جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "کمال گرایی" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «کمال گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
دیوان پروین اعتصامی، از نظر اشتمال درون مایه ها و موضوعات متنوع، یکی از بی نظیرترین دیوان های شعر سنتی دوره بعد از مشروطه است که به لحاظ ویژگی های ذکر شده، تا به حال از ابعاد گوناگون مورد واکاوی قرار گرفته است و بیشتر، بعد اجتماعی و مناظرات او را در نظر داشته اند که همین عامل، شعر پروین را به عنوان شعری انتقادی-مناظره ای، معرفی کرده است. یکی از مهم ترین درون مایه های شعری او که تا حدودی مغفول مانده است، طرح مباحث زاهدانه و دنیاگریزانه است. هرچند پروین شاعری عارف مسلک و زاهدمآب نیست اما با توجه به شخصیت درون گرایانه او، از پرداختن به مباحثی چون پرورش باطن و تقویت کمالات معنوی غافل نبوده است. مبارزه با هواهای نفسانی، کناره گرفتن از جهان، دامها و مکرهای روزگار، اسارت تن، جاه طلبی، عمر ناپایدار و...؛ از عمده ترین نمودهای این بخش از تفکرات و اندرزهای پروین هستند. در این تحقیق، تلاش شده است تا به روش توصیفی- تحلیلی، جنبه های متنوع این قسم از اندیشه ها و باورهای پروین مورد بررسی قرارگرفته و هم خوانی و هم سویی اندیشه های زهدمدارنه او با نوع رفتارهای افراد جامعه نیز مشخص گردد. یافته های تخقیق، بیان گر آن است که در اشعار پروین، دنیا و مظاهر فریبنده آن در قالب اندرزها و انذارهایی چون: دام جهان، فریب جهان، ناپایداری جهان و بی مهری جهان؛ بیشترین بسامد کاربردی را دارند.
کلید واژگان: پروین اعتصامی, زهد, دنیا دوستی, دنیاگریزی, کمال گراییThe Parvin Etisami's Divan is one of the most unique divans of traditional poetry in the post-constitutional era, in terms of the content of various themes and topics, which has been analyzed from various dimensions in terms of the mentioned characteristics. Moreover, they have considered his social dimension and debates, which has introduced Parvin's poetry as a critical-debating poem. One of the most important themes of his poetry, which has been neglected to some extent, is the ascetic and mundane themes. Although Parveen is not a mystic poet by profession and an ascetic, but due to his introspective personality, he has not neglected to address issues such as inner cultivation and strengthening of spiritual perfections. Struggle with carnal moods, withdrawing from the world, snares and tricks of the times, captivity of the body, ambition, unstable life, etc.; One of the main manifestations of this section are Parvin's thoughts and instructions. In this research, an attempt has been made to analyze various aspects of Parvin's thoughts and beliefs in a descriptive-analytical way, and to compare and align his ascetic thoughts with the behavior of people in the society. to become clear. The findings of the research show that in Parvin's poems, the world and its deceptive manifestations in the form of warnings and warnings such as: the trap of the world, the deception of the world, the instability of the world and the unkindness of the world; They have the highest applied frequency.
Keywords: Wisdom, Mysticism, Worldly aversion, Perfectionism -
داستان بلوهر و بوذاسف حاوی سرگذشت بوداست و پس از قرن ها با حکایات و سخنان حکمت آمیز درآمیخته و در قالب تمثیل ها و داستان های عبرت انگیز بیان شده است. این تمثیل ها از زبان فرزانه ای وارسته به نام «بلوهر» برای ارشاد «بوذاسف» و ترغیب وی برای رهاکردن جاه دنیا و تشویق برای یافتن حقیقت نقل می شود. در این داستان بیشتر بر مفهوم کمال گرایی تاکید شده است. کمال گرایی به معنای بالاتر رفتن، بلند شدن، رسیدن به اوج، گرایش به رشد و پیشرفت و تعالی و کامل تر شدن، مهم ترین ویژگی انسان است و خود شناسی تنها نشان انسان پخته و فرهیخته است که در ادب تعلیمی بر آن تاکید می شود. این الگو در میان تمام ملت ها، ادیان و مکاتب با عناوین متفاوت مطرح شده است. در اسلام با هدایت تکوینی، در عرفان با سیر و سلوک به سوی حضرت حق و در تعالیم بودا با تمرکز روانی یا مراقبه می توان به نیروانا یا آزادی از اوهام و رهایی از رنج و تعلقات دنیای فانی رسید. بدین ترتیب انسان همواره در اقیانوس زایش های دوباره، گذرگاهی یافته و به کمال می رسد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر روش کتابخانه ای مراحل نمادین فرازپویی در داستان تعلیمی بلوهر و بوذاسف را مورد بررسی قرار می دهد و بن مایه های اصلی و شاکله مفهومی این کتاب تعلیمی را نشان می دهد. با ارزش تعلیمی این اثر آشنا می کند بن مایه ها و شاکله مفهومی آموزش آن را بیشتر آشکار می کند. این داستان در پیرنگ پاگشایی، دارای کهن الگوهای تولد قهرمان، پیر فرزانه، آنیما، سایه است. در پیرنگ سیر و سلوک و نیمه دوم زندگی، وحی و الهام، فراخوان و دعوت به سفر، قبول دعوت، جدایی و عبور از آستانه، تشرف به سرزمین خاص دیده می شود. در مرحله سوم کهن الگوها و در بازگشت به خویشتن، کهن الگوی خویشتن با تجلی حق تعالی، بازگشت و فرازپویی مشاهده می شود.
کلید واژگان: ادب تعلیمی, بلوهر و بوذاسف, کهن الگو, کمال گرایی, فرازپوییThe story of Bilawhar and Yudasaf contains the history of Buddhism and after centuries it has been mixed with anecdotes and philosophical words and narrated in the form of parables and instructive stories. These parables are narrated by a pious sage named Bilawhar to guide Yudasaf and encourage him to leave the world and find the truth. In this story, the concept of transcendence is emphasized. It means going higher, rising, reaching the peak, tending to grow and progress, excelling and perfection, and self-knowledge is the only sign of a mature and cultured person, which is emphasized in educational literature. This model has been proposed among all nations, religions and schools with different titles. In Islam, it can be reached nirvana or freedom from illusions and sufferings and attachments of the mortal world through spiritual focus or meditation in the teachings of Buddha. In this way, man always finds a passage through rebirths and reaches perfection. This research investigates the symbolic steps of transcendence in the dialectic story of Bilawhar and Yudasaf with a descriptive-analytical method and based on the library method and it indicates the main principles and conceptual structure of this dialectic book.
Keywords: Didactic Literature, Bilawhar, Yudasaf, Archetype, Transcendence -
انسان در هر جایگاه معرفتی که قرار گیرد هم خویشتن خویش را متمایز از دیگر عناصر هستی می داند و هم پیوسته در کنشی متقابل با پدیده های زیستی و جامعه شناختی به سر می برد. یکی از مباحث مهم در دانش جامعه شناسی بررسی ظرفیت وجودی انسان ها و شیوه برخورد آنان با مباحث پیرامون و شرایط اجتماعی خانواده، سرزمین و جهان است که از این دو پدیده اغلب تحت عنوان «من» اجتماعی و «من» فردی یاد می شود. بررسی اشعار فروغ فرخزاد که قسمت عمده ای از آن برخاسته از ضمیر ناخودآگاه انسانی و در پیوند با رمانتیسم و در نهایت سمبولیسم سیاسی- اجتماعی است، می تواند نمودهای گوناگون «من» فردی و اجتماعی فروغ را به عنوان زنی ایرانی در دوره ای از تاریخ اجتماعی ایران، که دوره گذار محسوب می شود تبیین کند. بررسی حاضر بیانگر آن است که علاوه بر وجود من تغزلی در همه دوره های شعری و زندگی فروغ البته با سیر نزولی، وجود تقابل و ناسازواری من فردی و اجتماعی و در نهایت غلبه من اجتماعی کمال گرا و تحول طلب و بیان نارضایتی ازآنچه که در جامعه انسانی می گذرد از نمودهای برجسته شعر فروغ خصوصا در نیمه دوم زندگی شعری فروغ محسوب می شود. فردگرایی و سپس اجتماعی شدن و «از نو اجتماعی شدنی» از سویی گویای تحول اجتماعی و تاثیری است که بر ایفای نقش اجتماعی فروغ گذارده است و از سویی دیگر شعر او را تصویرگر جامعه سرد و رو به اضمحلال قرار داده است.کلید واژگان: فروغ فرخزاد, من اجتماعی, من فردی, تقابل, کمال گرایی, یاس اجتماعیHuman beings, regardless of their epistemic perspectives, consider themselves distinct from other elements of existence while having mutual interactions with different biological and sociological phenomena. Two of the most important topics in sociological sciences is the study of the existential capacity of humans and the study of their social interactions with the family, the homeland, and the world. These two subjects are often referred to as, respectively, individual self and social self. The study of Forough Farrokhzad's poetry can reveal various personal and social manifestations of her as an Iranian woman. This is because her poetry is mainly arisen from the subconscious and is associated with social realism and symbolism. The present study shows that an individual self has always been present—albeit with a declining course—in all periods of Forough's life and poetry. Moreover, the study clarifies how individual self and social self confront with each other and how a perfectionist and reformist social self eventually dominates. In connection to this issue, it will be shown that the expression of dissatisfaction with what is happening in human society is one of the prominent features of Forough's poetry.Keywords: Forough Farrokhzad, individual self, social self, confrontation, social desperation, perfectionism
-
نشریه زبان پژوهی، پیاپی 38 (بهار 1400)، صص 157 -183
پژوهش های اخیر نشان داده که در یادگیری زبان دوم، سازه های اضطراب و کمال گرایی به عنوان عامل های مهمی در عملکرد زبان آموزان نقش دارند. در مقاله حاضر، تعداد 400 زبان آموز انگلیسی 15 تا 30 ساله که در موسسه های آموزشی خصوصی زبان انگلیسی شهر تبریز و در ایران نام نویسی کرده بودند، شرکت داده شدند. سطح مهارت های زبانی شرکت کنندگان در محدوده بالاتر از اندازه متوسط بود که با برگزاری آزمون تعیین سطح (آزمون استاندارد ای.سی.تی.اف.ال)، پیش از شروع کلاس ها، به وسیله استادهای موسسه مشخص گردید. برای برآورد میزان کمال گرایی، اضطراب و خودهای زبان دوم به ترتیب از مقیاس کمال گرایی چندبعدی (Hewitt & Flett, 1991)، مقیاس اضطراب زبان خارجی (Horwitz et al., 1986) پرسش نامه چهارقطبی هویتی تایلور (Taylor, 2010) بهره گرفته شد. پیشرفت زبان آموزان، با توجه به نمره های آزمون پایانی آن ها سنجیده شد. نتیجه پژوهش حاضر نشان داد که کمال گرایی با اضطراب رابطه معناداری دارد و رفتار کامل زبان آموزان کمال گرا در گستره فردی و اجتماعی می تواند آن ها را مضطرب سازد. این امر افزون بر اضطراب فراگیران، هویت آن ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛ به گونه ای که اعتماد به نفس پایین تر زبان آموزان بر یادگیری آن ها تاثیر می گذارد. در پایان، دریافتیم که کمال گرایی های مبتنی بر خود و اجتماع با ساختار خود زبان آموزان رابطه معناداری دارد. همچنین، یافته های پژوهش مشخص کرد که به واسطه خودهای موجود، در فراگیران زبان دوم، یک رابطه ساختاری از کمال گرایی تا اضطراب یادگیری زبان دوم -بر پایه پیشرفت زبان انگلیسی آن ها- وجود دارد.
کلید واژگان: کمال گرایی, اضطراب, خود, پیشرفت زبانیLanguage research, Volume:13 Issue: 38, 2021, PP 157 -183Individual differences are known to play a crucial role in the acquisition of a second language (L2). An especially important variable of this type is perfectionism. Recent studies (e.g., Erozkan, 2016; Flett, Hewitt., Su., &n Flett., 2016) have sought to explain the relationship between this variable and anxiety. However, this task is complicated by the fact that the mechanism or process which underlies this relationship is believed to implicate various mediator variables. Among these are the roles of the self (Mercer & Williams, 2014). In recent years, the key role of the self in second language acquisition (SLA) has also increasingly been gaining recognition from SLA scholars and practitioners (Mercer & Williams, 2014), since being human implies the reflective consciousness of having a selfand the nature of the self is the very essence of being human (Lewis, 1990). It is worth noting that previous studies have investigated only some, but not all, of the variables under scrutiny in the present study. Accordingly, the overriding goal of the current project was to investigate the relationships among perfectionism, anxiety, and language achievement in the L2 context, considering the mediating roles of self. Another key feature of this investigation was that Iranian learners of English (ILEs) will be the L2 group of interest. To date, relatively little work has been done on this group, regardless of the specific topic. In addition to fulfilling the research goal stated above, this study achieves several significant advances in the field of SLA; for example, it will increase the meagre amount of research that has been done on ILEs to date. By extension, it willalso help L2 learners in general to be more aware of the factors that affect learning. In addition, it will provide teachers, teacher educators, curriculum designers and researchers with a better understanding of the above factors. The target population in this study were 400 EFL learners within the age range of 15-30 who enrolled in private language learning institutes in Iran. The participants’ proficiency levels fell within the range of upper-intermediate to advanced sub-levels of ACTFL Proficiency Guidelines as determined by a placement test already administered by the institutes. To estimate perfectionism, Multi-dimensional Perfectionism Scale MPS was used (Hewitt & Flett, 1991). For anxiety factor, Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) was utilized (Horwitz et al., 1986). Learners’ L2 Self was measured by application of Taylor’s Quadripolar Identity Questionnaire (2010) structured into 4 primary scales representing the four self-categories (private self, ideal self, public selves, imposed selves). Learners’ language achievement was obtained from their final exam scores. The participants were asked to fill out the related questionnaires. To draw the sample, probability sampling was used. The sampling method in the present study was stratified sampling: five institutes were selected randomly as the accessible population. All the instruments were administered by regular EFL teachers, with the support of bilingual aides when needed. All study measures were administered to the participants in the form of a take-home survey to be returned in the next session of the class. Using a descriptive correlational design, the predictive independent variables in this study are types of perfectionism, FLA and L2 achievement are the dependent variables, and L2 selves is mediating variable. The participants’ scores on the final exam were collected. Initially, Cronbach’s alpha coefficient was computed to estimate the internal consistency estimate of the reliability of the four questionnaires. Then the data collected by means of questionnaires was explored using correlation analysis and structural equation modeling (SEM). The software package SPSS 24.0 and Amos 8. were used for the descriptive statistics and the correlation analyses, respectively. Reflecting on the research findings, it is assumed that there exists a structural relationship from perfectionism to FLCA and English language achievement via the mediating role of L2 Selves. Two models were considered to test the hypothesis. The first model evaluated the effect of perfectionism on achieved score through selves and anxiety constructs. The second model assessed the effect of perfectionism on achieved score through selves’ sub-factors and anxiety constructs. In the light of the results, values of fit indices show that all the models have a good fit and for the each of two models it is in good and the least acceptable level considering the value of goodness of fit indices, proportation of chi-square to degree of freedom, RMSEA, CFI, NNFI, GFI, and AGFI. In other words, they are in the least acceptable limit for accepting the model. Overall, the findings of this study are important for researchers, university teaching staff, and the students themselves. It is hoped that increasing and detailed knowledge about the dynamics of foreign language perfectionism, anxiety, and self-will enlighten foreign language educators and researchers. Thus, these people can be in a better position to help to reduce the perfectionistic tendencies and as a result anxiety in the English classroom that will better help the students to benefit from English language learning
Keywords: perfectionism, Anxiety, self, Language achievement -
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین انگیزه یادگیری زبان آموزان مونث و مذکر ایرانی و شخصیت آنها از دو جنبهسرسختی و کمال گرایی انجام گرفت. ساختار این تحقیق طرح توصیفی رابطه ای بود. شرکت کننده گان این تحقیق100 نفر دانشجوی مونث و مذکر ایرانی از میان رشته های زبان انگلیسی بودند که به صورت تصادفی از بین زبانآموزان گروه انگلیسی انتخاب شدند. سه پرسشنامه اعم از پرسشنامه انگیزه، سرسختی، و کمال گرایی بین زبانآموزان زن و مرد توزیع شد. تحلیل آماری با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی نمونه هایمستقل برای پاسخگویی به سوالهای تحقیق که آیا رابطه یا تفاوت معنی داری بین انگیزه زنان و مردان و شخصیتآنها وجود دارد یا نه صورت گرفت. نتیجه بدست آمده نشان داد که رابطه معنی داری بین انگیزه یادگیری زبانآموزان و سرسختی آنها در گروه مردان و زنان وجود ندارد. همچنین ، طبق نتایج بدست آمده، رابطه معنی داری بینانگیزه یادگیری زبان آموزان مرد و زن و کمال گرایی آنها وجود نداشت. بعلاوه، طبق تحقیقات به عمل آمده تفاوتمعنی داری بین انگیزه زبان آموزان زن و مرد از لحاظ سرسختی و کمال گرایی مشاهده نشد.کلید واژگان: انگیزه, هویت, سخت گرایی, کمال گراییJournal of English Language Pedagogy and Practice, Volume:10 Issue: 20, Spring - Summer 2017, PP 187 -207The learners’ identity is one of the most important key elements of learning to motivate learners to learn English. The aim of this study was to investigate the relationship between the male and female EFL learners’ motivation and their identity with a focus on gender. The study had a descriptive correlational design. The participants of this study were 50 Iranian male and 50 female postgraduate English majors, aged between 23 and 41, who were selected through convenient sampling. Three questionnaires of motivation, hardiness, and perfectionism were distributed among the participants. The results of Pearson correlation analyses demonstrated that there was not a significant relationship between EFL learners’ motivation and their hardiness in both genders. Also, the results showed no significant relationship between EFL learners’ motivation and their perfectionism in the two groups. Moreover, the results of independent-sample t-tests failed to find any significant difference between male and female students’ motivation and their hardiness and perfectionism.Keywords: motivation, Identity, hardiness, perfectionism
-
کمال گرایی(Bildung) اصطلاحی آلمانی و به معنی «رمان رشد و شکل گیری» (Formation) نوجوان است. در این گونه رمان ها، نوجوان دوران کودکی را با تجربیاتی گوناگون پشت سرمی گذارد و معمولا با بحرانی روحی مواجه می شود، سپس به بلوغ و رشد ذهنی می رسد و از هویت و اصالت شخصیت و نیز نقشش در جهان آگاهی می یابد. در رمان کمال گرایانه «حتی یک دقیقه کافیست» از صالحی با سیرتحول شخصیتی دختر نوجوان به نام «رها» مواجهیم که در انتهای رمان به مرحله تکوین که همانا هویت گمشده خویش است، دست می یابد. در رمان نوجوان پرفروش خارجی «ماهی طلا» اثر ژان لوکلزیو(متولد1940م.)، دختر نوجوان مراکشی به نام «لیلا» که در کودکی ز قبیله خود دزدیده می شود. همه عمردرجستجوی هویت گمشده خویش است. این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی با تلفیق الگو و تفکرکمال گرایی شخصیت رها ولیلا تلاش دارد به این مهم دست یابد. از نتایج تحقیق برمی آید که بسامد شخصیت «جستجوگر» و ماجراجو و کنجکاو در میان قهرمان دو داستان بیش از دیگر مصادیق درتکامل وتکوین شخصیت دو نوجوان مشهوداست.کلید واژگان: کمال گرایی, تکوین شخصیت, ماهی طلا, لوکلزیو, حتی یک دقیقه کافیست, صالحی
-
خاقانی شخصیتیبزرگ و دانشمندی دارای ذوق و قریحه سرشار بود. او خود به بزرگی خویش واقف بود، و در اشعارش بارها به آن اشاره کرده است؛ اگر چه این تمایل به ستایش خویشتن در اشعار شاعران بزرگ دیگر، چون سعدی، حافظ و... نیز دیده می-شود؛ اما خاقانی در این راه پای فراتر نهاده است. شاید داشتن چنین توانمندی هایی موجب شده که شخصیت او به گونه ای شکل گیرد که دیگران را به هیچ شمارد، خود را بی بدیل و نظیر بپندارد، ارتباطات شکننده ای با دیگران داشته باشد و عنصر تفاخر جزء ویژگی های سبکی وی به شمارآید. ویژگی هایی که از نظر دانش روانشناسی، ویژگی های یک فرد «خودشیفته» قلمداد می شود. خاقانی انسانی کمال گرا و جاه طلب نیز بوده است، کسی که می خواست همه چیز مطابق آرمان های او باشد، و البته باید گفت، همین کمال-گرایی نیز یکی از خصوصیات افراد خودشیفته است.
در این مقاله پس از مراجعه به منابع و کتاب های روانشناسی و استخراج ویژگی های خودشیفتگی، آثار افضل الدین بدیل خاقانی با آن ها سنجیده شده، و ویژگی های شخصیتی وی که برجسته ترین آن ها خودشیفتگی است، تحلیل و بررسی گردیده است.
کلید واژگان: انتقاد ناپذیری, خاقانی, شخصیت خودشیفته, فخریه, کمال گرایی, هیچ پنداری دیگران -
این مطالعه به بررسی ارتباط بین کمال گرایی، اضطراب خواندن و دست یافت خواندن در زبان انگلیسی می پردازد. در این راستا، 134 دانشجوی کارشناسی رشته زبان انگلیسی پرسشنامه های مرتبط با کمال گرایی و اضطراب خواندن را تکمیل کردند. نمرات پایان ترم دانشجویان در درس خواندن و درک مفاهیم نیز به عنوان معیار دست یافت آن ها در خواندن زبان انگلیسی مورد توجه قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که از میان سه بعد کمال گرایی تنها کمال گرایی جامعه مدار پیش بینی کننده معناداری برای اضطراب خواندن و دست یافت خواندن است. همبستگی منفی معناداری نیز بین اضطراب خواندن و دست یافت خواندن به دست آمد. نتایج این مطالعه محققان را بر آن داشت تا در ارتباط بین کمال گرایی و دست یافت خواندن نقشی میانجی برای اضطراب خواندن قائل شوند. بدین ترتیب مدلی فرضی از ارتباط بین سه متغیر کمال گرایی، اضطراب خواندن و دست یافت خواندن ارائه شد که می تواند الهام بخش پژوهش های آینده باشد.
کلید واژگان: انگلیسی به عنوان زبان خارجی, کمال گرایی, اضطراب خواندن, دست یافت خواندن, روان شناسی زبانThis study investigates the link among the personality trait of perfectionism, reading anxiety and reading achievement. To this end, the participants filled the perfectionism and reading anxiety questionnaires. With respect to the measurement of reading achievement, student's final scores on the end of the semester test were used. The results showed that socially prescribed perfectionism is a significant predictor of both reading anxiety and reading achievement. Also, negative correlation was observed between reading anxiety and reading achievement. The results of the study led the researchers to hypothesize a mediating role for anxiety in the relationship between perfectionism and reading achievement. A hypothetic model regarding the relationship of these three variables was put forth which can act as a source of inspiration for future research. -
در بررسی اشعار تغزلی به عنوان یک نوع ادبی که شعرای رنسانس ایتالیا مبدع آن بودند و تا قرن هفده ادامه یافت‘ متوجه این نکته می شویم که پترارک نه تنها عناصر این سنت شعری را بنیاد نهاد بلکه به نظر می رسد که او خود به نوعی جزء اساسی و جداناپذیر آن نیز شده است. از جمله عناصر مهم این سبک شعری می توان به مواردی مانند تصاویر کمال گرایانه از معشوق‘ تم تصعید و تعالی و لحن غمبار عاشق اشاره نمود. در بررسی اشعار تغزلی جان دان به تغییر این عناصر بر می خوریم که با فضای شعری پترارک متفاوت است. دان‘ به عنوان یک شاعر متافیزیک‘ در راستای مضامین شعری خود از عناصر سبک پترارکی در غزلیاتش استفاده می کند. به این ترتیب گاهی این عناصر استهزاء می شوند تا پاکی عشق را زیر سؤال ببرد و گاه با لحنی جدی تا طبیعت پارادوکسی عشق را منعکس می کند. هدف این مقاله ابتدا بررسی عناصر پترارکی در نوع ادبی شعر تغزلی است و سپس به تحلیل این عناصر و جایگاه آن در غزلیات دان خواهد پرداخت.
کلید واژگان: پتراکیسم, اشعارتغزلی, جان دان, تعالی, سونات, کمال گرایی -
در میان زبانشناسان و متفکران معاصر افراد بسیاری هستند که کاربردشناسی را جزئی از دانش زبانشناسی نمی دانند زیرا عمدتا «بافت متکی» است و مطالعه بافت نیز گاهی به دلیل وسعت نظر ناممکن می نماید. اما حتی دیدگاه زایشی معاصر تمام تلاش خود را – که کوشش در پی یافتن نظریه ای درباره توانش زبانی است – زیرمجموعه ای از نظریه کنش می داند. این مقاله با این فرض نوشته شده است که کاربردشناسی به مثابه بخشی از دانش زبانشناسی شیوه نویی از تحلیل معنی می تواند به دست دهد. و در پی آن است که خاستگاه آن را در فلسفه زبان بیابد. ویتگنشتاین با رویکردی بدیع زمینه ظهور آن را فراهم کرد. این شیوه از آرای ویتگنشتاین ریشه گرفت و توسط نقشگرایان رشد کرد. در این نوشته سعی می شود تا روشن شود که چگونه نگرش فلسفی، نسبت به جهان و پدیده های ذهنی دیدگاه ما را نسبت به زمان تعیین می کند. کاربردشناسی هرگز نمی توانسته است در درون کمال گرایی و نامگرایی پدید آید زیرا آنها معتقدند که لفظ موجب اغوای ذهن است بلکه کاربردشناسی زاییده تفکر پراگماتیت و تجربه گرایانه است.
کلید واژگان: کاربرد شناسی, نظریه کنش, کمال گرایی, نامگرایی, تجربه گرایانBetween the contemporary linguists and thinkers there are so many who do not account pragmatics as a component of linguistic science and theory. It is because pragmatics is mainly concerned with context (context – based) and we know that the study of the context seems sometimes impossible – because of its being infinite. But even the contemporary generative school of linguistics which pursuits a theory of competence considers such a theory as a sub-branch of performance theory. This paper has been written with this presupposition that pragmatics if considered as a part of lingistics provides a new way of meaning analysis. This paper will express the origin of such a need in philosophy of language. Wittgenstein provided the prerequisites of such a knowledge by his new approaches to language. Pragmatics as it is today has its roots in wittgenstein’s ideas and it was developed by functionalists. In the present paper it will be tried to show how the philosophical approaches to the world affairs and mental entities determines one’s approach to language. Pragmatics could never be emerged from the idealism and nominclaturism because the idealist believed that words – and language ingeneral – can cause the thought to be misled. Pragmaticism can be just the descent of empiricism and pragmatism.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.