جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "composer" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «composer» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
گوشه ای از فعالیت های ادبی سعدی، قصیده سرایی است. سال ها قبل از دورانی که او پای به عرصه شاعری نهد، زبان قصیده به رشد و کمال خود رسیده بود و شعرا از زبان قصیده سرایان سلف پیروی می کردند. اما در عصر حیات این شاعر بزرگ، بر اثر تحولات اجتماعی-سیاسی، فرهنگ درباری غالب، تغییر یافت و قصیده سرایی با افول مواجه گردید در نتیجه ذهن شاعران با غزل انس گرفت. در این پژوهش، برآنیم تا به این حیطه کوچک از هنرنمایی سعدی (قصیده سرایی) پرداخته، قصاید او را از منظر لطافت های زبانی واکاویم و بدون آنکه به حیطه سبک شخصی شاعر وارد شویم، آنچه را می تواند موجبات نرمی الفاظ را فراهم آورده باشد، نشان دهیم. در همین راستا، سه سطح زبانی یعنی آوایی، لغوی و نحوی، را به شیوه توصیفی-تحلیلی بررسی کرده ایم و با آوردن جدول آماری در بخش هایی از پژوهش، سعی در روشن تر شدن موضوع داشته ایم. سعدی با تسلطی که بر دقایق زبان فارسی دارد، اوزان نرم و جویباری را به خدمت گرفته است. صامت و مصوت ها بیشتر از نوعی هستند که براحتی تلفظ می شوند و چیزی از لطافت شعر نمی کاهند. به ایجاز سخن می گوید در عین حال کلامش روشن و بدون ابهام است. او واژه های نرم را در قصاید بکار گرفته و به شکل مخفف و مشدد کلمات تمایل ندارد. مضامین عرفانی همراه با واژه ها و اصطلاحات آن به صورت مفرد یا ترکیب شده در این اشعار دیده می شوند، گاه زبان و لغات محاوره ای را در چینش ابیات او می یابیم. شگردهای نحوی که موجب شیوایی غزلیات سعدی است در قصاید او نیز راه یافته اند.
کلید واژگان: سعدی, قصیده سرایی, زبان قصیده, زبان غزلOne of the aspects of literary activities of Saadi, the great poet of 7th century, is related to ghaside. Many years ago, when Saadi steps into poetry arena, odd has been reached perfection, and other poets with his same language were progressing. Saadi's poetry life is associated with the cadence of elegy and his tendency is more to lyrics. In this research we are going to show Saadi's art in this little arena. We look up his adds according to linguistic Persian concern. He speaks as a brevity language. At the same time his words are clear and without ambiguity. Subtle language is as a result of Iraqi style. In which the oldness of inflexions and syntax has been seen less in old coordinates complicated of odds language. Saadi enlists soft words in his odds and he doesn't have any tendency in abbreviation language. Mystical themes with its words and terms has been seen same as singular or merged in his odds. Sometimes we find colloquial language and words in his literatures. Syntactic techniques which cause eloquericy in his lyric poems has been seen in his odd and meter of his poems has become soft and consistent. Consonants and vowels in his odds can pronounced easily and nothing will be diminished in his poems. In this opportunity we look up Saadi's odds in 3 levels of phonetics, lexical and syntactic based on descriptive and analytic method and with the use of statistical table that we try to clear the subject
Keywords: Saadi, elegy, Lyric, composer, language of elegy -
فرامرزنامه یکی از منظومه های ارزشمند و نسبتا مفصل پهلوانی پس از شاهنامه فردوسی است. درنگ در تاریخ فرهنگ و ادب ایران نشان می دهد که اخبار مربوط به فرامرز به گونه ای بسیار گسترده در روایات مکتوب و شفاهی موجود است. داستان های این پهلوان به گونه ای پراکنده در شاهنامه، منظومه های پهلوانی پس از شاهنامه، منابع مکتوب و روایت های نقالی و شفاهی حفظ شده است که در مجموع حلقه روایات فرامرز را در ادبیات حماسی ایران تشکیل می دهد. در منطقه کوهمره سرخی فارس چهار روایت شفاهی از منظومه های پهلوانی پس از شاهنامه موجود است که از این میان دو روایت «برزونامه» و «بانوگشسب نامه» در میان برخی از قصه گویان و راویان رواج دارد؛ اما دو روایت «فرامرزنامه»و «شهریارنامه» در ذهن و زبان مردم جایگاهی ندارد. این دو روایت تنها به وسیله مسن ترین و معروف ترین نقال این منطقه- علی حسین عالی نژاد، آخرین بازمانده نقالان و راویان منطقه- روایت می شود. روایت نقالی فرامرزنامه در این منطقه، آمیزشی از حماسه و باورهای اساطیری بومیان منطقه است که واکاوی آن افزون بر ثبت روایتی که پیش از این در هیچ ماخذی ثبت و بررسی نشده است، بخشی از باورهای اساطیری مردم این منطقه را نشان می دهد.
در این جستار نگارنده به مباحث زیر پرداخته است: 1- گزارش روایت نقالی و سپس بررسی تفاوت ها و شباهت های روایت مکتوب و روایت نقالی2- بررسی چگونگی اثرگذاری باورها و اسطوره های بومیان منطقه بر روایت نقالی. 3- بحثی درباره سراینده اثر بر پایه روایت نقالی.کلید واژگان: اسطوره باروری, راویان, نقالی, فرامرزنامه, حماسه سراییFaramarznameh is one of the most valuable and comparatively voluminous epics after Ferdowsis Sahnameh. A reflection on the cultural and literary history of Iran demonstrates that there are a lot of narratives about Faramarz in both written and oral forms. Tales of this hero have been preserved in a scattered way in Sahnameh, post-Sahnameh heroic poems, written sources, raconteurs narratives and oral ones. There are four oral narratives of post-Sahnameh heroic poems in Kohmareh-Sorkhi, a region in Fars province in Iran two of which, namely Borzunameh and Banugosasbnameh are still rampant among some of storytellers and raconteurs, but the other two, Faramarznameh and Shahryarnameh are abandoned among the native people. These last two are narrated today just by Alihossein Alinejad, the oldest and the most famous raconteur of the mentioned region and the last survivor of the storytellers. The raconteurs narrative of Faramarznameh in this area is an amalgam of the epic on one hand and the mythical beliefs of the native people on the other hand. A scrutiny on this narrative will eventuate in recording a narrative that has never been written down before and, moreover, will show some of the mythical beliefs of the people of this region. In the present study an attempt has been made to report the raconteurs narrative and, thereafter, examining the similarities and differences between the written version and the raconteurs one; It also tries to examine the way through which the beliefs and myths of the native people of the region have affected the raconteurs narrative; and finally to discuss the identity of the composer of this work on the basis of raconteurs narrative.Keywords: Myth of fertility, Narrators, Narrative, Composer, Farâmarznâmeh, Banougosasbnameh -
آهنگ در قصاید معاصر تنها دربردارنده بحرهای عروضی نیست. در قصیده های امروزی خواننده نیز همانند سراینده در بازآفرینی متن همکاری می کند به-گونه ای که کوتاه و بلند شدن ابیات، شیوه نگارش واژگان و بخش بخش کردن هر قصیده در باز آفرینی قصیده توسط خواننده، نقشی به سزا ایفا می کند. این شیوه ویژه در نوشتن قصاید، آهنگ خاصی ایجاد می کند که نخست با آفریدن تنش در چشم خواننده و سپس در درون وی، بر آن است تا خواننده را از اندیشه های سراینده و تنش های وی آگاه سازد. سعدی یوسف سراینده ای است که این شیوه در سروده هایش نمودی چشمگیر دارد. ما این شیوه را- که نوعی آهنگ درونی در شعر است- آهنگ سفید می نامیم. فرضیه نویسندگان بر این پایه استوار است که سعدی یوسف از پیشگامان آفرینش آهنگ سفید در شعر معاصر عربی است. این پژوهش بر آن است تا بر پایه نظریه دریافت و با بهره گیری از روش تحلیل و توصیف محتوا به بررسی برخی نمودهای این آهنگ ویژه چون: پراکندگی واژگان، جاهای خالی، روش بخش بخش کردن و نمایش های هندسی در اشعار این سراینده معاصر عراقی بپردازد.
کلید واژگان: آهنگ سفید, سراینده و خواننده, سعدی یوسفSongs in contemporary poems do not merely contain prosodic rhythmics. In today odes, the singers as well as composers partake in creating the work. Hence, the length of the verses, the style of writing, and the arrangement of words play an important role in recreation of the odes by the singer(s). This special method in writing odes creates a particular rhythm. This rhythm create tension in the reader’s eye and then in his soul in order to make the reader aware of poet’s thoughts and tensions. Poet Saadi Youssef is a pioneer in the creation of white rhythm and the manifestation of the rhythm is eye-catching in his poems. This internal rhythm in poems is called white rhythm. In this paper, the authors hypothesized that Saadi Youssef as an Arabic poet is a pioneer in the creation of the white rhythm. The research is to investigate some aspects of this rhythm such as dispersion of words, blanks, segmentations, and geometric representations in the poems of this poet through content analysis theoretically.Keywords: White rhythm, Composer, Singer, Saadi Youssef
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.