به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ali jaafar al-alaq" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «ali jaafar al-alaq» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی ali jaafar al-alaq در مقالات مجلات علمی
  • حسین الیاسی مفرد*، زینب قاسمی اصل
    لقد تجاوزت طرق معالجه النصوص إطار الاهتمام بالانساق الشکلیه واصطبغت طرق معالجه النصوص والخطابات بصبغه المنهجیه والعمق، لاسیما بعد ظهور الاتجاهات النقدیه الجدیده وخاصه بعد ولاده التحلیل النقدی للخطاب. معالجه الخطاب وفق هذا الاتجاه النقدی الجدید، تتم فی المستویات المختلفه وفی الحقیقه اللقاء مع النص لقاء منهجی موسوم بالعمق والرویه الشمولیه التی تطل علی الفضاء والاجواء المسهمه فی تکوین النصوص والخطاب وتحلیل الخطاب والعکوف علیه ومعالجه نوع النزوع الإیدیولوجی للخطاب ومعالجه علاقته مع ممارسات السلطه او دوره فی تغییر هذه الممارسات من المفاهیم الاثیره فی التحلیل النقدی للخطاب. من اهم مناهج التحلیل النقدی للخطاب منهج "لاکلا" و"موف" ویسعی هذا المنهج النقدی لتتبع حرکه الدوال المختلفه داخل الخطاب ویعالج الاشراط الوثیقه بین عناصر الخطاب وموضوعاته ومکوناته ویقوم بدراسه الدوال المرکزیه والمتحرکه فی الخطاب کما یبین الاتجاه الإیدیولوجی للخطاب وفعل الابراز والتهمیش والسجال الخطابی من المفاهیم الاساسیه المطروحه فی هذا المنهج النقدی. تحاول هذه الورقه النقدیه معالجه قصیده "اول الارض هذا" ل "علی جعفر العلاق" من الاصوات الشعریه الممیزه وفق منهج "لاکلا" و"موف" فی التحلیل النقدی للخطاب. تشیر النتایج إلی ان موضوع فلسطین یمثل الدال المحوری فی هذا الخطاب الشعری والسجال فی مستوی الخطابات یحدث بصراع الخطاب الشعری مع خطاب التطبیع والمساومه ویحتوی الخطاب الشعری علی مجموعه من الدوال المتحرکه التی تعزز الدال المحوری فی هذا الخطاب الشعری. یقوم الشاعر بالترکیز علی الدال المحوری وإبرازه عبر الوسایل الخطابیه التوثیقیه مثل تکرار لفظه فلسطین وابتناء عملیه النصوصیه للتاکید علی حتمیه خروج المحتل وتحریر فلسطین ویستخدم الشاعر لغه السخریه فی هذا الخطاب الشعری لتهمیش الآخر المحتل وتهمیش الخطاب العربی الحاضر ویقوم الشاعر فی خطابه الشعری بتقویض الانظمه الحاضره وحضور مجموعه من الدوال والإشارات الخطابیه التی تحمل وظیفه بث التوثیقیه والیقینیه فی میدان الصراع والنضال، تکرس الوعی الممکن المستقبلی للخطاب الشعری وعبر الاعتماد علی عملیه النصوصیه یسعی الشاعر فی هذا الخطاب الشعری لخلق الهیمنه للدال المحوری فی قصیدته بغیه خلق الحاله الانجذابیه المنشوده.
    کلید واژگان: العراقی المعاصر, علی جعفر العلاق, التحلیل النقدی للخطاب, لاکلا وموف
    Hosein Elyasi Mofrad *, Zeinab Ghasemiasl
    With new critical tendencies, especially after the emergence of critical discourse analysis, text analysis methods surpassed the structure framework Analyzing texts and discourses has become an, organized and deep index. Examining the address with this new critical method is conducted at various levels. text analysis is a systematic, deep and comprehensive analysis that relies on the context and atmosphere of text and discourse production. Analyzing the discourse and focusing on it, examining the ideological tendency of the speech and its relationship with the power relations or the role of the address in changing these relations are among the chief concepts in critical discourse analysis. Lacla and Mouffe's model is one of the most important methods of critical discourse analysis that makes an effort to investigate the movement of different signifiers within the discourse. It also examines the deep connection between the elements, topics, and components of discourse and central and floating signifiers. Also, the ideological tendency of speech, the process of highlighting and marginalization, and discourse conflict are among the fundamental concepts raised in this critical approach. This research aims to study the ode "This is the Beginning of the Earth" by Ja'far al-Allaq, one of the prominent poets of Iraq, with the critical discourse analysis approach of Lacla and Mouffe. The research results suggest that Palestine is the central signifier of this poetic discourse and that there is a discourse conflict at different levels, with the conflict between the resistance discourse and the discourse of normalizing relations with Israel. This poetic discourse consists of floating signifiers that reinforce the central signifier. By focusing on the significant signifier, the poet accentuates the concept with discourse instruments such as repeating the word Palestine and emphasizing the certainty of the occupier's departure and freedom of Palestine. In this poetic discourse, the poet seeks to marginalize the occupier and the current Arab address by mockery. The poet condemns the current government in his poetic speech. The presence of a set of discourse signifiers and symbols that carry the task of reassuring and hope in the field of conflict injects specific knowledge and awareness to establish a promising future; Moreover, by using intertextuality, it seeks to strengthen the hegemony of discourse and reinforce the central signifier to create a state of desirable tendency.
    Keywords: Ali Jaafar Al-Alaq, Contemporary Iraqi Poetry, critical analysis of the discourse, Lacla, Mouffe
  • حسین الیاسی*، زینب قاسمی اصل، حبیب کشاورز
    السیمیاییه منهج جدید یسهم إسهاما کبیرا فی فهم النص وخبایاه بعد تجاوز الظاهر العلاماتی للنص؛ وتتسم الدراسه السیمیاییه بالحرص الشدید علی فهم النص وفهم العلامه الادبیه، وهی علاقه جدلیه مع النص للنفاذ إلی الکنه النصی، وایضا تعطی الفرصه لکشف اعمق عما یحتویه النص الادبی؛ وتتاتی اهمیه الدراسه السیمیاییه من دورها فی استنطاق النص واستجلاء الحقیقیه النصیه، ومما لا یخفی علی الجمهور هو ان النص فی صورته الظاهراتیه ایقونه من العلامات، والمنشیء یغطی المعانی والمقاصد بغلالات من الغموض والإبهام، من دون ان یقدمها علی طبق من الذهب للمتلقی، مما یجعل السیمیاییه تحظی بهذه المکانه السامیه عند المشتغلین بتحلیل النصوص، نظرا لدورها الکبیر فی فهم النص وفهم مقاصده وإزاله المسافه بین النص وبین المتلقی. منهج عصام واصل السیمیایی منهج متکامل فی الدراسه السیمیاییه تبناه الناقد، عصام واصل، من المناهج والمدارس السیمیاییه المختلفه واسقطه علی مجموعه من القصاید فی کتاباته النقدیه، وهذا المنهج خلیط واعی بین طروحات رواد السیماییه فی الخطاب الغربی وما جاء فی الخطاب النقدی العربی المعاصر. یحاول هذا البحث دراسه قصیده طایر یقبل من مذبحه من دیوان سید الوحشتین؛ والمنهج المتتبع فی هذه الورقه التی تعکف علی قصیده علی جعفر العلاق بالفحص والتحلیل، هو منهج عصام واصل السیمیایی؛ وتاتی اهمیه البحث من دور السیمیاییه فی فهم النص وبلوغ الوعی الحقیقی عن هذه القصیده الثوریه من جهه، ومن جهه اخری تنطلق عن الصله العمیقه بین شعر العلاق ومنظوره الرویوی والواقع المعیش، مما یستوقفنا للوقوف عنده بالفحص والتحلیل. هذه القصیده من اشهر قصاید العلاق، وهی تطفح بالإشارات والشفرات الجمالیه والروافد المختلفه، وتتمتع بالعمق السیمیایی، وتقودنا إلی الوعی الثقافی والحضاری لعلی جعفر العلاق. تشیر النتایج إلی ان الجمل البدییه والاختتامیه تتمتع بالخاصیه السیمیاییه البارزه ویستخدم العلاق فی هذا النص الشعری المکونات الخطابیه المختلفه للتعبیر عن الحاله الماساویه للعراق تحت الاحتلال الامریکی، وفی المستوی العمیق من الدراسه تبین ان هذه القصیده عارمه بالرافد التراثی، واستخدم الشاعر فی منظومته الشعریه المنسجمه المتکامله، مجموعه من الرموز المختلفه المرتبه بالحضاره الآشوریه والرموز الخاصه ببلاد الرافدین، للتعبیر عن ماساه الواقع العراقی، ونری المسار الصوری المتنامی فی التعبیر عن سلبیه الواقع العراقی او فاعلیه المرحله الزمنیه قبل الاحتلال والمربع السیمیایی المتکون من الالفاظ والصور الشعریه والتراکمات الخطابیه لا یخرج عن إطار التشاکل فی الحاله السلبیه او التشاکل الدلالی المرتبط بالمرحله الزمنیه قبل العاصفه الامریکیه او المفارقه والضدیه بین المرحلتین المختلفتین وفق النص الشعری.
    کلید واژگان: علی جعفر العلاق, قصیده طائر یقبل من مذبحه, السیمیائیه, عصام واصل
    Hossein Elyasi *, Zeinab Ghasemi, Habib Keeshavatz
    Semiotics is one of the new critical approaches whose task is to study the sign system of the text or discourse and the anatomy of the text and discourse at the level of symbols and signs. In fact, it is a critical attempt delving into the textual abyss to reach the textual truth, which is the meaning and the textual embodiment after overcoming the apparent sign of the text or discourse. This study aims to investigate the poem ‘A Bird Accepted a Massacre’ by Ali Jaafar Al-Alaq, from the Diwan of Sayyid Al-Wahshetin (2006). The analysis is done using Issam’s integrated theory for reaching full awareness of this poem by relying on the semiotic method and in the various sub-axes. This poem overflows with signs, symbols, and semiotic characteristics, from the title to the last word. Ali Jaafar Al-Alaq, besides employing civilization and civilizational and cultural references and data in his poetry is very keen on linguistic selection and employing the vocabulary in his poetry stemming from awareness and knowledge of the function of language and vocabulary.In fact, the poet establishes the relations and bonds between his poetic text and between the recipient and the poem. It enjoys a delicate poetic awareness and has many semiotic energies from the title as the richness of the text to the text. The poet in this poem is very keen on poetic expression of the predicament and abysmal Iraqi reality as a result of the brutal aggression. What draws attention, as revealed by the semiotic act, is the semantic relationship between the title and the poetic text in the relationship, as we notice in the poem. This title with semantic charge and abundant semiotic energies, which is a shorthand for the connotations inherent in the text and semiotic awareness, reveals that the poet, by formulating this title, expresses the states of labor, the exit from the whirlpool and the massacre, the moment of joy and openness, and the perpetuation of life in the land of Iraq after defeating the factors of occupation and siege. The conclusions in this poem with the semiotic property and the organizational structure of the sentences and the textual structures of this poem serve the purposes of the text and enhance the connotations emanating from the symbols and connotations.When studying the global structure of the poetic text, we see the three sides at the level of textual factors between the sender, the assistant, and the opposition. The rhetorical groupings consisting of various words and signs associated with the textual representatives and the semantic field associated with death and life through the exploitation of suggestive words and according to the semiotic square of Grimas were observed. The results of the study also showed the relationship based on the formation of the negative level and the negative state of the land as a result of war and aggression.
    Keywords: Essam Wasel, Ali Jaafar Al-Alaq, A Bird Accepted a Massacre, Al-Samaimiya
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال