به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "dasein" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «dasein» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی dasein در مقالات مجلات علمی
  • جهانگیر صفری، راضیه رئیسی*، عصمت خیبری

    پدیدارشناسی با تحقیقات هوسرل آغاز شد؛ از همان زمان سیر تکاملی خود را آغاز کرد و توسط فلاسفه دیگر گسترش یافت. این سیر تکاملی با تلاش هایدگر ادامه پیدا کرد و به اوج رسید. یکی از جایگاه های برجسته مطالعه هستی، روزمرگی و فضا در عرصه پدیدارشناسی، در بررسی شخصیت رمان هاست؛ به ویژه در شخصیت زنان ایرانی که به دلیل وظایف همسرداری و خانه داری دچار روزمرگی شده، وجود اصیل خود را به فراموشی سپرده اند. در این پژوهش که به روش تحلیلی- توصیفی صورت گرفته، شخصیت زری به عنوان زن خانه دار بررسی  شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که وجود زری از آغاز تا پایان رمان، سه مرحله را طی می کند. 1- مرحله غفلت و واقعیت انسانی تنزل یافته؛ 2- مرحله ترس وآگاهی، پوچی و ناامیدی در نتیجه عوامل درونی و بیرونی؛ 3- مرحله تحول از واقعیت انسانی1 تنزل یافته به واقعیت انسانی اصیل. بنابراین وجود زری درنتیجه روزمرگی دچار پوچی، اندوه و حدیث نفس فراوان با خود است؛ حدیث نفسی که هایدگر از آن با عنوان وجدان یاد می کند، بعد از مرگ یوسف، موجب رهاشدن زری از واقعیت انسانی تنزل یافته و درنهایت پی بردن به وجود اصیل خود می گردد.

    کلید واژگان: هایدگر, واقعیت انسانی (دازاین), زری, سووشون
    Jahangir Safari, Razieh Reiisi *, Esmat Khebari

    Phenomenology began with Husserl's research; From that time, it began its evolution and was expanded by other philosophers. This evolution continued and reached its peak with Heidegger's efforts. One of the prominent positions of the study of existence, everyday life and space in the field of phenomenology is in the examination of the personality of novels; Especially in the personality of Iranian women, who have been subjected to everyday life due to the duties of being a wife and housekeeper, they have forgotten their original existence. In this research, which was carried out by analytical-descriptive method, Zari's character as a housewife has been investigated. The research results indicate that Zari's existence goes through three stages from the beginning to the end of the novel. 1- the stage of neglect and degraded human reality; 2- The stage of fear and awareness, emptiness and despair as a result of internal and external factors; 3- The stage of transformation from degraded human reality to authentic human reality. Therefore, Zari's existence as a result of everyday life is full of emptiness, sadness and self-doubt; The hadith of the soul, which Heidegger refers to as conscience, after Yusuf's death, causes Zari to release himself from the degraded human reality and finally realize his original existence

    Keywords: Heidegger, Reality of Human, Dasein, Zari, Soushun
  • اجسان خوشدل، فاطمه عزیزمحمدی*، مژگان یاراحمدی

    هدف این مقاله ارایه خوانشی سیاسی از دازاین است که ممکن است به تراژدی دازاین در اثر «ترانه ی یخ و آتش» منجر شود. سیاست را می توان عنصری برای رسیدن به هستی و دازاین دانست. روش شناسی پدیدارشناختی که هایدگر معرفی می کند تمام تاریخ سنت فلسفی غرب را رد می کند. هایدگر معتقد است که تفکر متافیزیکی که از زمان افلاطون تا نیچه بر فلسفه غرب مسلط بوده برای مطالعه هستی کافی نیست. تاریخ غرب در داستان «ترانه ی آتش و یخ» به تصویر کشیده شده است. با تطبیق این مفروضات در زمینه وستروس، روشن می شود که حکمرانی و تسلط بر آن تنها راه انتصاب امر وجود است. در قلمرویی که هر ارباب و بانویی رویای خود را برای نشستن بر تخت آهنین می پروراند، مفهوم ملت از وحدت و دموکراسی به نوعی جزم اندیشی الیگارشی انحطاط می یابد که زندگی مردم عادی را به عنوان ابزاری ضروری برای رسیدن به هدف نهایی در نظر می گیرد، و آن هدف چیزی نیست جز حداکثر قدرت. در چنین حالتی، یک سیاستمدار آرمان گرا جایی برای دفاع از ارزش های کاملا مثبت مانند برابری یا عدالت نمی یابد. در واقع، همانطور که او اغلب به زودی متوجه می شود، سود نخبگان اغلب مستقیما به زیان دیدن مردم بستگی دارد.

    کلید واژگان: هایدیگر, سیاست, دازاین, احساسات, «ترانه آتش و یخ»
    Ehsan Khoshdel, Fatemeh Azizmohamadi *, Mojgan Yarahmadi

    The aim of this essay is to provide a political reading of Dasein that might result into tragedy of Dasein in A Song of Ice and Fire. Politics can be regarded as an element to reach existence and Dasein. The phenomenological methodology that Heidegger introduces rejects all the history of western philosophical tradition. Heidegger believes that the metaphysical thinking that has dominated western philosophy since Plato to Nietzsche is insufficient for the study of being. The western history is depicted in the story of A Song of Fire and Ice. Applying these assumptions to the context of Westeros, it becomes clear that ruling and domination over is the only way to appoint the matter of existence. In a realm where every lord and lady nurtures his or her own dream of sitting on the Iron Throne, the nation’s notion of unity and democracy degenerates into a sort of oligarchic dogma that treats the lives of ordinary people as dispensable means to the ultimate end: total power. In such a state, an idealistic politician would find little to no room for advocating purely positive values like equality or justice. Indeed, as he often finds out soon enough, the profits of the elite often rely directly on the losses of the public.

    Keywords: Heidegger, politics, Dasein, Sentimentality, A Song of Fire, Ice Novels
  • نعمت الله ایرانزاده، حمیدرضا شعیری، نصیراحمد آرین*

    پژوهش حاضر، فرایند حرکت استعلایی سوژه بوشی رمان سکه-ای که سلیمان یافت را با رویکرد نشانه- معناشناسی بوشی ایرو تاراستی و شعیری بررسی می کند. از منظر نشانه- معناشناسی بوشی، سوژه؛ کنشگری است که پیوسته در حال عبور و مرور میان دازاین و استعلا است. این حرکت سوژه تا زمانی ادامه دارد که او مجهز به فعل وجهی (مدال) «دانستن» شود و با عبور از دازاین های مختلف، خود را به دازاین استعلایی یا کمال برساند. هدف اصلی پژوهش این است که ببینیم چگونه سوژه هستنده (کنش گر اصلی رمان) مسیر حرکت استعلایی در وضعیت های دازاینی مختلف را طی می کند و چه نیرویی باعث می شود که از یک وضعیت هستندگی به وضعیت هستندگی جدیدی برسد. فرض اصلی پژوهش این است که سوژه هستنده (سلیمان) با دخالت نیروهای متفاوت و افعال وجهی، از وضعیت «هیچ» عبور و در مسیر استعلا قرار می گیرد تا در برابر وضعیت موجود خویش طغیان کند و وارد نخستین دازاین شود. سپس، با گذر از ساحت های حضور مختلف، به استعلا و کمال برسد. این کنش استعلایی در رمان مورد نظر، گفتمان بوشی تولید می کند. گفتمانی که در آن حضور سوژه هستنده از هرچیز دیگر مهم تر است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که در این رمان با معناهای امن و تضمین شده، دنیای عاری از هر نوع رابطه حسی- ادراکی و سوژه منجمد مواجه نیستیم، بلکه تولید معنا و فرایند نشانگی متن بازبسته به حضور و حرکت استعلایی سوژه هستنده است. سوژه ای که دست به کنش استعلایی می زند و باعث تکوین سه نوع نشانه (پیشا-دازاین، دازاین و پسا-دازاین) در متن می گردد.

    کلید واژگان: کنش استعلایی, دازاین, سوژه هستنده, گفتمان بوشی, رهنورد زریاب, رمان معاصر افغانستان
    Nematollah Iranzadeh, HamidReza Shairi, Nasir Ahmad Arian *

    This study examines the process of transcendental movement of the existential subject in the novel “The coin that Suleiman found” based on the existential semiotics approach Eero Tarasti and Shaieri. In existential semiotics, the subject is an actor who is constantly passing between Dasein and Transcendence. This movement continues until it is equipped with the Modal of "knowing" and reaches transcendental Dasein by passing through different Dasein.The main purpose of this study is to see how the ontic subject follows the path of transcendental movement in different Daseins and what force causes it to be thrown from one Dasein to another Dasein. The subject exists in the "realm of nothingness"; in this area, turbulent movement is formed on the axis of "Negation". A system of risk-taking is formed that forces the subject to take the first step to get out of the initial state to reach perfection.The hypothesis of the research is the state of "nothingness" by the intervention of different forces puts the ontic subject on the path of transcendence and transgression and forces him to rebel against his current state and enter the first Dasein. Then, the subject breaks the barrier of several Daseins and reaches perfection by passing through them. Suleiman as the protagonist of this novel goes through the three stages of existential semiotics operation. In the first negative transcendental movement, he enters the Dasein state from the pre-sign. Then, by going through Act-sign, he reaches the post-sign which is the realm of perfection

    Keywords: Transcendental Action, Dasein, Subject of Transcendental, Existential Discourse, Rahnavard Zaryab, Contemporary Novel of Afghanistan
  • امین خانبازیان*، حسین صبوری

    به عنوان یکی از آثار مهم نوشته شده در اواخر قرن بیستم، «قصر ماه»، با تمرکز بر مسئله هویت و چگونگی شکل گیری آن، و هم چنین نمایش دشواری های شخصیت اصلی در این مسیر، دنبال کننده دیگر آثار پل آستر به شمار می آید. با نگاه بر زندگی مارکو فاق به عنوان شخصیت اصلی داستان، تلاش بر این بوده است که جنبه های اگزیستانسیالیسم این رمان مورد اشاره قرار گیرد.  با این حال، هدف از این مقاله، فاصله گرفتن از خوانش روانشناسی و جامعه شناسی بر پایه ایده های جیمز مارسیا است ودر اینجا تلاش بر بررسی آن از دیدگاه اگزیستانسیالیسم با استفاده از ایده های نظریه پردازانی همچون هایدگر و سارتر است. در همین راستا، نظریه معروف شکل گیری هویت که توسط مارسیا معرفی شده است همخوانی هایی با اندیشه های هایدگر و سارتر که در مورد انسان و یا دازاین، و وجود آنها در این دنیا است، دارد. در مسیر این تحقیق، هر مرحله از شکل گیری هویت شخصیت اصلی داستان از دیدگاه هایی نظیر «پرتاب‎شدگی»، «عدم وجود»و «ایمان بد» مورد بررسی قرار گرفته است. حاصل این تلاش، ترسیم بعد های مختلف دیدگاه اگزیستانسیالیستم در این رمان بوده که کمتر مورد توجه محقیق قرار گرفته است.

    کلید واژگان: دازاین, هایدگر, هویت, عدم وجود, پل آستر
    Amin Khanbazian *, Hossein Sabouri

    As one of the outstanding works written in the late twentieth century, Paul Auster’sMoon Palace is the extension of the prominent discussion existing in his works,which concerns the issue of identity formation and the characters’ involvement in the expedition toward self-acknowledgment. Looking through the life of Marco Fogg as the main character of the novel, it has been desired to outline the existential points of view laid in the novel. Unlike the previously conducted studies, this paper is diverting the central focus of its analysis from the psychosocial perspectives introduced by James Marcia to the existential outlook by providing the notions of critical existential philosophers such as Heidegger and Sartre. Accordingly, the famous theory of identity formation that Marcia established has close parallels with the concepts that Heidegger and Sartre have discussed concerning the human beings who are considered beings-in-the-world, or, as it is called, “dasein.” Throughout this procedure, the main protagonist’s various identity formation phases have been investigated through existential concepts like “thrownness,” “nothingness,” and “bad faith.” And in the end, the outcome of such an analysis is tracking down the latent sides of existential concepts existing in the novel, which have not been the center of focus in previous studies.

    Keywords: Dasein, Heidegger, Identity, Nothingness, Paul Auster
  • سید آریا قریشی*

       یکی از مهم ترین علل تاثیرگذاری داستان رستم و اسفندیار، شیوه تقابل دو شخصیت اصلی است. برخلاف اکثر نبردهای رخ داده در شاهنامه، رستم و اسفندیار تا پیش از جدال با یک دیگر همواره در یک جبهه قرار داشتند. بنابراین به نظر می رسد دیگر نه با خیر و شر متعارف روبه روییم و نه با سوءتفاهمی از آن دست که در داستان رستم و سهراب اتفاق افتاد. به همین دلیل، ویژگی هایی که این دو شخصیت را رودرروی هم قرار داده، از اهمیتی ویژه برخوردار می شود به طوری که تحلیل تفاوت های بنیادین دو شخصیت رستم و اسفندیار، یکی از راه های کشف علل تاثیرگذاری این داستان به شمار می رود. برای رسیدن به این هدف، پیش از هر چیز نیاز است که با پیدا کردن معیاری مناسب، راهی برای طبقه بندی ویژگی های رفتاری دو شخصیت اصلی این داستان به دست بیاوریم. در پژوهش پیش رو، کوشش شده تا بر اساس آرایی که مارتین هایدگر در مورد ریشه های شکل گیری «زندگی اصیل» و تفاوت های آن با «زندگی غیر اصیل» مطرح کرده، تفاوت های بنیادین دو شخصیت اصلی داستان رستم و اسفندیار بررسی شده و نقش این تفاوت ها در مسیر حرکت داستان و به سرانجام رساندن آن موردتوجه قرار گیرد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که تحلیل شخصیت پردازی در داستان رستم و اسفندیار بر اساس نظریه هایدگر، نه تنها می تواند ما را به درکی روشن تر از ریشه های اختلاف میان این دو شخصیت برساند؛ بلکه برخی از رفتارهای به ظاهر متعارض اسفندیار را هم توجیه کند.

    کلید واژگان: رستم و اسفندیار, شاهنامه فردوسی, مارتین هایدگر, دازاین, زندگی اصیل
    Seyed Aria Ghoreishi *

    One of the most important reasons for the impact of the tale of Rostam and Esfandyar is the way these two main characters confront each other.  Despite most battles represented in Shahnameh, Rostam and Esfandyar before confrontation had always been on one side.  Therefore it seems that we are neither faced with good and evil in its literal sense nor with a sort of misunderstanding that happened in the tale of Rostam and Sohrab. Hence the characteristics that put these two characters opposite one another gain significant importance to such extent that the analysis of their fundamental differences is one way to discover the enormous impact of this tale.  To reach this purpose it is essential to find a suitable criterion in order to classify the characteristic features of each protagonist.  Attempt is made in this article to study the principal differences of the protagonists according to theories of “Authentic life” and “inauthentic life” put forward by Martin Heidegger paying attention to the role of the differences in the course of the tale that gradually brings about its tragic end.  The results obtained show that looking at the tale from Heidegger’s perspective not only can help us to better understand the root of their discords but also it can justify certain conflicting behaviors of Esfandyar.

    Keywords: Rostam, Esfandyar, Shahnameh, Ferdowsi, Martin Heidegger, Dasein, Authentic life
  • محمد کشاورز بیضایی*، فرود کشاورز بیضایی

    دیوان حافظ ، تجسم و عصاره ی منظرها، سرگذشت ها و حافظه ی هستی شناسانه و تاریخی ماست، که در یکی از پرآشوب ترین دوره های تاریخی، رسالت پویایی جهان بینی ایرانی را، به گونه ای شگفت انگیز ادا نموده است. در این میان، پیش داشت ها و ویژگی های بینش تاریخی حافظ در اشعارش، مساله ی غامض و قابل درنگی است که چندان به آن پرداخته نشده است. این جستار با روشی توصیفی- تحلیلی و استعانت ممکن از مباحث نظری هایدگر پیرامون وجود انسانی«دازاین»، با تمرکز بر دیوان حافظ شیرازی، زمینه ها و آبشخورهای بینش تاریخی وی و همچنین ویژگی های آن را در کانون توجه خود قرار داده است. دریافته های این تحقیق نشان می-دهند که طرح بینش تاریخی حافظ در اشعارش، برانگیخته از دنیای تاریخی، تاریخمندی و خودفهمی اوست. واقع بودگی، افکند گی و پیش فهم های تاریخی حافظ ، ظرفیت ها و امکانات خاصی را در شکل گیری بینش تاریخی وی فراهم نموده است. موقعیت مهم زمانی و مکانی حافظ، در کنار آشنایی عمیق او با قرآن، شاهنامه و متون تاریخی و فرهنگی گذشته، موجب شده تا نظام معرفت تاریخی وی در برخی از آثارش، با مفاهیم و ویژگیهایی چون: تاریخ به مثابه ی ابزاری در خدمت حکمت و عبرت، مشیت واختیارباوری، توجه ویژه به جام جم، اهتمام به کاربست عناصر، مفاهیم و شخصیت های اسطوره ای و تاریخی ایران، اسلام و جهان، تعریف و در قالب ایهام، تلمیح و تمثیل، به گونه ای سحرانگیز و ازلی در دیوانش متجلی شود.

    کلید واژگان: حافظ شیرازی, دیوان, تاریخ, معرفت, دازاین
    Mohammad Keshavarz Beyzai *, Forud Keshavarz Beyzai
    Introduction

    There is a close relationship between history and literature while epistemology is one of the motivations for such a relationship (Farahani Monfared, 1994, 24). The arts and literature as well as science and technologies are relied on the past events. Historical knowledge cannot be considered as a leisure activity, but it is an important obligation which is formed for general and particular apprehension (Stanford, 2007, 186). Epistemology is one of the three tenets for all sciences which create all process of knowledge and conceptualization along with ontology and methodology. Actually, epistemology deals with contexts of knowledge and the ways that human discover the world (Boril & Morgan, 2995, 9). According to Heidegger, the arts are manifestation, a different method which vitalize truth so each period correspond with the method that creates truth (Bolt, 1395:74)
    One the other hand, poetry as an abstract form of all arts is an ontological and historical manifestation. In these cases, a poet does not give historical and logical meaning to the phenomenon, though he is not separate from history and its related issues. According to Heidegger, poets are the excellence of their era, since they decide to capture the related aspects by their words. They are more ubiquitous than other humans and more sensitive to the potential capacity of the language in the cases of revealing the human dimensions for him as well as attachment to the historical, social and natural reality (Gelen Gary, 1999, 90).
     Methodology:

    Recognition of Hafiz’s historical knowledge can explain the effect of his historical and social conditions as well as the level and characteristics of historical knowledge in his poetry, since Hafiz grew in particular historical and geographical contexts. This research with its descriptive-analytic methods and utilization of Heidegger’s theoretical concepts tries to explain backgrounds, preconceptions, and the characteristics of his intuition and historical knowledge in his poems.

    Discussion

    Hafiz reflects our intuition and heritage in the history. History does is not considered as the books and the texts that were used for historiography; but, it is defined as the issues and problems which are passed in the history of a country. On the other hand, it must be said that the poet is a historic creature who grows in a particular time and place; so, he mentions the concepts and the elements of their national and historical identity in the poems. This kind of utilization has a close relationship with historical knowledge and intelligence as well as his attitude to this sphere and history of its territory. The knowledge and mentality of Hafiz in his poetry are based on the historical events and its related elements.
     Conclusion:

    Any kind of understanding and recognition is basically chronological and historical. Realism, and Hafiz's backgrounds as well as historical and social and cultural context of his time and his past had an effective role in definition and formation of his historical viewpoint and knowledge in his poetry. In fact, factors like Hafiz growing up in a religious family, his reliance on the Quran as an inspiring source, along with study and thinking in historical texts like Shahnameh, and being surrounded by  historical, ancient ad cultural geography of Fars and living in a turbulent period has brought special capacities in the presuppositions of his historical viewpoint.
    -Hafiz's historical view and knowledge in his poetry stems from various components like will and liberty, special attention to Jam-e Jam, making use of history as a means for creating content and serving as an example, trying to use historical and mythological elements, concepts and characters of Iran before and after Islam. Among these, prophets and religious figures besides historicak and mythological characters of Iran in pre-Islamic times had the highest frequency in his poems.
    - In Hafiz's poetry history and its relative concepts and elements have been used as a cognitive tool in the service of offering wisdom concepts and the transience of the materialistic world and power.

    Keywords: Hafez-e Shirazi, Divan, history, Knowledge, Dasein
  • علی حیدری*، کیانوش دانیاری
    هایدگر یکی از فیلسوفان برجسته قرن بیستم است که درباب هستی شناسی نظریات ارزنده ای دارد. فکر مسلط هایدگر «پرسش هستی» است. او معتقد است انسان یگانه موجودی است که هستی برای او مسئله است و نیز فقط اوست که می تواند درباب هستی به تحقیق بپردازد. از بین انسان ها نیز شاعران اصیل را سزاوار ترین افراد می داند. سهراب سپهری یکی از شاعران معاصر است که دستگاه فکری منسجمی دارد. او به ویژه در مجموعه های آخرش آگاهانه و با شیوه های مختلف برای کشف حقیقت اشیا و هستی داد سخن می دهد و لحظه ای از آن غافل نیست. هدف ما در این پژوهش، با روش تحلیلی توصیفی، تبیین و تحلیل نگاه فیلسوفانه سپهری درباب هستی است. او مانند هایدگر برای شناخت و معرفی هستی از نگاه تکراری و ابزاری پرهیز می کند و پیش فرض ها را کنار می گذارد. در مجموعه آخرش، اگرچه با وجود تلاش برای فهم حقیقت هستی، درنهایت، به عدم فهم کامل از هستی اعتراف می کند، ناامیدی در اندیشه او دیده نمی شود.
    کلید واژگان: هایدگر, سپهری, هستی شناسی, دازاین
    Ali Heydari *
    As one of the most famous philosophers of the twentieth century, Heidegger has proposed significant ideas about ontology. The undercurrent of his philosophy is the question of being in the world or Dasein. He believes that human is the only creature for whom being in the world is a question and only human is capable of asking about Dasein. Heidegger thinks that authentic poets with their particular use of language are the rightful peoples that can perceive and reveal the truth of being. Sohrab Sepehri is a contemporary poet who has a systematic frame of mind. In his poems, especially in his late works, consciously, continuously, and varyingly he speaks about the true being of things. In this analytic-descriptive article, the authors study Sohrab Sepehri's philosophical perspective towards the ontological state of being. Similar to Heidegger, in order to understand being in the world, he refrains from any stereotypical and utilitarian outlook on it, and ignores the presuppositions. In his final Collection, Sepehri's earnest endeavors to understand the reality of existence are evident. Yet, although he eventually confesses that he has not completely understood the meaning of existence, he never despairs.
    Keywords: Heidegger, Ontology, Sohrab Sepehri, Dasein
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال