به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "پی یر بوردیو" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «پی یر بوردیو» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین ادهمی، مسروره مختاری*، بیژن ظهیری ناو
    «زوال کلنل»، رمانی سیاسی از محمود دولت آبادی است که به روایت زندگی یک افسر سابق ارتش شاهنشاهی ملقب به «کلنل» می پردازد. هریک از فرزندان کلنل با گرایش های سیاسی متفاوت، در گذر از انقلاب 1357 به سرنوشت تلخی دچار می شوند. در این رمان، فضایی تیره وتار و خفقان آور حاکم است که سیطره امنیتی و ایدئولوژیکی دولت هایی تمامیت خواه را نشان می دهد. بر اساس نظریه پی یر بوردیو، جامعه شناس فرانسوی، دولت در قامت یک ابرمیدان و فراسرمایه با بهره گیری از دو ابزار قدرت؛ خشونت فیزیکی (زور) و خشونت نمادین (درونی کردن روابط سلطه)، به حاکمیت خود مشروعیت می بخشد. بوردیو برخلاف همه صاحبنظران، خشونت نمادین را به عنوان نیمه پنهان دولت، مهم ترین عامل سلطه دولت می شمارد و ریشه آن را در باورها و ضمیر ناخودآگاه عاملان اجتماعی می داند. هدف این مقاله، بررسی و تحلیل این رمان بر اساس نظریات جامعه شناختی پی یر بوردیو است تا با رویکردی بینارشته ای (جامعه شناسی و ادبیات) و روشی توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از مبانی نظریه پی یربوردیو به تاثیرات روابط سلطه به ویژه خشونت نمادین در این اثر بپردازد. بر اساس یافته های این پژوهش، در این رمان با جلوه هایی از خشونت نمادین مواجه هستیم که حاصل درونی شدن قواعد سلطه و در نتیجه همدستی و سلطه پذیری شخصیت های رمان است. این فضا چنان عرصه را بر شخصیت های اصلی داستان تنگ می کند که آن ها را به مرز فروپاشی درونی می رساند.
    کلید واژگان: محمود دولتآبادی, زوال کلنل, نقد جامعهشناختی, پی یر بوردیو, خشونت نمادین
    Hossein Adhami, Masroureh Mokhtari *, Bijan Zahiri Nav
    This study examined the novel The Decline of Colonel. The novel is characterized with a dark and mysterious atmosphere. The novel narrates the story of an army officer of the Pahlavi regime. Taking an interdisciplinary approach, this study explored the novel. To clarify some concepts, such key concepts of Bourdieu’s social theory were defined as capital, habitus, doxa, male dominance, and symbolic violence. The study showed that the suffocating and scary atmosphere dominating the novel indicates a controlling power behind all movements and behaviors of the characters. The controlling and dominant power manifests in some cases in the form of physical violence and reaches its peak in assassinating the colonel’s family members. In the novel, the author of uses a critical attitude towards the discourse of power and dominance to depict the the socio-political status of Iran about the Islamic Revolution. He depicts the challenges and contradictions of Iran in dealing with the drastic change.
    Keywords: Mahmoud Dowlatabadi, The Decline Of Colonel, Sociological Criticism, Piere Bourdieu, Symbolic Violence
  • مصطفی باقری*، جعفر میرزایی پرکلی
    مطالعه انسان در جامعه به عنوان موجودی جمعی تنها به رشته جامعه شناسی محدود نمی شود. بازنمایی انسان ها در جوامع و بررسی دغدغه ها، نگرانی ها و ترس های آنها در ارتباط با دیگران همیشه یکی از تلاش های عمده آثار ادبی بوده است. نقد جامعه شناسانه آثار ادبی حوزه مطالعاتی جدیدی است که با تمرکز بر این ارتباط درک متفاوتی از دو حوزه را سبب شده است. پی یر بوردیو، جامعه شناس فرانسوی، جامعه را متشکل از میدان های مختلفی می داند که افراد برای کسب مرتبه و جایگاه بهتر (سرمایه ها) در آن تلاش می کنند. سرمایه ها در نظریه او، به سرمایه اقتصادی محدود نمی شود و سه شکل دیگر، یعنی سرمایه اجتماعی، فرهنگی و نمادین را نیز شامل می شود. در مقاله حاضر، نگارندگان با استفاده از مفاهیم نظریه بوردیو تلاش می کنند تحلیل و خوانش متفاوتی از رمان های سنگ صبور اثر صادق چوبک و جود گمنام اثر تامس هاردی ارائه کنند. هر دو رمان از برجسته ترین آثار مکتب ناتورالیسم ایران و انگلستان به شمار می روند که همیشه در نقدها بر جبرگرایی زیست محیطی آنها تاکید شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که شخصیت های اصلی رمان ها از انباشت اولیه سرمایه برخوردار نیستند و تلاش آنها برای کسب این سرمایه ها، خصوصا سرمایه فرهنگی، نه کاملا به خاطر جبر زیست محیطی که به دلیل حماقت ها و بهره نبردن از فرصت های زندگی-شان به نتیجه نمی رسد. نتیجه دیگر آنکه جامعه ایران در سنگ صبور بسیار سرکوبگرتر از جامعه انگلستان در جود گمنام است. در جامعه ایران، با وجود جبر سنگین حاکم، شخصیت های مرد در ناکامی خود مقصرند و زنان چاره ای جز تسلیم سرنوشت رنج آور تحمیل شده به آن ها توسط جامعه مردسالار و خرافه پرست را ندارند.
    کلید واژگان: نقد جامعه شناسی, پی یر بوردیو, انواع سرمایه, سنگ صبور, صادق چوبک, جود گمنام, تامس هاردی
    Mostafa Bagheri *, Jafar Mirzaee Porkoli
    The study of Humans as social creatures is not limited to sociology. One of the main concerns of literary works has always been to reflect humans inside societies, exploring their worries, concerns and fears in relation to others . Sociological analysis of literary texts is a new field which focuses on this relationship and arrives at a deep and different understanding of the two fields. Pierre Bourdieu, the French sociologist, believes that society consists of different fields within which the individuals fight for better positions and places (capitals). In his theory, capital is not limited to economic capital and includes social, cultural and symbolic ones too. The authors of this article have used Bourdieu’s concepts and theory to give a fresh reading and interpretation of Sādeq Chubak's The Patient Stone and Thomas Hardy's Jude the Obscure. Both novels are among the most distinguished works of Naturalism that have always been analyzed for their emphasis on the environmental determinism. This study shows that the characters in these novels lack basic accumulation of capitals and their efforts to obtain the capitals, particularly cultural capital, fail not solely because of the environmental determinism but for their stupidity and losing life opportunities. Another result is that the Iranian society in Patient Stone is more suppressive than the English society in Jude the Obscure. Despite the oppressive atmosphere in the Iranian society, the male characters are responsible for their failures and women have to accept the unhappy fate that the patriarchal and superstitious society imposes.
    Keywords: Sociological Criticism, Pierre Bourdieu, Forms Of Capitals, The Patient Stone, Sādeq Chubak, Jude The Obscure, Thomas Hardy
  • علیرضا امامی*، محمدکریم دهقان، روح الله هادی

    سلطه مذکر محصول برساخت جهان اجتماعی مرد محور است که خودش را در بدن های زن و مرد در قالب «عادت واره» ها جاودانه کرده است. این نوع سلطه یکی از فرایندهای اعمال خشونت نمادین است که در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در چارچوب نظم جنسیتی و روابط متضاد متشابه دوگانه (زن و مرد) اعمال می شود. پژوهش پیش رو درصدد پاسخ به این پرسش است که سلطه مذکر در فضای اجتماعی رمان گلیم باف (رمانی که نمونه خصیصه نمایی از بازتاب فضای جامعه سنتی افغانستان نیز هست) چگونه شکل گرفته و بازتولید می شود؟ و چه عواملی در این فرایند نقش اساسی دارند. هدف اصلی این پژوهش تحلیل فرایند تولید و بازتولید سلطه مذکر در فضای رمان نامبرده است که به اعمال خشونت نمادین منجر می شود. روش گردآوری داده ها به شیوه کتابخانه ای و تحلیل داده ها به شیوه تحلیلی توصیفی است. ابتدا ابعاد و شاخص های نظری سلطه مذکر معرفی شده و سپس، داده های مورد نظر مطابق شاخص ها، از طریق تحلیل عناصر و فضای اجتماعی گلیم باف استخراج شده و در نهایت فرایند تولید و بازتولید سلطه مذکر و عوامل آن دسته بندی و تبیین شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که سه نسل از شخصیت های این رمان قربانی بازتولید سلطه مردانه شده اند. بزرگ ترین عوامل تولید و بازتولید سلطه در این رمان عبارت اند از: شیء انگاری، ندیده شدن و فرودست پنداشتن ماهیت و کار زنان از سوی مردان و همچنین مبادله نمادین زن (به مثابه کالا) برای انباشت سرمایه «شرف» و «غیرت» مردان از طریق فرایند مبادله ای «سرالیش» (نکاح شغار). این فرایند ها آمادگی هایی را در روان اجتماعی و عادت واره های زن ستیزانه زنان و مردان به میان آورده است که سبب بازتولید سلطه مردانه و خشونت نمادین می شود.

    کلید واژگان: خشونت نمادین, سلطه مردانه, رمان گلیم باف, پی یر بوردیو, رمان معاصر افغانستان
    Alireza Emami *, Mohammad Karim Dehqan, Rohla Hadi

    Masculine Domination is a product of the male-centered social world, which has immortalized itself in the bodies of men and women in the form of "habitus". This series is one of the methods of applying symbolic violence that is applied in different social, cultural, economic, and economic contexts in the gender situation and opposite-similar dual relations (male and female). The upcoming research aims to answer this question: How is masculine domination formed and reproduced in the social space of Glimbaf's novel (a novel that is also a characteristic example of the reflection of the atmosphere of traditional Afghan society)? And what factors play an essential role in this process? The main purpose of this research is to analyze the process of production and reproduction of masculine domination in the space of the mentioned novel, which leads to acts of symbolic violence. The method of data collection is the library method and data analysis is an analytical-descriptive method. The findings of the research show that three generations of characters in this novel have fallen victim to the reproduction of masculine domination. The biggest factors of production and reproduction of domination in this novel are objectification, not being seen, considering the nature and work of women as inferior to men, continuing the symbolic exchange of women (as goods) to accumulate the capital of "honor" and "jealousy" of men through the exchange method of "SARALISH" (marital marriage). This reproduces masculine domination and symbolic violence.

    Keywords: Symbolic Violence, Masculine Domination, GLIMBAF, Pierre Bourdieu, Contemporary Afghan Novel
  • حسین ادهمی*، مسروره مختاری
    با ظهور انقلاب مشروطیت در ایران، زنان ایرانی به حقوق و جایگاه خود آگاه تر شدند و تمایل بیشتری به فعالیت در عرصه های اجتماعی پیدا کردند. در این میان، پروین اعتصامی با سرودن اشعاری انتقادی، فریاد رسای زنانی شد که در طول تاریخ در زیر سلطه نظام مردسالار از بسیاری از حقوق محروم و منزوی شده بودند. پروین در اشعارس با زبانی منتقدانه بر بی عدالتی های اجتماعی می تازد و از وضعیت بغرنج زنان در جامعه انتقاد می کند. بنا به نظر پی یر بوردیو جامعه شناس فرانسوی(1930-2002م) در کتاب «سلطه مذکر»، زنان خود نیز در این سلطه بر خود مشارکت می کنند و با .سلطه گران همدست می شوند؛ زیرا عاملان اجتماعی در طی فرایندی تاریخی دیدگاه مذکر را در قالب باورهایی بدیهی (دوکسا) در مردان و زنان نهادینه می کنند و پذیرش چنین دیدگاهی را در ذهنیت جامعه طبیعی جلوه می دهند. هدف این مقاله تحلیل دیدگاه سلطه مذکر در جهان اندیشه و اشعار پروین اعتصامی بر اساس نظریه جامعه شناسی پی یر بوردیو است. از این رو، با روش توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از مبانی جامعه شناختی بوردیو تاثیرات سلطه مذکر را در جهان اندیشه و اشعار پروین بررسی می نماید. بر اساس یافته های این مقاله، پروین با آنکه در برخی ازاشعار خود از سلطه مذکر انتقاد می کند، اما به طور کلی، موضعی دوگانه و پارادوکسیکال در این زمینه دارد. او با پیروی از اسلوب شاعران گذشته، با نهاد ادبیات مردانه همسو می شود. در اشعارش جزئیات روحی و عاطفی زنانه چندان برجسته نمی شود و ویژگی های زبانی اش، از زبان مردانه تمایز نمی یابد. به نظر می رسد که سلطه مذکر در اعماق ناخودآگاه ذهن پروین ریشه دوانده است.
    کلید واژگان: پروین اعتصامی, سلطه مذکر, پی یر بوردیو, نظریه جامعه شناختی
    Hossein Adhami *, Masroureh Mokhtari
    With the emergence of the constitutional revolution in Iran, Iranian women became more aware of their rights and position and became more willing to work in social fields. In the meantime, by writing critical poems, Parvin Etisami became the voice of women who were deprived of many rights and isolated throughout history under the rule of the patriarchal system. Parveen criticizes social injustices in his poems and criticizes the difficult situation of women in the society. According to French sociologist Pierre Bourdieu (1930-2002) in his book "Male Dominance", women also participate in this domination over themselves and become complicit with the dominators. Because during a historical process, social actors institutionalize the male point of view in the form of self-evident beliefs (doxa) in men and women and make the acceptance of such a point of view appear natural in the mentality of society. The purpose of this article is to analyze the perspective of male authority in the world of thought and poems of Parvin Etisami based on the sociological theory of Pierre Bourdieu. Therefore, with the descriptive-analytical method and using Bourdieu's sociological foundations, he examines the effects of male authority in the world of Parvin's thoughts and poems. According to the findings of this article, although Parvin criticizes male authority in some of his poems, in general, he has a dual and paradoxical position in this field. By following the style of the poets of the past, he aligns himself with the institution of male literature. In his poems, women's spiritual and emotional details are not so prominent, and his language features are not distinguished from men's language. It seems that male authority has taken root in the unconscious depths of Parvin's mind.Abstract
    Keywords: Parvin Etsami, Male Dominance, Pierre Bourdieu, Sociological Theory
  • مهتاب حاجی محمدی*، ساره زیرک

    نظریه انواع سرمایه پی یر بوردیو به شیوه های گوناگون، سرمایه ها و تاثیر انواع آن بر یکدیگر را بازنمایی می کند. در تعریف بوردیو انواع سرمایه عبارت است از: سرمایه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نمادین. این مقاله با نگاهی مقایسه ای به عادت واره های متاثر از سرمایه های شخصیت زنان راوی در رمان های پرنده من و دفترچه ممنوع میزان اثر گذاری سرمایه ها بر یکدیگر و تغییر عادت واره زنان راوی را بررسی می کند و با روش توصیفی- تحلیلی نشان می دهد عادت واره ها چه تاثیری بر ایجاد سرمایه های مثبت/ ایجابی و منفی/ سلبی دارند. بارزترین عادت واره های منفی عاملان زن در رمان ها؛ سکوت، انفعال، انزوا، تسلیم و تامین رضایت مردان خانواده بدون کمترین کنش و اعتراض در راستای دیگربودگی زنان راوی است و مشخص ترین عادت واره های مثبت؛ وفاداری، مادرانگی، احساس مسئولیت، ایثار و مهربانی است. در نتیجه، ماهیت عادت واره های زنان یا تغییر نکرده، یا در جهت تولید و بازتولید منفی و سلبی پیش رفته است و یا اگر تغییر اندکی در تولید و بازتولید سرمایه های مثبت مشاهده می شود، در سایه انفعال راویان کم رنگ است. نتیجه مقایسه ای پژوهش، موقعیت ساختاری مشترک دو زن در دو جامعه متفاوت را نشان می دهد که تجربه های مشابه و تکرارشونده آن ها خصلت و عادت واره های مشترکی ایجاد می کند. این منش ها و عادت واره های شبیه به هم به نوبه خود، به کنش های اجتماعی مثبت یا منفی آنان ساختار می بخشد؛ یعنی دستورالعمل هایی را تنظیم و کنشگری آن ها را محدود می کند. یا در فضاهای اجتماعی بسیار اندکی، از انفعال و محدودیت خارج می سازد. ولی در نهایت آشکار شدن انفعال زنان داستان در میدان های اقتصادی، ناکارآمدی فضاهای اجتماعی (قبل و بعد از ازدواج)، در به کارگیری سرمایه های اجتماعی و فقر سرمایه اقتصادی، فرهنگی و نمادین را در زنان راوی برملا می سازد

    کلید واژگان: زنان, سرمایه ها, پی یر بوردیو, عادت واره, وفی, دسس پدس
    Mahtab Hajimohammadi *, Sara Zirak

    Pierre Bourdieu's theory of types of capital represents capitals and the effect of their types on each other in different ways. In Bourdieu's definition, the types of capital are: "Economic, cultural, social and symbolic capital". This article, with a comparative look at the habits influenced by the capitals of female narrators in the novels "My Bird" and "Forbidden Notebook", examines the effect of capitals on each other and changes the habits of female narrators, and shows with a descriptive-analytical method what effect the habits have on creating They have positive and negative funds. The most obvious negative habits of female actors in novels; Silence, passivity, isolation, submission and satisfaction of the men of the family without the least action and protest are in line with the otherness of the narrator's women and the most specific positive habits; Loyalty, motherhood, sense of responsibility, sacrifice and kindness. As a result, the nature of women's habits has either not changed, or has progressed in the direction of negative and negative production and reproduction, or if there is a slight change in the production and reproduction of positive capitals, it is pale in the shadow of the passivity of the narrators. The comparative result of the research shows the common structural position of two women in two different societies, whose similar and repeated experiences create common traits and habits. These similar behaviors and habits, in turn, give structure to their positive or negative social actions; That is, it sets guidelines and limits their activity. Or in very few social spaces, it removes passivity and limitations. But in the end, the revelation of the women's passivity in the economic fields, the inefficiency of the social spaces (before and after marriage), in the use of social capital, and the poverty of the economic, cultural and symbolic capital in the narrator's women.

    Keywords: Capitals, Pierre Bourdieu, Habit Wareh, Women, Wafi, Dess Pedes
  • حمیدرضا مسعودی علوی، پروین سلاجقه*، عالیه یوسف فام

    سیدمحمدرضا کردستانی مشهور به میرزاده عشقی از پیشگامان شعر نو در دوره مشروطه به شمار می آید که در اشعارش به مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اشاره می کند؛ به همین دلیل اشعار وی را می توان با رویکرد جامعه شناسانه تحلیل کرد. بررسی آثار میرزاده عشقی بازگوکننده بسیاری از حقایق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوره زندگی شاعر است که کانون نمود این مسایل را می توان در آثار وی به ویژه در شعر «سه تابلو مریم» یا «ایده آل» مشاهده کرد. نگارندگان بر این باورند که در این شعر تلفیق «عاملیت و ساختار» پی یر بوردیو و مفاهیم کاربردی آن به بهترین وجه آشکار می شود. با توجه به نظریه«کنش» بوردیو چگونه افراد کنش گر در شعر ایده آل عشقی تحت تاثیر سرمایه های درونی و عادت واره های نهادینه شده جامعه خویش نقش ایفا می کنند؟ دو مقوله «عادت واره» و «میدان» به عنوان اساس دیدگاه های بوردیو در این شعر میرزاده عشقی است که با طرح این دو مفهوم و تحلیل دیالکتیک میان آنها در جهان عینی می توان نشان داد که چگونه وضعیت نابرابر در جامعه دوره مشروطه همواره به نفع فرادستان بازتولید می شود. آنچه از شعر سه تابلو مریم دریافت می شود تعارض و تناقض اجتماعی و فرهنگی در بین مصادیق سنت و مدرنیته است که به عنوان یک کنش اجتماعی در نظریه فرهنگی بوردیو نمود می یابد. موضوعی که اهمیت این مقایسه را دوچندان می کند، نگاه میرزاده عشقی به مسایل اجتماعی است که وی را در برابر اسلاف و اخلاف خویش و همچون پی یربوردیو در صف اول مبارزه با نظام سلطه قرار می دهد.

    کلید واژگان: دوره مشروطه, کنش اجتماعی, پی یر بوردیو, میرزاده عشقی, شعر سه تابلو مریم
    Hamidreza Masudialavi, Parvin Salajeghe *, Aliehy Yusoffam

    Seyyed Mohammad Reza Kurdistani, known as MirzadehEshghi, is one of the pioneers of Neo -poetry in the constitutional period, who mentions political, social, cultural issues, etc. in his poems. For this reason, his poems can be analyzed based on a sociological approach. The review of MirzadehEshghi's poems tells many political, social, cultural, etc. facts of the poet's life period, which is the focus for showing these social and popular issues of contemporary Persian poetry can be seen in his works, especially in the poem "Three Tableaux of Maryam". According to Pierre Bourdieu's theory of action, active people are influenced by inner values and institutionalized habits in their society and in this poem the combination of Bourdieu’s “Agency and Structure” and its practical concepts are revealed in the best way.The two central categories of habitual and field are the basis of Bourdieu's view in Ideal Eshghi’s poem, which the poet, by developing these two categories and dialectic analysis between them in the objective world, shows how the inequality in the society of the constitutional period is always reproduced for the sake of the wealthy people. What can be perceived from this poem is the social and cultural conflict and contradiction between the concepts of tradition and modernity, which in this poem is also expressed particularly as a social action of Bourdieu's cultural theory. The subject that doubles the importance of this comparative comparison is MirzadehEshghi's view about social issues, which puts him unlike his predecessors, and like Bourdieu, in the front line of the fight against the domination system.

    Keywords: The Constitutional period, Social Action, Bourdieu, Mirzadeh Eshghi, The Three Tableaux of Maryam poem
  • الهه مظاهری هدشی، مهدی نیک منش*

    رمان حاصل مدرن شدن جوامع است و به خوبی می تواند احوال جامعه را انعکاس دهد. در این پژوهش تلاش شده است تا با نقد جامعه شناسانه رمان های سووشون (1348)، جزیره سرگردانی (1372) و ساربان سرگردان (1380) از سیمین دانشور، به جایگاه اجتماعی زنان در جامعه قبل از انقلاب پرداخته شود. برای رسیدن به این مهم، از منظر نظریه انواع سرمایه پیر بوردیو، جامعه شناس، فیلسوف، مردم شناس و منتقد فرانسوی که سرمایه را نه فقط در حیطه اقتصادی، بلکه از زوایای دیگری چون سرمایه فرهنگی، اجتماعی و نمادین نیز می نگرد، به بررسی و تحلیل مولفه های انواع سرمایه ها در شخصیت های زن هر داستان، با رویکردی تطبیقی می پردازیم و با مقایسه چگونگی برخورداری زنان کنشگر داستان ها با هم، میزان تولید، بازتولید و تحول انواع سرمایه ها در شخصیت های زن در جامعه را می کاویم.براساس یافته های این پژوهش، زنان در برخورداری از انواع سرمایه توفیق چندانی نداشته اند، تنها «زری» و «هستی»، کنشگران اصلی داستان ها، نمونه های متمایزی، ازاین جهت محسوب می شوند. ضمن اینکه هردو معرف زنی آرمانی در جامعه خود به شمار می آیند؛ «هستی» که حدود سه دهه متاخر از «زری» است، سرمایه های فرهنگی و اجتماعی محسوس تری دارد و در کسب سرمایه اقتصادی نیز پویاتر ظاهر شده است.

    کلید واژگان: رمان معاصر, نقد جامعه شناسی, سرمایه های شخصیت های زن, پی یر بوردیو, سیمین دانشور
    Elahe Mazaheri Hedeshi, Mahdi Nikmanesh *

    The Modernisation of societies resulted in the emergence of the novel which truthfully reflects the society. This article tries to analyse women’s social position in the society, before the Islamic revolution, through a sociological reading of Simin Daneshvar’s novels, including Suvashun (1969), Wander Island (Jazireh-e Sargardani) (1993), and Wandering Cameleer (Sarban-e Sargardan) (2001). Simin Daneshvar is among the most prominent contemporary novelists. Pierre Bourdieu, a French sociologist, philosopher, anthropologist, and critic views capital not only in term of economics but also from other perspectives such as culture, social life, and symbolism. In this comparative study, we have analysed the influence of capital in the lives of the female characters of each story and explored the degree to which they managed to increase it. The present article reveals that women are not very successful in acquiring all kinds of capital. Zari and Hasti, the main activists of the stories, are comparatively more prosperous than other women. They both represent ideal women in their societies; Hasti, who lives three decades after Zari, has more concrete cultural and social capital and is more dynamic in acquiring economic capital.

    Keywords: Pierre Bourdieu, Simin Daneshvar, Socio-criticism, Contemporary novels, and Women’s Capital
  • شایسته ابهجی عزآبادی، عزیزالله توکلی*، محمود صادق زاده
    در جامعه شناسی ادبیات که دانشی میان رشته ای است، به ادبیات به عنوان مقوله ای نگریسته می شود که تحولات زندگی اجتماعی برآن تاثیر می گذارد. صاحب نظران در این حوزه هرگونه آثار هنری و متون متعددی را که بازتاب دهنده جامعه باشد، مورد بررسی قرار می دهند. نظریه «منش و میدان» از پی یر بوردیو یکی از روی کردهای جامعه شناسی است که در آن، ابعاد مختلف جامعه به عنوان میدان و نهادینه شدن اموری به تبعیت از میدان، به عنوان منش در ابعاد گسترده ای مورد توجه قرار می گیرد. این رویکرد جامعه شناسانه می تواند به کمک مطالعات میان رشته ای در متون ادبی بازتاب داده شود. در پژوهش حاضر، سعی بر آن است تا به روش توصیفی- تحلیلی میدان های موجود در سروده های مدهوش گلپایگانی و منش هایی که در میدان های اجتماعی از خود نشان می دهد، کاویده شود تا به این پرسش ها پاسخ داده شود که این شاعر با توجه به شرایط جامعه اش تحت تاثیر چه میدان هایی قرار می گیرد و بر اساس آن، چه منش هایی را در سروده های خود منعکس می کند؟. نتایج حاکی از آن است که مدهوش گلپایگانی با توجه به میدان های اجتماعی «رونق امور فرهنگی، هنری و ادبی»، «نفوذ روحانیت» و «پیشرفت جامعه»، منش های متعدد معناداری را بروز می دهد که در سروده هایش در قالب مضامین و سبک شخصی وی به چشم می آید.
    کلید واژگان: مدهوش گلپایگانی, جامعه شناسی ادبیات, پی یر بوردیو, منش, میدان
    Shayesteh Abhaji Ezabadi, Azizollah Tavakkoli *, Mahmoud Sadeghzadeh
    In the sociology of literature, which is an interdisciplinary science, literature is viewed as one of the social institutions that is influenced by the developments of social life. Experts in this field examine any works of art and various texts that reflect society. Pierre Bourdieu's theory of "character and field" is one of the sociological approaches in which the various dimensions of society as a field and the institutionalization of matters following the field as a character are considered in a wide range of dimensions. This sociological approach can be reflected in literary texts with the help of interdisciplinary studies. In the present study, an attempt is made to explore the descriptive-analytical fields of the fields in Golpayegani's intoxicated poems and the characteristics that he shows in social fields in order to answer the questions that this poet according to the conditions of his society. What fields is affected and based on it, what characteristics does it reflect in its poems? The results indicate that Madhosh Golpayegani, considering the social fields of "prosperity of cultural, artistic and literary affairs", "influence of the clergy" and "progress of society", manifests various meaningful characters in his poems in the form of themes and styles. His personality is visible.
    Keywords: : Madhosh Golpayegani, sociology of literature, Bourdieu, character, Field
  • سیده فاطمه یاوری، رقیه رضایی*، حسام ضیایی
    داستان ها با انعکاس هنجارها و ارزش های جامعه، نقش بسزایی در بازتولید هویت و جایگاه جنسیتی ایفا می کنند. نقد متون ادبی از چنین منظری، به بازنمایی جایگاه زنان در جامعه بر مبنای دارا بودن انواع سرمایه کمک شایانی می کند. پژوهش حاضر، با استناد به منابع کتابخانه ای و رویکردی مقایسه ای و نیز، به روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی داستان های «سمنوپزان» و «گنج» از جلال آل احمد با داستان های «سرگذشت کوچه» و «شهری چون بهشت» از سیمین دانشور پرداخته و  انواع سرمایه فرهنگی زنان را در این داستان ها طبق رویکرد انواع سرمایه پی یر بوردیو تحلیل و تفسیر کرده است تا به این پرسش پاسخ داده شود که سرمایه های فرهنگی شخصیت های زن در داستان های آل احمد و دانشور چگونه بازتاب داده شده اند؟ یافته های این تحقیق، با اشاره به سرمایه فرهنگی ناچیز زنان، بازنماینده فضای مردسالار جامعه ایرانی است و نشان می دهد که زنان در این داستان ها، از روی جهالت و فقدان سرمایه فرهنگی، در هر مسیری قدم برمی دارند تا از مردان (حتی مردان نابکار و مبتذل) دور نشوند و در همان جایگاه محقر خود باقی بمانند. این زنان به همان اندک سرمایه فرهنگی خود قانع هستند و هیچ علامتی از خودشکوفایی در آنها دیده نمی شود.
    کلید واژگان: جلال آل احمد, سیمین دانشور, پی یر بوردیو, سرمایه فرهنگی, زن
    Seyyedehfatemeh Yavari, Roghayyeh Rezaei *, Hesam Ziaee
    Stories, by reflecting the norms and values ​​of society, play an important role in reproducing gender identity and status. Criticism of literary texts from such a perspective helps to represent the position of women in society based on having different types of capital. The present study, with reference to library sources and a comparative approach as well as descriptive-analytical method, examines the stories of "Samanoopazan" and "Ganj" by Jalal Al-Ahmad with the stories of "Sargozasht-e-Koocheh" and "Shahri chon Behesht" by Simin Daneshvar Paid And has analyzed and interpreted the types of women's cultural capital in these stories according to the approach of Pierre Bourdieu's types of capital to answer the question of how the cultural assets of female characters are reflected in the stories of Al-Ahmad and Daneshvar? The findings of this study, referring to the meager cultural capital of women, represent the patriarchal atmosphere of Iranian society and show that women in these stories, out of ignorance and lack of cultural capital, step in any direction than men (even wicked and vulgar men). Do not move away and stay in the same humble position. These women are satisfied with their meager cultural capital and show no signs of self-fulfillment.
    Keywords: Jalal Al-Ahmad, Simin Daneshvar, Pierre Bourdieu, Cultural capital, woman
  • فرزانه کریمیان *، دنیا بخشی

    این جستار در پرتو مفاهیم نظری جامعه شناختی رمان های هندوچینی مارگریت دوراس، سدی بر اقیانوس آرام و عاشق را به عنوان پیکره مطالعاتی برمی گزیند. در حقیقت، دوراس جامعه هندوچین را به عنوان جامعه ای تفکیک و تقسیم شده برمبنای ابعاد گوناگون ترسیم و بازنویسی می کند. در این دو اثر و در چهارچوبی ناهمگون، شخصیت های هر دو کتاب بر اساس نابرابری های نژادی و اجتماعی دسته بندی و از هم جدا می شوند. بنابراین، تجربه زیسته نویسنده او را وا می دارد تا شرایط اجتماعی هندوچین را با توجه به بافت متن و مکان ظهور آثار، و همین طور محل تولد خود در خاور دور بخواند و بنویسد. بدین ترتیب، وجوه سیاست و زیبایی شناختی نزد دوراس به طور کامل به هم پیوند می خورند تا براساس نظریه عمل پی یر بوردیو دنیای دوراس را در نوشته هایش برجسته سازند. به کمک همین نظریه به بازنمود ماهیت عمل انسانی، فردی یا جمعی، از خلال هر دو رمان، دست می یابیم و این همه ما را به سوی خوانش جدید اجتماعی از این کتاب ها برمبنای نظریه های علمی جامعه شناسی رهنمون می سازند.

    کلید واژگان: پی یر بوردیو, سدی بر اقیانوس آرام, عاشق, مارگریت دوراس, نظریه عمل
    Farzaneh Karimian *, Donya Bakhshi

    Ce travail s’intéresse à l’étude des romans indochinois de Marguerite Duras, Un barrage contre le pacifique et L’Amant, à la lumière des concepts sociologiques. En réalité, l’Indochine se réécrit par la romancière comme une société fracturée et divisée suivant plusieurs dimensions. Les personnages se divisent, en effet, par les inégalités à la fois sociales et raciales, selon les deux livres, et dans le cadre hétérogène d’Indochine. Ainsi les expériences vécues de la romancière à l’extrême Orient l’amènent-elles à lire et à écrire le social conformément au contexte d’émergence des deux livres à travers le prisme de son lieu de naissance. La poétique et la politique s’y nouent parfaitement pour souligner l’univers durassien, et c’est grâce à la théorie de la pratique de Pierre Bourdieu, que ces deux ouvrages représentent la nature de l'action humaine, qu'elle soit individuelle ou collective, permettant une nouvelle lecture sociologique des deux romans à l’appui des concepts scientifiques.

    Keywords: Bourdieu, L’Amant, La théorie de la pratique, Margueritte Duras, Un barrage contre le Pacifique
  • آرزو پوریزدان پناه *، رحیم کرمی

    جامعه و ادبیات رابطه ای متقابل و دوسویه دارند و آثار ادبی محصول و مولود حیات و محیط اجتماعی هستند. نظریه عمل پی یر بوردیو به تعامل ادبیات و جامعه و تاثیر متقابل آن دو بر یکدیگر می پردازد. میدان، منش و کنش، سه رکن اصلی نظریه عمل را تشکیل می دهند. این نظریه یکی از نظریه های کاربردی برای تحلیل جامعه شناختی متون ادبی به شمار می آید که چارچوب نظری این پژوهش بر آن استوار است. در این گفتار، دوره دوم شاعری اخوان ثالث براساس نظریه عمل بوردیو با رویکردی تحلیلی توصیفی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از این است که اخوان در قطب مستقل زیرمیدان تولید شعر فارسی جای می گیرد. وی از منشی ثابت و پایدار برخوردار بوده و هرگز شعرش را در خدمت اربابان قدرت و صاحبان ثروت قرار نداده است. تغییر چهره شاعری، استفاده از زبان، لحن و آهنگ حماسی، بیان نمادین و سمبلیک، ترسیم چهره جامعه، ترسیم چهره ظالمانه حکومت، بیان خفقان حاکم بر جامعه، فقر، مبارزه و تلاش برای رهایی از ظلم حاکم و... را می توان از مهم ترین کنش های وی برشمرد.

    کلید واژگان: پی یر بوردیو, نظریه عمل, کنش, منش, اخوان ثالث
    Rahim Karami, Arezu Pooryazdanpanah *

    Society and literature have a reciprocal and reciprocal relationship and literary works are creatures of life and the social environment. Bourdieu's theory of the practice of interaction between literature and society and their mutual impact on each other. The field, mode, and action form the three pillars of the theory of action. This theory is one of the applied theories for the sociological analysis of literary texts which is based on the theoretical framework of this research. In this speech, the final collection of Shahnameh, the hymns of Akhavan-Saleh, is based on the theory of Bourdieu's action with a descriptive analytical approach. The research findings indicate that the Brotherhood is located on an independent pole below the Persian poetry production field. He has a stable and stable clerk and has never put his poetry at the mercy of the masters of power and the owners of wealth. Homeland, return to the past, despair and despair, criticism and protest, alienation, reverence to the rulers of the time, justice and oppression, the harboring of the country's patrons and ... can be one of the most important His actions are cited.

    Keywords: Pierre Bourdieu, Theory of Practice, Action, Manuscript, Akhavan-Saleh
  • آرش مشفقی*، زهرا دوستی
    جامعه شناسی ادبیات،(1) بررسی و تحلیل علمی یک اثر ادبی است. بررسی و تحلیلی که رویدادها، روابط و پدیده های اثر ادبی را بر مبنای اصول جامعه شناسی می سنجد. رمان «پرنده من» اثر فریبا وفی، یکی از آثار داستانی معاصر است که بخشی از اجتماع، با انواع ریزه کاری هایش در آن منعکس شده است. پی یر بوردیو یکی از مطرح ترین جامعه شناسان معاصر فرانسوی است که با ارائه «نظریه عمل» بر مبنای «میدان» و «منش»، به تحلیل جامعه شناسی کنش کنش گران در عرصه اجتماع پرداخته است. این نوشتار بر آن است تا جامعه منعکس شده در رمان «پرنده من» را براساس «نظریه عمل» بوردیو، مورد بررسی و تحلیل قرار بدهد. بر طبق نظریات بوردیو، کنش کنش گران در این رمان، حاصل «میدان و منشی» است که شخصیت ها بدان متعلق اند. از دیدگاه بوریو، چهار سرمایه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نمادین، بیشترین سهم را در مشخص کردن مرز میدان ها دارند و منش (عادت واره ها) افراد در کنار ویژگی های طبقه هر فرد، شکل دهنده کنش افراد در جامعه است.
    کلید واژگان: جامعه شناسی ادبیات, پرنده من, فریبا وفی, پی یر بوردیو, نظریه عمل, میدان, منش یا عادت واره
  • مهدی خادمی کولایی، مجید سرمدی، فاطمه زمانی کارمزدی
    بازخوانی آثار ادبی با رویکردهای تازه به پویایی فضای جامعه ادبی می انجامد. نقد جامعه شناسی در عرصه ادبیات، به بررسی تاثیر متقابل ادبیات و جامعه بر یکدیگر می پردازد و با تحلیل این تاثیر و تاثرها، راهی نوین در برابر کسانی قرار می دهد که دغدغه اصلی ذهن آن ها شناخت انسان و جامعه جدید انسانی است. نگرش جامعه شناسانه به رمان با رویکرد جامعه شناسی زنان، منظری نسبتا نوپدید است که از قابلیت وگنجایی چشم گیری برای بحث های نوین و جذاب در این زمینه برخوردار است. نگارندگان از این نظرگاه و با تکیه بر دیدگاه های «پی یر بوردیو»، نظریه پرداز و منتقد فرانسوی، به بررسی رمان خاله بازی از بلقیس سلیمانی پرداخته اند. سلیمانی در این رمان با نگاهی واقع گرایانه و در عین حال انتقادی به مسایل اجتماعی و فرهنگی ایران، خصوصا وضعیت زنان در دهه شصت و قبل از آن می پردازد. روش تحقیق این مقاله، توصیفی - تحلیلی و بهره ور از دیدگاه جامعه شناسی بر پایه مکتب انتقادی پی یر بوردیو است. در رابطه دیالکتیکی عاملیت و ساختار بوردیو در کنش افراد این داستان، بیشتر بازتولید ساختارهای ثابت فرهنگی وجود دارد؛ اما در پایان رمان، شاهد تولید ساختاری جدید از سوی یکی از شخصیت های اصلی آن هستیم. همچنین مفاهیم بازتاب یافته در رمان خاله بازی ناظر بر آن است که نویسنده آن – خواسته یا ناخواسته - با نگاهی به جامعه در بستر اسطوره ای، تاریخی، پیشامدرن، مدرن و پسامدرن و مقایسه ضمنی آن ها با یکدیگر، رابطه دیالکتیکی عاملیت و ساختار بوردیو را تایید می کند.
    کلید واژگان: جامعه شناسی رمان, پی یر بوردیو, بازتولید ساختار, بلقیس سلیمانی, خاله بازی
  • مریم حسینی، مژده سالارکیا*
    رمان رویای تبت، نوشته فریبا وفی، زندگی سه زن را با سرمایه های گوناگون روایت می کند که همگی برای دست یافتن به آرامش تلاش می کنند؛ اما راه های گوناگونی را برمی گزینند. شناخت روابط و هویت اجتماعی هر جامعه با مطالعه آثار هنری آن جامعه میسر می شود و رمان به عنوان فرم هنری نوین، براساس نظریه بازتاب می تواند برگردان زندگی اجتماعی باشد. به همین سبب با استفاده از رویکردهای جامعه شناسی نوین می توان به بررسی متون ادبی پرداخت.
    «پی یر بوردیو»، جامعه شناس فرانسوی، الگویی متفاوت از فضای اجتماعی عرضه می کند و آن را متشکل از میدان هایی می داند که به سبب حجم سرمایه ها از یکدیگر جدا شده اند. وی با تاکید بر انواع سرمایه ها، جایگاه فرد در میدان و گرایش های ذهنی او، به بررسی کنش های افراد می پردازد.
    در این پژوهش ضمن بیان نظریه بوردیو، به بررسی سرمایه های سه شخصیت زن داستان، جایگاه آنها در میدان ها و شکل گیری گرایش های ذهنی آنان در فضای اجتماعی می پردازیم. به نظر می رسد این سه زن، با وجود زندگی در میدان های متفاوت، تلاش می کنند با سرمایه هایی که در اختیار دارند، به بخش مسلط میدان ها وارد شوند؛ اما به سبب عدم توازن سرمایه ها در طول زمان همیشه موفق نیستند.
    کلید واژگان: فریبا وفی, رویای تبت, پی یر بوردیو, نظریه کنش, سرمایه زنان, سلطه
    Rowya-e-Tabbat novel was written by Fariba Vaghi, it is based on the life of three women on the various invests who try to attain calm, but they choose the different ways. It is necessary to know the relation and social identity in every society, to study the literary works. The novel is a novice literary form due to retention theory that is copy of social life. Hence, it is necessary to use the novice approach in sociology in the literary texts. Pierre Bourdieu is a French sociologist who is different model in the social environment, including the regions which are separated by invests. He certified on the kind of invest, the position of one in the region, the mental approach as well as the person’s actions. This study tries to consider Bourdieu’s theory and to examine the invests of three female characters in the tale, their position, the formation of mental approaches in the social environment. It seems these three women try to own some invest despite living in the different regions, they enter the dominating regions, though they find themselves unsuccessful because of asymmeritical condition in the invests through passing time.
    Keywords: Fariba Vaghi, Rowya-e-Tabbat, Pierre Bourdieu, the Practice Theory, Women's Invests, domination
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال