به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معصوم » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معصوم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا جمشیدی، قدرت قاسمی پور*، اسد آبشیرینی
    سندرم همسر کتک خورده یکی از نشانگان روان شناختی است که وضعیت زنانی را بررسی می کند که به وسیله شریک صمیمی شان مورد آزارهای مداوم قرار می گیرند. این سندرم دارای الگویی چرخه وار و تکرارشونده است که علاوه بر زندگی عینی زنان کتک خورده، در برخی از روایات ادبی نیز وجود دارد و می توان ردپایش را مانند بسیاری دیگر از مفاهیم روان شناسی، در اسطوره ها و روایات ادبی کهن کاوید. به دلیل الگوی مکرر در این سندرم و ارتباط آن با شبکه کهن الگوهای معصوم، یتیم و قربانی می توان خود آن را نیز وضعیتی کهن الگویی دانست. در این پژوهش پس از بررسی کهن الگویی سندرم همسر کتک خورده، داستان کوتاه «زنی که مردش را گم کرد» برمبنای آن نقد و تحلیل شده است. شیوه نگارش یافته های این مقاله توصیفی تحلیلی است و روش پژوهشی آن، ژرف خوانی کهن الگویی برمبنای ترکیبی از رویکردهای کارول پیرسن، لنور واکر و استیون کارپمن است. مولفه های این سندرم بر داستان مذکور منطبق است و خوش بینی های معصومانه، چرخه خشونت، درماندگی آموخته شده و چرخه درماندگی مشخصه های آن در داستان «زنی که مردش را گم کرد» است.
    کلید واژگان: چرخه درماندگی, چرخه قدرت و کنترل, درماندگی آموخته شده, قربانی, مثلث نمایشی کارپمن, معصوم, یتیم}
    Reza Jamshidi, Ghodrat Ghasemipour *, Asad Abshirini
    The Battered Women Syndrome is one of the psychological syndromes that studies the condition of women who are continuously abused by their intimate partners. This syndrome has a Ouroboric pattern that, in addition to the objective life of beating women, is also found in some literary narratives, and can be traced back to ancient literary myths and traditions, like many other psychology concepts. Because of the frequent pattern of this syndrome and its relationship with the innocent, orphaned and victims network, it can also be considered an archetypal situation. In this article, after the scrutiny the archetype of the battered wife syndrome, the short story "a woman who lost her husband" has been analyzed based on it. The method of writing the findings of this article is descriptive-analytical and its research method is a close reading of the archetype based on a combination of the approaches of Carol Pearson, Lenore Walker and Stephen Karpman. The elements of the syndrome are consistent with the mentioned story, and innocently optimism, helplessness cycle, learned helplessness, power and control wheel are its components in the story of "a woman who lost her husband".
    Keywords: Helplessness Cycle, Karpman Drama Triangle, Learned Helplessness, Orphan, Power, Control Wheel}
  • سلما ساعدی*

    از زمان تدوین اعلامیه ی حقوق بشر در قرن هجدهم، مساله ی توجه به حقوق زنان مورد بحث قرار گرفت، اما به طور رسمی در قرن نوزدهم هم صدا با قیام علیه فئودالیسم تلاش برای احقاق حقوق برابر زنان با مردان بیشتر شد. پس از آن اندیشه ی فمنیسم به سرعت گسترش یافت و نظریه پردازانی به تشریح اهداف و ویژگی های آن پرداختند. در ایران نیز نویسندگانی بویژه از میان زنان برخاستند و آثار انتقادی و روشنفکرانه ی خود را در قالب رمان هایی نوشتند و در آن وضعیت زنان و مشکلات آنان در فرهنگ مردسالاری را نگاشتند. یکی از این نویسندگان «پرینوش صنیعی» است که رمان «سهم من»، نوشته او (1382) جایزه ی بین المللی بوکاچیو ایتالیا را در سال 2010 میلادی از آن خود کرد.در این نوشتار سعی شده است ضمن بیان آرای نظریه پردازان فمنیست، به بررسی و مشخص کردن ویژگی های محتوایی رمان یاد شده پرداخته شود، سپس با هم مقایسه گردد.

    کلید واژگان: رمان سهم من, نویسنده, زن, زنان, مردان, فمنیسم, معصوم, صنیعی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال