به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « هارون هاشم رشید » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «هارون هاشم رشید» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سکینه حسینی*، مجتبی عمرانی پور، فیصل سیاحی
    یدرس علم اجتماع الادب العلاقات الثناییه بین المجتمع والعمل الادبی کوثیقه اجتماعیه ترسم الوقایع التی تجرف المجتمع، وبما ان الواقعیه تمتاز کمذهب اشد التصاقا بالطبیعه وحیاه الإنسان والمجتمع، واکثر اهتماما بحیثیات الواقع الاجتماعی وتفاعلاته وتطوراته کما تهتم بتصویر العلاقات الاجتماعیه تصویرا دقیقا، لذلک لفت هذا العلم انتباه جورج لوکاش، حیث نقده الادبی کان موثرا بوضع اسس علم اجتماع الادبی، ففی خضم نظریته النقدیه ثلاث سمات: الواقعیه الحقیقیه، والنقدیه والشعبیه، لهذا تعالج هذه الدراسه اشعار هارون هاشم وفقا للواقعیه اللوکاشیه متخذه نظریته الواقعیه المتجذره عن الجدلیه المارکسیه مطیه ومنهجا لدراستها. ولان شعره یمثل نمطا من المعیش فی المجتمع العربی لا یمکنه إلا ان یکون جزءا منه، فهو سعی إلی ربط معاناته بواقع المعیش یوثر ویتاثر فیه وبه، تشیر نتایج البحث إلی ان الشاعر یقدم رویته من خلال الواقع، ناقلا الحقایق التی لمسها عن کثب بمصداقیه تامه وصوره صادقه ومنتقدا التناقضات والتحدیات الاجتماعیه لبلاده بمنطق ووعی تام وفی اجزاء من قصایده یفضح سیاسات الحکومات الاستعماریه وانصارها وحکام العرب مشیرا إلی تدخلاتهم فی شوون شعبه ودعمهم لإسراییل، ویراهم السبب الاساسی فی معاناه مجتمعه، وعلی بنیه السمه الشعبیه، صور مشاکل ومعاناه ابناء جلدته. کما یمکن القول إنه لم یقف مکتوف الایدی امام انین ماساه مجتمعه بل انذر ونادی وبشر ثم رسم طریق النضال کما رکز علی القضایا والاحداث التی ترتبط بالعامه وتجسد تاثیر هذه القضایا علی معیشه شعبه، فالمتابع لقصایده یری انه یکون ملتزما بقضایا تخدم شعبه.
    کلید واژگان: علم الاجتماع, الواقعیه, جورج لوکاش, هارون هاشم رشید, الشعر الفلسطینی}
    Sakineh Hosseini *, Mojtaba Emranipoor, Feysal Sayhi
    The sociology of literature examines the dual relationship between society and literary work. And since realism is a doctrine that depends on the study of nature, human life and society, and deals more with the context of social reality, as well as the accurate depiction of social relationships, Literature is a social document that depicts the realities of society. George Lukács used his literary criticism to establish the sociology of literature, which has three characteristics: true realism, critical realism, and popularism. For this reason, this research tries to criticize Harun Hashem's poetry based on Georg Lukács' theory of realism, which is rooted in Marxist dialectics. This research Hashim Rasheed's poems based on Lukacs's realism because his poetry indicates Arab society's lifestyle. He seeks to bond his suffering with the reality of life. The results indicated that Rasheed describes criticizes the contradictions and social challenges of his homeland with full logic and awareness and portrays the problems and pains of his countrymen based on popularism. he warned, preached, and then outlined the path of jihad and struggle. In parts of his poems, exposed and discussed the policies of the colonial governments and their supporters and the Arab rulers for interfering in the affairs of their people and supporting Israel, and he considered them the main cause of these hardships. He showed the effect of these issues on the livelihood of his people, the followers of his poems understand that adheres to issues that serve the people.
    Keywords: Sociology, realism, Gyö, rgy Luká, Cs, Harun Hashim Rashid, Palestinian poetry}
  • فواد عبدالله زاده*، عبدالحمید احمدی، سعید نارویی

    تکنیک آشنایی زدایی یکی از مختصات سبکی در ادبیات به شمار می آید که برای اولین بار توسط فرمالیست روسی"ویکتور شکلوفسکی" مطرح گردید. او کارکرد ادبیات را آشنایی زدایی می دانست چون که ذهن را از عادت زدگی دور می کند و با ایجاد شعریت در کلام باعث لذت ادبی می شود. هارون هاشم رشید شاعر اسلامی معاصر از آشنایی زدایی به ویژه آشنایی زادایی معنایی به صورت گسترده بهره گرفته است. با توجه به اهمیت این مختصه در سبک شناسی، به نظر می رسد، بررسی آن در شعر هارون هاشم رشید، برای شناخت هر چه بهتر سبک شعری وی، امری ضروری می نماید. بر این اساس در پژوهش حاضر اشعار این شاعر به شیوه ی توصیفی - تحلیلی از رهگذر تشخیص (آدم گونگی) مورد بررسی قرار می گیرد؛ تا میزان نقش زیباشناختی این تکنیک، در ساخت سبک شعری وی مشخص گردد؛ نتایج تحقیق بیانگر آن است که وی در به کارگیری آشنایی زدایی معنایی، مبتنی بر تشخیص توجه خاصی داشته است و می توان گفت مهمترین ویژگی سبک شعری او به شمار می آید. تصاویری که شاعر با بهره گیری از تشخیص ارایه می دهد بیانگر احساسات و عواطف صادقانه شاعر و دلبستگی شدید او نسبت به فلسطین و تراژدی مردمان آن است به گونه ای که همه چیز با او همنوا شده است حتی پدیده های طبیعی و امور انتزاعی و مجرد.

    کلید واژگان: شعر اسلامی معاصر, سبک شناسی, آشنایی زدایی معنایی, تشخیص, هارون هاشم رشید}
    Abdolhamid Ahmadi*, Foad Abdollahzadeh, Saeed Naroei

    The technique of defamiliarization is one of the stylistic features in literature. For the first time, this technique was presented by one of the great formalists who lived in Russia, named "Viktor Shklovsky". He thought that the output of literature is defamiliarization because it keeps the mind out of falling into the habit and creates literary taste and pleasure by making the language poetic. Haroun Hashem Rasheed, an Islamist Palestinian contemporary poet has used defamiliarization in his poems widely especially semantic defamiliarization. Keeping in mind the importance of this feature in stylistics, it seems necessary to study it in Haroun Hashem's poetry in order to recognize his poetic method in a better way. Therefore, Haroun Hashem's poetry was studied in the present research with the descriptive-analytic method in order to clarify the role of aesthetic technique in the structure of his poetic style. Results of this study indicate that the poet was interested in employing the semantic defamiliarization based on personification and it is regarded as the most important feature in his poetry. The images that the poet presented based on personification, reveal his sincere feelings toward Palestine and his close ties to it and its people's tragedy, in a manner that all things were conformed with him even natural phenomena and abstract matters.

    Keywords: contemporary Islamic poetry, stylistics, semantic defamiliarization, personification, Haroun Hashem Rasheed}
  • محمدتقی جهانی *، زهره نورمحمد نهال
    ادبیات پایداری از مهمترین سنگرهای فرهنگی شاعران متعهد به شمار می رود که امروزه بخشی از آثار ادبیات معاصر را به خود اختصاص داده است. این رویکرد در جهان عرب، به تدریج پس از آگاهی اعراب از جنبش های شکل گرفته در اروپا از اواخر قرن نوزدهم میلادی مطرح گردید. در این میان سرزمین فلسطین به دلیل تاخت و تاز اشغالگران و فجایع انسانی رخ داده در آن همواره در کانون توجه شاعران و نویسندگان بسیاری قرار داشته است. از جمله این شاعران هارون هاشم رشید، شاعر فلسطینی است که به عنوان شاعری متعهد و انقلابی، در برابر مشکلات موجود در وطن خویش سکوت نکرده و به صف شاعران پایداری پیوسته است. از سویی دیگر، این رویکرد همگام با سرزمین های عربی در میان شاعران ایران نیز رواج بسیار یافته است. از جمله شاعران ایرانی که می توان تاثیرات ادبیات پایداری را در آثار آنان به خوبی مشاهده نمود، حسین اسرافیلی است. نگارندگان در این جستار با رهیافتی توصیفی- تحلیلی و با رویکرد نقد تطبیقی پس از اشاره به زندگی این دو شاعر به معرفی برخی بن مایه های ادبیات پایداری در شعر این دو و بررسی آنها پرداخته اند و نتایج تحقیق حاکی از آن است که از جمله درون مایه های پایداری در شعر این دو شاعر، وطن گرایی، تجلیل از شهید و مقام شهدا، دعوت به مبارزه و پایداری و... است و اسلوب رشید در این گونه اشعار، ساده و نزدیک به فهم عامه و اسلوب اسرافیلی، نمادگونه و مبهم است.
    کلید واژگان: ادبیات پایداری, ایران, فلسطین, حسین اسرافیلی, هارون هاشم رشید}
    Mt. Jahani *, Z. Nour Mohammad
    Resistance literature, which makes up a portion of contemporary literature, is considered among the most important cultural strongholds of committed poets. This approach in the Arab world was introduced gradually when Arabs became aware of the movements formed in Europe in the late nineteenth century. Meanwhile, the Palestinian territories, due to continuous invasions and numerous humanitarian disasters, has always been the focus of many poets and writers. Among these poets, Harun Hashim Rashid can be pointed out, the Palestinian committed and revolutionary poet who has never kept silence in the encounter of problems in his homeland. Also, his writings are placed within resistance poetry. On the other hand, along with Arabic countries, this approach has become increasingly popular among Iranian poets. Hossain Esrafili is among those Iranian poets clearly influenced by the resistance literature. The present study, using the comparative review approach and after briefly reviewing these poets’ lives, has introduced some of the motifs in the resistance literature used in these poets’ works. The obtained results indicate that patriotism, honoring martyrs and their status, call for fighting and resistance against oppressors, etc., are among the motifs used in their poetry, and Rashid’s style, in this regard, is simple and close to public understanding, while that of Esrafili is symbolic and vague.
    Keywords: Resistance literature, Iran, Palestine, Hossain Esrafili, Harun Hashim Rashid}
  • احمد محمدی نژادپاشاکی، احمدرضا حیدریان شهری، کلثوم صدیقی، حسین سیدی
    نشانه شناسی به معنای امروزی، عمدتا تحت تاثیر نظریات پیرس، به رشته ای مستقل تبدیل شده است و به مثابه ی وجهی بین رشته ای در تحلیل متون مورد استفاده قرار می گیرد. تحلیل نشانه شناسانه ی آثار ادبی و به ویژه ادبیات فلسطین می تواند زمینه ساز خوانشی تازه از این متون و هویت بخش گفتمان پایداری و مناسبات بیرونی و درونی آن باشد. در این جستار با استمداد از رهیافت های مختلف نشانه شناسی، لایه های فکری و نشانه هایی همچون: بینامتنیت، زمان، مکان، شخصیت، روایت، مولف، شگردهای کشف معانی اضافی به همراه رمزگانهای موجود بعنوان مطالعه مورد پژوهانه در سروده های هارون هاشم رشید و معین بسیسو، مورد ارزیابی قرار می گیرد تا آفاق تازه‏ای را در راستای تصویر هویت بخش فلسطینی در برابر مخاطب سروده‏های آنان پدیدار سازد. بر اساس این رویکرد، رمزگانهای مربوط به خالق اثر، زیباشناسی کلام، روابط بینامتنی، زمان و مکان و فرم این سروده ها نمایان می شود و در شعر آن دو، شماری از نقش ها و نشانه ها روایت می شوند که ارتباطی استوار با یکدیگر دارند و دنیای پرتلاطم یک زندگی را بازسازی می کنند و میان نشانه های دلپذیر و ناخوشایند در نوسان است. سروده های این سرایندگان در برخی نمونه ها افزون بر سازه ها و عناصر درون متنی بر عناصر فرامتن و سوانح زندگی مولف تکیه دارد که از پربسامدترین نشانه های متنی شعر آنها می توان به نشانه زمان، شخصیت و مکان اشاره کرد.
    کلید واژگان: نشانه شناسی پیرس, متن ادبی, شعر معاصر, هارون هاشم رشید, معین بسیسو}
    Ahmad Mohammadi Nejad Pashaki, Ahmad Reza heidaryan shahri, Kolsoom Seddighi, hossion seyedi
    Today semiotics mainly influenced by Peirce's thoughts has become an independent discipline which is used as an interdisciplinary aspect of text analysis. Semiotic analysis of the literary works, especially in the literature of Palestine, could lay the groundwork for a new reading of them and the identity in sustainability discourses and its external and internal relations. by using different semiotic approaches, the layers of thoughts and symptoms such as: Intertextuality, time, place, character, narration, author, methods of discovering additional meanings, along with encryption used in the works of Haroun Hashem Rashid and Muin Baseiso are evaluated to appear or reveal new horizons in the identity of Palestinian segment against the audience in their lyrics. Based on this approach, it also appears that encryption is related to the creator, aesthetics, text interrelationship, time, place and the form of these poems. Given the works of these two poets, a number of roles and symptoms are presented that rebuild a powerful relationship within a turbulent life, which is fluctuating between the pleasant and unpleasant symptoms. In some examples, the results show that there is a reliance on metatext(hypertext) elements and the events of the author's life in his poetry in addiotion to the text elements. However, of all the most frequent indices of their poetry, time, character, and the indications of locations can be noted.
    Keywords: Semiotics Peirce, poetry, Haroun Hashem Rashid, Muin Baseiso}
  • قاسم مختاری *، قدرت الله وفایی خوش، مطهره فرجی
    ادبیات پایداریفلسطین، درخت تناوری است که در دامان فرهنگی انقلاب فلسطین، علیه ظلم اسرائیل روییده است. این شاخه ادبی بر پایه ستیز با بیدادگران و ترسیم چهره آنان و به منظور دفاع از هویت فلسطینی در مقابل تاخت و تاز بیگانگان ظهور کرده است.
    مقاله حاضر که به صورت توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است، تلاش می کند با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و با تحلیل شواهد درون متنی، درون مایه های مقاومت را در شعر یکی از برجسته ترین شاعران مقاومت؛ هارون هاشم رشید، نشان دهد و مضامین شعری وی را در دیوان «غزه فی خط النار» مورد بحث قرار داده و از این طریق راهگشای نوعی نگرش تازه در برخورد با این اثر ادبی ارزنده باشد.هارون هاشم رشید، شاعر فلسطینی و از پیشگامان و توسعه دهندگان شعر پایداری در ادبیات عرب و جهان اسلام است. وی شاهد اشغال فلسطین و اوضاع نابسامان کشورهای منطقه بوده و مدت ها انتظار حرکت انقلابی مردم را می کشد. وی نسبت به مظلومیت کشورش واکنش نشان داده و برای رهایی از این وضع، فریاد برمی آورد و تنها راه را، مبارزه و امید به خداوند می داند و هرگونه سازش را رد می کند. وی با زیباترین و بدیع ترین و در عین حال جانسوزترین واژگان، توجه ملت های جهان را به یتیمان فلسطینی معطوف می دارد.
    مظلومیت کودکان فلسطینی، امدادهای غیبی خداوند، شکیبایی در مقابل مشکلات، یادآوری گذشته درخشان اعراب، بی هویتی صهیونیسم، استعمار ستیزی و... از بارزترین مضامین قابل بررسی در اشعار این شاعر به شمار می رود.
    کلید واژگان: شعر معاصر عربی, ادبیات مقاومت, فلسطین, هارون هاشم رشید}
    Qasem Mokhtari *, ?qodrat Allah Vafaii Khosh, Motahareh Faraji
    Palestinian resistance literature grew in the cultural ground of Palestine’s revolt against Israeli cruelty. This branch of literature was formed based on the struggle against, and portrayal of tyrants in order to defend Palestinian identity against aliens. The present descriptive-analytical study aims to illustrate themes of resistance in a collection of poems called “Qazeh fi Khat-e Naar” (“Gaza in the Line of Fire”) by Harun Hashem Rasheed, the Palestinian poet, who is one of the pioneers and developers of the poetry of resistance in Arabic literature and the Islamic world. He has witnessed Palestine’s invasion and chaotic conditions of neighborhood countries, and he long been awaiting peoples’ revolutionary movement. Harun Hashem Rasheed reacts to his country`s oppression and cries out for freedom from these conditions; he believes in struggle and trust in Allah as the only ways to this goal and rejects any kind of agreement. With the most beautiful and the most creative, yet the most tragic words, he draws all nations’ attention to Palestinian orphans.
    Oppression of Palestinian children‚ God's divine intervention‚ endurance of the difficulties, remembering Arabic glorious history, Zionism’s lack of identity, and opposing colonialism are the most outstanding themes in Rasheed’s poetry.
    Keywords: Contemporary Arabic Poetry, Resistance literature, Palestine, Harun Hashem Rasheed}
  • تاثیر تکرار موسقائی در شعر هارون هاشم / مطالعه موردی: دیوان گلی بر پیشانی قدس
    رسول بلاوی*
    تکنیک تکرار در شعر یکی از تکنیک های بسیار مهم در مباحث سبک شناسی به شمار می رود که شاعران از دیرباز به اهمیت آن در آفرینش اثر هنری و میزان تاثیر آن بر خواننده آگاه هستند. بی تردید تکنیک تکرار با نویسنده متن ارتباط نزدیکی دارد؛ نویسنده از رهگذر این تکنیک تلاش می کند ایده ها و احساسات خود را برای خواننده مجسم کند. هر تکراری بر اساس ماهیت متن، دلالت های روانی و عاطفی متفاوتی را در بر می گیرد. تکرار یکی از تکنیک های تاثیرگذار بر موسیقی داخلی متن می باشد. گاهی شاعران به نوعی تکرار موسیقائی با انگیزه های شاعرانه و برای افزایش ریتم و موسیقی متن می پردازند. این نوع تکرار جایگاه ویژه ای در شعر هارون هاشم رشید شاعر فلسطینی معاصر داشته و دارای بار عاطفی، که در آن ریتم با بعد روانی و احساسی هماهنگ می باشد.
    در این مقاله بر اساس روش توصیفی – تحلیلی، به بررسی تکنیک تکرار در دیوان »گلی بر پیشانی قدس» اثر هارون هاشم خواهیم پرداخت. با خوانش این دیوان، انواع هندسی تکرار در آن مانند تکرار حرف، واژه و جمله آشکار می گردد، که هر یک از این انواع، ابعادی ویژه و جنبه های موثری نمایان می کند. هدف از پژوهش، بررسی احساسات روانی و بارمعنایی پدید آمده از این نوع تکرار موسیقائی می باشد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که تکرار در این دفتر شعری از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و بر اهمیت عنصر تکرار شونده و میزان تاثیرگذاری آن بر احساسات خواننده دلالت می کند. تکرار موسیقائی در دیوان مذکور، احساسات درونی شاعر و دردهای وی، و همچنین ارتباط بین بعد موسیقائی متن و بارمعنایی آن را منعکس می کند.
    کلید واژگان: کلمات کلیدی: سبک, تکرار, هارون هاشم رشید, دیوان گلی بر پیشانی قدس}
    Repetition in poetry is one of the most important techniques technique in stylistics. The poets have long been aware of the importance of creating works of art and its impact on the reader. Undoubtedly, repetition is closely related to the author of the text; the author attempts to visualize his ideas and feelings through this technique. Each recurrence, based on the nature of the text, implies different mental and emotional implications. Repetition is one of the techniques that influences internal music of the text. Sometimes poets use musical repetition with poetic motives to increase the rhythm and music of the text. This kind of repetition has a special place in the poetry of Harun Hashem Rashid, a contemporary Palestinian poet, and has emotional aspects to it, in which the rhythm harmonizes with its psychological and emotional dimension. In this article, based on the descriptive-analytical method, the technique of repetition in the Divan of “A Flower on Qods’s Forhead” is examined. With the reading of this divan, a variety of geometric repetitions are revealed, such as repetitions of words and sentences, each of which presents a specific dimension and effective aspects. The purpose of this study is to investigate the mental and emotional feelings of this type of musical repetition. The findings show that repetition in this collection of poems has a special place and emphasizes the importance of the repeating element and its effect on the feelings of the reader. Musical repetition in the Divan reflects the inner feelings of the poet and his pain, as well as the relation between the musical dimension of the text and its meaning.
    Keywords: Style, Repetition, Haroon Hashem Rashid}
  • فائزه پسندی *، محسن سیفی، امیرحسین رسول نیا
    تسعی الاسلوبیه (stylistics) إلی دراسه الهیکل البنائی للشعر وتحلیل انساقه التی تکشف عن تنظیمه وفقا للمستویات الصوتیه والترکیبیه والدلالیه فتودی إلی التمیز بین آثار الادباء عامه والشعراء خاصه.
    وکان هارون هاشم رشید من شعراء الحداثه الذین کان لهم دور ریادی فی حرکه تجدید الشعر العربی المعاصر وهو من اهم شعراء المقاومه الفلسطینیه فی الخمسینیات؛ یمتاز شعره بروح التمرد والثوره ویعبر عن افکاره ومشاعره؛ فوقف تاره علی رووس اصابعه حزنا علی فلسطین وقضیه شعبه ومعالجه آلام الوطن وتاره قلبه لا یتوقف غضبا وتاره اخری یرجو إلی المستقبل المزدهر والنصره للوطن لإنتباه الشعب الفلسطینی.
    استهدف هذا البحث دراسه الظواهر الاسلوبیه البارزه فی قصیدته المسماه ب«ورده علی جبین القدس» للوصول إلی تجلیه القصیده بکل دلالاتها وجمالیاتها وصورها واسالیبها الفنیه والتقنیه والبنائیه وکل ذلک فی ضوء المنهج الوصفی-التحلیلی.
    ومن هنا یاتی إختیارنا للمنهج الاسلوبی وسیله نستطیع من خلالها النفاذ إلی عمق القصیده بما یحمله هذا المنهج من إمکانیات دراسیه تحلیلیه عمیقه، نستطیع من خلالها ان نرصد الجوانب اللغویه والجمالیات الادبیه والنقد إلی تجلیه القصیده بکل دلالاتها وجمالیاتها وصورها واسالیبها الفنیه والتقنیه والبنائیه، لإظهار الفکره او جمالیه التعبیر فی ها. هذا ومن خلال دراستنا نلحظ إنسجام الظواهر الاسلوبیه الممیزه لشعره مع شخصیته الواقعیه فیرینا الشاعر نفسه بکل صدق.
    کلید واژگان: الاسلوبیه, شعر المقاومه, هارون هاشم رشید, فلسطین}
    Faezeh Pasandi *, Mohsen Seifi, Amir Hossein Rasoulnia
    Poem of the resistance is obligor and clarifies the facts, awakens its addresses against the despotic regimes and the Zionist occupation, and also emphasizes on liberation of the country.
    The poet specifies his purposes with the symbolic images, elaborates his educational purpose and its characteristics that don’t have any complexity.
    Haroun-Hashim was one of the poets of the modernism who had the important role in movement of modernizing the contemporary Arabic poem and he is one of the most important poets of the Palestinian resistance and one of the poets of fifty decade, who called "poets of Nakba" or "poets of the camp". His poem is characterized by a spirit of rebellion, and the revolution, and expresses his thoughts and feelings, as the poet is coupled with the homeland and its agonies.
    Sometimes, his poem stood for grief over issue of Palestine, mentions pains of the homeland and its calamities, and at other times, his heart does not stop anger, and at other times, requests prosperous future, and the victory of the nation's attention to the Palestinian people.
    The aim of this article is stylistic study and studying structural of constructive poem of HarounHashim named "a rose on the forehead of Jerusalem" to get to shed light on the text with all its connotations, images, aesthetics, technical and structural styles, and clearing it's system according to the acoustic, synthetic and rhetorical levels.
    This study is in the light of the analytic descriptive approach, that isn’t studied in any research else.
    Keywords: Poem of the resistance, Haroun, Hashim, Palestine, Stylistic study}
  • صحبت الله حسنوند*، احمد محمدی نژاد پاشاکی
    حافظ ابراهیم، هارون هاشم رشید، قیصر امین پور و یوسفعلی میرشکاک از تراز شاعران ارزشمند ادبیات فارسی و عربی به شمار می-روند. هر چهار شاعر، گرایش قوی به ادبیات ملی داشته و مضامین و رموز مشترکی را در بین دو زبان خلق کرده اند که درخور توجه است. حافظ ابراهیم در قصیده «مظاهره النساء» به هوشیاری زنان مصری و تظاهرات آنان برضد استعمار، هارون هاشم رشید در شعر «الام الخالده» به نقش آفرینی زنان فلسطینی و همین طور قیصر امین پور و میرشکاک نیز به طور جداگانه در دیوان های خود حماسه سازی زنان ایرانی را در دفاع مقدس ترسیم می کنند. در این آثار ادبی، بین روند حوادث و درون مایه، شباهت فراوانی دیده می شود تا آنجا که برخی از ابیات را می توان معادل برخی دیگر دانست. از آن روی که درک متن و محتوا به درک زیبایی های آن بستگی دارد؛ از زاویه سبک-شناسی به تطبیق رفته ایم و از آنجایی که نکته مهم در سبک شناسی توجه به بسامد است؛ آثار مورد پژوهش از زوایه زبانی، ادبی و فکری، مورد تحلیل تطبیقی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: حافظ ابراهیم, قیصر امین پور, یوسفعلی میرشکاک, هارون هاشم رشید, سبک شناسی, شعر پایداری, زن}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال