابسته به آن در فرهنگ ایران آن قدر با اهمیت است که شاید بتوان به پشتوانه آن یک دایره‎المعارف بزرگ درباره آب نوشت . سرزمین ایران، دیار احترام نهادن به آب است . در آثار مکتوب و شفاهی و باورهای کهن مردمان این سرزمین می توان به وضوح احترام و تقدس ویژه را، نسبت به آب دریافت . آب در بیشتر باورهای کهن ایرانی ، پاک کننده و شوینده گناه است . پیدایش و بقای گروه های انسانی ، بدون وجود آب غیرقابل تصور می نماید . آب از عناصر اولیه و همگانی در تداوم حیات بشر است . از این رو جایگاه آن در فرهنگ های گوناگون به تناسب شرایط اقلیمی ، موقعیت طبیعی ، چگونگی ، تعداد و مقدار منابع آب در دسترس، میزان پیشرفت فن آوری و نیز شیوه مسلط معیشت در سرزمین های مختلف متفاوت است . پژوهش در زمینه فرهنگ عامه تلاشی ارزشمند در زمینه حفظ، احیا و بازتولید فرهنگ یک جامعه به شمار می‎رود .

    کلید واژگان: ایران, مردم شناسی, فرهنگ عامیانه, آب}
    Sayede Amene Hoseyni Jahangir *, Fateme Fakhri

    Status and value of water in literature and popular cultureabstract :Water and its associated elements are so important in Iranian culture that we can write a large encyclopedia of water . The land of Iran is a land of respect for water. From the written and oral works and ancient beliefs of the people of this land, one can clearly see that water was sacred to them. In most ancient Iranian beliefs, water is a cleansing and washing agent of sin . Without water the emergence and survival of man is unthinkable . Water is one of the primary and universal elements in the continuation of human life. Because of this, its position in different cultures varies according to climate, natural position, how, the number and quantity of available water resources, the level of technological progress and the way of living in different lands. Public culture research is a valuable effort to preserve , revive , and reproduce the culture of a society .

    Keywords: Iran, Anthropology, Folk Culture, Water}
  • محمود آقاخانی بیژنی*، سید مرتضی هاشمی باباحیدری، اسماعیل صادقی
    قربانی آیینی مذهبی است که در میان اقوام و ملل مختلف با اهداف گوناگون رواج دارد. بسیاری از سنت های دینی برای دور ماندن از بلایا و یا رفع آن، کشتن حیوانی را توصیه می کنند. باور بلاگردانی میان قوم بختیاری با هدف انتقال شر و دور ریختن آن در اشکال خونی و غیر خونی است. قوم بختیاری بر اساس آموزه های دین اسلام و در روز عید قربان، بر فراز کوه ها به قربانی حیواناتی همچون گوسفند، بز و گاو می پردازند. شکل دیگر خون ریزی برای دفع شر، چشم زخم و بلا، هنگام جشن عروسی و... است. از دیگر نمود های بلاگردانی می توان به موارد غیرخونی مانند دم بند کردن و دعانویسی اشاره کرد. هدف این پژوهش، تحلیل چگونگی برگزاری مراسم، هدف و اشکال باور بلاگردانی با خون ازجمله قربانی و خون ریختن و غیر خونی در قوم بختیاری است. این پژوهش به شکل بنیادی، بر پایه مطالعات کتابخانه ای میدانی و به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. قوم بختیاری عمل آیینی قربانی را برای پیروی از فرمان الهی انجام می دهند؛ اما برخی از اعمال این قوم مانند انجام قربانی در بالای کوه، پرورش و تزیین حیوان و بریدن سر آن در پای درخت، ریختن خون بر زمین (جرعه افشانی)، مالیدن آن بر سروصورت و همچنین بستن مهره ها و بازوبند ها در پارچه تیره رنگ، نمودی اساطیری دارند.
    کلید واژگان: فرهنگ عامه, قوم بختیاری, مردم شناسی, باور بلاگردانی, آیین قربانی, بلاگردانی غیرخونی}
  • محسن طبسی
    واژگان معماری همواره در کلام عامه نمود داشته است. به سبب اهمیت شست وشو و پاکیزگی در نظام روابط اجتماعی ایرانیان، حمام ها در جایگاهی ممتاز قرار داشته اند. حمام ها از آسیب پذیر ترین گونه های معماری هستند و متاسفانه فرهنگ گرمابه ها بیشتر و پیش تر از کالبد آن ها در معرض نابودی است. بنابراین نباید در ضرورت مستندسازی وجوه غیر مادی گرمابه ها تردیدی روا داشت. این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی به باز شناسی، طبقه بندی و تحلیل وجوه مختلف گرمابه ها در ضرب المثل های فارسی می پردازد. مهم ترین نتایج تحقیق نشان می دهد که امثال به صورت جمله ساده خبری، بیشترین فراوانی را دارند و در عین ظرافت زبانی، مطلب را به ساده ترین شکل ممکن بیان می کنند. از نظر محتوای عمومی امثال، مسائل اجتماعی و اخلاقی بالا ترین میزان را به خود اختصاص داده اند. بررسی محتوای تخصصی امثال از نظر معماری بیانگر توجه عمده به کالبد معماری حمام هاست. بررسی محتوای مردم شناسانه امثال نیز نشان می دهد که به وسایل حمام ها بیشتر از دیگر موارد توجه شده است. همچنین معماری و موضوعات مردم شناختی گرمابه ها اهمیت یکسانی دارند و باید همپای توجه به حفظ کالبد معماری گرمابه ها به حفاظت از وجوه مردم شناختی آن ها نیز اهتمام ورزید.
    کلید واژگان: ادبیات عامه, ضرب المثل, معماری, مردم شناسی, حمام, ایران}
    Mohsen Tabassi
    The architectural terms are always appearing in folkloric literature. Bathing and cleanliness were also important for Iranian people. The role of bathhouse in the social relations and its appearance in the most part of folk culture make bathhouse a distinguished place between the other types of architecture.We know also that only a few numbers of historic baths were remained; because this type is very weak against demolitions. Therefore, we must have no doubt about the necessity of documentation of all anthropological aspects of bathhouses.
    This study deals with the recognition, classification and analysis of baths in the Persian proverbs. This research based on a descriptive -comparative method and the analytical data were used to criticize the documents. For this respect, a number of related books and papers were reviewed and were found 134 proverbs, then they were classified by the topic and were analyzed.
    The results show that more than 61 percents of proverbs are simple sentences which state the main idea as simple as possible. Only 32 proverbs have a story and only one proverb has an Arabic origin. Also most of proverbs have a witty tone, and only 10 proverbs have indecent words. Generally speaking, the social and moral issues are more important topic of discussion than the other ones. The results also show that architecture and anthropology have the same portion in the proverbs. This fact leads us to conserve them similarly.
  • فیروز فاضلی*، فرشته آلیانی

    ترانه های کار نسخه خوانای احساسات و عواطف مردم ساده دل روستایی و بیانگر آمال و آرزوها، امیدها، شادی ها، غم ها، عشق و تنهایی های آن هاست. به ترانه های کار «کارنوا» نیز گفته می شود که با اهداف متعدد و معمولا برای توصیف نوع کار، هماهنگی بین افراد، ایجاد محیط شاد در فضای کار، تقلیل سختی های کار سروده می شوند. این ترانه ها به زیر شاخه های مختلفی تقسیم می شود: ترانه های کشاورزی، شیردوشی، چوپانی و جز این ها.با بررسی، تحلیل و معنایابی ترانه های کار در هر جامعه ای به راحتی می توان به فضای اجتماعی و فرهنگی آن جامعه پی برد.
    در این مقاله ضمن بررسی خصوصیات زیبایی شناختی و هنری انواع کارنواها در قوم تالش، به تحلیل مردم شناسی آن ها می پردازیم تا بدین وسیله برخی از مسائل فرهنگی، آداب و رسوم و روحیات جامعه قومی تالش را معنا یابی و تحلیل کنیم. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، میدانی- کتابخانه ای است. در این بررسی حدود 20 ترانه کار تالشی تحلیل شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهند که بسیاری از خصوصیات و ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و آداب و رسوم، باورها، ارزش ها، عاشقانه ها، غم ها، نقش زنان در کار و امور اقتصادی، اهمیت تعاون و همیاری در نزد قوم تالش در این کارنوا ها بازتاب یافته اند؛ ضمن اینکه بیشتر ترانه های کار در تالش جنوبی، ترانه های کشاورزی و چوپانی است که بیانی عاشقانه دارند.

    کلید واژگان: ترانه, قوم تالش, کارنوا, مردم شناسی}
    Firooz Fazeli*, Fereshteh Aliani

    Work songs are readable version of emotions and passions of simple living rural people which indicate wishes, hopes, happiness, sorrows, love and loneliness. Work songs are called “Karnava” which are sang for different purposes and usually formed for describing the type of work, harmony among individuals, creating happy atmosphere in working area, and reducing the difficulties of work. These songs are divided into different subgroups: agriculture, milking, sheepherding, etc. With reviewing, analysis and meaning finding of work songs in each society, the social and cultural atmosphere of that society would easily be understood. In this article, along with reviewing aesthetic and artistic features of types of Karnavas in Talesh tribe, we analyze them in anthropological format in order to find related meaning in cultural, customs and morale of Talesh tribe society and analyze them. Research method is descriptive-analytic and data collection has been carried out in field of study and library. In this review around 20 Taleshian work songs were analyzed. Results of this study show that many of cultural, and social features, customs, beliefs, values, romances, sorrows, role of women in work and economic affairs, and importance of cooperation for Taleshi tribe have been reflected in these Karnavas .In addition, most of work songs in this region of Talesh are agricultural and pastoral ones which have romantic style.

    Keywords: Song, Talesh Tribe, Karnava, Anthropology}
  • اعظم استاجی
    مقاله حاضر از منظری تاریخی و رده شناختی به بررسی اصطلاحات خویشاوندی در زبان فارسی می پردازد و نشان می دهد که اولا، نظام اصطلاحات خویشاوندی در زبان فارسی با همگانی های گرینبرگی مطابقت دارد و دوم از دیدگاهی تاریخی اصطلاحات مربوط به یک خانواده هسته ای شامل پدر، مادر، خواهر، برادر، دختر، پسر، زن و شوهر از دوره باستان به امروز رسیده اند. اما اصطلاحات مربوط به عمه، عمو، خاله، دایی از عربی و ترکی وامگیری شده اند. ورود این واژه ها که تمایز جنس و نسل را بیان می کنند با حذف مقوله جنس در دوره میانه بی ارتباط نیست. حذف تصریف جنس که در دوره باستان موجود بوده است، باعث می شود در دوره میانه با ابزارهای دیگری مقوله جنس در اصطلاحات خویشاوندی (که از مقوله اسم اند) نشان داده شود. این اصطلاحات هر چه که بوده اند به فارسی امروز نرسیده اند. اما ورود معادلهای عربی و ترکی به فارسی و کاربرد گسترده آنها نشان می دهد تمایز جنس در اصطلاحات خویشاوندی برای فارسی زبانها ضروری بوده است.
    کلید واژگان: اصطلاحات خویشاوندی, زبانشناسی تاریخی, رده شناسی, مردم شناسی, نظام خانواده}
    Azam Estaji
    All languages have different terms for expressing kinship relations and it seems that beyond these differences one can find similarities in the different systems of kinship terms. Morgan (1871) is the first anthropologist who studied kinship systems in different languages and came to this conclusion that kinship systems reflect social systems. Mordoch (1949) another anthropologist, distinguished 6 different patterns in kinship systems. Most anthropologists put their emphasis on studying members of a canonical family including father and mother, sister and brother, son and daughter, wife and husband.
    On the other hand, Kroeber (1909) believed that kinship systems are linguistic systems, so they must be studied using linguistic methods. His concern was finding semantic categories that were expressed by kinship terms. He distinguished 8 semantic categories and believed that by using them one can describe kinship terms and their meanings. This was a preface to componential analysis.
    Greenberg (1966) used the concept of markedness to study the cognitive-linguistic system of kinship terms. By studying kinship terms in more than 120 languages, he suggested kin terms markedness hierarchies, namely the following: “an ascending kin term is unmarked ] against a descending kin term of equal genealogical distance from the anchor ; a kin term descending lineal kinship is unmarked against the one denoting collateral kinship; and a kin term denoting a kin type of a generation more remote from the anchor is marked against a kin term denoting a kin type of a generation less remote from the anchor.”
    According to Hage (1999) the importance of Greenberg’s work lies in these: a. He paid attention to the effect of social and cognitive factors in forming kinship systems, b. He provided a method for diachronic study of kinship terms, and c. By studying the prototype effects on forming kinship systems, he created a link between anthropology and cognitive sciences.
    In the second part of this paper I am going to describe and explain the historical development of kinship terms in Persian and show the effects of the loss of gender inflection on these terms.
    In Old Iranian period, all members of a canonical family including father, mother, sister, brother, daughter, son, wife, and husband have distinct terms: napāt (grandson) , pitar (father) , pussa (son) , (puθra Avs.), brātar (brother), mātar (mother), hamātar (having one mother) hamapitar (having one father) (Kent, 1950).
    Since in Old Iranian period there is a patrilineal descent system (a system in which an individual is considered to belong to the same descent group as his or her father), father’s sisters and brothers have also distinct terms, their difference is marked by gender inflection: tūirya (father’s brother), (father's sister) tūiryā. There are no such terms in the texts for the maternal side.
    Middle Iranian period is characterized by the reduced inflection of the noun and verb, so the gender distinction in kin terms must have been marked in a different way. There are no records of terms related to father’s and mother’s sisters and brothers in middle Iranian period. There are only records of the canonical family kin terms: xvāhar (sister), pitar (father), mātar (mother) , pus (son) , duxt (daughter) , duxtar (daughter), brātar (brother), zan (wife), (Frahvashi,1378)
    In new Persian period again we have canonical family kin terms. Besides,, distinct terms for father’s and mother’s sisters and brothers (i.e. xâle, dâyi, amme, amu) are borrowed from Turkish and Arabic. These terms mark gender and generation distinctions.
    As for the non-canonical kin terms, we have paternal kin terms in Old Persian on the one hand and the paternal and maternal kin terms in New Persian borrowed from Arabic and Turkish on the other hand. There is a gap in the development of these kin terms in Middle period. It seems that investigating Iranian dialects and having a closer look at Middle Iranian texts may help us recover these terms.
    This state of affairs shows that for Persian speakers gender distinction in kin terms is crucial. After the language has lost its inflectional gender system, Persian speakers have compensated this loss by borrowing from a language which already had this gender distinction, but the borrowed words show the gender distinction lexically.
    In the end, it must be added that from a typological point of view, kinship terms in Persian correspond to markedness hierarchies suggested by Greenberg.
    Keywords: kinship terms, typology, historical linguistics}
  • بررسی و نقد جامعه شناختی قصاید انوری
    بتول واعظ، رقیه کاردل ایلواری
    در این جستار قصاید انوری بر اساس نقد جامعه شناختی مورد بررسی قرار گرفت؛ این بررسی با توجه به نظریات و دیدگاه های جامعه شناسان نقد مارکسیستی نظیر لوسین گلدمن و لوکاچ و سپس تطبیق دیدگاه های آنها با قصاید انوری صورت گرفته است که ابتدا نگارندگان به تحولات اجتماعی - سیاسی عصر انوری پرداخته و سپس تاثیرات آن را در شعر او بررسیده اند که نتیجه ی آن تاثیر نسبتا زیاد و متقابل جامعه و تحولات آن در شعر انوری بوده است؛ سپس بعد زیبایی شناختی قصاید او نظیر آرایه های ادبی (تشبیه، موازنه، تمثیل، اغراق و. .) از دید اجتماعی و روان شناسانه مورد تدقیق قرار گرفته که باز پیوند تنگاتنگ اجتماع و روان فرد (ناخودآگاه جمعی – ناخودآگاه فردی) را در شعر این شاعر نشان می دهد.
    کلید واژگان: شعر, مردم شناسی, اجتماع, دیوان انوری, نقد جامعه شناسی ادبیات}
    Sociological Review and Critique of Anvari's Odes
    Batoo Vaez, Roghayeh Kardel Ilvari
    In the present study, Anvari's odes were evaluated based on sociological criticism. This review concerns the opinions and views of Marxist critique of sociologists such as Lucien Goldmann and Lukacs and then matches their views with Anvari's odes. At first, sociopolitical changes in Anvari's odes were investigated. Then, the effects of these changes on his poetry were scrutinized. The results showed a relatively high impact and interaction of society and its evolution in Anvari's poetry. Afterward, the aesthetic side of his odes was socially and psychologically studied such as figures of speech (simile, equilibrium, analogy, exaggeration, etc.). The results also showed a pretty close relationship between society and individual's psyche (communal unconsciousness-individual unconsciousness) in Anvari's poems.
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال