به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مردم شناسی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • وحید رشیدوش *

    حرفه و شغل، آداب و رسوم، عادات و عقاید، شیوه تفکر و ویژگی های ذهنی مرتبط با خود را پدید می آورد. مطالعه و تحقیق در این باب، در احوال عامه مردم از دیدگاه جامعه شناسی و مردم شناسی کاری سودمند است. این مقاله به پژوهش درباره شغل هایی دلاک و مشاطه می پردازد که در جامعه عصر قاجار از اهمیت بیشتری در زندگی روزمره برخوردار بوده اند ولی امروزه به دلیل اختراعات و پیشرفت علوم و افزایش اطلاعات، کارایی ندارند. روش کار در این پژوهش اسنادی و کتابخانه ای می باشد. همچنین از رویکرد کارکردگرایی مالینوفسکی و کارکردی ساختاری لوئی اشتروس استفاده شده است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که پیشینه ، تاریخ و مناسبات صاحبان حرفه مشاطه و دلاکی با اقشار جامعه از یک طرف و از طرفی دیگر به دلیل ارتباط تنگاتنگ مردم با این شغل ها، آداب، رسوم و آیین های بسیاری در این فضا برپا می شده است که بیانگر بخشی از فرهنگ و گذشته مردم این سرزمین است

    کلید واژگان: مردم شناسی, مشاغل سنتی, جامعه قاجار, دلاکی, مشاطه.}
    Vahid Rashidvash *

    Profession and job, customs, habits and beliefs, way of thinking and mental characteristics related to themselves. Studying and researching in this regard is beneficial in the general condition of the people from the point of view of sociology and anthropology. This article deals with the research about jobs that were more important in the Qajar era society in daily life, but today, due to the inventions and progress of science and the increase of information, they are not effective.The working method in this research is documentary and library. Malinowski's functionalism and Louis-Strauss's structural functional approach have also been used. The findings of this research indicate that the background, history and relations of Mashata and Delaki profession owners with the social strata on the one hand and on the other hand due to the close relationship of people with these occupations, manners, customs and rituals have been established in this space. which represents a part of the culture and past of the people of this land.

    Keywords: Anthropology, Traditional Occupations, Qajar Society, Dalaki, Mashata}
  • لیلی کمالوند *، منوچهر جوکار، اسد آبشیرینی
    زمینه و هدف

    مطالعه باورهای عامیانه یکی از زیرشاخه های مردمشناسی است و از فولکلور و فرهنگ عامه یک سرزمین میتوان بعنوان اسناد و مدارکی ارزشمند برای انجام مطالعات مردم شناسانه بهره گرفت. فرهنگ عامه، که در حقیقت طرز تلقی انسان سنتی از جهان و زندگی است، در تار و پود جامعه جای دارد و مطالعه آن، افکار، احساسات، تخیلات و آرزوهای یک قوم را آشکار میسازد و پیشینه ای از فرهنگ و تمدن آن را نشان میدهد. در این میان سهم مکتب آذربایجانی و شاعران آن بسیار زیاد ست؛ چراکه آذربایجان و قفقاز بعنوان یکی از نواحی مهم فرهنگ ایرانی، در رشد ادب فارسی نقش بسزا داشته است. در این پژوهش با ژرفنگری در اشعار این شاعران، باورهای عامیانه و عقاید خرافی بررسی میشود.

    روش مطالعه

    این پژوهش به شیوه توصیفی – تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها

    در این پژوهش نشان داده شد که اندیشه های عامیانه، که پشتوانه شگرف و ارزشمندی در دل اعصار دارد، چگونه با تجلی در شعر شعرا توانسته به دست ما برسد و همچون میراثی ارزشمند بعنوان شاخصه های مردمشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

    نتیجه گیری

    نکته ای که در پایان سزاوار است به آن اشاره شود بسامد زیاد انعکاس باورهای عامیانه در شعر شاعران مکتب آذربایجانی و نقش و تاثیری که شعر آنان در مطالعات مردمشناسی، با تکیه بر فولکلور و ادبیات عامه دارد، است.

    کلید واژگان: مردم شناسی, فولکلور, باورهای عامیانه, شاعران مکتب آذربایجان}
    L. Kamalvand*, M. Joukar, A. Abshirini
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The study of folk beliefs is one of the sub-branches of anthropology, and the folklore and popular culture of a land can be used as valuable documents for conducting anthropological studies. Popular culture, which is actually the traditional way of people's perception of the world and life, is in the fabric of society and its study reveals the thoughts, feelings, imaginations and aspirations of a people and shows the history of its culture and civilization. Gives. In this, the contribution of the Azerbaijani school and its poets is very high; Because Azerbaijan and the Caucasus, as one of the important regions of Iranian culture, played a significant role in the growth of Persian literature. In this research, folk beliefs and superstitions are investigated by looking deeply into the poems of these poets.

    METHODOLOGY

    This research was done in a descriptive-analytical way.

    FINDINGS

    In this research, it was shown that folk thoughts, which have a wonderful and valuable support in the heart of the ages, were able to reach us by manifesting themselves in the poetry of poets and be examined as a valuable heritage as anthropological indicators.

    CONCLUSION

    A point that deserves to be mentioned at the end is the high frequency of reflecting popular beliefs in the poetry of poets of the Azerbaijani school and the role and influence that their poetry has in anthropological studies, relying on folklore and popular literature.

    Keywords: Anthropology, folklore, folk beliefs, poets of Azerbaijan school}
  • اصغر ایزدی جیران*

    در بررسی های مردم شناختی حاشیه نشینان فقیر شهری کمتر به رویارویی متن نشینان با حاشیه نشینان پرداخته شده است. در این مقاله شیوه های برخورد متن نشینان، اعم از مردم عادی و مسیولین نهادها را با مردمان محله حاشیه نشین قپانلار در شهر تبریز بررسی می کنم. داده های مقاله بر مبنای کار میدانی مردم نگارانه ای تکیه کرده که بین سال های 1394 تا 1399 و نیز 1402 در میان مردمان محله و همچنین در جلسات نهادهای رسمی انجام داده ام. گردآوری داده ها بر اساس فنون پژوهش میدانی شامل مشاهدات، گفت وگوها و مشارکت یا حضور در زندگی روزانه و نیز بررسی های آرشیوی صورت گرفته است. مسیر کلی فهم نظری مسیله رویارویی متن نشینان و حاشیه نشینان را با الهام از مفاهیم نژادگرایی میشل فوکو، زیست مشروعیت دیدیه فاسین، و کشمکش نمادین پیر بوردیو پرورانده ام. مطالعه مردم شناختی من نشان می دهد که این رویارویی اساسا از طریق فرایندهای نامیدن و طبقه بندی آن ها شروع می شود، با هدف قضاوت در مورد ارزش زندگی. من مفهوم نژادگرایی فرهنگی را پروراندم تا نشان دهم که چگونه روستاییان حاشیه نشین در قالب نژاد پست تعریف می شوند. زندگی حاشیه نشینان با چهار فرایند از طریق بیرونی یان بی ارزش می شود: خشونت نام ها، به رسمیت نشناختن، تبعیض نهادی و تضاد هابیتوس ها. اگر اقتصاد سیاسی فقر نیاکانی و بازنده شدن در اصلاحات ارضی دولت، محرک اصلی عزم لازم برای سفر اجباری یا جلای وطن روستاییان بودند، نژادگرایی فرهنگی تهدیدگر مشروعیت زیستن، این سفر را ناکام گذاشت.

    کلید واژگان: مردم شناسی, روستائیان حاشیه نشین, نژادگرایی فرهنگی, ارزش زندگی, تبریز}
    Asghar Izadi-Jeiran*

    In the anthropological literature about urban marginalized poor, there was a little attention to the culture of city dwellers toward slums. In this article, I explore the ways in which lay people, authorities and formal institutions deal with marginalized population of Qopanlar neighborhood in Tabriz, Northwest Iran. The data based on the ethnographic fieldwork has been done during 2016-2020 and 2023 in one marginal neighborhood and formal meetings in institutions. I gathered the data through observation and participation in daily life, conversations with men, and some archival reviews. For theoretical understanding of the struggles of the cultures of center and margin dwellers, I used concepts of Foucault̕ s racism, Fassin̕ s biolegitimacy, and Bourdieu̕ s symbolic conflicts. My anthropological study shows that the dealing of center people with marginal ones starts with naming and classifying, with the goal of the judgment of value of life. I developed the concept of cultural racism to show that how villagers who live in the margins of the city of Tabriz define as lower race. The life of the marginalized people devalued by exteriors through four processes: Violence of naming, unrecognizing, institutional discrimination, and clash of habitus.

    Keywords: Anthropology, Urban Poor Villagers, Cultural Racism, Value of Life, Tabriz}
  • حسین میرزائی*

    در مردم شناسی، جماعت های محلی، از آن جهت که خوراک خود را در ارتباط تنگاتنگ با طبیعت و به کمک دانش بومی تامین می کنند، همیشه میدان مطلوبی برای پژوهش درباره خوراک، روابط فرهنگی مرتبط با آن و نظام های خوراکی بوده اند. در چنین پژوهش هایی، مردم شناس درپی فهم عادات، معانی و الگوهای خوراکی است. در این مقاله درپی آنیم که دریابیم رابطه بین زبان و خوراک در فرهنگ عامه مازندران چگونه شکل گرفته است و باورهای خوراک محور در این فرهنگ چه نقشی دارند. باورهای خوراکی، با ظاهر ساده خود، جهانی خرد از فرهنگ هر جامعه را به تصویر می کشند و به درک ما از کنش های انسانی یاری می ر سانند. این جهان نمادین، خود را از خلال زبان پخت وپز در زندگی روزمره بازنمایی می کند. زبان مازندرانی پیوند نمادین میان خوراک و موقعیت های اجتماعی عاطفی را به خوبی بازنمایی می کند. برای نمونه، ضرب المثل های خوراکی، تصویری فشرده از زندگی اجتماعی، سیاسی، حکومتی و اقتصادی دوره های گذشته و امروز را به نمایش می گذارند. مضامینی مانند توجه به مهمان، توجه به دیگری، بیگانه هراسی، تلطیف موقعیت های اجتماعی، تقدس بخشی به خوراکی ها و توجه به بهداشت در ضرب المثل های مازندرانی برجسته شده است. مولف با استفاده از روش مردم نگاری، با بهره گیری از مشاهده مستقیم و مشاهده حین مشارکت و همچنین مصاحبه های عمیق با ساکنان محلی مازندران (مناطق مختلفی از شهرستان های قایم شهر، رامسر، آمل، بابل، ساری، سوادکوه، بهشهر، تنکابن، نور و همچنین روستای یوش) به مدت دو سال داده هایی را حول محور خوراک در فرهنگ مازندران گردآوری کرده است.

    کلید واژگان: مازندران, میراث ناملموس, خوراک, فرهنگ عامه, مردم شناسی, زبان, ضرب المثل, باورها}
    Hossein Mirzaee*
    Introduction

    In the anthropological literature, the production, processing, distribution and consumption of food are considered to be the main elements of the culture of any community. What and how a person eats varies from period to period, place to place, and community to community. Food binds the personality of individuals and the identity of groups and becomes an important tool for social communication and understanding.In anthropology, local communities, as they provide their food in close connection with nature and with the help of local knowledge, have always been a privileged field for research on food, its related cultural relations and food systems. This indigenous knowledge, which was the result of effective adaptation to the environmental conditions and acquiring knowledge from it, is rapidly being destroyed. In most cases, the current elders of the villages are considered as the last owners of native knowledge in various fields. In such a situation, the need to record and analyze the local food system, the evolution of the food pattern, its local sources and the effects of these changes on the health of the local people is revealed.

    Theoretical foundations:

    From the viewpoint of functionalism, society is like a living organism, which will ensure the adaptation and connection among its members, the interdependence and survival of the society. In this view, ethnographies are mainly limited to the description and analysis of the food system of societies. But the structuralists have highlighted a wide range of perspectives, such as examining the capacities of human societies in the field of food preparation, processing, distribution and consumption, and most prominently, the semiotics of food in their research. In recent years, rather than following a specific approach in their research, anthropologists have benefited from various viewpoints and opinions and have applied historical, symbolic, material and development analyses in a unified approach.

    Literature and food in Mazandaran:

    By using the linguistic semiology of food and the habits formed regarding that, it is possible to understand the culture, relations and rituals of a group or society. In fact, food represents distinctions and reinforces social constraints. The manner and cultural content of food, from one table to another, shows many distinctions and social characteristics. These distinctions are caused by beliefs, food ingredients, tastes and different cultural habits in the matter of food. Food beliefs, with their simple appearance, depict a small world of the culture of each society and help us understand human actions. This symbolic world represents itself through the language of cooking in everyday life.In the Mazandarani language, the main adjectives used to describe the quality of food are exactly the same descriptive words used to describe human personality: cold, hot, raw, cooked, sour, bitter, sweet, spicy, sour, tasteless, stale, crisp, pleasant, strong, weak, watery, fresh, corrupted, damaged, etc. Mazandarani language is also very rich in other linguistic forms that create a symbolic link between food and social-emotional situations.In the popular literature of Mazandaran, the use of the language of cooking and food in human interactions shows the position of this phenomenon in the culture. This literature has thousands of years of bitter and sweet experiences and has transferred the lived experiences of previous generations to the next generation in the shortest form. These proverbs direct how to live, think and behave, regulate relationships among people, classes and strata of society and determine its limits and gaps.Beliefs about food in Mazandaran have a state of mind in which there is no empirical evidence, rational or necessarily logical reasons, but it is accepted as a certainty. The origins of these beliefs are different. These beliefs are slowly formed over many years in the context of culture, and the depth of culture can be found in them. Themes such as paying attention to the guest, the other, xenophobia, softening the situation, sanctifying food and paying attention to health are highlighted in Mazandarani proverbs.

    Conclusion

    From an anthropological point of view, food and what is formed around it is a cultural text that can be read to study the depth of the culture of any society. Classification of foods in Mazandaran culture, cultural identity through food, cultural and biological perceptions of appetite, hunger and overeating among Mazandaran’s shows the cultural meanings of food in Mazandaran. The symbolic roles of food in Mazandaran show how food plays a role in creating or breaking social bonds and opens a way to identify how social cohesion is realized in Mazandaran. Food and technology of preparation, production and consumption contain many messages and speak of various lifestyles. Food is one of the phenomena that has been formed over a long period of time in the indigenous system of the people of each ecosystem and has turned into a complex reservoir of indigenous knowledge.

    Keywords: Mazandaran, intangible heritage, food, folklore, anthropology, language, proverb, beliefs}
  • یوسف فاریابی، معصومه برسم*
    ور یک آزمایش ایزدی یا داوری ایزدی بوده است که در دین مزدیسنا از سوی داوران برای اثبات راست گویی یا حقانیت شخصی اجرا می شده است. آیین ور، تنها ویژه ایرانیان نبوده بلکه در اروپا تا سده های میانه رواج داشته است. در فرهنگ  اساطیری و دینی جنوب کرمان از گذشته تا امروز برای اثبات راست گویی و حقانیت خود از آیین ور، به شیوه های مختلف نظیر لقمه نویسی، تخته گردون، کاسه گردون، قسم چار و غیره بهره برده اند. هدف پژوهش حاضر معرفی و شناخت کارکرد آیین های ور و شیوه اجرای آن در این منطقه است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی، با گرداوری اطلاعات اسنادی و مصاحبه با افراد بومی آن منطقه است. نتایج پژوهش نشان می دهد که آیین های ور، در فرهنگ عامه ریشه حماسی و تاریخی دارد و سرمنشا آن را می توان در متون حماسی دینی و اساطیری نظیر شاهنامه و اوستا پیدا کرد که در گذر زمان همانند سایر آیین ها دچار تغیر و تحول شده اند.
    کلید واژگان: مردم شناسی, اساطیر, دین, آیین ور, جنوب کرمان}
    Yosof Faryabi, Masoumeh Barsam *
    Var (trial by ordeal) was a form of divine judgement carried out by Zoroastrian judges to ascertain personal truthfulness. This ritual was not exclusive to Iranians; it was prevalent in Europe until the middle centuries. In the mythological and religious culture of the southern region of Kerman, the var ritual has been practiced in various ways throughout history. These include loqmeh-nevisi (eating consecrated morsels by the accused), takhteh-nevisi (writing the accused's name on a board), kāseh-ghardoon (identifying the culprit with a bowl of water), and qesme-chār (passing the accused through fire), among others, all aimed at proving personal truthfulness. The purpose of this study is to examine the role and implementation of Var rituals in this specific region. The research method is descriptive-analytical and involves collecting documentary information and conducting interviews with local inhabitants. The findings of the research indicate that the origins of Var rituals can be traced back to religious and mythological epic texts such as Shāhnāmeh and Avesta. Similar to other rituals, Var has undergone changes and transformations over time.
    Keywords: Anthropology, Myths, Religion, Var Ritual, The Southern Region of Kerman}
  • زهرا ولی زاده علی آبادی*، محمدصادق فربد، فریبا میراسکندری، علی باصری
    ابعاد شناختی سبک زندگی یکی از پیچیده ترین و دیریاب ترین ابعاد سبک زندگی است. این ابعاد، الگوها و طرح واره هایی هستند که شهروندان با کمک آن ها واقعیت را فهم کرده و جهان پیرامون خود را معنادار می کنند. زیربنای سویه های عینی سبک زندگی بر این سویه های شناختی مبتنی هستند. برای دست یابی به این ابعاد از سبک زندگی روش های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به نمادهای موجود در بازی ها و نیز آیین های سنتی اشاره کرد. با بررسی نمادها در هر فرهنگی می توان به باورها، عقاید، و شبکه های ارتباطی آن مردم دست یافت. می توان رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی اقوام گوناگون را معناشناسی و تحلیل کرد. این بدان معناست که نمادها تجلی حس تعلق و احساس وابستگی فرهنگی مردم در هر منطقه خاص است و هر روز در زندگی آن ها تکرار می شوند و درک خاصی از هویت را تقویت می کنند. این پژوهش با رویکرد توصیفی - تحلیلی و همچنین با استفاده از روش مشاهده ای با هدف تحلیل مردم شناختی تعریف صاحب نظران مردم شناسی و کاربرد نمادها در برخی از رسوم و سبک زندگی مردم تنکابن انجام شده است. مردم تنکابن مانند بسیاری از دیگر مناطق سرزمین ایران از رسوم گوناگون و نمادهای مختلف بهره می برند. برخی از این آیین ها مانند برکت مرغانه، تشخیص کله پاچه، عدد صد برای شکارچیان، و کفشدوزک در مراسم مختلف مردم این سامان هر یک بیان گر پاره ای از اعتقادات و باور های مردمان این سامان است. یافته های این پژوهش نشان دهنده آن است که نمادها در این آیین ها بیشتر برای گریز از ابهام آینده کارکرد دارند. همچنین بررسی این نمادها نشان دهنده چند خصلت فرهنگی مهم در سبک زندگی مردم تنکابن است که زمینه را برای رشد فالگیری فراهم آورده است. خصلت هایی چون: خوش بینی مثبت به آینده، پیوند با طبیعت، ابهام پذیری پایین، و وطن دوستی.
    کلید واژگان: نماد, نشانه, مردم شناسی, نمادگرایی, کارکردهای نمادها, ابهام پذیری, سبک زندگی}
    Zahra Valizadeh Aliabadi *, Mohamad Sadeq Farbod, Fariba Mir Eskandari, Ali Baseri
    Cognitive aspects of lifestyle are among its most complicated and difficult-to-understand aspects. They are models and schemata with the help of which citizens understand reality and make sense of the world surrounding them. Objective aspects of lifestyle have their foundations in the cognitive aspects. There are different methods for grasping the aspects, including symbols in games and traditional rites. Through examining symbols in each culture one can grasp people’s beliefs, opinions, and communication networks, and also conduct a semantic analysis of cultural, social, economic, and psychological behavior of various ethnicities. This means that symbols are a manifestation of people’s sense of cultural belonging in any particular region, which repeat themselves in the people’s lives and reinforce a certain understanding of identity. This study has been conducted with an analytic-descriptive approach and by using the observational method in order to offer an anthropological analysis of definitions of experts on cultural anthropology, and of the function of symbols in some customs and lifestyle of Tunikabun’s people. These people, like in many other regions of the land of Iran, have a whole variety of customs and symbols. Rituals such as ‘chicken blessing’, ‘kalli-pāchi discernment’, ‘the number of 100 for hunters’, and ‘the ladybird’ in different ceremonies each manifest some of the beliefs of the people in the region. The research findings show that the symbols in these rituals have for the most part a function of escaping from the indeterminacy of future. Furthermore, the study of these symbols shows a few important cultural traits of Tunikabun’s people that make a breeding ground for fortunetelling: an optimistic attitude towards future, bonding with nature, little acceptance of indeterminacy, and patriotism.
    Keywords: Symbol, Sign, cultural anthropology, Symbolism, functions of symbols, acceptance of indeterminacy, Lifestyle}
  • حسین میرزائی*
    یکی از اساسی ترین نیازهای اولیه انسان، تغذیه است، نیازی که همیشگی است و انسان برای تامین آن باید کوششی دایمی داشته باشد.خوراک میدانی معناساز برای تعاملات انسانی است، یعنی چیزی بیش از وسیله ای برای بقاء. در این پژوهش، فرهنگ محلی خوراک در شهرستان بابل به عنوان متنی فرهنگی مطالعه شده است. این منطقه که دارای زمین های حاصل خیز، مراتع بارور و تنوع محصولات زراعی و دامی است، از دیرباز، شاهدگوناگونی و تکثر در مواد خوراکی بوده است. مردمان محلی بابل با انطباق خود با طبیعت و رابطه ای خردورزانه با زیست بوم، خلاقانه توانسته اند از مواد خام روییدنی و دامی، محصولات خوراکی متنوع تولید کنند. بابلی ها با تقسیم بندی خوراک به سرد، گرم و متعادل، غذا را در ارتباط با سلامت -بیماری و مراحلی از چرخه زندگی ارزیابی می کنند. بخش مهمی از هویت فرهنگی بابلی ها و پیوندهای اجتماعی آنان با خوراک بومی گره خورده است. سر سفره کسی نشستن پیام های دوستی را می فرستد و رد کردن دعوت، می تواند پیوندها را مشکل ساز کند. سفره غذا، حدود فرهنگ، میزان رفاه و عدالت اجتماعی طبقه های گوناگون را نمایان می سازد. همچنین گویش بابلی پایه های عمیق مطابقت روانشناسانه میان غذا، تلقی شخصیتی و موقعیت عاطفی را منعکس می کند. داده های این مقاله از طریق مشاهده حین مشارکت و مصاحبه های عمیق با 23 نفر از زنان و مردان بابلی بدست آمده است. متاسفانه بسیاری از دانش های بومی خوراک در مناطق سنتی در حال نابودی است و لازم می آید برای حفاظت از این میراث فرهنگی ناملموس قدم هایی جدی برداشته شود. این پژوهش گامی در همین جهت است.
    کلید واژگان: بابل, خوراک, غذا, فرهنگ, مازندران, مردم شناسی}
    Hossein Mirzaei *
    For thousands of years, humans have experienced various biological and cultural changes to satisfy their food needs in order to ensure their survival on the planet. Food is a permanent and meaning-making field for human interactions, that is, something more than a means of survival. In the anthropological literature, production and processing, distribution and consumption of food are considered to be the main elements of the culture of any community.Food binds the personality of individuals and the identity of groups and becomes an important tool for social communication and understanding. Food has a place in culture that connects human communities to each other and connects deep human beings to each other and plays an essential role in all meaningful andidentity-giving actions of humans.Food culture is the source of identity and cultural and natural heritage of each region.Due to the age and vast geographic-cultural diversity in Iran, a great treasure of knowledge related to local food systems in different climatic and cultural habitats has been create.In this article, an attempt has been made to depict the local food culture in one of the important cities of Mazandaran province, namely Babol, using ethnographic field research.
    Keywords: Anthropology, Babol, Culture, Food, Mazandaran}
  • منصور منصوری مقدم*، عزیز مصطفایی، جمیل مفاخری باشماق
    در هر جامعه ای انسان ها، شیوه های گوناگونی را برای سازگاری با محیط های متفاوتی که در زمان ها و مکان های متفاوت به آن ها دست یافته اند، طراحی کرده اند. بدین سان، در مناسبات بین فرهنگ و محیط زیست و تعاملات اکولوژیکی، وظیفه ی مردم شناس، تمرکز بر بخش هایی از فرهنگ است که ارتباط قویتری با محیط دارند. هدف از انجام این تحقیق، مطالعه مردم شناختی تعاملات و مناسبات مردمان منطقه هورامان با محیط زیست خود و شیوه های سازگاری با آن می باشد. نوع تحقیق میدانی و روش مورد استفاده در این پژوهش، اتنوگرافی(مردم نگاری) می باشد. این تحقیق نشان می دهد که اهالی هورامان با توجه به شرایط محیطی خود، سبکی از زیستن را طراحی کرده اند که از آن تحت عنوان هوارنشینی یاد می شود. این نوع از زندگی با جابه جایی و کوچ مردمان این منطقه بین دو نقطه جغرافیایی با اختلاف نسبی ارتفاع همراه می باشد. این جابه جایی، بنابر فشارها و محدودیت های محیطی در زمینه تامین آب مورد نیاز، فرار از گرما و پناه بردن به هوای خنک ارتفاعات و از همه مهمتر تحت تاثیر نیازهای معیشتی ساکنان منطقه انجام می گیرد. که بر اساس مطالعه حاضر، سه الگوی غالب هوارنشینی در منطقه هورامان شاهد هستیم: الگوی اول: هوارنشینی مبتنی بر دامداری(حوزه غربی)؛ الگوی دوم: هورانشینی مبتنی بر باغداری(حوزه شرقی) و الگوی سوم: هورانشینی ترکیبی؛ دامداری-باغداری(حوزه مرکزی).
    کلید واژگان: سازگاری فرهنگی, شیوه تولید بساز و بکار, مردم شناسی, هوارنشینی, هورامان}
    Mansour Mansouri Moghadam *, Aziz Mostafaei, Jamil Mafakheri
    Humans have devised a diversity of ways in order to adapt with different environments found in different eras. Accordingly in the cutural environmnetal , and ecological events and interactions anthropologist's duty is to focus on the parts of the culture that have more powerful communication with the environment.The purpose of the study is an anthropological research on interactions of Hawraman's people and their environment as well as the way they cope with it.The methodology is field research and the way information gathered was anthropological(ethnography).The study reports that the inhabitants of Hawraman have devised a special type of lifestyle called Hawar Neshini according to their environment and ecology.The lifestyle is defined as migration of Howraman's people between two different areas with different heights.The migration takes place due to environmental limitations and pressures in providing water supply, rescuing from the heat and going to the cooler weather of the heights, and most importantly because of the subsistence needs of the people in this area. In accordance with the study three different types of Hawar Neshini lifestyle can be found in Hawraman: 1.Hawar Neshini based on animal husbandry(western area),2.Hawar Neshini based on gardening(Eastern area) 3.Compound Hawar Neshini based on both animal husbandry and gardening(central area).
    Keywords: Anthropology, cultural adaption, hawar neshini, Howraman, make-and-use production method}
  • سید حسین نبوی، فرهنگ ارشاد، سورن مصطفائی*
    استبداد شرقی یکی از نظریه های شرق شناسانه ای است که درپی توضیح شرق از دیدگاه غربی است. در این پژوهش به بررسی نظریه ی استبداد شرقی ویتفوگل از منظر تفاوت های جغرافیایی در ایران پیشامدرن پرداختیم. مبانی نظری و روش شناسی این پژوهش تحت تاثیر مکتب تاریخ نگاری آنال، با تاکید بر تفاوت های جغرافیایی نوشته شده است. انجام این پژوهش به صورت کتابخانه ای بوده و یافته های آن از آثار نویسندگان ایرانی استخراج شده است. برای نشان دادن چگونگی مواجهه ی صاحب نظران ایرانی با نظریه ی استبداد شرقی، سنت مردم شناسی (تاریخ نگاری میدانی) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته که در این سنت آثار جواد صفی نژاد و مرتضی فرهادی، مورد تاکید قرار گرفته است. حاصل این پژوهش، مشخص شدن نسبت صاحب نظران ایرانی و نظریه ی استبداد شرقی است. براساس یافته های این پژوهش، سنت تاریخ نگاری میدانی روایتی متفاوت از سازوکار کشاورزی، زمین داری و آبیاری در نقاط مختلف ایران بدست می دهد که متفاوت با پیش فرض ها و بنیادهای نظریه ی استبداد شرقی ویتفوگل است و می تواند مقدمه ای برای نگارش تاریخ میدانی و تاریخ های محلی باشد و مواد نگارش تاریخ های انتقادی را فراهم آورد.
    کلید واژگان: استبداد شرقی, ایران پیشامدرن, ویتفوگل, مردم شناسی, تاریخ نگاری میدانی}
    Seyed Hosein Nabavi, Farhang Ershad, Soren Mostafaie *
    Oriental Despotism is one of the orientalist theories that seeks to explain the East from a Western perspective. In this study, we examined Wittfogel's theory of Oriental Despotism from the perspective of geographical differences in premodern Iran. The theoretical and methodological foundations of this research are influenced by the school of anal historiography, with an emphasis on geographical differences. This research is a library and its findings have been extracted from the works of Iranian authors. To show how Iranian scholars deal with the theory of Oriental Despotism , the tradition of anthropology (field historiography) has been analyzed and in which the works of Javad Safinejad and Morteza Farhadi have been emphasized. The result of this research is to determine the relationship between Iranian experts and the theory of Oriental Despotism . Based on the findings of this study, the tradition of field historiography provides a different narrative of the mechanism of agriculture, land and irrigation in different parts of Iran, which differs from the presuppositions and foundations of Wittfogel's Oriental Despotism theory and can be a prelude to writing field history and local histories.
    Keywords: Oriental Despotism, premodern Iran, Witfogel, Anthropology, field historiography}
  • زانیار گفتاری، محمدامین خراسانی*

    گلین یکی از روستاهای کوهستانی و ثبت شده در منظر ملی و جهانی هورامان/اورامانات در شهرستان سنندج است که ظرفیت های طبیعی و انسانی منحصربه فردی دارد. هدف این پژوهش، مطالعه مردم شناختی روستای گلین در بازه زمانی زمستان 1398 تا اواخر 1399 است. پژوهش حاضر به صورت کیفی، از نوع توصیفی با رویکرد تک نگاری است که در آن با اتکاء به تجربه زیسته و انجام مشاهدات، مصاحبه‎ ها و عکسبرداری، داده ها گردآوری شده است. جامعه مورد مطالعه شامل همه ساکنان روستای گلین است. در توصیف ویژگی ها با رویکرد تک نگاری و به منظور شناخت کامل روستا سعی شده است همه سطوح تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی در نظر گرفته شود. در نهایت پیشنهاداتی از جمله انجام پژوهش بیشتر درباره جوانب تاریخی روستا، نقش زنان در زندگی روزمره، استفاده از نخبگان و جوانان تحصیل کرده و اهمیت گردشگری کشاورزی به ویژه گردشگری هوار در توسعه روستا بیان شده است.

    کلید واژگان: تک نگاری, مردم شناسی, روستا, شهرستان سنندج, روستای گلین}
    Zanyar Goftari, MohammadAmin Khorasani *

    Galin is one of the mountainous villages registered in Sanandaj township in Horaman/Uramanat national and world landscape where has unique natural and human potentials. We aimed at an anthropological study on Galin village in the period of winter 1398 to late 1399. This study is qualitative descriptive with monographic approach Based on the lived experience of the researcher in the field, observations, interviews and photography as the techniques of data gathering. The study population includes all people living in Galin village. In describing the features with this approach and in order to fully understanding the village, an attempt has been made to consider to all historical, cultural, social, economic and environmental levels. Finally, suggestions have been made to such as: more research on the historical aspects of the village, the role of women in daily life, the use of elites and educated youth and the importance of agricultural tourism, especially Hawar tourism in the development of the village.

    Keywords: monography, Anthropology, Village, Sanandaj, Galin village}
  • زرآسا رجایی دستغیب، حمیدرضا حقیقت*، محمدکاظم کاوه پیشقدم

    این پژوهش از دیدگاه مردم شناسی و با روش توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش اصلی است که فرایند تغییر در ساختار سیاسی-اجتماعی ایل قشقایی در عصر پهلوی اول و دوم چگونه است؟ برای پاسخ به پرسش پژوهش، این فرضیه تدوین شده است که دو عامل اساسی یعنی سیاست های دولت های مرکزی در قبال ایلات و عشایر (اسکان اجباری، خلع سلاح و حذف قدرت های محلی، فرهنگ زدایی و ایل زدایی در دوره پهلوی اول و ادامه این سیاست ها همراه با اصلاحات ارضی، تغییر شیوه زندگی در دوره پهلوی دوم) و تحولات سیاسی کشور (جنگ جهانی دوم و خلع رضاشاه، کودتای 28 مرداد) در فرایند تغییر نقش اساسی داشته اند. بر اساس یافته های پژوهش، در هر دوره تاریخی دولت ها با توجه به شرایط کشور سیاست های مختلفی را برای نابودی ساختار ایل قشقایی به کار بردند. هر چند پهلوی اول نتوانست ساختار ایل را نابود کند. اما پهلوی دوم با سیاست هایی که با کمک انگلیس و آمریکا بعد از کودتای 28 مرداد و سقوط دولت ملی مصدق به کار برد، توانست ایلخانی را در ایل قشقایی برچیند و ساختار ایل را نابود کند.

    کلید واژگان: ساختار سیاسی-اجتماعی, ایل قشقایی, مردم شناسی, عصر پهلوی}
    Zarasa Rajaie Dastghaib, HamidReza Haghighat *, MohammdKazem Kaveh Pishghadam

    From the perspective of political anthropology and the descriptive-analytical method, this research seeks to answer the principal question: what is the process of change in the socio-political structure of the Qashqai tribe in the first and second Pahlavi era? For answering, a hypothesis is made: two main factors, namely the policies implemented towards the tribes and nomads by the central governments (forced settlement, disarmament, removal of local powers, deculturization and detribalization in the first Pahlavi period and the continuation of these policies, along with land reform and lifestyle changes in the second Pahlavi period) and political developments (World War II, the overthrow of Reza Shah and the coup d'état of 28 August) played essential roles in the change process. The analysis showed that in each historical period and according to the country's conditions, the government used different policies to destroy the structure of the Qashqai tribe. Although the first Pahlavi could not destroy the structure of tribe but the second Pahlavi with the help of British and American policies after the coup d'état of 28 August and the fall of Mossadegh's national government, was able to dismantle the tribal chieftaincy in the Qashqai and destroy the tribe structure.

    Keywords: political, social structure, Qashqai tribe, Anthropology, Pahlavi era}
  • وحید رشیدوش*، حسن یوسفی نژاد
    ایلات و عشایر از مهمترین ارکان زندگی اجتماعی ایران به شمار می روند. جامعه ایلی ایران یکی از گسترده ترین اشکال زندگی اجتماعی است که نقش مهمی در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران ایفا کرده است. بررسی تاریخ ایران نشان می دهد که ایلات و عشایر نقش عمده ای در انسجام اجتماعی کشور داشته و بسیاری از حکومت ها، مانند غزنویان، صفویان، افشاریه و قاجاریه منشا ایلی و قبیله ای داشته اند. آنها همچنین با داشتن سهم عمده ای از جمعیت، عاملی تاثیرگذار در صحنه معادلات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی بوده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی مردم شناختی نقش تسهیل گرایانه مصلحان و معتمدین اجتماعی ایل ارکوازی به عنوان یکی از بزرگترین ایلات استان ایلام انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش ، قوم نگاری و روش گردآوری اطلاعات، مشاهده مشارکتی و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با بزرگان، مصلحان و معتمدین؛ همچنین مطالعات کتابخانه ای بوده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که بزرگان هر قوم و قبیله با توجه به دانشی که در زمینه های اجتماعی محل سکونت خود دارند می توانند نقش مهمی در حل اختلافات شهرنشینان و روستاییان داشته باشند. خون بس، ازدواج های پردردسر و همراه با درگیری (به علت تعدد خواستگاران)، اعتراض به احکام قضایی، تعیین نماینده قوم جهت انتخابات مجلس و شورای اسلامی شهر و روستا، داوری در دعاوی و حضور مستمر در سختی های قوم و قبیله تا رفع بسیاری از مشکلات بزرگ، از موارد ورود مصلحان و معتمدان اجتماعی جهت تسهیل گری است.
    کلید واژگان: مردم شناسی, تسهیل گری, مصلحان, معتمدین, ایل ارکوازی}
    Vahid Rashidvash *, Hassan Yousefinezhad
    Tribes and nomads are the most important pillars of Iranian social life. Iranian tribal society is one of the most widespread forms of social life which has played an important role in political and social developments in Iran. A study of Iranian history shows that tribes and nomads played a major role in the social cohesion of the country and many governments, such as the Ghaznavids, Safavids, Afshari and Qajar dynasties, had tribal origins. The main purpose of this article is to study the anthropology of the facilitative role of reformers and social trustees of the Arkavazi tribe as one of the largest tribes in Ilam province. The research method of this research is qualitative and the method of data collection is participatory observation through semi-structured interviews and library studies and articles that are studied in this regard. The findings of this study show that the elders of each ethnic group and tribe can play an important role in resolving the differences between urban and rural areas, considering the knowledge they have in the social fields of their place of residence. Important issues such as bloodshed, painful marriages with conflicts (due to the multiplicity of female suitors), protesting against court rulings, appointing a representative of the people for parliamentary and Islamic council elections in cities and villages, arbitration in litigation and continuous presence in hardships, tribes and clans to solve many great problems, from the arrival of reformers and social trustees to facilitate.
    Keywords: : Reformers, Trustees, Anthropology, Arkavazi tribe, facilitation, Claims}
  • غلامرضا مختاری*

    در سال 2003 با شکل گیری معاهده «حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس» این مفهوم به معیاری بین المللی در زمینه شناسایی و پاسداری از فرهنگ انسانی تبدیل شد؛ معاهده ای که برخی آن را چرخشی مردم شناختی در سیاست های حفاظت یا پاسداری از میراث فرهنگی بشر در یونسکو دانسته اند. شرح و تبیین مفهوم میراث فرهنگی ناملموس از دو نظر اهمیت دارد: نخست آنکه در قیاس با سایر مفاهیم مرتبط با معاهدات مشابه، جوان تر است و دیگر آنکه به دلیل جوهره غیرمادی و سیالش در قیاس با نمودهای مادی و ملموس فرهنگ، نیازمند بحث، مداقه و تبیین بیشتری است. از آنجا که این مفهوم بر مبنای یک تقابل یعنی ملموس-ناملموس شکل گرفته است، یکی از راه های درک و حتی نقد آن، استفاده از تقابل های دوتایی یا دوگانی هاست. در این پژوهش یازده دوگانی مرتبط با میراث فرهنگی ناملموس استخراج شد که در خود معاهده و متون مبنایی تدوین کنندگان یا شارحان آن آمده است: مواردی مانند شفاهی-مکتوب، فرایند-محصول، حفاظت-پاسداری، جهان شمول گرایی-نسبی گرایی، مادی-غیرمادی، پویایی-ایستایی، تشخیص بیرونی-تشخیص درونی، جهان مالی-جهان جنوبی، جماعت-فرد، مرزهای فرهنگی-مرزهای سیاسی و گذشته محوری-تداوم در طول زمان. بررسی این تقابل ها هم ما را به درک عمیق تری از مفهوم میراث فرهنگی ناملموس می رساند و هم روشن می کند که این تقابل ها نمی توانند یکدیگر را حذف کنند و مکمل هم هستند و یک همبستگی و نه تضاد، بین تجلیات ملموس و ناملموس میراث فرهنگی بشریت وجود دارد.

    کلید واژگان: میراث فرهنگی ناملموس, مردم شناسی, یونسکو, تقابل های دوتایی, معاهده پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس}
    Gholamreza Mokhtari *

    In 2003, the formation of the "Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage" created a new international standard for identifying and protecting human cultural heritage. Some have considered this convention as an anthropological turn in heritage safeguarding policies. Explaining the concept of intangible cultural heritage is essential for two reasons; First, compared to other concepts related to humanity's heritage, it is newer, and secondly, due to its immaterial and fluid essence, compared to the material and tangible manifestations of culture, it needs more discussion and explanation. Since this concept is built on a binary opposition (between tangible and intangible), using binary opposition is one approach to understanding and critiquing it. In this study, eleven binary opposition or dichotomy related to intangible cultural heritage were extracted from the texts related to the convention and its compilers or commentators; Binaries like oral-written, process-product, safeguarding-protection, universality-relativism, material-immaterial, dynamic-static, external diagnosis-internal diagnosis, northern world-southern world, community-individual, cultural borders-political borders, and past-oriented-continuity during the time. Examining these oppositions brings us to a deeper understanding of intangible cultural heritage. It makes it clear that these contrasts cannot exclude each other and are complementary and that there is a correlation, not a conflict, between the tangible and intangible manifestations of humanity's cultural heritage.

    Keywords: intangible cultural heritage, Anthropology, Unesco, binary opposition, convention for the safeguarding of the intangible cultural heritage}
  • جواد نظری مقدم*

    تعامل انسان با حیوان یکی از موضوعات جالب توجه در حوزه مردم شناسی است. در طول تاریخ، انسان ها تلاش کردند ضمن تعامل با برخی حیوانات، جلوه و رنگ خاصی به حیات اجتماعی خود ببخشند. در این میان، کبوتر در فرهنگ و تمدن جوامع بشری از جایگاه ویژه ای برخوردار است. کفتربازی یکی از جلوه های ارتباطات انسان با حیوانات در طول حیات بشری است که شاید دیرینه ای به اندازه عمر انسان داشته باشد. در این مطالعه با استفاده از روش مطالعه میدانی و گفتگو و مصاحبه با کفتربازان گیلانی، برای ارایه تصویری نسبتا شفاف از فرهنگ کفتربازی در گیلان تلاش شده است. این پژوهش با رویکردی مردم شناسانه، ضمن بررسی پیشینه کفتربازی در فرهنگ ایران به توصیف و تحلیل باورها، سنت ها، نگرش و مناسبات کفتربازان گیلانی پرداخته است.

    کلید واژگان: مردم شناسی, کبوتر, کبوتربازی, عشقباز, گیلان}
    Javad Nazari Moghaddam *

    Human-animal interaction is one of the interesting topics in the field of anthropology. Throughout history, humans have tried to give certain effects and color to their social life by interacting with some animals. Meanwhile, pigeons have a special and significant place in the culture and civilization of human societies. Pigeon-playing is one of the manifestations of human-animal interactions throughout human life that may be as long as human life. In this study, an attempt will be made to provide a relatively clear picture of the culture of pigeon- playing in Gilan by using the field study method and through conversations and interviews with Gilani pigeon-fanciers. By adopting an anthropological approach, this study describes and analyzes the beliefs, traditions, attitudes and interrelations of Gilani pigeon-fanciers while examining the background of pigeon-playing in Iranian culture.

    Keywords: Anthropology, Pigeon, pigeon- playing, love maker, Gilan}
  • زینب شریعت نیا، هادی وکیلی

    کتاب «تاریخ و نظریه در انسان شناسی»[i] نوشته الن برنارد (Alan Barnard) پژوهشگر و نویسنده برجسته مطالعات انسان شناختی به ویژه انسان شناسی آفریقای جنوبی از جمله آثار ارزشمند در حیطه انسان شناسی است. وی در کتاب حاضر به بررسی ماهیت نظری انسان شناسی در طول تاریخ و در بین آراء اندیشمندان و متفکران برجسته ی این علم و مقایسه میان آن ها  و همچنین ریشه یابی نظریه ها و مکاتب فکری ارایه شده در حوزه انسان شناسی می پردازد. هدف این کتاب بررسی نظرات پیشگامان مطالعات انسان شناسی، تکامل گرایی در همه ابعاد آن، نظریه اشاعه گران در باب مناطق فرهنگی، کارکردگرایی و کارکردگرایی ساختاری، نظریه های عمل محور، دیدگاه های پردازشی و مارکسیستی، جوانب مختلف نسبی گرایی، ساختارگرایی و پسا ساختارگرایی، دیدگاه های پست مدرنیسم و تفاسیر اخیر است. گرچه این اثر را باید مروری به نظریه های انسان شناختی و مشکلات مرتبط با آنها دانست اما از آن جایی که فاقد جزییات مربوط به نظریه پردازان، رویکرد ها و اندیشه هاست، همین ایجاز و اختصار عبارات و مطالب کتاب از وضوح مفهومی آن کاسته و توضیح و تکمیل بیشتری را می طلبد.

    کلید واژگان: انسان شناسی, مردم شناسی, تکامل گرایی, اشاعه گران, کارکردگرایی, ساختارگرایی, نسبی گرایی}
    Zeynab Shariatnia, Hadi Vakili

    The book “History and Theory in Anthropology” by Alan Barnard, a leading researcher and author of anthropological studies, especially anthropology in South Africa is among valuable works in the field of anthropology. In this book, he examines the theoretical nature of anthropology throughout history and the views of prominent scholars and thinkers of this science and their comparisons, as well as the rooting of theories and schools of thought presented in the field of anthropology. The purpose of this book is to examine the pioneering views of anthropological studies, evolution in all its dimensions, the theory of disseminators in cultural areas, functionalism and structural functionalism, pragmatic theories, processing, and Marxist views, various aspects of relativism, structuralism and post-structuralism, postmodernist views and recent interpretations. Although this work should be regarded as an overview of anthropological theories and related problems since it lacks the details of theorists, approaches, and ideas, its very briefness of the terms and contents, its conceptual clarity and explanation have been diminished and it requires revisions.

    Keywords: Anthropology, Ethnology, Evolutionism, Propagators, functionalism, Structuralism, Relativism}
  • غلامرضا لطیفی

    در آغازین بهار قرن جدید با غمی جانکاه روبرو شدیم و یکی از شریف ترین و پاک ترین معلمان این دیار کهن را که استادی به غایت کمال و ادب و نیز شاعر، ادیب، سخنور و سخن دان و نویسنده ای متبحر بود را از دست دادیم، سخن از اصغر عسکری خانقاه اولین انسان شناس زیستی کشور و مردم شناسی تمام عیار بود، که در 15 فروردین ماه 1401 پس از یک دوره بیماری در سن 84 سالگی درگذشت.

    کلید واژگان: مردم شناسی, معلم, استاد, دانشگاه تهران}
  • ستار خالدیان*، حسنعلی عرب
    باستان شناسی دوره اسلامی در کنار مطالعات تاریخ هنر اسلامی، زمینه ای برای درک و بازسازی رفتار انسان فراهم کرده است. با این حال در نتیجه انباشت سنت و فرهنگ پیش از اسلام و دوران اسلامی، انبوهی از مسایل و بافت های فرهنگی ایجاد شده است که بر ضرورت بکارگیری سایر گرایش های باستان شناختی تاکید کرده است و کافی نبودن رویکردهای موجود را نشان می دهد. توجه به انسان و رفتار انسانی که در اغلب پژوهش های باستان شناختی مشاهده می شود، مرز میان باستان شناسی و سایر روش های پژوهش فرهنگ دوره اسلامی است. با وجود بکارگیری باستان مردم شناسی در اغلب پژوهش های دوران پیش از اسلام، این روش، در مطالعات دوران اسلامی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. موضوع مورد بحث در مقاله حاضر این است که رویکرد باستان مردم شناسی، چگونه می تواند فرهنگ مادی و برهم کنش جوامع دوران اسلامی را روشن تر نشان دهد. در این پژوهش نشان داده شد که مسایلی همچون درک سبک زندگی و آداب و رسوم ویژه، در بکارگیری فضاها در معماری اهمیت دارد. نگاه نمادشناسانه و رمزآلود به تزیینات وابسته به معماری و نگاه عرفانی به کاشی کاری های دوره اسلامی با مطالعات باستان مردم شناسی قابل بازنگری است. تحلیل های مبتنی بر تفاوت رنگ و ترکیب بندی در نگارگری، برداشت های نادرست این حوزه است.
    کلید واژگان: باستان شناسی, باستان مردم شناسی, مردم شناسی, باستان شناسی دوران اسلامی, تمدن اسلامی}
    Sattar Khaledian *, Hassanali Arab
    Archaeology of the Islamic period along with the study of the history of Islamic art, provides a basis for understanding and studying human behavior. However, as a result of the accumulation of preislamic and Islamic traditions and culture, a multitude of cultural issues and contexts have been created that have emphasized the need for use other archaeological trends and show the inadequacy of existing approaches. Attention to man and human behavior that is observed in most archaeological research is the boundary between archeology and other methods of researching the culture of the Islamic period. Despite the use of ancient anthropological approach in most pre-Islamic studies, this method has received less attention in Islamic studies. The subject of this article is how the above-mentioned approach can shows more clearly the material culture and the interaction of societies of the Islamic era. In this study, it was shown that issues such as understanding lifestyle and special customs are important in using spaces in architecture. The symbolic and cryptic view of the decorations related to architecture and the mystical view of the tiles of the Islamic period can be revised by being brougth under ethnoarchaeological studies. perceptions based upon color differences and painting composition are misperceptions in this area.
    Keywords: Archaeology, ethnoarchaeology, Anthropology, archaeology of the Islamic era, Islamic civilization}
  • بهروز آقایی*
    این مقاله به تبیین مجموعه ای از مواد فرهنگی در میان دام پروران کوچ رو قشقایی می پردازد که به عنوان نماد، در راستای انتقال مفاهیم و اطلاعات نقش ایفا می کنند. این نماد ها، سنگ چین هایی هستند که در بستر های متفاوت، معنا های متفاوتی به خود می گیرند، اما در ظاهر شبیه به هم ساخته می شوند. امکان وجود چنین هستاری از فرهنگ در جوامع باستانی و شواهد مادی آن در بافت های باستان شناختی سبب شده است تا پژوهش حاضر ویژگی ها و چگونگی استنباط ماهیت و کاربرد چنین داده هایی را تشریح کند. علاوه بر این در راستای تبیین محدودیت های شناخت و بهره گیری از این نوع مواد فرهنگی، به عنوان مقیاس معیار، جهت کاربست در مطالعات باستان مردم شناسی در قالب یک مطالعه موردی به توصیف ساختاری-بافتاری نماد های مذکور می پردازد. در نهایت مقاله حاضر با مرور مفاهیم کلیدی در راستای استنباط معنا از نوع خاصی از مواد فرهنگی که در پژوهش به آن پرداخته شده است، دانشی نظری در زمینه چگونگی بهره گیری از آنها در راهبرد قیاس ایجاد می کند.
    کلید واژگان: نماد, قشقایی, بافت فرهنگی, بافت موقعیت, باستان, مردم شناسی}
    Behrooz Aghaie *
    This article explains a group of cultural materials among Qashqaie nomadic pastoralists that as symbols play role in the transmission of concepts and informations. These symbols are stonecuts that take on different meanings in different contexts, but are made similar in appearance. The possibility of such an existence of culture in ancient societies and its material evidence in archaeological contexts has led the present study to describe its characteristics and how getting perception to the nature and application of such data. In addition, this paper, in order to explain the limitations of recognizing and using this type of cultural material as a standard scale for use in ethno-archaeological studies, describes the structural-contextual of the mentioned symbols in the form of a case study. Finally, the present article, by reviewing the key concepts in order to deduce the meaning of a particular type of material cultural that has been addressed in the research, provides theoretical knowledge on how to use them in the analogy strategy
    Keywords: symbol, Qashqaie, context of culture, context of situation, ethnoarchaeology}
  • حمیدرضا ولی پور*، حسن رستمی راد

    باستان شناسان چندین دهه است که به اهمیت پژوهش های مردم شناسی در تحلیل و تفسیر مدارک باستان شناختی پی برده اند. هدف اصلی این قبیل پژوهش ها درک رفتارهای جوامع مورد مطالعه و تفسیر درست مدارک باستان شناختی است. در این مقاله بر اساس سنت شخم زنی در روستای تنگ کوشک استان کهگیلویه و بویراحمد، داده های باستان شناسی ارزیابی شده است تا از این طریق بتوان میزان مشابهت در سنت های کشاورزی ادوار گوناگون باستان با حال حاضر را سنجید. در این پژوهش ابتدا چگونگی و مراحل ساخت خیش، اجزای آن و نوع کاربری آن در زمین های کشاورزی منطقه بررسی شده و سپس با جستجوی منابع و مدارک باستان شناختی، هر جا که نمونه ای در مورد سنت شخم زمین در ادوار گذشته به دست آمده، معرفی و سپس اجزای خیش های باستانی با نمونه موردی معاصر تطبیق داده شده است تا از این طریق هم انواع خیش های موجود در مدارک باستان شناختی آشکار شود و هم نزدیک ترین نمونه به خیش مذکور بازشناسی گردد. این کار بدون طبقه بندی خیش های موجود در کشاورزی سنتی در ایران میسر نمی شد. یافته های این پژوهش نشان داد که نمونه هخامنشی مورد مطالعه، نزدیک ترین شباهت را به نمونه تنگ کوشک دارد.

    کلید واژگان: مردم شناسی, شخم زنی, ایل بهمئی, دهدشت, باستان مردم شناسی}
    Hamidreza Valipour *, Hassan Rostamirad

    In recent decades, archaeologists have realized the importance of ethnological research in the analysis of archaeological evidences. The main purpose of this type of research is to understand the behaviors of the communities and the correct interpretation of archaeological evidences. In this article, based on the tradition of plowing in Tang e Kooshak village of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad province, Archaeological data have been evaluated to measure similarities of agricultural traditions of ancient periods to the ones at present. What firstly In this study have been taken into attention were the mode and stages of making plough, its components and types of use in agricultural fields of the region. Then by searching the archaeological resources  introduction has been made to any obtained plowing tradition as  well as comparison between the components of ancient ploughs to the contemporary one. This is done for both revealing types of ploughs available in archaeological evidences and  recognizing the closest ancient sample to the above-mentioned plough. Without the classification of ploughs in traditional agriculture in Iran, this goal would not become available. The findings revealed that the Achaemenid sample has the closest resemblance to a sample of Tang e Kooshk.

    Keywords: Anthropology, plowing, Bahmaie tribe, Dehdasht, ethnoarchaeology}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال